Infektiolääkäri: Uusi maskisuositus voi poistaa karanteenitarpeen – ”Kun kaikki käyttävät maskia, et tartuta etkä saa tartuntaa” https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006647306.html
Näin muuttuu.
Ennenhän maskilla suojasi vain tartuttamasta muita, nytkö sitten itseäänkin?
22
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Muistelen keväästä ja alkukesästä, että läheskään kaikki maskit eivät ole suojavarmoja, vaan fuskaavat kuin reikäinen kondomi.
Päästävät pöpöt läpi kuin kanavaportit veden? - Anonyymi
Niin vaan kävin tänään kaupassa suusuoja naamalla. En jaksa alkaa rimpuilemaan, laitan kun suosittelevat sairaanhoitopiirialuellamme, harmi on minulle olematon, asennekysymys.
Huomenna kuluu vähän aikaani ja kolme itse ommeltua maskia. Hoitokotipotilaan tapaamisessa 1 t, toisen hoitokotipotilaan tapaamisessa eri kodissa 1 t, kaupassa 1/2 t.
Kotona pesaisen maskit raanan alla mäntysuovalla käsin, nakkaan kattilaan vesitilkkaan, annan olla kiehuvana 5 min ja nostan pinseteillä kuivamaan tiskipöydän päälle henkariin ripustetuihin pyykkipoikiin. Ihan kivaa puuhastelua ja ajankulua, kuluu 20 min. Vielä jää pitkästi iltaa omalle hääräilylle ja hyvä mieli.
En moiti enkä ohjaile muita, toimivat ihan niinkuin lystäävät. Lähiviikkoina käytetään jo kaulaliinaa. Niinpä en tarvitse maskia.
- Anonyymi
Korkea kaulus tahi putkihuivi ovat hyviä maskeja.
Se tarkoittaa sitä, että jos kaikilla, siis ihan kaikilla on maski päällä, silloinhan heiltä ei lennä pöpöjä muita kohti.
Esim, jos 100 ihmisen joukossa on yksi maskiton, jolla on tartunta, silloin ovat kaikki muut 99 vaarassa.- Anonyymi
Paraskin kaupoissa/apteekeissa myytävä maski suojaa maksimissaan vain 80%:sti,
jotkut vain 60% ja virus voi mennä myös silmistä elimistöön.
Parhaissa maskeissa on CE-leima.
Kaikkein huonoimmat vedettiin myynnistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paraskin kaupoissa/apteekeissa myytävä maski suojaa maksimissaan vain 80%:sti,
jotkut vain 60% ja virus voi mennä myös silmistä elimistöön.
Parhaissa maskeissa on CE-leima.
Kaikkein huonoimmat vedettiin myynnistä.Hesassa näkyy melko vähän kaupoissa käytettävän maskia.
Olen parin viikon aikana kaupoilla käyttänyt, mutta on jotenkin turhauttavaa., kun itseni lisäksi parilla muulla oli.
Tänään poikkesin sivukirjastossa, niin ei kellään ollut.
Aamulla lähden Prismaan ajoissa, niin on lauantaiaamuna rauhallisempaa.
- Anonyymi
Ja sitten ne ”suojaavat” maskit naaman edestä otetaan pois ja heitetään avonaisiin roskiksiin kadulla. Linnut roskiksia tonkiessaan levittelevät ”suojaavat” maskit pitkin kartsaa tuulen riepoteltaviksi ja sateen kasteltaviksi. Yök yök! Varsinaista ”suojaamista”!
En pidä naamallani, kun viimeisessä hädässä!- Anonyymi
Kuolinvuoteella kaikkien on pidettävä maskia ja vedettävä siihen viimeinen henkäyksensä. Se on laki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuolinvuoteella kaikkien on pidettävä maskia ja vedettävä siihen viimeinen henkäyksensä. Se on laki.
Mitä väliä enää siinä vaiheessa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä enää siinä vaiheessa?
Silloin happi on arvossaan.
- Anonyymi
Kunpa ne käytetyt maskit heitettäisiinkin roskiin, mutta nyt on enenevässä määrin heitetty kaduille maskeja. En ymmärrä, vaikka olisi roskis siinä lähelläkin, silti maskeja lojuu maassa samoin kuin kk-hanskojakin.
Aika välinpitämätöntä toimintaa, sanoisin.
- Anonyymi
Nyt kun syksy ja kylmempää on myös virukset ja muut pöpöt liikkeellä. Covid-19 viruksen lisäksi myös tavalliset vilustumisviirukset.
Siispä yhä edelleen, pidetään sitä turvaväliä jos vain se millään tavalla on mahdollista. Yritetään siivota kotona tehokkaammin, myös auto sisäpuolelta varsinkin ratti ja vaihdekeppi olisi hyvä puhdistaa useammin , Pestään kädet kun lähtään ja tullaan kotiin. pidetään mukana pieni pullo käsidesiä ja maskeja kun lähtään muiden ihmisten joukkoon ja kauppoihin.
Hytinäx1 - Anonyymi
Tuossa on pointti se että KAIKKI käyttävät maskia. Maskilla suojaa muita, eli jos kaikilla on maski niin kaikki suojaavat jokaista toista.
- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Juurikin näin.
Tuo vaan ei millään mene yleisesti perille.Kirjoitan kolmannen kerran: ihmettelen, mihin katosivat päiväkohtaiset tilastot?
Ihmiset voisivat itseohjautua välttelemällä rypäspaikkoja.
Beng Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitan kolmannen kerran: ihmettelen, mihin katosivat päiväkohtaiset tilastot?
BengTuosta olen samaa mieltä.
Pitäisi kertoa, missä ryppäät ovat ja missä nämä henkilöt ovat ilmeisesti käyneet.
Ihan samaa olen ajatellut. Liian vähän kerrotaan, että voisi oikeasti vältellä tautipaikkoja.
Kaipa siinä taas on jotain tausta-asioita jotka liittyy kaikkivoipaan rahaan.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Tuosta olen samaa mieltä.
Pitäisi kertoa, missä ryppäät ovat ja missä nämä henkilöt ovat ilmeisesti käyneet.
Ihan samaa olen ajatellut. Liian vähän kerrotaan, että voisi oikeasti vältellä tautipaikkoja.
Kaipa siinä taas on jotain tausta-asioita jotka liittyy kaikkivoipaan rahaan.Asiasta toiseen. Minulla on mielikuva, että terveyden-/sairaudenhoito on jotenkin alaasi.
Kysyn:miten lavantauti eroaa koronasta?
Beng Anonyymi kirjoitti:
Asiasta toiseen. Minulla on mielikuva, että terveyden-/sairaudenhoito on jotenkin alaasi.
Kysyn:miten lavantauti eroaa koronasta?
BengLavantaudin aiheuttaa bakteeri, koronan taas virus.
Lavantautitapauksia ei meillä montaa ole vuosittain ja ne on kaikki ulkomaanmatkoilta saatuja.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitan kolmannen kerran: ihmettelen, mihin katosivat päiväkohtaiset tilastot?
BengEikö se ole tuo koronavilkku sovellus joka kertoo ryppäistä ja onko ollut lähistöllä?
- Anonyymi
Joka päivä on netissäistujalle päiväkohtaiset tilastot ainakin IS:ssä,
monta kertaa viikossa paikkakunnittain. - Anonyymi
Muut maskinkäyttäjät suojaavat sinua. Jos sinä käytät, niin suojaaat niitä muita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.583693Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j723075Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin532271Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.131503Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m651259- 861136
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?1981Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä23961Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä55945- 47932