Taikakuu

Makiikkasirppi

Mielestäni Taikakuun uusimman levyn kappaleet, jotka ovat soineet mm. iskelmäradiossa, kuulostavat aika tavalla joistain muista biiseistä kopioiduilta. Radiosoiton perusteella en osaa sanoa kappaleiden nimistä mitään, mutta eräästäkin biisistä, siis kertosäkeestä, olen kuulevinani eppunormmalia. Ovatko muut samaa mieltä? Tietysti olisi hienoa, jos voisin sanoa kappaleiden nimet ja mitä ne muistuttavat, mutta se saa jäädä myöhempään. Täytyy ensin hommata levy itselle.

21

1866

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Artsi

Laitapa soimaan peräjälkeen Yö:n Rakkaus on lumivalkoinen ja Taikakuun Hiljainen on laulu rakkauden. Eipä juuri eroa huomaa!

• tytöt etelä-suomesta

Jos kerran olet tuota mietä ja noinkin rankan syytöksen heität, niin ihme ettet silti osaa nimetä, että mitä biisejä on kopioitu! Älä oikeesti jaksa! Sehän on täällä suomen maassa selvä, että kateutta piisaa ja varsin usein juuri silloin kun joku alkaa menestyä.. mene itseesi ja mieti motiivejasi. Tule seuraavan kerran tänne juttujasi kertomaan kun olet selvittänyt itsellesi, että mistähän biiseistä nämä iskelmässä soitetut Taikakuun uudet biisit on kopioitu. Ja niitä biisejä et tule ikinä keksimään, koska niitä biisejä ei ole!! Me muut sillä aikaa nautimme hyvästä, ihanasta, rytmikkäästä, menevästä, tunnelmallisesta ja ennen kaikkea aidosta Taikakuu saundista uutta Taikakuu levyä kuunnellen. Mikä on muuten äärimmäisen hyvä! Erityisen ihanaksi levyn kuuntelun tekee Jannen samettisen pehmeä ja aistikas ääni.
      Että hemmetin hyvää kevään jatkoa sulle!

• Makiikkasirppi

En ole kritisoinut yhtään Taikakuun osaamista tai poikien lauluääntä tai soittotaitoa. Pidän myös itse heidän musiikistaan ja tyylistään soittaa. Kysymys olikin siitä, että heidän radiossa soineista biiseistään osa muistuttaa joitain muita jo olemassa olevia biisejä (ei siis kokonaisuudessaan vaan esim. kertosäkeen osalta). Tiedän kyllä sen, että kaikki musiikintekijät saavat vaikutteita toisistaan ja jo olemassa olevista biiseistä. Näinhän sen kuuluukin olla. Tyhjästä on paha nyhjäistä. En halua syyttää ketään!

• ---
        Makiikkasirppi kirjoitti:

En ole kritisoinut yhtään Taikakuun osaamista tai poikien lauluääntä tai soittotaitoa. Pidän myös itse heidän musiikistaan ja tyylistään soittaa. Kysymys olikin siitä, että heidän radiossa soineista biiseistään osa muistuttaa joitain muita jo olemassa olevia biisejä (ei siis kokonaisuudessaan vaan esim. kertosäkeen osalta). Tiedän kyllä sen, että kaikki musiikintekijät saavat vaikutteita toisistaan ja jo olemassa olevista biiseistä. Näinhän sen kuuluukin olla. Tyhjästä on paha nyhjäistä. En halua syyttää ketään!

Parempi onkin, koska plagiaatiosyytös on sen verran rankka, että sellaisen taustalla pitäisi olla vähän vahvempia todisteita. Suomessa on niin pienet piirit musiikkibisneksessä että hyvin harvoin tällaiset asiat kuin biisien kopioiminen jää huomaamatta. Ja jos plagiaatin raja ei ylity, niin miksi me edes keskustellaan tästä asiasta?

Henkilökohtaisesti olen eri mieltä myös tuosta Yön Rakkaus on lumivalkoinen -biisin yhtäläisyydestä Hiljainen on laulu rakkauden kanssa.

• Artsi
        --- kirjoitti:

Parempi onkin, koska plagiaatiosyytös on sen verran rankka, että sellaisen taustalla pitäisi olla vähän vahvempia todisteita. Suomessa on niin pienet piirit musiikkibisneksessä että hyvin harvoin tällaiset asiat kuin biisien kopioiminen jää huomaamatta. Ja jos plagiaatin raja ei ylity, niin miksi me edes keskustellaan tästä asiasta?

Henkilökohtaisesti olen eri mieltä myös tuosta Yön Rakkaus on lumivalkoinen -biisin yhtäläisyydestä Hiljainen on laulu rakkauden kanssa.

Biisin koostumuskin on suoraan kopsattu Yö:ltä sen lisäksi että soinnut ovat täsmälleen samat. Jopa lopussa oleva kitarariffi koristellaan täysin samalla lailla

• Ei jaksa kuunnella
        Artsi kirjoitti:

Biisin koostumuskin on suoraan kopsattu Yö:ltä sen lisäksi että soinnut ovat täsmälleen samat. Jopa lopussa oleva kitarariffi koristellaan täysin samalla lailla

Hei..ensinnakin..on myonnettava etta biisit ovat samantapaisia, mutta ei kopioitu. Kopioinnilla ja samantapaisuudella on suuri ero.
        On tuhansia samanlaisia tapauksia ja lauluja maailmalla joissa on jotain samaa. Suomessa jo yksin jos kuuntelee nykyisia iskelmia, niin samantapaisia kertosakeita ja sointuja kuulee jatkuvasti.Musta tuntuu, etta "maamme" laulunkin olen jo kuullut muutaman kerran:) Jos asiantuntijat olisi havainneet TQ:n kappaleen olevan torkea kopiointi (verrattuna kaikkiin muihin samantapaisiin lauluihin), niin syttyisi sota varmaan ihan kaikkien valilla, silla jokinen voisi heikoin perustein syyttaa toistaan kopioinnista.Samanatapaisuutta ei voi tosin kieltaa. Tykkaan kappaleesta ja taitaa muutkin tykata. Se on meille musiikin kuluttajille se paa asia.

• Lina

...että jos täällä joku kommentoi Taikakuuta (tms. nuorisosuosikkia) vähänkään negatiivissävytteisesti, niin heti on teinit kiekumassa tyyliin "Hanki elämä", "Älä puhu, kun et tiedä", "Me tiedetään, me tunnetaan Janne". Kritiikki (joka tässä tapauksessa oli ihan asiallista) pitäisi minusta fanienkin!!! pystyä käsittelemään hieman sivistyneemmin.

Toisaalta on aika lutusta, että omaa idolia puolustetaan noin ärhäkkäästi, mutta kyllä ne tunteet siitä tasottuu iän myötä. :)

• Mirva
        Lina kirjoitti:

...että jos täällä joku kommentoi Taikakuuta (tms. nuorisosuosikkia) vähänkään negatiivissävytteisesti, niin heti on teinit kiekumassa tyyliin "Hanki elämä", "Älä puhu, kun et tiedä", "Me tiedetään, me tunnetaan Janne". Kritiikki (joka tässä tapauksessa oli ihan asiallista) pitäisi minusta fanienkin!!! pystyä käsittelemään hieman sivistyneemmin.

Toisaalta on aika lutusta, että omaa idolia puolustetaan noin ärhäkkäästi, mutta kyllä ne tunteet siitä tasottuu iän myötä. :)

No kumma on sekin, että sinä tiedät tuosta vain minkä ikäiset "fanit" tänne kirjottelee. Fanit voivat olla muitakin kuin teinejä. Ja siksi toiseksi, eikö teineillä ole ihan se sama oikeus mielipiteeseensä? Vai onko se niin, että ihmisen pitää olla täyttänyt 20 v, että hänellä saa olla omia mielipiteitä? Itse lähentelen ainakin iältäni jo neljääkymmentä ja olen ihan samaa mieltä siitä, että kovin kummallista on jos tänne tullaan esittämään jos jonkunlaisia plagiointi/kopiobiisi syytöksiä, vaikka mitään edellytyksiä sille ei ole. Todellakin sen verran raskauttavia syytöksiä ovat, että kannattaisi miettiä ihan toinenkin kerta ennen kuin niitä kovasti alkaa täällä viljellä.
        Mutta uuden upean Taikakuun Hiljainen on laulu rakkauden -levyn olen jo itselleni hankkinut, joten tiedän mistä puhun/kirjoitan! Levy on todellinen unelma -hyvin tehty ja ihania biisejä. Ei todellakaan mitään tusina tavaraa!Tsemppiä Taikakuulle!

• Makiikkasirppi
        Mirva kirjoitti:

No kumma on sekin, että sinä tiedät tuosta vain minkä ikäiset "fanit" tänne kirjottelee. Fanit voivat olla muitakin kuin teinejä. Ja siksi toiseksi, eikö teineillä ole ihan se sama oikeus mielipiteeseensä? Vai onko se niin, että ihmisen pitää olla täyttänyt 20 v, että hänellä saa olla omia mielipiteitä? Itse lähentelen ainakin iältäni jo neljääkymmentä ja olen ihan samaa mieltä siitä, että kovin kummallista on jos tänne tullaan esittämään jos jonkunlaisia plagiointi/kopiobiisi syytöksiä, vaikka mitään edellytyksiä sille ei ole. Todellakin sen verran raskauttavia syytöksiä ovat, että kannattaisi miettiä ihan toinenkin kerta ennen kuin niitä kovasti alkaa täällä viljellä.
        Mutta uuden upean Taikakuun Hiljainen on laulu rakkauden -levyn olen jo itselleni hankkinut, joten tiedän mistä puhun/kirjoitan! Levy on todellinen unelma -hyvin tehty ja ihania biisejä. Ei todellakaan mitään tusina tavaraa!Tsemppiä Taikakuulle!

Lue Mirva, hyvä ihminen uudestaan alkuperäinen (ensimmäinen) viestini ja kernaasti myös muut viestini ja KOETA saada niistä esille se olennaisin. Jos tänne ei saa kirjoittaa perusteltuja mielipiteitään, niin mikä tämän keskustelupalstan tarkoitus sitten mielestäsi oikein on? Etkö itse juuri peräänkuuluttanut ihmisten, niin teinien kuin varttuneempienkin, mielipiteiden ilmaisun vapaudesta? Jos jotakuta haluaisin jostakin syyttä, niin sen tekisin kyllä jossain ihan eri foorumissa. Ja siihen ei tämän perusteella kyllä ole tarvetta. Oma ihmettelyni on mielestäni verrattavissa siihen samaan, kuin että ihmettelisin vaikkapa sitä, miksi tänään paistaa aurinko, vaikka eilen säätiedotuksessa "luvattiinkin" sadetta. Aika raskauttavaa luvata ihmisille tietoja tulevaisuudesta, vai mitä? Syyttämisestä vielä. Suomessa kun tietääkseni tällaiset syyttämisasiat hoidetaan oikeusinstansseissa ihan eri henkilöiden toimesta kuin Makiikkasirppien ja Mirvojen kaltaisten ihmisten toimesta. Vaikka mistäpä minä toden totta tiedän, vaikka toimisit jossain päin Suomea esimerkiksi yleisenä syyttäjänä.
        Ei sillä, ettenkö itse kestäisi kritiikkiä kirjoittamieni vuoksi, mutta on minullakin lupa ihmetellä sinun kaltaistesi kirjoittajien motiiveja. Toisaalta olet kyllä aika guru, kun olet hankkinut itsellesi (hyvin vähän aikaa sitten) ilmestyneen uutuuslevyn ja jo sen perusteella tiedät ja olet perehtynyt kappaleiden sävellyksiin ja sointukulkuihin niin hyvin, että tiedät, mistä puhut/kirjoitat. Jos ei Taikakuun levy ole, niin et ole sinäkään Mirva mitään tusinatavaraa. Koeta kestää myös tämä minun purkaukseni, ja ota se toki vain mielepiteenilmaisuna. Tsemppiä sinulle!

• Makiikkasirppi
        Ei jaksa kuunnella kirjoitti:

Hei..ensinnakin..on myonnettava etta biisit ovat samantapaisia, mutta ei kopioitu. Kopioinnilla ja samantapaisuudella on suuri ero.
        On tuhansia samanlaisia tapauksia ja lauluja maailmalla joissa on jotain samaa. Suomessa jo yksin jos kuuntelee nykyisia iskelmia, niin samantapaisia kertosakeita ja sointuja kuulee jatkuvasti.Musta tuntuu, etta "maamme" laulunkin olen jo kuullut muutaman kerran:) Jos asiantuntijat olisi havainneet TQ:n kappaleen olevan torkea kopiointi (verrattuna kaikkiin muihin samantapaisiin lauluihin), niin syttyisi sota varmaan ihan kaikkien valilla, silla jokinen voisi heikoin perustein syyttaa toistaan kopioinnista.Samanatapaisuutta ei voi tosin kieltaa. Tykkaan kappaleesta ja taitaa muutkin tykata. Se on meille musiikin kuluttajille se paa asia.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Suomen kokoisessa maassa ei todellakaan pysty ilman seuraamuksia kopioimaan toisten lauluja sellaisenaan itselleen. Eikä pysty maailmanlaajuisestikaan. Mutta vaikka käytin alussa sanaa kopiointi, niin en tarkoittanut, että jossakin olisi täysin vastaavat biisit jo olemassa. Tarkoitin ja mielestäni myös kirjoitin, että esimerkiksi kertosäkeissä tai muissa osissa on jotain "tuttua". Ja kirjoitin jo senkin, että totta kai eri biisintekijät "saavat vaikutteita" toisiltaan.

• Mirva
        Makiikkasirppi kirjoitti:

Lue Mirva, hyvä ihminen uudestaan alkuperäinen (ensimmäinen) viestini ja kernaasti myös muut viestini ja KOETA saada niistä esille se olennaisin. Jos tänne ei saa kirjoittaa perusteltuja mielipiteitään, niin mikä tämän keskustelupalstan tarkoitus sitten mielestäsi oikein on? Etkö itse juuri peräänkuuluttanut ihmisten, niin teinien kuin varttuneempienkin, mielipiteiden ilmaisun vapaudesta? Jos jotakuta haluaisin jostakin syyttä, niin sen tekisin kyllä jossain ihan eri foorumissa. Ja siihen ei tämän perusteella kyllä ole tarvetta. Oma ihmettelyni on mielestäni verrattavissa siihen samaan, kuin että ihmettelisin vaikkapa sitä, miksi tänään paistaa aurinko, vaikka eilen säätiedotuksessa "luvattiinkin" sadetta. Aika raskauttavaa luvata ihmisille tietoja tulevaisuudesta, vai mitä? Syyttämisestä vielä. Suomessa kun tietääkseni tällaiset syyttämisasiat hoidetaan oikeusinstansseissa ihan eri henkilöiden toimesta kuin Makiikkasirppien ja Mirvojen kaltaisten ihmisten toimesta. Vaikka mistäpä minä toden totta tiedän, vaikka toimisit jossain päin Suomea esimerkiksi yleisenä syyttäjänä.
        Ei sillä, ettenkö itse kestäisi kritiikkiä kirjoittamieni vuoksi, mutta on minullakin lupa ihmetellä sinun kaltaistesi kirjoittajien motiiveja. Toisaalta olet kyllä aika guru, kun olet hankkinut itsellesi (hyvin vähän aikaa sitten) ilmestyneen uutuuslevyn ja jo sen perusteella tiedät ja olet perehtynyt kappaleiden sävellyksiin ja sointukulkuihin niin hyvin, että tiedät, mistä puhut/kirjoitat. Jos ei Taikakuun levy ole, niin et ole sinäkään Mirva mitään tusinatavaraa. Koeta kestää myös tämä minun purkaukseni, ja ota se toki vain mielepiteenilmaisuna. Tsemppiä sinulle!

No purkaudu ihan rauhassa hyvä ihminen. Ja KOETA myös sinä lukea ja saada selvää viestini pointista! Itse ihmettelet, miten voin olla niin "guru", että tuoreesta levystä osaan jo arvioida sävelkulut yms. Ensinnäkin, taikakuun uusi ihana levy ilmestyi jo viikko sitten keskiviikkona, milloin sen ainakin itse heti kaupasta ostin! Jos se tekee minusta gurun, että osaan viikon, hyvin aktiivisen kuuntelun jälkeen kertoa biiseistä mielipiteeni, niin sitten olen guru kyllä hyvin mielelläni. ja luulenpa, että "meitä guruja" on täällä suomessa samalla perusteella hyvinkin paljon! Sitä tässä nyt vaan ihmettelen, että jos sinun logiikallasi minä (viikon levyn kuuntelun jälkeen) en ole valmis arvostelemaan kappaleiden rakennetta ym, niin kuinka sinä voit sitten esittää, että Taikakuun biisit muistuttavat sitä sun tätä, vaikka sinulla ei ollut levyä ollut vielä päivääkään. Olit vain kuullut radiosta joitakin biisejä.. että siinäpä sinulla logiikka!!!
        Noh, sinä saat miettiä minun motiivejani ihan niin paljon kuin lystäät, mutta kuten edeltä voit lukea -ehkä sinunkin kannattaisi miettiä omiasi! Tsemppiä vaan siis sinulle!

• Makiikkasirppi
        Mirva kirjoitti:

No purkaudu ihan rauhassa hyvä ihminen. Ja KOETA myös sinä lukea ja saada selvää viestini pointista! Itse ihmettelet, miten voin olla niin "guru", että tuoreesta levystä osaan jo arvioida sävelkulut yms. Ensinnäkin, taikakuun uusi ihana levy ilmestyi jo viikko sitten keskiviikkona, milloin sen ainakin itse heti kaupasta ostin! Jos se tekee minusta gurun, että osaan viikon, hyvin aktiivisen kuuntelun jälkeen kertoa biiseistä mielipiteeni, niin sitten olen guru kyllä hyvin mielelläni. ja luulenpa, että "meitä guruja" on täällä suomessa samalla perusteella hyvinkin paljon! Sitä tässä nyt vaan ihmettelen, että jos sinun logiikallasi minä (viikon levyn kuuntelun jälkeen) en ole valmis arvostelemaan kappaleiden rakennetta ym, niin kuinka sinä voit sitten esittää, että Taikakuun biisit muistuttavat sitä sun tätä, vaikka sinulla ei ollut levyä ollut vielä päivääkään. Olit vain kuullut radiosta joitakin biisejä.. että siinäpä sinulla logiikka!!!
        Noh, sinä saat miettiä minun motiivejani ihan niin paljon kuin lystäät, mutta kuten edeltä voit lukea -ehkä sinunkin kannattaisi miettiä omiasi! Tsemppiä vaan siis sinulle!

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Tässä suhteessa olemme varmasti samanlaisia. Älähdän ja myönnän kalikan osuman, entä sinä?

• no mä!

Et taida ymmärtää musiikista yhtään mitään, sen takia varmaan kuunteletkin taikakuuta...

• Tyttö

Kuule sä sanoit että kuulostaa eppunormaalilta ehkä siinä on vähän sen tyylistä koska ne biisit on levytetty siellä Akun tehtaalla studiossa mutta ei tosiaan kuulosta samalta kun eppunormaalien biisit. Että oikeesti kaikki vois lopettaa ton Taikakuun poikien biisien mollaamisen ja valitukset siitä että ne kuulostas jonkun muun biiseiltä koska monien muiden artistien/bändien biisit kuulostaa jonkun muun biisiltä mutta mitä sen on väliä vaikka nyt vähän kuulostaskin ei mua haittaa mut kaikkia kateellisia taitaa haitata hankkikaa oikeesti elämä ja ruvetkaa miettimään jotain muuta me kaikki ollaan kuitenkin vaan ihmisiä ja eletään vaan kerran

• Makiikkasirppi

Nyt tiedän sen biisin, joka kuulostaa joltain eppujen biisiltä. Tosin en tiedä (vielä tässä vaiheessa), mikä on se eppujen biisi, jolta tää kuulostaa. Kertokaa mulle, mikä se on nimeltään. Luulen, että huomaatte itsekin. Eli T-kuun uudelta levyltä biisi nimeltään "Nämä yöt". ps. Muuten tää biisi on sinänsä ihan hyvä ja kiva kuunnella.

• Jukka

Niinpä niin, tuttuja on biisit, tuttuja on, voi, voi

• Omatunto

Joo kyllä minunkin mielestä biiseissä on aivan liikaa samaa, varsinkin "Hiljainen on laulu.... lumivalkoinen"! Mutta ei mitään, jos on pokkaa. Mukava ois tietää, että mitä Yön porukka asiasta tuumii? Varmaan herättää hilpeyttä....

• minä

Yön ja TQ:n välinen plagiaattikohu on ajat sitten käsitelty loppuun. Joten haudatkaa asia myös pois omista mietteistänne.

• Rhanna
        minä kirjoitti:

Yön ja TQ:n välinen plagiaattikohu on ajat sitten käsitelty loppuun. Joten haudatkaa asia myös pois omista mietteistänne.

Ovat sitten menneet tekemään tuon Prinsessan uni-kappaleen uutena versiona. Ei voi mitään, mutta nuorempana (ja yhä edelleen) se kuuluu lempikappaleisiini, mutta alkuperäisesityksenä: Funkykarkureiden esittämänä siis.

• Taikakuulta

Hei, Taikakuun kotisivuilla Mika (yhtyeen rumpali) kertoo oman kantansa noista kopiointi vihjailuista. Kotisivun osoite on www.taikakuu.com
      Uskon kaikkia haukottavan jo tuo aihe..kiva kuulla pojilta heitin ihan oma kantansa asiaan ja aika rehellinen mielipide tulikin. Toivotaan TQ:lle onnea jatkossa ja lopetetaan jo keskustelu mielummin tuon vanhentuneen aiheen tiimoilta.

• Seliseli

Olipas tyhjentävä selitys!? Täytyykö olettaa, että jos bändin jäsen kertoo asiasta oman kantansa, niin se on sitten asiasta totuus? Aika yksipuolista. Ei kai bändin jäsen nyt sentään myönnä mitään. Ei tietenkään! Muuten, eikös mielipiteet ole aina rehellisiä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      171
      5488
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2633
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2222
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1317
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      23
      1182
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      982
    Aihe