Suomessa venäläinen raideleveys.

Anonyymi

Suomessa tämä venäläinen raideleveys on kyllä epäkäytännöllinen.

Ei onnistu tavaroiden ja matkustajajunien kulku eurooppaan tulevaisuudessa viron tai ruotsin kautta.

Jos emme muuta ratoja ja junia

24

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikös Baltiassakin ole sama raideleveys.

    • Anonyymi

      Kiskot on rautaa ja kevyesti kulkee oli leveys mikä hyvänsä.

      • Anonyymi

        Rautaa?! Mistä ja kenen olan takaa huutelet?


    • Hyvä se leveys on. Venäjällä on sama. Suoraan junalla Pietariin ja Moskovaan.
      Onhan meillä käytössä Moskovan aikakin.
      Terveisin YYA Ystävä

    • Anonyymi

      Tsaarivenäjän aikana maahan tehtiin rautateitä, jopa Suomen alueelle jonkin verran. Minkähänlainen raideleveys olisi silloin pitänyt rakentaa tänne maan länsiosiin?

    • Anonyymi

      eipä tuo todellisuudessa ole mikään ISO ongelma, kiinan ja mongolian vai mongolian ja venäjän rajalla tehdään niin, että junan telit vaihdetaan toiseen eli vaunut nostetaan ylös ja akselit yms rullataan pois, sopivaa leveyttä tilalle

      • Anonyymi

        On kyllä mielenkiintonen asia. Nykyään ei voi mitään merkittävää suurta tehdä maahan ilman, että pitää katsoa mikä on muiden tilanne.


    • Anonyymi

      Suomessa ei ole sama raideleveys kuin Venäjällä. Ero on niin pieni, 4mm., että samoja telejä voi käyttää.

      • Anonyymi

        Kiskotieteen tohtori pääsi antamaan lausunnon, hyvä.


      • Anonyymi

        Kummassa maassa on leveämpi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummassa maassa on leveämpi?

        Ihan sama kummassa on. Tiedän mutta Sinä et sillä tiedolla tee mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama kummassa on. Tiedän mutta Sinä et sillä tiedolla tee mitään.

        Ei oo ihan sama ku mun pitäis ostaa resina. Oikian levynen tietty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiskotieteen tohtori pääsi antamaan lausunnon, hyvä.

        Näyttää siltä, että halveksut tyyppiä? Mutta etpä sinäkään linkkiä antanut.


    • Anonyymi

      Suomi on kummallinen maa tässä suhteessa. Rautateillä raideleveys on suurempi kuin Euroopassa, mutta Helsingin raitioteiden raideleveys pienempi kuin Euroopassa käytetty.

      • Anonyymi

        Tampereelle tulevissa ratikoissa on Länsi-Euroopan rautateiden raideleveys,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampereelle tulevissa ratikoissa on Länsi-Euroopan rautateiden raideleveys,

        Mittaa mikrometrillä, merkkaa liidulla, halkaise kirveellä.


    • Anonyymi

      Niin Suomessa on venäläinen leveys mutta Venäjällä on neuvostoliittolainen leveys.

      • Anonyymi

        Silloin kun Venäjällä alettiin rakentaa rautateitä, ei kukaan ollut vielä keksinyt neuvostoliittoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kun Venäjällä alettiin rakentaa rautateitä, ei kukaan ollut vielä keksinyt neuvostoliittoa.

        Opiskele poika historiaa.
        Venäjän valtio loppui ja syntyi Neuvostoliitto.
        Neuvostoliitto hajosi ja syntyi taas Venäjä.
        Venäjä rakensi raideleveyden 5', Neuvostoliitto muutti leveyden SI-järjestelmään 1520mm
        ja nykyinen Venäjä käyttää sitä.


    • Anonyymi

      Miten raideleveys liittyy matkailuun?

      • Anonyymi

        Kiskot vievät etelään... Paitsi peräkammarista!


    • Anonyymi

      Kemijärvelle pääsee junalla hyvin sillä raideleveydellä. Minusta matkassa ei ollut mitään epäkäytännöllistä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe