IS kovis 5.9.

Anonyymi

Olen nyt ratkonut otsikon ristikon täysin oikein nopeasti ja laatijoita mollaamatta. Saa kysyä.

15

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tunnissa tuli vetäistyä valmiiksi

• Anonyymi

Helpomman pään ns. koviksia tämä on, mutta jos nyt jätettäisiin tältä foorumilta pois erään toisen foorumin itsekehut siitä, miten nopeasti on ratkonut ristikon. Tälläinen omakehu sisältää helposti toisten ratkojien yläpuolelle asettumista.

• Anonyymi

Voitteko auttaa. Ei koske tätä IS 5.9 ristikkoa vaan samassa lehdessä ilmestynyttä 15.8 ratkaisua. Täytin (säkällä) kaikki oikein, mutta ei avaudu tämä:vihje li anderseon/ vastaus seksi. Mulla nyt vaan ei lamppu syty. Avatkaa tää mulle. Pliis!!

• Anonyymi

S muutetaan e:ksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

S muutetaan e:ksi

No voi hide!! Melkein tarvii rautalankaa selityksenkin kanssa. Ihan tuhannet kiitokset tästä vastauksesta. Oikeesti. Ja muutenkin. On tosi paljon apua, kun saa edes muutaman varman sanan ristikkoon. Itse kun olen aika tuore näissä hommissa...

• Anonyymi kirjoitti:

No voi hide!! Melkein tarvii rautalankaa selityksenkin kanssa. Ihan tuhannet kiitokset tästä vastauksesta. Oikeesti. Ja muutenkin. On tosi paljon apua, kun saa edes muutaman varman sanan ristikkoon. Itse kun olen aika tuore näissä hommissa...

No hyvä, että asia tuli selväksi. Olisin vääntänyt tarpeettoman paljon rautalankaa.

• Anonyymi

Yritin kertaalleen auttaa tässä säikeessä. Kysy chatissa, niin ei robotti poista vastausta.

• Anonyymi

• Anonyymi

Tämä viikonvaiheteen IS-tarjonnasta vaikein oli minusta Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi. Kannattaa ratkoa sekin - ihan vain vain huvin vuoksi ilman palkintokilpailuun osallistumista.

• Kiva ristikko, mutta kuvittajalle annoin sivuillani pienen huomautuksen ylisuuren vihjekuvan käytöstä. Heli Kärkkäisellä on viime aikoina ollut tapana laittaa ylisuuria vihjekuvia, jolloin vihjeiden sijoittelu kärsii. Ks. foorumissani miten. Kuvitus kokonaisuudessaan on silti kiitettävällä tasolla.

• Anonyymi

Itse ainakin ajattelen, että kyseessä on tarkoituksenakin hämätä, että minkä vihjeen ratkaisusana tulee mihinkään. Lisää hieman vaikeustasoa tätä kautta. Muutenkin toisinaan samasta kuvasta voi tulla useita vihjeitä, ja nämä ovat yleensä näitä "kookkaampia" kuvia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse ainakin ajattelen, että kyseessä on tarkoituksenakin hämätä, että minkä vihjeen ratkaisusana tulee mihinkään. Lisää hieman vaikeustasoa tätä kautta. Muutenkin toisinaan samasta kuvasta voi tulla useita vihjeitä, ja nämä ovat yleensä näitä "kookkaampia" kuvia

Ei kuulu nykyaikana hyviin vsikeutustapoihin. Ristikkoakatemia muistuttaa tästä asiasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kookkaampi kuva on ok, jos diitä tulee useampi ratkaisusana. Itse asiassa koko on täkköin eduksi, sillä se kattaa usean ratkaidusanan alueen. Tällä kertaa kolmen ruudun levyinrn tila oli yhdelle ratkaidusanalle. Asiallista olisi ollu kahden ruudun levyinen tila.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kuulu nykyaikana hyviin vsikeutustapoihin. Ristikkoakatemia muistuttaa tästä asiasta.

Ristikkoakatemian ohjeissa - niitä Sanariksen laatijoiden ja kuvittajien pitäisi ymmärtääkseni pääsääntöisesti noudattaa - lukee:
        Ristikon vaikeus ei saa johtua vihjeiden tietoisen hämäävästä sijoittelusta.

Tätä periaatetta aika pitkälle noudatetaan. Akatemian teksteissä on Vuokilan nyrkkisääntöä.

"Jokaisen sanan tulisi koskettaa ratkaisusanansa alkuruutua."

Tätä periaatetta edellytän laatijoiden ja kuvittajien noudattavan. Tätä periaatetta Heli Kärkkäinen ja Markku Mäkelä silloin tällöin rikkovat aivan tietoisesti.

Akatemian sivuilla on hyvinkin tarkkoja ohjeita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ristikkoakatemian ohjeissa - niitä Sanariksen laatijoiden ja kuvittajien pitäisi ymmärtääkseni pääsääntöisesti noudattaa - lukee:
        Ristikon vaikeus ei saa johtua vihjeiden tietoisen hämäävästä sijoittelusta.

Tätä periaatetta aika pitkälle noudatetaan. Akatemian teksteissä on Vuokilan nyrkkisääntöä.

"Jokaisen sanan tulisi koskettaa ratkaisusanansa alkuruutua."

Tätä periaatetta edellytän laatijoiden ja kuvittajien noudattavan. Tätä periaatetta Heli Kärkkäinen ja Markku Mäkelä silloin tällöin rikkovat aivan tietoisesti.

Akatemian sivuilla on hyvinkin tarkkoja ohjeita.

Ks. teksti tästä: http://www.ristikkoakatemia.fi/is_palstat/130810akatemia.jpg

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      268
      5736
    2. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      137
      5205
    3. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      28
      4948
    4. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      130
      2245
    5. Tylsille treffeille

Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      413
      1937
    6. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      61
      1829
    7. Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan

Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann
      Ensitreffit alttarilla
      18
      1782
    8. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      95
      1725
    9. Minkä lempinimen olet

antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      105
      1572
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      403
      1442
    Aihe