Silmälasiliikkeiden toiminta

Anonyymi

Silmälasibisnes on kuluttajan kannalta keskimäärin ala-arvoista. Suurimpien ketjujen (Instrumentarium, Synsam, Nissen, Specsavers) päätoiminta-ajatus on saada rahat pois asiakkailta hinnalla millä hyvänsä laadusta ja resepteistä välittämättä. Asiakaspalvelu on useimmissa tapauksissa asiakasta vähättelevää ja ylimielistä.

Kokemuksia. Synsamilla tarjottiin ylikallista silmälasien leasing-sopimusta, johon ei tietenkään lähtenyt mukaan. Muutenkin kehyksien ja linssien hintataso vaikuttaa varsin korkealta verrattuna niiden laatuun. Kallis liike.

Specsaversilla on halvat hinnat, mutta en uskalla hankkia laseja sieltä, koska laatu arveluttaa. Ilmeisesti peruslasit ovat kuitenkin riittävän laadukkaat.

Instrumentarium. - Ei hyvää päivää. Aivan yliarvostettu liike. Aiakaspalvelu on sellainen asia, minkä vuoksi ei viitsi asioida ko, liikkeessä. Se on ylimielistä ja pitää asiakasta tyhmänä kuin vasemman jalan saapasta.

Nissen kuuluu instrumentarium-ketjuun. En ole käynyt tähön mennessä enkä mene, jos ei ole pakko.

Positiivisia kokemuksia löytyy Silmäasemasta ja Fenno Optiikasta.

16

5060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ostin ensimmäiset silmälasini Instrusta, eikä niistä ollut moitittavaa, hinta vaan aika kova, joskin sai kaupan päälle aurinkolasit vahvuuksilla. Seuraavat uusintakierrokset (kolme) olen käynyt Specsaverilla ja saanut joka kerralla laadukkaat moniteholasit, mutta olen aina ottanut parhainta laatua olevat linssit (säästänyt sitten kehyksissä, vaikka nekin titaania).
      Palvelu on ollut Specsaverilla ihan OK. Kerran käynyt siellä silmälääkärilläkin, mutta en saanut apua näköhäiriöihini. Ainoa etu oli se että lääkäri totesi ettei silmälaseja tarvitse sillä kerralla uusia, vanhat kelpaa vielä.

    • Anonyymi

      Ainakin paikallisessa Silmäasemassa työntekijät vaihtuvat jakuvasti. Aina on joku työntekijä opettamassa vasta aloittanutta. Eikä kyse ole mistään tet-harjoittelusta tai vastaavasta.

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt silmälaseja 57 vuotta. Siinä ajassa on tullut tutuksi moni optikkoliike ja silmälaseja olen ostanut varmasti 30 paria.

      Aina lasit on kalliit, ennen oli vielä kalliimpia kuin nykyään, oli ostopaikka sitten mikä hyvänsä. Kaiken kaikkiaan en silti muista yhtään huonoa kokemusta, kun olen ostopäätöksen tehnyt. Yhden poikkeuksellisen kerran jätin eräässä liikkeessä ostopäätöksen tekemättä ja lasit ostamatta.

    • Anonyymi

      Specsavers on ihan oikeasti hyvä pulju. Mutta tottahan se on että jos haluaa saada parasta optista laatua niin siitä pitää linsseissä maksaa. Hyvähän on perustallaajan valittaa kun ei tiedä linssihionnasta tms optiikan asioista hölkäsen pöläystä.

    • Anonyymi

      Specsavers -laatu:

      Pääosin laatu on asiallista.

      Joitakin negatiivisiakin asioita on silti tullut vastaan:

      1. Linssien lisäominaisuuksia markkinoidaan aktiivisesti (koska liike ilmeisesti saa niistä parhaat voitot, mitä asiaa vielä lisää se, että "2 yhden hinnalla" -tarjoukset EIVÄT milloinkaan koske noita lisäominaisuuksia, vaan jos niitä haluaa, ne maksetaan jokaisiin silmälaseihin erikseen vaikka muuten olisikin voimassa "2 yhden hinnalla" -kampanja), mutta niiden haittavaikutuksista myyjä ei viitsi/muista kertoa.

      Ensimmäisiin Specsavers -linsseihini tuli lisäominaisuuksina naarmuuntumattomat linssit sekä heijastuksenestopinnoite linsseihin.

      MUTTA: myyjä unohti kertoa, että toinen noista lisäominaisuuksista on niin huonoa laatua, että jos silmälasit päässä avaat tiskikoneen luukun heti ohjelman päätyttyä tai uunin luukun, kun uuni on kuuma, niin tiskikoneesta / uunista tuleva kuuma höyry / ilma vaurioittaa linssejä niin nopeasti, että naamaasi et vielä ole ehtinyt saada palovammaa !

      Omasta mielestäni: jos silmälasien linssit eivät kestä kuumaa ilmaa tai kuumaa höyryä edes sen vertaa mitä oman naaman iho kestää ilman palovammaa, niin moiset linssit ovat ala-arvoisia.

      Tilannetta vielä pahentaa, jos myyjä ei viitsi mainita asiasta !

      Jatkossa olen ostanut lasini Specsaversiltä ilman lisäominaisuuksia ja kehyksetkin halvimmasta päästä.

      Halvimmatkin kehykset ovat kestäneet ehjinä yllättävän hyvin.

      2. negatiivinen asia: Ostin lasit moniteholinsseillä (halvin monitehoversio). Niiden lasien läpi maailma näytti siltä kuin olisi ollut koko ajan juovuksissa.

      Moniteholinssit tehdään ihan väärin !

      2-teho on parempi.

      Moni pitää niitä vanhanaikaisina. Mutta 2-teholinssien uskoisin toimivan juuri kuten pitääkin !

      Nykyisin niiden ulkonäkö on toki kaamea.

      Tietäisin itse, miten tehdä parempi toteutus. MUTTA: Minähän en päätä siitä, mitä isot linssitehtaat tekevät.

      Ja automaattikone joilla noita linssejä tehdään, maksaa niin järkyttävän paljon, että eipä ole varaa ostaa moista konetta. Jos olisi varaa, perustaisin kilpailevan linssitehtaan, ja mahdollisesti oman optikkoliikkeen noita parempia 2-teholinssejä myymään.

      Siis oman näön toimivuuden kannalta oma versioni toimisi aivan samoin, kuin nykyisetkin 2-teholinssit, mutta lasien ulkonäkö olisi huomattavasti parempi.

      Nykyisissä 2-teholinsseissähän ulkonäkö on kaamea, koska niissä on ikään kuin 2 jyrkkärajaista "luukkua" joissa on lähinäköalue, ja muu osa laseista on kaukonäköaluetta.

      Moniteholinssit ovat omasta mielestäni huono idea, koska ne päässä maailma näyttää siltä kuin olisi juopunut.

      Jos em. haittapuolet eivät häiritse tai jos edes kykenet sietämään em. haittapuolia, niin Specsaversilta saa asiallista laatua olevat silmälasit hinnalla, joka ei vie ketään konkurssiin.

      Toki, jos lasien ulkonäölle on kovat vaatimukset, niin silloin kehyksethän noissa laseissa eniten maksavat !

      • Anonyymi

        En ole koskaan ostanut halvimpia linssejä moniteholaseihin. Olen aina satsannut laadullisesti parhaimpiin linsseihin, mutta ne eivät sitten olekaan tarjouslaseja. Viimeisimmät lasit hankin Specsaversilta 2 1 tarjouksesta. Tarjoushinta oli siis 149 €, mutta omista mahdollisimman laadukkaista laseista maksoin liki 700€, mutta sain myös aurinkolasitkin monitehoina (on tosi mukavat autolla ajossa).Molemmat silmälasit olivat onnistuneet ja näköalueet ym. ovat täydelliset.


      • Anonyymi

        Kaikki linssipinnat vaurioituvat lämpötilavaihteluista. Tällä ei ole mitään tekemistä puljun tai linssin kanssa.

        Moniteholinssin optiikka on sinulle selkeästi vieras ja luulet tietäväsi asioista mistä et mitään tiedä. Teeppäs muutama kurssi avoimessa optiikkaa niin opit ehkä jotain. Mutta ei. Kun luulet että tiedät eivätkä asiantuntijat jotka ovat koulutuksen käyneet eivät.

        Pölvästi


    • Anonyymi

      Nissenillä asiakkaiden kusettaminen etenee siten, että kun asiakas saapuu liikkeesen tarjouksen perässä ja ilmoittaa haluavansa ostaa tarjouksessa olevat lasit (tai useammat), myyjä (ei optikko) tokaisee että katsotaan kehykset ensin ja aloittaa tyrkyttämisen kalleimmista mitä liikkeestä löytyy. Asiakas tottakai löytää kallempien joukosta sopivia kehyksiä ja kysyy paljonko tarjouspaketti tulisi maksamaan näillä (kalliimmilla) kehyksillä. Myyjä kieltäytyy selvittämästä hintaa ja toteaa että katsotaan ne toiset kehykset ensin. Välillä otetaan silmistä mittoja ja sitten on näöntarkastus. Asiakas haluaa yksiteholasit, myyjä ajaa monitehoja kuin käärmettä pyssyyn. Paketti on valmis ja hinta kolme kertaa se mitä asiakas oli valmis maksamaan. Harva viitsii perääntyä tuossa vaiheessa kun kalliit kehykset on jo valittu.

      • Anonyymi

        Nissen vaan sattuu olemaan halvin ketju koko Suomessa. Piilotettuja hintoja ei ole kuten kilpailijoilla. Lasien hinnan voi laskea jo kotona Nissenin sivuilta löytyvällä laskurilla.

        Kolmet lasit yhden hinnalla tarkoittaa oikeasti, että 3 ihmistä voi yhdistää kaupat ja ostaa kimpassa lasit yksien lasien hinnalla. Optikko tekee näöntarkastuksen ilmaiseksi, ja silmälääkärin tarkastuksenkin saa lisämaksua vastaan.


      • Anonyymi

        Tuohon tapaan se Nissenillä menee. Minä kerran siellä katselin kehyksiä ja kehykset valittiinkin, kun ei ollut muita asiakkaita. Paperille laskettiin hinta-arvio hyvien linssien kanssa.

        Sitten näöntarkastukseen. Yllättäen optikko ei saanut tarkkoja arvoja, määräsi silmälääkäriin. Ostoaikeet peruuntuivat.

        Menin toisen ketjun optikkoliikkeeseen. Siellä optikko tarkasti näön onnistuneesti. Sieltä sitten ostin lasitkin.

        Kuukauden kuluttua poikkesin vielä kolmanteen optikkoliikkeeseen (ei ketjuliike) kehyksiä katselemaan. Sattui olemaan silmälääkärikin paikalla vapaana. Hän tutki silmät ja näön ja määräsi samanlaiset lasit kuin toisen optikkoliikkeen optikko. Taas ostin lasit, hinta ei merkinnyt paljoakaan. Mieluisat kehykset ja parhaat (kalleimmat) linssit. Näitä laseja olen pitänyt nyt kaksi vuotta joka päivä, on elämäni parhaat lasit.

        Silti käy mielessä jokohan taas menisi uusia kehyksiä katselmaan. Arvaa mihin liikkeeseen menen!


    • Anonyymi

      Silmälasiliikkeet ovat täysin riippuvaisia asiakkaista. Siksi asiakasta palvellaan yleensä niin hyvin kuin osataan ja pystytään.

    • Anonyymi

      Itselläni lasit olleet yli 35 vuoden ajan. Ensimmäisiä laseja lapsena hankkiessani kaupungissa oli kai pari silmälasiliikettä. Halpaketjut olivat vasta tulossa. Samasta liikkeestä otin lasit siihen asti, kunnes optikko jäi eläkkeelle. Tosin viimeisiin en ollut tyytyväinen. Olivat kauniit, mutta liian raskaat itselleni. Ja itselläni oli ilmeisesti lähityöskentelystä johtuen adaptaatio-ongelmia, eli en olisi silloin pärjännyt millään laseilla hyvin.

      Olen hyvin pienituloinen, ja koen, että lasien hankkiminen on nykyään paljon vaikeampaa kuin ennen. Myydään väkisin kalleimmat mahdolliset linssit. Tosi asiassa kuitenkin nk. ohennukset eivät vaikuta linssin laatuun millään lailla. Voi ottaa ihan hyvin vaikka ohentamattomat - liike vain yleensä kieltäytyy näitä myymästä.

      Jossain vaiheessa ostin varsin edulliset lasit Instrustakin. Olen pienikokoinen, ja lasimuoti on kauan ollut suurta. Joten lasit olivat lasten kehysmallistosta, eivätkä ne tulleet kalliiksi. Sillä kertaa sossu vielä maksoi, joten asialla ei olisi niin ollut edes merkitystä. Linssithän ne siinä vaiheessa korvasivat jupisematta.

      Olen ostanut useita halppislaseja ja -aurinkolaseja nettikaupoista, ja näen niillä ihan yhtä hyvin kuin kalleimmilla. Pinta on saattanut pysyä jopa parempana ohentamattomissa halppislaseissa kuin kalleimmissa erilaisilla pinnoitteilla varustetuissa laseissa. Itse asiassa väitän, että pinnoitteisiin sisältyy jokin itsestään vanhenemisominaisuus. Laseista, joita en ollut edes paljoa käyttänyt, meni pinta pilalle. Kaapissa. Epäillyttävää.

      Itse olen sitä mieltä, että optikkoliikkeet myyvät väkisin tarpeettoman kalliita laseja. Esim. itselleni kaupataan rajattomia monitehoja. En ole töissä, ja pärjään kotona lukulaseilla, kodin ulkopuolella kauko- ja aurinkolaseilla. Olen vähävarainen, joten halvat lasit ovat huolettomammat. Netistä saattaa saada jopa kymmenet lasit yhtien optikkoliikkeen laatulaseihin verrattuina. Tonnin lasien hajoaminen tai katoaminen harmittaa, viiden kympin lasien ei.

      • Anonyymi

        Ei ole pakko ostaa kalliita silmälaseja jos halvoillakin pärjää. Kyllä nuo useiden optikkoketjujen 49 euron (yksitehoiset) tarjouslasit ovat ihan yhtä hyvät jos hyväksyt halpuuden aiheuttamat rajoitukset. Tarjoussilmälasien linssit ovat halvinta laatua ja esimerkiksi näköalue voi olla hyvinkin kapea. Pinnoitteita ei ole, joten haitallisia heijastuksia tulee ja naarmuuntuu helposti (voihan sitä varoa). Kehykset ovat materiaaliltaan halvempia ja mallit "ylivuotisia" mutta ajaa asiansa ihan hyvin.
        Jos hankkii moniteholasit, silloin kannattaisi harkita edes vähän paremmanlaatuisia linssejä, ne 149 euron lasien näköalueet ovat kuin putkia.
        Itse olen ostanut moniteholasit kaikkein kalliimmilla linsseillä ja tarvittavilla pinnoituksilla. Kokonaishintaa olen alentanut ottamalla tarjouskehykset ja ihan kivan näköisiä niistäkin on löytynyt.


    • Anonyymi

      Kilpailua tälle alalle toivoisi niin, että hinnat alenisivat. Tietenkään en tiedä kuinka paljon hinnassa on ilmaa.

      • Anonyymi

        Eipä tuollaisessa 49 euron hinnassa ole paljon varaa alentaa. Kun vielä saa toiset silmälasit samaan hintaan, niin se on jo lähes ilmaista.

        Laatuhan maksaa ja jos hakee todella laadukkaita silmälaseja, niistä pitää maksaa käypä hinta.


    • Anonyymi

      Kilpailuttamalla silmälaseja ei saa lainkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe