Hitsarin ammatti ja ammattikorkeakoulu

Anonyymi

Olen toista vuotta opiskelemassa ammattikoulussa hitsariksi ja oon miettinyt ammattikorkeakoulua. En tiedä asiasta paljoa joten jos täällä on asiasta tietäviä niin millaista se opiskelu on metallipuolella amk:ssa? Millaiseen työpaikkaan sieltä "pitäisi" hakea?

2

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

suunnittelijaksi insinööritoimistoon, päälliköksi konepajalle, myynti-insinööriksi vientifirmaan, hitsausrakenteiden tarkastajaksi, asennusryhmän vetäjäksi. Uravaihtoehtoja on hyvin runsaasti. Kotimaassa tai ulkomaan komennuksille. Insinöörin ura voi hyvinkin olla nousujohteinen jos haluja ja kunnianhimoa uraputkeen on. Voit tehdä työtä palkollisena tai perustaa jossain vaiheessa oman firman,

• Anonyymi

Kyllä se oikeanlainen työpaikka selkenee sitten opiskelun edetessä. Esim. hitsaustyötä tekevät konepajat ovat paikkoja joissa insinöörit työskentelevät asiantuntijoina, ja varsinkin sellaisissa pajoissa, joissa tehdään EN-standardien ja muiden normien mukaista valmistusta.

Jos on ammatiltaan hitsaaja, niin luulisin sellaisen henkilön haluavan erikoistuvan insinöörinäkin hitsaustekniikkaan. Se ei välttämättä ole mahdollista itse AMK:ssa, mutta AMK antaa kuitenkin eräänlaisen pohjakoulutuksen, jonka päälle voi sitten rakentaa työelämässä.

Hitsausala on aika säännelty ala, eli siellä vaaditaan tiettyjä pätevyyksiä niin tekijöitä kuin suunnittelijoiltakin. Suomen hitsausyhdistyksen sivuilla (www.shy.fi) on lista eri koulutuksista joita on olemassa hitsausalan ihmisille. Niitä voi käydä sitten AMK:n jälkeen, tai jos ei halua insinööriksi, niin on siellä hitsareillekin soveltuvia koulutuksia. Yleisesti ottaen levyseppä-hitsaajan perustutkinto ja konetekniikan AMK-tutkinto on varsin toivottava yhdistelmä metallialan ihmisille, siinähän yhdistyy yhteensä seitsemän vuotta alan käytäntöä ja teoriaa.

Opiskelu itse on ihan tavallista koulunkäyntiä. Käydään oppitunneilla, tehdään läksyjä, ja välillä on kokeita. Aiheet vain ovat mitä ovat. Vaikka AMK:t eivät ole yhtä vaativia laitoksia kuin yliopistot, niin matematiikan osaaminen kannattaa olla aika hyvällä tasolla. Ainakin algebraa ja geometriaa kannattaa osata kohtuu hyvin. Ne käydään läpi AMK:ssa ensimmäisenä vuonna, mutta samaan aikaan käydään muitakin kursseja, kuten fysikkaa, jossa taas tarvitaan edellä mainittuja taitoja. Joten jos oma perusmatikka on huonolla tasolla, niin ensimmäisenä vuonna voi olla vaikea pysyä kärryillä. Tämän takia parasta olisi oikeastaan käydä läpi ammattilukio, niin saisi sekä ammattiosaamista, että matemaattista osaamista jatkoa varten. Jos ei ole käynyt, niin parasta mitä voi tehdä on ostaa joku algebran kirja esim. (6-12 kk.) ennen koulun alkua, ja käydä sitä läpi itse omalla ajalla niin säästyy monelta murheelta, ja youtube sekä opetustv ovat hyviä voimavaroja. Niin, ja en suosittele Centria AMK:ta. Siinä se.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      603
      7906
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      341
      3023
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      396
      2121
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      128
      1327
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      31
      1273
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      5
      1209
    7. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      1105
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      91
      1073
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      65
      1045
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      46
      913
    Aihe