Pyörtyminen koulussa

Anonyymi

Moikka! 13-vuotias tytteli täällä kyselee. Eli tänään (pe 2.10.2020) koulussa tosiaan pyörryin. Ensimmäisellä tunnilla meillä oli kaksi tuntia liikuntaa. Juostiin 1500 metriä, ja juoksin koko matkan kävelemättä. Opettajani, joka on myös luokanvalvojani, kehui tulostani ja olin hyvällä tuulella. Yhtäkkiä tunsin etten saa henkeä ja ajattelin, että se on normaalia. Kaikkihan juoksemisen jälkeen läähättävät. Tämä jatkui kuitenkin kauan, ja hengitin raskaita hengityksiä tiheään tahtiin suuni kautta. Paras kaverini kysyi, onko kaikki hyvin, ja vastasin että on. Seuraavana meillä oli pesistä ja läähätin edelleen (tässä vaiheessa juoksustani oli mennyt jo 15 min). Annoin kuitenkin asian olla ja menin mukaan peliin. Juuri kun juoksin maaliin, tunsn outoa kihelmöintiä nenässäni ja sormissani. Tosi nopeasti kihelmöintiä oli koko kehossa, ja hengittäminen oli edelleen vaikeaa. Sitten alkoi huimata enkä kuullut kunnolla mitä minulle sanottiin. Ystäväni taas huomasi, että kaikki ei ole ok. Hän kertoi opettajalle, joka kyseli minulta kaikkea turhaa paskaa. Esim. söitkö aamulla, onko sulla jotain sairauksia ja onko näin käynyt joskus aiemmin. Vastasin kysymyksiin ja hän antoi repustaan Siripiriä (oli muuten vitun pahaa). Hän myös luokanvalvojanani sanoi, että jos hengitys ongelma jatkuu, menisin kertomaan hänelle. Sitten liikkatunti loppui, ja meillä oli mantsaa. Mantsan tunnilla istuin taas parhaan kaverini vieressä, ja minua alkoi huimata. Silmissäni sumeni ja pääni kaatui pöydälle; pyörryin noin 1,30 minuutiksi kai. Mantsan ope käski terkkarille, jossa sain vettä tosi paljon ja menin sellaiseen lepohuoneeseen. Sanoin, että olen loputkin koulupäivästä vain koulussa. Seuraavana oli sitten matikkaa. Vieläkin muuten hengitys oli vaikeaa. Kesken tunnin luokanvalvojani ilmestyi luokkaan, ja pyysi minua käytävälle juttelemaan. Hän oli kuullut terkkarilta pyörtymisestä ja taas kyseli. Hän kertoi, että minulla oli ehkä astma, amnesia tai joku muu sairaus. Sitten hän vei minut autollaan kotia. Eli siis; onko minulla nyt astma tai amnesia tai joku sairaus!?? Haluan selvennystä, kun lv ei kertonut enempää!

4

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö sinun vanhemmat tuosta varanneet aikaa lääkärille, että selviäisi mikä on? Ihan syystä opettaja huolestui, mutta hän ei voi sinua lääkärille viedä, se on vanhempien asia tai menee lastensuojeluilmoitukseksi, jos sinun terveyttäsi ei hoideta huoltajiiesi puolesta.

      Rasituksesta ja sen jälkeen pyörtyileminen saattaa johtua esim. sydänlihaksen tulehduksesta, joka ei ole elinikäinen vamma, jos sen tarkistaa ja hoitaa lääkärikäynnillä.
      Nuorille varsinkin tuo on vaarallinen, koska he vaikuttavat muuten terveiltä pidemmän aikaa kunnes tulehdus on liian paha.

      Pyörtyminen muutenkin meinaa sitä, että verestä ei tule happea tarpeeksi aivoihin ja jos syytä ei tutkita, joku kerta saatat pyörtyä niin, että lyöt pääsi ja saat aivovaurion. Se ei tule olemaan mukavaa elämää.

      Ota opettajasi turhaa paskaa kysymykset ja huoli tosissaan ja vaadi lääkärille pääsyä. Rasituksesta ja sen jälkeen alkavat tuollaiset oireet ei ole mikään leikin asia, varsinkin nuoren kohdalla ja riskeeraat koko loppu elämäsi, jos sitä ei nyt selvitetä ajoissa.

    • Anonyymi

      Oon 16v poika ja 14vuotiaana mä menetin tajuntani koulun jälkeen. Olin koulussa kävellen, kun pyörästä oli kumi puhki ja juoksin kotia kohti, kun oli kiire. Juoksin silloin paljon. Juoksu oli oikeestaan harrastus. Jaksoin usein monta kilsaa ilman kovaa hengästymistä ja ihmettelin, että miksi helvetissä nyt tuntuu niin raskaalta. Pysähdyin liikennevaloihin todella väsähtäneenä ja aioin kaivaa energiajuoma pullon repusta, kun pimeni. Heräsin siihen, kun joku mummo taputtelee mua kasvoille. Yritin nousta ylös ja vakuuttelin olevani kunnossa vaikka en itsekään uskonut itseäni. Lopulta pääsin ylös käyttämällä liikennevalotolppaa tukena ja kävelin kotiin. Kun tulin kotiin ja lysähdin heti eteisessä olevalle nojatuolille vanhemmat kysyivät heti olenko kunnossa. Kun kerroin heille niin he päättivät, että mut pitää tutkia lääkärissä vaikka selvästi he pitivät sitäkin mahdollisena, että kyseessä olisi pelkkä lintsausyritys joka nyt vaan olisi viety vähän liian pitkälle. Lääkärissä katsoivat ja eivät löytäneet mitään, mutta sanoivat, että kova energiajuoman juonti joka siis oli mun yksi riippuvuus ja on edelleen saattoi aiheuttaa sydämelle jonkin rytmihäiriön. Etenkin, kun mun suvussa on taipumusta. Isä, isän äiti, äidin isä ja äidin isoisä ovat kärsineet sydänvioista. Ainakin he. Ja mulla on todettu esim korkee verenpaine vaikka elän energiajuomia lukuunottamatta terveellisesti. Että saattaa johtua sinunkin pyörtyminen sydämestä.

      • Anonyymi

        Sydän on se yleisin syypää pyörtymisiin, varsinkin rasituksessa. Unohdin kokonaan tuon energiajuoma homman kun nuorilla on aikaisemmin sydänlihastulehdus ollut yksi iso syyllinen.
        Oli syy lopulta mikä tahansa, niin kannattaa se sydän tarkistaa ja tarkkailla.


    • Anonyymi

      Tuo raskas hengitys viittaa alkavaan astmaan. On ihan tutuntuntuisia oireita. Itse sairastin astmaa joskus, mutta pääsin siitä eroon aikuisiän kynnyksellä. Astma on lyhykäisyydessään keuhkoissa oleva "pysyvä" tulehdustila, mitä hoidetaan suun kautta hengitettävillä lääkkeillä. Lääkkeitä on karkeasti ottaen kahta lajia, hoitavia ja avaavia. Hoitavia käytetään jatkuvasti, mutta avaavia otetaan silloin, kun astmakohtauksen ensimerkit ovat nähtävissä. Eli hengityksen muuttuminen raskaaksi, yskänpuuskat. Nämä lääkket laajentavat keuhkoputkia nopeasti, ja helpottavat hengitystä. Sairaus todetaan lääkärissä, eli sinne kannattaa hakeutua. Samalla tosin kannattaa selvittää, että taustalla ei ole mitään muuta sairautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe