Aihe

Millaista on asua sinun paikkakunnallasi?

Miksi sinä asut siellä missä asut?

Miksi päätit muuttaa asuinpaikkakunnallesi? Sopiiko se mielestäsi esimerkiksi vanhuksille tai lapsiperheille, entä sinkuille tai toisessa kaupungissa työskenteleville? Mikä on parasta kotipaikassasi? Mitä puuttuu?

Mitä haluaisit kertoa ihmisille, joita mahdolisesti kiinnostaisi muuttaa alueelle?

121

829

Vastaukset

• Itse olen asunut ikäni Tampereella eri puolilla kaupunkia, en oikein osaa ajatella itseäni muualle.
      Itä tampere saattaa olla lapsiperheille parasta, vanhoille ihmiselle , ehkä tai Länsi tampere.
      Mitä itse kukin haluaa painottaa.
      Terveisin Tampereen mies 46v.

• Kempeleessä on mahtava asua, ainut haitta on Myrkynvihreät, onneksi niitä eksyy harvemmin tänne, mahtavaa kun Myrkynvihreät viihtyy Hesassa, mutta se johtuu siitä , että siellä saavat syödä Hanhenpaskamuhennosta ja jälkkäriksi Naurulokinlöräyksiä, ihan ilmaiseksi puistoista ja toreilta, Myrkynvihreät on kuulemma ihan villinä niihin !

• Tampere...Keskusta on kuin jonkin kehitysmaan kaupunki ,kapeita kujia täynnä autoja ja ihmiset joutuu loikkimaan ajotiellä, kaikki on kaivettu ylösalaisin, kolme vuotta sitten sama näky, puomeja ja kaivantoja , monttuja ei ole vieläkään saatu lapioitua umpeen .Mitä siellä etsitään , malmiako vai mineraaleja ?

• Anonyymi kirjoitti:

Tampere...Keskusta on kuin jonkin kehitysmaan kaupunki ,kapeita kujia täynnä autoja ja ihmiset joutuu loikkimaan ajotiellä, kaikki on kaivettu ylösalaisin, kolme vuotta sitten sama näky, puomeja ja kaivantoja , monttuja ei ole vieläkään saatu lapioitua umpeen .Mitä siellä etsitään , malmiako vai mineraaleja ?

Miksi kysyt sitä täältä? Ota suoraan yhteyttä Tampereen kaupunkiin.

• Paikkakunta oli aikoinaan perheneuvottelun kompromissi, onnistunut sellainen. Kunta suurkaupungin kupeessa. Jossakinhan sitä on asuttava. Asun omakotitalossa, pihanhoito ei suuremmin kiinnosta, vähin mahdollinen riittää.
      Palvelut kohtuulliset. Sopii sekä lapsiperheille että vanhuksille. En pane palveluille kovin paljon painoa koska en ole kädetön ja jos alan olla, vanhuksista täällä pidetään huolta.
      Ei minulla ole tänne muuttaville sanottavaa. Tulkaa tänne tai pysykää siellä. Se ei tarkoita että olisin erityisen epäsosiaalinen.

• Eli mikä se paikkakunta on ? Eihän tuosta selvityksestä muuten mitään hyötyä ole.

• Anonyymi kirjoitti:

Eli mikä se paikkakunta on ? Eihän tuosta selvityksestä muuten mitään hyötyä ole.

Niinpä.

• Anonyymi kirjoitti:

Eli mikä se paikkakunta on ? Eihän tuosta selvityksestä muuten mitään hyötyä ole.

Sitä ei aloituksessa kysytty.

• Anonyymi kirjoitti:

Sitä ei aloituksessa kysytty.

Jos älykkyys on niin surkealla tasolla, että kaikki pitäisi erikseen kysyä, niin on parempi ettei vastaa mitään.

• Muutin nykyiselle paikkakunnalle Helsingistä, koska täällä on huomattavasti vähemmän turvapaikanhakijoita ja muita haittatekijöitä.

• Mikä paikkakunta?

• Anonyymi kirjoitti:

Mikä paikkakunta?

Kyse ei ole ainakaan mistään Uudenmaan paikkakunnasta eikä isommasta kaupungista. Matuista pääsee parhaiten eroon kun muuttaa jonnekin vähän enemmän "korpeen".

• Työnperässä muutettiin, eikä siinä sen enempää, mutta pois lähden kun/jos sinne eläkkeelle joskus pääsee.

• Riippu_tissi kirjoitti:

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Koska se edellinen näkymä palautetaan takaisin androidilla ei näy paikkakuntia ollenkaan

• Yhtä hvttiä sen jälkeen kun tänne tuli maahanmuuttajia,yötä päivää kauhea meteli ja porraskäytäsä kauhea ruoan tuoksu ei tätä kestä kukaan

• Muuta pois.

• Tuo on iso ongelma monessa paikassa. Olen muutaman vuoden asunut eräässä rauhallisessa pienehkössä kerrostalossa, tai se oli rauhallinen viime kevääseen asti. Suoraan alakertaan nimittäin muutti ulkomaalainen (en kerro mistä päin hän on mutta jokainen kyllä arvaa) ja sen jälkeen mölyäminen on ollut joka päiväistä ja öistä. Valituksia ollaan tehty muiden asukkaiden kanssa jo muutamakin kappale mutta mikään ei ole auttanut. Näitä ulkomaalaisia on h*lvetin vaikea saada rauhoittumaan tai ajettua pois.

• Olen asunut Helsingissä ikäni eli 67 vuotta ja muistelen kaiholla Raimo Ilaskiven aikaa, jolloin stadissa oli kaikki hyvin eikä ollut tätä muslimi-invaasiota. Siihen aikaan oli suurin harmi Paavo Väyrysen hyökkäykset helsinkiläisiä vastaan ja kommunistien protestit ylipormestarin uudenvuoden puheita kohtaan.

• Ehdoin tahdoin pilattu, helsinki,vantaa, espoo,turku.tampere, vaasa,,,jne...

• Helsingissä on kylläkin ilmapiiri parantunut kansainvälisyyden myötä.

• Anonyymi kirjoitti:

Helsingissä on kylläkin ilmapiiri parantunut kansainvälisyyden myötä.

Muslimimaahanmuuton myötä on stadin ilmapiiri laskenut romahdusmaisesti. Jos joku nainen sen kokee parantuneen, niin sillä ei ole merkitystä kokonaiskuvassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Helsingissä on kylläkin ilmapiiri parantunut kansainvälisyyden myötä.

Joo nimenomaan tämä kansainvälisyys on upea asia, joka osaltaan tekee Helsingistä oikeesti kaupungin tai kaupunkimaisen tunnelman. Muualla maassa tuntuu olevan vähän retuperällä vielä nämä asiat, ja tulevat varmaan aina olemaankin niin.

• Anonyymi kirjoitti:

Joo nimenomaan tämä kansainvälisyys on upea asia, joka osaltaan tekee Helsingistä oikeesti kaupungin tai kaupunkimaisen tunnelman. Muualla maassa tuntuu olevan vähän retuperällä vielä nämä asiat, ja tulevat varmaan aina olemaankin niin.

Koet siis etnistä värinää.

• Asiallinen kysymys Suomi24-Kipparilta. Sen jälkeen pääasiassa puupääpersujen mölinää

• Ei kysynyt paikkakunnan nimeä vai paikkakunnasta.

Nykyihmiseltä pitää kysyä oikein, että saa oikean vastauksen jos saa sitäkään, kun voipi olla joku ns, kalastelija ; ))))

• Tuntuu sinullekin olevan ylivoimaisen vaikeaa vastata aloittajan kysymykseen. Mieluiten keskityt vain uhoamiseen.

• Skooneen työn perässä 1980 , hyvä täällä on elellä pienellä paikkakunnalla rivitalon päädyssä , kunnes noutaja tulloo :D

Gubbe 71

• Mikä paikkakunta?

• Kylässä 2ruokakauppaa 3 bensaasemaa viinakauppa lääkärinvastaan otto hammaslääkäri uimahalli peruskoulu useita ravintoloita kirjasto juna ja linjaautoyhteydet hautausfirma ja kaikenmaailman arabi yrittäjiä , sekä hyvät ulkoilumahdollisuudet ,kaikki kävelymatkan päässä , vaikka rollaattorilla :D Nii ja vanha kemian tehdas missä 40 vuotta sitten toistatuhatta työntekijää , nii paloasema ja ambulanssi tietenkin , poliisiasema jokunen tunti viikossa auki ,. Onhan niit muitakin firmoja , en vaa jaksa luetella , pikkanen kunta jottai 7,500 asukasta :D

• Työn perässä olen aina muuttanut. Nyt eläkkeellä.
      Minua ei yksikään maahanmuuttaja ole häirinnyt. Sen sijaan suomalaiset mölyapinat on ajoittain risoneet.
      Elän omaa elämääni eikä ole tarvista kytätä ja haukkua muita.

• Paitsi teit sen kuitenkin.."Sen sijaan suomalaiset mölyapinat on ajoittain risoneet. "

voi voi..

• Tää on oikee asenne! Mitä sitä muita kyttäämään kun omissakin asioissa on aina tekemistä.
        Itse olen myös muuttanut muutamia kertoja työn ja opiskelunkin perässä. Espoosta olen aina tykännyt eniten, tää vain jotenkin on lähimpänä sydäntä! Tää city on tarjonnut minulle mahdollisuuksia joista olen hyvin kiitollinen.

• Olen kanssasi sama mieltä. Suomalaiset itsekeskeiset junttikuspäät pännii. Viihdyn ulkomailla kansainvälisessä atmosfäärissä.

• Anonyymi kirjoitti:

Tää on oikee asenne! Mitä sitä muita kyttäämään kun omissakin asioissa on aina tekemistä.
        Itse olen myös muuttanut muutamia kertoja työn ja opiskelunkin perässä. Espoosta olen aina tykännyt eniten, tää vain jotenkin on lähimpänä sydäntä! Tää city on tarjonnut minulle mahdollisuuksia joista olen hyvin kiitollinen.

Tää tykkäsi myös espoosta,lie paikka muuttunut..2008- koulukaupunkini..Kauppoja oli tori,as.seudullakin..nyt??

• Täysin vituksi on mennyt, Sanna Marin tuhosi.
      Sanna Marin tuhosi kaupungit ja maaseudun, demarithan on, todellakin maaseudun verivihollinen jo muutenkin.

• Miten tämä liittyy tähän keskustelutopiciin? asuuko Sanna Marin sun paikkakunnalla ja siten pilasi sen? Muuta johonkin muualle, jossa ei asu demareita? Ehdotukseni on sinulle: Hyvinkää. Sieltä löytyy moottoripyöräjengi jolla lienee sama arkkivihollinen kuin sinulla.

• PÖLJÄ!!!!!
        Nopeastipa se kaiken tuhosi :D :D :D
        Taidat olla hyvin nuori vielä - maaseutujen tuho alkoi 1970-luvulla...

• Tarkoittanet, että on alkanut Kyrsimään tai Kyrpimään kun Marinin tuhosi. Jne....

• Asuin 20 vuotta Hämeenlinnassa, ihan kaunis paikka mutta työllistyminen mahdotonta jos ei tunne ketään, muutin Lahteen työn perässä. Nyt oon kohta neljä vuotta asunut täällä ja paskaaks tässä. Ihmiset on keskimäärin avoimempia vrt. Hml mutta onhan tää ihan samanlainen urpo mesta. Liikennevalot ainakin toimii paremmin kuin hml. Täältä pääsee helposti pois, bussit kulkee ja pyörätiet on kunnossa. Kaupoissa on hyvät valikoimat ja niitä on paljon. Urheilumaastot on hyviä. Lääkäriin oon päässyt tarvittaessa. Liipola ja mukkula on rauhallisia paikkoja vaikka maine on yhä huono, autot ja pyörät on saanu olla rauhassa ulkona eikä oo varkaat vieny. Jos konttaa kännis kadulla niin ihmiset tulee auttamaan. Jengi ryyppää ja tupakoi täällä aika paljon. Kaikkea kivaa betonista, onhan tää aika ruma gryndereiden mellastuspaikka jos ollaan rehellisiä.

• Nuo kaupungit on niin nähtyjä, kaikki( jotensakkin) samalla kaavalla tehtyjä kivikyliä ja kaikenmaailman roskanpeitossa.

Ei jaksa ymmärtää miksi yleensäkkään pitää mitään roskiksia laittaa mihkään, kun kaikki nakellaan maahan.
      Mutta, kaikkista hölmöitä mitä ihmisen näkee tekevän on koirien taluttajat.
      Koirat on päästä kiinni ja tuskin henkikulkee kun taluttaja vetää hihnassa olevaa eläintä. Voisikin sanoa tälläisille: Hei, valjaat on keksitty, että koirallakin henki kulkee.

• Missä ne roskat maahan nakellaan?

• Anonyymi kirjoitti:

Missä ne roskat maahan nakellaan?

Ainakin Helsingin Kalliossa ja Sörnäisissä. Myös huumeneulat nakataan maahan, monesti leikkipuistojen hiekkalaatikoihin.

• Suuri enen näkemätön massa maahan muutto on todellisuutta jonkun ajan kuluttua, huomasin valmisteluja olevan tekeillä mm, lainsäädännön tiimoilla, montako miljoonaa ,,jää nähtäväksi tai oikeestaan koettavaksi.

• enen näkemätön massa maahan muutto :D

enen ku kirotat täne, ni opetele oikekirotus

• Asun Oulussa. Olen syntynyt 08 -alueella, pariutunut täällä ja perustanut perheen. Olen kyllästynyt tähän alueeseen ja haluaisin pois, mutta puolison avuton ja ripustautuva suku aiheuttaa sen ettei tämä perhe voi muuttaa. Puoliso kasvatettu jotenkin kieroon ja heidän perheessään ei olla iloisia toisten onnesta, vaan halutaan hyötyä toisista ja roikkua estäen toisten liikkumista. Ei ihan tervettä touhua. Haaveissa olisi muttaa pois jopa pois koko Suomesta. Eläkkeellä sitten viimeistään!

Oulu on ikävä paikka. Tällä alueella on huono epävakaa ilmasto. Jos esimerkiksi aikoo mennä vaikka rannalle, yleensä tulee sade. Jos aikoi mökille, niin suurella todennäköisyydellä silloin on huono sää. Ja itikoita riittää 08 -alueella, eli mökkeily on hyttysten huitomista kesällä ja talvella on loskakelit. Pimeää aina, mutta kesällä 24/7 valoa ja ei monet ei saa nukuttua. Sitten alkaa syksyn pimeys ja ollaan jo valmiiksi väsyneitä. Lyhyt kesä.
      Ilmapiiri täällä myöskin ikävä. Esimerkiksi lestadiolaisia paljon, ja siitä koituu ongelmia. Ovat soluttautuneet joka paikkaan sutkaamaan. Vesistöt täällä on pilattu, eli ei auta vaikka on mahdollisuus liikkua vesilläkin. Tämä on sellaista tyypillistä kepulaismaajussiseutua, jossa kaikki, mm. vesistöt on pilattu paskalla, ja mitään uutta ei haluta kehittää. Virsiä vaan veisaavat salaseuroissaan ja sekoilevat anteeksi pyyntöä synneistään, niin voi taa tehdä uutta kavaluutta lisää ja lisää.

Elämä täällä on yhtä arjen tahkoamista ja pettymyksiä. Töissä käyntiä. Ja jos uutta työpaikkaa haikailee vaihteluksi, niin ei onnistu, ellei ole suhteita. Pitäisi olla hönnystelijä, nuoleskelija, homoseksuaali, lestadiolainen tai joku muu kuppikuntainen.

Valona tunnelin päässä pitää olla aina joku ulkomaanmatka, mutta nyt korona-aikaan edes sitä ei mahdollista.

Eli en suosittele kenellekään tätä aluetta.

Tässä vain rehellinen mielipide.

• JOO, nii määkin oo kyllästyny, pitäs päästä takas Hesaan, siellä saa ihan vapaasti syödä puistoista Hanhenpaskamuhennosta ja jälkkäriksi Naurulokin löräyksiä, Myrkynvihreet on niihin ihan villinä, ois mahtavaa

• Täysin samaa mieltä kanssasi tuosta ankeasta ilmapiiristä. Lestadiolaiset ja muut kuppikuntaiset siellä pitävät omistaan huolta ja ulkopuolelta tulevalla on paikoin hyvin haastavaa saada jalansijaa. Minut tuomittiin siellä todella rumasti sanomalla, ettei minusta tule ikinä kelvollista työntekijää. No, nyt voinkin näyttää persettä näille irvileuoille, sillä vaikutan nykyisin valtiotasolla.

• Mitä turhia kyselet,eikö ole muuta tekemistä?

• Aattelin tässä alkoo jörnimään.

• Tää on 1 paikka minulle ,kaik tarpeellinen ja sopivan pieni,oma talo velaton , rauhallinen. Isot paikat kivan matkan päässä tarvittaessa 1 tn ajo. asukkaita toista 1000 tta. Tämän ajan kiirehöperöt eivät tiedä eikä ymmärrä,mistä jäävät paitsi. Oma rauha ja viel mökkikin (ainut)järven rannalla 10 min.päästä kotoa. Kunta K.suomessa. Ei viitsi mainostaa nimellä,ettei tule liikaa porukkaa tänne. Ah.

• Luuletsä Kainuun olevan Keski-Suomea?

• Kukaan tervejärkinen ei haluakaan asua missään liian tiheästi asutetussa paikassa. Parasta onkin asua sellaisella alueella missä saa olla rauhassa silloin kun haluaa.

• Puolangalla.Ns.vahingossa muutin 15v.sitten.Levoton paikka asua,etenkin keskustassa.Suosittelen muuttamaan hieman sivuummalle,jos meinaat muuttaa.
      Palveluita ei tarpeeksi.R-kioskia ei ole,eikä enään ns.sekatavara kauppaakaan.
      Täällä ei töitä,ellet rupea omatoimiseksi.

• henkisesti raskas paikka asua se Puolanka, asui sitten syrjemmässä tai pikku keskustassa, kytätään ja juorutaan, hyvin negatiivista populaa pikku kylä täynnä

• Anonyymi kirjoitti:

henkisesti raskas paikka asua se Puolanka, asui sitten syrjemmässä tai pikku keskustassa, kytätään ja juorutaan, hyvin negatiivista populaa pikku kylä täynnä

Kainuu on Suomen kateellisin ja ilkeämielisin alue.

• Tapasin täällä elämäni rakkauden, joka yhä edelleen tuossa rinnallani kulkee. Kainuussa asutaan eikä koskaan muuteta pois. LUonto on lähellä ja kaikki palvelut lähes kävelymatkan päässä - metrossa ei tarvitse kymmeniä minuutteja istua eikä etsiä lenkkeilymaastoja.

Kaikki tärkeät ihmissuhteet ovat täällä ja myös työ. Ihmiset on ystävällisiä eikä täällä ole kiireen tuntua. Meillä on neljä oikeaa vuodenaikaa ja arki on helppoa.

• Ihan tällaisena sivumainintana sanottakoon, että ei siellä metrossa yleensä tarvitsekaan istua kymmeniä minuutteja. Metro kulkee hyvin nopeasti ja esimerkiksi Itä-Helsingistä länteen pääsee yli puolet nopeammin kuin henkilöautolla ;)

• ai, ihmisetkö ovat ystävällisiä Kainuussa? :O :O :O

• Anonyymi kirjoitti:

ai, ihmisetkö ovat ystävällisiä Kainuussa? :O :O :O

et ole sit ikinä Puolangalla käynyt :D :D :D !!!!

• Anonyymi kirjoitti:

Ihan tällaisena sivumainintana sanottakoon, että ei siellä metrossa yleensä tarvitsekaan istua kymmeniä minuutteja. Metro kulkee hyvin nopeasti ja esimerkiksi Itä-Helsingistä länteen pääsee yli puolet nopeammin kuin henkilöautolla ;)

Kukaan tervejärkinen ei käytä metroa. Hyi, kuvottaa koko ajatuksin.

• Asun paikkakunnalla jossa ihmiset ovat itsekeskeisiä , toisista hyötymään pyrkiviä , kertoilevat suulla suuremalla perättömiä tarinoita toinen toisistaan , pyrkien mustamaalaamaan jopa sukulaisten kesken.
      negatiivinen , vahigoniloinen elämän asenne on leimaa antavana alituiseen läsnä.

• Tässä täytyy olla kyseessä Ylivieska.

• joku Kainuun kunta?!

• Puolanka

• Anonyymi kirjoitti:

Puolanka

Puo lanka.

• Uusikaupunki

• ..tämän TÄYTYY olla Rämsänranta,ehdottomasti,peräkylien peräkylä jossa jokainen "kunniallisen kunnanelätin"sielunmaiseman omaava tuntee olevansa kotonaan,uskoo oikeasti omaavansa jonkinlaisen "jokamiehenoikeuden",erään kansallisen vähemmistömme tavoin,paikallisten naapureidensa irtaimistoon ja ylpeilee joukkojuopumuslaitoksissa omalla erinomaisuudellaan. Vuosikausia olemme lomille mennessä ajaneet Oulun ja 4-tien kautta..

• Ei ole onnenlahjat tasan ,joka paikkakunnalla , eikä yleensä ihmiselläkään, ihan joskus mukava olo onnellisuuskin on asenteesta kiin,mikäli nyt ei satu ihan " roskasakkia" asumaan vieressä ja ympärillä. Kyl eläkkeelä olo on mukavaa ,jos viel kuntoakin riittää.

• Rauma. Kotoosin Savosta ja muutimma tänne Pohojammaalta. Työn perässä kulettiin, mutta nyt ollaan jo eläkkeellä. Ihan ok asuinpaikka. Tosin ehkä sydän on vielä jossain muualla. Pekka Lipponen rulez

• Asuin ennen turussa (kotoisin), Helsingissä, Porissa ja Tampereella. Nyt asun Jyväskylässä.
      Jyväskylässä on jotenkin helpottavaa asua.
      Työtahti hitaampaa,
      ulkomaalaisia vähän
      joka paikkaan lyhyt matka

Silti on ison paikkakunnan olo ja palvelut.
      Siis täydellinen kaupunkilaisen asuinpaikka.

• Todellakin, ihan samaa mieltä. Sanoit juuri sen mitä sanoja itse etsin.
        Harmi vaan, että tajusin sen jälkeen kun olen muuttanut pois sieltä.

• JKL on pieni, sisäänlämpiävä maalaiskaupunki, jossa kaikki ihmisetkin maalaistollukoita ja rumaa murretta puhuvia.

• Anonyymi kirjoitti:

JKL on pieni, sisäänlämpiävä maalaiskaupunki, jossa kaikki ihmisetkin maalaistollukoita ja rumaa murretta puhuvia.

Olet vain kateellinen juntti. Kyllä minuakin ärsyttäisi asua eteläsuomessa :)

Jyväskylässä on alueita joihin ei missään tapauksessa kannata muuttaa romanien, päihdeongelmaisten sekä ulkomaalaisten takia. Kuuluisin tällainen alue on varmaankin Pupuhuhta. Edellä mainitut ongelmatapukset eivät kuitenkaan ole ainoita häiriötekijöitä Jyväskylän alueella. Esimerkiksi Vaajakoski on täynnä "rällääviä" mopojonneja sekä itsesuojeluvaistoa vailla olevia pyöräileviä lapsia/nuoria. Muutenkin nuoriso tuntuu olevan siellä harvinaisen tyhmää.

• Alun perin olen Varsinais-Suomesta, mutta asunut mm. Tukholmassa, Turussa, Helsingissä ja Espanjassa. Nykyään asun Seinäjoella. Täytyy sanoa, etten koskaan ole asunut näin alkukantaisella paikkakunnalla. Kuin hölmöläisohjelmissa aikoinaan: ne mies-blondit 7-veljestä ohjelmassa. Mulla on tosi vanhat ja arvokkaat sukujuuret mutta täällä ei katsota muita kuin paikallisesti tunnettuja sukunimiä: kuka on sun isäs? Mun lounaissuomalainen isoäitini sanoi, että Etelä-Pohjanmaan alueelle aikoinaan Turun oikeus karkotti vankeja. Jep. Ja kun muusta ei ole tietoa, täkäläiset uhoavat jotain umpipaikallisia luuloja. Asenteet täällä ovat ensi näkemältä negatiivisia, kun lounaissuomalaisena ne ovat positiivisia. Silti kokemukset kymmenien vuosien aikana kuitenkin koen positiivisina. Ehkä olen osannut mukautua ympäristöön ? Johtunee siitä, että ollaan vietetty paljon aikaa ulkomailla. Tasamaa vaikuttanee myös luonteenpiirteisiin? Tasaasen tylsää on ollutkin aina sanontani. Asun täällä lähinnä mieheni työn vuoksi. Ehkä kohta päästää singahtamaan muualle. Kunhan virustilanteeseen saadaan kohennusta.

• Muutimme tänne syrjäseudulle monta vuotta sitten, v. 1951 rakennettu rintamamiestalo maksoi 8500€ isolla tontilla. Rivarikolmio kaupungista annettiin vuokralle. Täällä asumme todella halvalla ja elämän laatu parani. Töitä on ollut molemmilla ja lapset ovat voinneet harrastaa mieleisiään asioita.
      Vaimo on tehnyt etätöitä valtiolla viimeiset 10 vuotta, minulla muuten työt täällä.
      Kulkuyhteydet täältä on loistavat, sekä julkinen liikenne kulkee hyvin, halpisbussilla pääsee vaikka minne. Oma kohtuu käytetty auto meillä on, mutta se ei ole mikään taakka.
      Matkaa täältä Helsinkiin 180km, lähin Lidl 35km, lähin kauppa 16km, muut palvelut alle 20km, lähin pikavuoro bussipysäkki 6km. Onnibussin pysäkki 17km. Postilaatikko 60metriä, josta mahdollista kulkea koulubussilla, postin heittolaatikko vkl 600metriä.
      Kulttuuritarjontaa paikkakunnalla, elokuvateatteri 17km, kesäteatteri 35km, lisäksi useampi (5) kaupunginteatteri n. tunnin ajomatkan päässä. Useita taidenäyttelyitä 17 - 35km etäisyydellä.
      Paikkakunnalla toimii monta yhdistystä, joiden jäseniä olemme, yhdistysten mukana pääsemme kylpylöihin, teatteriin ym. todella edullisesti.

Emme todellakaan ole katuneet tänne muuttoamme!

syrjäseudunasukki

• Veneily kielteisin paikkakunta suomessa on alajärvi eteläpohjanmaalla. Kaupungin venesatamaan on lukittu puomi esteenä. Suomessa ei liene yhtään paikkaa missä vastaava tilanne. Kesälomilla tuli taas huomattua että muillapaikkakunnilla on esteetön pääsy venesatamaan.

• Onko sulla edes omaa venettä? Tai onko edes järveä, vain peltoa?

• Mitäköhän asiaa sinulla sinne venesatamaan on kun kerta sinulla ei ole venettäkään? Yritätkö varastaa jotain? Jos yrität niin sittenhän puoli tekee tehtävänsä :)

• Täällä on asuminenen pakolaisten keskellä vielä varsin rauhallista, sotaan ei ole varauduttu, vaikka kyllä siihen olisi jo syytä varautua ajoissa, sanotaanhan, että hitaat kuolevat ensin.
      Tuohon miksi asutaan täällä, niin jotkut tietävät neuvoa asuipaikan hautausmaalta.

• Tuli vain jäätyä taloon, jossa synnyin ja jota rakastin.
      Aikoinaan kun vanhemmat kuolivat, maksoin ilomielin sisarieni ositukset pois.
      Jotenkin tunsin paikan enemmän omakseni, kuin muut ja juureni paikkaan olivat jo kasvaneet liiaksi - en olisi edes voinut kuvitella lähteväni täältä enää.
      Tämä on kotini syntymästäni hautaan ja on ikuisesti se paikka, jossa haluan asua.

• Oikein on mukava asua täällä. Siksi asunkin täällä.
      Entäs itse???

• Olimme taannoin aikeissamme muuttaa pääkaupunkiseudulle. Onneks asuimme vuokralla n. 5-vuotta lapsineen ja työpaikat molemmilla.
      Eräs asia miks muutimme pois kun lapset oli 1 ja 3 luokalla oli ylisuuret luokat sekä päivä ja kerhopaikat jotka oli ylipuukatut kyseenalaisin välipitämöttin työntekijöineen.
      Jatkuvat jonottamiset aivan arkipäiväisissä asioissa, ruuhkineen pikkuasioiden toimittamisessa saattoi mennä 3- tuntia joskus jopa pitempäänkin ennen viikonloppua tai juhlapyhiä. Jopa ruokakaupassa käynti ruuhkabussissa tai raitiovainussa oli raskasta kauppakasseineen, eikä viikonloppuisin ollut niihin mitään asiaa kun pöllyissä olevat vieraslajit metelöivät ja aiheuttivat huomioillaan sekasortoa ja pelkoa.
      Muutimme pois kun molemmat saimme työpaikat P.Savosta.
      Mun mielestä kannattaa todella miettiä tarkkaan mihin perheensä perustaa. Ehkä pääkaupunkiseutu on parempi maahanmuuttajille ja sinkkulaisille, sukupuolisesti poikkeaville tai reissutyöläisille.

• Pääkaupunkiseutu ei sovi kellekään viidakon tähtösten takia.

• Täältä sai asunnon.. Paikka on sieltä ja syvältä. Kanta-Hämäläinen pikkukaupunki Riihimäki

• Osanotot Hyvinkäältä! Mut eihän Riksussakaan ole pakko loppuikäänsä kärvistellä? Muutetaan molemmat johonkin hyvään mestaan seuraavaksi? :)

• Helsingistä Espoon kautta Vantaalle. Ruskeasannalle, jossa olen asunut nyt 40 vuotta omassa talossa. Eipä ole tarvinnut haikailla muualle, ehdottomasti paras minulle sopiva asuinpaikka. Täällä ja lähiympäristössä kaikki mitä tarvitsen ja olen tarvinnut. Lapsenikin ovat hankkineet asuntonsa Ruskeasannalta hetken kierreltyään ensin muissa pk-seudun kaupungissa....

Täältä siirryn sitten tuohon Ruskeasannan hautausmaalle aikanaan.

• katsopa areenasta kuusi jaksoa uutta Kaikki Synnit -sarjaa

siitäpä selviää millaista on asua P-Pohjanmaalla

• en suosittele Suur-Oulun alueelle muuttoa, vaikka kuinka hyvä työpaikka löytyisi

mikäli siltikin muutat Ouluun, tulet huomaamaan ajan kanssa, että

oli aika ennen Oulua

ja aika Oulussa

ja toivottavasti myös aika jälkeen Oulun,

ymmärrät sen täydellisesti vasta koettuasi,

ikinä et pysty unohtamaan - valitettavasti.

(et usko sitä vielä, mutta aika Oulussa on vaikuttavaa ja se ei unohdu ikinä - valitettavasti)

• Olen lähes ikäni asunut Salon seudulla, lyhyitä aikoja jossain muualla mutta aina palannut tänne. Salo on aika vaatimaton paikka mutta sen sijainti on hyvä. Tärkeät lähtöpaikat eli lentokenttä ja satama eli Hesa, Turku on lähellä. Niissä myös on kulttuuritarjonta hyvä. Bussilla ja junalla pääsee niihin ja yhteydet vielä melko hyvät. Meren läheisyys on mukava asia. Kaupunki ei ole kovin erikoinen mutta ympärillä on vanha kulttuurimaisema joka on hyvin vaihteleva. Kaikki tarpeellinen on ulottuvilla ja ilman omaa autoa tulee toimeen. Taksin käyttöön silloin tällöin menee joka tapauksessa paljon vähemmän kuin mitä auton kulut vuodessa on. Tänne muuttamaan en houkuttaisi, sillä ihmiset on aika hitaita tutustumaan. Työttömyyttä on ja asuntokauppa pysähtynyt. Nokian aika oli toista, oma piirinsä, jossa itsekin sukkuloin. Eläkeikä häämöttää, mihinpä sitä enää lähtisi.

• Mitä sulle toisten asiat kuuluu ?

• Älä ikinä tule tänne, ellei ole pakko.

Synnyin tänne, enkä pois päässyt, koska 18-vuotiaana piti alkaa pirttiviljelemään.

Ilmapiiri on ahdistava ja on vain pakko mielistellä ja pysyä täällä, koska lapsia on jo kuusi eikä ole koulutusta eikä työmahdollisuuksia, eikä eroaminen ole sallittua, enkä pystyisi yksin elättämään lapsiani. Olen taas raskaana.

N25 P-Pohjanmaa

Kaikki pelaa oikeilla suhteilla...

• Miten niin eroaminen ei ole sallittua? Sinuna kyllä äänestäisin jaloillani tuollaisesta, pärjäät kyllä ihan hyvin lapsiesi kanssa jossain muualla. Yhteiskunta maksaa sinulle lapsilisät ym. ym. tuet, vaikka et olisi mitenkään koulutettu. Asunnonkin saat ja siihen asumistuet. Et joudu taloudellisesti mitenkään epävakaalle, lisäksi saat vielä lasten isältä elatusavut.
        Voit kouluttautua vielä ihan täysiään.
        Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi, minäkin uhrasin 7 vuotta ihan turhaan elämästäni väärällä paikkakunnalla väärän henkilön kanssa. En ole katunut, kun lähdin!

• Asun Kuopiossa ja olen muuttanut tänne muualta. Syy muuttoon oli se, että koin ettei synnyinkaupunkini pystynyt tarjoamaan niitä asioita, joita itse elämässä arvostan. Ja ilmapiirin koin jotenkin negatiiviseksi ja raskaaksi. Kuopio valikoitui kaupungikseni koska sieltä löytyy minulle kaikki mieleiset, keskeiset asiat, luonnonläheisyys, tiivis kaupunkikeskusta, torielämä, sopivan vilkas keikkakulttuuri ja lyhyt matka synnyinkaupunkiini, jossa kuitenkin asuu edelleen suurin osa läheisistäni ja jossa käyn suht säännöllisesti lomailemassa. Koin, että Kuopio on sopivan neutraali ja jännittävä paikka muuttaa koska en tunne kaupunkia enkä ketään sieltä.

Parhaita asioita Kuopiossa mielestäni ovat tori, kauppahalli, kissakahvila, Puijo, uusi uimahalli, polveilevat ja vaihtelevat maastot, yleinen lupsakkuus ja vireys. Täällä on hyvät ja monipuoliset mahdollisuudet harrastaa eri liikuntalajeja erinomaisissa puitteissa esim. skeittausta ja uimahyppyjä. Tykkään siitä, että moniin asioihin, jotka ovat olleet retuperällä, on alettu panostaa viime vuosina kuten asemanseudun ympäristön ja palvelujen parantamiseen. Koin jo ennen muuttoa, että Kuopio on hyvämaineinen paikka ja olen edelleen samaa mieltä.

Kuopiosta puuttuu laadukas ja runsas pyöräilybaanaverkosto, jos mittatikkuna käyttää vaikkapa Oulua. Täällä on valitettavasti muutamia vaaranpaikkoja pyöräilijöille, vaarallisia risteyksiä ja tiukkoja mutkia. Kaupungin taloudenhoito voisi olla myös parempaa. Kouluverkoston puiminen on jotenkin ihmeen tempoilevaa. Punainen lanka puuttuu. Turhan paljon rakennetaan ja kaavoitetaan uusia asuntoja. Ei meinaa jäädä tilaa oikein muille toiminnoille. Kaipaisin tänne myös käymään isoja ulkomaalaisia artisteja tai bändejä yksittäisille keikoille. Täältä puuttuu sellaisen järjestämiseen puitteet. Jalkapallostadion on hyvin vaatimaton.

Minun mielestäni Kuopio sopii kelle tahansa, ainakin sellaiselle jolle Helsinki ja Tamperekin ovat liian isoja mutta joka ei viihdy myöskään missään kirkonkylässä. Kuopio on keskisuurikaupunki mutta maalaisella tavalla. Kannattaa käydä paikan päällä viettämässä aikaa ja kysyä mielipiteitä. Ei kannata olla ennakkoluuloinen.

• Ihmisen on hyvä asua jossakin, yleensä lapsetkin muuttaa vanhempien mukana (ainakin ennen) ,no riippuu asuuko perhe yhes, vai kahes paikkaa? Missä asutaan ja töis käydään , on kotipaikka silloin. Eihän kaikille tunnukaan olevan hyvää paikkaa,mut se on taas henk.koh asioista monasti kiinni. Tääl on hyvä ja onnellinen asua omas rakentamas talos. Vaimon kaa. Vasta yhes 45 v. Kivaa on edelleen. -Maailma on kaunis ja hyvä olla sille,jolla on tilaa ja aikaa unelmille,ja mielen vapaus. Laulaa VesaMattikin.

• Olen asunut monilla eri paikkakunnilla ja nyt löysin kodin. Täällä on luontoa ja rauhallisuutta ja mahdollisuuksia olla ja elää ja yrittää olla ihminen muiden joukossa. EI KATSOTA NENÄN VARTTA PITKIN , MUUTA KUN NE MUUT JOTKA MUUALTA TULLEET. Täältä on lähtenyt paljon julkkiksia- joko arvaat mistä?kaupungista olisi kyse. Koronatilannekin on maan alhaisimpia ja oletettavasti se perustuu että tätä kaupunkia ei ole vielä tukahdetettu liikarakentamisella, on väljää tilaa liikkua. Palvelut on saatavilla ja terveydenhuoltoon isoa plussaa. Ihmisillä on aikaa ja ystävällisyyttä. Nyt kuvittelet että olen paratiisissa .

• Olen asunut Tampereella ja Helsingissä. Nyt asun Haminassa ja olen todella tyytyväinen. Talo meren rannalla, kaikki palvelut lähellä. En äkkiä keksi mitä muuta voi toivoa. Helsinkiin pääsee moottoritietä alle 1,5 tunnin, mutta koronan tultua, en ole hutikuun jälkeen käynyt siellä. Onneksi ei tarvitsekaan.

• Aikoinaan tulin työn perästä,se oli markka-aikaa silloin 70 luvulla.

• Siuntio,en ikinä olisi muuttanut ..mutta kannattaako olla jälkiviisas.Taajamassa tunnu olevan mitään järjestyssääntöjä?? ??Koneet,moottirisaha viikonloppuna häiritsee tunteja,Taajamassa yrittäjät koneineen?karmeita pihoja.Hyvää täällä olisi luonto,ulkonahan ei voi olla erit.omalla pihalla.Uusilla asuntoalueilla kuten palonummi,härkähaka on niin kauniita taloja ja tontteja.Täällä ole mitään palvelut haettava naapurikunnista.Mikään ei muutu ,täällä asunut kymmeniä vuosia.Turvatontakin liikkua iltaisin,päihdeongelmaa,liikennevalvontaakaan taida olla jengi ajaa kylän sivu tuhatta ja sataa.Auton alle suojatiellä meinannut sen viidesti jäädä,kerran käännyin takaisin auto ajaa kohti lujas.Kaikkein pahinta oli ,nään painajaista lapsen kanssa suojatiellä punainen volvo ryykkää miltei lapsen rattaan kuomua ylitimme jo yhden osan suojatiestä..älä ikinä mene suojatielle kun näätkin auton..Tän paikan voisi liittää lohjaan tai kirkkonummeen.julkisliikenne saataisi kuntoon.Viikonloppuna täältä pääse asiomaan.Muulla kuin taxilla.

• Noi moottorisahat ynnä muut koneet jyllää jokapuolella ja nimenomaan siksi, kun landella ei järjestyssääntöjä ole olemassakaan,
        Sen kun hyväksyy, niin on hyvä olla.
        Naapurille voi kyllä mennä urputtamaan, mutta yleensä sen seurauksena on saunailta ja aamulla julmettu krapula, ellei sitten aivan tonttu ole kyseessä..
        Mutta nuo suojatie-episodit ovat oma lukunsa ja tekijä joutuukin niistä vastuuseen ennemmin, tai myöhemmin,,,

• Anonyymi kirjoitti:

Noi moottorisahat ynnä muut koneet jyllää jokapuolella ja nimenomaan siksi, kun landella ei järjestyssääntöjä ole olemassakaan,
        Sen kun hyväksyy, niin on hyvä olla.
        Naapurille voi kyllä mennä urputtamaan, mutta yleensä sen seurauksena on saunailta ja aamulla julmettu krapula, ellei sitten aivan tonttu ole kyseessä..
        Mutta nuo suojatie-episodit ovat oma lukunsa ja tekijä joutuukin niistä vastuuseen ennemmin, tai myöhemmin,,,

Järjestyssäännöt on "landellakin" mutta monelta paikkakunnalta poliisiasema on lakkautettu jo ajat sitten "säästösyistä" joten kukaan ei ole pitämässä kuria ja järjestystä. Se sitten aiheuttaa sen, että ääliöt häiriköivät minkä ehtivät.

• Olosuhteiden pakosta, olisi varmasti suurimmalla syyllä vastaus. Koska nykyaikana työ määrää tahdin ja suunnan.(joskus/ useimmin myöskin, nykyään TE-toimisto)

Asunnon voi aina myydä tai laittaa vuokralle. Jotta pääsee saavutettuun tulokseen.

• Ja sitten heräsit.

• Kemijärvi pitäis polttaa maan tasalle se on niin paska paikka asua

• Eikös ne sakemannit jo kerran ? :D

• En aio sanoa missä asun tarkalleen, mutta ottaen huomioon että kunta on kasvamaan päin niin asukkaiden kuin palvelujen suhteen ja on ikäviä tapahtumia on suhteellisen vähän niin rauhallisena paikkana suosittelisin sitä kyllä.

• Kemppa ei ainakaan ole. Palveluja on hävinnyut tänäkin vuonna paljon. Ihmiset muuttavat muualle. Lähinnä rovaniemelle

• Mikäs täällä. Yksinäin rivitalossa. Samassa rivitalossa asuu miltei ikäiseni nainen. Pikkuremppoja olen tehnyt jne. Ollaan me saunottu ja nussittu yhdessä.

• Ihanalta kuulostaa :-*

• "Miksi sinä asut siellä missä asut"?
      Miksi sinä itse asut siellä missä asut? Mitä haluaisit kertoa lukijoille omasta asuinpaikkakunnastasi?

• Kirkkonummi on lähellä Helsinkiä, joten kaikki mahdollisuudet tarjolla aika lyhyellä säteellä. Täällä hyvät lenkkipolut ja riittävästi palveluja, taajamaa ja harvaanasuttua seutua, valintaa on. Työn perässä tietenkin. Ja tiedätkö mitä, muutimme mies ja nainen, kaukaa samalta paikalta, samaan aikaan, toisistamme tietämättä, täällä löysimme toisemme, kun kukaan paikallinen ei pannut paremmaksi.

• Synnyin täällä Haminassa. Sopimisista ja puutteista en voi olla jokaisen asiantuntija. Itse en ole muuttamassa mihinkään.

• Mikkeli on ihan just ja just ok.

• Varsinais Suomessa..
      On Kaupunki...Jossa olen syntynyt..Ja kuolenkin..Kaupunki oli ennen vain pahainen kunta...Muutama tölli siel täällä...
      Elin aikanana tästä on tullut nätti pieni kaupunki
      Joka kasvaa vauhdilla.....
      Täällä on kaunista..Insta ulkolaiset sanoo ..Asut valtavan kauniissa paikassa...
      Palvelut lähellä..Kun asun keskustassa...
      Täällä kaik mitä tarviin...No ehkä liikkeitä saisi olla enemmän....Mut Turku lähel.....
      Tykkään kaupunkini kehityksestä....
      Samaa tahtia niin hyvää tulee....
      Pienten kaupukien täytyykin kasvaa vauhdilla..Ettei isot syö....
      Meitä ei kyllä syödä....
      Me olemme ja pysymme....💕🍁🍂🍃T:Elluhallo..

• Jämsässä. Nuorena vkot työhommissa eteläsuomessa. Työt vei sinne ainna viikoksi.
      Jämsä on niin tuppukylä kun ikänä, mut tuli aikonaa talo, akka,muksut, mökki hommattua täältä. Mihkä sitä enään lähtis, muutama vuosi 6 ja eläke.

• Ruskesanta tuolla aiemmin kuullosti hyvältä...
      Itse vain jäin kotitaloon vaikka paljon helpompaa olisi ollut muuttaa lähemmäs palveluja, mutta minkäs teet kun sydän sanoo poks, jos muutat...
      Jos vaihtoehtona olisi miljardin euron kartano ja nykyinen kotini - niin kotiini jäisin.

• Hammaslahtea en suosittelisi kenellekään!

• Vanhempien kanssa muutettiin Jyväskylään, ja yllätys oli melkoinen, kun hommattiin asuntoa
      Meille kerrottiin että hinnat ovat lähellä Helsingin seudun hintoja. no ei todellakaan.

111 m², Rakennusvuosi 2018, Järvimaisema, 399 tuhatta euroa.
      Samalla rahalla saisi Helsingistä hyvän yksiön tai ok kaksion vähän vanhemmasta rakennuksesta ilman järvimaisemaa.

En sano osoitetta, muttei ole Lutakossa, niin kuin kaikki yrittää arvata.
      Ja se ettei tämä nyt niin korvessa ole, kuin luulin, vit** luulin ettei täällä ole mitään muuta kuin metsää.

• Kun kerta Lutakon mainitsit niin veikkaanpa, että kyseessä on Ainolanranta. Sinne en kyllä muuttaisi koskaan, sehän on Kuokkalassa ja Kuokkalan "keskusta" on varsinkin kesäisin täynnä päihdeongelmaisia, romaneja sekä ulkomaalaisia.

• Anonyymi kirjoitti:

Kun kerta Lutakon mainitsit niin veikkaanpa, että kyseessä on Ainolanranta. Sinne en kyllä muuttaisi koskaan, sehän on Kuokkalassa ja Kuokkalan "keskusta" on varsinkin kesäisin täynnä päihdeongelmaisia, romaneja sekä ulkomaalaisia.

Tosin mainitsit rakennusvuodeksi 2018 joten sitten ei todennäköisesti olekaan Ainolanranta mutta onhan noita muitakin järven rannalla olevia taloja, esimerkiksi Äijälänrannassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Tosin mainitsit rakennusvuodeksi 2018 joten sitten ei todennäköisesti olekaan Ainolanranta mutta onhan noita muitakin järven rannalla olevia taloja, esimerkiksi Äijälänrannassa.

Olet kyllä ihmeen utelias.

Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tiesikö Martina miehensä taustat?

Turkkilainen miljonääri onkin irakilainen jolla huikea rikostausta? Askarruttaa tiesikö Martina mistä on kyse vai tuliko yllätyksenä. Joka tapauksessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      26184
    2. Korona räjähtämässä käsiin 618 uutta tartuntaa 5 uutta kuolemaa

Marin ja Kiuru karjaisivat kunnille mm. HUS-alueelle viime hetkellä, eivät ne pysty hoitamaan asioitansa vaan tarvitaan Marinin hallituksen tiukkaa oh
      Maailman menoa
      727
      16463
    3. Greta Thunberg kritisoi Suomen hallitusta

”Tämä on epäonnistuminen”. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006515088.html Thunberg on liittänyt mukaan perustamansa Fridays for Future -liikkeen
      Maailman menoa
      399
      15252
    4. Seiska: Sedu Koskinen vaihtaa nimensä eksoottiseksi Zedu Di Lucaksi!

No nyt! Ja nimen takana vanha ystävä Andy McCoy... https://www.suomi24.fi/viihde/seiska-sedu-koskinen-vaihtaa-nimensa-eksoottiseksi-zedu-di-lucaksi-ni
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      13288
    5. Joskus naista ei vaan tajua

Nainen ostaa netistä tavaraa 30 eurolla kengät ja sitten lähtee hakee niitä 30km päästä eli ajaa 60 km edestakas kun kaupassa samat kengät maksaa 40 e
      Parisuhde
      58
      3236