Rekkakortti löytyy, ammattipätevyys ja kokemus puuttuu. Saako töitä?

Anonyymi

Voisikohan joku kuljetusfirma palkata kuljettajaksi niin että he kustantaisivat vaadittavat pätevyydet kortit ja tietysti itse sitten sitoutuisin olemaan heillä töissä minimissään sovitun ajan?

Toinen pngelma on tietysti tuo kokemuksen puute rekkahommista mutta kai sitä voisi edes kuorma-autoa päästä aluksi kuljettamaan.

6

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletan, että kortti on vanhempi kuin 2008, joten saat ammattipätevyyden voimaan käymällä direktiivipäivät 5 kpl. Itsellä osittain sama tilanne koronan johdosta, kävin netissä koulutukset, vaikken ole muutamaan vuoteen edes vilkaissut kuorma-autoa kohti, taas olen täysinoppinut kuljettaja.

      Töihin pääsy riippuu muistakin seikoista. Tarjoudut vaikka palkatta johonkin apumieheksi, jos homma sujuu, voi töihinkin tulla jatkoa.

    • Anonyymi

      Höpö höpö, kuskeista on huutava pula ja varmasti jostain löytyy duunia.
      Hakemuksia vaan kehiin.

      • Anonyymi

        Huutava pula ? Höpö, höpö! .... Tai voi olla esim Uudenmaan alueella jakarikuskeista pula, mutta tilanne ei ole sama joka puolella Suomea.
        Olen 30v ollut ammattiliikenteessä raskaalla puolella erilaisista rahdinajoista puuautoihin. Nyt olen ollut noin 4kk kotona, kun edellinen työnantaja lopetti firmansa.

        Ainoatakaan varteenotettavaa työtarjousta ei ole tullut tänä aikana! Mikäli kuljettajista olisi pula, niin kyllä tällä kokemuksella ja sanoisin ammattitaidollakin olisi olettanut kiinnostusta löytyvän työnantajien taholta, jotta puhelin olisi pirahtanut ainakin jonkin kerran? Etenkin kun alue on sellainen maakunta, että laajalti tietävät varmasti firman lopetuksesta ja sitä kautta vapautuneesta kuljettajasta.

        Itse en ole hakenut töitä, koska haluankin viettää nyt kotona aikaa. ( en ole päivärahalla vaan elän ihan säästöilläni, koska mielestäni sosiaalietuutta nautiskellessa kuuluu ja on velvollinen hakemaan töitä itse myös aktiivisesti. )

        Aloittajaa en halua lannistaa mitenkään, mutta sinnikäs on oltava jos todella haluaa alalle ja on valmis oltava vastaan ottamaan työtä kuin työtä kuljetusalalta kokemuksen saamiseksi. En tiedä misssä päin asut, eli kuinka paljon siellä lienee tarjolla töitä?

        Aloitin itse 90 luvun laman aikoihin silloin Pirkanmaalla. Into tehdä töitä ja päästä ajamaan oli valtava, mutta todella kivinen "pelto" oli kynnettävä ennen, kuin tärppäsi ensimmäisen työpaikan suhteen. Ei ollut kokemusta muuta kuin reilu vuosi ennen armeijaa nupilla, sieltä armeijasta sain yhdistelmäkortin, muuta kuljetusalan koulua en ole käynyt ikinä. Työtä tekemällä opeteltiin. Nykyisinhän tälläinen ei ole mahdollista ja parempi niin.... Se ensimmäinen työpaikka muuten oli sellaisilla palkkaehdoilla, että luultavasti kukaan ei nykyisin suostuisi sellaiseen? Ajo oli Kiitolinja hommaa jossa purkua ja lastausta oli ainakin puolet keikasta ja silti palkkana oli kilometri taksa ( 65penniä/km ). Ei vain ollut vaihtoehtoja, jos alalle mieli, jostain oli aloitettava kokemuksen saamiseksi!

        Sen vielä sanon aloittajalle, että harvempi pienempi kuljetusliike rupee kustantamaan pätevyyksiäsi ja korttejasi, koska eivät he voi tietää, että tuleeko sinusta sellaista kuljettajaa johon kannattaa investoida?
        Joku suurempi kuljetusliike paremminkin voi sen tehdä, jos he rekrytoivat nuoria kuljettajia palvelukseensa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huutava pula ? Höpö, höpö! .... Tai voi olla esim Uudenmaan alueella jakarikuskeista pula, mutta tilanne ei ole sama joka puolella Suomea.
        Olen 30v ollut ammattiliikenteessä raskaalla puolella erilaisista rahdinajoista puuautoihin. Nyt olen ollut noin 4kk kotona, kun edellinen työnantaja lopetti firmansa.

        Ainoatakaan varteenotettavaa työtarjousta ei ole tullut tänä aikana! Mikäli kuljettajista olisi pula, niin kyllä tällä kokemuksella ja sanoisin ammattitaidollakin olisi olettanut kiinnostusta löytyvän työnantajien taholta, jotta puhelin olisi pirahtanut ainakin jonkin kerran? Etenkin kun alue on sellainen maakunta, että laajalti tietävät varmasti firman lopetuksesta ja sitä kautta vapautuneesta kuljettajasta.

        Itse en ole hakenut töitä, koska haluankin viettää nyt kotona aikaa. ( en ole päivärahalla vaan elän ihan säästöilläni, koska mielestäni sosiaalietuutta nautiskellessa kuuluu ja on velvollinen hakemaan töitä itse myös aktiivisesti. )

        Aloittajaa en halua lannistaa mitenkään, mutta sinnikäs on oltava jos todella haluaa alalle ja on valmis oltava vastaan ottamaan työtä kuin työtä kuljetusalalta kokemuksen saamiseksi. En tiedä misssä päin asut, eli kuinka paljon siellä lienee tarjolla töitä?

        Aloitin itse 90 luvun laman aikoihin silloin Pirkanmaalla. Into tehdä töitä ja päästä ajamaan oli valtava, mutta todella kivinen "pelto" oli kynnettävä ennen, kuin tärppäsi ensimmäisen työpaikan suhteen. Ei ollut kokemusta muuta kuin reilu vuosi ennen armeijaa nupilla, sieltä armeijasta sain yhdistelmäkortin, muuta kuljetusalan koulua en ole käynyt ikinä. Työtä tekemällä opeteltiin. Nykyisinhän tälläinen ei ole mahdollista ja parempi niin.... Se ensimmäinen työpaikka muuten oli sellaisilla palkkaehdoilla, että luultavasti kukaan ei nykyisin suostuisi sellaiseen? Ajo oli Kiitolinja hommaa jossa purkua ja lastausta oli ainakin puolet keikasta ja silti palkkana oli kilometri taksa ( 65penniä/km ). Ei vain ollut vaihtoehtoja, jos alalle mieli, jostain oli aloitettava kokemuksen saamiseksi!

        Sen vielä sanon aloittajalle, että harvempi pienempi kuljetusliike rupee kustantamaan pätevyyksiäsi ja korttejasi, koska eivät he voi tietää, että tuleeko sinusta sellaista kuljettajaa johon kannattaa investoida?
        Joku suurempi kuljetusliike paremminkin voi sen tehdä, jos he rekrytoivat nuoria kuljettajia palvelukseensa?

        No sen voin kyllä sanoa että jos kuvitelet että joku soittelee sun perään ja tarjoo töitä, niin saat kyllä odottaa hamaan tappiin saakka.
        Sulla ikäkin alkaa olla aika liki 50, niin oletko kuullut ikärasismista?
        Kannattaa vaan alkaa rustaamaan hakemuksia jos meinaat päästä edes haastatteluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sen voin kyllä sanoa että jos kuvitelet että joku soittelee sun perään ja tarjoo töitä, niin saat kyllä odottaa hamaan tappiin saakka.
        Sulla ikäkin alkaa olla aika liki 50, niin oletko kuullut ikärasismista?
        Kannattaa vaan alkaa rustaamaan hakemuksia jos meinaat päästä edes haastatteluihin.

        Niin...mainitsinkin tuossa, että ei ole tullut yhtään "varteenotettavaa" hakemusta. Eli on joku soitellutkin "perään", mutta taitaapa olla juuri niitä firmoja, johon on vaikeaa löytää tekijöitä, siinä yksi syy miksi en ole innostunut lähtemään.

        Kyllä olen kuullut ikärasismista ja olen pohtinutkin asiaa etenkin viime aikoina. Asia on varmasti niin, että jos kolmekymppinen ja viisikymppinen työntekijä hakevat töitä samasta firmasta ja työnantaja ei tunne, eikä tiedä ennalta, niin melkein varmuudella se kolmekymppinen työllistyy.
        Hyvä esimerkki tästä on jo nyt yli 70v enoni.Hän oli kova tekemään töitä ( ei autoalalla, mutta fyysistä työtä ) kuitenkin.
        Noin viisikymppisenä häneltäkin loppuivat työt, koska sekin yritys jossa hän oli lopetti. Sen jälkeen ei löytynytkkään sitten yrityksestä huolimatta työllisyyshommia kummempia. Joten lopputuloksena työttömyysputkesta alle tonnin eläkkeelle, silläpä ei isompia laiteta, kaikki menee elämisen kustannuksiin.


    • Anonyymi

      Pätevyydet ja kortit kustantaa joitakin satasia, olisi ehkä helpompi hoitaa ne itse, niin voi hakea puhtaalta pöydältä töitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      293
      6849
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      252
      6380
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      44
      5714
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      162
      5078
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      49
      3907
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      222
      3828
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      143
      3529
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      18
      3223
    9. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      46
      3187
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      375
      2973
    Aihe