Pyöräily Lapin matkailussa

Olen nyt itse työskennellyt "sesonkityöntekijänä" kohta 10vuotta Lapissa sijaitsevassa, yhdessä suomen suurimmista matkailukeskuksista (Levillä) ja sinä havainnut hyvin tiettyjä matkailuun liittyviä Trendejä (Venäläisten väheneminen, Aasialaisten- sekä keskieurooppalaisten huima lisääntyminen yms.), mutta yksi selvästi havaittava asia on ollut pyöräilyn lisääntyminen kesä/syksyaikaan aivan huimasti.
Nyt olin juuri vajaan kolmen viikon työjaksolla (huomenna kotiin lähtö Etelä-Suomeen) ja ikin en ole nähnyt alueella niin paljoa polkupyöriä kuin mitä nyt on ollut. Etenkin sähköavusteisten pyörien määrä on moninkertaistunut parin vuoden sisällä.
Pyörävuokraamoilla on vaikeuksia saada vuokrattavaa kalustoa sitä määriä mitä sille on kysyntää (tunnen muutamia vuokraamoissa työskeneteleviä henkilöitä ja heidän kanssaan jutellut).
Itselläni nyt tullut omalla (sähköavusteisella)maastopyörällä ajettua tämän työpätkän aika noin 350km. tuolla maaston puolella (mm. Ylläs-Levi maastopyöräreitti) ja erityisen ilahduttavaa on nähdä että maastossa on liikkeellä pyörillä henkilöitä joita ei siellä ole aikaisemmin pyörillä näkynyt (esim. vanhempia 60v. pariskuntia).
Valitettavaa on kyllä esim. Levin kannalta katsottuna, että nuo maastopyöräreitistöt eivät ole siinä kunnossa kuin mitä muutamassa muussa keskuksessa on (esim. ylläksen puolella on reitistö moninkertaisesti laajempi).

Uskon että hyvälla markkinoinnilla ja asiaan panostamalla pyöräilystä voisi tulla uusi vetovoimatekijä Lapin matkailuun hiljaisemmalle Kesä/syksy ajalle.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä mene Lappiin pyöräilemään. Tuhoat arvokasta maastoa.

      • Kyllä muuten menen...

        Nyt noista maasto kilometreistä mitä tuli ajettu, niin lähes kaikki oli merkityillä MTB-reiteillä, latupohjilla, moottorikelkkareittien pohjilla, voimalinjojen vieressä, taikka muuten valmiilla poluilla. Hyvin vähiin jäi "neitseellisessä" maastossa ajaminen. Muutamia reittien välisiä siirtymiä tuli ajettua, mutta niiden siirtymien yhteispituus ei montaa kilometriä ollut koko reissun aikana.


    • Anonyymi

      Pyörällä ja varsinkin sähköpyörällä liikkuminen todella mukavampaa kuin lähteä kävellen maastoon, varsinkin kovin lämpimällä kelillä. Pyörällä ajaessa se ilmavirta aina viilentää niin että jaksaa paremmin kuin kävellen eikä muutenkaan ole yhtä rasittavaa ja sähköpyörällä ajaminen hellii niveliäkin kun ei ole niin raskasta kuin normaalilla pyörällä, silti kunto kohenee kohisten, kokemusta sähköpyörällä ajosta n. 3000 kilometrin verran, tosin lähinnä maantieajosta. Itselläkin tekisi mieli kokeilemaan tunturireiteille ja ehkä syksyllä pääsenkin ruskareissulla kokeilemaan jos reissu toteutuu.

      • Anonyymi

        Lisäyksenä että olen jo yli 60v :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe