Mihin käyttöön, esim. Puoliautomaattinen pienoiskivääri sopii metsästyksessä

Anonyymi

Mihin sopii, esim. Puoliautomaattinen piekkari metsästyksessä?
Onko ase tarpeeksi sopiva, esim. Linnustukseen, vaikka poliisin näkökulmasta?

13

3147

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse hakisin lupaa urheiluperusteella. Sopiihan tt3 myös metsästykseen, mutta kuten epäilit, niin poliisilla voi olla muuta mielessä. Piekkariin sa yleensä luvat aika helposti, joten tuski tulee ongelmia kunhan perusteet ja hakemus on kunnossa.

      • Anonyymi

        Miten lähtisin urheiluperusteella hakemaan?
        Jos käyn aseradoilla ampumassa 22lr käsiaseella niin saako sillä vuoden harrastuneisuudella jos käy sen vähintää 6 kertaa tasavälein vuodessa ampumaradalla TT3 kivääriä (piekkari)?
        Vai pitääkö ampua juuri TT3 piekkarilla?
        En itse ainakaan kauheasti löydä mitään ampumarataa missä voi ampua TT3 piekkari kiväärillä, lähinnä vain normaaleilla pistoolikaliberi käsiaseilla.


    • Anonyymi

      Oletko katsonut poliisin sivuilta mikä katsotaan ammunnan harrastamiseksi? Harrastamista on ampuminen, koulutukseen osallistuminen, kilpaileminen ja myös toimitsijana oleminen ym. Harrastaa voi millä ampuma-aseella hyvänsä.
      Liity ampuma- tai metsästysseuraan tai vaikka reseviläisiin. Ressut antavat koulutusta laina laina-aseilla ja voit käydä turvallisen ampujan kurssin. Pääset harjoittelemaan puliautomaatti kivääreillä ja pistoolilla ja saat hyvän perusteen hakea aselupia. Ressuammunta on rentoa johdettua toimintaa.

      • Anonyymi

        jes, kiitos!


      • Anonyymi

        Just joo, aina vedetään tuo ressukortti esille kun joku tarvitsee ampuma-aseen. Eiköhän tuohon kun pitäisi olla hieman muutakin kuin pelkkä ammunta, kysehän on maspyllustuksellisrsta harrastuksesta, ilmankos minä en viihtynyt ko. harrastuksen parissa, taitaa olla niin että harrastuksessa on mukana vain joitain asehulluja ja varusteurheilijoita ja kaiken maailman ramboja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just joo, aina vedetään tuo ressukortti esille kun joku tarvitsee ampuma-aseen. Eiköhän tuohon kun pitäisi olla hieman muutakin kuin pelkkä ammunta, kysehän on maspyllustuksellisrsta harrastuksesta, ilmankos minä en viihtynyt ko. harrastuksen parissa, taitaa olla niin että harrastuksessa on mukana vain joitain asehulluja ja varusteurheilijoita ja kaiken maailman ramboja.

        Maanpuolustus ja metsästys eivät välttämättä kuulu yhteen, kumpaakin voi harrastaa erikseen, Mp ilman Ms ja päinvastoin, toki saa harrastaa molempia, yksi ja sama asia ne eivät kuitenkaan ole, Metsästää saa, vaikkei asepalvelusta olisi suorittanut tai edes aikoisi suorittaa. Aloittaja kyseli lupaa metsästys-perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maanpuolustus ja metsästys eivät välttämättä kuulu yhteen, kumpaakin voi harrastaa erikseen, Mp ilman Ms ja päinvastoin, toki saa harrastaa molempia, yksi ja sama asia ne eivät kuitenkaan ole, Metsästää saa, vaikkei asepalvelusta olisi suorittanut tai edes aikoisi suorittaa. Aloittaja kyseli lupaa metsästys-perusteella.

        Samaa mieltä!! Täällä meuhkaa yksi tai muutama joka tyrkyttää aina tuota ressuharrastusta ihan vaan siksi että sen varjolla saa aseen hankittua. Kyllä pitäisi olla sitä maanpuolustushenkeäkin eikä vaan halua päästä ampumaan, onneksi ressuharrastuksen varjolla nykyään ei tipukaan aseenostolupa noin vaan.
        Metsästys on toinen jonka varjolla haetaan aseille lupia. Pienoiskivääri nyt on aika onneton metsästykseen ja ei riitä edes lain vaatimat tehot mm. teerelle ja metsolle.
        Aloittelijan kannattaisi metsästykseen hankkia tutut ja yleisesti käytössä olevat?? kaliiperit. Jos metsästää lintuja niin aloittelijalle kuin on passeli .222, siinä riittää teho ja luoti ei ole kovin painava joten latvaan ohiammuttaessa luoti ei tee niin pahaa jälkeä kuin raskaampien kaliipereiden luodit sillä epäilen että aloitteleva metsästäjä ei saaliin havaitessaan muista jännityksen ja innostuksen vuoksi miettiä mihin suuntaan on ampumassa eli mitä on ampumasuunnassa kohteen takana jos tulee huti ja muutenkin aina varmistettava ampumasuunta, siksi kevyt luoti ok mutta riittävät tehot kumminkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä!! Täällä meuhkaa yksi tai muutama joka tyrkyttää aina tuota ressuharrastusta ihan vaan siksi että sen varjolla saa aseen hankittua. Kyllä pitäisi olla sitä maanpuolustushenkeäkin eikä vaan halua päästä ampumaan, onneksi ressuharrastuksen varjolla nykyään ei tipukaan aseenostolupa noin vaan.
        Metsästys on toinen jonka varjolla haetaan aseille lupia. Pienoiskivääri nyt on aika onneton metsästykseen ja ei riitä edes lain vaatimat tehot mm. teerelle ja metsolle.
        Aloittelijan kannattaisi metsästykseen hankkia tutut ja yleisesti käytössä olevat?? kaliiperit. Jos metsästää lintuja niin aloittelijalle kuin on passeli .222, siinä riittää teho ja luoti ei ole kovin painava joten latvaan ohiammuttaessa luoti ei tee niin pahaa jälkeä kuin raskaampien kaliipereiden luodit sillä epäilen että aloitteleva metsästäjä ei saaliin havaitessaan muista jännityksen ja innostuksen vuoksi miettiä mihin suuntaan on ampumassa eli mitä on ampumasuunnassa kohteen takana jos tulee huti ja muutenkin aina varmistettava ampumasuunta, siksi kevyt luoti ok mutta riittävät tehot kumminkin.

        Aloittaja tässä, aijon hankkia joko .308 tai 7,62x53R, olen mosinin puolella tällö hetkellä. .22 automaatti lensi ikkunasta ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja tässä, aijon hankkia joko .308 tai 7,62x53R, olen mosinin puolella tällö hetkellä. .22 automaatti lensi ikkunasta ulos.

        Puoliautomaatti siis*


    • Anonyymi

      Pienoiskivääri sopii metsästykseen, metsästyslain puitteissa, on toimintatapa mikä tahansa paitsi sarjatuli, puolimoottorilla tulee lisäksi lippaan patruunamäärän rajoitus 1 2/1 3, otuksesta riippuen. On vähän niin ja näin, onko itselataavasta mitään hyötyä mettähommissa, verrattaessa muihin, siis manuaalitoimisiin, haittoja on lupaprosessin lisäksi usein, huonompi tarkkuus, laukaisutuntuma, toimintavarmuus ja se lipasrajoitus.

      • Anonyymi

        Asia on kuten kerroit, ettei tt3 pienoiskivääristä juuri ole hyötyä metsästyksessä ja poliisi voi suhtautua siihen käyttötarkoitukseen nuivasti. Muutoinhan pulttilukkoisella tai moottorilla ei käyttötarkoituksen suhteen ole mitään todellista eroa. Puolimoottorilla ampumiseen kyllästyy nopeammin ja patruunakulutus on tarpeettoman suuri. Pulttilukkosiella mielenkiinto säilyy kauemmin ja jaksaa keskittyä suoritukseen.
        Aseen tarkkuus ei ole ratkaisevaa, sillä on huonoja pulttilukkoisia ja tarkkoja puolimoottoreita. Moan tarkkuus on helppo saavuttaa kummallakin. Laukaisutapahtuma riippuu laukaisukoneistosta ja sen voi yleensä vaihtaa. Toimintavarmuus puolimoottorilla riippuu paljon patruunasta. Osa puolimoottoreista ei kunnolla toimi kuin tietyllä patruunamerkillä. Jotkut toimivat lähes kaikilla.
        Itse ostaisin hyvän pulttilukkoisen pienoiskiväärin ja lyhennyttäisin sen piipun noin 400mm ja laittaisin vaimentimen ja kunon kiikaritähtäimen. Tukin vaihtoa säädettävään kannattaa myös miettiä. Nämä eivät ole mitään halpoja juttuva ja hintaa tulee kokonaisuudelle helposti pari tonnia, mutta tällöin ase toimii metsällä ja radalla ta-harjoitteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on kuten kerroit, ettei tt3 pienoiskivääristä juuri ole hyötyä metsästyksessä ja poliisi voi suhtautua siihen käyttötarkoitukseen nuivasti. Muutoinhan pulttilukkoisella tai moottorilla ei käyttötarkoituksen suhteen ole mitään todellista eroa. Puolimoottorilla ampumiseen kyllästyy nopeammin ja patruunakulutus on tarpeettoman suuri. Pulttilukkosiella mielenkiinto säilyy kauemmin ja jaksaa keskittyä suoritukseen.
        Aseen tarkkuus ei ole ratkaisevaa, sillä on huonoja pulttilukkoisia ja tarkkoja puolimoottoreita. Moan tarkkuus on helppo saavuttaa kummallakin. Laukaisutapahtuma riippuu laukaisukoneistosta ja sen voi yleensä vaihtaa. Toimintavarmuus puolimoottorilla riippuu paljon patruunasta. Osa puolimoottoreista ei kunnolla toimi kuin tietyllä patruunamerkillä. Jotkut toimivat lähes kaikilla.
        Itse ostaisin hyvän pulttilukkoisen pienoiskiväärin ja lyhennyttäisin sen piipun noin 400mm ja laittaisin vaimentimen ja kunon kiikaritähtäimen. Tukin vaihtoa säädettävään kannattaa myös miettiä. Nämä eivät ole mitään halpoja juttuva ja hintaa tulee kokonaisuudelle helposti pari tonnia, mutta tällöin ase toimii metsällä ja radalla ta-harjoitteluun.

        Muuten joo, mutta ne tarkat 1/2 moottorit on aika harvassa, olen koe-ampunut useita : Anshutz 520, Gevarmoise ?, Winchester 190, Remington 552 ja Nylon 66, Viper ?, Brno ?, Erma (se M1 näköinen), Voere 2117, Savage ? voi olla ettei kaikki numerot ole oikein, ammunnoista jo aikaa, kuitenkin yksikään em. ei lähelläkään moata, noin 3 cm/50m parhaimmillaan, epäilen myös onko kaikkiin noihin laukaisukoneistoja (hyviä) saatavilla. Toimintavarmuus oli kohtuullista, tosin vaimenninpaukut eivät sopineet kaikille. Samat asiat tuntuivat osin pätevän vipuihin ja pumppuihin myöskin Pulttilukkoisilla se moa onnistui muistaakseni kaikilla, toimintavarmoja enimmäkseen. Tiedetään... Ruger 10/22 saa vaikka mitä tarviketta, sitä en ole päässyt testailemaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten joo, mutta ne tarkat 1/2 moottorit on aika harvassa, olen koe-ampunut useita : Anshutz 520, Gevarmoise ?, Winchester 190, Remington 552 ja Nylon 66, Viper ?, Brno ?, Erma (se M1 näköinen), Voere 2117, Savage ? voi olla ettei kaikki numerot ole oikein, ammunnoista jo aikaa, kuitenkin yksikään em. ei lähelläkään moata, noin 3 cm/50m parhaimmillaan, epäilen myös onko kaikkiin noihin laukaisukoneistoja (hyviä) saatavilla. Toimintavarmuus oli kohtuullista, tosin vaimenninpaukut eivät sopineet kaikille. Samat asiat tuntuivat osin pätevän vipuihin ja pumppuihin myöskin Pulttilukkoisilla se moa onnistui muistaakseni kaikilla, toimintavarmoja enimmäkseen. Tiedetään... Ruger 10/22 saa vaikka mitä tarviketta, sitä en ole päässyt testailemaan...

        Kanin metsästys,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe