Olin joskus viittomakielen kurssilla koulussa ja siellä opettaja kertoi, että kuurotkin tavallaan kuulee musiikin. Tai siis sen rytmin tai jotain..tunteeko sen vai miten se juttu toimii?
Oon hyvin kiinnostunu kuurojen kulttuurista, aion mennä opiskelemaan viittomakieltäkin.
MIten "kuulette" musiikin?
13
5054
Vastaukset
- -TP-
Esimerkiksi jos olen jossain baarissa,ravintolassa tai sellaisessa vastaavassa paikassa, jossa on kaiuttimet päällä, muutenkin musiikki vähän kovalla päällä. Niin silloin tunnen musiikin värähtelynä, ja myös värinänä pitkin kehoani, kun ne musiikin värinät tulevat muuten lattialta pitkin ylös kehoa.
Muuten normaalisti radiosta ilman kaiuttimia en kylläkään pysty kuulemaan yhtään mitään.
Mutta autossa oli kyllä tuntunut musiikki ikäänkuin värähtelynä,kun se oli päällä.
Uskon, että viittomakielen kurssin opettajasi tarkoitti nimenomaan tuota musiikin värähtelynä pitkin kehoa, ikäänkuin se olis musiikin "kuulemista".- Tollo
Ammoin 60-luvulla "kuuntelin" siskon levysoittimella soittamia levyjä pitämällä kättä jonkinalisen vehkeen oisko kaiutin sitten ollut. Siinä oli semmoinen musta kalvo kotelossa. Niin mistähän näitä yleensä saa ja onko niitä enää ollenkaan. Meinaan semmoista jolla voi soittaa cd- tai dvd-levyjä tai mitä ne lie. Vanahanmallisia levyjä ja soittimia ei enää taida saada mistään. Voikos tohon laitteeseen sitten jonkun "kaiuttimen" liittää jossa voi kättään pitää ja sitten "kuunnella". Laittakaas nyt jotain vinkkiä tollolle ne joilla on komeusta näistä!
- mie vaan
Tollo kirjoitti:
Ammoin 60-luvulla "kuuntelin" siskon levysoittimella soittamia levyjä pitämällä kättä jonkinalisen vehkeen oisko kaiutin sitten ollut. Siinä oli semmoinen musta kalvo kotelossa. Niin mistähän näitä yleensä saa ja onko niitä enää ollenkaan. Meinaan semmoista jolla voi soittaa cd- tai dvd-levyjä tai mitä ne lie. Vanahanmallisia levyjä ja soittimia ei enää taida saada mistään. Voikos tohon laitteeseen sitten jonkun "kaiuttimen" liittää jossa voi kättään pitää ja sitten "kuunnella". Laittakaas nyt jotain vinkkiä tollolle ne joilla on komeusta näistä!
Enpä tiiä mistä moista laitetta saisi mutta ilmapallot ajaa saman asian. Olen ittekin kokeillut. Kun pitää ilmapalloa käsissään niin äänet tuntuvat selkeämmin vaikka olis ihan kivikuuro.
- hesse
Tollo kirjoitti:
Siis, jos tarkoitat ihan tavallisia isoja kajareita, niin niitä saa kodinkoneliikkeistä ja muualta. Esim. kierrätyskeskuksesta varmasti löytyy jonkinlaisia kaiutinta ja varmasti myös kohtuu hintaan. Myös erilaisilta tuttejen varastoista tai jopa kaatopaikoilta saat neuvoteltua itsellesi lähes ilmaiseksi kaiuttimet.
Jos valinnanvaraa on, niin kannattaa valita kaiutin, jossa on mahdollisimman isot "mustat kalvot", koska siten lähtee voimakkain ääniaalto ja täten myös värähtely. Myöskin kannattaa pistää äänenvoimakkuus mahdollisimman suurelle, joten tunnet tärinän ilman itse kaiuttimeen koskematta. Muista kuitenkin, että ääni voi vahingoittaa/ärsyttää muita kuulevia ihmisiä, jos äänenvoimakkuus on suurella.
Musiikiksi kannattaa valita ääntä, jossa on mahdollisimman paljon bassoa, eli niitä tymähdyksiä, joita tunsit kädessäsi. Tällaista musiikkia voisi olla esim. räppi tai jokin teknomusiikki.
ps. itse en ole kuuro, mutta tunnen myös luonnollisesti tärinän myös kehossani
- m24.
..ei mitään ongelmaa.
- -TP-
Hheehh.. joten olet joko ihan kuuleva tai huonokuuloinen. En ole koskaan tavannut kehenkään kuuroon, joka sanoisi niin. ;)
- -TP-
-TP- kirjoitti:
Hheehh.. joten olet joko ihan kuuleva tai huonokuuloinen. En ole koskaan tavannut kehenkään kuuroon, joka sanoisi niin. ;)
Kirjoitin niin nopeasti, ettei ajatukset pysyneet perässä.. elikkä korjaan viitaten edelliseen viestiin,siis että en ole koskaan törmännyt kehenkään kuuroon, joka sanoisi,että hyvin kuuluu..
Enkä ole tuntenut ketään kuuroa,joka sanoisi niin.
Eikä se olisi niin järkeenkäypää,jos sanottaisi,että hyvin kuuluu, jos olisi kuuro.. hmm?! "Hyvin kuuluu" tarkoittaa mielestäni sitä,että KUULEE kaikki sanat ja puheet. - Annikki
-TP- kirjoitti:
Kirjoitin niin nopeasti, ettei ajatukset pysyneet perässä.. elikkä korjaan viitaten edelliseen viestiin,siis että en ole koskaan törmännyt kehenkään kuuroon, joka sanoisi,että hyvin kuuluu..
Enkä ole tuntenut ketään kuuroa,joka sanoisi niin.
Eikä se olisi niin järkeenkäypää,jos sanottaisi,että hyvin kuuluu, jos olisi kuuro.. hmm?! "Hyvin kuuluu" tarkoittaa mielestäni sitä,että KUULEE kaikki sanat ja puheet.Mitä kuuro ajattelee kun kysytään kuulumisia eli mitä kuuluu? Samantyyppisiä voisi kysyä sokeiltakin, "et näe kokonaiskuvaa" tms. mutta eipä enää kuulu tälle palstalle. :)
- syntymäkuuro
En itse ymmärrä mitään musiikista. Vain jotain rytmistä saan selvää jonkin verran. Valitettavasti olen vanhanpuoleinen kuuro, en osaa sanoa, millaista musiikin rytmiä ymmärrän parhaiten ja pysyn tahdissa. Kuten TP sanoi, hän tuntee värähtelynä kehossaan, niin minäkin. Jos olen sattumalta kaiuttimen lähellä, niin kuulen omin korvin ja arvaa mitä! Tämän jälkeen korvani rupeavat soimaan pitkään... :(
Tansseissa parhaiten aistin musiikin sanomaa tai vastaavaa tanssipartnerin kanssa, niin luullakseni. Kuuron silmät kyllä huomaavat musiikillisissa paikoissa, kuten discossa tai peräti lavatansseissa, millainen tanssikappale on menossa, jos osaa erilaisia tanssityylejä. Valitettavasti kuurojen miespuolisten on vaikeampaa vetää naispuolisia tanssipartnereita oikeaoppisesti. Ei se mitään, musiikkia se on vaan! Kukin taaplaa tyylillään!Rohkeutta! ;)- The_Ceethre_Tree
ajatella,että voi elää ilman musiikkia.
On hankalaa ajatella miltä tuntuu kun ei kuule.
Serkkulikka on kuuro ja hänen kanssaan joskus lapsena leikittiin, ja jos oltiin mummolassa niin kun paukutti kovaa lautalattiaa, hän "kuuli" eli varmaankin tunsi äänen ja kääntyi katsomaan mitä asiaa oli.
Itse olen hyvin musikaalinen, ja siskoni on taidemaalari. Kerran kävimme keskustelua, minkä aistin menettämistä eniten pelkää.
Sisko luonnollisesti pelkäsi näkönsä menevän, ja minä kuulon.
Kuitenkin kun ajattelee, on se ihan typerää,
mutta siltikään en voi kuvitella elämää ilman musiikkia.
Siksipä aionkin viettää enemmän aikaa hiljaisuudessa, että elämän tärkeimmät asiat tulisivat tietoisemmaksi.
Luulen ,että pahinta ei olisi menettää kuuloa, tai näköä, vaan kyky käsittää elämä niidenkin takana..
Ihan vain pohdintoja näin sunnuntai-iltana. - -TP-
The_Ceethre_Tree kirjoitti:
Serkkulikka on kuuro ja hänen kanssaan joskus lapsena leikittiin, ja jos oltiin mummolassa niin kun paukutti kovaa lautalattiaa, hän "kuuli" eli varmaankin tunsi äänen ja kääntyi katsomaan mitä asiaa oli.
Itse olen hyvin musikaalinen, ja siskoni on taidemaalari. Kerran kävimme keskustelua, minkä aistin menettämistä eniten pelkää.
Siksipä aionkin viettää enemmän aikaa hiljaisuudessa, että elämän tärkeimmät asiat tulisivat tietoisemmaksi.
Luulen ,että pahinta ei olisi menettää kuuloa, tai näköä, vaan kyky käsittää elämä niidenkin takana..
Ihan vain pohdintoja näin sunnuntai-iltana.Hyvin sanottu tuo, kun sanoit,että pahinta olisi menettää kyvyn käsittää elämä niidenkin takana.
Ei tietenkään pysty kuvittelemaan ikäänkuin täysin, millaista elämä olisi olla ilman kuuloa tai muuta aistia.. Kun jos on normaalikuuloinen koko ikänsä,niin luonnollisestihan sitä koko ajan kuulee.
Minäkään en syntymäkuurona pysty ikinä kuvittelemaan millaista olisi olla kuuleva.Koska en voi todellakaan tietää mitä kuulee kaikkea jne..
Joskus hämmästyin,miten ihan kuuleva voi kuulla noin tarkkaan.. kun kerran kuuleva siskoni kertoi kuulleensa kerrostaloasunnossa, miten naapuri veti vessaa, sillä se kuului viemäriä pitkin. Niin hän kertoi mulle, samalla sanoi, että siinähän syy,miksi ei suositella vetävän vessaa yöllä kerrostaloasunnossa.
Kerran joku kysyi minulta,että harmittaako minua olla kuuro... Olin täh?! Todella hassu kysymys minun mielestäni. Koska olen syntymästäni lähtien kuuro, koskaan ikinä en ole ajatellut niin.Joten se on ikäänkuin aina ollut luonnollinen asia itselleni. Jos olisin syntynyt kuulevana ja myöhemmin kuuroutunut,niin silloin tilanne olisi ollut erilainen. - syntymäkuuro
-TP- kirjoitti:
Hyvin sanottu tuo, kun sanoit,että pahinta olisi menettää kyvyn käsittää elämä niidenkin takana.
Ei tietenkään pysty kuvittelemaan ikäänkuin täysin, millaista elämä olisi olla ilman kuuloa tai muuta aistia.. Kun jos on normaalikuuloinen koko ikänsä,niin luonnollisestihan sitä koko ajan kuulee.
Minäkään en syntymäkuurona pysty ikinä kuvittelemaan millaista olisi olla kuuleva.Koska en voi todellakaan tietää mitä kuulee kaikkea jne..
Joskus hämmästyin,miten ihan kuuleva voi kuulla noin tarkkaan.. kun kerran kuuleva siskoni kertoi kuulleensa kerrostaloasunnossa, miten naapuri veti vessaa, sillä se kuului viemäriä pitkin. Niin hän kertoi mulle, samalla sanoi, että siinähän syy,miksi ei suositella vetävän vessaa yöllä kerrostaloasunnossa.
Kerran joku kysyi minulta,että harmittaako minua olla kuuro... Olin täh?! Todella hassu kysymys minun mielestäni. Koska olen syntymästäni lähtien kuuro, koskaan ikinä en ole ajatellut niin.Joten se on ikäänkuin aina ollut luonnollinen asia itselleni. Jos olisin syntynyt kuulevana ja myöhemmin kuuroutunut,niin silloin tilanne olisi ollut erilainen.Useasti minulle on sanottu "Hyvä,kun et kuule silloin ei tarvitse kuulla mitään pahaa".
Mitä tulee musiikkiin, niin kuurot pitävät eniten bassoäänillä tulevistä musiikista. Kun se on aivan matala ääni. Tai sitten jotkut säätävät sen basson puolelle kun on paljon säätömahdollisuuksia. - Kuuleva säikky
The_Ceethre_Tree kirjoitti:
Ihan vain pohdintoja näin sunnuntai-iltana.Minä olen kuuleva, mutta välillä toivoisin olevani kuuro. Äänet häiritsevät minua hirveästi ja pidän usein korvatulpat päässä. Säikyn myös äkillisiä tai voimakkaita ääniä. Hankalaa on.
By the way, viittomakieli on kaunis kieli. Osaan sitä hiukan, tai oikeastaan vain tukiviittomia, joita käytän työssäni kuulevien kehitysvammaisten parissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108