Kaasuvaroitin mökille?

laatua

mistä? Mökillä kaasulämmitin ja kaasuhella. Toimiiko kaasuvaroitin luotettavasti ja voiko sen jättää myös kylmään mökkiin talveksi? Sijoitukselle oikea paikka, lattia vai katto??

15

6119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J00

      Marketeissa ja rautakaupoissa noita näkee myytävän. Oikea sijoituspaikka löytyy tuotteen ohjeesta.

      Toinen ehkä järkevä hankinta on häkävaroitin. Normaali palovaroitinhan on pakollinen joka tapauksessa.

      • toimii varmasti

        Ei viitsi testailla.


      • J00
        toimii varmasti kirjoitti:

        Ei viitsi testailla.

        Itselläkin on vielä suunnitteilla, joten mitään tiettyä merkkiä tai mallia en osaa suositella. Luulisi asiantuntevasta rautakaupasta löytyvän muutama vaihtoehto ja myyjältä vielä toivottavasti asiantuntemusta.

        Helppohan tuollainen on sitten testata. Päästää vähän kaasua huoneeseen ja katsoa missä vaiheessa laite älähtää. Jos ei älähdä ollenkaan, niin huoneen huolellinen tuuletus ja myyjään haukkuminen auttavat.


      • Metsämökin tonttu
        J00 kirjoitti:

        Itselläkin on vielä suunnitteilla, joten mitään tiettyä merkkiä tai mallia en osaa suositella. Luulisi asiantuntevasta rautakaupasta löytyvän muutama vaihtoehto ja myyjältä vielä toivottavasti asiantuntemusta.

        Helppohan tuollainen on sitten testata. Päästää vähän kaasua huoneeseen ja katsoa missä vaiheessa laite älähtää. Jos ei älähdä ollenkaan, niin huoneen huolellinen tuuletus ja myyjään haukkuminen auttavat.

        Karavan liikkeistä niitä löytyy ja ne ovat akkuvirralla toimivia. Se testaus käy kaikkiaan turvallisimmin kun kaasusytkäristä laskee kaasua sen hälyttimen viereen.Älä missään nimessä laske sieltä pullosta sitä kaasua testataksesi, siinä voi lentää koko mökki taivaan tuuliin. Ota talveksi se pois , se ei kestä pakkasta.Minulla on ollut jo 10 vuotta. Jääkaappi, kaasuhella ja pullo on mökissä sisällä.


      • käytössä2
        toimii varmasti kirjoitti:

        Ei viitsi testailla.

        Häkävaroitin alle 15 ekee.

        http://www.dealextreme.com/p/1-3-lcd-security-carbon-monoxide-alarm-85db-3-aa-54061?r=34774240

        Jos on takka tai kaasuvehkeitä niin asiallinen hankinta.


      • Anonyymi

    • kaasujääkaapin takia

      Meillä olisi ajankohtaista hankkia kaasuvaroitin. Onko suosituksia? Muistan tutulla kaasuvaroittimen huutaneen asuntovaunussa, kun vaunu kuumui helteellä liikaa. Muita kokemuksia ei varoittimesta olekaan, joten kuulisin niitä mielellään teiltä. En ole kyllä marketissa varoitinta nähnyt, et mistähän sellaisen löytäisi?

      • kalapuikko1

        Ei sen merkin ole väliä, kunhan on CE-merkitty. Olen samaa mieltä JOO:n kanssa, että testattava joka tapauksessa asennuksen jälkeen. Ilmeisesti sähköä ei siis ole saatavilla. koska suunnittelet kaasujääkaappia. Sanoisin, että kannattaa kuitenkin hankkia akkusähköllä toimiva patteriversion sijaan, niin nukkuu yöt paremmin. Itse en aluksi millään olisi halunnut asentaa kaasujääkaappia mökin sisälle, vaan suunnittelin sen laittamista kuistille. Mukavuus syistä asensin sen kuitenkin lattian rajaan omaan "poteroon" keittiön pöydän alle ja kaasuvaroittimen lattialle jääkaapin taakse. Pullo on ulkopuolella ja rossipohjan vuoksi ei tarvinnut tehdä mitään "virallista" kaasuasennusputkihässäkkää venttiileineen vaan porasin letkun kokoisen reijän lattiaan, koska minulla oli mahdollista asentaa pullo suoraan mökin alapuolelle ulkoilmaan. Huomioitavaa on, että laite ei ole toimintaperiaatteensa vuoksi ikuinen, vaan sem on uusittava vähintään 5 vuoden välein. Lisäksi imuroin kaasuhälyttimen joka kerta, kun olen mökillä, koska jääkaapin taakse kerääntyy helposti pölyä. Tämän lisäksi kaasujääkapin letkun liitännän tarkasta saippuakioksella joka kevät, kun aloitan mökkikauden. Kaikista varotoimista huolimatta, vaara on syytä tiedostaa, koska mökissä on yleensä takka ja kaasu syttyy jo suhteellisen laihana seoksena räjäyttäen kaiken taivaan tuuliin.


      • iu pi ip78mpnpp87
        kalapuikko1 kirjoitti:

        Ei sen merkin ole väliä, kunhan on CE-merkitty. Olen samaa mieltä JOO:n kanssa, että testattava joka tapauksessa asennuksen jälkeen. Ilmeisesti sähköä ei siis ole saatavilla. koska suunnittelet kaasujääkaappia. Sanoisin, että kannattaa kuitenkin hankkia akkusähköllä toimiva patteriversion sijaan, niin nukkuu yöt paremmin. Itse en aluksi millään olisi halunnut asentaa kaasujääkaappia mökin sisälle, vaan suunnittelin sen laittamista kuistille. Mukavuus syistä asensin sen kuitenkin lattian rajaan omaan "poteroon" keittiön pöydän alle ja kaasuvaroittimen lattialle jääkaapin taakse. Pullo on ulkopuolella ja rossipohjan vuoksi ei tarvinnut tehdä mitään "virallista" kaasuasennusputkihässäkkää venttiileineen vaan porasin letkun kokoisen reijän lattiaan, koska minulla oli mahdollista asentaa pullo suoraan mökin alapuolelle ulkoilmaan. Huomioitavaa on, että laite ei ole toimintaperiaatteensa vuoksi ikuinen, vaan sem on uusittava vähintään 5 vuoden välein. Lisäksi imuroin kaasuhälyttimen joka kerta, kun olen mökillä, koska jääkaapin taakse kerääntyy helposti pölyä. Tämän lisäksi kaasujääkapin letkun liitännän tarkasta saippuakioksella joka kevät, kun aloitan mökkikauden. Kaikista varotoimista huolimatta, vaara on syytä tiedostaa, koska mökissä on yleensä takka ja kaasu syttyy jo suhteellisen laihana seoksena räjäyttäen kaiken taivaan tuuliin.

        Muista.

        Kaasuletkun pituus saa olla 1,2 metriä maksimissaan. Muuten menee kupariputkihommiksi.

        Milliäkin pitempi letku on laiton, se siitä vakuutuksesta.

        Noin muuten,Itellä kaasut mökillä ja rivarissa. Meillä sähköt kyllä, mutta kaasuliesi on se, mitä mä halusin. Ja lisäksi muutama kaasugrilli.

        Asunnoissa saa säilyttää korkeintaan 11 kilon kaasupulloa. Mulla kaks viiskiloista per kämppä. Siis pullo ja varapullo. Toinen pullo varastossa varalla, toinen pullo asennettuna millilleen oikean mittaisen letkun päähän liedestä, siis tiskialtaan alla.

        Kandee hokata, kaasun kanssa pitää olla ilmastoinnit kunnossa. Siis tietenkin ulos, koska palaminen vaatii happea. Mutta pullokaapissakin pitää olla ilmastointi. Noin nyrkkisääntönä, että kymmenen senttiä ylhäälle tuloilmaa ja samankokoinen reikä sokkelissa, koska kaasu on raskaanpaa kuin ilma.

        Ja sitten just se juttu, kaasuvaroitin.

        Kaasu siis on ilmaa raskaanpaa, varoitin tulee asentaa mahdollisimman lähelle lattiaa. Ja sekin, kaasuvaroitin syö paljon virtaa. Käytännössä pitää olla sähköt, ei ne pattereilla toimi kuin jonkun viikon. Jos ei sähköjä, pitää hankkia sitten iso akku. Nämä matkailuautomallit perustuu siihen, että net saa virran ladatusta auton akusta. Mikään kaasuvaroitin ei yksinkertaisesti jaksa toimia pattereilla kuin hetken.

        Ja noin muuten. Palovatoittimet lakisääteisiä. Itellä lisäksi kaasuvaroittimet ja häkävaroittimet a varashälyttimet ja pesäpallomaila. Vaikka net ei olekkaan lakisääntöisiä varusteita.


      • kaasuton!
        iu pi ip78mpnpp87 kirjoitti:

        Muista.

        Kaasuletkun pituus saa olla 1,2 metriä maksimissaan. Muuten menee kupariputkihommiksi.

        Milliäkin pitempi letku on laiton, se siitä vakuutuksesta.

        Noin muuten,Itellä kaasut mökillä ja rivarissa. Meillä sähköt kyllä, mutta kaasuliesi on se, mitä mä halusin. Ja lisäksi muutama kaasugrilli.

        Asunnoissa saa säilyttää korkeintaan 11 kilon kaasupulloa. Mulla kaks viiskiloista per kämppä. Siis pullo ja varapullo. Toinen pullo varastossa varalla, toinen pullo asennettuna millilleen oikean mittaisen letkun päähän liedestä, siis tiskialtaan alla.

        Kandee hokata, kaasun kanssa pitää olla ilmastoinnit kunnossa. Siis tietenkin ulos, koska palaminen vaatii happea. Mutta pullokaapissakin pitää olla ilmastointi. Noin nyrkkisääntönä, että kymmenen senttiä ylhäälle tuloilmaa ja samankokoinen reikä sokkelissa, koska kaasu on raskaanpaa kuin ilma.

        Ja sitten just se juttu, kaasuvaroitin.

        Kaasu siis on ilmaa raskaanpaa, varoitin tulee asentaa mahdollisimman lähelle lattiaa. Ja sekin, kaasuvaroitin syö paljon virtaa. Käytännössä pitää olla sähköt, ei ne pattereilla toimi kuin jonkun viikon. Jos ei sähköjä, pitää hankkia sitten iso akku. Nämä matkailuautomallit perustuu siihen, että net saa virran ladatusta auton akusta. Mikään kaasuvaroitin ei yksinkertaisesti jaksa toimia pattereilla kuin hetken.

        Ja noin muuten. Palovatoittimet lakisääteisiä. Itellä lisäksi kaasuvaroittimet ja häkävaroittimet a varashälyttimet ja pesäpallomaila. Vaikka net ei olekkaan lakisääntöisiä varusteita.

        Vaikka kaasua on kehuttu, vaikuttaa aika monimutkaiselta ja tarkalta systeemiltä.


      • ih iuy98 +98+ 9 u
        kaasuton! kirjoitti:

        Vaikka kaasua on kehuttu, vaikuttaa aika monimutkaiselta ja tarkalta systeemiltä.

        Helppo homma se on.

        Ei sitä pidä sähköliettäkään jättää päälle omia aikoja. Ja siinä ne vasta määräykset ja pykälät on.

        Kaasu on helppo asia. Vois verrata suihkussa käymiseen. Sen ajan hana auki, kun pitää kastua. Ei kukaan jätä hanaa auki yöksi ja mene naapuriin kyläileen.

        Samanlaista kaasussa. Sitä kun jotain kokkailee, sitä kokkailee. Muuten asiaan ei tarvitse kiinnittää yhtään mitään huomiota. Kunhan aina kaasun loppuessa käy hakeen uuden pullon, lähihuoltsikalta tai jostain. Mitäs muuten teet, kun sähköt loppuu???

        Ei kaasu hankala ole, sehän on perinteinen sydeemi. Helpompi tietenkin käyttää, kuin puuhella. Ja aina parempi kuin sähköhella. Nojoo, nyt alkaa joku keuhkoamaan Induktioliesistä. Joopajoo. Voiko induktioliedellä paistaa liekissä makkaraa?

        =DDD


    • w

      mutta jospa ei voi laittaa yöksi hanaa kiinni ;D ?

      Meillä on linjastot katossa kaasulamppuja varten ja siitä päähanan jälkeen haara jääkaapille, joten jos meinaat säilyttää jäääkaapissa sapuskat niin ei voi laittaa yöksi kiinni vaan kaasu on käytännössä joka huoneessa. Tosin joka lampun edessä on tietenkin päähana mutta kuitenkin.

    • lisää laatua

      Toimii hyvin, asennuspaikan saat selville ohjeista

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onko aivan mahdoton ajatus hankkia muutaman kympin varoitin jos kerran on riski tukehtua tai räjähtää taivaan tuuliin kaasuvuodon takia? Turhan monta kertaa olen nähnyt kaasuhelloja joiden syöttöletku on aivan perstaantunut ja halkeillut. Mitäs se haittaa jos aina muistaa sulkea syötön pullon juntturista. Ellei joskus muista niin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4238
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2090
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      132
      995
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      238
      992
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe