IS Viikonloppu 12.-13.9.2020

Nyt Antti Skyttä kyllä pisti teknisen laadinnan osalta parastaan. Lähes Aulis Lehdon kaltainen lähtökohta keskellä ollevalla sanaparilla.

Tekninen laatu kaikin osa-aluein huimaa valioluokkaa, n. 6,4 sanojen keskipituudella. Skyttä on selvinnyt myös varsin pienellä piilokirjainmäärällä (22 kpl), joka alittaa selvästi Skytän normaalitason (n. 32 kpl). Toki Juha Hyvönen olisi saattanut selvitä pienemmällä piilokirjainmäärällä.

Tekninen toteutus siis huiman näköinen . Erkki Vuokila onnistui 7.9.2020 saamaan myös laadukkaan sanoituksen vaativaan rakenteeseen. Saa nähdä, miten hyvin Skyttä siinä onnistui.

56

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Parkkisen IS piilis vaakasuoraan 16
      Tiivis se on, kuten sijoina vasemmalle kulkevat olennot.

      Oikealta vasemmalle päin luettaessa saadaan ESSIVIIT, eikä ESSIIVIT, mitä kaiketi haetaan. Vai pitäisikö vihje tulkita toisin?

      • Anonyymi

        Tapio
        On vihjeessä selvä laadintavirhe. Oikealta vasemmalle luettaessa ei tule haettua ratkaisusanaa. Haetulla ratkaisusanalla ei Suomen kielessä ole monikkoa, koska on Suomen kielessä on vain yksi ratkaisusanaan liittyvä substantiivi. Joissakin muissa kielissä se myös esiintyy, joten siinä mielessä monikkomuoto on hyväksyttävissä.

        Sattuhan näitä ja ctodella harvinaisia ovat, mutta kun ratkoo, ei näitä voi olla huomaamatta.


    • Anonyymi

      Kuka tai keitä nuo heput koviksen pääkuvassa on?

    • Anonyymi

      Bob Dylan ja Ennio Morricone.

    • Anonyymi

      Oon tuijottanut tätä ristikkoa puolikkaan päivän. Yhtään varmistettuja risteäviä sanoja en ole saanut. Oisko auttamisia vaikka pariin kohtaan että saisi ideaa maailmaan. Kiitos jo etukäteen.

    • Anonyymi

      Satiirikin ja sydänjäässä, tyhjää on päässä.

      • Anonyymi

        Ivailutapa ja Takatalo


    • Anonyymi

      Amazonin alku ja usein kiemuraisia helppaisi

      • Anonyymi

        Amatsonin alku tänne -> ossian


    • Anonyymi

      Yht n.6700. Mitäpä tähän?

      • Anonyymi

        Pasaset ja Suomelat


    • Koviksen haastavasta rakenteesta johtuen pääkuviin liittyvissä risteävissä on yksi tavanomaista heikkolaatuisempi ratkaisusana. Sille on suora vihje, joten sen voi helposti Googlella tarkistaa. On siis vähemmän seurannaisvaikutuksia kuin Aulis Lehdon viimeajan ristikoissa.

      Katsoin Aulis Lehdon v. 2018 ja 2019 kuukausiliitteiden haastavia rakenteita ja niihin saatuja risteäviä ratkaisusanoja. Niissä on enemmän seurannaisvaikutuksia. Niihin verrattuna Skytällä on siis yksi Aulis-tason ratkaisusana pääkuvien yhteydessä.

      Lähiajan haastavan rakenteen omaavista ristikoista Erkki Vuokila on mielestäni onnistunut parhaiten 7.9.2020 Maanantaikeskiksessä. Siinä ei haastavasta rakenteesta seurannut yhtään heikkolaatuista ratkaisusanaa.

      En tämän ristikon sanastosta ja vihjeityksestä voi antaa täyttä kymppiä. Ehkä 9 1/2 olisi oikea arvio.

      Kokonaisarvio on siten 10-.

      Muutama vihje jäi ainakin toistaiseksi ymmärtämättä:
      HEIKIN REKKA?
      VIIRANA
      TALIN ARVOSTAMA

      • Anonyymi

        Näihin olisi mielenkiintoista jos joku osaisi avata.


      • Anonyymi

        Viimeinen piti olla ME eikä MM, pahoittelen.


      • Anonyymi

        Viirana, otapa ra pois molemmista.


      • Anonyymi

        Talin..., t pois molemmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talin..., t pois molemmista.

        Tapio

        Ok, sekin sitten selvisi.


      • Anonyymi

        Tapio, mikä risteävistä vihjeistä oli mielestäsi huono?


      • Anonyymi

        Heikin rekka? Ihme juttu. Mikäköhän on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio, mikä risteävistä vihjeistä oli mielestäsi huono?

        Tehyn tuttu. Tulee vain lyhenne. Lyhenne on laadultaan aina kunnon sanaa huonompi. Melkein Aulis-tasoa, mutta liittyy sentään Suomeen ja helpohkosti Goolella löydettävissä. Tiedä häntä oliko laatijalle itselleen Google-vihje, mutta jos itse laittaisin saman ratkaisusanan, se olisi Google-vihje.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehyn tuttu. Tulee vain lyhenne. Lyhenne on laadultaan aina kunnon sanaa huonompi. Melkein Aulis-tasoa, mutta liittyy sentään Suomeen ja helpohkosti Goolella löydettävissä. Tiedä häntä oliko laatijalle itselleen Google-vihje, mutta jos itse laittaisin saman ratkaisusanan, se olisi Google-vihje.

        Itse olen kyseisen alan ihminen, niin en kummemmin kiinnittänyt tuohon huomiota :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen kyseisen alan ihminen, niin en kummemmin kiinnittänyt tuohon huomiota :)

        Laatija itsectunnustaa, että juuri tästä on kyse:

        "TEHYN TUTTU => STAL; STAL on Suomen terveydenhoidon ammattiliitto, joka toimii Tehyn yhteistyöjäsenjärjestönä; tämä sana on tämän ristikon ns. pakkorakosana, joka mahdollisti kahden pitkän pääkuvasanan kanssa tähän kohtaan tulevat muut sanat."

        Näitä ei todellakasn laiteta, jos ei ole pakko. Ainakin Skyttä, Vuokila ym. yrittävät näitä välttää.


    • Anonyymi

      Yläosassa oleva pioneerivihje. Siihen tarvitsen apua.

      • Anonyymi

        Siihen tulee ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti


    • Anonyymi

      Tapio
      Keksin sen VIIRANA idean, mutta vastaan siihen vain chatissa. Enempää en auta täällä.

      • Anonyymi

        Tossahan se on ylempänä selitetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tossahan se on ylempänä selitetty.

        Kirjoitin kommenttini aiemmin, mutta laitoin loppuun. Siksi näyttää siltä, että en olisi lukenut aiemmin sivulla olevaa kommenttia. Enhän sitä voinut lukea kun sitä ei kirjoitushetkellä ollut.
        Tämä on väliin laitettavien kommenttien ongelma.


    • Anonyymi

      Tiivistahtista vasen ylä. Ammoin oikea ala.

      • Anonyymi

        eräs tanssi
        ammoin italiassa asuneet tyypit


    • Anonyymi

      Mikä tohon fisukuvaan tulee. . Ei saa mitään siihen kulmaan

      • Anonyymi

        usein ristikossa ollut kala monikossa


    • Anonyymi

      Minulla oikea yläkulma haastaa. Vanhempi lyöjä voisi olla kiva saada.

      • Anonyymi

        Wimbledon voisi olla hyvä vihje


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wimbledon voisi olla hyvä vihje

        Aijai mitä hunajaa, kiitos sinulle. Nyt saa nukuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wimbledon voisi olla hyvä vihje

        Hyvä vinkki.


    • Lueskelin hieman toisen foorumin kommentteja. Ristikko on monelta, mm. happoselta saanut varsin kovaakin kritiikkiä. Kaikista vihjeistä ei ole lainkaan pidetty. Osaa on pidetty jopa ylivaikeinta.

      Siihen nähden yhden sanastovaurion kritiikkini on pientä. Ristikon aulismaista pääkuvarakennetta ja siihen liittyvää sanastoa ei juuri ole toisessa foorumissa kommentoitukaan.

      Kyllä täälläkin olisi hyvä käydä tällaista yleisluonteista keskustelua.

      • Anonyymi

        Yleisluonteiteisesti sanoisin, että jos ei osaa, niin sit valittaa, että on liian vaikea. Mikä ihmeen auktoriteetti happonen muuten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisluonteiteisesti sanoisin, että jos ei osaa, niin sit valittaa, että on liian vaikea. Mikä ihmeen auktoriteetti happonen muuten on?

        Tapio.

        Happonen on yksi ratkoja vaan. Siinä mielessä kiinnostaa minua, että usein olen hänen kanssaan samaa mieltä. Tällä kertaa en. En minusta vihjeet hirveän pahoja olleet.

        Happonen ymmärtääkseni sai ristikon ratkottua, mutta ei siitä pitänyt. Ainakin kommentin kirjoittaessaan jotain jäi ymmärtämättä.

        Niin minullekin Skytän ristikoiden kanssa usein käy. Jäi minulta yksi vihje, josta en ole varma, ymmärsinkö oikein.

        Jaska, jota pidän merkittävästi itseäni parempana ratkojana, piti ristikkoa vaikeana ja mietti, oliko ristikkko IS:ään ylivaikea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio.

        Happonen on yksi ratkoja vaan. Siinä mielessä kiinnostaa minua, että usein olen hänen kanssaan samaa mieltä. Tällä kertaa en. En minusta vihjeet hirveän pahoja olleet.

        Happonen ymmärtääkseni sai ristikon ratkottua, mutta ei siitä pitänyt. Ainakin kommentin kirjoittaessaan jotain jäi ymmärtämättä.

        Niin minullekin Skytän ristikoiden kanssa usein käy. Jäi minulta yksi vihje, josta en ole varma, ymmärsinkö oikein.

        Jaska, jota pidän merkittävästi itseäni parempana ratkojana, piti ristikkoa vaikeana ja mietti, oliko ristikkko IS:ään ylivaikea.

        Mikä ratkaisuista jäi ymmärtämättä?


    • Anonyymi

      En minä happosesta tiedä. Ei hän kertonut. Itse en ole varma, ymmärsinkö vihjeen MOSKIIN KIINNI varmasti oikein. Laatijalla saatta olla aina jokin jekku takataskussa, jots ei hoksaa.

      • Anonyymi

        Moska tarkoittaa myös pieni leka/vasara


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moska tarkoittaa myös pieni leka/vasara

        Tutkin asiaa ja kuvastoista. Niissä moska oli tavallista vasaraa suurempi lyöntiväline. Oli eri kokoisia. Kaiketi puuntyöstäjät voivat pienen kokoluokan moskaa käyttää. Oletin että vihjeessä ei sen kummempaa olisi. Vasarasta olin tottunut puuntyöstön yhteydessä puhuttavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkin asiaa ja kuvastoista. Niissä moska oli tavallista vasaraa suurempi lyöntiväline. Oli eri kokoisia. Kaiketi puuntyöstäjät voivat pienen kokoluokan moskaa käyttää. Oletin että vihjeessä ei sen kummempaa olisi. Vasarasta olin tottunut puuntyöstön yhteydessä puhuttavan.

        Tapio
        Luulen ymmärtäneeni vihjeet oikein, mutta anatomiasta pitää vielä tarkistaa kun se ilmestyy. Minä en uskalla itsevarmasti sanoa, että ymmärsin ksikki vihjeet laatijan tarkoittamalla tavalla. Tosin joskus vihjeet voi ymmärtää myöd eri tavalla kuin laatija on ajatellut. Toinen tspa voi olla loogisesti hyväksyttävä, joten sekin on oikea tulkinta. Harvoin niin kyllä on asian laita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio
        Luulen ymmärtäneeni vihjeet oikein, mutta anatomiasta pitää vielä tarkistaa kun se ilmestyy. Minä en uskalla itsevarmasti sanoa, että ymmärsin ksikki vihjeet laatijan tarkoittamalla tavalla. Tosin joskus vihjeet voi ymmärtää myöd eri tavalla kuin laatija on ajatellut. Toinen tspa voi olla loogisesti hyväksyttävä, joten sekin on oikea tulkinta. Harvoin niin kyllä on asian laita.

        Jäikö jokin muu ratkaisu mielestäsi epäselväksi? Itse sain kaikkiin mielestäni loogisen selityksen


    • Anonyymi

      Ei.

      Se minua harmittaa, että jonkun mielestä täälläkin minulla ei saisi olla kritisointioikeutta. Täälläkin jonkun mielestä sellainen oikeus on vain harvoilla ja valituilla. Täällä kai pitäisi Jaskan tulla esittämään kritiikkiä. Tällä kertaa Jaskan kritiikki on paljon omaani kovempaa:

      "Parin väärän ratkaisusanan korjaaminen räjäytti suman synapseissa, ja toinen puolikas täyttyi yhtenä ryöppynä törkeästi liioitellen. Pahiksen puolelle meni silti. Pitkät sanat (kp peräti 6,33), etenkin pääkuvan 19-kirjaimiset ovat vankkaa ällämateriaalia muutaman ihastuttavan ahaatuttavan knopin ohella. Valitettavasti niitä onnistui neutraloimaan jokunen väkinäisehkö höhötyttävä, joihin iso S lempeästi viittasi. Lisäksi ainakin minulle käsittämätön täysin tarpeeton triviaali kääntää vaa'ankielen magnan suuntaan. Niukin naukin ällä eli ysimiikka. "

      Jaska ei erittele vihjeitä, mutta uskon vakaasti, että kritiikin kohteena oli myös Tehyyn liittyvä vihje. Mutta Jaska ei tykännyt joukosta muista sanoista.

      Nyt Jaska mollaa laatijaa? Vai onko Jaskan kritiikki asiakritiikkiä ja minun kritiikki on vain mollaamista?

      Kyllä minäkin ymmärrän laadinnan päälle. Tunnen sen lain alaisuudet varsin hyvin. En varmaan silti yhtä hyvä kritiikin esittäjä ole kuin Jaska.

    • Anonyymi

      Jospa eräs kommentoija voisi lopettaa epäasiallisen huomautuksen, että Tapio mollaa laatijaa. Kyllä kritiikkiä esittävät muutkin ja ditä pitää olla.

      • Anonyymi

        Dapion meilestö erääb laarijam tulusi loåettaa lasdimta. Eikä olw injaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dapion meilestö erääb laarijam tulusi loåettaa lasdimta. Eikä olw injaa?

        Kyllä laatijan vaihtoa ovat monet Hesarin vakioratkojatkin vaatineet. Luepa vain säie HS 3125 huolella läpi toisesta foorumista.

        Ettekö voisi olla parodisoimatta kirjoitusvirheistäni? Tosin huvittaviahan kirjoitusvirheillä parodisoivat kommentit ovat.

        Kyllä analyysini Hesarin ristikoiden nykytasosta on erittäin totuudellinen, kaunistelematon.

        Nimimerkki pekkatyttö on samoista asioista kirjoittanut mielestäni paljon ikävävämpään sävyyn. Nimimerkin viimeisintä kommenttia en löytänyt. Se on taidettu poistaa. Siinä hän esitti omalla tyylillään laatijan vaihtamista.

        Jis laadinnan laadussa on vakavan tasoisia laatupuutteita, on aivan asiallista keskustella siitä, pitäisikö laatija vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä laatijan vaihtoa ovat monet Hesarin vakioratkojatkin vaatineet. Luepa vain säie HS 3125 huolella läpi toisesta foorumista.

        Ettekö voisi olla parodisoimatta kirjoitusvirheistäni? Tosin huvittaviahan kirjoitusvirheillä parodisoivat kommentit ovat.

        Kyllä analyysini Hesarin ristikoiden nykytasosta on erittäin totuudellinen, kaunistelematon.

        Nimimerkki pekkatyttö on samoista asioista kirjoittanut mielestäni paljon ikävävämpään sävyyn. Nimimerkin viimeisintä kommenttia en löytänyt. Se on taidettu poistaa. Siinä hän esitti omalla tyylillään laatijan vaihtamista.

        Jis laadinnan laadussa on vakavan tasoisia laatupuutteita, on aivan asiallista keskustella siitä, pitäisikö laatija vaihtaa.

        Noh laatijsn vaoto ei oke niun helpooa. Kaikky totuneet ju ovet tyuiliun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh laatijsn vaoto ei oke niun helpooa. Kaikky totuneet ju ovet tyuiliun.

        Aikuistukaa tai jäätte eskarin ekalle luokalle koko loppuelämäksenne!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikuistukaa tai jäätte eskarin ekalle luokalle koko loppuelämäksenne!

        No kun dabletti on. Vihreitä vaim tuleb koko ajän.


    • Anonyymi

      Onpa rytinää. Ei kiinnosta väittely. Minua kiinnostaisi. Junaanmenijän pistäytymä, metronkin tekijänä, hyökkäys valmiina. Kulma ihan sekaisin sitä ja tätä ollut. Kiitos ja rauhaa palstalle tai mieluummin harmonista fiilistä.

      • Anonyymi

        Tapuo
        Melkein kaikkiin noihin on vinkkejä chatissani. Junaan menijän pistäytymä on kyllä melkoisen huono. Varmaan Jaskakaan sen paremmin kuin happonen tästä tykännyt. Ihan keinotekoisidta keinotekoisin ratkaisusana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapuo
        Melkein kaikkiin noihin on vinkkejä chatissani. Junaan menijän pistäytymä on kyllä melkoisen huono. Varmaan Jaskakaan sen paremmin kuin happonen tästä tykännyt. Ihan keinotekoisidta keinotekoisin ratkaisusana.

        Äh. On ratkaisusana ok. Oikeastaan hauska vitsi., kun tarkemmin ajattelee. Se junavihje on siis ymmärrettävä vitsinomaisena sanaleikkinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äh. On ratkaisusana ok. Oikeastaan hauska vitsi., kun tarkemmin ajattelee. Se junavihje on siis ymmärrettävä vitsinomaisena sanaleikkinä.

        Vihjeen kontekstiin liitettynä ratkaisusana olisi äärimmäisen keinotekoinen. Mutta ratkaisusana tarkoittaa samalla ihan luontevaa sanaa. Tässä piilee vihjeen vitsi.


      • Anonyymi

        Hyökkäysvalmis on asento monikossa.
        Junaanmenijä on rakennevihje, lopussa kioski
        Metron tekijä on kaivava työmies


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe