väärinymmärretty

Anonyymi

Olen saanut jo lapsena adhd diagnoosin mutta minua pidetään kehitysvammaisena erittäin loukkaavaa.

3

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      adhd on neurobiologinen kehityshäiriö. kehitysvammalla viitataan usein älylliseen kehitysvammaan, jota sinulla ei ilmeisesti ole. voisit kumminkin miettiä omia ableistisia (ableismi = kieltävää asennoitumista vammaisia ihmisiä kohtaan) ajatusmallejasi. miksi koet kehitysvammaisuuden niin negatiivisena tai loukkaavana asiana? olen törmännyt tähän ilmiöön useasti. sinulla itselläsikin on kehityshäiriö/toimintarajoite, eikä se ole negatiivinen asia (toki siihen liittyy tietynlaisia vaikeuksia, mutta ihmisenä se ei tee sinusta sen vähemmän arvokasta), vaan se tulisi nähdä neutraalina. miksi alennat muita vammaisia/toimintarajoitteisia? tämä ei välttämättä ole tietoista, mutta valitettavan monella on näitä samoja ajatusmalleja. jotkut asperger-ihmiset korostavat, etteivät ole mitään autisteja (viittaavat esim. ihmisiin, joilla on esim. diagnoosina lapsuusiän autismi tai liitännäinen kehitysvamma, korostetaan siis sitä, että ei ole "mikään oikeasti autisti", koska itsellä on negatiivinen kuva heistä). jotkut dysfaatikot korostavat, että heillä on vain LIEVÄ dysfasia, eikä mitään oikeaa kehitysvammaa. siihen voi liittyä sisäistettyä ableismia, jota kannattaa työstää. monilla vammaisilla on negatiivinen kuva itsestään ja he kokevat, että heidän pitäisi olla mahdollisimman normaaleja tullakseen hyväksytyiksi. tuntuu, että on tarve selitellä itseään. yleensä tämä johtuu aiemmista negatiivisista kokemuksista, joka on tietysti tosi harmillista. tämä ei tarkoita, ettetkö voisi sanoa, että sinulla ei ole älyllistä kehitysvammaa. mutta kun sanot niin, älä samalla alenna älyllisesti kehitysvammaisia ihmisiä. asperger-ihmisten ei ole pakko sanoa itseään autisteiksi (vaikka samaa kirjoahan se on, mutta joillekin se diagnoosi lienee tosi tärkeä ja kun heillä se diagnoosi on, niin saavat he sitä käyttää kuvaamaan itseään), mutta he eivät ole muiden autismikirjon ihmisten yläpuolella. vammaisuudesta on valmiiksi jo tosi paljon ennakkoluuloja, ei vahvisteta niitä lisää, etenkin saman yhteisön sisällä. vammainen ei ole paha sana.

      • Anonyymi

        Ihminen rakentaa suojamuurin ja välttää parhaimman mukaan kehitysvammaisten seuraa. Kyllä tuo itselleni oli loukkaus ehdottaa erityiskoulua, jossa valtaosa oppilaista oli kehitysvammaisia, aloittaessani koulupolun. Pääsin lukihäiriöluokkaan ja mulla on myös adhd-diagnoosi. On vanhempieni ansiota, että he asettivat mulle vaatimuksia ja haasteita. Jos he olisivat joka paikassa korostaneet "erityisyyttäni" ja laittaneet kehitysvammaisten kouluun, niin en olisi kasvanut itsenäiseksi aikuiseksi.


      • Anonyymi

        Tällä palstalla näkee liikuntavammaisten kirjoituksia, joissa suoraan sanoen puhutaan kehareista negatiiviseen sävyyn. Yksi jopa vertasi heitä sikoihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10320
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4594
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3114
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1899
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1650
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe