Olen toista vuotta opiskelemassa ammattikoulussa hitsariksi ja oon miettinyt ammattikorkeakoulua. En tiedä asiasta paljoa joten jos täällä on asiasta tietäviä niin millaista se opiskelu on metallipuolella amk:ssa? Millaiseen työpaikkaan sieltä "pitäisi" hakea?
Hitsarin ammatti ja ammattikorkeakoulu
2
275
Vastaukset
- Anonyymi
suunnittelijaksi insinööritoimistoon, päälliköksi konepajalle, myynti-insinööriksi vientifirmaan, hitsausrakenteiden tarkastajaksi, asennusryhmän vetäjäksi. Uravaihtoehtoja on hyvin runsaasti. Kotimaassa tai ulkomaan komennuksille. Insinöörin ura voi hyvinkin olla nousujohteinen jos haluja ja kunnianhimoa uraputkeen on. Voit tehdä työtä palkollisena tai perustaa jossain vaiheessa oman firman,
- Anonyymi
Kyllä se oikeanlainen työpaikka selkenee sitten opiskelun edetessä. Esim. hitsaustyötä tekevät konepajat ovat paikkoja joissa insinöörit työskentelevät asiantuntijoina, ja varsinkin sellaisissa pajoissa, joissa tehdään EN-standardien ja muiden normien mukaista valmistusta.
Jos on ammatiltaan hitsaaja, niin luulisin sellaisen henkilön haluavan erikoistuvan insinöörinäkin hitsaustekniikkaan. Se ei välttämättä ole mahdollista itse AMK:ssa, mutta AMK antaa kuitenkin eräänlaisen pohjakoulutuksen, jonka päälle voi sitten rakentaa työelämässä.
Hitsausala on aika säännelty ala, eli siellä vaaditaan tiettyjä pätevyyksiä niin tekijöitä kuin suunnittelijoiltakin. Suomen hitsausyhdistyksen sivuilla (www.shy.fi) on lista eri koulutuksista joita on olemassa hitsausalan ihmisille. Niitä voi käydä sitten AMK:n jälkeen, tai jos ei halua insinööriksi, niin on siellä hitsareillekin soveltuvia koulutuksia. Yleisesti ottaen levyseppä-hitsaajan perustutkinto ja konetekniikan AMK-tutkinto on varsin toivottava yhdistelmä metallialan ihmisille, siinähän yhdistyy yhteensä seitsemän vuotta alan käytäntöä ja teoriaa.
Opiskelu itse on ihan tavallista koulunkäyntiä. Käydään oppitunneilla, tehdään läksyjä, ja välillä on kokeita. Aiheet vain ovat mitä ovat. Vaikka AMK:t eivät ole yhtä vaativia laitoksia kuin yliopistot, niin matematiikan osaaminen kannattaa olla aika hyvällä tasolla. Ainakin algebraa ja geometriaa kannattaa osata kohtuu hyvin. Ne käydään läpi AMK:ssa ensimmäisenä vuonna, mutta samaan aikaan käydään muitakin kursseja, kuten fysikkaa, jossa taas tarvitaan edellä mainittuja taitoja. Joten jos oma perusmatikka on huonolla tasolla, niin ensimmäisenä vuonna voi olla vaikea pysyä kärryillä. Tämän takia parasta olisi oikeastaan käydä läpi ammattilukio, niin saisi sekä ammattiosaamista, että matemaattista osaamista jatkoa varten. Jos ei ole käynyt, niin parasta mitä voi tehdä on ostaa joku algebran kirja esim. (6-12 kk.) ennen koulun alkua, ja käydä sitä läpi itse omalla ajalla niin säästyy monelta murheelta, ja youtube sekä opetustv ovat hyviä voimavaroja. Niin, ja en suosittele Centria AMK:ta. Siinä se.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124280MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822161Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5551701Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991425Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331078Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903- 171874
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868