Ammattikoulupohjalta yliopistoon?

Anonyymi

Kuinkakohan kannattaisi tätä kuviota lähteä selvittämään? Oma amistodistus ei ole mitään parhaimmistoa, sillä amiksen aikana kärsin masennuksesta ja opinnoista tuolloin selvisin juuri ja juuri.

Onko aikuislukio varteenotettava vaihtoehto, jos miettii korkeakouluun pääsyä? Jostain luin, että vain 30% otettaisiin sisään pääsykokeen perusteella, suurin osa siis todistuksella.

Humanistiset tieteet kiinnostaisi, joten esim. matematiikkaa ei kielitieteisiin tarvitse, joten jos oma tavoite on selkeä hakea tietylle alalle, onko silloin pakko kirjoittaa esim. matematiikkaa? Mitkä aineet on pakollisia kirjoittaa kirjoituksissa?

Vai miten pääsykokeissa pärjäisi, jos sillä tavoin yrittää päästä sisään? Onkohan jotain valmennuskursseja, millä saisi hieman hiottua omaa opiskelutekniikkaa? Tuntuu että tuollainen akateeminen opiskelutaito on itsellä aika ruosteessa, koska ammattikoulussa kaikki oli aika käytännönläheistä. Tuntuu että jäisin helposti lukiolaisten jalkoihin, koska ovat tottuneet pänttäämään ja opiskelemaan kirjasta.

9

52

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei ole pakko matematiikkaa kirjoittaa, Itse kirjoitin äidinkielen, reaalin, englannin ja ruotsin. Silloin oli vielä ruotsi pakollinen, ei ole enää sitäkään pakko kirjoittaa, vaikka todella helppo kieli se on. Kieliopinkin lukaisee yhteen viikonloppuun.

• Anonyymi

Kiitos!

• Anonyymi

Tärkein juttu on opetella lukemaan. Dekkareita, romaaneja, asiapohjaista tekstiä jne. Lukutaito on valtavan iso apu. Lukemista kannattaa treenata paljon. Samalla kyky painaa mieleen asioita nopeasti kehittyy. Lukeminen on taito. Jos ei koskaan lue mitään niin on täysin altavastaaja kun pitäisi nopeasti tankata tenttikirjoja ja pääsykoekirjoja läpi. Lukemalla ihmisestä kehittyy lukukone. Kannattaa aloittaa lukeminen vaikka dekkareista eli viihteestä. Parhaat lukijat skannaavat vauhdilla sivut läpi ja imuroivat tietoa ja ymmärrystä päähänsä. Aikuislukio on varmastikin hyvä vaihtoehto. Opettele ennen lukioon menoa hyvä lukutaito. Muutoin takeltelet heti lukion alkumetreillä, kun kaikki tapahtuu hidastussa elokuvassa. Toinen asia jonka opettelet heti alkuunsa on perussovellusten kuten word, powerpoint, excel sujuva hallinta.

• Anonyymi

Luen kyllä vapaa-ajalla paljon, vuodessa useita kymmeniä kirjoja laidasta laitaan, joten itse lukemisessa ei ole mitään ongelmaa. Lähinnä siinä, että miten löydän ja osaan käyttää sellaista opiskelutekniikkaa, joka tekisi opiskelusta edes jotenkuten helpompaa enkä sitten yritä sieltä "vaikeamman kautta" väkisin.

Itsellä ei ainakaan tuo pelkkä lukeminen riitä monimutkaisemman asian oppimiseen, juonenkulkua tai omaelämäkertaa onkin vielä aika helppo lukea ja muistaa niitä asioita.

• Anonyymi

Onkohan niin, että ammattikoulun päättötodistuksella ei yliopistoon valita, vaan on osallistuttava pääsykokeeseen? Yliopiston todistusvalintaan osallistuvat vain ylioppilaat. Ammattikorkeaan kuitenkin valitaan myös ammattikoulun todistuksella.

Ammattikoulupohjalta voit kirjoittaa ylioppilaaksi, mutta kirjoitettavat aineet on syytä opiskella aikuislukiossa huolellisesti. Äidinkieli on pakollinen kirjoitettava kaikille, siihen kannattaa panostaa, sillä siitä saa yliopiston todistusvalinnassa pisteitä hyvin aina. Lisäksi on kirjoitettava 3 pakollista ainetta, joista yksi voisi olla pitkä englanti, toinen keskipitkä ruotsi ja kolmas joku reaali. Ylioppilastodistuksen on oltava hyvä, jotta sillä menestyy todistusvalinassa.

Humanistiseen tiedekuntaan tullaan harvoin ilman ylioppilastutkintoa ammattikoulusta, mutta mahdotonta se ei ole.

• Anonyymi

Kyllä, nimenomaan. Sillä vähän tässä mietinkin, että onko järkevä käydä aikuislukio ja käyttää siihen kaksi vuotta vai vaan opiskella hyvin pääsykokeisiin?

Aikuislukion käymisellä voisi kyllä harjaantua tuossa akateemisemmassa opiskelussa ja "pänttäämisessä" ja oppia opiskelemaan vähän paremmin. Sillä kyselin vähän sitäkin, että millä noita opiskelutekniikoita voi oikein hioa ja oppia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, nimenomaan. Sillä vähän tässä mietinkin, että onko järkevä käydä aikuislukio ja käyttää siihen kaksi vuotta vai vaan opiskella hyvin pääsykokeisiin?

Aikuislukion käymisellä voisi kyllä harjaantua tuossa akateemisemmassa opiskelussa ja "pänttäämisessä" ja oppia opiskelemaan vähän paremmin. Sillä kyselin vähän sitäkin, että millä noita opiskelutekniikoita voi oikein hioa ja oppia?

Opiskelun ja sen vaatimusten myötä tekniikat kehittyvät itsestään kutakin tilannetta varten.

Minä olen kyllä yliopistosta maisteriksi valmistunut, mutta ei minulla koskaan ollut mitään erityistä tekniikkaa, en edes ajatellut mitään tekniikoita. Kukin opintojakso opiskeltiin omalla tavallaan.

Jos kuitenkin jonkun tekniikan tähän ehdottaisin, niin se olisi kiinnostuksen herääminen opittavaa aihetta kohtaan. Kun on kiinnostunut aiheesta, se jää mieleen vaivatta.

Yliopistossa on monenlaista opittavaa, ei ainoastaan lukemista ja pänttäämistä. Perimmäisenä tavoitteena on tieteellisen tutkimuksen tekemisen oppiminen. Siis opitaan tuottamaan uutta tietoa, ei pänttäämään vanhaa tietoa, joskin sitäkin tarvitaan pohjaksi.

Kun on palava kiinnostus, tiedon ja tutkimisen halu, kaikki muu tulee itsestään siinä sivussa.

Onnea hankkeellesi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Opiskelun ja sen vaatimusten myötä tekniikat kehittyvät itsestään kutakin tilannetta varten.

Minä olen kyllä yliopistosta maisteriksi valmistunut, mutta ei minulla koskaan ollut mitään erityistä tekniikkaa, en edes ajatellut mitään tekniikoita. Kukin opintojakso opiskeltiin omalla tavallaan.

Jos kuitenkin jonkun tekniikan tähän ehdottaisin, niin se olisi kiinnostuksen herääminen opittavaa aihetta kohtaan. Kun on kiinnostunut aiheesta, se jää mieleen vaivatta.

Yliopistossa on monenlaista opittavaa, ei ainoastaan lukemista ja pänttäämistä. Perimmäisenä tavoitteena on tieteellisen tutkimuksen tekemisen oppiminen. Siis opitaan tuottamaan uutta tietoa, ei pänttäämään vanhaa tietoa, joskin sitäkin tarvitaan pohjaksi.

Kun on palava kiinnostus, tiedon ja tutkimisen halu, kaikki muu tulee itsestään siinä sivussa.

Onnea hankkeellesi!

Kiitos!

• Anonyymi

Minä suoritin avoimessa yliopistossa niin paljon opintoja, että pääsin suoraan sisään yliopistoon eli suoritin yli 120 opintopistettä vähintään hyvin arvosanoin kaikki. Psykologiasta cumun, samoin organisaatiopsykologiasta cumu sekä pääaineestani aikuiskasvatustieteestä cumun. Yliopistossa tarvitsi suorittaa vain tietyt perusaineet kuten kielet, samoin tein kandin lopputyön ja suoritin syvennetyt sekä tein gradun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe