Vuonna 2020 julkaistu 37 233 aikuisen seurantatutkimuksen »Association of Low-Carbohydrate and Low-Fat Diets With Mortality Among US Adults» mukaan sekä vähärasvainen että vähähiilihydraattinen ruokavalio eivät sinänsä olleet yhteydessä kuolleisuuteen, vaan terveellisyys liittyi siihen, miten nuo ruokavalio oli koostettu.
Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei sinänsä epäterveellistä
16
71
Vastaukset
Aivan. On sekä huonoja rasvoja että huonoja hiilihydraatteja.
Itse suosin täysjyvää, kasviksia (ml. juurekset), palkokasveja, kasviöljyjä, vaaleaa lihaa, kalaa ja hedelmiä.
Vältän kovaa rasvaa, punaista lihaa, sokeria ja valkaisua viljaa.- Anonyymi
»Vältän kovaa rasvaa, punaista lihaa, sokeria ja valkaisua viljaa.»
Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta.
Ja vaikka punainen liha suurentaisikin kuolleisuutta, vaikutus on yksilötasolla vain marginaalinen, väestötasolla kuitenkin huomattava.
https://www.vastalaake.fi/vl_artikkelit/aiheuttaako-lihansyonti-syopaa/ Anonyymi kirjoitti:
Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta.
Ja vaikka punainen liha suurentaisikin kuolleisuutta, vaikutus on yksilötasolla vain marginaalinen, väestötasolla kuitenkin huomattava.
https://www.vastalaake.fi/vl_artikkelit/aiheuttaako-lihansyonti-syopaa/Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.vastalaake.fi/vl_artikkelit/aiheuttaako-lihansyonti-syopaa/"Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta."
Onko tämä yksityinen tappelu vai saako tulla mukaan? Tulin kuitenkin. Miksi pitäisi toteuttaa vähähiilihydraattista dieettiä jos nykyinenkin toimii? - Anonyymi
"Vältän kovaa rasvaa, punaista lihaa, sokeria ja valkaisua viljaa."
Listasta unohtui että mvältä myös tietoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Samaa periaattetta noudatattamalla voisit toteuttaa myös vähähiilihydraattisen dieetin, joka ei lisää kuolleisuutta."
Onko tämä yksityinen tappelu vai saako tulla mukaan? Tulin kuitenkin. Miksi pitäisi toteuttaa vähähiilihydraattista dieettiä jos nykyinenkin toimii?»Onko tämä yksityinen tappelu vai saako tulla mukaan? Tulin kuitenkin.»
Tämä on keskustelupalsta, enkä ole huomannut, että tässä olisi tapeltu mistään. Erilaisten näkökantojen esilletuominen ei tarkoita välttämättä vielä edes sitä, että oltaisiin erimielisiä jostain, eikä erimielisyydestä pidä ahdistua tai vetäytyä puolustuskannalle.
»Miksi pitäisi toteuttaa vähähiilihydraattista dieettiä jos nykyinenkin toimii?»
En näe sille mitään syytä. Esim. en itse ole eläessäni ollut koskaan vähähiilihydraattisella dieetillä (päinvastoin kuin hvp27). - Anonyymi
hvp27 kirjoitti:
Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.
»Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista»
Joo, en itsekään syö punaista lihaa. Tänään tosin teki mieli ostaa Göransin lihapyörykäitä 500 g, mutta ajattelin niissä olevan liikaa suolaa ja ostin sen sijaan piimää, kesäkurpitsaa, tomaattia ja purkin Rainbow-soijavalmistetta.
Knuutin kirjassa oli viite tutkimukseen »Multiple health and environmental impacts of foods», jonka tiivistelmä löytyy osoitteesta https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6859310/ .
Siinä lopputulemana oli, että punainen ja prosessoitu liha ovat sekä epäterveellisiä että ympäristölle haitallisia.
»[....] ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.»
Itse saan välillä rautaa suositusmääriä enemmän, lähteenä soijarouhe, mutta soijarouheen rauta ei ole onneksi hemirautaa. Anonyymi kirjoitti:
»Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista»
Joo, en itsekään syö punaista lihaa. Tänään tosin teki mieli ostaa Göransin lihapyörykäitä 500 g, mutta ajattelin niissä olevan liikaa suolaa ja ostin sen sijaan piimää, kesäkurpitsaa, tomaattia ja purkin Rainbow-soijavalmistetta.
Knuutin kirjassa oli viite tutkimukseen »Multiple health and environmental impacts of foods», jonka tiivistelmä löytyy osoitteesta https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6859310/ .
Siinä lopputulemana oli, että punainen ja prosessoitu liha ovat sekä epäterveellisiä että ympäristölle haitallisia.
»[....] ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.»
Itse saan välillä rautaa suositusmääriä enemmän, lähteenä soijarouhe, mutta soijarouheen rauta ei ole onneksi hemirautaa.Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini joskus liki 190. Nyt oli vain 160 kun olen syönyt enemmän puuroa ja vähemmän täysjyväruisleipää
- Anonyymi
hvp27 kirjoitti:
Punainen liha lisää myös sv-sairastuvuutta, on ekologisesti kallista ja sisältää paljon rautaa, joka on minulle ongelma.
Olut päivittäin nautittuna on vain terveellistä ja parantaa rasvamaksan ja alkoholismin. Noin viisi litraa on kohtuullinen. Sokeria voi myös syödä pari kiloa jos omistaa polkupyörän.
- Anonyymi
hvp27 kirjoitti:
Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini joskus liki 190. Nyt oli vain 160 kun olen syönyt enemmän puuroa ja vähemmän täysjyväruisleipää
"Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini jos....."
ja aivot repusssa??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minulla on ferritiini rapussa ja hemoglobiini jos....."
ja aivot repusssa???repussa mutta tallessa toisin kuin...???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
repussa mutta tallessa toisin kuin...???
Hän asuu kerrostalossa ja säilyttää ferritiiniä rapussa. Eli ihan niin kuin kirjoitti, ei mitään virhettä.
Anonyymi kirjoitti:
Hän asuu kerrostalossa ja säilyttää ferritiiniä rapussa. Eli ihan niin kuin kirjoitti, ei mitään virhettä.
SwiftKey tekee välillä hassuja korjauksia. Piti siis kirjoittaa tapissa. Hemoglobiini oli tippunut 160 kun edellisessä mittauksessa se oli 185. Kaurapuuro siis parempi minulle kuin täysjyväleipä.
- Anonyymi
hvp27 kirjoitti:
SwiftKey tekee välillä hassuja korjauksia. Piti siis kirjoittaa tapissa. Hemoglobiini oli tippunut 160 kun edellisessä mittauksessa se oli 185. Kaurapuuro siis parempi minulle kuin täysjyväleipä.
"Kaurapuuro siis parempi minulle kuin täysjyväleipä."
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/1514?q=kaurapuuro&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=points&sortOrder=asc&component=2331&
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/31819?q=täysjyvä&foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=points&sortOrder=asc&component=2331&
ja diabeetikkon avälttäisin molempia mutta hoopoveehän ei ole vieläkään ymmärtänyt mistä on kysymys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
repussa mutta tallessa toisin kuin...???
Seurantatutkimuksiin perustuvat väitteet lepäävät tieteellisesti heikolla pohjalla. Vuonna 2011 analysoitiin perustellisesti seurantatutkimuksiin perustuvaa 52 eri väitettä ja tuloksena oli että yksikään -aivan oikein, ei edes yksi, väitteistä toteutunut kliinisissä tutkimuksissa joka on huomattavasti luotettavampi tutkimusmuoto.
- Anonyymi
Mitään laihdutusdiettiä ei saa laatia niin että siihen kuolisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha3522237Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."
Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom231313Miten Trump " tuo rauhaa"?
Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo3421271Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?
Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.741154etkö osaa jättää rauhaan?
Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!551129- 78884
Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!
Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee115822- 47818
Leikkeleet pois leivältä
Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu91754Paljon hyvää Trump on tehnyt
Tästähän tuli mahtava päivä kun Kamala Harris heitettiin ulos alkumetreillä ja Trumpin presidenttikausi on silausta vail138726