Aikuisten valheellinen elämä

luen parast'aikaa Ferranten viimeistä, nimeltään Aikuisten valheellinen elämä. Kuuntelen sitä samaan aikaan äänikirjana englanniksi Marisa Tomein lukemana (italiais-amerikkalainen näyttelijätär) joka ilman muuta anta tietyn lisämausteen koska hänellä on tietty italiailaistyyppinen , ensanoisi aksentti, koska puhdasta newyorkia hänen ääntämisensä on, mutta puheen rytmi ja äänenpainot tuovat lukuelämykseen tietynlaista autenttiuden tunnetta.
Mutta koska tapanani on kuunnella kirjaa sängyssä ja sitten jossain vaiheessa nukahtaa, huomasin että olennukkunut noin 150 sivua :) joten ostin kirjan myös e-kirjana, mutta löysin sen vain ruotsinkielisenä, mutta kyllä se on ihan ok käännös sekin.
Nyt huomasin että olin nukahtanut ainakin kolmen luvun yli joten oli aivan aiheellista alkaa lukemaan uudelleen alusta tekstinä.
Nyt voisi kuvitella että kirja on todella nukuttava ja huono, mutta täysin päinvastoin; se on vain sellain enettä sitä on luettava keskittyneesti että kerronnan koko loistavuus avautuu.

102

1057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi Kiesus...

      • Anonyymi

        Ja suomalainen maatiaistyllerö jonkun ulkomaalaisen kainalossa! Miten hienoooooo! Elämän kohokohta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja suomalainen maatiaistyllerö jonkun ulkomaalaisen kainalossa! Miten hienoooooo! Elämän kohokohta!

        Ja tää oletan on mustavalkoisesta nuoruudenkuvasta profiilissani joka liittyy kirjaani "Bittersweet Fruit"
        Minä ja El Puma, vuosi 1972. Kaikki olemme olleet joskus nuoria. Tai sinusta en tiedä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ja tää oletan on mustavalkoisesta nuoruudenkuvasta profiilissani joka liittyy kirjaani "Bittersweet Fruit"
        Minä ja El Puma, vuosi 1972. Kaikki olemme olleet joskus nuoria. Tai sinusta en tiedä.

        Pitää paikkansa, että me kaikki olemme olleet joskus nuoria, toiset eivät vaan pääse siitä
        yli, että ovat jo ikääntyneitä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ja tää oletan on mustavalkoisesta nuoruudenkuvasta profiilissani joka liittyy kirjaani "Bittersweet Fruit"
        Minä ja El Puma, vuosi 1972. Kaikki olemme olleet joskus nuoria. Tai sinusta en tiedä.

        Ai oikein puuma. Eikö ne ole nuorten miesten kimpussa olevia vanhoja akkoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai oikein puuma. Eikö ne ole nuorten miesten kimpussa olevia vanhoja akkoja?

        José Luis Rodriguez, venezuelalainen laulaja 70-luvun alusta, hänen lempinimensa oli Eli Puma. Ei hän ole kuvassa kuitenkaan.
        Paloma 🕊️🐆


    • Anonyymi

      Kas kun tosta Ferrantesta ei ole out palstoilla ennen mitään mainintaa.

      • Emme juuri lue olutpalsoja.


    • https://www.dn.se/kultur/elena-ferrante-knacker-livets-kod-i-de-vuxnas-lognaktiga-liv/ (mahdollisesti et pääse lukemaan ellet ole maksanut,joten tässä pieni sitaatti:

      "Elena Ferrante är en otroligt känslig skildrare av psykologiska tillstånd och processer och översättaren Johanna Hedenberg gör känsligheten full rättvisa. Romanen tematiserar lögnens roll i livet och berättandet; ofta genom att undersöka temats minsta beståndsdelar. Flera svek senare och några år äldre repelleras Giovanna plötsligt av sin fars doft. Det är så hastigt noterat, men en så skarp och smärtsam gestaltning av vad det innebär när en dotter hämnas sin egen gamla dyrkan av en far, när pappas trollmakt är bruten."
      DN hehkuttaa.

      "För på något sätt gör Ferrante alla människor begärliga, även när de är obehagliga. De är begärliga för läsaren därför att de är så levande. Det är som om hon har har knäckt koden till varför livet är svårt: det är därför att människor är ohjälpligt dragna till varandra. Den insikten är en superkraft i hennes romankonst."

      Taisi olla HS:ssäkin kirja-arvostelu, mutta vain maksajille

      • Anonyymi

        Eikö sinun päähäsi millään uppoa, että ketään ei tippaakaan kiinnosta tuo tyhjänpäiväisen sarjasi mainostaminen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinun päähäsi millään uppoa, että ketään ei tippaakaan kiinnosta tuo tyhjänpäiväisen sarjasi mainostaminen?

        Maailman tällä hetkellä luetuin naiskirjailija ei ole mikään "sarja".
        Lue enemmän, niin keräät enmmän tietoa maailmasta joka sinua ympäröi.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Maailman tällä hetkellä luetuin naiskirjailija ei ole mikään "sarja".
        Lue enemmän, niin keräät enmmän tietoa maailmasta joka sinua ympäröi.

        Lue sinä Kalle Päätalon koko tuotanto.
        Ymmärrät enemmän todellisesta elämästä.


      • Anonyymi

        Kiitos vaan, mutta ei sitten kiinnosta pätkääkän. Katselin telkusta yhtä jaksoa vähän aikaa ja käänsin kanavaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Maailman tällä hetkellä luetuin naiskirjailija ei ole mikään "sarja".
        Lue enemmän, niin keräät enmmän tietoa maailmasta joka sinua ympäröi.

        Onneksi minua ei ympäröi tuollaiset Ferranten tyypit eikä käsitys elämästä. Teen itse omat havaintoni ja johtopäätökset. Tuputat tänne omaa ihannemaailmaasi, mutta me suomalaiset ollaan omillamme omanarvontuntoisia ja luotamme itseemme.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Maailman tällä hetkellä luetuin naiskirjailija ei ole mikään "sarja".
        Lue enemmän, niin keräät enmmän tietoa maailmasta joka sinua ympäröi.

        Mitä merkitystä sillä on, että on luetuin naiskirjailija tällä hetkellä. Mikäli joku ei pidä, niin ei pidä ja sen on HÄNEN mielipiteensä. Turhaa sinun on häntä käskeä lukemaan enemmän.
        Tuskin edes tiedät, mitä hän lukee vai ei lue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vaan, mutta ei sitten kiinnosta pätkääkän. Katselin telkusta yhtä jaksoa vähän aikaa ja käänsin kanavaa.

        Päätalon vahvuus on juuri kirjoissa.
        Niistä tehdyt ohjelmat antavat täysin väärän ja pinnallisen kuvan.
        Lue ne!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päätalon vahvuus on juuri kirjoissa.
        Niistä tehdyt ohjelmat antavat täysin väärän ja pinnallisen kuvan.
        Lue ne!

        :) En kommentoinut Päätaloa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        :) En kommentoinut Päätaloa

        Nöyrimmät anteeksipyyntöni! :)


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Maailman tällä hetkellä luetuin naiskirjailija ei ole mikään "sarja".
        Lue enemmän, niin keräät enmmän tietoa maailmasta joka sinua ympäröi.

        Ferrante on ollut minulle tuntematon kirjailija. Hänen teoksensa pohjalta tehty sarja joitakin aikoja sitten oli hyvä ja kuvasi hienosti napolilaisten sivukaduilla asuvien elämää.
        Hitaasti innostuvana olen vasta nyt päättänyt tutustua Ferranten kirjoihin. Tilasin kirjastosta ensimmäisen häneltä suomennetun kirjan. Meidän kirjastossamme ei ollut kuin Napolisarjan viimeinen osa, muut kaikki lainassa. Siitä päätelle kirja miellyttää monia.
        Kirjaa odotellessani luen Maria Petterssonin vasta ilmestynyttä kirjaa eri aikoina eläneiden naisten elämästä, joiden saavutukset ovat jääneet historian hämärään.
        Maailma on miesten.


    • Anonyymi

      Aloitusta happamasti kritisoinneille sanoisin, että haitanneeko tuo mittää?!
      Kuka saa huvinsa ja nautintonsa mistäkin.
      Saattaapi olla vain oman hyvän olon avoimesta nautiskelusta tai sitten härnäämisestä osaten ennakoida joidenkin reaktiot.

    • Tein tämän aloitukseni tänne koska tiedän että täällä on useita jotka lukevat Ferrantea ja koska halusin keskustella tästä hänen viimeisimmästä menstyskirjastaan. En ajatellut että perässähiihtäjät tulevat tänne "keskustelemaan" kirjasta ja kirjailijasta joiden tuotanto on heille tuntematonta ja ainoa asia millä he osallistuvat keskusteluun on moittimalla minua ja asioita joista minä pidän.

      Saatte ihan vapaasti tehdä aloituksen vaikka Kalle Päätalosta ja en tule sinne teitä mollaamaan tai kirjamakuanne lyttäämään.

      Ei tämä ole normaalia aikuisten välistä keskustelua kirjoista tai kirjallisuudesta.

      • Anonyymi

        Perässähiihtäjät?
        Kyllä me olemme tämän palstan vakiokirjoittajia.
        Ei tänne kukaan sinun perässäsi tule.
        Älä vain lähde sen korppiksen linjalle ja ala kehittelemään mitään stalkkaajia.


      • Anonyymi

        Nyt taitaa olla niin, että Paloma-rouva itse on tällä kertaa perässähiihtäjä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt taitaa olla niin, että Paloma-rouva itse on tällä kertaa perässähiihtäjä.

        Miten ajattelit? Että minä kulkisin anonyymien provoilijoiden ja nettihäriköiden perässä yrittäen arvuutella missä palstalla he milloinkin ovat? Ei pelaa logiikkasi.
        Anonyymit ovat KAIKKIEN palstojen vakiokirjoittajia.
        Minä taas kirjoitan missä milloinkin sattuu huvittamaan ja löytyy mielenkiintoisia aiheita ja asiallisia keskusteluja.
        (Kyllä lumi pöllyää takana kun käännän pääni :) Kuka siellä tulee, sitä en tiedä, mutta olisi hyvä kun ei tultaisi ihan iholle)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Miten ajattelit? Että minä kulkisin anonyymien provoilijoiden ja nettihäriköiden perässä yrittäen arvuutella missä palstalla he milloinkin ovat? Ei pelaa logiikkasi.
        Anonyymit ovat KAIKKIEN palstojen vakiokirjoittajia.
        Minä taas kirjoitan missä milloinkin sattuu huvittamaan ja löytyy mielenkiintoisia aiheita ja asiallisia keskusteluja.
        (Kyllä lumi pöllyää takana kun käännän pääni :) Kuka siellä tulee, sitä en tiedä, mutta olisi hyvä kun ei tultaisi ihan iholle)

        Älähän nyt taas sekoile. Itse kirjoitit tulevasi tänne joidenkin perässä.

        "Tein tämän aloitukseni tänne koska tiedän että täällä on useita jotka lukevat Ferrantea ja koska halusin keskustella tästä hänen viimeisimmästä menstyskirjastaan."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älähän nyt taas sekoile. Itse kirjoitit tulevasi tänne joidenkin perässä.

        "Tein tämän aloitukseni tänne koska tiedän että täällä on useita jotka lukevat Ferrantea ja koska halusin keskustella tästä hänen viimeisimmästä menstyskirjastaan."

        Uskomatonta. Karseeta luettavaa miten puurot ja vellit ovat täysin sekaisin jonkun lautasella. Normaalilogiikka ei enää pelaa.

        20 kommenttia ja ainoastaan 2 (nekin omiani) asiasta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Uskomatonta. Karseeta luettavaa miten puurot ja vellit ovat täysin sekaisin jonkun lautasella. Normaalilogiikka ei enää pelaa.

        20 kommenttia ja ainoastaan 2 (nekin omiani) asiasta.

        Tästä voisi ehkä tehdä omat johtopäätökset.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Uskomatonta. Karseeta luettavaa miten puurot ja vellit ovat täysin sekaisin jonkun lautasella. Normaalilogiikka ei enää pelaa.

        20 kommenttia ja ainoastaan 2 (nekin omiani) asiasta.

        Tuo on tyypillistä palomaa. Kun ei tule myötäileviä kommentteja, se alkaa haukkua ja hyökkäillä. Taitaa olla pää sekasin, ei vain puurot ja vellit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perässähiihtäjät?
        Kyllä me olemme tämän palstan vakiokirjoittajia.
        Ei tänne kukaan sinun perässäsi tule.
        Älä vain lähde sen korppiksen linjalle ja ala kehittelemään mitään stalkkaajia.

        Väärä termi, "vakiokirjoittajat".
        Po "vakiohäiriköt".
        Näillä ihmisillä ei ole käsitystä siitä, mikä on "keskustelu", Heidän mielestään voi olla vain yksi aito mielipide, ja se on heillä itsellään.
        Kirjoituksista tulee sitten esiin, ettei kukaan muu osallistuja ei ymmärrä asiasta mitään, joten häntä on oikaistava. On kuitenkin muistettava, että jos haluaa saada mielipiteensä toiselle selväksi, on keskustelun oltava rakentavaa ja ymmärtävää. Halventaminen ei vie asiaa piirunkaan verran eteenpäin.
        Vakiosti palstalla muita runnovat eivät ole sitä oppineet, vaikka ovat míelestään palstan voimavara.
        Hyvää päivää, kirvesvartta.


    • Anonyymi

      Entä itselläsi ?

      • Anonyymi

        Viimeisessä osassa kerronta on löystynyt , ote ei ole samallalailla napakkaa.
        Alkaako kirjoittaja leipääntyä itse tekstiinsä.
        Miten toiset kokevat kirjan annin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeisessä osassa kerronta on löystynyt , ote ei ole samallalailla napakkaa.
        Alkaako kirjoittaja leipääntyä itse tekstiinsä.
        Miten toiset kokevat kirjan annin?

        Onko se edes kirjastoissa saatavilla? Varmaan pitkät jonot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko se edes kirjastoissa saatavilla? Varmaan pitkät jonot.

        973 varausta 1 kpl


      • Paloma01 kirjoitti:

        973 varausta 1 kpl

        Tää oli helmet-kirjastossa


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        973 varausta 1 kpl

        Sinulla näyttää olevan laaja suku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla näyttää olevan laaja suku.

        Näin on, ja mitä enemmän saan palstalla mukaani perässähiihtäjiä, sitä enemmän sukuni kasvaa. T. Lomapa.


    • Anonyymi

      Lainasin kirjastoautosta kolme kirjaa ja sitä toista osaa olen lukenut vasta ,...melkein loppuun.

      Kieltämättä minulle on Napolilaisten elämä vähän vierasta ja en pitänyt siitä, kun heti oli kuvailtu, miten kaverilla oli "kalu kovana", kun nojailin häneen, kertoo kirjan kertoja.

      Pidän kyllä enemmän Laila Hietamiehen ja Kaarin Utrion historiallisista romaaneista ja harmi, että en lainannut uudestaan Leningraadin piirityksestä kertovaa kirjaa, jonka haluan lukea uudestaan. Siellä sentään syödään ihmisen lihaa, eikä nussita rannalla!D

      Luenhan minä nuo kirjat, vaikka Italiassa olen käynyt vain pari kertaa laskettelemassa ja sielläkin oli mukana iso porukka suomalaisia, että ei tarvinnut edes kieltä osata.

      Päätalon kirjat olen lukenut kaikki ja kyllä siellä oli myös ronskeja kuvauksia naimisesta ja kupasta, mutta ilmeisesti totuudenmukaista kuvausta Kainuusta, siis Iijoen varrelta.

      • Olen nyt puolivälissä Aikuisten valheellista elämää. Nuoren tytön kasvukertomus, aikuisten maailman valheellisten kulissien romahtaminen, porvarillisen yläluokan tekopyhyys ja alaluokan köyhyys, rumuus, vastenmielisyys ja samalla kertaa aitous, vastakohtien vetovoima ja miten voi samanaikaisesti inhota ja pitää vastenmielisenä asioita, jotka samalla kertaa vetävät puoleensa sekä nuoren, pumpulissa kasvaneen yläluokan tytön seksuaalinen herääminen ovat pääosassa kerronnan edistyessä. Syväluotaus, itsetutkiskelu ja säälimätön rehellisyys kirjailijan valtteja.
        Kirja on helppolukuinen, kuten kaikki Ferranten kirjat, mutta ei kaihda vakavia teemoja, epämukavia ajatuskuvia tai tilannekuvauksia.
        Karkeasti lainaten, "rakkaus ei ole kuin ikkuna josta näkyy Vesuvius ja Napolinlahti. Rakkaus on kuin ei aivan puhdas vessanikkuna, jonka läpi ei näy ja josta jää epävarma ja epämukava olotila"


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olen nyt puolivälissä Aikuisten valheellista elämää. Nuoren tytön kasvukertomus, aikuisten maailman valheellisten kulissien romahtaminen, porvarillisen yläluokan tekopyhyys ja alaluokan köyhyys, rumuus, vastenmielisyys ja samalla kertaa aitous, vastakohtien vetovoima ja miten voi samanaikaisesti inhota ja pitää vastenmielisenä asioita, jotka samalla kertaa vetävät puoleensa sekä nuoren, pumpulissa kasvaneen yläluokan tytön seksuaalinen herääminen ovat pääosassa kerronnan edistyessä. Syväluotaus, itsetutkiskelu ja säälimätön rehellisyys kirjailijan valtteja.
        Kirja on helppolukuinen, kuten kaikki Ferranten kirjat, mutta ei kaihda vakavia teemoja, epämukavia ajatuskuvia tai tilannekuvauksia.
        Karkeasti lainaten, "rakkaus ei ole kuin ikkuna josta näkyy Vesuvius ja Napolinlahti. Rakkaus on kuin ei aivan puhdas vessanikkuna, jonka läpi ei näy ja josta jää epävarma ja epämukava olotila"

        Miten suhtauduit kirjan riettauksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten suhtauduit kirjan riettauksiin?

        Pikkuisen häiritsee, mutta palaan asiaan huomenna.🕊️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pikkuisen häiritsee, mutta palaan asiaan huomenna.🕊️

        Niin, niistä "riettauksista". Ferrante kirjoittaa nuoren tytön kasvamisesta aikuiseksi, irroittautumisesta vanhemmistaan ja niistä arvoista ja perinteistä jotka ovat ominaisia ja merkityksellisiä ylemmän keskiluokan perheessä, vuorenrinteellä, puiden reunustamalla kadulla josta näkyy meri ja Vesuvius. Hänen luokkaretkensä kulkee päinvastaiseen suuntaan kuin "Loistavan ystäväni " Lenún: alas, alas ja vielä alemmas Napolin slummeihin, joista hänen isänsä aikanaan lähti.
        Tähän hänen kiihkeään ja pakonomaiseen tarpeeseensa samaistaa itsensä siihen Napoliin jota hän ei tunne eikä hallitse, mutta mikä vähitellen tulee hänelle ilmi tätinsä Vittorian kautta sattuu myös samanaikaisesti hänen seksuaalinen heräämisensä. Samoin kuin Lenú, hän oppii ja käyttää omaa seksuaalisuuttaan aseena miesten ehdoilla toimivassa yhteiskunnassa: hänen seksuaalisuutensa voimaannuttaa.
        Hänen vanhempiensa avioliiton kulissit kaatuvat ja tulee ilmi että kaikki on ollut vain valhetta: isällä ja hänen parhaan ystävänsä vaimolla on ollut suhde yli 15 vuotta. Giovannasta tulee ikään kuin kaksi eri persoonaa: kiltti, sovinnainen, älykäs Giovanna, joka pukeutuu vaaleanpunaiseen ja sitten hän muuttuu Gianninanksi: minihameet, syväänuurretut kaulaukot, mustat vaatteet, mustalla rajatut silmät.
        Seksuaalisuuden irroittaminen romantiikasta kuuluu myös tähän hänen muodonmuutokseensa.
        ***
        Kirjan loppu ei ollut minusta mitenkään erityisen hyvä; jäi mieleen että jospa Ferrante suunnittelee jo siihen jatkoa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Niin, niistä "riettauksista". Ferrante kirjoittaa nuoren tytön kasvamisesta aikuiseksi, irroittautumisesta vanhemmistaan ja niistä arvoista ja perinteistä jotka ovat ominaisia ja merkityksellisiä ylemmän keskiluokan perheessä, vuorenrinteellä, puiden reunustamalla kadulla josta näkyy meri ja Vesuvius. Hänen luokkaretkensä kulkee päinvastaiseen suuntaan kuin "Loistavan ystäväni " Lenún: alas, alas ja vielä alemmas Napolin slummeihin, joista hänen isänsä aikanaan lähti.
        Tähän hänen kiihkeään ja pakonomaiseen tarpeeseensa samaistaa itsensä siihen Napoliin jota hän ei tunne eikä hallitse, mutta mikä vähitellen tulee hänelle ilmi tätinsä Vittorian kautta sattuu myös samanaikaisesti hänen seksuaalinen heräämisensä. Samoin kuin Lenú, hän oppii ja käyttää omaa seksuaalisuuttaan aseena miesten ehdoilla toimivassa yhteiskunnassa: hänen seksuaalisuutensa voimaannuttaa.
        Hänen vanhempiensa avioliiton kulissit kaatuvat ja tulee ilmi että kaikki on ollut vain valhetta: isällä ja hänen parhaan ystävänsä vaimolla on ollut suhde yli 15 vuotta. Giovannasta tulee ikään kuin kaksi eri persoonaa: kiltti, sovinnainen, älykäs Giovanna, joka pukeutuu vaaleanpunaiseen ja sitten hän muuttuu Gianninanksi: minihameet, syväänuurretut kaulaukot, mustat vaatteet, mustalla rajatut silmät.
        Seksuaalisuuden irroittaminen romantiikasta kuuluu myös tähän hänen muodonmuutokseensa.
        ***
        Kirjan loppu ei ollut minusta mitenkään erityisen hyvä; jäi mieleen että jospa Ferrante suunnittelee jo siihen jatkoa.

        Palomalta monipuolinen tiivistys kirjan henkilöistä ja tarinasta. Pisti silmään yksi sana "voimaannuttaminen", sitä tungetaan nykyään kaikkialle, tuota ilmeisesti amerikanenglannista lähtöisin olevan suomennosta.
        Onko sama ilmiö myös ruotsinkieleen pesiytynyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palomalta monipuolinen tiivistys kirjan henkilöistä ja tarinasta. Pisti silmään yksi sana "voimaannuttaminen", sitä tungetaan nykyään kaikkialle, tuota ilmeisesti amerikanenglannista lähtöisin olevan suomennosta.
        Onko sama ilmiö myös ruotsinkieleen pesiytynyt?

        Tää on varmaankin suomennos sanasta "enpowering", joka on niin kivasti esillä naiskirjailijoiden teksteissä. En ole lukenut ruotsinkielisten kirjailijoiden tekstejä pitkään aikaan, ainoastaan käännöskirjallisuutta, joten en osaa vastata.
        Giovanna oppii ja käyttää seksuaalisuuttaan hallitsemaan ja saamaan valtaa itselleen sen avulla.
        Mitä jäin hieman miettimään oli se hänen suuri tarpeensa trivialisoida seksuaalisuus, rumentaa se, alentaa itsensä ja liata itsensä. Häpäisy ja itsensä alentaminen ovat voimakkaasti esillä eräässä vaiheessa. Corrado, jonka kanssa hän näitä vallankäyttöleikkejään harrastaa, ei edes tuoksu hyvälle!


    • Anonyymi

      Valheellista elämää viettävät myös palstan vanhimmat ja parhaimmat kusettajat!

    • Anonyymi

      "Ne, jotka lähtevät ja ne, jotka jäävät" kirjasta haluaisin kuulla mielipiteesi, Paloma, kuten myös toisilta, jotka ovat sen lukeneet.

      Olen jo joutunut googlaamaan Napolin ja Milanon kartat, mutta nyt täytyisi tietää enemmän siitä historiikistä, mikä ei ole kaukainen, sillä jäin ihmettelemään sitä valtavaa tiedon puutetta, ylä- ja alaluokkia, siis heidän valta-asemaansa.

      Eniten kummastutti tuo koulutus, kun Elenan vanhemmat tuskin pystyivät lukemaan, kuten ei moni toinenkaan siellä "kujalla".

      Ei siis turhaan kehuta maailmalla suomalaista koulutusta, sillä isäni 1906 synt. osasi lukea ja etenkin kirjoittaa todella kaunista käsialaa, joten ilmankos hän oli sodan-aikana kirjurina, mutta myös tykistössä, joten osasi ampuakkin.

      Minun kysymykseeni, silloin nuorena hupakkona, kun kysyin, "onko hän koskaan ampunut ihmistä?"oli vastaus aika "ympäripyöreä". Muistikuvakseni jäi, että ei ole.

      • Anonyymi

        Tämä kyllä nyt kyllä selvittää joiltakin osin Viipurin puolustamisen epäonnistumisen taannoin, jos vain hyvän käsialan omaavat kirjurit olivat tykistön tulenjohtajina, joista joillakin oli vain kokemusta suojeluskunnan antamasta ukkomauserista ja tai maxim- konekivääristä Tamperetta valloittaessa, tai edes mistään niistäkään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kyllä nyt kyllä selvittää joiltakin osin Viipurin puolustamisen epäonnistumisen taannoin, jos vain hyvän käsialan omaavat kirjurit olivat tykistön tulenjohtajina, joista joillakin oli vain kokemusta suojeluskunnan antamasta ukkomauserista ja tai maxim- konekivääristä Tamperetta valloittaessa, tai edes mistään niistäkään!

        Minun isäni ei ollut missään tekemisissä sodan johdon lopu päätöksistä käsialastaan huolimatta, kyllä ne ratkaisut tehtiin toisaalla.

        Nyt viittaat myös mielestäni sinne , olikohan se sisälis-sota, joskus 1917-- 1918 johon isäni, eikä myös hänen kotiseutunsa osallistuneet.

        Leningraadin piirityksestä olen lukenut yhden kirjan, josta sain kuvan, että Suomi ei osallistunut siihen, vaan oli "lojaali" saksalaisille, odottaen ilmeisesti Saksan voittoa, mitä ei sitten tullutkaan.

        Lopun elämänsä isäni oli kuitenkin katkera Saksalaisille, jotka kerran majoittuivat maillemme ja me työt kävimme jututtamassa heitä, nuoria salskeita poikia, ja isäni uhkasi ampua heidät kaikki ! No, onneksi ei ampunut.


    • Siitä on jo aikaa kun luin manitsemasi kirjan; se oli ensimmäinen Ferrante jonka luin ja sen jälkeen aloitinkin kvartetin alusta.
      Koulutuksesta: oletan että opettajattarella (Olivero) oli agenda josta hän ei paljon puhunut, mutta se tuli esille, kun hän halusi keskustella Lenun kanssa kahden kesken ja kysyi tytöltä tietääkö tämä mitä tarkoittaa sana "plebeiji". Hänen mielstään ainoa tie pois suimmista, köyhyydestä ja väkivallan ja rikollisuuden yhteiskunnasta Napolin köyhälistökortteleissa oli koulutus. Hän satsasi etenkin lahjakkaiden, motivoitujen tyttöjen koulunkäyntiin ja sai vastakaikua Lenun perheessä, jossa äiti vastusti ankarasti Lenun jatkamista reaalikoulussa, mutta isä puolsi häntä. Lila (Lina) ei kuitenkaan saanut jatkaa vaikka opettaja puhui useaan otteeseen hänen äitinsä kanssa. Heillä ei ollut varaa kouluttaa lapsiaan ja miltä se näyttäisi jos tytär saisi istua koulunpenkillä, vaikka pojat joutuisivat tekemään työtä suutarinverstaassa?
      (Tästä kerrotaan enemmän sarjan ensimmäisessä osassa).

      Lila ja Enzo tosin opettavat itse itselleen tietojen käsittelyä ja Enzo likee armeijassa jonkinlaisen insinöörintutkinnon.

      Odotan innolla että tv-sarjan kolmas sesonki joka käsittelee juuri tätä lähtemistä tai jäämistä tulee valmiiksi. Sillä aikaa kun odotan olen aloittanut lukemaan kirjaa uedelleen. Muistan reagoineeni negatiivisesti siihen miten Elena (Lenu) jätti pienet tyttärensä naapurinhoiviin ja lähti rakastajansa kanssa ulkomaanmatkalle. Nyt luettuani enemmän Ferrantea ja saatuani hieman enemmän käsitystä hänen sielunmaisemastaan, en ole enää yhtä yllättynyt. Itse en olisi tehnyt sitä valintaa.

      • Anonyymi

        Olitko sellaisessa tilanteessa, että olisi pitänyt valita, lähteäkkö rakastajan matkaan tai pysyä kotona lasten luona?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olitko sellaisessa tilanteessa, että olisi pitänyt valita, lähteäkkö rakastajan matkaan tai pysyä kotona lasten luona?

        En.
        Mutta jos olisin ollut Elena, niin en olisi jättänyt tyttäriäni. Tosin heillä oli huolehtivainen isä ja mummi joka tuli heti huolehtimaan tytöistä, mutta enpystyisi (olisi pystynyt) tekemään Elenan valintaa. Toisaalta sen ymmärtää helpommin siinä valossa, että Nino oli hänen nuoruudenrakkautensa ja Elena ei ollut enää rakastunut Pietroon, tyttäriensä isään.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En.
        Mutta jos olisin ollut Elena, niin en olisi jättänyt tyttäriäni. Tosin heillä oli huolehtivainen isä ja mummi joka tuli heti huolehtimaan tytöistä, mutta enpystyisi (olisi pystynyt) tekemään Elenan valintaa. Toisaalta sen ymmärtää helpommin siinä valossa, että Nino oli hänen nuoruudenrakkautensa ja Elena ei ollut enää rakastunut Pietroon, tyttäriensä isään.

        Mutta jos minä olisin ollut Elena, niin olisin kyllä jättänyt tyttäreni, ja lähtenyt gigolon matkaan, jos mummi ei olisi ehtinyt ensin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos minä olisin ollut Elena, niin olisin kyllä jättänyt tyttäreni, ja lähtenyt gigolon matkaan, jos mummi ei olisi ehtinyt ensin!

        Joo kyllä se on tartuttava tilaisuuteen, vain nynny tyytyy yhteen mieheen.


    • Anonyymi

      No, minä luopio en suostunut avioeroon, koska rakastettuni sitä vaati, mutta meillä oli molemmilla jo kaksi lasta avioliitoistamme.

      Hän erosi vaimostaan, mutta minä en miehestäni, koska minulle oli jokin pakkomielle, että perheessä täytyy olla isä ja äiti, vaikka joskus riitojakin oli meidän kesken ja neki lapsilta salaa,

      Mielestäni noissa kirjoissa on liikaa, minulle outoja asioita ja näihin Napolin ongelmin en jaksa syventyä nyt, joten en lue enempää,,.. toistaiseksi.

      Kiitos kuitenkin kirja suosituksesta, joka ei nyt kolahtanut minuun.

      • Anonyymi

        Kuka hullu tekisikään romaanihenkilöiden mallin mukaan!!’????
        Ehyt perhe on aina ehyt perhe, ero on aina epäonnistuminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka hullu tekisikään romaanihenkilöiden mallin mukaan!!’????
        Ehyt perhe on aina ehyt perhe, ero on aina epäonnistuminen.

        Eihän kukaan etsi mitään mallia omaan elämäänsä kirjoista.


      • Olitko se sinä joka kysyi minulta tuosta kirjasta?
        Oletko lukenut muita Ferranten kirjoja?
        Jos olet, niin tiedät että hän ottaa esille myös asioita jotka ovat vaikeita ja jopa epämiellyttäviä, mutta jos kaipaat kevyempää, vähemmän särmikästä proosaa, niin ei ehkä sinun kuppi teetä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olitko se sinä joka kysyi minulta tuosta kirjasta?
        Oletko lukenut muita Ferranten kirjoja?
        Jos olet, niin tiedät että hän ottaa esille myös asioita jotka ovat vaikeita ja jopa epämiellyttäviä, mutta jos kaipaat kevyempää, vähemmän särmikästä proosaa, niin ei ehkä sinun kuppi teetä.

        En ole ehtinyt lukemaan enempiä Ferranten kirjoja, koska aikani nykyään menee tilikirjojeni ja sijoitusteni tuottavuuden tarkasteluun.......valitettavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ehtinyt lukemaan enempiä Ferranten kirjoja, koska aikani nykyään menee tilikirjojeni ja sijoitusteni tuottavuuden tarkasteluun.......valitettavasti.

        Oletko ihan yo- merkonoomi, joka tietää kaiken sijoitusasioista. Osaa sijoitella kivet hienosti kasoihin .


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olitko se sinä joka kysyi minulta tuosta kirjasta?
        Oletko lukenut muita Ferranten kirjoja?
        Jos olet, niin tiedät että hän ottaa esille myös asioita jotka ovat vaikeita ja jopa epämiellyttäviä, mutta jos kaipaat kevyempää, vähemmän särmikästä proosaa, niin ei ehkä sinun kuppi teetä.

        "Sinun kuppi teetä"

        Opettele edes kirjoittamaan, jos tänne ohjeitasi tyrkytät.
        Melko onneton ulosanti sulla tuntuu olevan.


    • En ole tietenkään saanut käsiini tuota Aikuisten valheellista elämää, Ferranten uusinta, mutta tuon otsikon alle sopisi mielestäni kyllä hyvin Celeste Ng:n kirja "Päivänpolttavia asioita". Teos paljastaa mielestäni sen, mitä löytyy moitteettoman kulissin takaa, mitä siitä peilautuu kun toinen elämisen vaihtoehto tulee rinnalle. Elämänhallinnan ja vapaan pudotuksen rinnastus.
      Kirja on monipohjainen ja siitä löytyy paljon pohdittavaa. Se riisuu aika paljaaksi "amerikkaisen unelman", jossa muoto kestää, mutta sisältö puuttuu.

      Ferranten esikoisteoksen "Amalian rakkaus" sain juuri luetuksi. Häkellyttävä teos.
      Kuten Paloma tuolla kirjoitti, Ferrante ei kaihda vaikeita eikä epämiellyttäviä aiheita: tyttären ja äidin vaikea suhde, köyhyys, väkivalta, brutaali seksuaalisuus...
      Ferranten kielenkäyttö ja kerronta on vain sellaista, että pakottaa lukijan
      kohtaamaan noita asioita, milloin inhoa, milloin myötämieltä tuntien.
      Äidistään kertojaminä kirjoittaa: "Amalia (äiti) oli arvaamaton kuin lentävä sirpale, ei häntä voi pakottaa yhden ainoan adjektiivin ansaan". Äitinsä - ja itsensä - mysteeriä
      kertojaminä kuitenkin tahtoi kirjassaan etsiä, sen löytäminen ehkä jäi avoimeksi kuten niin moni asia elämässä jää...
      Eli saman totean kuin Paloma: jos tahtoo pysyä omalla mukavuusalueellaan, miellyttävien ja viihdyttävien tuntemusten parissa , Ferrantea ei pidä lukea..))

      • Äh. Muistin väärin tuon Celeste Ng:n kirjan nimen. Piti olla "Tulenarkoja asioita". Nimi oli enteellinen koska kirja alkaa sillä kun perheen tytär poltti perheen kodin.
        Että sellainen perheidylli...


    • En minäkään ole saanut käsiini Ferranten uusinta, tarkoituksella luen mahdollisimman vähän siitä arvosteluja, että saisin aikanaan tuoreen lukuelämyksen. Se on itsenäinen teos, ja sinänsä aika tavallinen kirjan ja elokuvan aihe on vanhemman kuoleman herättämät kipeät muistot, traumat ja sisarusten välit. Miten vähän voikaan tuntea vanhempiaan persoonallisuuksina, miehinä ja naisina, heille kun on tottunut antamaan vain isän ja äidin roolin. Kammottavilta kuulostavat isän sanat tyttärestään : "Kaksi vuotta ennen kuin isäni lähti kotoa, hän sanoi äidille, että minä olen erittäin ruma."

      Amalian rakkauskin on minulla vielä lukematta, Napoli-sarjan perusteella muiltakin kirjoilta on lupa odottaa suuria elämyksiä ja tärkeitä teemoja. En voi sanoa yksioikoisesti pitäväni Napoli-sarjan kirjoista: inhon, vastenmielisyyden, vihan, säälin ja epäuskoisuuden tunteita aaltoili mielessä sitä kuvattua maailmaa kohtaan. Miehiä kuvattiin paljon epämiellyttävässä, raa´assakin valossa, mutta välillä teki mieli potkia naisiakin hereille, puolustautumaan ja pitämään lastensakin puolta. Kirjat eivät jätä välinpitämättömäksi, vaan ravistelevat, ja sehän on taiteen tuntomerkki. Kun kerrontaa on väkevää , tunteet vellovat ja tunnelma sakea, lukija vedetään mukaan, tahtoi tai ei.

      Olen nyt melkein saanut loppuun Eppu Nuotion kirjan Maggie ja minä. Välillä tulee luetuksi Eppua, meillä on yhteistä tuttavapiiriä ja onhan hän monipuolinen kynäilijä. Hauskasti kirjassa kerrotaan lukupiiristä , sellaiseen kuulun itsekin. Naiset lähettelevät toisilleen Whatsap-viestejä kokoontumisista ja vaikutteista, hyvinkin arkisia ja koomisia...kuten mekin ollaan välillä. Päähenkilö on Kansallisteatterin ompelija perheenäiti Hanna, joka saa heti läheisen kontaktin tanssia harrastavaan Ukrikaan, pianisti Matsin vaimoon. Eroottisiakin väreitä näiden kahden naisen välillä käy. Kirjassa kulkee rinnakkaistarina Juhani Ahosta, hänen vaimostaan Venny Soldanista ja Vennyn siskosta Tillystä. Tillyllä on lapsi Juhanin kanssa, Vennyllä taas suhde tanssijatar Maggie Gripenbergiin, josta hän maalaa tauluja.

      Ei mikään syvällinen kirja, mutta hauska lukea, eloisa ja viihdyttävä. Rinnakkaistarinassa on yritystä, mielestäni kuitenkin teennäinen lisäke. Olen lukenut Epulta muutaman dekkarin päähenkilönään symppis Pii Marin.

      • Kiva kuulla vaikutelmiasi Ferrantesta, Ramoona. Mitä Ferrante meille tekee ?.)) Amalian rakkaus tosiaan käsittelee (myös) äidin ja tyttären suhdetta, mihin ei kovin helposti kajota. Itse en muista muita kuin Ingmar Bergmanin elokuvan Syyssonaatti. Taisi olla joku Ingmarin puolisoista, joka oli siinä jotenkin esikuvana.

        Tekisi tosiaan mieli vaihtaa viihteelle välillä. Liian pitkään on tullut luettua tätä "hyvää kaunokirjallisuutta". Sillä on aina hintansa ja kuten sanot, taide ei välttämättä aina viihdytä meitä. Se voi myös järkyttää, ravistella ja vähintäinkin hämmentää...

        Eppu Nuotiota on kehuttu. Joku dekkari minulla taitaa maalla ollakin, mutta en ole "ehtinyt" lukea.
        Tämä meidän kulttuurihistoria kiinnostaa myös ja harmittaa kun ei oikein arvaa mennä katsomaan näitä uusia elokuvia: "Aalto" ja "Tove"...Ymmärtääkseni korona on kyllä huomioitu teatterinäytöksissä, rajoitettu katsoja/osallistujamääriä ja huomioitu turvavälit. Maskin jokainen voi tietysti tuoda tullessaan...


    • Jos aiotte lukea Aikuisten valheellinen elämä-kirjan niin en kerro sitten enempää. Juonenpaljastukset eivät ole kivoja, mutta voin vain sanoa että kyllä se on ihan ehtaa Ferrantea. Luen nyt Napoli-sarjan kahta viimeistä osaa uudelleen odotellessani kolmatta sesonkia televisiosarjasta.
      Viihteenä olen katsellut HBO;sta historiallista sarjaa Englannin kuninkaallisista 1400-1600-luvulle, Ruusujen sodasta ja viimeinen osakin, Espanjalainen prinsessa, oli ihan katsottavaa kamaa Kaikki minisarjat (8 osaa kutakin, Valkoinen kuningatar, Valkoinen Prinsessa ja Espanjalainen prinsessa) perustuvat Philippa Gregoryn romaaneihin.

      • Anonyymi

        Aivan. Englanti on tärkein Euroopan maa, demokratian perusta ja H8 teki tosivirheen hylkäämällä Catalinan. Hän olisi voinut valloittaa Ranskan diktatuurin Catalinan avulla. Brexit juontuu tästä hylkäämisestä. Catalinan oikea sukunimi on Tamarantakainen Trastamara


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Englanti on tärkein Euroopan maa, demokratian perusta ja H8 teki tosivirheen hylkäämällä Catalinan. Hän olisi voinut valloittaa Ranskan diktatuurin Catalinan avulla. Brexit juontuu tästä hylkäämisestä. Catalinan oikea sukunimi on Tamarantakainen Trastamara

        Elikkä Tambrentakainen, Tras Tamaris, ‘más allá del río Tambre’) en el noroeste de Galicia. Minulle oli uutta se että Catalina ja Henry olivat myös Plantagenetejä molemmat, siis polveutuivat yhteisestä esi-isästä, John De Gauntista. Ei ollut politiikka ihan lastenleikkiä 1500-luvun Englannissakaan. Päät istuivat kovin herkässä hartoissa.
        Ei ole aivan päätöntä väittää että H8 teki virheen hyljätessään Catalinan. Poikaa hän ei saanut yhdenkään laillisen vaimon kanssa ainakaan.


    • Onko tästä poistettu viesti?
      Laitatko sen uudelleen, ilman vieraskielisiä linkkejä?

      • Anonyymi

        Onko joka toinen sana jäänyt pois, vai tuleeko tekstiä selventävä osio tähän huomenna?


    • Anonyymi

      Ploma on tullut järkiinsä ja lopettanut kirjoitte luntälle pönttöosastolle soumi24sen suuripalstalle ja keskittyy vaihteeksi elämäänsä

      • Anonyymi

        Nyt se kuuluisa P edustaa täällä näitä nokkiinsa ottaneita ja siipeensä saaneita ja koko ajan niillä on päivystys käynnissä.


      • Anonyymi

        Siis missä löytyy punainen lankasi tässä vuolaassa avauksessasi? tuolla aiheella Ferranten romaanissa, vaiko haluatko analysoida lukemaasi täällä höh , *valheellista elämää.*

        Kuullostaa,.. ja vielä enemmän tuntuu nimi pettävältä pohjalta ja -ikävähköltä, että luet ja kuuntelet 😀)) Voihan nenä! Ferranten diilerinäkö nyt agentoit manifestejä *Suomi myös*

        Temppuilisit nyt vähemmän!
        terv. sinisiru


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis missä löytyy punainen lankasi tässä vuolaassa avauksessasi? tuolla aiheella Ferranten romaanissa, vaiko haluatko analysoida lukemaasi täällä höh , *valheellista elämää.*

        Kuullostaa,.. ja vielä enemmän tuntuu nimi pettävältä pohjalta ja -ikävähköltä, että luet ja kuuntelet 😀)) Voihan nenä! Ferranten diilerinäkö nyt agentoit manifestejä *Suomi myös*

        Temppuilisit nyt vähemmän!
        terv. sinisiru

        PS. en ymmärrä tarvetta nostaa kerran jo luettuja ketjuja,..nytkin pidin avaustasi tänään tehtynä,..toistona !

        sinisiru


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis missä löytyy punainen lankasi tässä vuolaassa avauksessasi? tuolla aiheella Ferranten romaanissa, vaiko haluatko analysoida lukemaasi täällä höh , *valheellista elämää.*

        Kuullostaa,.. ja vielä enemmän tuntuu nimi pettävältä pohjalta ja -ikävähköltä, että luet ja kuuntelet 😀)) Voihan nenä! Ferranten diilerinäkö nyt agentoit manifestejä *Suomi myös*

        Temppuilisit nyt vähemmän!
        terv. sinisiru

        Olen todella yllättynyt palautteestasi, sini-siru.

        En käsitä mistä "temppuilusta " puhut. Nostin ylos vanhan (parin kuukauden ikäisen) ketjuni Elena Ferranten viimeisestä kirjasta ja liitin siihen uuden kommentin jossa pääasiana oli linkki artikkeliin suomalaisessa julkaisussa, jossa oli tämä Ferranten hiljakkoin antama haastattelu (hyvin harvinainen tapaus). Meitä on useita täällä jotka luemme Ferrantea, enkä minä häntä täällä markkinoi.
        "Aikuisten valheellinen elämä" on erittäin ajankohtainen ja kiinnostava aihe ja haastattelussa kirjailija itse vielä määrittelee miksi kirjan nimeksi tuli juuri se.


      • Anonyymi kirjoitti:

        PS. en ymmärrä tarvetta nostaa kerran jo luettuja ketjuja,..nytkin pidin avaustasi tänään tehtynä,..toistona !

        sinisiru

        Katsoin asiallisemmaksi nostaa vanhan ketjuni johon tämä kommentti saumattomasti liittyy, elikkä päivittää sitä lisäten uutta infoa kuin tehdä uusi aloitus samasta asiasta.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Katsoin asiallisemmaksi nostaa vanhan ketjuni johon tämä kommentti saumattomasti liittyy, elikkä päivittää sitä lisäten uutta infoa kuin tehdä uusi aloitus samasta asiasta.

        Et kai täällä 80 ? ole avannut omia kirjalllisuusketjujasi, en ainakaan tiedosta nähneeni!

        Vaikka silloin tällöin vastaan ryhmänne aloituksiin, ei yhteiskirjoittelu riitaisten tapanne vuoksi ole meille ollut mitenkään antoisaa!

        Ei kai tuo aloituksesi ole 80 kirjoittajien inresseissä, hyvänen aika. Eikö Ferranten ketju ollut 70 alun alkaen.
        Ok, jos olen käsittänyt väärin alkuperäisestä sijainnista 70 ja vice versa 80.

        so what. let it be,..


      • sinisiru kirjoitti:

        Et kai täällä 80 ? ole avannut omia kirjalllisuusketjujasi, en ainakaan tiedosta nähneeni!

        Vaikka silloin tällöin vastaan ryhmänne aloituksiin, ei yhteiskirjoittelu riitaisten tapanne vuoksi ole meille ollut mitenkään antoisaa!

        Ei kai tuo aloituksesi ole 80 kirjoittajien inresseissä, hyvänen aika. Eikö Ferranten ketju ollut 70 alun alkaen.
        Ok, jos olen käsittänyt väärin alkuperäisestä sijainnista 70 ja vice versa 80.

        so what. let it be,..

        "Eikö Ferranten ketju ollut 70 alun alkaen." Ei ollut.
        Se oli tässä samassa osiossa alun perinkin.
        Kirjoitan ja teen aloituksia eri ryhmissä ja täällä juuri löysin kirjallisuudesta kiinnostuneita kuten Demeter, Ramoona, useita anonyymejä joiden kanssa keskustelu aiheesta on ollut antoisaa, enkä mielestäni ole loukannut ketään, ainakaan tietoisesti. On totta jos kimppuuni käydään saatan vastata napakasti, mutta en usko kuitenkaan että pääasiallinen antini näille palstoille on ollut riidan hakeminen.
        No joo, se siitä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        "Eikö Ferranten ketju ollut 70 alun alkaen." Ei ollut.
        Se oli tässä samassa osiossa alun perinkin.
        Kirjoitan ja teen aloituksia eri ryhmissä ja täällä juuri löysin kirjallisuudesta kiinnostuneita kuten Demeter, Ramoona, useita anonyymejä joiden kanssa keskustelu aiheesta on ollut antoisaa, enkä mielestäni ole loukannut ketään, ainakaan tietoisesti. On totta jos kimppuuni käydään saatan vastata napakasti, mutta en usko kuitenkaan että pääasiallinen antini näille palstoille on ollut riidan hakeminen.
        No joo, se siitä.

        Tuntuu, että nyt on vähän joka puolella sellainen ilmapiiri, että pitää yrittää sovitella sanojaan, ettei tule turpiin, Paloma...))
        Ehkä kerjään verta nenästäni kun sanon, että minäkin olen Ferrante-fani ja tuo haastettelu avasi kyllä uutta ulottuvuutta hänen tuotantonsa ymmärtämiseen ja samalla itseni ymmärtämiseen. Niinhän hyvä kirjallisuus toimii: auttaa meitä näkemään myös itsestämme sellaisia puolia, joita emme omin neuvoin pystyisi tavoittamaan.
        Ainoa asia, mitä nuo haastattelut eivät minulle avartaneet on tuo patriarkaatti, miesvalta, vai miten sana kuuluu "suomeksi" ? En ole tainnut siitä koskaan itse kärsiä ja siksi kai sitä on ilmiönä vaikea tavoittaa vaikka teorian tasolla näkisi sen tuhoisan vaikutuksen eikä hyväksyisi sitä sortoa mitä naisiin kohdistuu etenkin alikehittyneissä maissa.

        Sini-sirkulle ja muillekin pahoittelut siitä, että itsekin osallistun tähän ketjuun. Johtuikohan aloituksen tuominen tänne 80 :lle siitä, että täällä kirjoitusrauha on pitänyt paremmin ? 70 :lla meno taitaa olla villimpää kuin täällä ? Silti ymmärrän 80 :laisten turhautumisen. Ei ole kiva että tutut ja turvalliset kuviot särkyvät...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tuntuu, että nyt on vähän joka puolella sellainen ilmapiiri, että pitää yrittää sovitella sanojaan, ettei tule turpiin, Paloma...))
        Ehkä kerjään verta nenästäni kun sanon, että minäkin olen Ferrante-fani ja tuo haastettelu avasi kyllä uutta ulottuvuutta hänen tuotantonsa ymmärtämiseen ja samalla itseni ymmärtämiseen. Niinhän hyvä kirjallisuus toimii: auttaa meitä näkemään myös itsestämme sellaisia puolia, joita emme omin neuvoin pystyisi tavoittamaan.
        Ainoa asia, mitä nuo haastattelut eivät minulle avartaneet on tuo patriarkaatti, miesvalta, vai miten sana kuuluu "suomeksi" ? En ole tainnut siitä koskaan itse kärsiä ja siksi kai sitä on ilmiönä vaikea tavoittaa vaikka teorian tasolla näkisi sen tuhoisan vaikutuksen eikä hyväksyisi sitä sortoa mitä naisiin kohdistuu etenkin alikehittyneissä maissa.

        Sini-sirkulle ja muillekin pahoittelut siitä, että itsekin osallistun tähän ketjuun. Johtuikohan aloituksen tuominen tänne 80 :lle siitä, että täällä kirjoitusrauha on pitänyt paremmin ? 70 :lla meno taitaa olla villimpää kuin täällä ? Silti ymmärrän 80 :laisten turhautumisen. Ei ole kiva että tutut ja turvalliset kuviot särkyvät...

        Tuttu ja turvallinen? Ihan kuin täällä olisi vain hauraita vanhuksia, jotka ei kestä mitään erilaista ja uutta. Nuo seliselit aina vaan pahentaa asioita ja asettaa selittäjät naurettavaan valoon. Kyllä tuo ss on älykkäämpi, tieteistä ja taiteista kiinnostunut ja parempi taiteilija kuin yksikään teistä itsenne ylistäjistä ja taiteellanne kehuvista. Ei ihme että hänelläkin pinna palaa, kun tuota Ferranttea tuputetaan ja opastetaan lukemaan kuin se olisi maailman tärkeintä kirjallisuutta.


      • demeter1 kirjoitti:

        Tuntuu, että nyt on vähän joka puolella sellainen ilmapiiri, että pitää yrittää sovitella sanojaan, ettei tule turpiin, Paloma...))
        Ehkä kerjään verta nenästäni kun sanon, että minäkin olen Ferrante-fani ja tuo haastettelu avasi kyllä uutta ulottuvuutta hänen tuotantonsa ymmärtämiseen ja samalla itseni ymmärtämiseen. Niinhän hyvä kirjallisuus toimii: auttaa meitä näkemään myös itsestämme sellaisia puolia, joita emme omin neuvoin pystyisi tavoittamaan.
        Ainoa asia, mitä nuo haastattelut eivät minulle avartaneet on tuo patriarkaatti, miesvalta, vai miten sana kuuluu "suomeksi" ? En ole tainnut siitä koskaan itse kärsiä ja siksi kai sitä on ilmiönä vaikea tavoittaa vaikka teorian tasolla näkisi sen tuhoisan vaikutuksen eikä hyväksyisi sitä sortoa mitä naisiin kohdistuu etenkin alikehittyneissä maissa.

        Sini-sirkulle ja muillekin pahoittelut siitä, että itsekin osallistun tähän ketjuun. Johtuikohan aloituksen tuominen tänne 80 :lle siitä, että täällä kirjoitusrauha on pitänyt paremmin ? 70 :lla meno taitaa olla villimpää kuin täällä ? Silti ymmärrän 80 :laisten turhautumisen. Ei ole kiva että tutut ja turvalliset kuviot särkyvät...

        Tuossa alempana on kirjoitus johon en viitsi vastata, koska se on osa tätä maalitusta minkä kohteeksi olen joutunut. "Hajoita ja hallitse" on vanha periaate, taitaa olla Macchiavellin prinssistä? Joitakinnimimerkkejä ylistetäänmaasta taivaaseen, joitakin lytätään ja maalitetaan ja näin saadaan epäsopua ja ärtymystä aikaan palstalla ja "syntipukeiksi" ne joiden kanssa kemiat ei kohtaa. En oikein jaksa ymmärtää, onko tämä joku taktiikka tai strategia jota joku henkilö joka kokee olevansa ulkopuolella, ilman vaikutusvaltaa, syrjässä tai muuten kykenemätön vaikuttamaan käyttää saadakseen ellei muuta niin pelkkää harmia aikaan? Eläkeläisten hiekkalaatikon kiusanhenki?
        Ei meistä kukaan varmastikaan hae mitään henkilökohtaista kunniaa ja kiitosta täältä; meille (tai siis ainakin minulle ja uskon sinun suhteesi asiat olevan samalla tavalla) riittää se arvostus ja huomio jota saamme läheisimmiltä ja kotipiiristä. Emme hae kiitosta tai arvovaltaa täältä.
        Kuhan rupattelemme ;)
        ***
        Patriarkaatista (Paternaalisesta määräysvallasta, joka on ollut normi yhteiskunnassamme todella pitkään) sen verran vain että eihän se ollut kuin muutama kymmen vuosi sitten kun aviotonta lasta odottava nuori tyttö heitettiin kadulle, koska heidän "myyntiarvonsa" romahti ja perheen (isän) kunnia tahraantui kun geeniperimää levitettiin edesvastuuttomasti ja ilman lupaa? Näinhän patriarkaatti toimi meidänkin keskuudessamme. (Yksi esimerkki jota on puitu näilläkin palstoilla) Siitä voisi puhua paljon enemmänkin ja F. tekee sarallaan suuremmoista työtä analysoidessaan patriarkaattia ja sen merkitystä yhteiskunnallisessa kehityksessä ja naisen asemassa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tuossa alempana on kirjoitus johon en viitsi vastata, koska se on osa tätä maalitusta minkä kohteeksi olen joutunut. "Hajoita ja hallitse" on vanha periaate, taitaa olla Macchiavellin prinssistä? Joitakinnimimerkkejä ylistetäänmaasta taivaaseen, joitakin lytätään ja maalitetaan ja näin saadaan epäsopua ja ärtymystä aikaan palstalla ja "syntipukeiksi" ne joiden kanssa kemiat ei kohtaa. En oikein jaksa ymmärtää, onko tämä joku taktiikka tai strategia jota joku henkilö joka kokee olevansa ulkopuolella, ilman vaikutusvaltaa, syrjässä tai muuten kykenemätön vaikuttamaan käyttää saadakseen ellei muuta niin pelkkää harmia aikaan? Eläkeläisten hiekkalaatikon kiusanhenki?
        Ei meistä kukaan varmastikaan hae mitään henkilökohtaista kunniaa ja kiitosta täältä; meille (tai siis ainakin minulle ja uskon sinun suhteesi asiat olevan samalla tavalla) riittää se arvostus ja huomio jota saamme läheisimmiltä ja kotipiiristä. Emme hae kiitosta tai arvovaltaa täältä.
        Kuhan rupattelemme ;)
        ***
        Patriarkaatista (Paternaalisesta määräysvallasta, joka on ollut normi yhteiskunnassamme todella pitkään) sen verran vain että eihän se ollut kuin muutama kymmen vuosi sitten kun aviotonta lasta odottava nuori tyttö heitettiin kadulle, koska heidän "myyntiarvonsa" romahti ja perheen (isän) kunnia tahraantui kun geeniperimää levitettiin edesvastuuttomasti ja ilman lupaa? Näinhän patriarkaatti toimi meidänkin keskuudessamme. (Yksi esimerkki jota on puitu näilläkin palstoilla) Siitä voisi puhua paljon enemmänkin ja F. tekee sarallaan suuremmoista työtä analysoidessaan patriarkaattia ja sen merkitystä yhteiskunnallisessa kehityksessä ja naisen asemassa.

        Kirjastoissa on paljon hyviä kirjoja, parempia kuin joku Ferrante, lukekaa niitä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuttu ja turvallinen? Ihan kuin täällä olisi vain hauraita vanhuksia, jotka ei kestä mitään erilaista ja uutta. Nuo seliselit aina vaan pahentaa asioita ja asettaa selittäjät naurettavaan valoon. Kyllä tuo ss on älykkäämpi, tieteistä ja taiteista kiinnostunut ja parempi taiteilija kuin yksikään teistä itsenne ylistäjistä ja taiteellanne kehuvista. Ei ihme että hänelläkin pinna palaa, kun tuota Ferranttea tuputetaan ja opastetaan lukemaan kuin se olisi maailman tärkeintä kirjallisuutta.

        En nyt kyllä tarkoittanut noin, Ano 12.31. Näitä vääriä sananvalintoja minulta kyllä irtoaa, enkä yleensä niitä selittele, kun kokemus on osoittanut, että siinä käy juuri noin kuin toteat, selitykset vain pahentavat tilannetta.
        Sen kai voi sentään sanoa, että olen aina ihaillut Sini-sirkkua ja hänen laajaa tieteen/taiteen tuntemustaan ja myös hänen valoisaa elämänasennettaan, puhumattakaan niistä ihanista ruokaresepteistä, mitä hän on tänne jakanut...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        En nyt kyllä tarkoittanut noin, Ano 12.31. Näitä vääriä sananvalintoja minulta kyllä irtoaa, enkä yleensä niitä selittele, kun kokemus on osoittanut, että siinä käy juuri noin kuin toteat, selitykset vain pahentavat tilannetta.
        Sen kai voi sentään sanoa, että olen aina ihaillut Sini-sirkkua ja hänen laajaa tieteen/taiteen tuntemustaan ja myös hänen valoisaa elämänasennettaan, puhumattakaan niistä ihanista ruokaresepteistä, mitä hän on tänne jakanut...

        Tämä on yleinen palsta joten älkää tuoko henkilökohtaisia viestejänne tänne.
        Touhu on mennyt kilpailuksi kuka lukee parhaita kirjoja, kenen sopat maistuvat
        herkullisimmilta, kenen lapsenlapset jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on yleinen palsta joten älkää tuoko henkilökohtaisia viestejänne tänne.
        Touhu on mennyt kilpailuksi kuka lukee parhaita kirjoja, kenen sopat maistuvat
        herkullisimmilta, kenen lapsenlapset jne.

        Henkilökohtaisia viestejä ? Jos noin on, en taida osata olla/kirjoittaa täällä. Minun luontooni taitaa kuulua tuo "henkilökohtaisuus" ja jos tunnen toisen kirjoittajan pitkältä ajalta pitäisikö olla kuin en tuntisi ?
        Kilpailusta minua, alisuorittajaa, ei ole vielä syytettykään..))
        Sitä moitetta nyt pukkaa joka puolelta ja jos kaikkien ohjeitten mukaan yrittäisi ojentautua niin ei lopulta voisi sanoa yhtään mitään.
        Ei sillä. Näihin asti olen itse päässyt todella helpolla, mutta eihän sitä koskaan tiedä, milloin se onni kääntyy...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Henkilökohtaisia viestejä ? Jos noin on, en taida osata olla/kirjoittaa täällä. Minun luontooni taitaa kuulua tuo "henkilökohtaisuus" ja jos tunnen toisen kirjoittajan pitkältä ajalta pitäisikö olla kuin en tuntisi ?
        Kilpailusta minua, alisuorittajaa, ei ole vielä syytettykään..))
        Sitä moitetta nyt pukkaa joka puolelta ja jos kaikkien ohjeitten mukaan yrittäisi ojentautua niin ei lopulta voisi sanoa yhtään mitään.
        Ei sillä. Näihin asti olen itse päässyt todella helpolla, mutta eihän sitä koskaan tiedä, milloin se onni kääntyy...

        Tämä nyt sinuun kohdistuva maalittaminen on järkyttävää, vaikka et tuttuni olekkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on yleinen palsta joten älkää tuoko henkilökohtaisia viestejänne tänne.
        Touhu on mennyt kilpailuksi kuka lukee parhaita kirjoja, kenen sopat maistuvat
        herkullisimmilta, kenen lapsenlapset jne.

        No joo, tuohon viimeiseen yhdyn, jotta ei menisi aivan kiusalliseen kokemiseen heh he,..

        Mieluimmin kokisi Aku Korhosemme iki-ihanan humorin, lempeiden silmiensä räpsyttelyssä, kun hän tukkilaiskämpissä jakoi muistelmiaan: Ja kun sir Robert hellästi tarttui neitokainen Marharethan käteen , ja kuiskasi tuo ikimuistettavan :elskate elskate !

        Jäin katsomaan puolesta välistä tuota kotimaista farssia, komeiden " patriarkkojen " mieletöntä hullaantumista. (Jopi Rinne (suosikkini muinoin, oli toinen kilpakosijoista 😂😂 ) Ääneen sai nauraa kohdittain,..vaan Aku Korhosen jätkä, oli huumorillaan vallan filosofisen ihana: "Ja niin neitsyt Margarethan silmät kimmelsivät sir Rob,..."

        Nyt riittää female ketju tälle mosterille,.mo`i

        sinisiru


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tuossa alempana on kirjoitus johon en viitsi vastata, koska se on osa tätä maalitusta minkä kohteeksi olen joutunut. "Hajoita ja hallitse" on vanha periaate, taitaa olla Macchiavellin prinssistä? Joitakinnimimerkkejä ylistetäänmaasta taivaaseen, joitakin lytätään ja maalitetaan ja näin saadaan epäsopua ja ärtymystä aikaan palstalla ja "syntipukeiksi" ne joiden kanssa kemiat ei kohtaa. En oikein jaksa ymmärtää, onko tämä joku taktiikka tai strategia jota joku henkilö joka kokee olevansa ulkopuolella, ilman vaikutusvaltaa, syrjässä tai muuten kykenemätön vaikuttamaan käyttää saadakseen ellei muuta niin pelkkää harmia aikaan? Eläkeläisten hiekkalaatikon kiusanhenki?
        Ei meistä kukaan varmastikaan hae mitään henkilökohtaista kunniaa ja kiitosta täältä; meille (tai siis ainakin minulle ja uskon sinun suhteesi asiat olevan samalla tavalla) riittää se arvostus ja huomio jota saamme läheisimmiltä ja kotipiiristä. Emme hae kiitosta tai arvovaltaa täältä.
        Kuhan rupattelemme ;)
        ***
        Patriarkaatista (Paternaalisesta määräysvallasta, joka on ollut normi yhteiskunnassamme todella pitkään) sen verran vain että eihän se ollut kuin muutama kymmen vuosi sitten kun aviotonta lasta odottava nuori tyttö heitettiin kadulle, koska heidän "myyntiarvonsa" romahti ja perheen (isän) kunnia tahraantui kun geeniperimää levitettiin edesvastuuttomasti ja ilman lupaa? Näinhän patriarkaatti toimi meidänkin keskuudessamme. (Yksi esimerkki jota on puitu näilläkin palstoilla) Siitä voisi puhua paljon enemmänkin ja F. tekee sarallaan suuremmoista työtä analysoidessaan patriarkaattia ja sen merkitystä yhteiskunnallisessa kehityksessä ja naisen asemassa.

        ..."eihän se ollut kuin muutama kymmen vuosi sitten sitten kun aviotonta lasta
        odottava nuori tyttö heitettiin kadulle..."

        Missä maassa ? Ei Suomessa ainakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ..."eihän se ollut kuin muutama kymmen vuosi sitten sitten kun aviotonta lasta
        odottava nuori tyttö heitettiin kadulle..."

        Missä maassa ? Ei Suomessa ainakaan.

        Ei ei varmaankaan.
        Suomessa iskä esitteli murrosikäisen tyttärensä joka kulki masu pystyssä että tässä meidän Katariina se odottaa lasta taloon yöpyneelle laukkuryssälle, eikös olekin sievää! Siitä saa joku tilallinen upean vaimon nyt kun sen hedelmällisyyskin on todistettu.
        Kaksisataa vuotta sitten piiat tekivät isännille lapsia avioliiton ulkopuolella ja saivat samalla pikkupiikoja ja pikkurenkejä taloon ruokapalkalla.
        Mutta nää jutut kuuluvat onneksi historiaan.
        Miksiköhän äidit viisikymmentäluvun suomalaisessa kodissa eivät pystyneet valistamaanja sitten jos vahinko oli tapahtunut, suojelemaan omaa lastaan, vaan erehtynyt ja petetty lapsi hylättiin, lähetettiin pois kotoa ettei pilaisi maisemaa äpärällään tai parhaassa tapauksessa joko pakotettiin antamaan lapsi pois aiheuttaen elinikäisen trauman tytölle tai menemään pakkoavioon hyväksikäyttäjänsä kanssa, usein miniäksi/piiaksi maalaistaloon?
        Mutta tällaista tapahtui vain mualla ja kirjoissa ja elokuvissa ja vanhojen vaimojen muisteloissa? Ei Suomessa....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä nyt sinuun kohdistuva maalittaminen on järkyttävää, vaikka et tuttuni olekkaan.

        Vähän hämmästelin itsekin tuota viestiä, Ano 16.01, mutta toinen kirjoittaja taisi hoksata mistä oli kyse: tuttu stalkkaajahan se siinä valepuvussa lähestyy. Tai sitten ei..)) Olen nyt saanut niin paljon kannustusta että mieli on hyvä, kiitos vain sinullekin. En ole niin itseriittoinen että kirjoittelisin, ellei koskaan tule palautetta. Onhan se aina merkki siitä, että joku on lukenut ja ajatellut asioista samansuuntaisesti.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ei ei varmaankaan.
        Suomessa iskä esitteli murrosikäisen tyttärensä joka kulki masu pystyssä että tässä meidän Katariina se odottaa lasta taloon yöpyneelle laukkuryssälle, eikös olekin sievää! Siitä saa joku tilallinen upean vaimon nyt kun sen hedelmällisyyskin on todistettu.
        Kaksisataa vuotta sitten piiat tekivät isännille lapsia avioliiton ulkopuolella ja saivat samalla pikkupiikoja ja pikkurenkejä taloon ruokapalkalla.
        Mutta nää jutut kuuluvat onneksi historiaan.
        Miksiköhän äidit viisikymmentäluvun suomalaisessa kodissa eivät pystyneet valistamaanja sitten jos vahinko oli tapahtunut, suojelemaan omaa lastaan, vaan erehtynyt ja petetty lapsi hylättiin, lähetettiin pois kotoa ettei pilaisi maisemaa äpärällään tai parhaassa tapauksessa joko pakotettiin antamaan lapsi pois aiheuttaen elinikäisen trauman tytölle tai menemään pakkoavioon hyväksikäyttäjänsä kanssa, usein miniäksi/piiaksi maalaistaloon?
        Mutta tällaista tapahtui vain mualla ja kirjoissa ja elokuvissa ja vanhojen vaimojen muisteloissa? Ei Suomessa....

        Maalla 50-luvulla asuneena ei muista yhtäkään hylättyä lasta, joka olisi lähetetty
        pois "ettei pilaisi maisemaa äpärällään".


    • Anonyymi

      Eikö tämän ketjun siirto 70 palstalle onnistu aloittajalta?

      • Miksi?
        Minulla ei ole mitään syytä siirtää tätä minnekään. Tein aloituksen nimenomaan tälle palstalle (80 ) koska täällä on muitakin kiinnostuneita.
        En ole edes yrittänyt siirtää.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Miksi?
        Minulla ei ole mitään syytä siirtää tätä minnekään. Tein aloituksen nimenomaan tälle palstalle (80 ) koska täällä on muitakin kiinnostuneita.
        En ole edes yrittänyt siirtää.

        Lueskelin tänään kirjallisuusketjuja tämän foorumin kirjallisuusvalikosta.

        Olit sinnekin tehnyt aloituksen Ferrantesta ja saanut jopa vastauksen, mutta et sitten ollut hänelle vastannut. Huonoa käytöstä sinulta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lueskelin tänään kirjallisuusketjuja tämän foorumin kirjallisuusvalikosta.

        Olit sinnekin tehnyt aloituksen Ferrantesta ja saanut jopa vastauksen, mutta et sitten ollut hänelle vastannut. Huonoa käytöstä sinulta.

        Laitappa linkki, en muista nähneeni koko vastausta. Hyvä että joku seuraa minunkin edesottamuksiani näillä foorumeilla.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Laitappa linkki, en muista nähneeni koko vastausta. Hyvä että joku seuraa minunkin edesottamuksiani näillä foorumeilla.

        Oletko sinä noin tyhmä vaiko itseäsi täynnä oleva? Kirjoitin, että kävin lukemassa kirjallisuusketjuja ja jos siellä sitten törmään sinun aloitukseesi, niin onko se sinun seuraamistasi?

        Osaatko edes hävetä typerää vastaustasi?

        Mitä tulee linkittämiseen, niin rekattu kirjoittajahan saa ilmoituksen mikäli hän saa vastauksen tuotoksiinsa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä noin tyhmä vaiko itseäsi täynnä oleva? Kirjoitin, että kävin lukemassa kirjallisuusketjuja ja jos siellä sitten törmään sinun aloitukseesi, niin onko se sinun seuraamistasi?

        Osaatko edes hävetä typerää vastaustasi?

        Mitä tulee linkittämiseen, niin rekattu kirjoittajahan saa ilmoituksen mikäli hän saa vastauksen tuotoksiinsa.

        En kumpaakaan. Juuri tästä syystä pyysin linkkiä, koska en ole nähnyt ko. ilmoitusta. Kävin palstalla enkä edes muista missä kategoriassa se olisi ollut.


      • Paloma01 kirjoitti:

        En kumpaakaan. Juuri tästä syystä pyysin linkkiä, koska en ole nähnyt ko. ilmoitusta. Kävin palstalla enkä edes muista missä kategoriassa se olisi ollut.

        Ok, never mind.
        Löysin sen.
        Eipä tuossa kommentissa ollut oikeastaan mitään keskusteltavaa.
        Saitpahan aiheen moittia minua.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ok, never mind.
        Löysin sen.
        Eipä tuossa kommentissa ollut oikeastaan mitään keskusteltavaa.
        Saitpahan aiheen moittia minua.

        "Eipä tuossa kommentissa ollut oikeastaan mitään keskusteltavaa."

        Toivottavasti et halkea ylimielisyyteesi.

        Koskaan ei voi tietää, millainen keskustelu voikaa syntyä mistäkin kommentista, että kannattaisi jättää moinen halveksunta pois.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Eipä tuossa kommentissa ollut oikeastaan mitään keskusteltavaa."

        Toivottavasti et halkea ylimielisyyteesi.

        Koskaan ei voi tietää, millainen keskustelu voikaa syntyä mistäkin kommentista, että kannattaisi jättää moinen halveksunta pois.

        Jaha, olet taas saalistamassa.
        Ei kommenttini ollut ylimielinen tai halveksuva.
        Siinä ei vain ollut riittävästi asiaa keskustelun jatkamiseksi. Se ei kantanut eteenpäin.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Jaha, olet taas saalistamassa.
        Ei kommenttini ollut ylimielinen tai halveksuva.
        Siinä ei vain ollut riittävästi asiaa keskustelun jatkamiseksi. Se ei kantanut eteenpäin.

        Saalistus eli predaatio on ekologinen vuorovaikutussuhde, jossa eliö, saalistaja, käyttää ravinnokseen toisia eläviä eliöitä, saaliita, näin kertoo wiki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saalistus eli predaatio on ekologinen vuorovaikutussuhde, jossa eliö, saalistaja, käyttää ravinnokseen toisia eläviä eliöitä, saaliita, näin kertoo wiki

        Nyt on siirrytty seuraavalle tasolle. Ennen pieninkin kriittinen kommentti oli maalittamista ja stalkkaamista, nyt saalistusta. Mitä seuraavaksi? Miksi otat niin haudanvakavasti tämän palstan sanomiset ? Rentoudu ja koeta nauttia joulun tulosta ja yleensä elämästä!


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ok, never mind.
        Löysin sen.
        Eipä tuossa kommentissa ollut oikeastaan mitään keskusteltavaa.
        Saitpahan aiheen moittia minua.

        Aika kapean kaavamaista ajattelua.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko vinkkejä ikävän lopettamiseen?

      Onko hyviä vinkkejä, miten pääsisi ikävästä eroon? Järkeviä pliis!
      Ikävä
      62
      2368
    2. Rippileirillä ahdistelua - jälleen kerran

      Lyhyen ajan sisällä monia tapauksia jotka todistavat, että lapsenne eivät ole turvassa rippileirillä. Leirin yövalvoja
      Luterilaisuus
      65
      1037
    3. Mikä on toivomuksesi

      Tällä hetkellä
      Ikävä
      101
      902
    4. Olen tyytyväinen Tinderiin

      Deittailu on pitkän parisuhteen jälkeen ollut pääosin virkistävää ja kiva sosiaalinen harrastus, josta on saanut seuraa,
      Sinkut
      140
      902
    5. Nimesi nainen

      On koko päivän ollut ajatusteni ykkönen. Jotenkin kaipaan sinua nyt entistä enemmän ja se on saanut minut miettimään tos
      Ikävä
      48
      856
    6. Tunnen intohimoa.

      Jokaiselle naiselle sanon että panisin.
      Ikävä
      169
      854
    7. Vaikka olet nainen

      Tunteellinen ja suhtaudut asioihin hyvin syvällisesti ( mikä on hyvä asia). Mutta kai sua nyt joskus huvittaa tämä meid
      Ikävä
      33
      748
    8. Eihän nyt mikään

      Sitten varmasti jäänyt hiertämään meidän välejä. Meillähän ei ole varsinaisesti edes koskaan mitään ollut ja siksi itse
      Ikävä
      51
      733
    9. Yritän toipua siitä, etten sinua saanut nainen

      Niin oli varmaan tarkoitettu. Oli nähty, että me emme kuulu yhteen ja teiden täytyy kulkea eri suuntaan. Yritän toipua m
      Ikävä
      38
      719
    10. Tavio toi uudet tuulet ministeriöön: Rukoushetkiä kabinetissa, vähemmistöpuheet pannaan

      Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio on ilmoittanut, ettei hänen puheisiinsa saa kirjoittaa mitään seksuaali-
      Ateismi
      68
      682
    Aihe