Ketipinor kokemuksia?

Anonyymi

Moi!
Olen 14v minulle määrättiin tuo lääke nukkumiseen mutta kun aloin lukee netistä että se on psyykosilääke ja sitä ei voi ottaa alle 18-vuotiaat ja jne niin nyt pelottaa että pitäiskö ottaa vai ei.

12

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huolestuttavaa, että määräävät tuollaista vahvaa lääkettä (käytännössä huumetta) sinunikäisellesi. Lääkärit ovat joskus holtittomia reseptejä kirjoitellessaan. Mitä pakkausselosteessa lukee on aivan oikein, ja niissä on yleensä vielä alakanttiin arvioitu ne haittavaikutukset.

      Oletko jutellut unettomuudesta kenenkään kanssa enemmän, eli mistä se voisi johtua, onko elämäntilanteessasi jotain erityisen raskasta tällä hetkellä?

      Kaikki uneen vaikuttavat lääkkeethän ovat vain tilapäisapu, ja kaikilla niillä on pitkäaikaiskäytössä ja joskus lyhyemmässäkin haittoja. Nuoret aivot ovat erityisen alttiita vaurioitumaan.

      Luontaislääkkeistä löytyy vaarattomia ja monelle tehokkaiksi osoittautuneita vaihtoehtoja, esimerkiksi tryptofaani, mahdollisesti yhdistettynä rauhoittavaan teaniiniin. Googlaa vaikka netistä.

      • Anonyymi

        Huumaava lääkettä määrätään tarvitaessa olen syönyt 10v asti lääkkeitä mitkä ovat pimeillä markinoilla kovaa valuttaa. Nyt olen 53 v ja hengissä vieläkin.


    • Anonyymi

      https://yle.fi/uutiset/3-10533694

      Selätä unettomuus asiantuntijoiden vinkeillä, mutta muista: "Minkään yksittäisen kikan kokeileminen ei todennäköisesti auta"

    • Anonyymi

      Juttele mieluummin uudestaan sen sinun lääkärin kanssa asiasta ja syistä miksi hän päätti näin äläkä kuuntele täällä foorumilla katukauppa google "lääkäreitä".

      Oliko lääkärisi lasten lääkäri? Koska aikuisten lääkärit ovat tottuneet toimimaan aikuisten kanssa ja voisit kysyä lapsiin ja nuoriin erikoistuneelta lääkäriltä, että onko lääke sinulle sopiva.
      Ketipinoria käytetään todella moneen asiaan epävirallisesti, koska se toisille sopii lääkkeenä.

      Me emme tiedä sinun terveyshistoriaasi ja tilannetta täällä emmekä osaa sitä diagnosoida. Onhan tuo lääke aikamoinen hyppy, mutta veikkaan, että on mahdollisesti muustakin terveyshistoriasta nyt kyse.

    • Anonyymi

      Olet vielä tosi nuori ja mä en suosittele unettomuuteen lääkkeitä.Koska siitä voi seurata ettet saa unta ilman lääkkeitä.Itselläni on ketipinor ollut unettomuuteen 12 vuotta ja unettomuuteen lääkkeitä olen käyttänyt 20 vuotta.Olen 44-vuotias.Joten koita selvittää syyt siihen miksi et saa unta.En suosittele lääkkeitä.Mulla itelläni on ne syyt unettomuuteen loppuneet mutta ilman lääkkeitä en saa unta.

      • Anonyymi

        Siis ketiapiini on muuttanut aivokemiaasi pysyvästi. Ei ihme, 20 vuotta.


    • Anonyymi

      Aika karmeeta kuraahan se on, mutta kannattaa se sekin kokeilla ennen kun vetää haulit hattuun ja kämpän tuleen.

      Mitä alakikäisten unta parantaviin lääkkeisiin tulee, niin sellasiiahan ei ole oleamssa, osittain yleisen vastustuksen takia, (mikä näkyy tälläkin foorumilla), mutta pääasiassa sen takia että niiden sertifiointi on taloudellisesti liian kallista lääkefirmoille. Siksi lääkärit joutuvat määräämään aikuisille sertifioituja lääkkeitä alaikäisille.

      Ketipinorhan ei pakosti ole ikuinen unta parantavana lääkkeenä. Siitä kyllä pääsee eroon jos vaan elämäntilanne sen sallii. Kukaanhan ei loppupeleissä tule vahtimaan sitä, että nukutko yösi vai et, tai nappaatko tabusi joka ilta, vaan sitä että oletko täysissä ruumiin ja sielun voimissa päivisin.
      Psykoosisairauksien kohdalla lääkityksen kesto on huomattavasti pidempi, mutta ne koskevat yleensä paljon vanhempia ihmisiä.

      • Anonyymi

        Mulla ei ole muita lääkkeitä ja mulla ei ole mitää sairauksia. En myöskään polta tai juo alkoholia.Ja ketipinor ei omalla kohdalla aiheuta sivuoireita.Eli kyllä mulla järki luistaa ja olo on hyvä päivisin. Ja kyllä mä pidän terveydestä huolta ja käyn esim. muutaman vuoden välein maksa-ja munuaiskokeissa.Eli kyllä mä huolehdin terveydestäni niin psyykkisestä kuin fyysisesti.Ja omalla kohdalla liikunta piristää joten mulle ei kannata ehdottaa nukahtamiseen liikunnan harrastamista.Joidenkin kohdalla liikunta voi väsyttää ja unettaa,mutta omalla kohdalla se vaan piristää.


      • Anonyymi

        Huomannut saman, että täällä ollaan paljon heti lääkkeitä vastaan ja sitten perään tyrkytetään jotain luonnonlääkkeitä ja olevinaan, että lääkärit ei ikinä tiedä mitään. Kauheinta on, että tehdään niin, vaikka kyseessä on alaikäinen tai muuten sellainen henkilö joka ei tiedä paremmin. Perusaikuinen nyt osaa ajatella noiden kohdalla kriittisetsi tai poimia asita mitkä on ihan järkeen käyviä, mutta loput on sitten pulassa ja saatta aiheuttaa itselleen jopa vahinkoa.

        Kyllä mäkin luomu virheää yrttiteetä juon olon parantamiseksi, mutta otan minä sen ketipinorinkin, koska se minun kohdallani toimii kun muut lääkkeet ei toimineet. Mutta minulla onkin kyky vielä ajatella kriittisesti ja tiedostaa mikä on itselleni hyväksi tai perustuu johonkin todelliseen tietoon. Sekä olen kykeneväinen ottamaan ammattilaisiin yhteyttä jos täytyy lääkkeisiin yms. liittyvistä huolista puhua.
        Kaikki ei ole ja sitten täällä porukka häpeilemättä syöttää niille johonkin suuntaan ääriradikaalia tietoa kuin ammattilaiset.

        Lääkkeissä sama juttu kuin esim. ruokavaliossa - ei se yksi ruokavalio sovi kaikille, vaikka kuka hyvänsä väittäisi, että et ole allerginen tälle pähkinälle, koska hänkään ei ole. (Tai olet allerginen, koska hänkin on.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomannut saman, että täällä ollaan paljon heti lääkkeitä vastaan ja sitten perään tyrkytetään jotain luonnonlääkkeitä ja olevinaan, että lääkärit ei ikinä tiedä mitään. Kauheinta on, että tehdään niin, vaikka kyseessä on alaikäinen tai muuten sellainen henkilö joka ei tiedä paremmin. Perusaikuinen nyt osaa ajatella noiden kohdalla kriittisetsi tai poimia asita mitkä on ihan järkeen käyviä, mutta loput on sitten pulassa ja saatta aiheuttaa itselleen jopa vahinkoa.

        Kyllä mäkin luomu virheää yrttiteetä juon olon parantamiseksi, mutta otan minä sen ketipinorinkin, koska se minun kohdallani toimii kun muut lääkkeet ei toimineet. Mutta minulla onkin kyky vielä ajatella kriittisesti ja tiedostaa mikä on itselleni hyväksi tai perustuu johonkin todelliseen tietoon. Sekä olen kykeneväinen ottamaan ammattilaisiin yhteyttä jos täytyy lääkkeisiin yms. liittyvistä huolista puhua.
        Kaikki ei ole ja sitten täällä porukka häpeilemättä syöttää niille johonkin suuntaan ääriradikaalia tietoa kuin ammattilaiset.

        Lääkkeissä sama juttu kuin esim. ruokavaliossa - ei se yksi ruokavalio sovi kaikille, vaikka kuka hyvänsä väittäisi, että et ole allerginen tälle pähkinälle, koska hänkään ei ole. (Tai olet allerginen, koska hänkin on.)

        "Suomalaiset lääkitsevät itseään neurologian erikoislääkäri Juha Puustisen mukaan turhan hanakasti. Unilääkkeistä on todellista hyötyä vain harvalle.

        – Viime vuosikymmenellä 24 tutkimusta yhdistettiin tilastoksi, jonka mukaan 13 henkilöä pitää lääkitä unilääkkeillä, jotta yksi saa hyödyn.

        Käytännössä moni valittaa lääkärin vastaanotolla, että ei nuku öisin ollenkaan ilman unilääkkeitä.

        13 henkilöä pitää lääkitä unilääkkeillä, jotta yksi saa hyödyn.

        Puustisen mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että unilääkkeet pidentävät unta vain noin 25 minuuttia verrattuna lumelääkkeeseen. Lisäksi yksi herääminen jää pois joka toinen yö.

        – Jos kuusi herätystä kahdessa yössä on normaalia, en pidä yhden herätyksen pois jäämistä kovin merkittävänä vaikutuksena.

        Haittavaikutuksia on Puustisen mukaan sitäkin enemmän. Tutkimuksiin osallistuneilla unilääkkeidenkäyttäjillä on ollut ongelmia muun muassa muistin, älyllisten toimintojen ja tasapainon kanssa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomalaiset lääkitsevät itseään neurologian erikoislääkäri Juha Puustisen mukaan turhan hanakasti. Unilääkkeistä on todellista hyötyä vain harvalle.

        – Viime vuosikymmenellä 24 tutkimusta yhdistettiin tilastoksi, jonka mukaan 13 henkilöä pitää lääkitä unilääkkeillä, jotta yksi saa hyödyn.

        Käytännössä moni valittaa lääkärin vastaanotolla, että ei nuku öisin ollenkaan ilman unilääkkeitä.

        13 henkilöä pitää lääkitä unilääkkeillä, jotta yksi saa hyödyn.

        Puustisen mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että unilääkkeet pidentävät unta vain noin 25 minuuttia verrattuna lumelääkkeeseen. Lisäksi yksi herääminen jää pois joka toinen yö.

        – Jos kuusi herätystä kahdessa yössä on normaalia, en pidä yhden herätyksen pois jäämistä kovin merkittävänä vaikutuksena.

        Haittavaikutuksia on Puustisen mukaan sitäkin enemmän. Tutkimuksiin osallistuneilla unilääkkeidenkäyttäjillä on ollut ongelmia muun muassa muistin, älyllisten toimintojen ja tasapainon kanssa."

        Minulla on nukahtamisvaikeuteen (tuli aivoverenvuodon seurauksena) ollut ja on unilääkkeitä. Aluksi niillä nukkui normaalisti, mutta nykyisin noin neljä tuntia. Siitä syystä minulle määrättiin lisäksi ketiapiinia, jotta uni jatkuisi pidempään. Puustisen mainitsemat haittavaikutukset kuten muistin ongelmat ovat tuttuja. Sattumalta kuitenkin myös unettomuus saa aikaan ihan samoja ongelmia. Ainakin minun kohdallani kun on tehty muistikokeita, huonot tulokset on pistetty huonosti nukkumisen syyksi. Muistikokeiden tulokset ovat olleet siis keskitasoa heikompia, eivät pohjanoteerauksia.


    • Anonyymi

      Ketipinor on toiminut omalla kohdalla erittäin hyvin unettomuuteen.Itselläni on 400 mg.Tiedän sen olevan iso annos,mutta 200 mg ei auttanut.Sen takia haluan kertoa oman kokemuksen.Jos psytyy ketipinoria syömään pienellä annostuksella niin tuskin haittaa.Mutta olen huolissani mitä jos sitä annostusta joudutaan nostamaan vähitellen ja olla sitten jon samassa annostuksessa kuin minulla.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3170
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2214
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1624
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      76
      1112
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      941
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      904
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      900
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      815
    10. Rahtari s salmi

      Onkohan jutussa perää että kylän tyhmin rahtari on palanut ratista
      Suomussalmi
      8
      795
    Aihe