Kaason pukeutuminen

Tuuteri

Toimin ensi kesänä kaasona kaverini häissä ja pukeutuminen tuottaa ongelmia. Rahat on tiukalla eikä vanhoista vaatteista löydy juhla-asua
Sisareni ehdotti, että pukeutuisin hänen kansallispukuunsa, mikä on kyllä kaunis asu ja minulle sopiva. Mutta sopiiko kansallispuku kaason asuksi?

Morsian ei ole antanut mitään ohjetta/käskyä vaatteisiin liittyen (ja hyvä niin) ja itse hän pukeutuu klassisesti valkoiseen, pitkään hääpukuun.

8

916

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marina

kansallispuvut ovat valtakunnan arvoikkaimmat juhlapuvut niin miehellä kuin naisellakin ja siksi ne sopivat kaikkiin juhliin.

kansallispuku on ehdottomasti sopiva myös kaason asuksi.

• tyttönen vain

Itse en rajoittaisi kaasoni pukeutumista muuten kuin että pukeutuminen olisi suotavaa =) Mutta jos morsiamen puku ja juhlan tyyli on hieman modernimpi, hillitty, linjakas, elegantti, niin silloin kansallispuku ei ehkä sovi ympäristöön. Minua henkilökohtaisesti se ei haittaisi, mutta voithan kysäistä morsiamelta?

• Suomineito

Eli kansallispuku ei ole hillitty, linjakas ja elegantti?

• tyttönen vain
        Suomineito kirjoitti:

Eli kansallispuku ei ole hillitty, linjakas ja elegantti?

No jaa, se lienee hieman makuasia. Tänään just selasin läpi kirjallisen suomalaisia kansallispukuja, ja ne kyllä olivat mielestäni melko kirjavia, "kasaanheitettyjä" ja rönsyileviä. Kauniita olivat, mutta eivät kyllä minun mielikuvan mukaan ainakaan linjakkaita tai hillittyjä (tarkotan väritystä, en mallia)... elegantin voi tietysti määritellä miten itse tykkää.

• Suomineito
        tyttönen vain kirjoitti:

No jaa, se lienee hieman makuasia. Tänään just selasin läpi kirjallisen suomalaisia kansallispukuja, ja ne kyllä olivat mielestäni melko kirjavia, "kasaanheitettyjä" ja rönsyileviä. Kauniita olivat, mutta eivät kyllä minun mielikuvan mukaan ainakaan linjakkaita tai hillittyjä (tarkotan väritystä, en mallia)... elegantin voi tietysti määritellä miten itse tykkää.

Kirjavia monet ovatkin - värikkäitä sanoisin minä, - mutta eikö ole hyvä, että harmaaseen ja mustaan pukeutuvilla suomalaisilla on edes jotain värikästäkin? Ja aika kaukanahan ne ovat muiden maiden kansallispuvuista värikkyydessä ja rönsyilevyydessä...

Kasaanheitetty on loukkaus!
        Oma Sulkavan pukuni on mielestäni hyvin tyylikäs ja elegantti. Kaukana "kasaanheitetystä"!

Toki voit pukeutua siihen mustaan putkelomekkoosi jatkossakin, mutta koita olla loukkaamatta perinteikkäitä ja arvokkaita pukuja!

• Laila
        Suomineito kirjoitti:

Kirjavia monet ovatkin - värikkäitä sanoisin minä, - mutta eikö ole hyvä, että harmaaseen ja mustaan pukeutuvilla suomalaisilla on edes jotain värikästäkin? Ja aika kaukanahan ne ovat muiden maiden kansallispuvuista värikkyydessä ja rönsyilevyydessä...

Oma Sulkavan pukuni on mielestäni hyvin tyylikäs ja elegantti. Kaukana "kasaanheitetystä"!

Toki voit pukeutua siihen mustaan putkelomekkoosi jatkossakin, mutta koita olla loukkaamatta perinteikkäitä ja arvokkaita pukuja!

Kyllä se minustakin saattaisi olla suorastaan koominen näky, jos häät ovat muuten modernit ja morsian on pukeutunut linjakkaaseen hääpukuun, niin kaaso on tälläytynyt riemunkirjavaan perinneasuun. Joihinkin oikein perinteisiin maalaishäihin kansallispuku saattaisi sopia, mutta silti harkitsisin ensisijaisesti jotain muuta vaatetta. Joka tapauksessa kannattaa kysyä ainakin morsiamelta, mitä mieltä hän on asiasta.

• tyttönen vain
        Suomineito kirjoitti:

Otahan nyt vain ihan rauhallisesti. Huomautan muutaman asian tekstistäsi.

"mutta eikö ole hyvä, että harmaaseen ja mustaan pukeutuvilla suomalaisilla on edes jotain värikästäkin?"
        -- On toki, mutta löytyy sitä väriä tarvittaessa muualtakin. Juhlan järjestäjä määrittelee juhlan luonteen, ja vieras taas saa itse päättää noudattaako tätä linjaa. Keskustelun aloittaja taisi olla kiinnostunut järjestäjän toiveiden noudattamisesta. Kaikkiin juhliin kansallispuvut eivät sovi, vaikka kauniita ovatkin.

"Kasaanheitetty on loukkaus!"
        -- Muistaakseni juuri tästä syystä laitoin kasaanheitetyn lainausmerkkeihin, tai ainakin tarkoitus oli. Se oli luonnehdinta, jonka positiivisuus tai negatiivisuus on tulkitsijan korvien välissä. Voisihan kasaanheitetty tarkoittaa rentoa tai trendikästäkin sopivalla aikakaudella. Sanavalinta on ehkä huono, mutta parempaakaan en siihen hätään keksinyt. Riippumatta siitä mitä sanalla tarkoitin, uskon kuitenkin, että saan kutsua kyseisiä pukuja vaikka rievuiksi, jos siltä tuntuu (ei tunnu). Tämähän on keskustelupalsta ja jos täällä alkaa toisten mielipiteistä loukkaantumaan niin kannattaa ehkä rajoittaa vierailuja =)

"Oma Sulkavan pukuni on mielestäni hyvin tyylikäs ja elegantti."
        -- Okei, saat toki olla sitä mieltä. Ja minä saan olla eri mieltä. Usko pois.

"Toki voit pukeutua siihen mustaan putkelomekkoosi jatkossakin, mutta koita olla loukkaamatta perinteikkäitä ja arvokkaita pukuja!"
        -- En omista yhtään mustaa putkelomekkoa. Pyrin käyttämään juhlissa hillittyjä mutta kauniin värisiä, ehkä jopa pirtsakoita ja juhlapaikkaan / aikaan / tyyliin sopivia vaatteita. Henkilökohtaisesti en juurikaan välitä siitä mitä kenelläkin ja missäkin on päällä, mutta yritin vain alunperin tuoda esille, että joillekin sillä voi olla merkitystä ja silloin sitä voi halutessaan kysyä. Oletko todella sitä mieltä että perinteikkäät ja arvokkaat puvut sopivat aivan joka tilanteeseen eikä asiasta saa esittää eriäviä mielipiteitä? Jos oman kannanottoni oli sinusta verinen loukkaus, joudut varmaankin loukkaantumaan elämässäsi vielä monta kertaa. Katsos, joskus ihmiset ovat eri mieltä.

• on ok

Etiketin mukaan kansallispuku on niin juhlava, että se päällä voi mennä vaikka linnan juhliin. Joten eiköhän se puku kaasollekin sovi. Nykyään häissä on kuitenkin niin monenlaisia teemoja elokuvista väreihin ja aikakausiin, että varmasti löytyy sellainenkin morsian joka ei kaasolleen kansallispukua välttämättä haluaisi. Eli kysypä morsiammelta mitä mieltä hän on asiasta, niin eiköhän se siitä selviä! Yleensähän on tapana, että jos morsian haluaa päättää kaason asusta niin silloin hän myös kustantaa sen. Se on ihan kiva kiitoskin kaason vaivannäöstä ja tuesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2831
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      186
      2444
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2165
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      19
      1483
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13