Millä termeillä kutustte uskonystäviänne?

Anonyymi

Ovatko he keskusteluissa "meikäläisiä", "kristittyjä", "lestadiolaisia", "esikoslestadiolaisia", vai jotakin muuta?

Miten puhutte "seuroista"? Muistan takavuosilta, että jotkut puhuivat "kisoista". Tai "geimeistä". Saatettiin sanoa, oltiin "Tampereella kisoissa", jos oli joku ulkopuolinen siinä keskusteltaessa mukana. Piti naamioida tapahtuma joksikin muuksi. Muiden uskonnollisten yhteisöjen kohdalla olen kuullut, että puhutaan "kokouksista".

50

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jeesukseen uskovia veljiä ja sisaria. ✝

    • Anonyymi

      Meikäläisistä puhuttiin omien keskuudessa. Tottakai kristittyjä oltiin omissa piireissä. Ulkopuolisilta kuuluminen esikoislestadiolaisuuden piiriin pyrittiin salaamaan, koska niin hullultahan tuollainen oppi, että vain me tässä ”kristillisyydessä” päästään taivaaseen, kuulosti jo silloin. Toisaalta sitä ei ajateltu sen enempää, koska yhteisö ja kaverit olivat ihan Ok.

      Seuroista oli joillakin salanimi, että mennään ”Tarmoon”, ulkopuoliselle saattoi antaa kuvan jostain urheiluseuralta tai sen tilaisuudesta. Siis kun puhuttiin ulkopuolisten eli suruttomien kuullen seuroihin menosta.

    • Minulle Jeesuksen uskossa olevat ihmiset ovat veljiä ja sisaria ja sanon veliksi ja sisariksi. On sitten jopkaisen asia ottaako sen puhuttelun vastaan hyvänä vai huonona asiana.

      • Anonyymi

        Siiskö katolisetkin ovat veljeäsi ja sisarinasi? Tai ortodoksit? Kysyn oppiakseni ja tosissani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siiskö katolisetkin ovat veljeäsi ja sisarinasi? Tai ortodoksit? Kysyn oppiakseni ja tosissani.

        Vihne on sellanen vanha huru ukko. Jilla kaikki etiseura väärä vanhuskaus ja kuollut usko on hänen veljeskuntaansa.
        Hän on eksyksissä niinkuin tuhlaaaja poiks Hän rupee kaikenlaisiin kauppamiehiin ja täyttää vatsaansa ravalla.
        Vielä on toivoa kun on elämää


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siiskö katolisetkin ovat veljeäsi ja sisarinasi? Tai ortodoksit? Kysyn oppiakseni ja tosissani.

        Kyllä, jos heillä on Jumalan pojan usko, jonka Isä on lahjoittanuty, eli tuntevat ristiinnaulitun ja ylösnousseen Jeesuksen omana Vapahtajanaan.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Kyllä, jos heillä on Jumalan pojan usko, jonka Isä on lahjoittanuty, eli tuntevat ristiinnaulitun ja ylösnousseen Jeesuksen omana Vapahtajanaan.

        Ja vapaissakin suunnissa on uskonveljiä ja -sisaria, riippumatta siitä mitä mieltä heidän kaikista käytännöistään on.
        Itse pidän enemmän ns. perinteisistä kirkkokunnista ja perinteisestä menosta, ja luterilaisuudessa on hengellinen koti.
        Pahinta eksytystä on liberaaliteologia, menestysteologia, uusiin ilmoituksiin perustuvat kristillisperäiset uskonnot ja muut vastaavat.
        Menestysteologiankin pariin on eksynyt sinänsä vilpittömiä uskovia, joiden tulisi löytää tiensä ulos tervehenkisempään hengellisyyteen.
        Seurakuntaa ei tulisi valita sen antamien elämysten perusteella, vaan sen perusteella missä on Raamatullista opetusta ; jossa voi tuntea olevansa kotona ; elää ja kasvaa uskossa yksin ja yhdessä muiden kristittyjen kanssa


      • vihne kirjoitti:

        Kyllä, jos heillä on Jumalan pojan usko, jonka Isä on lahjoittanuty, eli tuntevat ristiinnaulitun ja ylösnousseen Jeesuksen omana Vapahtajanaan.

        Juuri näin. Jeesuksen usko.

        Ilm. 14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.


    • Meikäläisiä he ovat.
      Samoin samoin kuin suomalaiset ovat meikäläisiä toisenlaisessa kontekstissa. Kysymys on mielestäni yhteenkuuluvaisuuden tunteesta.
      Sielujen sympatiaa voi tuntea monien muidenkin kanssa, jotka eivät ole hengellisten kokemuksien perusteella "meikäläisiä". Sielujen sympatialla tarkoitan samanmielisyyttä moraalissa, etiikassa, politiikassa jne...
      Hengellinen "meikäläisyys" on jotakin syvempää - se kattaa muitakin kuin ns. omat "seurakaverit". Se on usein abstraktimpaa - enemmänkin mielentila, jonka Kristuksen rakkaus meissä vaikuttaa - tai pitäisi vaikuttaa.

      • Anonyymi

        Vaikka esikoiset ovat lähteneet erilleen, monet heistä puhuvat meikäläisistä, vaikka kyse on esikoislestadiolaisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka esikoiset ovat lähteneet erilleen, monet heistä puhuvat meikäläisistä, vaikka kyse on esikoislestadiolaisista.

        No kai tuollainen säilyy, olen päässyt, no päässyt ja päässyt, eroon esikoislestadiolaisuudesta kymmeniä vuosia sitten ja sittenkin kaikki tuollaiset lapsena opitut, kun niitä opetettiin varsin tehokkaasti, ovat mieleen syöpyneinä. Kristuksenopin kanssa niillä on hyvin löyhä yhteys.

        Meikäläiset ovat vain esikoislestadiolaisia? Esikoiset eivät enää ole meikäläisiä, he ovat nyt suruttomia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kai tuollainen säilyy, olen päässyt, no päässyt ja päässyt, eroon esikoislestadiolaisuudesta kymmeniä vuosia sitten ja sittenkin kaikki tuollaiset lapsena opitut, kun niitä opetettiin varsin tehokkaasti, ovat mieleen syöpyneinä. Kristuksenopin kanssa niillä on hyvin löyhä yhteys.

        Meikäläiset ovat vain esikoislestadiolaisia? Esikoiset eivät enää ole meikäläisiä, he ovat nyt suruttomia?

        Millainen on sinun mielestäsi Kristuksenoppisi? Kuka luulee, että se, millä nimellä uskonystäviään kutsuu kuuluu Kristuksenoppiin?

        Sanottaan, että se on poisleikkaamista, jos ei usko että esim. esikoiset ovat oikeassa. Se on kuitenkin poisleikkaamista, mitä Paavali kirjoittaa: Kavahtakaa teitä vääristä työntekijöistä, kavahtakaa poisleekkaamisesta. Eli nämä väärät työntekijät, ei tarvitse olla saarnaajat, vaan tänne kirjoittajat, jotka yrittävät leikata kristittyjä pois rakkaudesta kaikkea sitä kohtaan, mitä on esikoislestadiolaisuudessa. Onko tällainen Kristuksenoppia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No kai tuollainen säilyy, olen päässyt, no päässyt ja päässyt, eroon esikoislestadiolaisuudesta kymmeniä vuosia sitten ja sittenkin kaikki tuollaiset lapsena opitut, kun niitä opetettiin varsin tehokkaasti, ovat mieleen syöpyneinä. Kristuksenopin kanssa niillä on hyvin löyhä yhteys.

        Meikäläiset ovat vain esikoislestadiolaisia? Esikoiset eivät enää ole meikäläisiä, he ovat nyt suruttomia?

        Kiinnostaisi millä Raamatun kohdalla voidaan lausua tuomiot toisten ylle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millainen on sinun mielestäsi Kristuksenoppisi? Kuka luulee, että se, millä nimellä uskonystäviään kutsuu kuuluu Kristuksenoppiin?

        Sanottaan, että se on poisleikkaamista, jos ei usko että esim. esikoiset ovat oikeassa. Se on kuitenkin poisleikkaamista, mitä Paavali kirjoittaa: Kavahtakaa teitä vääristä työntekijöistä, kavahtakaa poisleekkaamisesta. Eli nämä väärät työntekijät, ei tarvitse olla saarnaajat, vaan tänne kirjoittajat, jotka yrittävät leikata kristittyjä pois rakkaudesta kaikkea sitä kohtaan, mitä on esikoislestadiolaisuudessa. Onko tällainen Kristuksenoppia?

        Sellainen on poisleikkaamista, jos minulle sanotaan, että pitää olla esioislestadiolainen, esikoinen, vanhoillinen tai joku -lainen, että voit tai saat uskoa.
        Silloin Kristus tulee turhaksi, jos hänen eteensä asetetaan aitoja, joita ihmisen pitäisi ylittää esim. kuulumalla ensin johonkin -laisuuteen.
        Krisuksen luo tullaan tunnustamalla syntinsä - omat syntinsä - ja uskomalla ne anteeksi Kristuksen sovintotyön tähden.
        Seurakuntayhteyden takia ja kanssakäymisten takia yms. voimme olla jotain -laisia, josta saamme ja voimme olla kiitollisia.
        Erottamisen valtaa Kristuksen yhteydestä ei ole meille kenellekään annettu. Se on sielunvihollisen työtä, johon me emme halua osallista, koska olemme Kristuksen seuraajia.


      • Anonyymi
        ToivottomuudestaToivoon kirjoitti:

        Sellainen on poisleikkaamista, jos minulle sanotaan, että pitää olla esioislestadiolainen, esikoinen, vanhoillinen tai joku -lainen, että voit tai saat uskoa.
        Silloin Kristus tulee turhaksi, jos hänen eteensä asetetaan aitoja, joita ihmisen pitäisi ylittää esim. kuulumalla ensin johonkin -laisuuteen.
        Krisuksen luo tullaan tunnustamalla syntinsä - omat syntinsä - ja uskomalla ne anteeksi Kristuksen sovintotyön tähden.
        Seurakuntayhteyden takia ja kanssakäymisten takia yms. voimme olla jotain -laisia, josta saamme ja voimme olla kiitollisia.
        Erottamisen valtaa Kristuksen yhteydestä ei ole meille kenellekään annettu. Se on sielunvihollisen työtä, johon me emme halua osallista, koska olemme Kristuksen seuraajia.

        "Silloin Kristus tulee turhaksi, jos hänen eteensä asetetaan aitoja, joita ihmisen pitäisi ylittää esim. kuulumalla ensin johonkin -laisuuteen."

        Mitään aitoja ei aseteta, vaan Kristuksen käsky mennä ahtaasta portista sisään. Monet yrittävät, mutta eivät voi. Onkohan syynä se, etteivät halua kuulua ylenkatsottuun joukkoon?

        Lammashuoneen seinät ovat Jumalan sana. Jos joku haluaa mennä sinne muualta, on varas ja ryöväri, kuten Jeesus sanoo.


      • ToivottomuudestaToivoon kirjoitti:

        Sellainen on poisleikkaamista, jos minulle sanotaan, että pitää olla esioislestadiolainen, esikoinen, vanhoillinen tai joku -lainen, että voit tai saat uskoa.
        Silloin Kristus tulee turhaksi, jos hänen eteensä asetetaan aitoja, joita ihmisen pitäisi ylittää esim. kuulumalla ensin johonkin -laisuuteen.
        Krisuksen luo tullaan tunnustamalla syntinsä - omat syntinsä - ja uskomalla ne anteeksi Kristuksen sovintotyön tähden.
        Seurakuntayhteyden takia ja kanssakäymisten takia yms. voimme olla jotain -laisia, josta saamme ja voimme olla kiitollisia.
        Erottamisen valtaa Kristuksen yhteydestä ei ole meille kenellekään annettu. Se on sielunvihollisen työtä, johon me emme halua osallista, koska olemme Kristuksen seuraajia.

        Aamen. Oman suun tunnustus ja sydämen usko ovat ne elementit, joista Kristus tuntee omansa. Ja Kristuksen omat tunnetaan maailmassa.

        Room. 10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        Room. 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Kiinnostaisi millä Raamatun kohdalla voidaan lausua tuomiot toisten ylle?

        Sinä, joka olet opettaja, et tiedä. Jeesus antoi opetuslapsilleen päästö ja side avaimet. Hän sanoi, että jonka te päästätte, on päästetty myös taivaassa ja jonka te sidotte, on sidottu myös taivaassa.

        Paavli kirjoittaa:

        1. Epistola Korintilaisille 6
        1. Miksi joku teistä, jolla on toisen kanssa jotakin asiaa, rohkenee riidellä vääräin ja ei pyhäin edestä?
        2. Ettekö te tiedä, että pyhät pitää maailmaa tuomitseman? Ja jos maailma pitää teidän kauttanne tuomittaman, ettekö siis te kelpaa pienempiä asioita tuomitsemaan?
        3. Ettekö te tiedä, että meidän pitää enkeleitäkin tuomitseman? kuinka siis ei ajallisia asioita?

        11. Mutta nyt minä olen kirjoittanut, ettei teidän pidä heihin sekaantuman, jos joku, joka veljeksi kutsutaan, olis huorintekiä, taikka ahne, eli epäjumalain palvelia, taikka pilkkaaja, eli juomari, taikka raatelia; älkäät senkaltaisen kanssa syökö;
        12. Sillä mitä minun tulee tuomita niitä, jotka ulkona ovat? Ettekö te niitä tuomitse, jotka sisällä ovat?
        13. Mutta Jumala ne tuomitsee, jotka ulkona ovat. Ajakaat itsekin paha pois tyköänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Silloin Kristus tulee turhaksi, jos hänen eteensä asetetaan aitoja, joita ihmisen pitäisi ylittää esim. kuulumalla ensin johonkin -laisuuteen."

        Mitään aitoja ei aseteta, vaan Kristuksen käsky mennä ahtaasta portista sisään. Monet yrittävät, mutta eivät voi. Onkohan syynä se, etteivät halua kuulua ylenkatsottuun joukkoon?

        Lammashuoneen seinät ovat Jumalan sana. Jos joku haluaa mennä sinne muualta, on varas ja ryöväri, kuten Jeesus sanoo.

        Tunnistan ajatuksen sieltä vuosikymmenten takaa. Mitään aitoja ei aseteta, mutta pitää kuulua esikoisletadiolaisiin, ylenkatsottuun joukkoon muka, josta 95% ihmisistä edes Suomessa ei tiedä edes sen olemassaoloa. Kuka sitä ylenkatsoo?

        Sinutkin on saatu uskomaan, että lammashuone on Esikoislestadiolaiset ry.


    • Anonyymi

      Kyllä ne ovat eksyneitä kuolleita sieluja.

      • Anonyymi

        Ketkä ovat ”eksyneitä kuolleita sieluja”? Ja minkä yhdistyksen seurakuntaopin mukaan he sellaisia ovat?


      • Niin ne ovat Kristuksesta pois eksyneitä jotka kieltävät Jeesuksen Kristuksen sovittaneen koko maailman synnit. Ja kieltävät sen, että jokainen jolla on usko Kristukseen, hän pelastuu.

        Ihmisopit ovat äärimmäisen vaarallisia, turmellessaan puhtaan evankeliumin ihmisten keksimillä säännöillä ja ihmisten perustamilla yhdistyksillä. Jeesus Kristus on ovi ja Jeesus Kristus on tie, Kaikki muut tiet vievät kadotukseen. Ja monet ihmisopit tekevät jo tästä elämästäkin vaikean, asettaessaan taivastoivonsa lihansa jalostumisen ja omien intuitioidensa varaan.


      • Anonyymi
        yksikristitty kirjoitti:

        Niin ne ovat Kristuksesta pois eksyneitä jotka kieltävät Jeesuksen Kristuksen sovittaneen koko maailman synnit. Ja kieltävät sen, että jokainen jolla on usko Kristukseen, hän pelastuu.

        Ihmisopit ovat äärimmäisen vaarallisia, turmellessaan puhtaan evankeliumin ihmisten keksimillä säännöillä ja ihmisten perustamilla yhdistyksillä. Jeesus Kristus on ovi ja Jeesus Kristus on tie, Kaikki muut tiet vievät kadotukseen. Ja monet ihmisopit tekevät jo tästä elämästäkin vaikean, asettaessaan taivastoivonsa lihansa jalostumisen ja omien intuitioidensa varaan.

        " kieltävät sen, että jokainen jolla on usko Kristukseen, hän pelastuu." Tämä on sinun intuitio, mutta mitä Jeesus itse sanoo:

        21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
        23. Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.

        "Ihmisopit ovat äärimmäisen vaarallisia, turmellessaan puhtaan evankeliumin ihmisten keksimillä säännöillä ja ihmisten perustamilla yhdistyksillä."

        Tämä on totta. Kristus on perustanut seurakunnan, johon hän on jättänyt Pyhän Hengen ja taivaan valtakunnan avaimet. Tämä Pyhä siemen on kulkeutunut aikakausien läpi aina tähän päivään asti. Usko menee sydämestä sydämeen, eikä sillä ole järjen kanssa mitään tekemistä. Järki sanoo täälläkin, kuten Jeesuksen aikana, näinkö vähän niitä on, jotka tulevat autuaaksi.

        "Niin ne ovat Kristuksesta pois eksyneitä jotka kieltävät Jeesuksen Kristuksen sovittaneen koko maailman synnit."

        Näinhän uskoo koko maailma, mutta täytyy uskoa, että hän on sovittanut juuri minun syntini. Minä olen syylinen hänen ristinkuolemaansa. Suurin osa antaa myös Jeesuksen sovintoveren vuotaa hukkaan, eikä kokoa sitä syntiselle sydämelleen puhdistukseksi. Ilman verta ei tapahdu puhdistusta.

        Ja toisessa paikassa;

        47. Niin yksi sanoi hänelle: katso, äitis ja veljes seisovat ulkona, ja tahtovat sinua puhutella.
        48. Niin hän vastasi ja sanoi sille, joka hänelle sitä sanoi: kuka on minun äitini ja kutka ovat minun veljeni?
        49. Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: minun äitini ja minun veljeni.
        50. Sillä jokainen, joka tekee Isäni tahdon, joka on taivaissa, hän on minun veljeni, ja sisareni, ja äitini.


    • Tuomitseminen on vaikea asia ymmmärtää - ainakin minulle. Joskus nuorempana se oli paljon helpompaa, kun oli yksinkertainen ymmärrys siitä missä meni kristillisyyden raja. Sehän meni siten että - tässä kristillisyydessä. Muut olivat ulkopuolella.
      Paavalikin sanoo korinttolaisille; "Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on."
      Niin on monessa asiassa käynyt minullekin, mutta se on rukoukseni, että säilyisi oikea usko ja oikea mieli.
      Paavali kirjoittaa roomalaisille; " Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?
      Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta?"
      Jumalan Sana tuomitsee - käyttäkäämme sitä rakkaudella oikein.

      • Anonyymi

        Miksi kuitenkin lähetysmiehet tuomitsevat vanhoinakin niin. että se kristillisyyden raja menee siinä , Esikoislestadiolaiset ry rajalla.

        Minä en voi kenellekään suositella tai oikeaksi väittää mitään, mutta tuota esikoislestadiolaisen oikeassaolemista en pysty hyväksymään. Voivatko ne seurakuntalaisetkaan olla noin itsekkäitä? Toki tiedän kyllä missä aivopesussa ovat olleet. Mutta voisivatko ne hönöimmätkin tompåelot alkaa käyttää Jumalan heille suomaa kykyä erottaa valhe totuudesta? Voi olla, että nämä vaitosta kyselevät, omasta mielestään fiksut esikooslestanttipojjat eivät edes halua. Ovat linjansa päättäneet ;).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kuitenkin lähetysmiehet tuomitsevat vanhoinakin niin. että se kristillisyyden raja menee siinä , Esikoislestadiolaiset ry rajalla.

        Minä en voi kenellekään suositella tai oikeaksi väittää mitään, mutta tuota esikoislestadiolaisen oikeassaolemista en pysty hyväksymään. Voivatko ne seurakuntalaisetkaan olla noin itsekkäitä? Toki tiedän kyllä missä aivopesussa ovat olleet. Mutta voisivatko ne hönöimmätkin tompåelot alkaa käyttää Jumalan heille suomaa kykyä erottaa valhe totuudesta? Voi olla, että nämä vaitosta kyselevät, omasta mielestään fiksut esikooslestanttipojjat eivät edes halua. Ovat linjansa päättäneet ;).

        Olikko ottanut jotain, vai katkeruusko sua kilvoittaa?


      • Anonyymi

        "Paavalikin sanoo korinttolaisille; "Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on."

        Kun ottaa paikan sieltä ja toisen täältä, niin saa vaikka minkälaisia ajatuksia ja oppeja. Mitähän Paavali on tällä tarkoittanut? Hän puhuu samassa luvussa rakkaudesta ja ymmärryksestä, joka on vieläkin puolittainen. Hän sanoo tiedon ja profetoimisen olevan vajavaista. Eli biblian mukaan: "Me ymmärrämme puolittain ja profeteeraamme puolittain.

        Jeesus sanoo, että ellette käänny ja tule niin kuin lapset, ette tule sisälle taivaanvaltakuntaa ja antaa kovan tuomion pienten pahentajille.

        Jossakin on myös sanottu, että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Paavalikin sanoo korinttolaisille; "Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on."

        Kun ottaa paikan sieltä ja toisen täältä, niin saa vaikka minkälaisia ajatuksia ja oppeja. Mitähän Paavali on tällä tarkoittanut? Hän puhuu samassa luvussa rakkaudesta ja ymmärryksestä, joka on vieläkin puolittainen. Hän sanoo tiedon ja profetoimisen olevan vajavaista. Eli biblian mukaan: "Me ymmärrämme puolittain ja profeteeraamme puolittain.

        Jeesus sanoo, että ellette käänny ja tule niin kuin lapset, ette tule sisälle taivaanvaltakuntaa ja antaa kovan tuomion pienten pahentajille.

        Jossakin on myös sanottu, että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta.

        Pitää täysin paikkansa, että emme saisi lainata yhtä jaetta sieltä ja toista täältä saadaksemme mielipiteillemme selkänojaa. '
        Nyt olikin kysymys siitä, että minulla oli nuoruudessani eri mielipide mitä nyt vanhempana. Nuoruuden mielipiteeni nojasi siihen mitä seurakunnassa sanottiin - että "tässä kristillisyyydessä", vain "tässä kristillisyydessä" pelastutaan ja että ulkona "tämän kristillisyyden" ei löydy pelastusta - siellä ovat vain koirat ja velhot jne.
        Kristuksen seurakunnan ulkopuolella ne ovatkin, mutta se onkin ihan eri asia kuin ns. "tässä seurakunnassa", jolla tarkoitetaan vain ja ainoastaa esikoislestadiolaisia. Sehän on lihallista oppia, joka perustuu perinteeseen - totuttuun matraan, jota on hoettu riittävän kauan niin että ei ole muita "totuuksia" olemassakaan.
        Vanhemmiten löysin Raamatustani toisen tien - ainoan tien, joka vie pelastukseen - se on usko Kristuksen sovintotyöhön. Sitä pelastuksen sanomaa julistetaan kautta koko maailman Kristuksen seurakunnassa. Sitä sanomaa Raamattu julistaa jo ensi lehdiltä lähtien.
        Paavali sanookin mm. kolossalaisille, että pyrkikää niiden perään jotka ylhäällä ovat ja ei niiden joka maan päällä ovat. Hän selittää kirjeissään,mitkä ovat ylhäällä ja mitkä ovat alhaalla. Hebrealaiskirjeessä asia tulee myös erinomaisen hyvin esille.


      • ToivottomuudestaToivoon kirjoitti:

        Pitää täysin paikkansa, että emme saisi lainata yhtä jaetta sieltä ja toista täältä saadaksemme mielipiteillemme selkänojaa. '
        Nyt olikin kysymys siitä, että minulla oli nuoruudessani eri mielipide mitä nyt vanhempana. Nuoruuden mielipiteeni nojasi siihen mitä seurakunnassa sanottiin - että "tässä kristillisyyydessä", vain "tässä kristillisyydessä" pelastutaan ja että ulkona "tämän kristillisyyden" ei löydy pelastusta - siellä ovat vain koirat ja velhot jne.
        Kristuksen seurakunnan ulkopuolella ne ovatkin, mutta se onkin ihan eri asia kuin ns. "tässä seurakunnassa", jolla tarkoitetaan vain ja ainoastaa esikoislestadiolaisia. Sehän on lihallista oppia, joka perustuu perinteeseen - totuttuun matraan, jota on hoettu riittävän kauan niin että ei ole muita "totuuksia" olemassakaan.
        Vanhemmiten löysin Raamatustani toisen tien - ainoan tien, joka vie pelastukseen - se on usko Kristuksen sovintotyöhön. Sitä pelastuksen sanomaa julistetaan kautta koko maailman Kristuksen seurakunnassa. Sitä sanomaa Raamattu julistaa jo ensi lehdiltä lähtien.
        Paavali sanookin mm. kolossalaisille, että pyrkikää niiden perään jotka ylhäällä ovat ja ei niiden joka maan päällä ovat. Hän selittää kirjeissään,mitkä ovat ylhäällä ja mitkä ovat alhaalla. Hebrealaiskirjeessä asia tulee myös erinomaisen hyvin esille.

        Aamen. 😇


      • Anonyymi
        ToivottomuudestaToivoon kirjoitti:

        Pitää täysin paikkansa, että emme saisi lainata yhtä jaetta sieltä ja toista täältä saadaksemme mielipiteillemme selkänojaa. '
        Nyt olikin kysymys siitä, että minulla oli nuoruudessani eri mielipide mitä nyt vanhempana. Nuoruuden mielipiteeni nojasi siihen mitä seurakunnassa sanottiin - että "tässä kristillisyyydessä", vain "tässä kristillisyydessä" pelastutaan ja että ulkona "tämän kristillisyyden" ei löydy pelastusta - siellä ovat vain koirat ja velhot jne.
        Kristuksen seurakunnan ulkopuolella ne ovatkin, mutta se onkin ihan eri asia kuin ns. "tässä seurakunnassa", jolla tarkoitetaan vain ja ainoastaa esikoislestadiolaisia. Sehän on lihallista oppia, joka perustuu perinteeseen - totuttuun matraan, jota on hoettu riittävän kauan niin että ei ole muita "totuuksia" olemassakaan.
        Vanhemmiten löysin Raamatustani toisen tien - ainoan tien, joka vie pelastukseen - se on usko Kristuksen sovintotyöhön. Sitä pelastuksen sanomaa julistetaan kautta koko maailman Kristuksen seurakunnassa. Sitä sanomaa Raamattu julistaa jo ensi lehdiltä lähtien.
        Paavali sanookin mm. kolossalaisille, että pyrkikää niiden perään jotka ylhäällä ovat ja ei niiden joka maan päällä ovat. Hän selittää kirjeissään,mitkä ovat ylhäällä ja mitkä ovat alhaalla. Hebrealaiskirjeessä asia tulee myös erinomaisen hyvin esille.

        Pääasia on usko Kristuksen sovintotyöhön, se on selvä ja se on myös esikoislestadiolaisuudessa kaikkein tärkein asia, mutta kuitenkin tätä joukkoa halveksitaan eniten tässä maassa.
        Mistähän tällainen kertoo?!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pääasia on usko Kristuksen sovintotyöhön, se on selvä ja se on myös esikoislestadiolaisuudessa kaikkein tärkein asia, mutta kuitenkin tätä joukkoa halveksitaan eniten tässä maassa.
        Mistähän tällainen kertoo?!

        Katseletko omaa yhteisöäsi silmät kiinni?
        Oletko koskaan yrittänyt saada kokonaiskuvaa talosta, jonka edessä seisot noin puolen metrin päässä? Jos olet niin tiedät, että näet vain yksityiskohdan tai kaksi, mutta et kokonaista taloa ja sen kaikkia eri osia. Sen takaosaa et näe edes katsomalla kauempaa. Sinun täytyy vaihtaa paikkaa. Meidän näkemisemme on rajallista - aina.
        Mutta. Yhteisösi on hyvä ja rakas sinulle ja monille, jotka siihen kuuluvat, mutta ei viaton ja tahraton ja se ainoa oikea.
        Sinulle se voi olla ja saakin olla, mutta, kun otat tai monet teistä ottavat muilta oikeuden uskoa, niin se saa monien tuntemaan "inhoa" seurakuntaanne kohtaan - siitä huolimatta, että meidän pitäisi rukoilla toistemme puolesta, koska me kaikki olemme Kristuksen lunastamia - yksilöinä - yksilöinä me kuulumme Kristuksen maailman laajuiseen seurakuntaankin muodostamalla kaikkina aikoina omia pieniä tai vähän isompia hengellisiä yhteisöjä.


      • Anonyymi
        ToivottomuudestaToivoon kirjoitti:

        Katseletko omaa yhteisöäsi silmät kiinni?
        Oletko koskaan yrittänyt saada kokonaiskuvaa talosta, jonka edessä seisot noin puolen metrin päässä? Jos olet niin tiedät, että näet vain yksityiskohdan tai kaksi, mutta et kokonaista taloa ja sen kaikkia eri osia. Sen takaosaa et näe edes katsomalla kauempaa. Sinun täytyy vaihtaa paikkaa. Meidän näkemisemme on rajallista - aina.
        Mutta. Yhteisösi on hyvä ja rakas sinulle ja monille, jotka siihen kuuluvat, mutta ei viaton ja tahraton ja se ainoa oikea.
        Sinulle se voi olla ja saakin olla, mutta, kun otat tai monet teistä ottavat muilta oikeuden uskoa, niin se saa monien tuntemaan "inhoa" seurakuntaanne kohtaan - siitä huolimatta, että meidän pitäisi rukoilla toistemme puolesta, koska me kaikki olemme Kristuksen lunastamia - yksilöinä - yksilöinä me kuulumme Kristuksen maailman laajuiseen seurakuntaankin muodostamalla kaikkina aikoina omia pieniä tai vähän isompia hengellisiä yhteisöjä.

        Jos joku ottaa muilta pois oikeuden uskoa (vaikka sitä ei kyllä voi tehdäkään), sehän on sen ihmisen vika, ei opin, Kristuksen opin vika.
        Ymmärsin, että tunnet siis tosiasiassa ’inhoa’ näitä ihmisiä kohtaan, joiden puolesta myös sinun tulee rukoilla eli hylkäät seurakunnan jonkun yksittäisen ihmisen takia.
        Mieluummin tulisi puhutella sellaista kahden kesken rakkaudella.
        Ei kukaan eikä mikään seurakunta ole viaton eikä tahraton, kyllä elävä kristitty tietää sen.
        Ei siis enää inhota syntisiä lähimmäisiä, vaan suvaitaan rakkaudella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku ottaa muilta pois oikeuden uskoa (vaikka sitä ei kyllä voi tehdäkään), sehän on sen ihmisen vika, ei opin, Kristuksen opin vika.
        Ymmärsin, että tunnet siis tosiasiassa ’inhoa’ näitä ihmisiä kohtaan, joiden puolesta myös sinun tulee rukoilla eli hylkäät seurakunnan jonkun yksittäisen ihmisen takia.
        Mieluummin tulisi puhutella sellaista kahden kesken rakkaudella.
        Ei kukaan eikä mikään seurakunta ole viaton eikä tahraton, kyllä elävä kristitty tietää sen.
        Ei siis enää inhota syntisiä lähimmäisiä, vaan suvaitaan rakkaudella!

        Ymmärrätkö myös, että Kristuksen oppi ei todellakaan ole esikoilsestadiolaisten yksityisomaisuutta. Jos ymmärrät, miksi voit hyväksyä sen, että joka seuroissa väitetään, että Esikoislestadiolaiset on ainoa paikka uskoa oikein Kristuksen oppiin?

        Ajatteletko yhä, että eläviä kristittyjä on vain esikoislestadiolaisuudessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikko ottanut jotain, vai katkeruusko sua kilvoittaa?

        Pirun pissan ottaminen tai jättäminen ei vaikuta tuon taivaallista kilvoittamiseeni, mitä tulee ajatuksiin esikoislestadiolaisuudesta.

        Katkeruuskaan se tuskin on. Eikä viha tai kateus.

        Tunnen vain yksinkertaista mielenkiintoa asiaa kohtaan, siis täällä esikoislestadiolaisuudesta kirjoitteluun, puolesta ja vastaan.

        Esikoislestadiolaiselta ei täällä kuitenkaan saa juuri koskaan asiallista vastausta asialliseenkaan kysymykseen, vai oletko eri mieltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääasia on usko Kristuksen sovintotyöhön, se on selvä ja se on myös esikoislestadiolaisuudessa kaikkein tärkein asia, mutta kuitenkin tätä joukkoa halveksitaan eniten tässä maassa.
        Mistähän tällainen kertoo?!

        ToivottomuudestaToivoon kirjoitti hyvän kommentin kirjoitukseesi ja kysymykseesi.

        Miksi kuvittelet, että esikoislestadiolaisuutta halveksitaan eniten tässä maassa? Mihin tuo ajatuksesi perustuu? Onko niin opetettu seuroissa?

        Esikoislestadiolaisuudessa on tärkein asia uskoa esikoislestadiolaisuuteen. Kai ymmärrät sen, että jos nyt lähtisit esikoislestadiolaisuudesta esimerkiksi helluntailaisuuteen uskomaan Kristuksen sovintotyöhön, että olisi esikoislestadiolaisten uskon mukaan oikeutettu taivaspaikkaan. Ensin pitää uskoa esikoislestadiolaisuuteen ja sitten Kristukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ToivottomuudestaToivoon kirjoitti hyvän kommentin kirjoitukseesi ja kysymykseesi.

        Miksi kuvittelet, että esikoislestadiolaisuutta halveksitaan eniten tässä maassa? Mihin tuo ajatuksesi perustuu? Onko niin opetettu seuroissa?

        Esikoislestadiolaisuudessa on tärkein asia uskoa esikoislestadiolaisuuteen. Kai ymmärrät sen, että jos nyt lähtisit esikoislestadiolaisuudesta esimerkiksi helluntailaisuuteen uskomaan Kristuksen sovintotyöhön, että olisi esikoislestadiolaisten uskon mukaan oikeutettu taivaspaikkaan. Ensin pitää uskoa esikoislestadiolaisuuteen ja sitten Kristukseen.

        Viimeinen lause on, ainakin lähellä, Jumalan pilkkaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viimeinen lause on, ainakin lähellä, Jumalan pilkkaa!

        Kumpi ymmärrys on lähellä Jumalan pilkkaa?
        Jos esikoislestadiolisuuden ulkopuolella oleva ymmärtää, että "Ensin pitää uskoa esikoislestadiolaisuuteen ja sitten Kristukseen", vai kun esikoislestadiolaiset itse antavat opetuksessaan sellaisen käsityksen, että "Ensin pitää uskoa esikoislestadiolaisuuteen ja sitten Kristukseen"?
        Tavallaan ovat sama asia, mutta kuitenkin eri.
        Näistä keskusteluista näkee, että ollaan aika herkillä tunteiden alueilla ja loukkaanutaan vaikka keskustelemme ikään samasta asiasta, niin kuitenkin keskustelussamme ymmärrys ei kohtaa millään tasolla - tai harvoin.
        Samaa koemme silloin tällöin avioliitossakin rakastavienkin puolisoiden kesken. Riitelemme jostakin asiasta siihen asti kunnes sydämet alkavat sulamaan anteeksiantamukseen.
        Uskon asioissa riita syntyy silloin, kun joku muu asia tulee tärkeämmäksi kuin Kristuksen rakkaus meitä anteeksantamattomia kohtaan. Itsestäni sen parhaiten huomaan, mutta meillä on Kristus - minullakin, josta emme saa luovuttaa olimme kuinka syntisiä tahansa. Hän on viimeiseen asti ollut meidän puolellamme ja on oleva aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätkö myös, että Kristuksen oppi ei todellakaan ole esikoilsestadiolaisten yksityisomaisuutta. Jos ymmärrät, miksi voit hyväksyä sen, että joka seuroissa väitetään, että Esikoislestadiolaiset on ainoa paikka uskoa oikein Kristuksen oppiin?

        Ajatteletko yhä, että eläviä kristittyjä on vain esikoislestadiolaisuudessa?

        Kristuksen oppi on jokaisen ihmisen ulottuvilla, mutta kaikille se ei vaan kelpaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeinen lause on, ainakin lähellä, Jumalan pilkkaa!

        Millähän perusteella viimeinen lause on lähellä Jumalan pilkkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristuksen oppi on jokaisen ihmisen ulottuvilla, mutta kaikille se ei vaan kelpaa!

        Niin seuroissa opetetaan. Ja ylpeyttä tunteen silloin kuulija. Se on tarkoituskin.


      • Anonyymi
        ToivottomuudestaToivoon kirjoitti:

        Katseletko omaa yhteisöäsi silmät kiinni?
        Oletko koskaan yrittänyt saada kokonaiskuvaa talosta, jonka edessä seisot noin puolen metrin päässä? Jos olet niin tiedät, että näet vain yksityiskohdan tai kaksi, mutta et kokonaista taloa ja sen kaikkia eri osia. Sen takaosaa et näe edes katsomalla kauempaa. Sinun täytyy vaihtaa paikkaa. Meidän näkemisemme on rajallista - aina.
        Mutta. Yhteisösi on hyvä ja rakas sinulle ja monille, jotka siihen kuuluvat, mutta ei viaton ja tahraton ja se ainoa oikea.
        Sinulle se voi olla ja saakin olla, mutta, kun otat tai monet teistä ottavat muilta oikeuden uskoa, niin se saa monien tuntemaan "inhoa" seurakuntaanne kohtaan - siitä huolimatta, että meidän pitäisi rukoilla toistemme puolesta, koska me kaikki olemme Kristuksen lunastamia - yksilöinä - yksilöinä me kuulumme Kristuksen maailman laajuiseen seurakuntaankin muodostamalla kaikkina aikoina omia pieniä tai vähän isompia hengellisiä yhteisöjä.

        No, miksi es.lestadiolainen yhteisö ei kuulu maailmanlaajuiseen seurakuntaan?
        Siksikö, että sen muodostavat ihmiset eivät ole viattomia eikä tahrattomia, vaan syntisiä?


    • Anonyymi

      Rakkaita uskonystäviä ja matkakumppaneita ovat!

    • Anonyymi

      Lesta puolestaan tulee puolesta lestasta. Antikristillisyys tulee kylmyyden tuloksena kahden herran lestasta tehden.

      • Anonyymi

        Mäntti mikä mäntti. 🤪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäntti mikä mäntti. 🤪

        Onko lestadiolaisuus antikristillisyyttä kun se tuomitsee kaiken muun kuin itsensä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko lestadiolaisuus antikristillisyyttä kun se tuomitsee kaiken muun kuin itsensä?

        Tuomiovalta on vain Kristuksella.

        Lestadiolaiset ei ole mikään yksi ryhmä, ei kannata tänne kirjoitella, kun et ole asioista perillä.

        Selvästi sinua kiinnostaa, ei oppia tuntemaan lestadiolaisia ja lestadiolaisuutta, vaan ainoastaan tuomita joukko, josta et tiedä juuri mitään. Silloinhan keskustelu on turhaa jos tietämättömällä on jo valmiit vastaukset kaikkeen. 🤪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuomiovalta on vain Kristuksella.

        Lestadiolaiset ei ole mikään yksi ryhmä, ei kannata tänne kirjoitella, kun et ole asioista perillä.

        Selvästi sinua kiinnostaa, ei oppia tuntemaan lestadiolaisia ja lestadiolaisuutta, vaan ainoastaan tuomita joukko, josta et tiedä juuri mitään. Silloinhan keskustelu on turhaa jos tietämättömällä on jo valmiit vastaukset kaikkeen. 🤪

        Eli itse syyllistyt juuri tuohon tuomitsemiseen. VL:llillä ei ole pienintäkään halua myöntää toisen olevan oikeassa ja itse väärässä. He kuvitelevat itse olevansa aina oikeassa ja siksi tuomitsevat toiset uskovat, joiden oppi on paljon raamatullisempi kuin oma oppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli itse syyllistyt juuri tuohon tuomitsemiseen. VL:llillä ei ole pienintäkään halua myöntää toisen olevan oikeassa ja itse väärässä. He kuvitelevat itse olevansa aina oikeassa ja siksi tuomitsevat toiset uskovat, joiden oppi on paljon raamatullisempi kuin oma oppi.

        Älä sinä sotke asioita!

        Kuten edellä kerroin, tuomiovalta on vain Kristuksella, ei kenelläkään muulla. Kristuksen tuomioistuin ei ole tästä maailmasta, sen eteen joutuu jokainen vasta kuoltuaan, myös vanhoillislestadiolainen ja kaikki muiden ryhmien lestadiolaiset ja sinä, joka täällä syyttelet vanhoillislestadiolaisia.

        Kysymys kuuluu: Mitä SINÄ siitä välität, mitä vanhoillislestadiolaiset puhuvat? 🤪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuomiovalta on vain Kristuksella.

        Lestadiolaiset ei ole mikään yksi ryhmä, ei kannata tänne kirjoitella, kun et ole asioista perillä.

        Selvästi sinua kiinnostaa, ei oppia tuntemaan lestadiolaisia ja lestadiolaisuutta, vaan ainoastaan tuomita joukko, josta et tiedä juuri mitään. Silloinhan keskustelu on turhaa jos tietämättömällä on jo valmiit vastaukset kaikkeen. 🤪

        Taisit nyt ottaa tuomiovallan itsellesi? Mistä sinä tiedät minun tietoni lestadiolaisuudesta ja voit tuomita noin, että minä en tietäisi lestadiolaisuudesta juuri mitään?

        Lestadiolaiset ovat nimenomaan yksi ryhmä. Siis nimen omaan yksi ryhmä, väitteistäsi huolimatta. Sen sisällä on tai on ollut toki kymmeniä itseään ainoana Kristuksen perustamana seurakunana pitämiä ryhmiä. Ovatko ne kaikki oikeassa? Onko niistä joku toista parempi? Ja perustelut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit nyt ottaa tuomiovallan itsellesi? Mistä sinä tiedät minun tietoni lestadiolaisuudesta ja voit tuomita noin, että minä en tietäisi lestadiolaisuudesta juuri mitään?

        Lestadiolaiset ovat nimenomaan yksi ryhmä. Siis nimen omaan yksi ryhmä, väitteistäsi huolimatta. Sen sisällä on tai on ollut toki kymmeniä itseään ainoana Kristuksen perustamana seurakunana pitämiä ryhmiä. Ovatko ne kaikki oikeassa? Onko niistä joku toista parempi? Ja perustelut?

        Älä tuollaista paskaa täällä jauha. Lestadiolaisia on yli 20 ryhmää kaikkiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä tuollaista paskaa täällä jauha. Lestadiolaisia on yli 20 ryhmää kaikkiaan.

        Ovat yksi ryhmä, jonka sisällä on monia ryhmiä. Etkö tuota ymmärrä. Sanopa sinä nyt, onko niistä joku ryhmä yksin oikeassa. Rauhanyhdistys ja Esikoislestadiolaiset ainakin kahtena suurimpana levittävät harhaoppia. Eivät kumpikin voi olla oikeassa, molempien valhe todistaa kummatkin tuliseen järveen. Siis todella tuollaisilla väärillä propfeettoilla on karmea loppu.. miettikää sitä nuoret saarnaajat ja tehkää parannus!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe