Sähkömoottori kevyehköön purjeveneeseen

Anonyymi

Onko jollain kokemusta sähkömoottorin ja purjeveneen yhdistelmästä? Hakusessa systeemi, joka vie jotenkin alle 2000 kg venettä satamasta ulos ja sisään. Muuten tarkoitus pääasiassa liikkua purjeilla. Minkälainen paketti kannattaisi hankkia, jossa moottorin lisäksi tietysti akku ja lataus. Taitaisi olla huoltovapaa ja kevyt nostaa ja laskea sekä ilman tuoksuja.

27

794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosittelen kovasti. Sähhkömoottori on ainut fiksu vaihtoehto purkkarissa.
      Tuo "kevyt nostaa ja laskea" tarkoittaa vissiin perämoottoria?
      Yleistä sähkömoottoreista
      Akkuja pitää olla riittävästi. Meille joilla rahaa on vain rajallisesti lyijyakut joko neste- tai geeliakut ovat ainoa mahdollisuus.
      Asentamisen, käytön ja loppuelämän helpottamiseksi 24 tai 48V on sopivampi jännite kin 12V.
      Jännitteen tuplaaminen puolittaa kaapelien paksuuden ja -hinnan/metri. Korkeammasta jännitteestä saat sen 12V ulos tarvittaessa apulaitteille pienellä muuntajalla joka ei paljoa maksa. Itse jätin koko olemassaolevan 12V apulaitteiden läjän entiselleen.
      Akkujen lataaminen on mielestäni fiksuinta tehdä aurinkokennoilla. Aurinkokennon fiksuin sijoituspaikka on bimini eli sade- aurinkokatos siinä sitlooran päällä.
      Tehokkaita aurinkokennoja saa alkaen satasella ja siihen fiksu säädin toisella satkulla. Noille kaveriksi joku edullinen 220V älylaturi laiturikäyttöön. Jos paljon sähköajellua ja iso akkupaketti usein tarve pikalatuksiin, niin tori.fi ja hakusana "trukkilaturi" voisi olla hyvä juttu. Jos haaveilet pitkänmatkan purjehduksista ja saarissa yöpymisistä, niin joku 220V salkkugeneraattori voisi olla passeli hätävara.
      Purjeveneessä lyijyakkujen paino on jopa vakavuuden kannalta eduksi kun sijoitat akut fiksusti.
      Mootoriksi ei kannata ostaa sitä halvinta. Kannattaa ostaa MODERNI mielellään merkkikone.
      Muista turvallisuusasiat kun rupeat rakentamaan. Siirrät näillä asennuksilla isoa energiamäärää joka purkautuessaan väärässä paikassa voi sylkeä liekkejä eikä pientä kipinää kuten 12V pikku oikareissa.

      Itsellä yli 2t purkkari jossa liian pienellä potkurilla varustettu 2,5 kW 24V moottori. 50% teholla nopeus 3 solmua.

    • Anonyymi

      Mulla oli jokunen vuosi sitten First 21.7:ssa MinnKota -sähköperämoottori ja aluksi vain 70Ah vapaa-ajan akku.

      Yhdistelmä maksoi muistaakseni vajaat 500e ja riitti erittäin hyvin satamamanöövereihin ja jopa kohtuulliseen vastatuuleen ajoon - jälkimmäisessä tosin kannattaa tietty purkkarissa vetäistä purje auki, jos vähänkään pidemmälle on menossa.
      Mutta satamaan tulo ja sieltä lähtö onnistui oikein mainiosti sähkömoottorilla, puolellakin teholla se kuljetti venettä kolmen ja puolen solmun vauhdilla.
      Jarrutustehokin riitti ja tiukan paikan tullen täysillä eteen ja moottori ympäri, pysähtyi ärhäkästi.

      100Ah akulla pystyi ajamaan pläkässä Espoon Suvisaaristosta Lauttasaareen ennen virran loppumista. Tosin akku ei tuollaisesta tykkää, mutta "hätätapaus", piti päästä rantaan :).

      Kannettava Bilteman halpis salkkugeneraattori olisi ollut kova sana varalla, ei maksa eikä paina paljon mitään ja pahassa paikassa virtaa olisi ollut takuulla riittävästi.

      Nykyäänhän on esimerkiksi OceanVoltin sisäkonetta vastaavia systeemejä, mutta ne maksavat enemmän kuin koko vene......

      Maasähkölaturi ja joustava aurinkopaneeli veneessä oli myös, maasähkö nopeaa latausta varten ja aurinkopaneeli hoiti kyllä latauksen viikon laiturissa seisomisen aikana.

    • Anonyymi

      Tuo 500 euron yksinkertainen paketti kuulostaa hyvältä. Satama- ajot tällä hetkellä vain mielessä hoitaa sähkärillä. Eiköhän se kuitenkin pikku hiljaa ole nykyaikaa myös veneissä.

    • Tarvitaan siis painava akku, salkkugeneraattori ja aurinkokennoja sekä maapuolella maasähkö ja akkulaturi kun saman asian tekee pieni perämoottori ja litran Sinoli pullo bensalla täytettynä. Minun mielestäni aika paljon vaivaa ja mikä on hyöty ? Kuinka paljon kannattaa sen sähkökäytön eteen nähdä vaivaa ?

      • Anonyymi

        Ei kai akku, aurinkokennot, maasähkö tai akkulaturi ole kovinkaan epätavallisia laitteita veneissä? Salkkugeneraattori on, mutta sehän onkin valinnainen. Kuinka monella matkaveneilijällä on vain 3hv perämoottori ja litra bensaa, ei akkuja, latureita jne.?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai akku, aurinkokennot, maasähkö tai akkulaturi ole kovinkaan epätavallisia laitteita veneissä? Salkkugeneraattori on, mutta sehän onkin valinnainen. Kuinka monella matkaveneilijällä on vain 3hv perämoottori ja litra bensaa, ei akkuja, latureita jne.?

        No joo, kunhan vähän provosoin. Minulta puuttuu vain tuo salkkugeneraattori.Akkuja kai sentään pitää olla enemmään purkkarissa jos se käy sähköllä ?


      • lihamylly1 kirjoitti:

        No joo, kunhan vähän provosoin. Minulta puuttuu vain tuo salkkugeneraattori.Akkuja kai sentään pitää olla enemmään purkkarissa jos se käy sähköllä ?

        Akkukapasiteetti riippuu siitä kuinka pitkään suunnittelet ajavasi sähköllä.
        Itse tein kesällä kokeen jossa ajelin n. 3 somun nopeudella ja alle 50% teholla n.4 tuntia ja satamaan päästyäni katsoin kennon säätimestä tilanteen. 63% akkukapasiteettiä jäljellä. Nuo mainitut painavat akut voivat olla purkkarissa tai uppoumarunkoisessa moottoriveneessä vakutta lisäävät jutut.
        Itsellä juuri tuo Bilteman generaattori. Viime kesänä unohdin viedä bensakanisterin veneeseen ja tänä keänä en enään vienyt koko generaattoria. Genu on pidemmän matkan hätävara.
        Oma paneeli on 270W ja se riittää useimmiten ainokaiseksi laturiksi.


      • MarineroDeVela kirjoitti:

        Akkukapasiteetti riippuu siitä kuinka pitkään suunnittelet ajavasi sähköllä.
        Itse tein kesällä kokeen jossa ajelin n. 3 somun nopeudella ja alle 50% teholla n.4 tuntia ja satamaan päästyäni katsoin kennon säätimestä tilanteen. 63% akkukapasiteettiä jäljellä. Nuo mainitut painavat akut voivat olla purkkarissa tai uppoumarunkoisessa moottoriveneessä vakutta lisäävät jutut.
        Itsellä juuri tuo Bilteman generaattori. Viime kesänä unohdin viedä bensakanisterin veneeseen ja tänä keänä en enään vienyt koko generaattoria. Genu on pidemmän matkan hätävara.
        Oma paneeli on 270W ja se riittää useimmiten ainokaiseksi laturiksi.

        OK, Ok korjaan mielipidettäni koskien sähkömoottori ja purkkari. Ehkä se ei ihan tuomittava juttu olekaan.Olen kai vain niin vanhanaikainen että ei sytytä.


    • Anonyymi

      Tuota olen myös miettinyt. Tarpeeksi pieni kaksitahtimoottori esim. 3 hv olisi kevyt nostaa ja laskea tarpeen vaatiessa. Yksinkertainen on kyllä usein kaunista 👍

      • Niin, olematta ilkeä, noin sanoisin minäkin. Mutta, pitäähän ihmisten saada kokeilla, ei sitä voi vähätellä.


      • Anonyymi

        Ja tuolla moottorilla pääset savuveneilijöiden arvostettuun kastiin.


    • Anonyymi

      Itse päädyin sähkökäyttöön jouduttuani muutaman kerran liemeen (ja rojautettuani päin laituriakin kerran) kaksitahtisen perämoottorin "yllättäen" päätettyä, ettei se lähdekään käymään kymmenellä, eikä viidellätoistakaan vetäisyllä. Voi olla raivostuttavampiakin värkkejä kuin narukäynnisteinen kaksitahtinen.....joo kunnossa ollessaan käynnistyy kyllä, mutta jonakin päivänä se ei ole enää kunnossa :).

      Sähkömoottori ei moista tee.
      Pelkkään satamakäyttöön ei tarvita edes sitä aurinkopaneelia, salkkugeneraattorikin vain jos aikoo retkeillä pidemmälle. Jonkinlainen akkulaturi jokaisessa kulkuvalollisessa veneessä on pakko olla, perämoottorin latausvirta 5A ei akkuja lyhyessä ajossa täyteen saa.
      Satamassa aurinkopaneeli pitää patterit täynnä nykyisessä dieselsisäkoneellakin olevassa veneessäni. Maasähkölaturit on, kaksin kappalein, mutta ei tuolla Ahvenanmaan ulkosaaristossa hirveästi pistorasioita luodoilla ole.
      Dieselillä ajo akkujen lataamiseksi on sekin jotain muuta kuin purjehtimista.

      Salkkugenun hankinta tähän avuksi on mielessä käynyt tänäkin vuonna jo useampaan kertaan. Ensi kaudelle pitää sellainen hommata.

      • Anonyymi

        Siis sähkömoottoriinko ei ohjauslaitteineen ja akkuineen koskaan tule vikoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sähkömoottoriinko ei ohjauslaitteineen ja akkuineen koskaan tule vikoja?

        Laadukas sähkömoottori esimerkiksi laivassa tai satamalaitteessa kestää helposti 20v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laadukas sähkömoottori esimerkiksi laivassa tai satamalaitteessa kestää helposti 20v.

        Kuten kestää myös perämoottori, mutta molempiin voi tulla vikoja. Pitäisin todennäköisempänä, että siihen sähkömoottoriin tulee vika aikaisemmin, jos molempia ylläpidetään vain perushuollolla (öljynvaihto, tulpat ja huuhtelu perämoottoriin). Tai ei ehkä itse sähkömoottoriin, vaan sen ohjauselektroniikkaan, kaapelointiin jne.


      • Anonyymi

        Lisäksi joskus akkujen elinkaari päätty yllättäin ja äkisti...


    • Anonyymi

      ...lisäyksenä edelliseen, että siitä generaattorista voi antaa virtaa vaikka seuran sähköttömässä retkisaaressa samalla naapuriveneelle akkujen lataukseen....

      Ai naapuri ostakoon oman genunsa? No joo. Mutta se on asennekysymys.

    • Anonyymi

      laita vaan diesel, vene säilyttää arvonsa paremmin ja toimintasäde on pidempi. Oikeasti sähkömoottorilla et voi mennä suomenlahti/Airistoa pidemmälle

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Toisaalta pidemmillä matkoilla voisi käyttää purjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Toisaalta pidemmillä matkoilla voisi käyttää purjeita.

        Miksi? Kyllä moottorilla täytyy päästä. Sähkömoottoreista puhuessa keskeistä on, että moottorilla täytyy pystyä joka päivä ajamaan 100 mailia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Kyllä moottorilla täytyy päästä. Sähkömoottoreista puhuessa keskeistä on, että moottorilla täytyy pystyä joka päivä ajamaan 100 mailia.

        Totta turiset. Ison veden ylitys purkkarilla onkin sitten hyvä testi sähkömoottorille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta turiset. Ison veden ylitys purkkarilla onkin sitten hyvä testi sähkömoottorille.

        Minäkin annan oman osuuteni tähän caseen.
        Nykyisin on saatavana näitä laivan runkoon istutettuja ydinvoimaloita, jotka olisivat pitkillä matkoilla melko käteviä.
        Kun sellaisen ottaa hinaukseen, niin isonkaan veden ylityksessä ei jännite laske liian alas D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Toisaalta pidemmillä matkoilla voisi käyttää purjeita.

        Huomaa, että kokemusta ei vielä takana kauheasti. Joskus ei vaan tuule ja joskus voi jokin hajota purje tai rikkaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaa, että kokemusta ei vielä takana kauheasti. Joskus ei vaan tuule ja joskus voi jokin hajota purje tai rikkaus.

        Dieselmoottorissa on niin paljon enemmän hajoavia osia, että tuo luotettavuusargumentti ei sen kanssa oikein toimi.


    • Anonyymi

      No ei kai aloittaja ollut Atlantin yli sähkömoottoreineen menossakaan.
      Tottakai vehkeet käytön mukaan.

      En minäkään lähtisi Skodalla Euroopan kiertomatkalle.
      Sitä varten on eri vehkeet.

      • Anonyymi

        Miksi Skodalla ei voisi lähteä euroopankiertomatkalle?

        Voit perustaa aiheelle ketjun autoilupuolelle.


    • Anonyymi

      Ohessa on tältä keväältä video jossa purjeveneeseen palloa kiertävä brittipariskunta kunnosti 50 vuotta vanhan veneen ja vaihtoivat myös sähkökoneen ja litiumpatterit. Tyytyväisä ovat olleet, myös siihen ettei akustoa tarvitse enään ladata toisin kuin lyijyakkuja.

      https://www.youtube.com/watch?v=yfTWR8Lm5Aw

      Parikunnalla on aika kiitettäviä rundeja mm. cape horn, joten aivan pasaatituulipariskunta ei taida olla muutenkaan kyseessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe