Millainen paineilmakompressori tarvitaan vesiputken tyhjentämiseen?

Anonyymi

Itselläni ei ole kokemusta kompuroista ja nyt porakaivon asennuksen jälkeen olisi tarve talveksi tyhjentää vesiputket kompuralla. Samalla laitteella voisi painesäiliön täytön tehdä tarpeen mukaan.

Millainen kompressori tarvitaan tähän käyttötarkoitukseen? Riittääkö perusmallit eli öljyttömät 6-8barin paineen ja 6-8l säiliö, kone 1-1.5kW ja joiden hinta 100-150€ tähän tarkoitukseen?

Koneen olisi hyvä olla fyysisen kokonsa ja painonsa puolesta helposti liikuteltava.

Millainen kompressori siis tarvitaan/riittää tarkoitukseen?

20

2876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan peruskompura 25 litran säiliöällä siihen sopii, ne ei montaa kymppiä maksa.
      Itellä peruslämpö mökissä, joten eipä tarvi tuotakaan tehdä, ainoastaan pumppu on sammutettuna.

    • Anonyymi

      Miksi sen tarvii olla isosäiliöinen kompura eli miksi 20-25l säiliö?

    • Anonyymi

      löytyy täältä 6 litran kramfors, alle satasella myös.

    • Anonyymi

      Kaivossa tms. on pohjaventtiili, joten tyhjentäminen kompuralla ei onnistu. Eläkkeellä oleva työkaverini teki kaivosta? tulevaan putkeen pienen reiän, josta vesi lirisee itsekseen putkesta pois. Itsellänikin on mökillä pumpun imuputkessa reikä, jonka tukin laittamalla kuminpalan klemmarilla reiän päälle.

    • Anonyymi

      Olen ketjun aloittaja, ja kerron enemmän taustaa....
      Porakaivon ympärillä on huoltokaivo, jossa on paineastia. Siellä on myös jakotukki kesävesiä varten (saunalle ja puutarhaan). Varsinaisessa mökissä tulemme pitämään peruslämmön ja siellä tulee olevaan juokseva vesi myös talvella.

      Toisin sanoen on tarkoitus tyhjentää kompuralla kesävedet pois saunalta ja puutarhasta. Toisin sanoen kolme putkea tyhjennetään ja yhteen putkeen jätetään talveksi vesi. Jakotukissa on erilliset katkasijat vesilähdöille ja myös yksi poistoventtiili (jonka kautta puhallettava vesi poistetaan).

      Luonnollisesti huoltokaivoon tulee eristeet ja pakkasvahti, jotta saadaan peruslämpö sielläkin pidettyä ja vedet ei jäädy.

      Riittääkö siis 100-150 euron peruskompura tähän, jossa 6-8 barin paine. Itseäni lähinnä huolettaa, että osa kompuroista ei ilmeisesti kestä jatkuvaa käyttöä (ja putken tyhjäksi puhaltaminen kestää joka tapauksessa muutaman minuutin).

      • Anonyymi

        Minä tyhjensin mökillä pitkään putket itse puhaltamalla. Nykyään teen sen pienellä kompuralla.


    • Anonyymi

      Itse porakaivo ei tarvitse, kuin peitteen kannen päälle,, itselläni solumuovipeitto, toiminut jo reilu 10v..

    • Anonyymi

      Onko muita kokemuksia vesiputkien tyhjentämiseen eli millaista kompuraa käytätte?

    • Anonyymi

      Itsellä on 5 kw hihnavetoinen kompura 90 litran säiliöllä. Riittää nipin napin.

    • Anonyymi

      Kompuran pitää olla öljytön, muuten putkistosi saattaa öljyyntyä. Musta muoviputki ei tarvitse tyhjennystä, se kestää veden jäätymisen.
      Miksi et rakentanut putkistoa siten, että se tyhjenee itsestään?

      • Anonyymi

        Minulla on 32mm Uponorin mustaa siniraitaista painevesiputkea (PEH). Tiedän sen kestävän ainakin jossain määrin pakkasta/jäätymistä, mutta todennäköisesti se vaikuttaa putken tekniseen ikään heikentävästi.

        Pumpussa on luonnollisesti talviventtiili ja virrat pumpussa luonnollisesti poissa kun ollaan mökiltä poissa.

        Kesävesiputkissa heikkoutena on vesipostit, jotka eivät kestä jäätymistä ja ne putket aion puhaltaa tyhjäksi talveksi.

        Kerroin jo alkuperäisessä postissani, että minkä tehoinen kompura riittää putken tyhjentämiseen ja siihen kaipaan edelleen apua/neuvoa/kokemusta.

        Öljytön kompuran on oltava ja ilmeisesti 6-8barin paine riittää putken tyhjentämiseen sen mitä sen tarvitsee tyhjetä?


    • Anonyymi

      Onko kokemusta millainen kompura tarvitaan?

    • Anonyymi

      Olen alkuperäinen kysyjä. Ostin sitten Bauhaussista Herkules C24-5 24L kompuran kahdesta syystä. Väitetään, että jatkuvakäyttö on mahdollista. Toisekseen mukana tulee lisävarusteita (joille lisähintaa tulisi helposti 30€). Nyt tuo kompura oli tarjouksessa hintaan 119€. Lisäksi kompuran pitäisi olla öljytön eli huoltovapaa. Vaikka käyttö tulee olemaan vähäistä, kolmas peruste oli viiden vuoden takuu.

      Todennäköisesti desibelit ovat 100dBm:n luokkaa, mutta se ei haittaa koska käyttö on satunnaista/vähäistä.

      https://www.bauhaus.fi/kompressori-herkules-c24-5-24-l.html#

    • Anonyymi

      Nyt on putket tyhjennetty yllä olevalla Bauhaussin koneella. Voin sanoa, että aivan pienikin kompura olisi riittänyt eli ei tarvitse olla niin paljoa tehoa.

      Tämä siis niille, jotka ehkä tulevaisuudessa pähkäilee saman asian parissa.

    • Anonyymi

      Olen hankkimassa pientä kompuraa tarkoituksena tyhjätä mökin vesiputket talveksi keittiön Oras vesihanan kautta poispäin. Tarvitsenko jotain erikoista liitintä? Ts. pitääkö tiivistää hanan ja kompuran liitos jotenkin? Vai riittääkö että sujautan paineilmaletkun hanan kärjestä sisään? T.aloittelija

      • Anonyymi

        Kuten yllä koitettu kertoa niin putkien tyhjentely turhaa jos muoviputket - jo kymmenien vuosien kokemus että kestävät jäätymisen.
        Hanat jätettävä auki asentoon -palloventtiilin sisälle jäänyt vesi halkaisee sen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten yllä koitettu kertoa niin putkien tyhjentely turhaa jos muoviputket - jo kymmenien vuosien kokemus että kestävät jäätymisen.
        Hanat jätettävä auki asentoon -palloventtiilin sisälle jäänyt vesi halkaisee sen

        Nyt ei ollut kysymys siitä kestääkö jäätymisen. Vaan haluan ettei jäädy, niin että olisi mukava että vesi virtaisi putkissa talven aikana mökillä käydessä.


    • Anonyymi

      Joten kysyn uudelleen tietäisikö joku: Olen hankkimassa pientä kompuraa tarkoituksena tyhjätä mökin vesiputket talveksi keittiön Oras vesihanan kautta poispäin. Tarvitsenko jotain erikoista liitintä kompuran ilmaletkun ja hanan suun väliin? Ts. pitääkö tiivistää hanan ja kompuran liitos jotenkin? Vai riittääkö että sujautan paineilmaletkun hanan kärjestä sisään? T.aloittelija

      • Anonyymi

        Etköhän siihen jonkun tiivistyksen keksi ihan itse kun vähänkin mietit...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2083
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      260
      1775
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      280
      1742
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      66
      1730
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      109
      1565
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1453
    7. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      53
      1261
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      292
      1242
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1227
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1203
    Aihe