29.8.20 IS Kovis

Anonyymi

Vuokila on Sanariksen foorumissa arvuutellut laatijaa. Heti kun luin arvuuttelusta, ajattelin, että kyseessä on Unski Kivistö, sillä sillä nimellä on yksi Punaisen Pelikaanin aukeama.

Mutta ei siitä niin hirveän kauaa ole kun IS:ssä tämä salanimi esiintyi, alle puoli vuotta (28.3.2020). Sitä edellinen vuonna 2017, mutta joku nyt unohti uudemman kun muistelee vuoden 2017 olevan viimeisimmän julkaistun. Sitä ennen löytyy laadintoja vuosilta 2016 ja 2015. Kun vuoden 2015 ristikon sanotaan olevan paluu, sitä ennen on ollut ainakin yksi ristikko. Tämä salanimi on siten laatinut tähän asti ainakin viisi IS:n kovista eli yhteensä vähintään kuusi ristikkoa eikä 3-4, kuten Ylläpito muistelee. Elokuun 2020 viimeinen ristikko on vähintään seitsemäs tältä nimimerkiltä.

Kuka tai ketkä ovat salanimen takana, ei kerrota, mutta epäilen, että yhtenä laatijana on Vuokila. Mutta oletan, että takana on vähintään kaksi laatijaa.

37

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Erkoinen viesti. Mitähän tämä tarkoittaa?

      • Anonyymi

        Harmitti vain, että Vuokila ulkomuistista arvelee, kuinka monta ristikkoa mainitsemallani salanimellä on laadittu. En pääse korjaamaan tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmitti vain, että Vuokila ulkomuistista arvelee, kuinka monta ristikkoa mainitsemallani salanimellä on laadittu. En pääse korjaamaan tietoa.

        no nyt on tullut korjaus nimimerkiltä juh. Hän mainitsee vuelä ristikon, jota en itse löytänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no nyt on tullut korjaus nimimerkiltä juh. Hän mainitsee vuelä ristikon, jota en itse löytänyt.

        Oudommaksi vaan menee. Ihan outo nimimerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oudommaksi vaan menee. Ihan outo nimimerkki.

        Ei hätää. Otan tämän säikeen haltuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oudommaksi vaan menee. Ihan outo nimimerkki.

        Tuossa viitattaneen sanaris firman omaan keskustelufoorumiin ja siellä esiintyviin nimimerkkeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hätää. Otan tämän säikeen haltuun.

        Ei hätää ratkon ristikon täysin oikein - myös piilokirjaimet. Tämän jälkeen autan kaikkia antamalla vastaukset. Tuntuu heti paremmalta, kun säie on hallussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hätää ratkon ristikon täysin oikein - myös piilokirjaimet. Tämän jälkeen autan kaikkia antamalla vastaukset. Tuntuu heti paremmalta, kun säie on hallussa.

        Aika itsevarmasti kirjoitettu. Viimeksi kun Unski Kivistön ristikkoa käsiteltiin, erittäin kokeneetkin ratkojat olivat ratkoneet oikean yläkulman väärin. Siinä oli kaksi lähekkäistä piilikirjainta. Minä en ikinä uskaltaisi etukäteen noin itsevarmasti väittää, että ratkon ristikon varmasti oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika itsevarmasti kirjoitettu. Viimeksi kun Unski Kivistön ristikkoa käsiteltiin, erittäin kokeneetkin ratkojat olivat ratkoneet oikean yläkulman väärin. Siinä oli kaksi lähekkäistä piilikirjainta. Minä en ikinä uskaltaisi etukäteen noin itsevarmasti väittää, että ratkon ristikon varmasti oikein.

        No kun olen tätä aloitellut risteävät aiheuttavat ongelmia. Voi olla myös laadintavirhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hätää ratkon ristikon täysin oikein - myös piilokirjaimet. Tämän jälkeen autan kaikkia antamalla vastaukset. Tuntuu heti paremmalta, kun säie on hallussa.

        Oikutellen ja poispäin kiitos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikutellen ja poispäin kiitos

        Oikutellen taitaa olla nirppanokka tai -nokat. Poispäin en ole vielä mennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikutellen taitaa olla nirppanokka tai -nokat. Poispäin en ole vielä mennyt.

        Olikin -nenät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikin -nenät

        Ulosmenoväylä taitaa olla poispäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulosmenoväylä taitaa olla poispäin.

        Kuulostaa aika hyvältä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hätää ratkon ristikon täysin oikein - myös piilokirjaimet. Tämän jälkeen autan kaikkia antamalla vastaukset. Tuntuu heti paremmalta, kun säie on hallussa.

        No kun nyt olen ratkonut tämän ristikon täysin oikein, on todettava ettei se nyt niin paha ollutkaan. Haastava kyllä ja ei niin paljon laadintavirheitä kuin hesarissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikutellen ja poispäin kiitos

        Auttaa kuiville, auttakee. Johtaa sillan alle? Bodarin väline pitäisi olla simppeli muttei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auttaa kuiville, auttakee. Johtaa sillan alle? Bodarin väline pitäisi olla simppeli muttei

        Oiskois uinninvalvoja, huono-osaisuus ja salitalja. Nämä muistista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oiskois uinninvalvoja, huono-osaisuus ja salitalja. Nämä muistista.

        Kiitos paljon oikeesti. Ihana kun autetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun nyt olen ratkonut tämän ristikon täysin oikein, on todettava ettei se nyt niin paha ollutkaan. Haastava kyllä ja ei niin paljon laadintavirheitä kuin hesarissa.

        Eihän tässä kai ole ollenkaan laadintavirheitä?


    • Anonyymi

      Tämä oli oikein kiva ristikko. Hyviä harhautuksia ja pari vähän tavanomaisesta poikkeavaa kohtaa ristikossa. Kuka tai ketkä ovat laatijoina. Eräs kirjoittaa toisaalla, että yksi laatijoista olisi Teemu Pallonen.

    • Anonyymi

      Eipä tätä Sanriksenkaan foorumissa pelkästään kehuta:
      " Pohjoisen Saksan eräässä kaupungissa on ratkaisusanan niminen katu. Laatijan logiikan mukaan vihjeen ei vissiin tarvitse viitata paikkakuntaan, joki, puro, katu, kuja tai polkukin riittänee.

      Ranskaa-vihjeen "logiikkaa" saa kyllä venyttää miltei katkeamispisteeseen: eräässä kaupungissa on muuan hotelli jonka kaksiosaisen nimen alku on kuin onkin ratkaisusana! Jos tämä on laatijan tietoinen tarkoitus, on se myös melkoinen limbo HS-ristikoiden rimanalitusten joukossa."
      Tuo on minun mielestäni karu totuus nykytilasta.
      Lisäksi löytyy Ranskalle kuuluvasta Korsikasta Alte Cime. Siinäkin nimi kaksiosainen.

      • Anonyymi

        Äh väärä säie. Tämän ristikon laatu on ihan eri planeetalta kuin Lehdon 3125


    • Minä pidän tätä ristikkoa varsin hyvänä. Sanastosta, laadinnasta ja kuvituksesta annoin 10-. Mitkä aiheuttivat miinukset, niistä ei ole täällä tarve mainita.

      Kehun myös Juha Leinosen ristikkoa. Ennen kaikkea siinä oli todella kiva pääkuva ja siitä johdetut lauseet, joka piristi viikonvaihdetta paljon.

      Kiitokset laatijatiimi Unski Kivistölle ja Juha Leinoselle. Myös muut IS:n ristikot ansaitsevat kiitokseni.

    • Vihje SULLA YDIN kyllä ihmetyttää (sitä on ihmetelty Sanariksen foorumissakin).
      Kovisristikoissa tämän tapainen vihje tulee ymmärtää yleensä niin, että kun ratkaisusanaan lisätään kirjaimet SU, saadaan vihjeessä viitattu asia.
      Tässä pauksessa näin tulkiten vihje pitäisi ymmärtää seuraavaan tapaan:
      SU:lla eli kirjaimet SU sanaan lisäämällä saadaan sana, joka tarkoittaa samaa kuin YDIN.
      Tämä ei toimi. Lisää sanaan SU kirjaimet mihin kohtaan tahansa, ei saa ratkaisusanaa, joka tarkoittaa ydintä.
      Jos vihje olisi S:LLÄ YDIN tulisi sanan "ydin" synonyymi.
      Sitten voisi ajatella, että SISU on jotain erityisen suomalaista, jolloin SULLA = sinulla. Tämä ajatusmalli ei tunnu luontevalta.
      En keksi mitään luontevaa suhdetta vihjeen ja ratkaisusanan välille. Jos joku on sellaisen keksinyt, voisiko kertoa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Sulla tarkoittaa tässä omistusmuotoa -> Sisus (vertaa sinun sisusi -> sun sisus)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla tarkoittaa tässä omistusmuotoa -> Sisus (vertaa sinun sisusi -> sun sisus)

        Kun ratkaisusana On SISU tuleeko tällöin partitiivi YDINTÄ tulkita niin, että sana SISUS ei tule kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ratkaisusana On SISU tuleeko tällöin partitiivi YDINTÄ tulkita niin, että sana SISUS ei tule kokonaan.

        Jep, tähän ajatukseen päädyin itse, jolloin ydintä tarkoittaa osa ydintä eli sisus, josta pudotetaan loppuosa pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla tarkoittaa tässä omistusmuotoa -> Sisus (vertaa sinun sisusi -> sun sisus)

        Tämä kuulostaa oikealta seltiykseltä. Näin itsekin asian ymmärsin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, tähän ajatukseen päädyin itse, jolloin ydintä tarkoittaa osa ydintä eli sisus, josta pudotetaan loppuosa pois

        Laitoin vahingossa aiemmin väärin YDINTÄ, vihjeessä on nominatiivi YDIN. Sen perusteella loppua ei voi poistaa.

        Tätä tulkitaan monella tapaa. Vähän liian monella ollakseen oikein hyvä vihje.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla tarkoittaa tässä omistusmuotoa -> Sisus (vertaa sinun sisusi -> sun sisus)

        Uuge selittää samasn tapaan

        "On sulla sisu, sun sisus on kova. Ydin ja sinnikkyytes. Helppo, mutta vaikea selittää!"

        Tosiaan ajatus on vaikea pukea sanoiksi.


    • Anonyymi

      Voi olla että ajattelin liian vaikeasti. Eli jekku olisikin se, ettei ole jekkua tilanteessa, jossa ratkoja saattaa odottaa jekkua!

      • Anonyymi

        Niin se varmaan on - kyseessä on vähän tavanomaisesta poikkeava harhautustapa.


    • Teen satunnaisesti vihjeanalyysejä. Olen kyllä niiden laatimista vähentänyt ja suurin into on lopahtanut. Mutta jos tekisin, en nyt tiedä miten selittäisin ns. rautalankaa vääntäen vihjeen SULLA YDIN.

    • Laitoin sivuilleni:

      "Lisäys ja korjaus 2.9.2020. Koska erittäin kokeneetkin ratkojat ihmettelevät vihjettä, minusta vihje on ylivaikea ymmärtää laatijan/laatijatiimin haluamalla tavalla. Sen oikein ymmärtäneitä lieenee ratkojakunnassa liian vähän. Liian pienelle porukalle suunnatusta vihjeestä vähennän kokonaisarvosanaa."

      Nimimerkki "happonen" on varsin kokenut ratkoja. Tosin hän kyllä muistuttaa itseäni, sillä samat asiat ärsyttävät häntä kuin minuakin. Aika usein myös hänelle juuri samat kohdat ovat ongelmallisia kuin itsellenikin.

      Ei nyt ole kiva, jos erittäin suurelle joukolle tulee tunne: "Tai ehkä tajusin senkin."

    • Näemmä olin tehnyt saman ajatusvirheen kuin nimimerkki Elva Sanariksen foorumissa kohtaan jossa ratkaisusanoiksi piti tulla OJAT ja UIJATAR.

      Minulla oli Elvan tavoin OMAT ja UIMATAR. Uimatar tuntui vähän oudolta, mutta ratkojat.fi löytyy myös sana UIMATAR.

      uimatar - seppälä

      Ajattelin, että jos sanaa on ennekin käytetty joko vihjeenä tai ratkaisusanana, sitä voisi nytkin käyttää.

      Omat voivat myös olla salassa.

      Voisko tässä kohtaa ajatella duaalia?

    • Lisäksi uimatar on
      * sijoitusrahasto
      * erään henkilön tällä ja eräillä muillakin foorumilla käyttämä nimimerkki
      * Imatra-Tyttö suihkulähdeveistoksen lempinimi

      Ajattelin, että tämä olisi hieman humoristinen ratkaisusana. Mistä sitä koskaan tietää, mikä on kunkin huumoria.

      Tosin vihje-ratkaisusana uimatar - seppälä, saattaa olla virheratkaisu, sillä ratkojat.fi löytyy myös

      uijatar - seppälä

      Todennäköisesti hyväksyin käyttökelpoiseksi ratkaisusanaksi virheratkaisun.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe