Miksi RKP värvaa ruotsinsuomalaisia Suomeen?

Anonyymi

Niinkun kaikki on humannut niin tämä palsta on täynnä värvääjiä Ruotsista Suomeen. Onko se sen takia että RKP on hävinnyt suuren määrän äänestäjiä ketkä on muuttanut Ruotsiin tai toisiin paikkoihin maailmaan?

Onko ruotsalaiset yritykset Suomessa palkannut värvääjiä houkuttelemaan ruotsinsuomalaisia Suomeen töihin sillä he ovat ruotsin kielen taitoisia?

Onko se tärkeetä RKP:lle saada rekisteröity ruotsinsuomalaiset ruotsinkieliseksi Suomessa että heitten edut ja tuet tulee olemaan ennallaan?

Te ketkä olette paluumuuttajia, tarkistakaa että teidät ei ole rekisteröity ruotsinkieliseksi automaattisesti jos te olette suomenkielisiä.

Tämä on tyypillinen RKP:n toimitus sosialisissa medioissa, he ovat kai myös Facebookissa ja muissa medioissa värväämäässä äänestäjiä Suomeen, vai onko?

18

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Självklart ska de värva svenskspråkiga till den svenska marknaden i Finland! Sverige behöver svenskspråkig personal på svenska företag, inte konstigt alls!

      • Anonyymi

        Suomessa pakkoruotsia ajetaan jotta pienelle vähemmistölle saadaan taattua etuoikeudet tarhasta, opiskelupaikoista, työpaikoista jopa eläkkeellä oloon asti. Opiskelijoita estetään opiskelemasta oikeasti tarvittavia kieliä pakottamalla heidät lukemaan turhaa ja haitallista pakkoruotsia.

        Tuhannet suomenkieliset korkeakouluihin pyrkineet ovat jääneet valitsematta koska paikat on jyvitetty pienemmillä pisteillä sisäänpäästetyille ruotsinkielisille. Samoin tuhannet suomenkieliset ja sujuvasti useita muita kieliä puhuvat on jätetty valitsematta esim. valtion virkoihin koska pakkoruotsilla suojataan ruotsinkielisten etuoikeudet virkoihin.


    • Anonyymi

      Minä ainakin olen pari vuotta sitten muuttanut Suomeen ihan omasta tahdosta. Minua auttoi täällä olleet keskustelut, joissa kerrottiin Suomesta. Ruotsissa olin kuullut väärää tietoa esimerkiksi Suomen hintatasosta ja miten vaikeaa olisi löytää asunto tai saada terveydenhoitoa. Voin kertoa että muutin Suomeen koska en enää voinut asua Ruotsissa. Kaupunkiniosasta tuli kuin pakolaisleiri missä ei ulkona voinut liikkua kuin vain puolenpäivän aikaan nopeasti ja jonkun toisen seurassa. kaikki paikat rikottiin ja varastettiin mitä irti saatiin. Poliisi ei auttanut mitään sanoi vain ettei pidä liikkua illalla ulkona yhtään. Katuvalotkin oli rikki joten ei ollut mitään turvaa. Kuvitteletko että sen jälkeen äänestäisin mitään puoluetta mikä kannattaa maahanmuuttoa? En todellakaan. Enkä koskaan osta Arlaa tai mitään Ruotsin tuotteita.

    • Anonyymi

      Tulette vielä huomaamaan, että moni RKP:n jäsen - varsinkin puolueen johtopaikoilta - tullaan asettamaan syytteeseen ja haastamaan oikeuteen. Siellä on vaikka minkälaista touhua harrastettu ja harrastetaan edelleen.

      RKP on arvostellut Suomessa voimassa olevaa nuuskan myyntikieltoa. Niin ikään RKP on ajanut nuuskan myynnin laillistamista Suomessa. Kevään 2011 hallitusneuvotteluissa RKP v-a-s-t-u-s-t-i talousrikoksista annettavien rangaistusten koventamista. Samoissa neuvotteluissa RKP esitti, että harmaan talouden torjuntaa pohtineet työryhmän muistiosta poistettaisiin kohtia, joissa viranomaisten välistä tiedonsaantia olisi vaadittu parannettavaksi ja hallintorekisteröityjä tilejä hallinnoivia pankkeja olisi velvoitettu selvittämään sijoittajien henkilöllisyys.

      ^ Samma på finska: RKP suojelee talousrikollisia!

      Vastahan tässä yksi ruotsinkielinen poliitikko, joka kylläkin oli Keskusta-puolueen jäsen, vangittiin huumerikoksista epäiltynä. Asia on sen verran tuore, ettei asiaa ilmeisesti ole edes vielä käsitelty oikeudessa.
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9a84e5d2-b468-46d9-b9c2-8f6ab373649f

      Ruotsinkielisiä saastapoliitikkoja tosiaan kuuluu moniin eri puolueisiin. Yksi hyvä esimerkki on Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson, joka on myös istuva opetusministeri. Li Anderssonin opinnot Åbo Akademissa on käsittääkseni vielä kesken. Tiedättekö, mihin aihepiiriin hän on erikoistunut? No, pakolaisoikeuteen tietenkin. Li Andersson teki kandidaatin tutkielmansa turvapaikanhakijoiden palautuskiellosta. Li kertoo nettisivuillaan, että hänen työn alla oleva maisterin tutkielmansa puolestaan käsittelee turvapaikanhakijoiden säilöönottoa. Lue itse tarkemmin täältä:
      http://liandersson.fi/li-andersson/

      Yksi Suomen vihatuimmista poliitikoista on entinen pääministeri Alexander Stubb (kok). Myös Alexin äidinkieli on ruotsi. Alexander Stubb kirjoitti helmikuussa 2017 Twitter-viestiinsä, että "Ruotsi on yksi turvallisimmista paikoista maan päällä". Jokainen ruotsinsuomalainen varmasti osaa arvioida, oliko Stubbin Ruotsi-arvio paikkaansa pitävä vai ei.
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005094800.html

      Näitä suomenruotsalaisia rikollisia poliitikkoja kyllä riittää. Esimerkiksi SDP:n riveissä aikoinaan heilunut Ulf Sundqvist on ehtinyt puuhata jos jonkinmoisia talousrikoksia. Muutamia niitä on käsitelty jopa oikeudessa, mutta ei hän mitään kunnon rangaistuksia ole saanut:
      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ulf_Sundqvist

      Yksi mulkku-ukko oli hiljattain kuollut Jörn Donner, joka ehti olla poliitikkona sekä SDP:n että RKP:n jäsen. Ei jäänyt valitettavasti elinaikanaan kiinni rikoksistaan. Tosin mulkkuus tuli kaikille ilmi.
      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Jörn_Donner
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201802032200718088
      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/2e5df3ef-cfb4-4f25-9d5a-65dbc1e1e86c
      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/17317a2c-ed35-4df9-aa6c-f075ef8e5307
      https://mvlehti.net/2016/04/17/vihreat-vasemmistoliitto-ja-donner-eivat-hyvaksyneet-poistettavien-turvapaikanhakijoiden-valvontaa/

      Suomessa toimii vain yksi naisten vapaamuurari-ryhmä. Se on tietenkin ruotsinkielinen naisvapaamuurarien ryhmä. Kuinkas ollakaan?

      Åbo Akademi puolestaan on ainoa Suomen yliopistoista, joka toimii säätiöpohjaisena. Lokakuussa 2018 Åbo Akademi joutui nopealla aikataululla vaihtamaan talousjohtajansa, koska silloinen talousjohtajansa Jean-Mikael Öhman oli jotenkin sotkeentunut Airiston Helmi Oy:n toimintaan, joissa on epäilty talousrikoksia. Kyseisen jutun tutkinta on edelleen kesken. Jean-Mikael Öhman on vaimo oli kyseisen yrityksen hallituksessa, kun yrityksen tiloihin tehtiin jättimäinen ratsia.
      https://yle.fi/uutiset/3-11133665

      HUOMIO!!!
      Suomessa asuu myös todella mukavia ihmisiä, joiden äidinkieli sattuu olemaan finlandssvenska. En missään nimessä väitä, että kaikki suomenruotsalaiset olisivat rikollisia tai muuten vain mulkkuja ihmisiä. Valitettavasti Suomessa asuvien ruotsinkielisten joukossa rikollisten ja kusipæisten ihmisten osuus on tosi suuri. Kaikkein ikävintä se on kuitenkin niille ruotsinkielisille suomalaisille, jotka ovat kunnollisia ihmisiä. Kannattaa muistaa heitä, sillä he joutuvat kärsimään rikollisten suomenruotsalaisten touhuista, kun heidätkin helposti leimataan rikollisiksi ilman syytä. Ei heitetä lasta pesuveden mukana!

      • Anonyymi

        Olipa tässä paljon hyvää tietoa ja oikein hyvät linkit. Kiitos. Kyllä olis lapiolle töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa tässä paljon hyvää tietoa ja oikein hyvät linkit. Kiitos. Kyllä olis lapiolle töitä.

        Niin oli hyvää tekstiä. RKP:n joukossa on paljon enemmänkin rikollisia. Lisäksi joidenkin yllä mainittujen poliitikkojen (esim. Stubb) touhuista olisi paljonkin kerrottavaa. Koska en voi tässä vaiheessa kertoa kaikkea, mitä tiedän, ryhdyn toteamaan että Alexander Stubb on tunnettu mm. koulukiusaajana.

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000750316.html

        Nuuskan myynnin kannatus on vain ja ainoastaan Ruotsin 🇸🇪 ja ruotsalaisten 🇸🇪 👬🧔🧕 etujen ajamista.


    • Anonyymi

      Mä olen tulkinnut noi asumisvihjeet enemmän ruotsinsuomalaisille eläkeläisille suunnatuiksi. Viesteissä on esitelty edullisia ja pieniä vuokra-asuntoja.

      Ruotsissa asuu edelleen sellaisia ikäihmisiä, jotka ansaitsisivat muuttaa Suomeen, jos vaan haluavat. Olen lähinnä heidän turvallisuudestaan huolestunut. Monille on kuulemma kerrottu ihan väärää tietoa Suomesta ja Suomeen muuttamisesta. Kuulemma Suomessa on kauhean kallista, rasistista eikä julkiset palvelut toimi. Venäjäkin uhkaa ja maa on konkurssin partaalla kuulemma.

      Tunnen itse muutamia nuoria ruotsinsuomalaisia, jotka ovat muuttaneet Suomeen opintojen, rakkauden, työn, turvallisuuden tai Suomi-kaipuun vuoksi. Totta kai he ovat tervetulleita Suomeen, jos ovat kunnon ihmisiä. Rikollisia me ei tarvita. Nuorilla vaikuttaa kuitenkin olevan paremmat tiedot Suomesta ja he ovat usein eteviä etsimään tietoa netistä ja muualta. Senioreille se tiedonhaku vaikuttaisi olevan hankalampaa.

      Useimpia ruotsinsuomalaisia pidättelee Ruotsissa ihan tavalliset syyt: Lapset, lapsenlapset, puoliso joka ei halua Suomeen, työpaikka, laitoshoidossa oleva omainen ja muut vastaavat syyt. Osa on sekaantunut rikoksiin ja he tietävät, ettei Suomi ole rikollisille ainakaan Ruotsia parempi maa.

      • Anonyymi

        Suomeen on Ruotsista jo tullutkin rikollisia paluumuuttajia. He ovat kyllä suomalaisia alkujaan, mutta asuivat pitkään Ruotsissa ja tekivät siellä rikoksia. Heidän rikokset olivat luonteeltaan sellaisia, että ne kohdistuivat vakavasti Suomea ja suomalaisia kohtaan. Huumekauppaa, talousrikoksia, valtiopetturuutta ja paljon muuta. Ruotsi hyötyi heidän toiminnastaan, joka oli viimeisen päälle epäisänmaallista.

        Lähetän tässä yhteydessä terveiset eräälle Ruotsissa pitkään asuneelle suomalaisnaiselle, joka muutti eläkkeelle jäätyään Etelä-Suomeen. Teit osan työurastasi töistä tiedotus-, viestintä- tai media-alalla. Tarkempia tietoja en viitsi antaa, koska henkilö itse tunnistaa itsensä jos tunnistaa. Nimesi ja rikoksesi tiedetään täällä Suomessa. Katsotaan mitä niistä seuraa.

        Minä en halua maanpettureita enkä rikollisia paluumuuttajina Suomeen. Olen 100% varma, että todella moni suomalainen ajattelee samalla tavalla.

        Jos olet syyllistynyt rikoksiin Suomea tai suomalaisia kohtaan, älä muuta takaisin Suomeen. Pysy siellä missä olet tai etsi itsellesi joku muu paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen on Ruotsista jo tullutkin rikollisia paluumuuttajia. He ovat kyllä suomalaisia alkujaan, mutta asuivat pitkään Ruotsissa ja tekivät siellä rikoksia. Heidän rikokset olivat luonteeltaan sellaisia, että ne kohdistuivat vakavasti Suomea ja suomalaisia kohtaan. Huumekauppaa, talousrikoksia, valtiopetturuutta ja paljon muuta. Ruotsi hyötyi heidän toiminnastaan, joka oli viimeisen päälle epäisänmaallista.

        Lähetän tässä yhteydessä terveiset eräälle Ruotsissa pitkään asuneelle suomalaisnaiselle, joka muutti eläkkeelle jäätyään Etelä-Suomeen. Teit osan työurastasi töistä tiedotus-, viestintä- tai media-alalla. Tarkempia tietoja en viitsi antaa, koska henkilö itse tunnistaa itsensä jos tunnistaa. Nimesi ja rikoksesi tiedetään täällä Suomessa. Katsotaan mitä niistä seuraa.

        Minä en halua maanpettureita enkä rikollisia paluumuuttajina Suomeen. Olen 100% varma, että todella moni suomalainen ajattelee samalla tavalla.

        Jos olet syyllistynyt rikoksiin Suomea tai suomalaisia kohtaan, älä muuta takaisin Suomeen. Pysy siellä missä olet tai etsi itsellesi joku muu paikka.

        Yksi ruosurikollinen muutti Ruotsista Suomeen ja viihtyi muutaman vuoden. Palasi sitten maitojunalla sinne xxx-köpingiin, kun alkoi Suomessa poltella Katiska-oikeudenkäynnit ja muut. Alkaa olla huumebisnes Suomessa jo riskialtista puuhaa. Kuka haluaisi eläkeläismummona tai -vaarina vankilaan hikoilemaan?

        Ruotsissa on vankilat täynnä, eikä ne muutenkaan ehdi jokaisen huumekauppiaan perässä juosta, kun etelän maiden nuorisogansterit pitävät poliisit niin kiireisinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi ruosurikollinen muutti Ruotsista Suomeen ja viihtyi muutaman vuoden. Palasi sitten maitojunalla sinne xxx-köpingiin, kun alkoi Suomessa poltella Katiska-oikeudenkäynnit ja muut. Alkaa olla huumebisnes Suomessa jo riskialtista puuhaa. Kuka haluaisi eläkeläismummona tai -vaarina vankilaan hikoilemaan?

        Ruotsissa on vankilat täynnä, eikä ne muutenkaan ehdi jokaisen huumekauppiaan perässä juosta, kun etelän maiden nuorisogansterit pitävät poliisit niin kiireisinä.

        Onhan jokunen Suomeen paluumuuttanut eläkevaari ja eläkemuori jo palannutkin Ruotsiin pikaista kyytiä. Haukkuvat tietysti Suomen kovaäänisesti lähteissään. Taisi kuitenkin olla pelko, että jotain kauniina aamuna Suomen poliisi pimpottaa ovikelloaan, jos vielä jäävät Suomeen. Läheltä jo paloi rikoskumppaneita. Katiska-rikosjuttu liittyy Ruotsiin ja vasta tuli julkisuuteen Kukkakauppa-rikosjuttu, joka myös liittyy Ruotsiin. Ja huomatkaa, että minä en puhu romaneista eli mustalaisista, vaan ihan valkolaisista suomalaisista ja ruotsinsuomalaisista. Pyörittävät huumekauppaa ynnä muuta miten kerkeävät. Toivoisin teidän kaikkien joutuvat telkien taakse. Suomessa teitä ja teidän bisneksiä ei suojella. Ruotsissa silminnäkijät ja asioista tietävät eivät uskalla puhua poliisille, mutta Suomessa ihmiset kyllä kertovat kaiken minkä tietävät paitsi poliisille myös toimittajille, internetissä toisille keskustelijoille, kadulla vastaantulijoille jne.


    • Anonyymi

      Tuli nuorena käytyä omenavarkaissa , käymään vain sinne tullaan eikä olemaan :D

    • Anonyymi

      Suomenruotsalaiset eivät juuri arvosta ruotsinsuomalaisia elleivät nämä ole alkujaan ruotsinkielisiä.

      Ennen vanhaan jako oli selvä:

      1. Suomenruotsalaiset olivat eliittiä: Aatelisia, korkeakoulutettuja, suurtilallisia yms. He ovat omasta mielestään Suomen kansasta ainoita "germaaneja" eli rodultaan parempia.

      2. Ruotsinsuomalaiset olivat pohjasakkaa: Matalasti koulutettuja duunareita, joiden oli (usein) pakko lähteä työn perässä Ruotsiin. Ruotsissa he tekivät usein raskaimpia ja vaarallisimpia töitä sekä joutuivat syrjinnän & rasismin kohteiksi.


      Ruotsinsuomalaiset eivät ole Suomeen paluumuutettuaan välttämättä olleet tervetulleita ruotsinkielisten joukkoon. Moni ei ole toisaalta halunnutkaan. Eri asia on ehkä sellaisissa tilanteissa, jos henkilöllä on jokin selkeä kiinnostuksen kohde ja löytää porukan, joka harrastaa samaa asiaa (esim. vapaapalokunta, käsipallo).

      Ruotsissa äidinkieleltään ruotsinkieliset eivät juurikaan ole osallistuneet ruotsinsuomalaisten tapahtumiin. He ovat kautta aikojen integroituneet nopeasti ja ilmeisesti aika helposti kantaruotsalaisten porukoihin. Tosin on suomenruotsalaistenkin suistakin kuultu kertomuksia, joissa heidän tapaansa puhua ruotsia pilkattiin ja heidän suomalaisuudelleen naureskeltiin.

      Oheinen lehtijuttu käsittelee jonkin verran tätä asiaa: https://yle.fi/uutiset/3-9865241

      • Anonyymi

        Ei taida RKP saada ruotsinsuomalaisia paluumuuttajista äänestäjiä eikä kannattajia. Varsinkin eläkeiän saavuttaneilla vaikuttaa olevan mitta täys' Ruotsia ja ruotsalaista kulttuuria. Tiedä sitten nuoremmista.


      • Anonyymi

        Vuonna 1970 kun Volvolle nii tuli suomalaisten porukoissa pyörittyä , sitten välissä Suomessa ja merillä.- Toisen kerran 1980 ku vaimon ka Ruottiin nii ollaan pysytty omissa oloissa , mitä nyt joskus ruottalaisten työkavereitten luona kaffeella :)

        Per-kel


    • Anonyymi

      Oletteko huomannut kuinka vahvasti Ruotsissa korostetaan että kaikki ei-germaanit täytyy oppia ruotsia? Onko ruotsin kielessä jotain hurjaa mikä tekee meidän lapsista petoja ketkä kuolee ruotsalaisuuden hyväksi, vai mitä? Tiedättekö miksi tämä ruotsin kieli on niin tärkeä tämän kansan kaikkiassa?

      • Anonyymi

        Ihan samalla tavalla englanninkielisissä maissa halutaan, että varsinkin kaikkien siellä asuvien perheiden lapset oppivat englantia. Onhan se sillä tavalla erittäin helppo ymmärtää, että jos haluaa asua siellä maassa (esim. Yhdysvalloissa) pysyvästi, pärjätä opinnoissa ja päästä jatko-opintoihin sekä työelämään, niin kyllähän sitä asuinmaan kieltä on tärkeä osata.

        Minua kuitenkin pännii, että monissakaan maissa ei tueta maahanmuuttajia opettamaan omille lapsilleen omaa äidinkieltään. Joissain maissa oman äidinkielen puhumiseen omille lapsilleen saatetaan suhtautua hyvin negatiivisesti. Olen kuullut monen amerikkalaisen neuvovan muun kielisiä ihmisiä, että heidän pitäisi puhua pikkulapsilleen vain englantia. No, eihän siitä yleensä mitään hyvää seuraa, jos huonoa englantia mongertava äiti (esimerkiksi intialainen) opettaa lapselleen huonoa englantia. Lapsi ei silloin opi kunnolla englantia, ei äidinkieltään eikä edes ymmärrä, mitä äitinsä yrittää sanoa. Aika moni lapsi on tällaisten neuvojen kautta saanut huonot lähtökohdat elämäänsä, kun ei osaa mitään kieltä kunnolla ja koulunkäyntikin saattaa olla alusta lähtien hyvin vaikeaa. Kaiken lisäksi suhde omiin vanhempiin voi jäädä heikoksi, jos ei ole edes yhteistä kieltä. Myös yhteydet muihin sukulaisiin ovat vaikeita, jos ei ole yhteistä kieltä.

        Minusta on ihan oikein kannustaa lasten vanhempia siinä, että he kannustaisivat lapsiaan opettelemaan asuinmaan kielen ja opiskelisivat sen kielen itsekin. Mutta ihan ensisijaista on, että ne vanhemmat puhuvat niille lapsilleen omaa äidinkieltään kotioloissa ihan vauvaiästä asti. Kyllä lapset kykenevät oppimaan kahta kieltä, vaikka saattaa vaikuttaa, että heidän kielellinen kehittyminen etenisi hitaammin kuin yksikielisillä lapsilla.

        Jos ihmisiltä ikään kuin varastetaan näiden äidinkieli, niin kyseessä on valitettavan usein eräänlainen siirtomaapolitiikka ja vahvemman sorto. Kannattaa suhtautua omaan kieleen kuin omaisuuteen. Tottahan vanhemmat tahtovat lapselleen perintöä antaa! Kieliperinnön antaminen aloitetaan jo vauvaikäisille, eikä siitä tarvitse maksaa veroa ainakaan rahassa. Kiusaamisen ja arvostelun kohteeksi saattaa kyllä joutua, mutta ei kannata ottaa niistä itseensä.


    • Anonyymi

      Pettynyt ruosumiehen ajatuksia.

      Luulin että mun synnyinmaassa olisi parempi asua kun Ruotsissa missä suomalaisuus on erittäin vaikea asia. Huomasin kun muutin Suomeen että täällä on kaksinaamanen vaikeus olla suomalainen Ruotsista. Useammat ihmiset ovat epäluuloisia meitä kohti ihan että oltaisiin rikollisia tai sossupummia. Olen aivan siisti ja hyvin koulutettu ihminen mutta mun ruotsalainen tausta ei sovi Suomessa useammalle henkilölle. Sain aivan huonon kohtelun kaupoissa kun huomattiin että puhun suomea aksentilla. Monet kassaneitit ei edes moikkanut kun tulin sinne toistaiseksi ja ei usein edes kertonut mitä piti maksaa tavaroista, ja jos teki joskus niin sanovat pahalla äänellä. He taisi antaa ymmärryksen että en ole tervetullut takaisin sillä tavalla.

      Kun olin asunut maassa noin vuoden ja luulin että suomalaiset ovat reiluja ja rehellisiä ihmisiä, niin petyin äärimmäisesti kun mun melkein uusi pyörä varastettiin talon pihasta. Olin lukittanut pyörän vajerilla mutta aamulla kun halusin lähtee pyörällä kaupunkiin, niin huomasin että vajerin oltiin knipsattu poikki jollain vehkeellä ja pyörä oli varastettu. Kun menin ilmoittamaan varastettu pyörän poliisille sain hyvin tylyn kohtelun. Tuntu ihan että poliisi epäili minua rikollisena koska puhuin suomea aksentilla. Mun ruotsalainen aksentti Suomessa on ollut kamala riesa ja vamma kaikissa oloissa ihmisten kanssa. Olen koittanut oppia puhumaan täysin neutraalilla aksentilla mutta se ei ole mahdollista, täytyy olla asunut Suomessa ihan pienestä asti että pystyy puhumaan suomalaisittain.

      Kun olen mennyt kahville tai kaljalle johkuun paikkaan, niin olen huomannut että henkilökunta alkaa puhumaan englantia mun kanssa ihan että olisin jostain Euroopan ulkopuolelta vaikka olen supisuomalainen.

      Ruotsissa vetelää ja Suomessa suo, mihkä lähtis pako että sais ihmisarvon takaisin?

      • Anonyymi

        Älä murehdi Sinä Hämeeseen paluumuuttanut!

        Eivät kaikki ruotsinsuomalaiset halua muuttaa Suomeen. Osa haluaisi, mutta puoliso tai lapset eivät halua Suomeen. Jotkut ovat liian vanhoja, sairaita ja heikkoja muuttaakseen. Jotkut haluaisivat muuttaa Suomeen, mutta he eivät jaksa tai halua opiskella Suomen kieltä. Heille esimerkiksi Norjan kielen oppiminen ja Norjaan muutto on helpompaa kuin Suomeen muutto. Jotkut suomalaistaustaiset ruotsalaiset haluaisivat muuttaa Suomeen, mutta Suomen viranomaiset eivät huoli heitä (esim. rikostaustan vuoksi).

        Useiden ennusteiden mukaan Ruotsista muuttaa Suomeen tänä vuonna vieläkin enemmän ruotsinsuomalaisia kuin heitä muutti vuonna 2020. Myös Suomen kansalaisuuksia anotaan takaisin enemmän kuin vuonna 2020. Enemmistö ruotsinsuomalaisista ei kuitenkaan edes harkitse paluumuuttoa Suomeen. Sellaisiakin on aika paljon, jotka harkitsevat paluumuuttoa vähän tai enemmänkin, mutta eivät kuitenkaan toteuta paluumuuttoa Suomeen. Kaiken lisäksi Suomesta muutetaan edelleen myös Ruotsiin päin. Muuttokuormia kulkee kumpaankin suuntaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3573
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      162
      2191
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      209
      1891
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1782
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      362
      1211
    6. 80
      1185
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1125
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1051
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      53
      964
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      940
    Aihe