Kun tekijänoikeuksiasi rikotaan, mitä teet?

Anonyymi

Miltä sinusta tuntuu, jos olet tarjonnut kirjasesi luettavaksi vaikka blogisi yhteydessä, ja joku innostuu siitä niin, että lataa sen jonnekin nettiin, vaikka docplayer.fi:iin, sinulta lupaa kysymättä? Herättäisikö se teissä raivoa vai olisitteko tyytyväinen, kun kirjasi elää omaa elämäänsä? Minusta se on törkeää. Eikö se ihmisille riitä, että olen antanut kirjani heille ilmaiseksi luettavaksi. Että jollakin voi olla otsaa tuosta noin vaan alkaa käsitellä minun tuotostani ikäänkuin se olisi heidän verkkosivujensa täytettä tai heidän dokumenttienjakoprofiilinsa anniksi sopivaa kamaa. Vaikka en ole kirjaa myynytkään, on sillä kuitenkin tekijänoikeus, ja olen sen maininnut kirjan joka sivulla. Moraalinen oikeus kirjoittajalla on päättää, missä kirjaansa julkaisee.

Vai miten te asian näkisitte?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos oman kirjasensa julkaisee blogin yhteydessä, niin silloin on olemassa mahdollisuus että se oma teksti lähtee leviämään muillekin alustoille. Nämä asiat syytä miettiä etukäteen, kun sunnittelee oman tekstinsä julkaisua. Niin musiikki kuin elokuvatkin leviävät netinvillissälännessä, miksei myös siis tekstit.

      • Anonyymi

        Sinä siis hyväksyt tekijänoikeuden rikkomisen? Olisitko yhtä avaramielinen, jos juuri sinun teostasi olisi levitetty ilman lupaasi? Itse asiassa olin selvästi sanonut, että pdf-muotoisen kirjani kopion saa lähettää tuttavilleen tai tulostaa omaan käyttöön, mutta ei tullut edes mieleeni, että joku (fani) lataisi sen kaikkien nähtäväksi muualle nettiin. Se on hiukka eri asia!

        Toinen, yhtä paha, tai jopa pahempi, tai ainakin ilkeämielisempi, oli toinen kirjani ihastelijaksi tekeytynyt, joka edelleen pitää linkkiä tuohon jo kauan sitten poistettuun kirjaan, ja on laittanut kansikuvan sijalle jotain, joka viittaa fasismiin. Siis itse asiassa hän on laittanut siihen itse herra hoon pärstäkuvan! Ja esittelytekstin, joka ei millään tavalla kuvaa blogiani eikä kirjaani. Otin hulttioon yhteyttä, koska hän oli aikaisemmin lähetellyt viestejä muka kaverina. Hän väitti vain yrittäneensä auttaa saamaan huomiota minulle! Ja pian sen jälkeen hänen falsebuuk-sivullaan kerrottiin hänen kuolleen. Venäjällä ilmeisesti kuollaan aika heppoisin perustein.

        Niin, ei sekään minua aikoinaan miellyttänyt, kun paria muuta kirjaani ostettiin kirjastoihin. Ja se on kamalaa, jos kokee elämänmuutoksen, ja jos on julkaissut kirjoja, joissa on ajatuksia, jotka ovat ristiriidassa uuden näkökulman kanssa. Ehkä kirjailijoilla on yleistä se, että harmittaa selailla entisiä kirjojaan. Ne olisi nyt kirjoittanut niin paljon paremmin. Jos on esimerkiksi tullut uskoon, ja joku levittää kirjasta (luvatta) versiota, jossa on kirjoittanut mielipiteitä, jotka sopivat new age -hörhöjen panteistiseen maailmankuvaan. Minusta ilmaiseksi julkaisijalla pitää olla oikeus määrätä, minkälaista versiota kirjastaan kulloinkin pitää esillä.

        Laki takaa tekijänoikeuden suojan. Käytännössä se menee (esimerkiksi blogspotin ja docplayerin suhteen) niin, että joudut antamaan osoitteesi, puhelinnumerosi, sähköpostiosoitteesi, ja ne lähetetään tuolle rosmolle, jota valituksesi koskee! Mitähän hän sitten niillä tiedoilla tekisi, kun on jo väärinkäyttänyt kirjallista tuotettasi?

        Totta, ei pitäisi koskaan laittaa mitään nettiin, koska viiden vuoden päästä ajattelee eri tavalla jne. Ei pitäisi koskaan käydä Helsingissä, koska siellä voi joutua pahoinpidellyksi. Eikä Oulussa. Eikä Hämeenlinnassa. Eikä Turussa. Eikä pitäisi syntyä perheeseen, jolta saa perinnöllisiä tauteja. Ei pitäisi opiskella väärää alaa. Ei pitäisi sitä ja ei pitäisi tätä. Syytä sinä vaan uhria. Minulle kirjani väärinkäyttö tuo lievästi raiskatun olon. Jos nyt raiskata voi lievästi. Teen nyt sitten ainoan, mitä keksin; laitan kirjani uuden version blogiini, ja yritän ohjeistaa entistä tarkemmin, mihin käyttöön se on tarkoitettu ja mihin ei. Entä jos vielä tulen kuuluisaksi, ja joku alkaa tulostaa kirjaani ja myydä sitä? Oma vikani?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä siis hyväksyt tekijänoikeuden rikkomisen? Olisitko yhtä avaramielinen, jos juuri sinun teostasi olisi levitetty ilman lupaasi? Itse asiassa olin selvästi sanonut, että pdf-muotoisen kirjani kopion saa lähettää tuttavilleen tai tulostaa omaan käyttöön, mutta ei tullut edes mieleeni, että joku (fani) lataisi sen kaikkien nähtäväksi muualle nettiin. Se on hiukka eri asia!

        Toinen, yhtä paha, tai jopa pahempi, tai ainakin ilkeämielisempi, oli toinen kirjani ihastelijaksi tekeytynyt, joka edelleen pitää linkkiä tuohon jo kauan sitten poistettuun kirjaan, ja on laittanut kansikuvan sijalle jotain, joka viittaa fasismiin. Siis itse asiassa hän on laittanut siihen itse herra hoon pärstäkuvan! Ja esittelytekstin, joka ei millään tavalla kuvaa blogiani eikä kirjaani. Otin hulttioon yhteyttä, koska hän oli aikaisemmin lähetellyt viestejä muka kaverina. Hän väitti vain yrittäneensä auttaa saamaan huomiota minulle! Ja pian sen jälkeen hänen falsebuuk-sivullaan kerrottiin hänen kuolleen. Venäjällä ilmeisesti kuollaan aika heppoisin perustein.

        Niin, ei sekään minua aikoinaan miellyttänyt, kun paria muuta kirjaani ostettiin kirjastoihin. Ja se on kamalaa, jos kokee elämänmuutoksen, ja jos on julkaissut kirjoja, joissa on ajatuksia, jotka ovat ristiriidassa uuden näkökulman kanssa. Ehkä kirjailijoilla on yleistä se, että harmittaa selailla entisiä kirjojaan. Ne olisi nyt kirjoittanut niin paljon paremmin. Jos on esimerkiksi tullut uskoon, ja joku levittää kirjasta (luvatta) versiota, jossa on kirjoittanut mielipiteitä, jotka sopivat new age -hörhöjen panteistiseen maailmankuvaan. Minusta ilmaiseksi julkaisijalla pitää olla oikeus määrätä, minkälaista versiota kirjastaan kulloinkin pitää esillä.

        Laki takaa tekijänoikeuden suojan. Käytännössä se menee (esimerkiksi blogspotin ja docplayerin suhteen) niin, että joudut antamaan osoitteesi, puhelinnumerosi, sähköpostiosoitteesi, ja ne lähetetään tuolle rosmolle, jota valituksesi koskee! Mitähän hän sitten niillä tiedoilla tekisi, kun on jo väärinkäyttänyt kirjallista tuotettasi?

        Totta, ei pitäisi koskaan laittaa mitään nettiin, koska viiden vuoden päästä ajattelee eri tavalla jne. Ei pitäisi koskaan käydä Helsingissä, koska siellä voi joutua pahoinpidellyksi. Eikä Oulussa. Eikä Hämeenlinnassa. Eikä Turussa. Eikä pitäisi syntyä perheeseen, jolta saa perinnöllisiä tauteja. Ei pitäisi opiskella väärää alaa. Ei pitäisi sitä ja ei pitäisi tätä. Syytä sinä vaan uhria. Minulle kirjani väärinkäyttö tuo lievästi raiskatun olon. Jos nyt raiskata voi lievästi. Teen nyt sitten ainoan, mitä keksin; laitan kirjani uuden version blogiini, ja yritän ohjeistaa entistä tarkemmin, mihin käyttöön se on tarkoitettu ja mihin ei. Entä jos vielä tulen kuuluisaksi, ja joku alkaa tulostaa kirjaani ja myydä sitä? Oma vikani?

        Tämähän kuulostaa mielenkiintoisemmalta tarinalta kuin itse kirjanen: rikoksia ja petoksia! Salaliittoja ja mystinen kuolema Venäjällä! Elämänmuutos, joka tuo uuden näkökulman! Kohukirjailija rikoksen uhrina, joka on yhtä paha kuin raiskaus, koska eihän raiskaus voi olla lievä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän kuulostaa mielenkiintoisemmalta tarinalta kuin itse kirjanen: rikoksia ja petoksia! Salaliittoja ja mystinen kuolema Venäjällä! Elämänmuutos, joka tuo uuden näkökulman! Kohukirjailija rikoksen uhrina, joka on yhtä paha kuin raiskaus, koska eihän raiskaus voi olla lievä!

        älä viitsi.

        Totuus on se, että ihmiset käyttää sumeilematta toisten materiaalia hyväkseen,
        lupia kysymättä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe