VTT:n tutkimusprofessorin Ari Harlin listaa HS:ssa maskista asioita

Anonyymi

jotka jokaisen olisi syytä tietää. Kiinnitin erikoisesti huomiota yhteen:
Päivä pitäisi saada jaksotetuksi niin, ettei maskia joudu pitämään kasvoilla
koko ajan. Ajatus ei ole, että eletään koko ajan maskin kanssa. Sitä käytetään
lähinnä ruuhkabussissa, junassa, jonossa, kaupassa jne.
Maskia olisi järkevä käyttää vain noin puoli tuntia kerrallaan.
Sen jälkeen se alkaa kostua. Yli tuntia ei samaa maskia kannata pitää päässään.
Ulkoilman mahdolliset virukset tarttuvat helposti pintaan ja ne voivat helposti levitä myös maskin sisäpuolelle.

32

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saman panin merkille. Kuinka kummassa täydessä pitkänlinjan bussissa jostain keski-Suomesta pääkaupunkiin 5 tunnin ajomatkalla pitäisi vaihtaa monesti.
      Samalla vaihdon aikana altistuen . Hankalaa.

      • Ennenkuin lähdette 5 tunnin yhtämittaiselle bussimatkalle, niin kokeilkaapa huviksenne vaikka kotona pitää maskia naamallanne 5 tuntia haukkaamatta välillä happea.
        Ainakin minä pyörtyisin siinä ajassa hapen puutteesta.

        Joskus töissä jouduin pitämään maskia, mutta en ihmeessä olisi pystynyt sitä pitämään yhtä kyytiä viittä tuntia.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ennenkuin lähdette 5 tunnin yhtämittaiselle bussimatkalle, niin kokeilkaapa huviksenne vaikka kotona pitää maskia naamallanne 5 tuntia haukkaamatta välillä happea.
        Ainakin minä pyörtyisin siinä ajassa hapen puutteesta.

        Joskus töissä jouduin pitämään maskia, mutta en ihmeessä olisi pystynyt sitä pitämään yhtä kyytiä viittä tuntia.

        Maskit eivät ole niiin tiiviisti kasvoilla, että sen sisälle ei happea pääsisi. Duunipäivä sujuu aivan samalla lailla maskilla kuin ilmankin, vaikkei se viittä tuntia kerralla naamarilla olekaan. - Nm. Kaasunaamari eri asia


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maskit eivät ole niiin tiiviisti kasvoilla, että sen sisälle ei happea pääsisi. Duunipäivä sujuu aivan samalla lailla maskilla kuin ilmankin, vaikkei se viittä tuntia kerralla naamarilla olekaan. - Nm. Kaasunaamari eri asia

        Silloin se maski on vain pelkkänä koristeena ilman mitään varsinaista hyötyä, jos ei se ole tiiviisti.

        https://tekniikanmaailma.fi/tm-neuvoo-nain-kaytat-oikein-kasvomaskia/

        "Jos maskissa on tiukentava nauha kuten rautalanka, se tulee yläreunaan. Tiivistä yläreina nenänvarteen nipistämällä kahdella sormella. Maskin on oltava tiiviisti kasvoilla."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maskit eivät ole niiin tiiviisti kasvoilla, että sen sisälle ei happea pääsisi. Duunipäivä sujuu aivan samalla lailla maskilla kuin ilmankin, vaikkei se viittä tuntia kerralla naamarilla olekaan. - Nm. Kaasunaamari eri asia

        Ano 19:19 Sitten käytät väärin maskia tai et ole käyttänyt ollenkaan koska et tiedä.
        Maski suojaa noin 85%:sti sitäpaitsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ano 19:19 Sitten käytät väärin maskia tai et ole käyttänyt ollenkaan koska et tiedä.
        Maski suojaa noin 85%:sti sitäpaitsi.

        Maski on työvälineeni ja sen alla voi aivan hyvin hengittää. - Nm. En kuulu valittajien valtakuntaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maski on työvälineeni ja sen alla voi aivan hyvin hengittää. - Nm. En kuulu valittajien valtakuntaan

        Viisi tuntia yhtä kyytiä? En usko.
        Jos olet hoitoalalla, niin sehän on kiellettyäkin pitää sitä niin kauan yhteen soittoon.


    • Anonyymi

      En lue hesaria
      Banhoja rietoja
      Maskiin ei saa koskea ilman että
      pesee kädet
      vaihtaa maskin

      Ette pysty tähän
      Lopettakaa päivittely
      Huhtikuussa korona oli ohi ja silloin piti tehdä sijoituksia

      Tätä koronahömppää daatta ylen ja hesari johdolla köydä se on sallittua ajanhukkaa

    • Anonyymi

      Tutkimusprofessori ei ole tutkija eikä tieteellinen
      vaan alempi virkamies valtion laitoksessa

    • Anonyymi

      Tutkimusprofessori kai parhaiten tietää ja tuntee matriaalin jota on tutkinut
      tai hänen laitoksensa on tutkinut.

      Ei kaikkea pidä ottaa kirjaimellisesti. Jos joutuu istumaan 5 tuntia bussissa
      niin sitten yrittää pitää maskia 5 tuntia tai vaihtaa sen pysähdyspaikassa.

      Eikö viiden tunnin matkalla ole sentään yksi pysähtyminen ?

      • Anonyymi

        se on sisäinen nimike eikä kuvaa mitään akateemisuutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on sisäinen nimike eikä kuvaa mitään akateemisuutta

        Kuka kirjoitti akateemisuudesta jotain ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka kirjoitti akateemisuudesta jotain ?

        Tänä päivänä on tutkijaa ja päivystäviä proffia sunmuita akateemisia tietäjiä vaikka kuinka.
        Ikäihmisen päätä sekoitetaan milloin milläkin viisaudella.
        Täytyy kyllä sanoa, että välillä alkaa riepomaan kaikki , tämän koronan ja maskien ympärillä käytävä juupas/eipäs keskustelu julkisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä päivänä on tutkijaa ja päivystäviä proffia sunmuita akateemisia tietäjiä vaikka kuinka.
        Ikäihmisen päätä sekoitetaan milloin milläkin viisaudella.
        Täytyy kyllä sanoa, että välillä alkaa riepomaan kaikki , tämän koronan ja maskien ympärillä käytävä juupas/eipäs keskustelu julkisuudessa.

        Varmaan sinä tiedät maskeista enemmän kuin VTT:n tutkijat...


    • Anonyymi

      Muoviämpäriä johon on tehty silmäreiät, voi käyttää vaikka koko päivän päässään, tietysti silmäreikien päälle on teipattuna pätkä elmu-kelmua tiiviisti. Sinkkiämpärikin käy, mutta on työläämpi esivalmistella esim. reikien poraamisen suhteen, mutta voihan silläkin rehvastella.

    • Anonyymi

      Tieto on hyvä niille jotka eivät osaa itse ajatella. Niitä on kaikesta päätellen paljon.

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt kahdenlaista kasvomaskia. En pysty pahoinvoimatta pitää kumpaakaan yli 10 minuuttia.

      Olenkin käyttänyt maskia siten, että nenäni on vapaa, jolloin en levitä mahdollista virustani puhuessa muille.

      Nähtävästi ainoa minulle sopiva on suoja, jossa on venttiili. Näitä en viimeksi etsiessäni löytänyt myytävänä.

      Käänteisesti sanoen ei kannata ostaa isoa pakettia maskeja vaan kokeilla ensin pienellä määrällä.

      • Anonyymi

        Minulla on myös vaikeuksia. Nenäni on aina tukossa. Parissa minuutissa maski on kuin
        kostea sauna, kun suun kautta hengittää. On liian raskas hengittää. Ostin viikko sitten
        "fiksuna" olevinani ennakkoon kolme pakettia maskeja varastoon ja nyt pitäisikin löytää
        joku sopivampi malli. Ehdotuksia ? Oletteko kokeillut "kuonokoppa"-mallia ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on myös vaikeuksia. Nenäni on aina tukossa. Parissa minuutissa maski on kuin
        kostea sauna, kun suun kautta hengittää. On liian raskas hengittää. Ostin viikko sitten
        "fiksuna" olevinani ennakkoon kolme pakettia maskeja varastoon ja nyt pitäisikin löytää
        joku sopivampi malli. Ehdotuksia ? Oletteko kokeillut "kuonokoppa"-mallia ?

        Olen tyytynyt tuohon, että pidän kasvomaskia vain suun edessä enkä ole pyrkinytkään hankkimaan muita.
        Nenän kautta tuskin levittää tautia ja aivastaessa vetäsee maskin lisäksi nenän eteen, jos ei ole paperiliinaa. Väittävät leviävän suun kautta puheessa, laulaessa, huutaessa, yskiessä, nuoltaessa.

        FFP venttiilillä
        Googleen, niin jotain vastauksia löytyy. Näköjään hyvin harva myy verkkokaupassa vaan pitäisi noutaa jostain hevonkuusesta. Pestäviä venttiilillä en ole löytänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tyytynyt tuohon, että pidän kasvomaskia vain suun edessä enkä ole pyrkinytkään hankkimaan muita.
        Nenän kautta tuskin levittää tautia ja aivastaessa vetäsee maskin lisäksi nenän eteen, jos ei ole paperiliinaa. Väittävät leviävän suun kautta puheessa, laulaessa, huutaessa, yskiessä, nuoltaessa.

        FFP venttiilillä
        Googleen, niin jotain vastauksia löytyy. Näköjään hyvin harva myy verkkokaupassa vaan pitäisi noutaa jostain hevonkuusesta. Pestäviä venttiilillä en ole löytänyt.

        "Nenän kautta tuskin levittää tautia ja aivastaessa vetäsee maskin lisäksi nenän eteen, jos ei ole paperiliinaa. Väittävät leviävän suun kautta puheessa, laulaessa, huutaessa, yskiessä, nuoltaessa."

        Eihän tuossa ole mitään järkeä. Yksiin ja samoihin hengitysteihin ja keuhkoihin se sisään vetämäsi ilma menee, vedät sen sitten suun tai nenän kautta.

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nenän kautta tuskin levittää tautia ja aivastaessa vetäsee maskin lisäksi nenän eteen, jos ei ole paperiliinaa. Väittävät leviävän suun kautta puheessa, laulaessa, huutaessa, yskiessä, nuoltaessa."

        Eihän tuossa ole mitään järkeä. Yksiin ja samoihin hengitysteihin ja keuhkoihin se sisään vetämäsi ilma menee, vedät sen sitten suun tai nenän kautta.

        Bessie

        Täytyy erottaa kaksi asiaa. Huomaa, että puhuin noissa kohdissa taudin levittämisestä.

        A) Tyydyn saamaan taudin nenän kautta, kun vaihtoehtona on tajunnanmenetys tai oksentaminen maskiin.
        Nenän kautta uloshengitettäessä ilma suuntautuu alas eteen ja virukset tipahtavat maahan tai lämpenevän ilman mukana taivaalle. Ei kohti lähistöllä olevan kasvoja.
        "Nenän kautta tuskin levittää tautia ja aivastaessa vetäsee maskin lisäksi nenän eteen, jos ei ole paperiliinaa."

        B) Pyrin välttämään levittämästä mahdollista tautiani muille hankaloittamalla virusten leviämistä ympäristöön suun kautta pitämällä maskia suun edessä.
        "Väittävät leviävän suun kautta puhuessa, laulaessa, huutaessa, yskiessä, nuoltaessa."

        Luitko liian nopeasti? Saitko nyt kopin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy erottaa kaksi asiaa. Huomaa, että puhuin noissa kohdissa taudin levittämisestä.

        A) Tyydyn saamaan taudin nenän kautta, kun vaihtoehtona on tajunnanmenetys tai oksentaminen maskiin.
        Nenän kautta uloshengitettäessä ilma suuntautuu alas eteen ja virukset tipahtavat maahan tai lämpenevän ilman mukana taivaalle. Ei kohti lähistöllä olevan kasvoja.
        "Nenän kautta tuskin levittää tautia ja aivastaessa vetäsee maskin lisäksi nenän eteen, jos ei ole paperiliinaa."

        B) Pyrin välttämään levittämästä mahdollista tautiani muille hankaloittamalla virusten leviämistä ympäristöön suun kautta pitämällä maskia suun edessä.
        "Väittävät leviävän suun kautta puhuessa, laulaessa, huutaessa, yskiessä, nuoltaessa."

        Luitko liian nopeasti? Saitko nyt kopin?

        Luen aina nopeasti ja varmaan joskus harvoin myös liian nopeasti, en kuitenkaan tällä kertaa. Olen myös oikein hyvä ottamaan koppeja, itseasiassa olin aikoinaan huippuhyvä etukentän sieppari. Koulussa taisi olla vain yksi vasemman käden räpylä ja siihen aikaan pojilla tietysti oli siihen etuoikeus joten useimmiten ihan paljain käsin koppeja sieppasin.

        Maskeja käytetään yleensä siellä missä riittävien turvavälien pitäminen on vaikeaa tai mahdotontakin. Luuletko tosiaan, että mahdollinen tautisi tarttuisi korkeintaan niihin jotka tuppaavat ihan sinun nenäsi alle? Jos tosissasi vain muita suojataksesi maskia käytät niin varsinkin silloin sinun pitäisi laittaa se kunnolla paikoilleen, eikä miettiä uloshengityksessäsi mahdollisesti olevien virusten mahdollisia lento- ja leijailureittejä.

        Kun nyt tulit tuossa 17:36 kirjoittamassasi kommentissa valitelleeksi venttiilillisten maskien vaikeaa saatavuutta niin oletin tietysti, että haluat suojata myös itseäsi etkä vain ja ainoastaan muita.

        Bessie


    • Anonyymi

      Islamilainen väestö on keksinyt paremman tavan: Kamelinkusella valeltu muslimi ei sairastu covidiin, eikös meidänkin pitäisi tuohon lääkkeeseen alakaa suhtautumaan vakavasti?

      • Ruotsissa on yhtä hyvä keino. Olen lukenut facelta.
        Kun hieroo itseensä oikein kunnolla hapansilakkaa, niin ei kukaan tule tartuttamisetäisyydelle.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ruotsissa on yhtä hyvä keino. Olen lukenut facelta.
        Kun hieroo itseensä oikein kunnolla hapansilakkaa, niin ei kukaan tule tartuttamisetäisyydelle.

        Miten voi itse oksentamatta olla ?


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ruotsissa on yhtä hyvä keino. Olen lukenut facelta.
        Kun hieroo itseensä oikein kunnolla hapansilakkaa, niin ei kukaan tule tartuttamisetäisyydelle.

        Mää oon hieronut naamaani kallkorvia.
        Varmkorv ei ole yhtä tehokasta.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ruotsissa on yhtä hyvä keino. Olen lukenut facelta.
        Kun hieroo itseensä oikein kunnolla hapansilakkaa, niin ei kukaan tule tartuttamisetäisyydelle.

        Kiits päivän hörähdyksestä. - Nm. Heh


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ruotsissa on yhtä hyvä keino. Olen lukenut facelta.
        Kun hieroo itseensä oikein kunnolla hapansilakkaa, niin ei kukaan tule tartuttamisetäisyydelle.

        Islannissa käytetään hiekkahaita.


    • Anonyymi

      Kiva, ja nehän voi nimetä päivän aktiviteettien mukaan: aktiivimaski 1, aktiivimaski 2, aktiivimaski 3 jne.

    • Anonyymi

      Pieni vertailu. Jos rakennuksessa ilmaistointi ei toimi niin tulee kaikenlaisia homeongelmia ja muita. Sama kai se on ihmisessä, jos ilmastointi ei toimi vaan on hapensaanti on pitkälle tilkitty maskeilla, tulee kaikenlaista ongelmaa ja heikossa hapessa saa taudin eikä parane kun taudin saa.

    • Anonyymi

      Ehdotan,että samainen professori tekisi tutkimusta,miten koronamaski ja leukaparta tukevat toisiaan tartunnoissa.Surkuhupaisaa oli nähdä se ensimmäinen ulostulo maskin läpäisykyvystä,kun iso osa hengitysilmaa kulki sieltä parran ja maskin välistä.

    • Anonyymi

      Huomatkaa että tutkimusprofessori ei ole tieteellinen virka
      vaan vtt:n ja muun viraston palkkaluokka

      tutkijaprofessori on tieteellinen virka

      työelämäprofessori voi olla koulujakäymätön ei tarvitse edes
      olla edes ylioppilas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1655
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      17
      1517
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1429
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      40
      1384
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1258
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1102
    Aihe