Mitä muistatte?

Anonyymi

Luen paljon, mutta en ole löytänyt vastausta kysymykseeni. Olen ollut koko ikäni sellainen , että en muista esimerkiksi paikkoja kotimaassa ,jossa olemme paljon matkailleet . Ainoastaan sieltä täältä muistan jonkun erittäin merkittävän tapauksen. Samaa ulkomaan matkoilta , vaikka olemme käyneet vaan runsaassa kymmenessä lomakohteessa. En ole koskaan muistanut pitkän työuran tehneen.ä , että joku työkaveri/esimies olisi kinua jotenkin loukannut tms. Minulla on aina pyyhkiytyneet kaikki negatiivisuudet pois mielestä . Tietysti siltä osin se on onnekasta.
Mieheni taas , joka on 10v minua vanhempi ( minä 68v) , muistaa tarkkaan paikat , ihmisten sanomiset , varsinkin negatiiviset jne.

Onko muita samanlaisia kuin minä.
Luen nykyisin valtavasti ja olen kiinnostunut kaikesta uudesta elämässä , teknologian käyttö ja kehitys, ym ym
Työelämässä menestyin hyvin muistamisen osalta mm.

93

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ole huoleti, on muitakin. Minä aina ihmettelen, että miten joku voi muistaa tarkat vuosiluvutkin jostain vuosikymmenten takaisista tapahtumista.
      Muistan kyllä hyvin esim. vaimoni ja poikani syntymäajan ja henkilötunnuksen mutta minulta on turha kysyä esim. että millainen sääoloiltaan oli edellinen kesä.

      • Anonyymi

        Jotkut kesät ovat muistissa, mutta eivät läheskään kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut kesät ovat muistissa, mutta eivät läheskään kaikki.

        Jos kesä ollut poikkeuksellisen kuuma tai poikkeuksellisen kylmä, niin sen muistaa.


    • Anonyymi

      Ihmisen muisti on valikoiva ja sielunelämä ja kokemukset jättävät jälkiänsä.
      Jos on kokenut elämässään paljon negatiivisia asioita, voi tavallaan herkistyä
      reagoimaan niihin tai huomaa ne puolet herkemmin.
      On niin monta asiaa mitkä vaikuttavat jo geeneissä, mitkä asiat jäävät mieleen, mitkä ovat helppoja, mitkä vaikeita.
      Joku muistaa tapahtumien tunnelman, hauskat hetket tai ei-niin-hauskat,
      mutta ei niitten päivämääriä tai edes vuotta, milloin ne olivat.

      Kun joskus olemme ystäväpiirissä jutelleet yhteisistä reissuista,
      eri ihmisille on jäänyt ihan eri asiat mieleen. On juttuja, joita joku toinen
      ei ole "havainnut" ollenkaan.

      Se, mitä me muistamme tai emme muista
      ei tee meistä parempia tai huonompia ihmisiä,
      me ihmiset olemme vain erilaisia
      erilaisin elämänkokemuksin ja luonteenpiirteinemme.

      Eläköön se erilaisuus ! Miten tylsää olisikaan,
      jos kaikki olisivat samanlaisia.

    • Muistan monet paikkakunnat, joilla olen vuosikymmenien aikana käynyt, mutta en muista kaikkea mitenkään pikkutarkasti. Sen muistan, kun 10-vuotiaana olin vanhempieni ja siskoni kansa kesälomamatkalla, ja ekan kerran elämässäni oikein kaukaisessa Kuopiossa, niin torilta ostimme kalakukkoa. Se oli uusi kokemus, ja ihan miellyttävä kokemus, koska tykkäsin kalakukosta.
      En kaikkia sääilmiöitä muista, mutta sen muistan, että oppikoulun aloituspäivänä oli pilvinen sää, aurinko ei näyttäytynyt.

      • Anonyymi

        Hyvä kun pääsit kalakukon makuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kun pääsit kalakukon makuun.

        Kalakukosta tykkään minäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalakukosta tykkään minäkin.

        Savonlinnalaistenlörtsy on myös kiva keksintö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Savonlinnalaistenlörtsy on myös kiva keksintö.

        Savonlinnassa sitä söin kauan sitten.


    • Anonyymi

      Älä lue suotta enää. Olet ollut piilevä dementikko tie kuinka kauan. Pahenee vaan. Anna miehesi tehdä aivotyö koska hänellä on siihen edellytykset.
      Valu kiikkustuoliin ja nauti loppu elämä mitä nautittavaa on. Niin no, osaatko edes nauttia koska et muista huomenna, mitä nautit?

      • Anonyymi

        Erehdyt ihan pikkasen. Olen tuo aloittaja ja teen valtavan mielelläni juuri sitä aivotyötä. Minusta on todella mukavaa ola ajan hermolla ns. Hallitsen ja myöskin teen kaiken mahdollisen pädilläni, veroilmoitukset, asiakijojen täyttö, e-aikavaraukset. äänikirjojen ja päivälehtien luku . Olen lähes koko aja aikaani edellä. Kiinnostunut hyvin, hyvin monista uusista asioista.

        Nautin jokaisesta päivästä ja kiitollisuus on vallitseva mielialani..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erehdyt ihan pikkasen. Olen tuo aloittaja ja teen valtavan mielelläni juuri sitä aivotyötä. Minusta on todella mukavaa ola ajan hermolla ns. Hallitsen ja myöskin teen kaiken mahdollisen pädilläni, veroilmoitukset, asiakijojen täyttö, e-aikavaraukset. äänikirjojen ja päivälehtien luku . Olen lähes koko aja aikaani edellä. Kiinnostunut hyvin, hyvin monista uusista asioista.

        Nautin jokaisesta päivästä ja kiitollisuus on vallitseva mielialani..

        Ahaa - - - sinun olis siis tarkoitus mainostaa itseäsi ja todistaa itsellesi
        miten "edellä" olet ja muita etevämpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erehdyt ihan pikkasen. Olen tuo aloittaja ja teen valtavan mielelläni juuri sitä aivotyötä. Minusta on todella mukavaa ola ajan hermolla ns. Hallitsen ja myöskin teen kaiken mahdollisen pädilläni, veroilmoitukset, asiakijojen täyttö, e-aikavaraukset. äänikirjojen ja päivälehtien luku . Olen lähes koko aja aikaani edellä. Kiinnostunut hyvin, hyvin monista uusista asioista.

        Nautin jokaisesta päivästä ja kiitollisuus on vallitseva mielialani..

        Eipä uskoisi, kun toit miehesikin negatiivisesta (piilo) esiin!


    • Anonyymi

      Muistan "kaiken". Aina. Olen muistihirviö.
      Enkä koe sitä negatiiviseksi vaikka paskojakin asioita pulpahtelee mieleen.
      Mutta nehän ovat olleita ja menneitä.
      Kun suku tarvitsee jotain tietoa menneisyydestä, puhelimeni tai sähköposti kilahtaa.
      On hienoa pysytyä olemaan avuksi.
      Muistatteko, millaiset yltiö helteet oli esim juhannuksena 1979? Ne oli.
      Entä juhannus 1975. Oli helteitä silloinkin, 18 ihmistä hukkui. Puhumattakaan kolarit ja muut turmat.

      • Yes, muistan ne kuumat juhannukset. Lämpimiä kesiä ovat olleet mm. 1966, 1969, 1972, 1975 jne. Täysin vastakohta lämpimille kesille on ollut 1987, silloin piti juhannuksena olla melkoinen vaatetus, jos meinasi pärjätä ulkona. Vuosi 1974 oli siitä kummallinen, kun heinäkuussa alkoivat vesisateet, ja sitten oli koko loppuvuosi erittäin usein vesisateisia päiviä.


      • Anonyymi
        Jälkkäri-istuja kirjoitti:

        Yes, muistan ne kuumat juhannukset. Lämpimiä kesiä ovat olleet mm. 1966, 1969, 1972, 1975 jne. Täysin vastakohta lämpimille kesille on ollut 1987, silloin piti juhannuksena olla melkoinen vaatetus, jos meinasi pärjätä ulkona. Vuosi 1974 oli siitä kummallinen, kun heinäkuussa alkoivat vesisateet, ja sitten oli koko loppuvuosi erittäin usein vesisateisia päiviä.

        Jep. Noin oli.
        1974 oli tosi sateinen syksy ja loppuvuosi. Tuli muuten musta joulu pääkaupunkiseudulle. Satoi vettä, oli jäistä. Pysyvät lumet tuli tammikuu 1975.

        Vuoden 2014 oli tosi viileä juhannus. Käväisin yhdellä kesälavalla, mutta siellä sisälläkin oli niin viileää, että läksin pois.
        Polvi toipumisen vuoksi en voinut tanssiakaan. Kunhan tunnelmoin vanhaa tanssilava nostalgiaa.
        Kahvia sai alakerrasta, ei se kauan lämmittänyt. Kun makkarakojukaan ei ollut auki.


      • Anonyymi
        Jälkkäri-istuja kirjoitti:

        Yes, muistan ne kuumat juhannukset. Lämpimiä kesiä ovat olleet mm. 1966, 1969, 1972, 1975 jne. Täysin vastakohta lämpimille kesille on ollut 1987, silloin piti juhannuksena olla melkoinen vaatetus, jos meinasi pärjätä ulkona. Vuosi 1974 oli siitä kummallinen, kun heinäkuussa alkoivat vesisateet, ja sitten oli koko loppuvuosi erittäin usein vesisateisia päiviä.

        Varmaan useimmat meistä muistavat vuoden 1974 loppukesän ja syksyn, kun aina oli sadetta, sadetta, sadetta. Kuulin, että jos jossain kesätapahtumassa oli autojen pysäköintialueena liejuinen maapläntti, niin ei sieltä meinannut päästä pois, koska maa oli mielettömän märkää ja pehmeää.
        Syyskuussa 1974 oli joskus harvoin jopa auringonpaistetta, mutta maa oli märkää, koska muutaman tunnin auringonpaiste ei ehtinyt kuivattaa maasta kuin ehkä pari prosenttia.
        Terveisin: Puolireuho


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan useimmat meistä muistavat vuoden 1974 loppukesän ja syksyn, kun aina oli sadetta, sadetta, sadetta. Kuulin, että jos jossain kesätapahtumassa oli autojen pysäköintialueena liejuinen maapläntti, niin ei sieltä meinannut päästä pois, koska maa oli mielettömän märkää ja pehmeää.
        Syyskuussa 1974 oli joskus harvoin jopa auringonpaistetta, mutta maa oli märkää, koska muutaman tunnin auringonpaiste ei ehtinyt kuivattaa maasta kuin ehkä pari prosenttia.
        Terveisin: Puolireuho

        Vuoden 1975 kesällä oli muuten valmistumassa varmaan ensimmäinen ilmansaastuttamis laki. Se oli samoja aikoja kun Pohtamo voitti universum tittelin ja oli Etyk.
        Muistan vaan, että laissa ehdotettiin, että tahallisesta ilmansaastuttamisesta voi saada sakkoja tai jopa kuusi vuotta vankeutta.
        Maalla kesälomilla naureskeltiin, uskaltaako enää lämmittää saunaakaan, paljonko siitä saa tuomiota.


    • Anonyymi

      Minulla on aivan surkea nimimuisti. Jos joku ihminen, jota en tunne entuudestaan, soittaa minulle ja esittelee itsensä puhelimessa, niin hänen nimensä ei taatusti jää mieleeni.

      Sen sijaan näkömuistini on hyvä.
      Siitä oli paljon apua tenteissä opiskeluaikanani.
      Moniin koekysymyksiin löysin oikean vastauksen, kun muistin käsiteltiinkö asiaa kirjan oikealla vai vasemmalla sivulla.

      Mielestäni muistini pelaa kohtuullisen hyvin, eikä kaikkia asioita tarvitse edes muistaakaan.

      Kiinnostus kaikesta uudesta on hyvä keino säilyttää muistinsa.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Kyllä, kannattaa olla kiinnostunut asioista, ja sopivan utelias, niin muisti toimii.


      • Anonyymi

        Minullakin oli joskus tentissä se ilmiö, että muistelin, millä kohdalla kirjassa joku asia oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin oli joskus tentissä se ilmiö, että muistelin, millä kohdalla kirjassa joku asia oli.

        Joskus en vaan viitsinyt lukea tenttialueen kaikkia mahdollisia sivuja.
        -Mää laiska


    • Anonyymi

      ´olen kiinnostunut kaikesta uudesta elämässä´ Tuo lause selittää kaiken. Kun haalii uusia asioita, vanhat sekoittuvat. Monipuolisuus hajottaa mieltä. Oireitasi tunnistan. En muista ulkomaisten paikkojen nimiä, hävettää kun kysyvät vuoden kuluttua, missä kaupungissa Italiasssa yövyitte, En muista nimeä vaikka muistan hotellin vieressä olleen pikky kyläkaupan tai nähtävyyden. Ja joku muu nähtävyys tai tapahtuma, missä maassa se taas olikaan.
      Kuuntelen musiikkia, ulkomaisista en muista kuka kulloinkin laulaa, katson elokuvia, ulkomaiset filmitähtien nimet - ihan sama kuka se on, elokuva on tärkeä.
      Mutta laitapa mietintään, siinä muun touhun sivussa yritä palauttaa mieleen jokin yksityiskohta, onko se jonkun ihmisen nimi, jonkin kaupungin, paikan nimi ja kas sieltä sopukoista se mieleen pullahtaa. Ei aina mutta usein minulle käy niin. Ei vaan aivoihin kerralla paljon mahdu, mutta osa painuu kaukaisempaan muistiin ja sieltä sen saattaa saada kaivetuksi.

    • Anonyymi

      Juurikin noin, olet oikeassa, näin minunkin muistini toimii. Olen laittanut Spotify:iin listoja lempikappaleista, niin koti-kuin ulkomaisiakin esiintyjiä, ja vain harvan nimen muistan , jos joku kysyy esittäjää.
      Eikä tosiaan hajuakaan ulkomailla käydessämme niistä matkakohteen nähtävyyksien nimistä- paitsi joku Teide Teneriffalla ja Lontoon 3-5 pääkohdetta. Okein niiden nimet saan mieleen.
      Mutta ,kyllä pidän olotilaani loppuviimein onnekkaana ,kun muistan niin vähän. Carpe diem onkin mottoni.

      • Anonyymi

        Olen surkea vuosiluvuissa. Historia oli osaksi siksi kenkkua.
        Vieraan kielen opiskelulla yritän trimmata muistia. Apua. Kurssi alkaa kohta....
        Beng
        En ihan hirveästi voi elvistellä muistilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen surkea vuosiluvuissa. Historia oli osaksi siksi kenkkua.
        Vieraan kielen opiskelulla yritän trimmata muistia. Apua. Kurssi alkaa kohta....
        Beng
        En ihan hirveästi voi elvistellä muistilla.

        Vieraan kielen kurssi olisi mielenkiintoinen, mutta kun energiani ei riitä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen surkea vuosiluvuissa. Historia oli osaksi siksi kenkkua.
        Vieraan kielen opiskelulla yritän trimmata muistia. Apua. Kurssi alkaa kohta....
        Beng
        En ihan hirveästi voi elvistellä muistilla.

        Historia olisi ihan hurjan mielenkiintoista ja jännittävää, kun kertoja osaisi kertoa tarinoita sieltä eikä keskittyisi vuosilukuihin, joilla ei ole merkitystä kuin noin suurpiirteisesti, että on käsitys mistä ajanjaksosta puhutaan. - Nm. Elävästä elämästä


    • Anonyymi

      Asuin muinoin opiskeluaikoina pääkaupunkiseudulla vanhassa isossa talossa ja meitä oli viisi vakituista asujaa siellä., välillä oli poikakavereita ja muitakin.
      Joitakin vuosia sitten tapasimme ja muistelimme yhteistä aikaa.

      Silloin tuli hyvin esille, että me jokainen muistimme jonkin asian aivan eri lailla.
      Joku muisti erityisen hyvin, mitä joku oli sanonut , joku oli kokenut ihmiset vaatteiden kautta, joku ei muistanut mitään tietyistä asioista, koska kävi läpi hankalaa perisuhdetta tai jotain muuta. Joku osasi kertoa ruokalistatkin joistakin yhteisistä juhlista
      Itse muistin hyvin erilaisia tilanteita, monet tilanteet tulevat mieleen kuin se olisi elokuvaa siitä hetkestä, valaistus ja jokin liike tai ääni muistuu hyvin...
      eli jokainen rekisteröi erilailla samaakin tilannetta. Muisti on metka juttu.

      • Anonyymi

        Minä en ainakaan muista, millaiset vaatteet jollakin on ollut 50 vuotta sitten.
        Terveisin: Puolireuho


    • Anonyymi

      hiukan samanlaisia on omatki kokemukset,
      mutta jos alan muistemaan ja valokuvia katselemaan tulee valtavasti kokemuksia ja elämyksiä mieleen, itsekki yllätyn siitä määrästä mitä olen matkustllut puolisoni kanssa mitä matkoillamme olemme nähneet kun olemme esm ulkomailla itse myös retkeilleet aivan ihmeelisiin paikkoihin,
      myös porukoissa tietenki on tehty retkiä,
      myös kotimaan on etelästä pojoiseen suomi koluttu erämaita myöten,
      itsekkä ei uskoisi omaa kokemusmaailmaa, mutta kun valokuvat kertoo monipuolisesta eletystä elämästämme,
      ihan kyynel tulvii silmänurkkaan, se kaikki on nyt ohi, puoliso nukkuu ijäistä untaan, minä yksin sairaana koitan selviytyä vielä arjesta joten kuten,

      alottajalle sanoisin,
      ei kai ihmisen ole tarkotuskaan muistaa kaikkea,

      senhetkiset elämän tuomat kokemukset ja nautinnot on kai täekeintä

      näin ajattelen,

      vain hetkittäin muistaa ihania tilanteita,
      jopa rakkaus-tarinoita omalla kohdallaan,
      se kai riittää näin vanhana,

      niitä ihania hetkia ihania tapahtumia ei koskaan saa takaisin
      voi vain muistella ja nauttia ihamista muistoista,

      • Anonyymi

        Onko niin, että muistia voi trimmata eri tavoin?
        Sitten kun sinne alkaa tulla liikaa roinaa, vuotaako se johonkinmhistoriointiajolla arkistoon, minkä jokin tapahtuma, valokuva aktivoi ja ottaa uudelleen käyttöön?
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niin, että muistia voi trimmata eri tavoin?
        Sitten kun sinne alkaa tulla liikaa roinaa, vuotaako se johonkinmhistoriointiajolla arkistoon, minkä jokin tapahtuma, valokuva aktivoi ja ottaa uudelleen käyttöön?
        Beng

        Kesäl 1965 oli vähän hellepäiviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niin, että muistia voi trimmata eri tavoin?
        Sitten kun sinne alkaa tulla liikaa roinaa, vuotaako se johonkinmhistoriointiajolla arkistoon, minkä jokin tapahtuma, valokuva aktivoi ja ottaa uudelleen käyttöön?
        Beng

        Kun kovalevy täyttyy, se pitää vaihtaa uuteen joka alustetaan.
        Toimenpide tehdään hyvin v(k)arustetuissa sairaaloissa: Hus Hus, Jorvi lorvi tai Peijas sentään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesäl 1965 oli vähän hellepäiviä.

        Sitä seuraava kesä olikin kuuma, muistaisin niin.


    • Anonyymi

      Ei varmaankaan ole tarkotuskaan muistaa kaikea,
      menneisyys on kuin musta-aukko
      hetkitäin välähdyksenomiasesti voi mustaa jotain ihania tapahtumia
      voi kun saisi niistä kiinni, mut-ku ei ne on armotta meneisyyttä
      nyt on nyt
      pitää vain selvityä näistä vanhan ihmisen toimista jotenkuten,

      kuljemme kohti ikuisuutta
      kohta yö peittää elomme taivaan.

      • Anonyymi

        Meidän ikäisille lähimuisti on tärkeää, erittäin. Muistamme avaimet ulos lähtiessä, muistamme laittaa levyt ja uunin nollille, muistamme syödä ja juoda, muistamme suorittaa maksut ja laskut,
        muistamme mennä sovittuihin tapaamisiin.
        Kyllähän se nyt-hetki passaa.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän ikäisille lähimuisti on tärkeää, erittäin. Muistamme avaimet ulos lähtiessä, muistamme laittaa levyt ja uunin nollille, muistamme syödä ja juoda, muistamme suorittaa maksut ja laskut,
        muistamme mennä sovittuihin tapaamisiin.
        Kyllähän se nyt-hetki passaa.
        Beng

        Muistan 70-luvun sadekesät, olin ne tylsiä. Sitten oli ok kesiäkin, uitiin Koksi koirani kanssa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meidän ikäisille lähimuisti on tärkeää, erittäin. Muistamme avaimet ulos lähtiessä, muistamme laittaa levyt ja uunin nollille, muistamme syödä ja juoda, muistamme suorittaa maksut ja laskut,
        muistamme mennä sovittuihin tapaamisiin.
        Kyllähän se nyt-hetki passaa.
        Beng

        Totta, nyt-hetken perusasiat on hyvä muistaa. Tuli mieleen, että aikoinaan ylioppilaskylässä oli n. 18-25 -vuotiaita opiskelijoita, joilla oli vaikeuksia muistaa ottaa avain mukaan, kun lähtivät opiskelija-asunnosta luennolle tai kauppaan tai kävelylle. Mainittakoon, että kyseisistä opiskelijoista ei yksikään ollut kaupunkilaiskodissa kasvanut.


    • Anonyymi

      En tiedä miten paljon aloittaja lukee, itse olen lukenut pääosin historiaa sisältävää kirjallisuutta yli puoli miljoonaa sivullista, 20- 40000 kirjan sivua vuosittain. Näitä määriä ei voi lukea sillä mielellä että kaiken myöhemmin muistaisi, ei se ole tarkoituskaan. Jotain sieltä täältä toki muistaa, vaikka kotimaan lähimenneisyyden muutaman sadankin vuoden ajalta ja vuoden tarkkuudella viimeiset sodat kansalaissotineen tms. Muistan että Fidel Castro oli lukenut lakia, Che Guevara oli lääkäri ja hänet murhattiin varhain mikä ei tapahtunut Kuubassa eikä hänen nimensä ollut Che, se oli vaan jossain vaiheessa jonkun käyttöön ottama ja sitten käyttöön jäänyt lempi"nimi". Muistan että murhattu USA:n presidentti Kennedy palveli WW2:n aikaan sotilaana tykkiveneellä ja kenraali Mannerheim kokeili karppien kasvatusta jossain keski- Euroopassa, olisiko ollut vaimonsa omistamilla tiluksilla. Ja Suomen yleisurheilun kaikkien aikojen parhaimpien joukossa miesten 400 metrin juoksussa viidenneksi kovin aika on juostu noin 50 vuotta sitten, juoksija saattoi olla Voitto Helsten.

      • Anonyymi

        Lisään klo 23:02 kommenttiini tämän: Piti kuin pitikin tarkistaa tuo urheilujuttu, juoksija tosiaan oli Voitto Hellsten ja hänen tuloksensa on viidenneksi kovin mutta se on juostu 1956, 64 vuotta sitten! SE lajissa on Markku Kukkoaholla ja se on tehty 1972.


      • Anonyymi

        Idi Amin syötti kuvittelemiaan vihollisia korokotiileille. Lentokone tipahti jonnekin alpeille oliko 1978, jengi söi toisiaan, siis kuolleita tovereitaan.


    • Anonyymi

      Se on hyvä puolustusmekanismi, se että lakaisee kaiken negatiivisuuden ns. maton alle eli aktiivisesti unohtaa. Itse toki muistan montakin inhottavaa asiaa, tilannetta ja ihmistä ja osaan käsitellä näitäkin asioita.

      Minulla on hyvä muista ja terävä pää. Ilkeitä ihmisiä en siedä ja pahansuopuutta en myöskään. Jos joku on jatkuvasti ilkeä minulle, en noteeraa häntä muutoin kuin ehkä muodollisesti, jos on pakko. Monesta negatiivisesta asiasta olen ottanut opikseni enkä märsyä näiden asioiden kanssa. Muista paljon, matkustanut olen minäkin paljon mutta ne asiat eivät ole minulle mitenkään tärkeitä, joten empä niitä juuri muistele.

      • Anonyymi

        Menneiden aikojen hankalat ihmiset ja omituiset työpaikat kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menneiden aikojen hankalat ihmiset ja omituiset työpaikat kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa.

        Vappuna 1966 menetin poikuuden .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vappuna 1966 menetin poikuuden .

        Joskus käy niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menneiden aikojen hankalat ihmiset ja omituiset työpaikat kannattaa jättää täysin omaan arvoonsa.

        Juu ja kun kaikenlisäksi ne "hankalat ihmiset" ja "omituiset työpaikat" on aina subjeitiivisia näkemyksiä, joihin itsellä on aina ollut myös jotekin vaikutusta


    • Anonyymi
    • Muistan, kun vuonna 1974 minulla ja uudella kumppanilla oli oikein ihana yö. Nam nam.

      • Anonyymi

        Kyllä kaduttaa, kun 12.6.1975 oli Linnanmäen diskossa yksityistilaisuus ja jouduimme menemään Kellarikrouviin oluelle ja samaan pöytään tuli tuleva mieheni. Emme olisi koskaan kohdanneet, jos olisin päässyt likkakaverin kanssa Lindelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kaduttaa, kun 12.6.1975 oli Linnanmäen diskossa yksityistilaisuus ja jouduimme menemään Kellarikrouviin oluelle ja samaan pöytään tuli tuleva mieheni. Emme olisi koskaan kohdanneet, jos olisin päässyt likkakaverin kanssa Lindelle.

        Olit kypsää kauraa puintiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olit kypsää kauraa puintiin.

        Hyh hyh!

        Ei nyt niinkään!


      • Anonyymi

        Hei jälkkäri istuja - mitä se nam nam tarkoittaa?


    • Anonyymi

      Sellaiset ihmiset on mukavia jotka ei tiedä eikä muista mitään kiva keskutella niiden kanssa rattoisaa aika kuluu nopeasti ja hauskaa on

      • Anonyymi

        Kivampaa keskusteluseuraa ovat he, jotka muistavat vuosikymmenien takaisia asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kivampaa keskusteluseuraa ovat he, jotka muistavat vuosikymmenien takaisia asioita.

        Niin. Vanhojen juttujen muistelu on paljon hauskempaa kuin joku politiikka-höpötys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Vanhojen juttujen muistelu on paljon hauskempaa kuin joku politiikka-höpötys.

        Vanhoissa jutuissa paljon muistelemista. On elämänkokemuksesta iloa.


    • Anonyymi

      Minua taas rassaa se, kun muistan kaiken sen, mitä en ehkä haluaisi, nolot ja ikävät tilanteet ja oletan muidenkin muistavan ne. Nimiä en muista, en edes etunimiä, mutta muistan kaikenlaisia kemiallisia nimiä ja lääkeaineita, mitä tuttavat kertovat syövänsä paremmin kuin heidän nimensä. Elokuvienkin seuraaminen vaikeutuu , kun hahmojen nimet eivät jää mieleen ei sitten millään. Muisti hyvä/huono.

      • Anonyymi

        Minulla on taas niin päin, että muistan nimet, mutta en muista minkään lääkeaineiden nimiä, koska mielestäni kaikki lääkeaineiden nimet kuulostavat yhtä tylsiltä. En ole joutunut tekemisiin lääkkeiden kanssa, koska perusterveys on kunnossa. En varmaan edes osaisi reittiä lähimpään terveyskeskukseen.
        Terveisin: Puolireuho


      • Anonyymi

        Nimeä tuttusi uudestaan: Burana-Bertta, Nitro-Niilo, Somac-Seija jne. Mutta älä ihmeessä sano niitä ääneen.
        Pieni tunnustus: meillä oli naapureille, useimmille, apunimet. No kuinkas on käynyt? En monenkaan oikeaa nimeä ole oppinut. Nicknames.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimeä tuttusi uudestaan: Burana-Bertta, Nitro-Niilo, Somac-Seija jne. Mutta älä ihmeessä sano niitä ääneen.
        Pieni tunnustus: meillä oli naapureille, useimmille, apunimet. No kuinkas on käynyt? En monenkaan oikeaa nimeä ole oppinut. Nicknames.
        Beng

        Sisarusten kanssa tulee erimielisyyttä, kun jokainen luulee muistavansa oikein. Muutenkin käytös alkaa olla kuin lapsena, ei hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimeä tuttusi uudestaan: Burana-Bertta, Nitro-Niilo, Somac-Seija jne. Mutta älä ihmeessä sano niitä ääneen.
        Pieni tunnustus: meillä oli naapureille, useimmille, apunimet. No kuinkas on käynyt? En monenkaan oikeaa nimeä ole oppinut. Nicknames.
        Beng

        Aikoinaan koulun pihalla jos en tiennyt jonkun muun luokan oppilaan nimeä, niin vilkkaalla mielikuvituksellani keksin itse hänelle nimen. Joskus kerroin keksimäni nimet. Tosin eivät tykänneet niistä nimistä, jotka olin heille keksinyt.
        Terveisin: Puolireuho


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikoinaan koulun pihalla jos en tiennyt jonkun muun luokan oppilaan nimeä, niin vilkkaalla mielikuvituksellani keksin itse hänelle nimen. Joskus kerroin keksimäni nimet. Tosin eivät tykänneet niistä nimistä, jotka olin heille keksinyt.
        Terveisin: Puolireuho

        Olit luultavasti keksinyt heille hassut nimet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olit luultavasti keksinyt heille hassut nimet.

        Totta, olin keksinyt hassut nimet.
        Terveisin: Puolireuho


    • Anonyymi

      Yksi kaveri, 67-vuotias, pikkukaupungista, muistaa paikkakunnan 60-luvun monen auton rekisterinumerot.

      • Anonyymi

        Hyvä muisti sellaisella ihmisellä, hienoa on.


      • Anonyymi

        Hän on varmaan jo pienenä kiinnittänyt huomiota autoihin.


      • Anonyymi

        Mutta muistaako ja / tai osaako hän tärkeät asiat? - Nm. Mitä rekisterinumeroiden muistaminen hyödyttää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta muistaako ja / tai osaako hän tärkeät asiat? - Nm. Mitä rekisterinumeroiden muistaminen hyödyttää

        Kyseinen rekisterinumeroiden muistaja osaa ja muistaa myös tärkeät asiat. Menestyi hyvin työelämässä: miten sattuukin, että oli autoalalla. Muutaman vuoden ollut eläkkeellä. Osaa hoitaa asiansa erittäin hyvin. Toisinaan kävelee käsi kädessä vaimonsa kanssa, mikä on myönteinen ilmiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen rekisterinumeroiden muistaja osaa ja muistaa myös tärkeät asiat. Menestyi hyvin työelämässä: miten sattuukin, että oli autoalalla. Muutaman vuoden ollut eläkkeellä. Osaa hoitaa asiansa erittäin hyvin. Toisinaan kävelee käsi kädessä vaimonsa kanssa, mikä on myönteinen ilmiö.

        Varmaankin myönteisyys auttaa ja vaikuttaa hyvällä tavalla muistiasioihin. - Nm. Positiivisuus parantaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin myönteisyys auttaa ja vaikuttaa hyvällä tavalla muistiasioihin. - Nm. Positiivisuus parantaa

        Yes, elämänmyönteisillä muisti toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yes, elämänmyönteisillä muisti toimii.

        Ja myöskin heillä, jotka osaavat lisäksi ravita itsensä ja eritoten aivonsa hyvin ja oikein. - Nm. Ravintoarvo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myöskin heillä, jotka osaavat lisäksi ravita itsensä ja eritoten aivonsa hyvin ja oikein. - Nm. Ravintoarvo

        Oikea ravinto , oleellinen asia se on.


    • Muistan 60-luvun telkkarimainokset. Nykyajan mainoksia en paljonkaan muista, koska ne eivät kiinnosta.

      • Anonyymi

        Joskus 60-luvulla oli hauskaa katsoa mainoksia, koska niitä ei ollut runsaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus 60-luvulla oli hauskaa katsoa mainoksia, koska niitä ei ollut runsaasti.

        Nykyään mainostusta on ärsyttävän paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään mainostusta on ärsyttävän paljon.

        Mainoksia kaikissa mahdollisissa paikoissa. Huh.


    • Anonyymi

      Muisti on meillä kaikilla valikoiva, sinullakin. Yleensä vahvasti muistiin jäävät asiat, joilla on tunneyhteys eli ovat herättäneet jotain tunemuksia, positiivisia tai negatiivisia.

      En tiedä miksi kyselet #samanlaisia kuin minä" eihän tuollaisella ole mitään merkitystä kenellekään!

      • Anonyymi

        Olen myös vakuuttunutntuosta tunnemuistista.
        Mielestäni nimi- tai jokin asiamuisti on pikkasen eri.
        Jollain tavallahan muistisairauskin ilmenee: sanoja unohtuu?
        Muttei kaikkea tarvitse mukanansa raahata...
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen myös vakuuttunutntuosta tunnemuistista.
        Mielestäni nimi- tai jokin asiamuisti on pikkasen eri.
        Jollain tavallahan muistisairauskin ilmenee: sanoja unohtuu?
        Muttei kaikkea tarvitse mukanansa raahata...
        Beng

        Eri henkilöt kiinnittävät huomiota eri asioihin, ja muistamiseen vaikuttaa hyvin voimakkaasti kiinnostuksen kohteet. Esimerkiksi jos on koko ikänsä tutkinut eri alueiden karttoja, ja tykännyt matkustelusta, niin melko varmasti muistaa paikkakuntien nimet ja sijainnit.
        Terveisin: Puolireuho


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri henkilöt kiinnittävät huomiota eri asioihin, ja muistamiseen vaikuttaa hyvin voimakkaasti kiinnostuksen kohteet. Esimerkiksi jos on koko ikänsä tutkinut eri alueiden karttoja, ja tykännyt matkustelusta, niin melko varmasti muistaa paikkakuntien nimet ja sijainnit.
        Terveisin: Puolireuho

        Juu, kiinnostus auttaa muistamaan asioita. Mielenkiinnottomat asiat eivät helposti jää mieleen.


    • Anonyymi

      Mitä se aloittaja kysyikään...?

    • Anonyymi

      Nyt muistan laittaa pyykit pesukoneeseen.

      • Anonyymi

        Hyvä kun muistat sen verran.


      • Anonyymi

        Minä olen joskus laiska käyttämään pesukonetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen joskus laiska käyttämään pesukonetta.

        Vaikka kone ne pyykit pesee, joten ei suurta urakkaa joudu tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka kone ne pyykit pesee, joten ei suurta urakkaa joudu tekemään.

        Pyykin lajittelu saattaa olla monelle se suurin ja vaikein tehtävä, jotta ei pane pyykkäämällä kledjujaan piloille. - Nm. Tietotaitoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyykin lajittelu saattaa olla monelle se suurin ja vaikein tehtävä, jotta ei pane pyykkäämällä kledjujaan piloille. - Nm. Tietotaitoa

        Pyykin lajittelussa oltava tarkka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyykin lajittelussa oltava tarkka.

        Kyllä siihen tottuu.


    • Kerran ihmettelin, kun yksi n. 45-50 -vuotias sanoi, että hän ei muista kouluajalta opettajien nimiä.
      Kyllä minä ainakin muistan opettajien nimet. ( No, jos joku sijainen on ollut vain muutaman viikon, niin en aina muista nimeä. )

      • Anonyymi

        Siskoni muistaa vain ikäviä asioita lapsuudesta, minä taas hyviä :),vaikka pieni ikäero.


      • Anonyymi

        Ole sinä Jälkkäri-istuja iloinen, jos sinulla muisti toimii niin hienosti, että muistat melkein kaikkien opettajien nimet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ole sinä Jälkkäri-istuja iloinen, jos sinulla muisti toimii niin hienosti, että muistat melkein kaikkien opettajien nimet.

        Totta, olen iloinen, koska muisti toimii hyvin. En kuitenkaan kehuskele omalla muistillani. Olen inhimillinen ja jopa sympaattinen.


      • Anonyymi
        Jälkkäri-istuja kirjoitti:

        Totta, olen iloinen, koska muisti toimii hyvin. En kuitenkaan kehuskele omalla muistillani. Olen inhimillinen ja jopa sympaattinen.

        Taisit vähän kehaista?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe