Valot välkkyy

NeitiX

Heips!

Mulla ois tämmönen hieman vaikeasti selitettävä silmäoire, johon yritän nyt sit täältä löytää jonkinlaista selitystä.

Elikkäs joskus nukkumaan käydessä, pimeässä huoneessa, mun silmissä alkaa silleen oudosti läiskyä (siis kun silmät laittaa kiinni). Siis vähän niinku silmissä näkyis jotain salamoita tms., en tiedä aika hankala selittää...:) Oon ihmetelly mitä tää tämmönen voi olla, muistaakseni oiretta on esiintynyt jo kauemman aikaa mut nyt viime aikoina tosi usein. Jotenkin inhottavaa käydä nukkuu ku silmissä välkkyy valoja...

En tiedä saiko kukaan selvää kuvauksestani, mutta samanlaisista oireista kärsivät ilmoittautukoot. Ja ne jotka tietäis mistä tämmönen vois johtua.

5

1990

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Välkkymiset voivat olla merkki siitä, että lasiainen on hieman supistumassa ja irtoamassa verkkokalvolta. Tähän irtoamiseen voi joskus liittyä verkkokalvon repeämä tai irtoaminen, josta hälytysmerkkejä voivat olla esim. välkkymiset tai verenvuoto lasiaistilaan (mustat pisteet/langat) tai "verhon tulo näkökenttään". Jos näitä oireita on, olisi syytä käydä silmälääkärin tarkastuksessa (ja mainita näistä oireista).

Useimmiten onneksi ei kuitenkaan vakavampaa löydy. Mikäli reikiä/alkava irtauma löytyy, vaatii se laserhoidon ja mikäli irtauma on jo pahempi, jopa leikkauksen.

• NeitiX

Mulla tosiaan on noita lasiaissumentumia ja olen niiden takia silmälääkärillä käynytkin. Siis voiko tuo leiskunta liittyä ihan vaan tuohon lasiais irtaumaan? Muistaakseni silmälääkäri silloin sanoi mulle jotain tuosta lasiaisen irtaumasta, mutta käski olla huolestumatta. Vai onko se automaattisesti merkki tuosta verkkokalvon irtaumasta? Apua, nyt tais vähän paniikki iskeä...minä kun kuvittelin et tässä ei nyt mistään vakavammasta ole kyse. Varmaankin kipinkapin silmälääkärille, ja kannattaa varmaan vielä joku pätevämpi valita tällä kertaa...? :(

• NeitiX

Niin ja se vielä unohtui kysyä, et huomaako optikko piilolasitarkastuksessa jos jotain vakavampaa olis silmälle tapahtumassa? Olen nimittäin kuukausi sitten käynyt optikon tarkastuksessa, eikä tämä ainakaan tuolloin maininnut mitään vikaa silmistäni löytäneen.

Oikeasti rupesi vähän pelottamaan.

• Itselläni silmissä kaikkea ...
        NeitiX kirjoitti:

Niin ja se vielä unohtui kysyä, et huomaako optikko piilolasitarkastuksessa jos jotain vakavampaa olis silmälle tapahtumassa? Olen nimittäin kuukausi sitten käynyt optikon tarkastuksessa, eikä tämä ainakaan tuolloin maininnut mitään vikaa silmistäni löytäneen.

Oikeasti rupesi vähän pelottamaan.

Heippa,

optikko ei tutki silmänpohjia, joten ei myöskään "mitään vakavampaa" pysty havaitsemaan. Silmälääkäri pystyy laajennustippoja ynnä muita laitteita käyttämällä tutkimaan tarkkaan, mitä verkkokalvolla ja silmän sisällä muutenkin tapahtuu.
        Eli pistäydy silmälääkärillä vielä uudestaan, jotta saat varmuuden asiasta ja jos jotain hämminkiä on, asialle voidaan tehdä jotakin. Ja koeta rauhoittua, ei sinulta välttämättä näkö ole menossa! Yllättävän monia juttuja pystytään nykyään korjaamaan.

• silmälääkäri
        NeitiX kirjoitti:

Mulla tosiaan on noita lasiaissumentumia ja olen niiden takia silmälääkärillä käynytkin. Siis voiko tuo leiskunta liittyä ihan vaan tuohon lasiais irtaumaan? Muistaakseni silmälääkäri silloin sanoi mulle jotain tuosta lasiaisen irtaumasta, mutta käski olla huolestumatta. Vai onko se automaattisesti merkki tuosta verkkokalvon irtaumasta? Apua, nyt tais vähän paniikki iskeä...minä kun kuvittelin et tässä ei nyt mistään vakavammasta ole kyse. Varmaankin kipinkapin silmälääkärille, ja kannattaa varmaan vielä joku pätevämpi valita tällä kertaa...? :(

Lasiaisen irtoamiseen voi näitä valoilmiöitä liittyä ja useimmissa tapauksissa lasiaisen irtoaminen ei johda mihinkään vakavampaan eli hoitoa vaativaan. Koska kuitenkin silloin harvoin kun komplikaatioita tulee, ne voivat olla vakavia (hoitamatta jopa johtaa sokeutumiseen), suositellaan silmälääkärin tarkastusta. Useimmilla potilailla siis todetaan vain, että ei syytä huoleen, mutta joillakin tehdään lasertoimenpide esim. verkkokalvoreiän rajaamiseksi ja harvoille onnettomille joudutaan sitten leikkauksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä

kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.
      Maailman menoa
      136
      5531
    2. HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!

"Sdp:n uusi talous­ääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen
      Maailman menoa
      216
      4815
    3. Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon

Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu
      Maailman menoa
      86
      4000
    4. Sovitteko ulkonäöllisesti

Oletteko kaivattunne kanssa sopivan näköinen pari? Semmoinen, suurinpiirtein yhtä hyvän näköisiä? Samanlainen olemus, ty
      Ikävä
      86
      3437
    5. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      68
      3151
    6. Anteeksi mies

Mun vaan pakko sanoa että en pääse ajatuksesta koskettaa sinua🙈tää on niin noloo. Olet vaan niin namu. En voi edes kert
      Ikävä
      35
      1892
    7. Kaiken järjen ja logiikan voimalla

Voin todeta nainen, että halusit vain sitä.
      Ikävä
      47
      1815
    8. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      80
      1547
    9. Hei T.....

Ajatuksissani olet. T.A
      Suhteet
      14
      1438
    10. Kansanedustaja

Kaikkonen vierailee Ähtärissä lauantaina. Mikä mahtaa olla paikka.?????
      Ähtäri
      19
      1374
    Aihe