Moi.
Olen asentamassa windows 10:n uuteen SSD-levyyn. Minulla on 2teran kovalevy jossa on kuvia ja videoita, eli se jää pysyvästi varastolevyksi. Kytkenkö sen koneeseen ennen windows asennusta vai asennuksen jälkeen? Haluan tiedostojen säilyvän.
Windows 10 asennus
10
3330
Vastaukset
- Anonyymi
Tiedostohan säilyy jokatapauksessa ulkoisella kovalevyllä joten anna mennä vain.
- Anonyymi
Ei tuota vakoilijaa kannata asentaa mihinkään.
- Anonyymi
Suosittelen tällaista koteloa johon laitat levyn ja tarvittaessa voit sen kytkeä USB:llä koneeseen. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/78951/mrddh/cBox-T23M-USB-3-1-2-5-SATA-kovalevykotelo?list=OZCYkRObv8qiEygv5o5XE53Lbv5ecXk9eEbw9v7TKClhgji8X6EClhwINDd22KgSr1G
- Anonyymi
Miksi asentaa vakoilija? toimimattomuus yms.
- Anonyymi
En minä ainakaan.
- Anonyymi
👨💻 Windows 10 pystyy asentamaan tyhjälle, upouudelle SSD-levylle, kun ajaa asennusohjelman USB-tikun kautta muuttamalla käynnistyksessä BIOS-asetuksista USB-aseman väliaikaisesti ensisijaiseksi käynnistysasemaksi (boottaus).
Microsoftilla on oma ohjelma MediaCreationTool. Sen auktorisoimiseen tarvitaan MediaCreationTool-ohjelman käyttö millä tahansa Windows10-käyttöjärjestelmän tietokoneella. Asennuksen voi jopa valita, haluaako Windows10 Home vai Windows10 Pro-version! Itse ajoin MCT:n luoman käynnistysohjelman SD-muistikortille.
Toisin sanoen ei tarvitse maksaa lainkaan Windows10:n asennusohjelmistosta, koska Microsoft jakelee itse tuota MediaCreationTool-ohjelmaa !! Tässä teillä vihje, jotka tuskailevat, mitä tehdä Windows7-tietokoneelle.
Pöytäkone kannattaa rakentaa seuraavasti:
SSD-levy C:-asemaksi, sille käyttöjärjestelmä ja ohjelmat. Esim. 256 GB
HDD-levy D:-asemaksi, sille kaikki käyttäjän omat tiedostot. Esim. 2000 GB.
Lisäksi kannattaa hankkia ulkoinen kiintolevykelkka-asema USB-liitännällä. Se toimii varmuuskopiointiasemana eli tarvitaan vielä toinen HDD-asema, joka on samankokoinen kuin tietokoneen sisällä oleva HDD-kovalevy. Laite pidetään verkkovirrassa vain kun tekee varmuuskopiota.
On käyttäjästä itsestään riippuvainen, kuinka usein tekee varmuuskopioita.
Mikäli käyttöjärjestelmän tarvitsee asentaa uudelleen, niin kaikki omat tiedostot (videot, kuvat, musiikki ja toimistotiedostot) säilyvät. Itse sijoitin Outlook-sähköpostitiedostot myöskin D:-asemalle, joten konetta päivittäessä uudempaan tarvitsee vain siirtää Outlook.pst-tiedoston uudelle koneelle.
Mikäli C:-asemasta on tila loppunut, yksinkertaisin tapa on kloonata se uudelle, tilavammalle kovalevylle. Hankitaan kloonausasema. Se on USB-liitäntäinen ja siinä on paikat kahdelle kiintolevylle (paikat sekä HDD että SDD-levyille. Sen sijaan IDE-kiintolevyt kannattaa unohtaa). Tärkeää on vain huolellisuus määritellä, mikä levy on SOURCE ja mikä on TARGET-levy.
Kun kloonaus on valmis ja uusi levy asetettu koneeseen, niin tarvitaan ohjelmisto, jolla laajennetaan C:-aseman data käytettäväksi myös laajennetulla osiolla. Unohtakaa se näissä keskusteluissa aina mainittu EaseUS-ohjelmisto, se on maksullinen. Kiintolevyosioiden yhdistäminen/laajentaminen tehdään MiniTool Partition Wizard-ojelmistolla, joka on ilmainen!
Tulin tänään kloonanneeksi veljeni 256 GB SSD-levyn 1 TB:n kokoiseksi ja Windowsin levynhallinta ei antanutkaan mahdollisuutta laajentaa asema koko kiintolevyn kapasiteetille. Tarvittiin ohjelmisto, millä sen sain tehdyksi. Alkuperäinen SSD-levy pysyi irroitettuna eli mitään vaaraa ei ollut tietojen menettämiseksi. Päätettiin säilyttää tuo alkuperäinen 256 GB levy varmuuskopiona, kloonaus ja C:-aseman laajentaminen 256 GB -> 1 TB onnistuivat täydellisesti. Alunperin piti lisätä se (256 GB-levy) alustettuna kansiona C:-aseman sisällä.
HAPPY COMPUTING!- Anonyymi
1 T ssd on jo melko halpoja,
- Anonyymi
Kytke se asennuksen jälkeen.
Jotta se ei sotkisi asennusta.- Anonyymi
Ja asenus ei sotkisi sitä levyä.
- Anonyymi
Ota se varmuuden vuoksi irti vaan.
Sitten kun kytket sen takaisn koneeseen ja jos windows kysyy jotain 'Initialize this disk' tai vastaavaa niin älä missään nimessä hyväksy tätä koska silloin lähtee kaikki tiedot heti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517053Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414794HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002718- 1442006
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321597Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3971530- 171497
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki221306Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111203