Olen varsin itsetietoinen, arvostan rentoa ilmapiiriä, maalaisjärkeä ja rehellisyyttä. En kuitenkaan kohta uskalla enää olla omaitseni kun se ei ilmeisestikään kelpaa kenellekään läheiselleni. Eksäni sai aivan käsittämättömiä lamaantumisia jos sanoin esim, että tuntuu pahalta että joudun sanomaan moneen kertaan ettei ole kiva kompastua eteisessä lojuviin kenkiin. Pelkästään niihin kompurointi on ikävää, mutta se että olen sanonut asiasta jo parikymmentä kertaa eikä asia muutu, saa olon tuntumaan vähän merkityksettömältä. Ja aina kun sanon asioista, niin teen sen hyvin hissukseen rauhallisesti, juuri siksi, ettei kukaan vaan ajattele että olen jotenkin loputtoman loukkaantunut ja vihastunut. Koitan miettiä miten toivoisin minulle asioista sanottavan, ennen kuin avaan suuni. Mutta ilmeisesti sillä ei ole mitään väliä.
Eksä siis saattoi tuijottaa vain tyhjää pitkään tuommoisen sanomisen jälkeen, ja sitten jonkin hiljaisuuden kuluttua alkoi hänen tiuskimisensa minulle joka asiasta. "Hei muuten, mikset vienyt roskia aamulla!?" "Hei miksi hait taas kaupasta maidon vaikka kaapissa on jo täysi maito?!" jne. Ihan tyhjästä todella aggressiivinen puheensävy, sen jälkeen kun olen maininnut jostain häiritsevästä, ikään kuin tilanne täytyisi tasoittaa nopeasti osoittamalla mahdollisia minun tekemiäni virheitä. Osaan ottaa kritiikkiä luullakseni ihan hyvin ja mainitsen usein oma-alotteisesti jos olisin voinut tehdä jonkin asian paremmin, joten tuntuu todella turhauttavalta ettei toinen anna yhtään armoa heti jos minä olen sattunut mainitsemaan jostain. Noh, siksipä henkilö onkin nykyään eksä, tai ainakin osittain tästä syystä.
Mutta kun tämä kuvio on elämässäni kaikissa ihmissuhteissa. Jos viestittelen äitini kanssa, ja mainitsen vaikkapa että on ollut surkea aamu ja etten varmaan pärjää tyngäksi jääneillä yöunilla iltaan saakka ilman päikkäreitä, niin hänen on ensimmäisenä kerrottava kuinka hän kyllä pärjäisi vaikka ei olisi nukkunut ollenkaan. Sitten jos mainitsen että ei ollut mitenkään kovin tsemppaava kommentti niin yllätys yllätys... suututaan. Hän alkaa avautua kuinka hänenkin aamunsa on ollut huono ja varmasti koko päivä on huonompi kuin minulla, joten mitä ihmettä minä valitan. Ja todellakin, sanon hyvin harvoin vanhemmilleni jos jokin mättää, juurikin tästä syystä (molemmilla tämä sama tapa) kun en voi kertoa jos menee huonosti. Samalla ihmetellään kun yleensä vastaan kuulumisten kyselyyn että "mitäs tässä, ei tässä ihmeempiä". Minulla pitäisi olla kaikki aina hyvin ja minun yksin kuunnella ja olla olkapäänä jos heille tulee jotain vastoinkäymisiä.
Eikä tästä kuviosta ole ystävät ulkopuolella, ikävä kyllä. Vähän aikaa sitten kyllästyin kun ystäväni survoi minulle yhtä jos toista linkkiä eri nettikauppoihin, kun minun olisi pitänyt ostaa asuntooni mm. vesifiltteriä (asun uudessa kerrostalossa kaupungissa ja vesi on ihan normaalia) ja ties mitä ennen kuin hän tulee vierailulle. Lisäksi hän jäi kiinni liioittelusta (väitti olevansa täysin PA, ettei tilillä ole euron latia, mutta samalla osteli itselleen nettikirpoilla yhtä sun toista) samaan syssyyn kun oli jo muutenkin paha mieli ettei asuntoni kelpaa oleskeluun sellaisenaan, niin tokaisinpa sitten suorasti ettei tänne tarvitse tulla ollenkaan, kun asiat menevät niin vaikeaksi. Yhtäkkiä hän olikin ostanut jo junaliput (aiemmin mietiskeli kovaan ääneen mistä saisi niihin rahaa) ja kaikenmaailman asiat järjestellyt viikkojen päästä tapahtuvalle reissulleen 100% valmiiksi, ja väitti yhtä sun toista kuinka kaikki menee nyt pieleen samalla haukkuen minut pystyyn kun olen niin paska kaveri. Vaikken suoraan kieltänyt tänne tuloa, vaan ennemminkin ilmaisin, että olo on hieman "kynnysmatto" tms. No hänhän perui sitten tulonsa kokonaan tästä hyvästä ja esti numeroni etten pysty edes soittamaan ja selvittämään tilannetta.
Tämä on väsyttävää. Enkä tiedä, mitä tehdä. Tuntuu että olen mahdollisesti koko elämäni ottanut ylikiltin ihmisen roolia, niin sitten kun näin aikuisiällä onkin tajunnut rehellisyyden tärkeyden ja alkanut sanomaan miltä mikin tuntuu (vaikka paljon pidän myös omana tietonani toki ja pyrin sanomaan vain asioista silloin kun on ihan pakko), niin se tulee ihmisille jotenkin järkytyksenä. Vaikka olen kyllä tietääkseni ilmaissut tunteitani ja tuntemuksiani aina, enkä ihan yhtäkkiä ole muuttunut jostain täysin sinisilmäisestä tyypistä semmoiseksi joka avaa suunsa kun toisen käytös tuntuu pahalta.
Onko muilla samoja kokemuksia? Ettei voi kertoa koskaan kellekään, miltä oikeasti asiat tuntuvat, jos kaikki ei ole aina hyvin ja täydellistä?
Tunteiden ilmaisu on kiellettyä
5
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Anteeksi, mutta sinuna miettisin tuota kohtaa minkä kerroit. Että koet että kaikissa ihmissuhteissa on samaa ongelmaa. Mikä on yhteistä näille ihmissuhteille? Sinä.
- Anonyymi
Aika tutulta kuulostaa ja näkisin että avain on juuri tuossa, että olet kasvanut ja tullut enemmän omaksi aidoksi itseksesi. Sinun muutoksesi ravistelee läheistesi tuttuja ja turvallisia lokeroita ja he heijastavat omaa epämukavuuttaan sinuun.
Joskus aika auttaa ja läheisesi mukautuvat, joskus ei. Sitten sinun on vain hyväksyttävä että läheisesi ovat sellaisia kuin ovat. Älä hylkää itseäsi; vain olemalla oma itsesi löydät ne ihmiset jotka pitävät sinusta juuri sellaisena kuin olet ja kunnioittavat sinua. Tsemppiä! - Anonyymi
sehän se innostamisen osoittamisen ongelma on ettei välttämättä tiedä toisesta yhtään mitään kun innostuu! Itse ainakin olen saanut kynsille intoilusta.
btw. kauan aikaa sitten eräs ihminen ilmaisi selkosuomalla mitä tunsi minua kohtaan. Se miksi torjuin hänet ei varmaan ollut sitä etten olisi olla toistakin mielipidettä. Mutta ihmisethän feikkaa aina. Mutta vaikka torjuin, niin hän kulkee aina sydämessä. - Anonyymi
Vaikutat ajattelevaiselta ja toisia huomioivalta, mutta muut eivät ole sitä sinua kohtaan. Joidenkin on todella vaikeaa ottaa moitteita ja kehoituksia vastaan, vaikka syytä olisi jotta yhteiset hetket olisivat mahdollisimman kitkatonta.
Vanhempien saattaa olla vaikeaa ottaa vastaan mitään negatiivista, varsinkin jos ovat jo kovin iäkkäitä.
Sinulla on oikeus ilmaista tunteitasi ja olla mahdollisimman suora kaikissa toimissasi, eikä aina ajatella vain muiden tunteita. Muiden kuuluu myös kohdella sinua hyvin ja huomaavaisesti, olla läsnä, kuunnella ja kuulla myös se mitä sinä kaipaat ja haluat ihmissuhteiltasi.- Anonyymi
Kaipaat siis eniten juurikin muilta myötätuntoa, etkä tunteidesi sivuuttamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124220MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822141Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5511687Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991415Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331068Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868- 171864