Akun outo toiminta

Anonyymi

Vanhassa W7Pro HP Probook 4530S akku lopetti oudosti toimintansa. En ole käyttänyt kuin hyvin satunnaisesti viimeiseen n. 2 vuoteen, kun on ollut uudempi kone. Ennen akku tuossa kuitenkin kesti 1,5-2 tuntia ja olisin kaivannut akkukäyttöä nyt tuolle, kun asensis siihen diagnosointisoftan autolleni.

Päivitin W7:aan kaikki päivitykset. Aloitettaessa akku näytti jotain 40% ja sitten kun olin päivitellyt monta tuntia oli akkukin täynnä. Mutta kone ei toimi lainkaan akulla. Ei buuttaa ja sammuu laakista kun vetää laturin irti.

Windows näyttää siis sen akun/laturin kuvan kohdalle hiiren laittaessa yli 90% varausta (on laskenut), muttei enää lataa. HP:n Power Assistant näyttää akun olevan täysin tyhjä. BIOSin akkutestin mukaan akku on OK.

Mikä vikana? Yritin irrottaa akun ja painaa kauan virtanappia laturi irti. Ei vaikutusta. Yritin myös poistaa akun driverin, bootata ja etsiä akku uudestaan. Ei vaikutusta. Tuo huomaa kyllä onko akku paikallaan vai ei.

Valitettavasti ei tullut kokeiltua toimikin ennen isoa kasaa W7-päivityksiä, mutta toimi siis ongelmitta n. 2 v sitten.

21

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pari vuotta riittää tuhoamaan käyttämättömän vanhan akun.

      • Anonyymi

        windows tuhosi koneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        windows tuhosi koneen.

        Se tuhoo.. Kuiteskin myös W10 hajottaa dvd asemia.. usb tikkuja,, ssd asemia,, bioksia.. tulostimia... ja lisätään nyt akutkin.


      • Anonyymi

        Kone ei siis ole ollut täysin käyttämättä kahta vuotta, mutta todennäköisesti ei ole käytetty akulla tuona aikana. Ei mulla koskaan yhdenkään kannettavan akku ole niin totaalisesti hajonnut, että menee samantien pimeäksi, kun repäisee laturin irti tai ei tapahdu yhtään mitään virtanapista. Monta vanhempaa ja vähemmällä käytöllä ollutta konetta on ollut. Kyllä ne minuutin pari yleensä toimivat akulla ellei sitten ne jää lataamatta.

        Tuo yksi jo yli 10-vuotias konekin ehtii mennä hibernaatioon ennen kuin akku hyytyy kokonaan.

        Tuo latausongelma on yleensä korjaantunut irrottamalla akku ja pitämällä virtanappia pohjassa. Sitten on taas ladannut.

        Mitä se BIOSin akkutesti tekee ja miksi se väittää akkua ehjäksi? Miksi W7 väittää yli 90% ladatuksi, jos ei toimi lainkaan?

        Tuo BIOS tekee jotain 15 s ja vastaa PASSED.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone ei siis ole ollut täysin käyttämättä kahta vuotta, mutta todennäköisesti ei ole käytetty akulla tuona aikana. Ei mulla koskaan yhdenkään kannettavan akku ole niin totaalisesti hajonnut, että menee samantien pimeäksi, kun repäisee laturin irti tai ei tapahdu yhtään mitään virtanapista. Monta vanhempaa ja vähemmällä käytöllä ollutta konetta on ollut. Kyllä ne minuutin pari yleensä toimivat akulla ellei sitten ne jää lataamatta.

        Tuo yksi jo yli 10-vuotias konekin ehtii mennä hibernaatioon ennen kuin akku hyytyy kokonaan.

        Tuo latausongelma on yleensä korjaantunut irrottamalla akku ja pitämällä virtanappia pohjassa. Sitten on taas ladannut.

        Mitä se BIOSin akkutesti tekee ja miksi se väittää akkua ehjäksi? Miksi W7 väittää yli 90% ladatuksi, jos ei toimi lainkaan?

        Tuo BIOS tekee jotain 15 s ja vastaa PASSED.

        Löytyi vielä HP Battery Check ohjelma W7:sta. Sekin kertoo akun olevan OK ja 90% latauksessa. Kertoo myös kennokohtaiset jännitteet. Kenno 1 jännite on 0 mV, mutta se pitäisi olla OK, koska tuossa on neljän kennon jännite ja akun nimellisjännite 10,8V eli 3-kennoinen.

        Sen sijaan HP Power Assistantin mielestä koko akkua ei ole. Tosin juuri tuon kautta käynnistetään tuo battery check.

        En ymmärrä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyi vielä HP Battery Check ohjelma W7:sta. Sekin kertoo akun olevan OK ja 90% latauksessa. Kertoo myös kennokohtaiset jännitteet. Kenno 1 jännite on 0 mV, mutta se pitäisi olla OK, koska tuossa on neljän kennon jännite ja akun nimellisjännite 10,8V eli 3-kennoinen.

        Sen sijaan HP Power Assistantin mielestä koko akkua ei ole. Tosin juuri tuon kautta käynnistetään tuo battery check.

        En ymmärrä!

        Ei ne wanhan liiton akut mitään vuosikausia kestäneet 2-3 vuotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne wanhan liiton akut mitään vuosikausia kestäneet 2-3 vuotta

        Joo eivät kestäneet, mutta "hajonneenakin" pitivät koneen käynnissä muutaman minuutin eli eivät kokonaan kuolleet. Ko. akku on leimattu 2011 eli on varsin vanha, mutta tosiaan viimeksi käytettynä n. 2 v sitten jaksoi vielä 1,5-2 tuntia eli melkein saman kuin uutenakin. Tuo on vielä M-sukupolven prossulla, joten vie melko paljon virtaa.

        Tuon Battery Checkin mukaan siis akku ei ole vaihtokunnossa. Se kertoi myös, että akku on nähnyt 77/300 sykliä. Aika vähän akkua ylipäätänsä käytän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyi vielä HP Battery Check ohjelma W7:sta. Sekin kertoo akun olevan OK ja 90% latauksessa. Kertoo myös kennokohtaiset jännitteet. Kenno 1 jännite on 0 mV, mutta se pitäisi olla OK, koska tuossa on neljän kennon jännite ja akun nimellisjännite 10,8V eli 3-kennoinen.

        Sen sijaan HP Power Assistantin mielestä koko akkua ei ole. Tosin juuri tuon kautta käynnistetään tuo battery check.

        En ymmärrä!

        Jos akku oli pitkään ilman latausta niin se on syväpurkautunut. Sellaista ei saa elvytetyä kuin erikoistoimin ja -välinein. Eikä se enää tule entiselleen.

        Masiinoiden lataus"mittarit" pitää "kalibroida" kullekin akulle jotta ne näyttäisivät oikein, tai ne kaliibroituvat itsekseen aina silloin kun masiinaa käytetään akun täydestä latinkista alkaen niin pitkään että akun varaus on lähes tyhjä. Monta vuotta laatikonpohjalla lojunut akku ei tässä mielessä ole masiinalle sama akku kuin se joka sinne laatikon pohjalle aikoinaan haudattiin.

        Jos kennon jännite on 0 mV niin se niin tyhjä että on pilalla tai siitä on suojaelementti kärähtänyt, sitä ei saa enää toimimaan.

        Syväpurkautunut akku aiheuttaa sen, että masiina toimii kun akku on irti. Kun kiinnittää akun, saattaa latausvalo palla/vilkkua, ja ehkä saa masiinan muutamiksi sekunneiksi jopa yrittämään boottia, kunnes se sammuu. Se johtuu siitä syväpurkautunut akku masiina ylikuormittavat virtalähdettä niin paljon että sen suojaus aktivoituu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos akku oli pitkään ilman latausta niin se on syväpurkautunut. Sellaista ei saa elvytetyä kuin erikoistoimin ja -välinein. Eikä se enää tule entiselleen.

        Masiinoiden lataus"mittarit" pitää "kalibroida" kullekin akulle jotta ne näyttäisivät oikein, tai ne kaliibroituvat itsekseen aina silloin kun masiinaa käytetään akun täydestä latinkista alkaen niin pitkään että akun varaus on lähes tyhjä. Monta vuotta laatikonpohjalla lojunut akku ei tässä mielessä ole masiinalle sama akku kuin se joka sinne laatikon pohjalle aikoinaan haudattiin.

        Jos kennon jännite on 0 mV niin se niin tyhjä että on pilalla tai siitä on suojaelementti kärähtänyt, sitä ei saa enää toimimaan.

        Syväpurkautunut akku aiheuttaa sen, että masiina toimii kun akku on irti. Kun kiinnittää akun, saattaa latausvalo palla/vilkkua, ja ehkä saa masiinan muutamiksi sekunneiksi jopa yrittämään boottia, kunnes se sammuu. Se johtuu siitä syväpurkautunut akku masiina ylikuormittavat virtalähdettä niin paljon että sen suojaus aktivoituu.

        Tämä siis toimii akku kiinni ihan normaalisti ja latasi akun täyteen parissa tunnissa. Mutta ei toimi akulla sekuntiakaan.

        Tuo ohjelma näyttää kennojännitteen neljälle kennolle. Akussa on vain kolme kennoa, mutta ilmeisesti ohjelma ja ehkä liitinkin on neljälle. Netistä löytyy paljon juttua toimivista akuista, joille ko. ohjelma on ilmoittanut kennon 1 tai 4 jännitteeksi 0 mV.

        Koko akun jännite oli tuon mukaan 11,2 V ja nimellisjännite 10,8 V. Varaustaso 90% ja n. 4000 mAh piti olla käytettävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä siis toimii akku kiinni ihan normaalisti ja latasi akun täyteen parissa tunnissa. Mutta ei toimi akulla sekuntiakaan.

        Tuo ohjelma näyttää kennojännitteen neljälle kennolle. Akussa on vain kolme kennoa, mutta ilmeisesti ohjelma ja ehkä liitinkin on neljälle. Netistä löytyy paljon juttua toimivista akuista, joille ko. ohjelma on ilmoittanut kennon 1 tai 4 jännitteeksi 0 mV.

        Koko akun jännite oli tuon mukaan 11,2 V ja nimellisjännite 10,8 V. Varaustaso 90% ja n. 4000 mAh piti olla käytettävissä.

        Jaaha. Sitten katsoisin suurennuslasilla/luupilla sekä akun liitimen kontaktien kunnon että sen masiinassa olevan vastakappaleen kontaktien kunnon, eli onko jokin vääntynyt tai muussa asennossa kuin kaikki muut. (Niitä ei pidä yrittää ronkkia millään muulla kuin sähköä johtamattomalla välineellä kuten puinen/muovinen hammastikku).

        Onko pari tuntia masiinalle tavanomainen akun täyteenlatautumisaika kun akku on tyhjänpuoleinen? Se kuullostaaa lyhyeltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä siis toimii akku kiinni ihan normaalisti ja latasi akun täyteen parissa tunnissa. Mutta ei toimi akulla sekuntiakaan.

        Tuo ohjelma näyttää kennojännitteen neljälle kennolle. Akussa on vain kolme kennoa, mutta ilmeisesti ohjelma ja ehkä liitinkin on neljälle. Netistä löytyy paljon juttua toimivista akuista, joille ko. ohjelma on ilmoittanut kennon 1 tai 4 jännitteeksi 0 mV.

        Koko akun jännite oli tuon mukaan 11,2 V ja nimellisjännite 10,8 V. Varaustaso 90% ja n. 4000 mAh piti olla käytettävissä.

        Minun HP:n 10.8V akussa on kylläkin 8 Li-ion kennoa.
        Akku onkin "vain" 12 v ja selailua kestää n. 3h ja videoita n.1h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun HP:n 10.8V akussa on kylläkin 8 Li-ion kennoa.
        Akku onkin "vain" 12 v ja selailua kestää n. 3h ja videoita n.1h.

        Kolme siinä on sarjassa. Yhden kennon nimellisjännite 3,6 V. On mullakin siis 6 kennoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaha. Sitten katsoisin suurennuslasilla/luupilla sekä akun liitimen kontaktien kunnon että sen masiinassa olevan vastakappaleen kontaktien kunnon, eli onko jokin vääntynyt tai muussa asennossa kuin kaikki muut. (Niitä ei pidä yrittää ronkkia millään muulla kuin sähköä johtamattomalla välineellä kuten puinen/muovinen hammastikku).

        Onko pari tuntia masiinalle tavanomainen akun täyteenlatautumisaika kun akku on tyhjänpuoleinen? Se kuullostaaa lyhyeltä.

        Aha, siinä tapauksessa että virtalähde on riittävän tehokas, niin se ei mene polvilleen vaikka akku on syväpurkautunut. Tämä selittäisi kokemasi, ehkä latausindikaattoria lukuunottamatta, mutta sen toiminta tuskin onluotettava ko tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aha, siinä tapauksessa että virtalähde on riittävän tehokas, niin se ei mene polvilleen vaikka akku on syväpurkautunut. Tämä selittäisi kokemasi, ehkä latausindikaattoria lukuunottamatta, mutta sen toiminta tuskin onluotettava ko tapauksessa.

        Niitä tarvikelatureita on yleensä kahta kokoa esim. 75 w ja 90 wattia jälkimmäiset toimii myös kulahtaneen akun kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä tarvikelatureita on yleensä kahta kokoa esim. 75 w ja 90 wattia jälkimmäiset toimii myös kulahtaneen akun kanssa

        No tässä on ihan alkuperäinen 65 W laturi ja 6-kennoinen (siis kolme sarjassa) 47 Wh akku. Prossuna I3.

        Siis tällaisesta koneesta kyse: https://support.hp.com/us-en/product/hp-probook-4530s-notebook-pc/5060880/document/c02794658

        Tiedä sitten mitä tuo HP Battery Check tekee, mutta halua admin-luvan ja miettii sitten puolisen minuuttia ja kertoo akun olevan OK. Jotain kovin erikoista tuossa on.

        Tuo kone on muutamaan kertaan aiemmin "hukannut" akkunsa. Siis väittänyt ettei akkua ole ja ei ole sitä ladannut. Tuohon on aina auttanut akun irrotus ja virtanapin pitäminen pitkään pohjassa. Nyt tosiaan oli eri juttu eli latasi, muttei käytä. Nyt ei tietysti lataa, kun akku on täysi. Ehkä taas kohta lataa, kun akku hissukseen tyhjenee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässä on ihan alkuperäinen 65 W laturi ja 6-kennoinen (siis kolme sarjassa) 47 Wh akku. Prossuna I3.

        Siis tällaisesta koneesta kyse: https://support.hp.com/us-en/product/hp-probook-4530s-notebook-pc/5060880/document/c02794658

        Tiedä sitten mitä tuo HP Battery Check tekee, mutta halua admin-luvan ja miettii sitten puolisen minuuttia ja kertoo akun olevan OK. Jotain kovin erikoista tuossa on.

        Tuo kone on muutamaan kertaan aiemmin "hukannut" akkunsa. Siis väittänyt ettei akkua ole ja ei ole sitä ladannut. Tuohon on aina auttanut akun irrotus ja virtanapin pitäminen pitkään pohjassa. Nyt tosiaan oli eri juttu eli latasi, muttei käytä. Nyt ei tietysti lataa, kun akku on täysi. Ehkä taas kohta lataa, kun akku hissukseen tyhjenee?

        Auttaisi paljon jos pääsisit kokeilemaan akkua toisessa masiinassa tai masiinaa toisella akulla.

        Silloin aiemmin, kun virtanapin pitäminen pitkään pohjassa auttoi, kokeilitko silloin että masiina todellakin toimii akulla, vai oliko masiina laturissa ja seurasit vain latauksen edistymistä indikaattoreista?

        Saattasin epätoivoisena kokella sellaista, jota en suosittele, eikä niin pidä tehdä, että masiinan ollessa päällä, paninin sen seljälleen ja: Irrottasin akun, odottaisin 3 s, kiinnittäisin akun, odottaisin 3 s, ja toistaisin edellä olevaa siinä 10 ... 30 kertaa.

        Kokeilisin myös seuraavaa: Ensin masiina off, siten laturi irti masiinasta mutta seinässä, ja laturiliitin irti masiinasta. Siten a) laturiliitin kiinni masiinaan vaikka 3 s, b) laturiliitin irti masiinasta vaikka 3 s, c) ja toistaisin edellä olevaa siinä 10 ... 30 kertaa. Tämä aiheuttaa sellaista että kun laturiliitin on irti masiinasta niin sen lähtökonkat latautuvat, ja sitten kun tökkää liittimen masiinaan niin ne konkat antavat paljon suuremman tujauksen virtaa (mahdolliseen ongelmatilanteeseen) kuin mitä laturi pystyy jatkuvassa tilassa antamaan. Tämä toimii usein puhelinten kylmien akkujen kanssa, mutta olen tuon avulla saanut muutaman kerran lapparinkin akun latauksen käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyi vielä HP Battery Check ohjelma W7:sta. Sekin kertoo akun olevan OK ja 90% latauksessa. Kertoo myös kennokohtaiset jännitteet. Kenno 1 jännite on 0 mV, mutta se pitäisi olla OK, koska tuossa on neljän kennon jännite ja akun nimellisjännite 10,8V eli 3-kennoinen.

        Sen sijaan HP Power Assistantin mielestä koko akkua ei ole. Tosin juuri tuon kautta käynnistetään tuo battery check.

        En ymmärrä!

        Jos kennot on sarjassa niin kaput. Hanki uusi, jos vielä löytyy.
        Tai sitten käytät vain verkkovirralla.
        Itse en tykkää ollenkaan kannettavista, koska niitä ei juuri voi kuljettaa pois verkkovirran läheisyydestä. Akun kapasiteetti laskee kuin kissanhäntä maitokupilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kennot on sarjassa niin kaput. Hanki uusi, jos vielä löytyy.
        Tai sitten käytät vain verkkovirralla.
        Itse en tykkää ollenkaan kannettavista, koska niitä ei juuri voi kuljettaa pois verkkovirran läheisyydestä. Akun kapasiteetti laskee kuin kissanhäntä maitokupilla.

        "Jos kennot on sarjassa niin kaput"

        Lapparien akkujen kennot ovat aina ainakin sarjassa. Kennojen sarjaankytkentä on ainoa oikea tapa valmistaa akkupaketteja, olivatpa ne mitä teknologiaa tahansa.

        Yleensä/usein lappareissa on 3 kennoa sarjassa, sellainen akkukokonaisuus on 11.1 V akku kun sen on lähes "tyhjä", ja 12.6V akkukokonaisuus kun se on täyteen ladattu.

        Yhden Li-Ion kennon kuormittamaton antojännite on 3.7V kun se on lähes "tyhjä" ja 4.2V kun se on täyteen varattu. Ja sitten kun kenno on varattu jonnekin 4.25V tietämille niin se poksahtaa ja/tai syttyy tuleen.

        Mutta lappareiden akkupaketin kapasiteetin lisäämiseksi, siis lappareiden ja niiden akkupakettien markkinoinnin edistämiseksi, lappareiden akkupaketeissä kennoja hitsataan myös rinnan. Esimerkiksi siten että lapparien akkupaketeissaon N kpl kennoa jämäkästi hitsattuna rinnaan, ja näitä hitsattuja kennoläjiä on kolme kpl sarjassa. Tämä ratkaisu on teknisessä mielessä huono/kelvoton, se kasvattaa akkukokonaisuuden itsepurkautumisnopeutta suuresti ja lyhentää akkukokonaisuuden elinikää/käyttöikää suuresti/valtavasti.

        Niiin kutsututtujen johdottomien sähkötyökalujen (power tools) akkupaketeissa Li-Ion kennot ovat vain sarjassa, niissä ei ole käytössä rinnanhitsaamista. Siksi ko akkupaketit toimivat hyvin (eivät itsepurkaudu nopeasti) ja niiden käyttöikä on pitkä.


    • Anonyymi

      Laskelmien mukaan linux kuluttaa prosessoritehoa ja sitäkautta virtaa noin 30% enemmän. Akku ei kestä.

      • Anonyymi

        Valehtelu ja tietämättömyys tuntuu olevan 98% jolloin pää ei näköjään kestä.


      • Anonyymi

        Miksi tänne suolletaan tuollaista saastaaa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      104
      3384
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3073
    3. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1933
    4. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      69
      1906
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      38
      1857
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1741
    7. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

      Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1439
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1349
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1337
    Aihe