Renkaat testattava 50% kuluneina

Anonyymi

Autoissa on keskimäärin 50% kuluneet renkaat. Siksi testi on tehtävä puoliksi kuluneilla renkailla. Kitkarenkailla on aina sama kitkataso kuluneena ja uutena, koska renkaan kuluessa esiin tulee aina uusi yhtä hyvä kitkapinta. Jopa Nokian Renkaat nastarenkaiden pahimpana lobbaajana on tämän varmistunut: http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/kaytetty-nastarengas-vs-kaytetty-kitkarengas
Aivan toinen tilanne on nastarenkaalla: sen pitokyky romahtaa nopesti kilometrien lisääntyessä. Kun renkaat testataan ylläolevan mukaisesti niin kukaan ei käytä enää nastarenkaita.

40

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No kitkoilla on kyllä aina sama kitkataso --- siis täysin olematon ... uutena ja vanhana.

      • Anonyymi

        Et siis ole vielä kitkarenkaitten käyttäjä?


      • Anonyymi

        Parhaat kitkat on vähintään yhtä hyvät jopa jäällä kuin keskiverto nastat ja paremmat lumella. Kannattaa tutustua testeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis ole vielä kitkarenkaitten käyttäjä?

        Olen käyttänyt nastoja, kitkoja, ym sopivia renkaita 70 luvulta asti ja tiedän jotain asiasta.
        Mistä asti itse olet käyttänyt jotain renkaita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt nastoja, kitkoja, ym sopivia renkaita 70 luvulta asti ja tiedän jotain asiasta.
        Mistä asti itse olet käyttänyt jotain renkaita?

        Vuodesta 1964.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhaat kitkat on vähintään yhtä hyvät jopa jäällä kuin keskiverto nastat ja paremmat lumella. Kannattaa tutustua testeihin.

        Niin kannattaa. Niissä selviää tosiaan tuo että keskinkertaiset nastarenkaat ovat yhtä hyvät kuin parhaat kitkarenkaat ja jotkut huippukitkat jopa paremmat lumella. Sen sijaan vertailtaessa huippunastoja ja huippukitkoja keskenään, niin huippunastat ovat paremmat kaikissa liukkaissa olosuhteissa, jäällä, lumella. Sekä sulalla märällä asfaltilla. Kuivalla asfaltilla ovat kokolailla yhtä hyvät.
        Erot eivät noilla huippurenkaillakaan ole suuria, paitsi liukkailla jäisillä tienpinnoilla. Siinä nastat ovat ylivoimaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhaat kitkat on vähintään yhtä hyvät jopa jäällä kuin keskiverto nastat ja paremmat lumella. Kannattaa tutustua testeihin.

        No no eipä valehdella ja juuri niitä testejä on katsottu. Ei ole kitkan aika näillä leveyksillä keskisuomi. Nastalla on pakko ajaa kun puhutaan turvallisuudesta. Kitka on joillekkin riittävä mutta laki pitäisi olla ettei saa laittaa vajaavetoisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kannattaa. Niissä selviää tosiaan tuo että keskinkertaiset nastarenkaat ovat yhtä hyvät kuin parhaat kitkarenkaat ja jotkut huippukitkat jopa paremmat lumella. Sen sijaan vertailtaessa huippunastoja ja huippukitkoja keskenään, niin huippunastat ovat paremmat kaikissa liukkaissa olosuhteissa, jäällä, lumella. Sekä sulalla märällä asfaltilla. Kuivalla asfaltilla ovat kokolailla yhtä hyvät.
        Erot eivät noilla huippurenkaillakaan ole suuria, paitsi liukkailla jäisillä tienpinnoilla. Siinä nastat ovat ylivoimaiset.

        Etpä ole kitkoja ihan eilen omistanut auton alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä ole kitkoja ihan eilen omistanut auton alla.

        Oletkos itse ajellut uusimmilla nastarenkailla ihan viime aikoina? Etpä taida olla....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä ole kitkoja ihan eilen omistanut auton alla.

        Kommenttini liittyi vain siihen mitä noissa testeissä on havaittu. Ei omakohtaisiin kokemuksiin.


    • Anonyymi

      Lisäksi renkaat olisi testattava IKÄÄNTYNEENÄ mikä on eri asia kuin kuluneena. Aika harva ajaa korkeintaan 3-4v sitten valmistetuilla renkailla vaan monella on jopa lähemmäs 10-vuotiaat renkaat.

      Nasta pitää ikääntyneenä paljon paremmin kuin kitka. Kumi kovettuu ja kitka menettää pitonsa täysin ikääntyneenä. Nastat taas ei mene miksikään ajan takia joten nasta voi pitää hyvin vielä 10v vanhana.

      Testit kuluneena ovat myös haastavia, esim TM testasi nastarengasta josta iso osa nastoista poissa. Monissa nastarenkaissa nastat pysyy hyvin 10v ajan. Esim omissa on aina irronnut korkeintaan 2-3 nastaa vaikka ajettu 7-8 talvea. Eli onko oikein testata nastarengasta missä 1/3 nastaa poissa kun tämä ei monesti vastaa todellisuutta? Toki nastojen poisto on ainoa tapa saada kulunut kitka voittamaan jotta kitkaspedet saavat juhlimisen aihetta, valitetttavasti todellisuudessa monet renkaat säilyttävät nastat hyvin.

      • Anonyymi

        Nastat pyöristyy, katoaa ja kumi kovettuu ihan samaan tahtiin kuin kitkoissa.
        Nastarenkaissa nastat on vain jäätä varten ja ne kantaa ja heikentää siten kumin pitoa.
        Parhaat kitkarenkaat ovat lähellä nastarenkaita, mutta ovat paljon mukavampia ja hiljaisempia. En enää koskaan palaa nastarenkaisiin, sillä niiden pito pysyy hyvänä loppuun asti ja nastarengas heikkenee paljon ennen sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastat pyöristyy, katoaa ja kumi kovettuu ihan samaan tahtiin kuin kitkoissa.
        Nastarenkaissa nastat on vain jäätä varten ja ne kantaa ja heikentää siten kumin pitoa.
        Parhaat kitkarenkaat ovat lähellä nastarenkaita, mutta ovat paljon mukavampia ja hiljaisempia. En enää koskaan palaa nastarenkaisiin, sillä niiden pito pysyy hyvänä loppuun asti ja nastarengas heikkenee paljon ennen sitä.

        Eihän nykyiset nastat mihinkään pyöristy tai katoa. Niin ellei nyt puhuta lähes loppuunajetuista renkaista.

        Kovettunut kumi on todella heikko pitokyvyltään jääpintaisella tiellä. Jos siinä on lisänä nastat, niin kyllä se parantaa pitokykyä liukkaalla verrattuna ettei niitä olisi. Hyvää pitokykyä ei tietysti nastatkaan enää vanhoihin ja iän puolesta kovettuneisiin renkaisiin jos niitä vertaa uusiin.


    • Anonyymi

      Ikääntymisen vaikutukset kiinnostaisi itseäkin enemmän kuin kuluminen. Kuluminenhan riippuu merkistä ja ajotavasta. Eikä tarvi paljon älyä todetakseen että kulunut pitää huonommin. Ikääntymiselle ei kuitenkaan voi mitään.

      Hyvä testi olisi sellainen missä renkaat olleet käytössä 4 talvea mutta ajettu alle 20tkm eli olisivat vielä ulkoisesti ok-kuntoisia. Koska renkaat valmistettu usein vuotta aiemmin kuin allelaitto, nämä renkaat olisivat 5-vuotiaita. Tässä näkisi mitkä renkaat kovettuu ja missä malleissa kovettuminen aiheuttaa eniten haittaa.

    • Anonyymi

      Tekniikan Maailma ei pysty testaamaan puolikuluneita renkaita, koska silloin Nokian Renkaitten viimenenkin uskottavuus nastarenkaitten lobbarina romahtaisi. Sen jälkeen ei lehden omistajilla, toimitusjohtajalla, eikä toimittajilla olisi enää "ilmaisia" messumatkoja kaikkine muine korkeatasoisine etuineen tarjolla.

      • Anonyymi

        Ei sä hölmö ole??


    • Anonyymi

      Toinen kiinnostava asia olisi renkaiden pito 3 vuotta vanhoina.

      Itsellä on ollut viime vuosina parit nastarenkaat, jotka ovat ulkoisesti ihan ok, mutta pito ihan hukassa vanhetessa. Yhdestä rengassarjasta lähti viidessä vuodessa pito niin rajusti pois, että hävisin bussille kiihdytyksessä ihan 6-0 vaikka alla oli ulkoisesti hyväkuntoiset nastarenkaat. Myin nuo pois, vaikka olen pihi. Ostajia oli..

      Toiset uudet renkaat menetti selvästi pitoaan jo vuodessa (michelin).

      Toisaalta yksi rengasarja piti hyvin 5v vanhanakin, vaikka ulkoisesti oli ihan ikäloppu (nokia).

    • Anonyymi

      Tuohan jo 7-vuotta vanha artikkelihan on täälläkin ruodittu aikanaan jo monia kertoja. Mikään tuon ajan renkaiden ominaisuuksista ei oikeastaan ole enää validi nyt seitsemän vuotta myöhemmin. Kyllä on syytä etsiä uudempia tutkimuksia, jos niitä aikoo käyttää tämänpäivän nasta-kitka-keskusteluissa perusteena.

      Testasihan TM:nkin aikanaan vanhoja ja yhtä kuluneita nasta-kitkarenkaita. Taisi olla suunnilleen noihin samoihin aikoihin. Tulokset olivat kokolailla erilaiset. Yksi syy oli sekin, että nastarenkaat olivat kaksi kertaa vanhemmat kuin kitkat eli kitkat kaksi vuotta ja nastat neljä vuotta vanhat. Ikääntymistä ei tuolloin oltu huomioitu mitenkään, mutta silti nastojen ja kitkojen pitoero ei juutikaan ollut muuttunut miksikään. Hieman nastojen pito oli heikentynyt enemmän kuin kitkojen, mutta ei oleellisesti. Mielenkiintoisempaa ja oleellismpaa näin kuluttajan kannalta tietysti olisi ollut verrata samanikäisiä renkaita.

      • Anonyymi

        Artikkeli eli mielipidekirjoitus oli vuodelta 2013, mutta testi oli jo tuolloin tehty muutama vuosi sitten, kuten artikkelissa sanotaan. Taitaapa siis olla jotain kymmenen vuotta vanhasta testistä kyse. Ja minkähän vuoden renkaita siinä vertailtiinkaan.
        Ihan muuten pisti silmään tuossa mielipidekirjoituksessa tehty huomio, ettei kitkarenkailla kannattaisi ajaa juuri kahta vuotta enempää. Nastarenkaista en vastaavaa mainintaa ollut.

        Ja tuo TM:n vastaava testi oli vuonna 2010, jolloin vertailtiin vuoden 2006 nastarengasta ja vuoden 2008 kitkarengasta. Ja ellen ihan väärin muista, testiin valittiin renkaat, jotka olivat kuluneet 2milliä uuteen verrattuna.

        Eipä juuri kannata noita historiallisia testejä tuoda enää osoituksena yhtään mistään.


    • Anonyymi

      Mistähän se käsitys sulle on tullut, että Nokian renkaat olisivat jotenkin erityisesti nastarenkaiden lobbaaja?
      Totta tietysti on, että Nokian nastarenkaat ovat aina testeissä osoittautuneet kuuluvansa parhaiden joukkoon. Mutta niinhän on kitkarenkaidenkin osalta.

      En kyllä itse ole huomannut missään mitään tuon kaltaista lobbaamista. Ja tuntuisihan se jokseenkin oudoltakin, kun Nokian renkaat valmistavat sekä hyvin testeissä pärjänneitä kitkarenkaita että nastarenkaita. Eihän tuossa näin ollen olisi mitään järjenhäivääkään millään taloudellisella tai teknisellä mittarilla katsottunakaan.

    • Anonyymi

      TM voisi laittaa tämän vuoden testirenkaat nyt jemmaan johkin ja testata uudelleen 5 vuoden kuluttua. Silloin kitkat olisivat paljon kauempana nastoista koska kovettumisen takia eivät voi enää mitenkään pitää hyvin. Nastat taas ei kulu jos ei kilometrejä tule paljon, siksi nastarengas pitää hyvin vielä vanhanakin varsinkin vähän ajavilla kuskeilla.

      • Anonyymi

        Ei säily, eikä pidä hyvin vanha nastarengaskaan, 6v vanhat ja n. 6mm pintaa jäljellä olleet meni romulavalle. Ehkä 3 nastaa oli irronnut 4 renkaasta yhteensä, oli todella liukkaat Goodyearit. Kumi kovettuu liukkaaksi.


      • Anonyymi

        Nerokasta! tosielämässä nastat kuluu ja myös itse rengas. Kitkarenkaan pito pysyy pidempään hyvä kuin nastarenkaan, sillä nastat pyöritsyvät ja niiden kiinnitys väljistyy, jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nerokasta! tosielämässä nastat kuluu ja myös itse rengas. Kitkarenkaan pito pysyy pidempään hyvä kuin nastarenkaan, sillä nastat pyöritsyvät ja niiden kiinnitys väljistyy, jne...

        Kitkarenkaan pito saattaa pysyä lähes uudenveroisena hetken pidempään, mutta nastarenkaiden parempaan pitokykyyn ne eivät siltikään yllä.

        Nykynastat eli viimeisten vajaan kymmenen vuoden aikaiset, eivät käytännössä juurikaan muutu miksikään eikä niiden kiinnitys ’väljisty’ eikä irtoilekaan.
        Pitää olla jo lähes loppuun ajetut renkaat, jos nastoja on irronnut tai niiden salmiakki- tai neliömuoto on kulumisen vuoksi muuttunut. Silloin jo kumin kovettuminen ja kuluminen on suurempi ongelma.
        Iän myötä kovettuminen ja kuluminen on vieläkin suurempi ongelma pehmeämpien kitkojen osalta.

        Jos jostain syystä ajaa ’ikivanhoilla’ ja kovettuneilla talvirenkailla, niin kyllä nastat auttavat muuten kumin kadonnutta pitokykyä ja tätä ’etua’ kovettuneilla kitkoilla tietenkään ole. Nekään ei tietysti tee noista renkaista millään tavalla vertailukelpoisia uusiin nähden eikä loppuunajetuilla renkailla, nastoilla tai kitkoilla, ajaminen ole turvallisuuden kannalta järkevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaan pito saattaa pysyä lähes uudenveroisena hetken pidempään, mutta nastarenkaiden parempaan pitokykyyn ne eivät siltikään yllä.

        Nykynastat eli viimeisten vajaan kymmenen vuoden aikaiset, eivät käytännössä juurikaan muutu miksikään eikä niiden kiinnitys ’väljisty’ eikä irtoilekaan.
        Pitää olla jo lähes loppuun ajetut renkaat, jos nastoja on irronnut tai niiden salmiakki- tai neliömuoto on kulumisen vuoksi muuttunut. Silloin jo kumin kovettuminen ja kuluminen on suurempi ongelma.
        Iän myötä kovettuminen ja kuluminen on vieläkin suurempi ongelma pehmeämpien kitkojen osalta.

        Jos jostain syystä ajaa ’ikivanhoilla’ ja kovettuneilla talvirenkailla, niin kyllä nastat auttavat muuten kumin kadonnutta pitokykyä ja tätä ’etua’ kovettuneilla kitkoilla tietenkään ole. Nekään ei tietysti tee noista renkaista millään tavalla vertailukelpoisia uusiin nähden eikä loppuunajetuilla renkailla, nastoilla tai kitkoilla, ajaminen ole turvallisuuden kannalta järkevää.

        Ei ne nykyiset mitättömän kokoiset nasta kauaa ominaisuuksiaan säilytä.
        Ne ikivanhat sormen kokoiset nasta sentään pitivät pidempään jos sattuivat pysymään kiinni renkaissa. Kitkarenkaan kumiseos on tehty nimenomaan niin että se toimii ns. pohjaan asti, sillä se kumi ja kuvio on ainoa pidon antaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne nykyiset mitättömän kokoiset nasta kauaa ominaisuuksiaan säilytä.
        Ne ikivanhat sormen kokoiset nasta sentään pitivät pidempään jos sattuivat pysymään kiinni renkaissa. Kitkarenkaan kumiseos on tehty nimenomaan niin että se toimii ns. pohjaan asti, sillä se kumi ja kuvio on ainoa pidon antaja.

        Ei tuo pitävä seos "pohjaan asti" mitenkään ehkäise kovettumista. Toki jos ne ehtii 1-2 talvessa ajaa loppuun niin se alta paljastuva seos vielä pitää.

        Mutta lähes kaikki itse kuulemani kokemukset kitkoista ovat että 2 talvea menee hyvin, kolmantena talvena pito jo selvästi heikompi ja neljäntenä talvena menevät vaihtoon kovettumisen takia. Siis riippumatta siitä paljonko pintaa on jäljellä. Kovettuminen vie pidon täysin kitkarenkaasta, siksi niillä ajaa korkeintaa 3 talvea vaikka kilometrejä tulisi 1000km/talvi.

        Siksi nasta paljon parempi valinta jos ajaa niin vähän että renkaat kestää pidempään kuin 3 talvea. Nastat ei pyöristy tai irtoa ajan takia. Nykynastoilla ajaa hyvin 7-8 talvea ennen kuin alkavat irtoilemaan/pyöristymään. Toki vähän renkaasta riippuen, Continentalista ne irtoaa jo parissa talvessa mutta esim Michelin kestää helposti 8 talvea ja nastat tallella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo pitävä seos "pohjaan asti" mitenkään ehkäise kovettumista. Toki jos ne ehtii 1-2 talvessa ajaa loppuun niin se alta paljastuva seos vielä pitää.

        Mutta lähes kaikki itse kuulemani kokemukset kitkoista ovat että 2 talvea menee hyvin, kolmantena talvena pito jo selvästi heikompi ja neljäntenä talvena menevät vaihtoon kovettumisen takia. Siis riippumatta siitä paljonko pintaa on jäljellä. Kovettuminen vie pidon täysin kitkarenkaasta, siksi niillä ajaa korkeintaa 3 talvea vaikka kilometrejä tulisi 1000km/talvi.

        Siksi nasta paljon parempi valinta jos ajaa niin vähän että renkaat kestää pidempään kuin 3 talvea. Nastat ei pyöristy tai irtoa ajan takia. Nykynastoilla ajaa hyvin 7-8 talvea ennen kuin alkavat irtoilemaan/pyöristymään. Toki vähän renkaasta riippuen, Continentalista ne irtoaa jo parissa talvessa mutta esim Michelin kestää helposti 8 talvea ja nastat tallella.

        Max 5-6 talven nastarenkaat, sen jälkeen täydet korput.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo pitävä seos "pohjaan asti" mitenkään ehkäise kovettumista. Toki jos ne ehtii 1-2 talvessa ajaa loppuun niin se alta paljastuva seos vielä pitää.

        Mutta lähes kaikki itse kuulemani kokemukset kitkoista ovat että 2 talvea menee hyvin, kolmantena talvena pito jo selvästi heikompi ja neljäntenä talvena menevät vaihtoon kovettumisen takia. Siis riippumatta siitä paljonko pintaa on jäljellä. Kovettuminen vie pidon täysin kitkarenkaasta, siksi niillä ajaa korkeintaa 3 talvea vaikka kilometrejä tulisi 1000km/talvi.

        Siksi nasta paljon parempi valinta jos ajaa niin vähän että renkaat kestää pidempään kuin 3 talvea. Nastat ei pyöristy tai irtoa ajan takia. Nykynastoilla ajaa hyvin 7-8 talvea ennen kuin alkavat irtoilemaan/pyöristymään. Toki vähän renkaasta riippuen, Continentalista ne irtoaa jo parissa talvessa mutta esim Michelin kestää helposti 8 talvea ja nastat tallella.

        "Mutta lähes kaikki itse kuulemani"😂🤣. Minäkin olen monesti itse kuullut, että lehmätkin lentää. Silti en ole lentävää lehmää nähnyt tai kokenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta lähes kaikki itse kuulemani"😂🤣. Minäkin olen monesti itse kuullut, että lehmätkin lentää. Silti en ole lentävää lehmää nähnyt tai kokenut.

        No jos kaikki kokemukset jotka kitkakuskit kertoo on että 2 talvea pitää hyvin, kolmantena heikkenee ja neljäntenä menee vaihtoon, miksei tätä uskoisi? Vai ovatko kaikki kitkakuskit valehtelijoita, sitäkö väität?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Max 5-6 talven nastarenkaat, sen jälkeen täydet korput.

        Korpuiksi yhtälailla muuttuu tuossa ajassa myös kitkat. Nastakorpuilla on sentään ne nastat, kitkakorpuilla ei muuta kuin korpuksi kuivunut kumi.
        Olipa kummat hyvänsä noin vanhoina, niin niiden varsinkin liukkaankelin ominaisuudet ovat uuteen verrattuna todella heikot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos kaikki kokemukset jotka kitkakuskit kertoo on että 2 talvea pitää hyvin, kolmantena heikkenee ja neljäntenä menee vaihtoon, miksei tätä uskoisi? Vai ovatko kaikki kitkakuskit valehtelijoita, sitäkö väität?

        En väitä valehtelijoiksi. Kaikkea kuulemaansa ei voi väittää todeksi.Nastarenkaat yhtä hyviä kovettumaan, nasta ei auta juurikaan kun kumi on kovettunut. 4-5 vuotta talvirenkailla päästelee, sitten on pito jo huonompaa. Itse ajan n.25tkm/v, talvirenkaita ostaessa en huomioi isoa kilometrimatkaa renkaille. Parempi kulua pois, kun menevät vaihtoon kuitenkin kulutuspintaa ollessa vaikka kuinka paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korpuiksi yhtälailla muuttuu tuossa ajassa myös kitkat. Nastakorpuilla on sentään ne nastat, kitkakorpuilla ei muuta kuin korpuksi kuivunut kumi.
        Olipa kummat hyvänsä noin vanhoina, niin niiden varsinkin liukkaankelin ominaisuudet ovat uuteen verrattuna todella heikot.

        Kitkat ja vain pehmeämpää kumiseosta ja tottahan suunnittelussa huomioidaan ettei niitä vaihdeta uusiin päin vuoden välein .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos kaikki kokemukset jotka kitkakuskit kertoo on että 2 talvea pitää hyvin, kolmantena heikkenee ja neljäntenä menee vaihtoon, miksei tätä uskoisi? Vai ovatko kaikki kitkakuskit valehtelijoita, sitäkö väität?

        Minä vetelin 5 vuotta samoilla Nokian kitkoilla ja pitoa riitti loppuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo pitävä seos "pohjaan asti" mitenkään ehkäise kovettumista. Toki jos ne ehtii 1-2 talvessa ajaa loppuun niin se alta paljastuva seos vielä pitää.

        Mutta lähes kaikki itse kuulemani kokemukset kitkoista ovat että 2 talvea menee hyvin, kolmantena talvena pito jo selvästi heikompi ja neljäntenä talvena menevät vaihtoon kovettumisen takia. Siis riippumatta siitä paljonko pintaa on jäljellä. Kovettuminen vie pidon täysin kitkarenkaasta, siksi niillä ajaa korkeintaa 3 talvea vaikka kilometrejä tulisi 1000km/talvi.

        Siksi nasta paljon parempi valinta jos ajaa niin vähän että renkaat kestää pidempään kuin 3 talvea. Nastat ei pyöristy tai irtoa ajan takia. Nykynastoilla ajaa hyvin 7-8 talvea ennen kuin alkavat irtoilemaan/pyöristymään. Toki vähän renkaasta riippuen, Continentalista ne irtoaa jo parissa talvessa mutta esim Michelin kestää helposti 8 talvea ja nastat tallella.

        Nastat pyöristyy talvessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korpuiksi yhtälailla muuttuu tuossa ajassa myös kitkat. Nastakorpuilla on sentään ne nastat, kitkakorpuilla ei muuta kuin korpuksi kuivunut kumi.
        Olipa kummat hyvänsä noin vanhoina, niin niiden varsinkin liukkaankelin ominaisuudet ovat uuteen verrattuna todella heikot.

        Kun kerran hankit Michelinin kitkat niin tiedät, että ne voi ajaa aivan kulutusmerkkiin saakka ilman pidon heikkenemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kerran hankit Michelinin kitkat niin tiedät, että ne voi ajaa aivan kulutusmerkkiin saakka ilman pidon heikkenemistä.

        No kovinpa on heikko pito niissä, jos loppuunajetun renkaan pito on sama kuin uuden.
        Vaikea uskoa edes kitkarenkaasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kovinpa on heikko pito niissä, jos loppuunajetun renkaan pito on sama kuin uuden.
        Vaikea uskoa edes kitkarenkaasta

        On se pito sama, pitää vaan ennakoida vielä vähän enemmän. Kyllä kunnon kuski osaa ottaa sen huomioon, muut voi palauttaa ajokorttinsa vallesmannille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne nykyiset mitättömän kokoiset nasta kauaa ominaisuuksiaan säilytä.
        Ne ikivanhat sormen kokoiset nasta sentään pitivät pidempään jos sattuivat pysymään kiinni renkaissa. Kitkarenkaan kumiseos on tehty nimenomaan niin että se toimii ns. pohjaan asti, sillä se kumi ja kuvio on ainoa pidon antaja.

        Kumiseos saattaa toimia loppuun asti, mutta kuvio ei.
        Turvallisuusmielessä ottaisin koska tahansa puoliksi ajetut nastarenkaat kuin uudet kitkarenkaat, mutta turvallisuus ei ole kaikki kaikessa. Pidän omalla ajotavallani kitkoja riittävän turvallisena, joten sellaisilla olen ajellut jo useamman vuoden ajan. Pääosin emännän ajamassa autossa on nastarenkaat ja totta kai huomaan kyseisellä autolla ajaessani, että pito on jäisellä, huurteisella tai kiillottuneella lumipinnalla selvästi kitkarengasta parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se pito sama, pitää vaan ennakoida vielä vähän enemmän. Kyllä kunnon kuski osaa ottaa sen huomioon, muut voi palauttaa ajokorttinsa vallesmannille.

        Renkaan ominaisuus on aivan eri juttu kuin kuljettajan eikä ne ole toisistaan riippuvaisia mitenkään eikä miltään osin. Tässä kai keskustellaan renkaiden ominaisuuksista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se pito sama, pitää vaan ennakoida vielä vähän enemmän. Kyllä kunnon kuski osaa ottaa sen huomioon, muut voi palauttaa ajokorttinsa vallesmannille.

        Jos pito on sama, miksi ennakointia sitten pitää lisätä renkaan ikääntymisen myötä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2830
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      212
      1818
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1502
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1261
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1188
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      254
      1126
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1032
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      973
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      78
      895
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      770
    Aihe