Jumala käytti sekä pronomineista että verbeistä monikkomuotoa viitatessaan itseensä: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme" ja "sekoittakaamme heidän kielensä" (1. Moos. 1:26, 11:7).
Tarkoitetaanko, että Jumala sanoi itselleen vai jollekin toiselle "tehkäämme"?
Jumala meitittelee
2
79
Vastaukset
- Anonyymi
Jumala yritti myös vakuuttaa itsensä.
Raamatussa Jumala käyttää itsestään myös yksikkömuotoa.
Joihinkin monijumalaisista uskonnoista kopioituihin tarinoihin on jäänyt näitä monikkomuotoja, vaikka ne on (joskus vähän kömpelösti) muokattu yksijumalaiseen uskontoon sopiviksi.
"Baabelin torni" on yksi tällainen tarina. Siinähän jää aika kevyesti perustelluksi se, miksi torni ylipäätään rakennetaan ja myös se miksi Jumalalle on niin tärkeää lopettaa sen rakentaminen. Alkuperäisessä tarinassa torni oli suuruudenhullun kuningas Nimrodin hyökkäystorni, jonka huipulta piti pystyä ampumaan nuolilla jumalia ja syöstä heidät vallasta. Kun nuolet alkoivat tavoittaa pilvien päällä asuvat jumalat jotain piti keksiä ja jumalat sekoittivat ihmsten kielet että rakentaminen lakkaisi ja he säästyisivät.
Raamattua tehdessään Jumala olisi tarvinnut huolellisemman kustannustoimittajan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nimrod
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322275- 792168
- 951976
- 351775
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329