Google Maps ei korjaa karttavirheitä

Anonyymi

Olen viimeisen puolen vuoden aikana laittanut Google Mapsissa palautetta kotiseutuni kartoista ainakin yli 200 ilmoitusta. Teitä on nimetty väärin, teiden nimiä puuttuu, kartalla näkyy teitä mitä ei ole ollut olemassa enää vuosiin, uusia teitä on tehty... Ja ihan asiallisesti olen ilmoitukset näistä tehnyt, mutta googlea ei näemmä kiinnosta korjata näitä virheitä.
Siinä vaiheessa se onkin sitten mukavaa kun joku ilmoittaa ambulanssin sijainnin google mapsin tietojen perusteella...

52

5939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuinka usein teillä päin kutsutaan ambulanssi, antaen osoite Google karttaa selaten, toisin sanoen kuinka moni on jo kuollut tämän karttavirheen vuoksi.

    • Anonyymi

      Taitavat väärät tiedot mennä mapsiin paikkakunnan karttojen vääristä tiedoista.
      Oikea valitusosoite on kunta tai kaupunki.

      • Anonyymi

        maanmittauslaitoksen kartat ovat kunnossa ja ajantasalla kyllä. Google Mapsin ovat vuosia jälessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        maanmittauslaitoksen kartat ovat kunnossa ja ajantasalla kyllä. Google Mapsin ovat vuosia jälessä.

        Näin juuri. Maanmittaushallitus hoitaa Suomessa kartoittamisen. Jos haluaa olla mukana vapaaehtoistyössä, niin kannattaa ohjata tarmonsa Openstreetmapsin kehittämiseen.


      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Ei Google voi luottaa, että tavallisten ihmisten lähettämät tiedot ovat oikeita. Kuka tahansa pellehän voi ilmoittaa Googlelle mitä haluaa ihan pilailumielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin juuri. Maanmittaushallitus hoitaa Suomessa kartoittamisen. Jos haluaa olla mukana vapaaehtoistyössä, niin kannattaa ohjata tarmonsa Openstreetmapsin kehittämiseen.

        OpenStreetMap ja Here Maps ovat suhteellisen hyvällä tasolla mainitulla paikkakunnalla. Jopa venäläinen Yandex Maps on ajantasalla. Mutta Google Maps jota suuri yleisö käyttää näyttää mitä sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Ei Google voi luottaa, että tavallisten ihmisten lähettämät tiedot ovat oikeita. Kuka tahansa pellehän voi ilmoittaa Googlelle mitä haluaa ihan pilailumielessä.

        Hauska sinänsä. Täällä yhden lopetetun koulun nimi googlessa oli "takapuoli paljaana".
        Nyt se on poistettu, eikä siinä ole nimeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauska sinänsä. Täällä yhden lopetetun koulun nimi googlessa oli "takapuoli paljaana".
        Nyt se on poistettu, eikä siinä ole nimeä.

        Miksi se on sinusta hauskaa?


      • Anonyymi

        No tässäpä asiaa maanmittauslaitokselle, kunnalle, kaupungille ja googlelle...Kristiinankaupungin voimalaitos on lopetettu aikapäiviä sitten mutta karttoihin ei ole merkattu aluetta saatikka sitä, että se on aidattu eikä sinne pääse. Kartalla näyttää olevan teitä joista pääsee ajamaan läpi alueella. Mutta kun turistina tutustut alueeseen ei tiepäättyy kylttiä ole laitettu ja vastaan tulee lukittu portti jonka takana huonokuntoinen soratie jatkuu. Ympäri on käännyttävä ja aloitettava tutkimaan että mitäs aluetta tämä tämmöinen on....hyvää kotimaan matkailua vaan... Kaikki pääsis helpommalla kun merkinnät ja selitykset olisivat esillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässäpä asiaa maanmittauslaitokselle, kunnalle, kaupungille ja googlelle...Kristiinankaupungin voimalaitos on lopetettu aikapäiviä sitten mutta karttoihin ei ole merkattu aluetta saatikka sitä, että se on aidattu eikä sinne pääse. Kartalla näyttää olevan teitä joista pääsee ajamaan läpi alueella. Mutta kun turistina tutustut alueeseen ei tiepäättyy kylttiä ole laitettu ja vastaan tulee lukittu portti jonka takana huonokuntoinen soratie jatkuu. Ympäri on käännyttävä ja aloitettava tutkimaan että mitäs aluetta tämä tämmöinen on....hyvää kotimaan matkailua vaan... Kaikki pääsis helpommalla kun merkinnät ja selitykset olisivat esillä.

        Maanmittauslaitoksen kartassa siellä on aitoja niin perkeleesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        maanmittauslaitoksen kartat ovat kunnossa ja ajantasalla kyllä. Google Mapsin ovat vuosia jälessä.

        "maanmittauslaitoksen kartat ovat kunnossa ja ajantasalla kyllä."
        No eikä ole. Ilmakuvista kun päivittävät, niin virheitä riittää.


      • Anonyymi

        Juttelin naapurikunnan maanmittarin kanssa ja kertoi että kunnat jättävät paljon ilmoittamatta muutoksista maanmittauslaitokselle. Olen itse huomannut tämän ainakin oman kotikuntani osalta: olen itse joutunut ilmoittamaan karttamuutoksista Maanmittauslaitokselle.


    • Anonyymi

      Onkohan kysyjä itsekään kartalla?

    • Anonyymi

      miksi googlen pitää saada tietää
      anna olla

      • Anonyymi

        Kuvitteleppa tilanne jossa Google Maps näyttää jonkin liikkeen sijainnin väärin niin se voi tulla jollekkin yritykselle kalliksi kun asiakkaat eivät löydä perille.


    • Anonyymi

      Pirkkalan kunnan nimi on jo vuosia sitten itsekseen muuttunut Googlen kartoilla Torkkalaksi. Tuskin maanmittauslaitos on sitä nimeä sinne muuttanut. Oikaisupyyntöjä ovat lähettäneet useat ihmiset, mutta mitään ei ole tapahtunut. Kumma juttu.

      • Anonyymi

        Jyväskylän mlk (maalaiskunta) kummittelee myös Google Mapsissa edelleen.

        Vaala on muka edelleen osa Kainuuta vaikka on vaihtanut maakuntaa Pohjois-Pohjanmaahan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pirkkalalainen -lehdessä hyvä juttu tuosta Torkkala nimestä:
        https://www.pirkkalainen.com/702-pirkkala-on-aina-vain-torkkala

        "Nyt Torkkala-nimi on jo alkanut levitä laajemminkin. Esimerkiksi Tampereen kaupunki lähetti vähän aikaa sitten tiedotteen, jossa kerrottiin Torkkalassa olevan vedenjakeluhäiriöitä."

        Tampereen veden nettisivuilla 17.8.2020 tiedotteessa puhutaan Torkkalasta, että kyllä se väärä tieto leviää helposti jos Google Mapsissa lukee nimi väärin...
        https://www.tampere.fi/vesi/tiedotteet/2020/mzITPEhsh.html


    • Anonyymi

      Olisiko Sorkkala parempi nimi?
      Sekin löytyy Pirkkalasta.

    • Anonyymi

      Jos teiden nimet ovat oikein Kansalaisen karttapaikan taustakartassa, niin silloin kaikki on kunnossa.

      • Anonyymi

        Ei ole ihan näin yksinkertaista. Google Maps on suosituin karttasovellus joten jos siellä lukee joku paikka väärin niin vahinko lähtee helposti kiertämään ja se lukee nopeasti myös jossain muualla väärin kun joku "tarkastaa" Google Mapsista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ihan näin yksinkertaista. Google Maps on suosituin karttasovellus joten jos siellä lukee joku paikka väärin niin vahinko lähtee helposti kiertämään ja se lukee nopeasti myös jossain muualla väärin kun joku "tarkastaa" Google Mapsista...

        No se on tietysti jokaisen oma asia ulkoistaako ajattelunsa arveluttaville toimijoille. Silloin pitää kärsiä myös seuraukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se on tietysti jokaisen oma asia ulkoistaako ajattelunsa arveluttaville toimijoille. Silloin pitää kärsiä myös seuraukset.

        Yleensä kärsijänä on sitten joku ulkopuolinen. Jos Google Mapsissa lukee virheellisesti Pirkkalan tilalla "Torkkala" niin ei mene kauaakaan kun jossain muuallakin lukee väärässä muodossa "Torkkala".
        Pahimmassa tapauksessa voi olla jopa niin että Pirkkalan kunta tilaa alueestaan matkailukartan kolmannelta osapuolelta joka sitten äkkiä katsoo paikannimet Google Mapsista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä kärsijänä on sitten joku ulkopuolinen. Jos Google Mapsissa lukee virheellisesti Pirkkalan tilalla "Torkkala" niin ei mene kauaakaan kun jossain muuallakin lukee väärässä muodossa "Torkkala".
        Pahimmassa tapauksessa voi olla jopa niin että Pirkkalan kunta tilaa alueestaan matkailukartan kolmannelta osapuolelta joka sitten äkkiä katsoo paikannimet Google Mapsista...

        Kuten sanottu, niin se on jokaisen oma valinta ulkoistaako ajattelunsa arveluttaville toimijoille. Maanmittauslaitoksen nimet ovat lähes aina oikein.

        Nykykakarat ei tietysti osaa käyttää kuin googlea, joten lopputulos on mitä on. Peruskoulu voisi opettaa enemmän lähdekritiikkiä ja käyttämään myös julkisia palveluita yhden kaupallisen toimijan sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanottu, niin se on jokaisen oma valinta ulkoistaako ajattelunsa arveluttaville toimijoille. Maanmittauslaitoksen nimet ovat lähes aina oikein.

        Nykykakarat ei tietysti osaa käyttää kuin googlea, joten lopputulos on mitä on. Peruskoulu voisi opettaa enemmän lähdekritiikkiä ja käyttämään myös julkisia palveluita yhden kaupallisen toimijan sijaan.

        Myös maanmittauslaitoksen kartoissa on virheitä koska kaikki kunnat eivät ilmoita tiestöönsä tehtyjä muutoksia maanmittauslaitokselle.


    • Anonyymi

      Suomi hyvin luultavasti ei sisälly niihin maihin joista tehdyt ilmoitukset Google huomioi. Tietenkin on epäloogista jos ilmoituksen silti voi tehdä:

      Google maps support sivu numero 3094088 sanoo "You can only help us correct an error in Maps in some countries and regions."

      Karttadata siis luultavasti kulkee vain MML:tla Googlelle päin, ei ole tiedossa kuinka usein/harvoin.

    • Tuossa mielestäni paras karttaohjelma, sen täysimittaiseen käyttöön pitää rekisteröityä. Vain GPS-tuki puuttuu. Voi vaikkapa mittailla naapurin tilusten pinta-alankin, näyttää myös kiinteistörajat.
      https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/

      • Anonyymi

        Karttapaikalta löytyy nuo ominaisuudet kevyemmällä käyttöliittymällä. Tukee myös paikannusta. Paikkatietoikkunasta saa toki irti vaikka mitä, mutta etenkin mobiilikäytössä se on aika kökkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karttapaikalta löytyy nuo ominaisuudet kevyemmällä käyttöliittymällä. Tukee myös paikannusta. Paikkatietoikkunasta saa toki irti vaikka mitä, mutta etenkin mobiilikäytössä se on aika kökkö.

        Paikkatietoikkunassakin on näköjään mahdollisuus paikannukseen. Oikeassa laidassa nappi "Keskitä kartta omaan sijaintiisi".


      • Anonyymi

        MItä tarkoitat sanomalla "Tuossa mielestäni paras"? Minä ymmärrän niin, että AP kohdistuisi nimenomaan GPS navigointiin ja sen (epä)tarkkuuksiin.

        Itse olen elävässä elämässä ajanut Suomessa harhaan Googlen opastamana noin kerran vuodessa, ne ovat olleet tapauksia joissa alueella oli parhaillaan meneillään isompaa myllerystä. Mutta ajan hyvin vähän aivan tuntemattomilla seuduilla, siis täysin GPS:n varassa. Muualla olen Googlen mukaan ajellut pelloilla, veden päällä, tiettömässä vuoristossa, lentokentällä, tietömällä saarella, jamitävielä, mutta kuitenkin ajokuntoisella ja laillisella väylällä.

        Kerran Google ajatti minua aivan h...tuuttiin, mutta se johtui siitä että olin hyväksynyt määränpääksi noin 930 km etäällä olevan saman nimisen kohteen. Täysin minun vika, mutta ei se kamalalasti haittaisi jos Maps erityisen selvästi ilmaisisi että: Kohde on hiven normaalia pitemmän ajomatkan päässä, jonne et ole koskaan ennen taivaltanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MItä tarkoitat sanomalla "Tuossa mielestäni paras"? Minä ymmärrän niin, että AP kohdistuisi nimenomaan GPS navigointiin ja sen (epä)tarkkuuksiin.

        Itse olen elävässä elämässä ajanut Suomessa harhaan Googlen opastamana noin kerran vuodessa, ne ovat olleet tapauksia joissa alueella oli parhaillaan meneillään isompaa myllerystä. Mutta ajan hyvin vähän aivan tuntemattomilla seuduilla, siis täysin GPS:n varassa. Muualla olen Googlen mukaan ajellut pelloilla, veden päällä, tiettömässä vuoristossa, lentokentällä, tietömällä saarella, jamitävielä, mutta kuitenkin ajokuntoisella ja laillisella väylällä.

        Kerran Google ajatti minua aivan h...tuuttiin, mutta se johtui siitä että olin hyväksynyt määränpääksi noin 930 km etäällä olevan saman nimisen kohteen. Täysin minun vika, mutta ei se kamalalasti haittaisi jos Maps erityisen selvästi ilmaisisi että: Kohde on hiven normaalia pitemmän ajomatkan päässä, jonne et ole koskaan ennen taivaltanut.

        Autonavigoinnissa Here on Googlea parempi. Toki siinäkin on hyvä katsoa reitin "yleissilmäys", ennen kuin lähtee aivottomana seuraamaan navigaattorin ohjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autonavigoinnissa Here on Googlea parempi. Toki siinäkin on hyvä katsoa reitin "yleissilmäys", ennen kuin lähtee aivottomana seuraamaan navigaattorin ohjeita.

        Toki jos mennään ihan oikeasti autonavigointiin, niin kännykkäsovelluksista Sygic on kenties monipuolisin, mutta lisäherkut ovat siinä maksullisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autonavigoinnissa Here on Googlea parempi. Toki siinäkin on hyvä katsoa reitin "yleissilmäys", ennen kuin lähtee aivottomana seuraamaan navigaattorin ohjeita.

        Here on superhyvä siinä että kartat ovat puhelimessa, silloin voi (lähes) huoletta harhailla kaukomailla joissa Googlen käyttäminen voi tulla ankaran kalliiksi vaikka olisikin pudottanut kohteen kartan ennalta. Minulla on aina (vähintään) kaksi kapulaa reissussa mukana, ja aina panen kaikissa Here:een tärkeät sijainnit kuten lentokenttä, hotelli, auton parkkipaikat, yms.

        Nykyään, kokemuksesta viisastuneena, hahmotan "yleissilmäyksen" aina kun ehdin niin tekemään, sehän haihtuu itsestään pois aika äkkiä, kummassakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Here on superhyvä siinä että kartat ovat puhelimessa, silloin voi (lähes) huoletta harhailla kaukomailla joissa Googlen käyttäminen voi tulla ankaran kalliiksi vaikka olisikin pudottanut kohteen kartan ennalta. Minulla on aina (vähintään) kaksi kapulaa reissussa mukana, ja aina panen kaikissa Here:een tärkeät sijainnit kuten lentokenttä, hotelli, auton parkkipaikat, yms.

        Nykyään, kokemuksesta viisastuneena, hahmotan "yleissilmäyksen" aina kun ehdin niin tekemään, sehän haihtuu itsestään pois aika äkkiä, kummassakin.

        Googlen kartat saa myös offlineen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlen kartat saa myös offlineen..

        Kartta-alueita voi tallentaa laitteelle (sisäiseen tai SD muistiin) ja ne voivat yhteensä kattaa aika suuren alueen, minulla on vakiona yhdessä palassa eteläinen Suomi ja toisessa palassa lähes koko Estonia, ja yritän aina ennen matkalle lähtöä muistaa tallettaa kohdealueen. En tiedä mikä minkä määrän voi voi yhteensä tallentaa. Nuo pudotetut kartat kuitenkin "vanhenevat" aika nopeasti, käyttöaika taitaa tällä hetkellä olla joko 15 tai 30 vrk jonka jälkeen appi kysyy että haluatko päivittää vanhaksi tuomitun kartta-palan, saattaa olla vähän ikävä yllätys matkan päällä. Here ei tuhoa kartttoja koskaan.

        Sekä Maps:ssa että Here:ssä offline navigointi ei ole ollenkaan niin sujuvaa kuin onlinessä, mm pitää tietää kohteen katuosoite tai valita kohde tökkäämällä. Ei siis voi esim etsiä jotain palvelua lähistöltä tai tietyn nimistä firmaa, maissa joissa "aakkoset" ovat harakanvarpaita tämä aiheuttaa "sormettomat kädet" -kokemuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlen kartat saa myös offlineen..

        Siis tulostamallako paperille?


    • Anonyymi

      Ei googlea kiinnosta kuin suuremmat käpykylät, hyvä jos edes Helsinki.
      Maaseudulla on tiet piirretty niin vaalealla, että ne tuskin näkyy normalilla kontrastilla.

      • Anonyymi

        "Maaseudulla on tiet piirretty niin vaalealla, että ne tuskin näkyy normalilla kontrastilla."

        Laitteessasi tai silmissäsi on jotain vikaa.


    • Anonyymi

      Googlella oli vielä pari vuotta sitten Google Map Maker -sivusto jonka kautta yhteisö pystyi helposti korjaamaan karttojen virheitä ja tuolloin virheet yleensä myös korjattiin. Toimi niin että joku teki karttaan muokkaukset ja yhteisö/moderaattorit sitten hyväksyi ne.

      Googlen lakkautti palvelun vuonna 2017 ja sen jälkeen Mapsin virheitä ei ole enää korjattu läheskään yhtä ahkerasti ja näin ollen virheet karttoihin ovat jääneet.

    • Anonyymi

      Kookle ei välitä lillukoista, rahaa tulee muutenkin. Ja kun kartta joskus uusitaan, väki taas innostuu ja hype kasvaa uudelleen ja uudelleen. Tämä on rahan tekoa eikä palvelua.

    • Anonyymi

      Tässä kuussa Google on ottanut itseään niskasta kiinni ja alkanut korjaamaan karttavirheitä joista olen laittanut lähes kymmeniä kertoja korjauspyyntöjä, on alkanut sähköpostiin tulla ilmoitus että Google on korjannut virheet ja niin näkyy kartalla olevan kunnossa.

    • Anonyymi

      Eipä googlea tällaisen peräkylän asiat kiinnosta, mutta ambulanssille voi tottakai antaa google mapissa tai puhelimen GPS:ssä näkyvät koordinaatit, eli leveys- ja pituusasteet, niin niillä kyllä löytää perille...

      • Anonyymi

        Syrjäkylillä yleensä paikan koordinaatti on raapustettu esimerkiksi puukapulaan, sisälle ja ulos.


    • Anonyymi

      Google-mapsin virheet

      Google maps apissa olevia virheitä ei voi korjata muuta kuin niiltä osin joissa on kysymys kaupallisesta toiminnasta ja (ehkä) mm. bussireiteistä. Yritin ilmoittaa Kaivokselan kaupunginosan väärästä rajauksesta. En löytänyt tähän mitään kanavaa. Kaivoksela on n. 3 kertaa suurempi kuin alue jonka google-maps rajaa Kaivokselaksi. Rajaus ei kata kokonaan edes ns. vanhan Kaivokselan aluetta. Google mapsin tietoihin ei voi yhtään luottaa. En tiedä mistä ja keiden toimesta paikkatiedot on kartalle viety. Mielestäni kunnissa pitäisi valvoa, että karttojen tiedot olisivat oikein. Kuntien mittausosastot voisivat alkaa huolehtia tästä.

    • Anonyymi

      Eihän googlemapsista enää löyd' edes omaa taloaan. Tie kyllä näkyy himmeesti ja sill on talon nimikin, mutta kaikki muu on poissa.
      Piti viedä kesällä koira lääkäriin. Aluen nimi kyllä löytyi ja jokainen myymälä näkyi nimettynä nuolena, mutta ei suurta eläinklinikkaa, eikä ollenkaan alueen rakennuksia, eikä teitä.
      Good bye google!

    • Anonyymi

      Kyllä ärsyttää kun kotikatu väärin nimetty. Ilmoitettu googlelle mutta ilmoitiksen status pysyy vaan tilassa: tarkastettavana. Aina pitää ilmoittaa osoitetta kysyvälle että tienviitoissa se nimi ja google mapsissa toisella nimellä...kiva tilailla kotiinkuljetuksia ym

      • Anonyymi

        Google taitaa käyttää perus-karttapohjina melko vanhoja ilmaiskarttoja, joihin käyttäjät saa itse tehdä muutoksia? Perusteluna taitaa olla, että ihmisten vapaata liikkumista ei saa estää maksullisilla kartoilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Google taitaa käyttää perus-karttapohjina melko vanhoja ilmaiskarttoja, joihin käyttäjät saa itse tehdä muutoksia? Perusteluna taitaa olla, että ihmisten vapaata liikkumista ei saa estää maksullisilla kartoilla?

        Tulit sitten kyselemään. Oletko koskaan päättänyt virkettä muuhun kuin kysymysmerkkiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulit sitten kyselemään. Oletko koskaan päättänyt virkettä muuhun kuin kysymysmerkkiin?

        Virkkeen voi päättää pisteeseen, huutomerkkiin ja kysymysmerkkiin - näitä kaikki on tullut käytettyä vuosien mittaan. Sananvapauttani tässä käyttelen miten milloinkin huvittaa. Joskus pitää myös kysellä. Sen tiedän, että karttoja päivitettiin joskus 2000-luvun alussa korkeintaan kerran/6kk - oisko sitten nykyään harvemmin? Käyttäjien päivitykset voi toimia myös uusien asuinalueiden kartoitukselle pohjana toteutuville nimille. Tiedän näin menetellyn - ja tiedän, että vitsillä nimettyjä katuja on lähes päässyt katukyltteihin asti, kun oletettu nimien olevan täysipäisten ihmisten keksimiä eikä jonkun perjantai-illan ratoksi kieli poskella kehittämiä.


    • Anonyymi

      Ambulanssia varten on sellaisia rannekkeita, jossa nappi, jota painamalla tulee ambulanssi paikalle, tai joissain mittaa sykettä, että jos kohoaa tai loppuu, niin häly lähtee.. Oveen joku radio-ohjattava avain (- avaaja), vai mikä se olikaan, jolla auttajat (ja roistot ;-) ) pääsevät sisälle.

    • Anonyymi

      112 sovellus paikantaa koortinaateilla!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8474
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      123
      2301
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1956
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1694
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe