Juuri asensin

Anonyymi

Päätin vihdoin vaihtaa w7 johonkin toiseen. Päädyin mintiin ja yllätti minut, tumpelon, helppokäyttöisyydellään.

Luulin, että pitää olla joku nörtti säätäessään linux ohjelmia. Sitä vain ihmettelen, kun kestää mielestäni kauan käynnistyä verrattaessa ohjelman kokoon. Ei iso asia, mutta johtuisikohan se ihan vain vanhasta koneestani?

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kunhan aikasi kokeilet niin toteat ettei siihen saa kunnollisia ohjelmia ja käyttö on vaikeaa, ongelmien ratkaisu ottaa tuntikausien googlettamisen jolloin usein vain löytyy vanhentuneita linkkejä ja loputon määrä sudotteluja. Esimerkiksi on normaalia että printterin toimintakuntoon saaminen kestää viikon. Eikä se sittenkään toimi kunnolla.

      • Anonyymi

        Ei minulla ole printteriä. En oikeastaan tarvitse mitään erikoisia ohjelmia. Musiikkisoitin oli jo valmiina ja Chromen latasin, koska olen tottunut siihen.

        Pääasia, että vanhus sai muutaman vuoden jatkoaikaa. Niin no tosiaan, pitänee varmaan joku virusohjelmakin laittaa. Suosituksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ole printteriä. En oikeastaan tarvitse mitään erikoisia ohjelmia. Musiikkisoitin oli jo valmiina ja Chromen latasin, koska olen tottunut siihen.

        Pääasia, että vanhus sai muutaman vuoden jatkoaikaa. Niin no tosiaan, pitänee varmaan joku virusohjelmakin laittaa. Suosituksia?

        Linuxien käyttäjät eivät suosittele minkään virustorjunnan asentamista. Sehän saattaisi paljastaa heidän mielestään ikäviä asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ole printteriä. En oikeastaan tarvitse mitään erikoisia ohjelmia. Musiikkisoitin oli jo valmiina ja Chromen latasin, koska olen tottunut siihen.

        Pääasia, että vanhus sai muutaman vuoden jatkoaikaa. Niin no tosiaan, pitänee varmaan joku virusohjelmakin laittaa. Suosituksia?

        Mulla oli Mint pari vuotta sitten vanhassa koneessa. Ei tarvinnut sen kummempaa virustorjuntaa kuin Win10 tai Win7 eli torjunta oli paketin mukana.


      • Anonyymi

        Windowsnisti tuli jälleen jauhamaan p*skaa! Ensinnäkin linuxeihin SAA kunnolliisia ohjelmia eikä käyttö ole sen vaikeampaa kuin windowsinkaan ja printterin saa kyllä toimimaan, useimmiten ihan tulee oletuksena oikeat ajurit. Ja vaikka niitä ajureita ei olisikaan, niin ei se mitään viikkoa vie vaan muutamia minuutteja jos asentaa laitteen valmistajan sivuilta ajurit!

        Eli kaikki väittämäsi on siis valhetta, joko tietoista valehtelua tai sitten tietämättömän valheita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linuxien käyttäjät eivät suosittele minkään virustorjunnan asentamista. Sehän saattaisi paljastaa heidän mielestään ikäviä asioita.

        Miten niin paljstaa ikäviä asioita? Sitäkö ettei linuxeihin ole itsestään asentuvia toimivia viruksia? Se voi olla windowsnistille ikävä asia, mutta loistava juttu linuxeja käyttäville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ole printteriä. En oikeastaan tarvitse mitään erikoisia ohjelmia. Musiikkisoitin oli jo valmiina ja Chromen latasin, koska olen tottunut siihen.

        Pääasia, että vanhus sai muutaman vuoden jatkoaikaa. Niin no tosiaan, pitänee varmaan joku virusohjelmakin laittaa. Suosituksia?

        Linuxeihin ei ole itsestään asentuvia ja toimivia viruksia joten ei ole tarvetta virustorjunnallekaan! Äläkä kuuntele noita windowsnistien valheita, ne koittaa käännyttää sut takaisin windowspuolelle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ole printteriä. En oikeastaan tarvitse mitään erikoisia ohjelmia. Musiikkisoitin oli jo valmiina ja Chromen latasin, koska olen tottunut siihen.

        Pääasia, että vanhus sai muutaman vuoden jatkoaikaa. Niin no tosiaan, pitänee varmaan joku virusohjelmakin laittaa. Suosituksia?

        Mitään virustorjuntaohjelmia Mint ei tarvitse eikä niitä kannata edes etsiä. Ajanhukkaa.


      • Anonyymi

        Jos tuntikausia joutuu googlettelemaan tai ei löydä sopivia ohjelmia on omassa kyvykkyydessä pahoja vikoja ja kannattanee luopua tietokoneen käytöstä.


      • Anonyymi

        Valehtelijan mölinää. Kirjastoissa on laadukkaita ohjelmia yllin kyllin joka lähtöön, ja takuulla testattuja. Vain pelitarjonta on vähäisempää kuin W:ssä.
        Itselläni Mint 19.3. tunnisti automaattisesti Canon MP218-printterin Printers-ruutua näpäämällä ynnä haki ja asensi siihen myös automaattisesti ajurit hetkessä. HP:llä on ollut Linuxille printteriajureita aikojen alusta. Lexmarkilla ei muinoin ollur, nykytilasta en tiedä.
        Työpöydät ovat niin pitkälle vietyjä graafisesti, että tavallisen käyttäjän ei yleensä tarvitse sudotella ollenkaan. Toisaalta asiaan vihkiytynyt harrastaja tai ammattilainen vpi päätteen kautta muokata liittymää rajattomasti mieleisekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ole printteriä. En oikeastaan tarvitse mitään erikoisia ohjelmia. Musiikkisoitin oli jo valmiina ja Chromen latasin, koska olen tottunut siihen.

        Pääasia, että vanhus sai muutaman vuoden jatkoaikaa. Niin no tosiaan, pitänee varmaan joku virusohjelmakin laittaa. Suosituksia?

        Virusohjelma on Linuxissa tarpeeton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virusohjelma on Linuxissa tarpeeton.

        Miksi sitten linux/androidiin on miljoonia haittaohjelmia?


      • Anonyymi

        Winen avulla Linuxissa toimii myös paljon windows pohjaisia ohjelmia. kuten esim. adobe photoshop, MS office word, excel jne. Tosin libreoffice on ihan yhtä monipuolinen ohjelmisto kuin MS office.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten linux/androidiin on miljoonia haittaohjelmia?

        Linuxiin ei todellakaan ole miljoonia haittaohjelmia ja kyllä, tässä kohtaa Android ei ole synonyymi linuxille! Linux on pelkkä ydin ja Android on ihan eri käyttis sen päällä!


    • Anonyymi

      Kommentoin otsikkoa. Kannattaa järjestää (vähintään) niin että ottaa masiinan massamuistista ns levykuvan (siis 1:1 kopion toiselle massamuistille). Silloin ei tarvitse "vaihtaa" käyttistä mihinkään vaan voi kokeilla ilman että tarvitsee ns puristella muniaan. Ja sitten, kun se kopio on olemassa, ja on toimivaksi todettu, voi vaikka nyplätä multibootin, mikäli todellakin haluaa itseään kiusata useilla käyttiksillä.

      • Anonyymi

        Perusmintti on tikulla ja täytynee ottaa tuo levykuva myös. Ihan tyytyväinen olen kyllä tähän. Jopa minä pärjään tämän kanssa. Jonkun basic virustorjunnan latasin, ihan unixiin tarkoitetun. Sitä ei kyllä näy missään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusmintti on tikulla ja täytynee ottaa tuo levykuva myös. Ihan tyytyväinen olen kyllä tähän. Jopa minä pärjään tämän kanssa. Jonkun basic virustorjunnan latasin, ihan unixiin tarkoitetun. Sitä ei kyllä näy missään?

        Kuten jo aiemmin kirjoitin niin linuxeihin ei tarvita virustorjuntaa koska toimivia ja itsestään leviäviä viruksia linuxeille ei ole!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo aiemmin kirjoitin niin linuxeihin ei tarvita virustorjuntaa koska toimivia ja itsestään leviäviä viruksia linuxeille ei ole!

        "linuxeihin ei tarvita virustorjuntaa koska toimivia ja itsestään leviäviä viruksia linuxeille ei ole"

        Jokunen on. Pari, tai muutama.

        M$ on suunnitelmallisesti järjestänyt wintoosalle läjäpäin takaportteja ja muita "haavoittuvuuksia" sekä kauhuja, saavat siten kasvatettua "ekosysteemissään" rahan kiertokulkua, pelokkailta wintoosan käyttäjiltä Billyboy:n taskuun. Jos hakkerit eivät löydä "haavoittuvuuksia" niin M$:n hämärämiehet vinkkaavat niistä, netin pimeällä puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "linuxeihin ei tarvita virustorjuntaa koska toimivia ja itsestään leviäviä viruksia linuxeille ei ole"

        Jokunen on. Pari, tai muutama.

        M$ on suunnitelmallisesti järjestänyt wintoosalle läjäpäin takaportteja ja muita "haavoittuvuuksia" sekä kauhuja, saavat siten kasvatettua "ekosysteemissään" rahan kiertokulkua, pelokkailta wintoosan käyttäjiltä Billyboy:n taskuun. Jos hakkerit eivät löydä "haavoittuvuuksia" niin M$:n hämärämiehet vinkkaavat niistä, netin pimeällä puolella.

        Olipas taas vammaista tekstiä. Ensimmäiset virukset on koodattu MS-DOS:lle jo 80-luvulla. Amigalle oli myös olemassa omat viruksensa. Tietokonevirusten historia on hyvin pitkä, eli sen on paljon pidempi, kuin Windows -käyttöjärjestlemän historia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusmintti on tikulla ja täytynee ottaa tuo levykuva myös. Ihan tyytyväinen olen kyllä tähän. Jopa minä pärjään tämän kanssa. Jonkun basic virustorjunnan latasin, ihan unixiin tarkoitetun. Sitä ei kyllä näy missään?

        Jos se on tarkoitettu Unixiin, niin tuskin toimii Linuxissa. Voi olla asennustiedostokin niin pakattu ettei Mint ymmärrä siitä mitään.

        Eli ei kannata kokeillakaan. Voi aiheuttaa enemmän harmia. Luultavasti on myös tarkoitettu palvelimelle.


    • Anonyymi

      Mikään Linux -jakelu ei tarvitse virustutkaa, koska leviäviä haittaohjelmia- tai viruksia ei yksinkertaisesti ole. Windowssin alla toimivat haitakkeet eivät toimi Mintin, Ubuntun tai minkään muun jakelun alla.

      • Anonyymi

        "Windowssin alla toimivat haitakkeet eivät toimi Mintin, Ubuntun tai minkään muun jakelun alla"

        Joopa joo. Mikä tahansa rootkit ottaa minkä tahansa masiinan haltuun helposti, riippumatta OS:stä. Mutta aniharva viitsii nyplätä mitään liinukselle, kun wintoosa-targetteja on luokkaa 30 kertaa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Windowssin alla toimivat haitakkeet eivät toimi Mintin, Ubuntun tai minkään muun jakelun alla"

        Joopa joo. Mikä tahansa rootkit ottaa minkä tahansa masiinan haltuun helposti, riippumatta OS:stä. Mutta aniharva viitsii nyplätä mitään liinukselle, kun wintoosa-targetteja on luokkaa 30 kertaa enemmän.

        Eiks ookkin kivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiks ookkin kivaa?

        On. Tosin ihmettelen, että mistä ihmeestä ihmiset, niitä haitakkeita koneilleen oikein imevät? Isoin ongelma löytyy lähes aina siitä näppäimistön ja penkin välistä.
        Itsellä on ollut edellisen kerran haitake varmuudella koneella, kun käytin WinXP:tä ja Windows 2000:sta. Tuollon tuli käytettyä yhtä jos toista latausohjelmaa, ja haitakkeilta ei joka kerta voinut välttyä.


    • Anonyymi

      Ubuntu on parempi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe