Kunnanjohtajan erottajaiset

Nämä Kolarin ja Kittilän kunnanjohtajan erottajaiset ja lyhyet kunnanjohtajuudet monissa Lapin kunnissa kertovat omaa kieltään törmäyksistä johtamistavoissa ja hallintokulttuurissa. Jo yläasteella ja lukiossa meille historian ja yhteiskuntaopin tunneilla opetettiin kunnan ja sen hallinnon toiminnasta ns. vallan kolmijakoa. Virkamiehet valmistelevat ja esittelevät asioita, kunnanvaltuusto päättää ja kunnanhallitus johtaa ja valvoo toteuttamista. Myöskin päätöksenteon prosessia ja laillisuuden valvontaa on tehtävä ja tässä tehtävässä tärkeässä roolissa on kunnanjohtaja, jonka tehtäviä yksityisellä sektorilla voitanee verrata toimitusjohtajaan. Kunnanhallituksen puheenjohtajalla on myös huomattavan suuri henkilökohtainen vastuu ja tehtävän hoitaminen vaatii mm. erittäin hyvää kuntalain tietämystä.

Heti aluksi painotan, etten ota kantaa kunnanjohtajan erottamisen puolesta tai vastaan. Tunnen kuitenkin jonkin verran Kuntalakia ja luetin tämän tekstini Kuntalakia hyvin tuntevalla oikeustieteiden tohtorilla, joka antoi hyväksyntänsä ajatuksilleni. Toiseksi ihmettelen anonyyminä tapahtuvaa kirjoittelua mm. tällä keskustelupalstalla, jossa ei juuri mielipiteitään perustella. Arvostan sitä, että kun on asiaa, kirjoitetaan omalla nimellä ja perustellaan mielipide. Kunnioitetaan myös toisia ja heidän mielipiteitään.

Kunnanjohtajan erottamiseen liittyen erittäin tärkeä pykälä on Kuntalain 43 § Kunnanjohtajan irtisanominen tai siirtäminen muihin tehtäviin.
Valtuusto voi irtisanoa kunnanjohtajan tai siirtää hänet muihin tehtäviin, jos hän on menettänyt valtuuston luottamuksen. Asia tulee vireille kunnanhallituksen esityksestä tai vähintään neljäsosan valtuutetuista tehtyä sitä koskevan aloitteen. Asiaa valmisteltaessa kunnanjohtajalle on ilmoitettava, mihin luottamuksen menetys perustuu, ja varattava hänelle tilaisuus tulla kuulluksi. Edellä 1 momentissa tarkoitetun päätöksen tekemiseen vaaditaan, että sitä kannattaa kaksi kolmasosaa kaikista valtuutetuista. Päätös voidaan panna heti täytäntöön. Samalla kunnanjohtaja voidaan vapauttaa tehtäviensä hoidosta.

Kuntalain 43 § on erittäin mielenkiintoinen Tikkalan erottamiseen liittyen. Kunnanvaltuusto teki erottamispäätöksen, mutta täyttääkö se 43 §:n kriteerit sen kolmannen momentin osalta? Erottamispäätöksen tekemiseen vaaditaan siis kaksi kolmasosaa kaikista valtuutetuista. Erottamispäätös syntyi äänin 13-8 eli erottamisen puolesta äänesti 61,9 % valtuutetuista eli vaatimus 2/3 osasta ei täyty. Eli onko erottamispäätös laillinen ainakaan Kuntalain osalta?

Kunnanjohtaja on virkamies ja sitä kautta häntä koskee Virkamieslaki. Onko kunnanjohtaja syyllistynyt ja tuomittu rikoksesta, joka on erottamisen peruste? Sen verran tiedämme oikeudesta ja sen tarjoamasta suojasta, ettei ketään voida erottaa pelkän huutoäänestyksen ja epäilyn perusteella, vaan vaaditaan todisteet ja lainvoimainen tuomio. Ovatko siis Tikkalan mahdollisen kiusaamisen uhreiksi joutuneet työntekijät tai heitä edustava kunnanhallitus tehneet rikosilmoituksen Tikkalan käyttäytymisestä? Ja onko niin, että kunnanjohtaja pitäisi epäilyjen tutkinnan ajaksi siirtää toisiin tehtäviin tai sivuun täydellä palkalla ilman työvelvoitetta? Tätä emme tiedä. Sen tiedämme julkisuuden perusteella, ettei tuomiota ole luettu.

Kuntalain mukaan kunnanjohtaja johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnan hallintoa, taloudenhoitoa ja muuta toimintaa. Kunnanjohtajan valitsee valtuusto. Kunnanjohtaja voidaan valita joko toistaiseksi tai määräajaksi ja hän on virkasuhteessa kuntaan.

Kunnanhallitus puolestaan johtaa kunnan toimintaa, hallintoa ja taloutta.
Kunnanhallituksen tulee: 1) vastata kunnan hallinnosta ja taloudenhoidosta; 2) vastata valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta; 3) valvoa kunnan etua ja, jollei hallintosäännössä toisin määrätä, edustaa kuntaa ja käyttää sen puhevaltaa; 4) edustaa kuntaa työnantajana ja vastata kunnan henkilöstöpolitiikasta; 5) vastata kunnan toiminnan yhteensovittamisesta; 6) vastata kunnan toiminnan omistajaohjauksesta; 7) huolehtia kunnan sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnan järjestämisestä.

Kunnanvaltuuston tehtävistä säädetään kuntalaissa. Valtuuston tehtävänä on päättää: kuntastrategiasta, hallintosäännöstä, talousarviosta ja taloussuunnitelmasta, omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjeesta,
liikelaitokselle asetettavista toiminnan ja talouden tavoitteista, varallisuuden hoidon ja sijoitustoiminnan perusteista, sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteista,
palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista,
takaussitoumuksen tai muun vakuuden antamisesta toisen velasta,
jäsenten valitsemisesta toimielimiin, jollei jäljempänä toisin säädetä,
luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteista, tilintarkastajien valitsemisesta, tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapaudesta,
muista valtuuston päätettäviksi säädetyistä ja määrätyistä asioista.

Saa nähdä miten käy. Tarvitaanko oikeuslaitosta?

52

2562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Harvinaisen asiapitoinen ja ymmärrettävä kirjoitus,kiitos siitä.
      Avasi asioita ihan eritavalla

      • Anonyymi

        Tähän kai se 8 valtuutetun eriävä mielipide asiassa juuri liittyykin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän kai se 8 valtuutetun eriävä mielipide asiassa juuri liittyykin.

        Hyvä selkeä kirjoitus. Tämä keissi julkisuudellaan on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Muiden ikävien asioiden käsittely on ehkä tietoisestikin jätetty käsittelemättä kj asian varjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä selkeä kirjoitus. Tämä keissi julkisuudellaan on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Muiden ikävien asioiden käsittely on ehkä tietoisestikin jätetty käsittelemättä kj asian varjolla.

        Kyllä siinä tieten maalaispolitikon konstit kesken loppuu, tämmösessä turneessa ja yleensä sitten vielä hävitään. No olihan osa kuiten toistakin mieltä.


    • Anonyymi

      Tarvitaan oikeuslaitosta
      1. Vaadittava enemmistö ei täyty! Se ei voi olla: "Mutta kun melkein täyttyi" 2/3 on selkeä raja, sen yli niin työt voi lopettaa heti. Nyt ei tätä noudatettu.
      2. Työsuojelurikoksista ei kuntalaisille tullut tietoa, ei näyttöä tai tuomiota?

      Nämä kaksi pientä asiaa perusteltuina niin irtisanomisen oikeudellisuudesta on hedelmällisempi keskustella.

      • Anonyymi

        Näyttää siltä että Kolari joutuu oikeuteen ja mahdollisesti myös maksamaan irtisanotulle kunnanjohtajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää siltä että Kolari joutuu oikeuteen ja mahdollisesti myös maksamaan irtisanotulle kunnanjohtajalle.

        Kyllä. Vasta sitten tajuavat typerän käytöksensä.


    • Kittilän tapaus:

      Kittilän kunnanvaltuusto erotti Mäkelän selkein äänin 22-1. Viisi valtuutettua oli poissa äänestyksestä.

      Wikipedia: Anna Mäkelä valittiin Kittilän kunnanjohtajaksi vuonna 2010. Vuonna 2014 Kittilän kunnanvaltuusto kyseenalaisti Mäkelän luottamuksen kunnanjohtajana. Taustalla oli muun muassa Mäkelän kunnanhallituksen tietämättä tekemä tutkintapyyntö kunnan osittain omistaman Levi Ski Resortin toimitusjohtaja Jouni Palosaaresta. Valtuuston puheenjohtaja Inkeri Yritys kuitenkin keskeytti Mäkelän erottamisprosessin syyskuussa 2014 vedoten Levi Ski Resortia ja kunnanhallitusta koskevaan esitutkintaan.
      Marraskuussa 2014 kunnanvaltuusto kuitenkin äänesti Mäkelän erottamisesta ja hänen irtisanomisensa pantiin täytäntöön välittömästi. Mäkelän mukaan irtisanominen oli lainvastainen ja hän ilmoitti valittavansa valtuuston päätöksestä Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen.

      Pohjois-Suomen hallinto-oikeus antoi 4. helmikuuta 2016 erottamisasiassa päätöksen, jossa Kittilän kunnanvaltuuston päätös erottamisesta kumottiin asian valmistelun virheiden ja puutteiden takia. Kittilän kunta valitti hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka päätöksessään 3. kesäkuuta 2016 hylkäsi valituksen eikä muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. Lainvastaisesta irtisanomisesta on käynnistetty rikosprosessi, jossa Kittilän kuntapäättäjiä epäillään virkarikoksista.

      Lapin käräjäoikeudessa on meneillään 11. syyskuuta 2018 alkanut käsittely, jossa käsitellään rikosasiana prosessia jonka päätteeksi Mäkelä irtisanottiin, ja sitä, miten työnantaja Kittilän kunta sinä aikana kohteli Mäkelää. Mäkelä on siinä asianomistajana.
      Alkukesästä Kittilän vapautetut todettiin syyttömiksi, mutta käsittely jatkuu hovioikeudessa syyskuun alusta alkaen. Ratkaisua ei vielä ole tullut.

      Entä tapaus Kolari ja Tikkala. Kuntalain mukaan erottamispäätös on laiton, se on selvä. Onnekseen nuo kahdeksan erottamista vastaan äänestänyttä valtuutettua jättivät eriävän mielipiteen, mikä yksilöinä vapauttaa heidät luottamusmiehenä tehdystä lainvastaisesta päätöksestä.

      Järkevintä Kolarissa olisi mielestäni maalaisjärkeni perusteella perua erottamispäätös ja todeta se sovinnolla lainvastaiseksi. Samalla kunta ja kiusatuksi itsensä kokeneet henkilöt tekevät rikosilmoituksen Tikkalasta ja Tikkalalle maksetaan palkkaa tekemättömästä työstä, kunnes hänen mahdollisesti tekemänsä virkarikokset on tutkittu. Eroamaan tai toisiin tehtäviin hän ei varmaankaan suostu.
      Saattaisi kunta selvitä vähemmillä tappioilla, mikäli Tikkalaa ei tuomita virkarikoksista ja eroteta siten Virkamieslain perusteella. Tässä tapauksessa Tikkala joutuisi maksamaan oikeudenkäyntikulut ja perusteettomasti hänelle maksetut palkat.

      Muussa tapauksessa varmasti arvokkaat oikeudenkäyntikulut ja korvaukset odottavat kuntaa, mikäli Tikkala todetaankin syyttömäksi ja seuraavaan syytteeseen joutuvatkin Kolarin kunta ja hänen erottamisensa puolesta äänestäneet valtuutetut. Käytännössä Kolarin kunta.

      Sopuhan se aina olisi paras ratkaisu, mutta pelkäänpä että se tässä tulehtuneessa tilanteessa on mahdoton. Vaikea uskoa, että Tikkala pystyisi tekemään jatkossa töitä Kolarin kunnassa. Sen verran vaikea työilmapiiri hänen ympärillään varmasti on. Eroraha on kuitenkin ilmeisen pieni tulo siihen nähden, mitä mahdolliset korvaukset laittomasta irtisanomisesta olisivat?

      Kovaa peliä Kolarissa, riskialtista ja kallista sellaista, sanoisin.

      • Anonyymi

        Miksi tämä asia vaivaa sinua niin kovasti vai yritätkö antaa "lainopillisia" neuvoja muihinkin Suomen kuntiin näissä ryhmissä?!?


      • Anonyymi

        Hei Ari!

        Selkeästikkin olet kiinnostunut asiasta ja omaat kyvyn ottaa asioista selvää. Harvinaista tällä palstalla, joten siitä kiitos.

        Vinkkaisin sinua seuraavaksi perehtymään lakiin kunnallisesta viranhaltijasta, jonka perusteella irtisanomispäätös on tehty.

        Ulkopuolelta katsottuna asiakirjoihin perehtyen irtisanomiselle on selkeät perusteet esitetty ja annettu mahdollisuus tulla kuulluksi.
        Esilletuotuihin laiminlyönteihin/puutteisiin ei ole Tikkalan puolelta tullut käytännössä yhteenkään vastinetta, joissa olisi laiminlyönti/puute osoitettu vääräksi.
        Näkisin erittäin epätodennäköisenä että asiakirjoista löytyvien perusteiden pohjalta tehty päätös todettaisiin Hallinto-oikeudessa laittomaksi.

        Kolarin kunnan kannalta on erittäin epäedullista jatkaa kahden asian sotkemista toisiinsa: 1) Epäpätevän kunnanjohtajan irtisanominen ja 2) Poliittisten päätäjien keskinäinen vihanpito.
        Jostakin kumman syystä on nähty sopivaksi sotkea selkeät perusteet omaava irtisanomisasia valtasuhdepolitikointiin.
        Ulkopuolelta katsottuna toivoisi kuntapäättäjien lakaisevan hetkeksi omat ambitionsa maton alle ja palaavan niihin kun kunnanjohtaja-asia on saatu Kolarin kunnan kannalta hoidettua.

        Ystävällisin Terveisin,
        Reijo


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei Ari!

        Selkeästikkin olet kiinnostunut asiasta ja omaat kyvyn ottaa asioista selvää. Harvinaista tällä palstalla, joten siitä kiitos.

        Vinkkaisin sinua seuraavaksi perehtymään lakiin kunnallisesta viranhaltijasta, jonka perusteella irtisanomispäätös on tehty.

        Ulkopuolelta katsottuna asiakirjoihin perehtyen irtisanomiselle on selkeät perusteet esitetty ja annettu mahdollisuus tulla kuulluksi.
        Esilletuotuihin laiminlyönteihin/puutteisiin ei ole Tikkalan puolelta tullut käytännössä yhteenkään vastinetta, joissa olisi laiminlyönti/puute osoitettu vääräksi.
        Näkisin erittäin epätodennäköisenä että asiakirjoista löytyvien perusteiden pohjalta tehty päätös todettaisiin Hallinto-oikeudessa laittomaksi.

        Kolarin kunnan kannalta on erittäin epäedullista jatkaa kahden asian sotkemista toisiinsa: 1) Epäpätevän kunnanjohtajan irtisanominen ja 2) Poliittisten päätäjien keskinäinen vihanpito.
        Jostakin kumman syystä on nähty sopivaksi sotkea selkeät perusteet omaava irtisanomisasia valtasuhdepolitikointiin.
        Ulkopuolelta katsottuna toivoisi kuntapäättäjien lakaisevan hetkeksi omat ambitionsa maton alle ja palaavan niihin kun kunnanjohtaja-asia on saatu Kolarin kunnan kannalta hoidettua.

        Ystävällisin Terveisin,
        Reijo

        Kiitos Reijo hyvästä ja selkeästä vastauksesta aloittamaani keskusteluun

        Hallinto-oikeushan tuon Laki kunnallisesta viranhaltijasta – pohjalta ratkaisee. Eli voidaanko todistaa sellaista alaisten kiusaamista tai muuta virkavirhettä, joka riittäisi irtisanomiseen, virkasuhteen päättämiseen. Kuntalain perusteella valtuuston äänestyksen perusteella äänet eivät riittäneet irtisanomiseen, yhdestä äänestähän tuo jäi kiinni.
        Itse en edelleenkään ota kantaa kunnanjohtajan irtisanomisen puolesta tai vastaan. Sellaisen lausumiseen tarvittaisiin paljon sellaista tietoa, jota ulkopuolisilla ei tässä vaiheessa uskoakseni saakaan olla.
        Tiedän kuitenkin erään kunnan, jossa kunnanjohtajalta toivottiin nimenomaan hallinto- ja johtamiskulttuuriin uudistamista ja hän tuli ikäänkuin hämmentämään yhteisöä, jossa ristiriitoja oli riittämiin. Kunnanjohtaja aloitti työnsä kysymällä ”Miksi. Mihin tämä toimintatapa perustuu?”. Lopputuloksen oli kunnanjohtajan joutuminen alle puolessa vuodessa mustalle listalle ja vähentääkseen kärsimystään hän päätti lopulta itse hankkiutua muualle. Tässä tapauksessa kunnanjohtaja ei mielestäni kiusannut ketään, vaan yritti kartoittaa tilannetta. Se kuitenkin koettiin kiusaamisena ja muutosta hakeva kunnanjohtaja astui jonkun varpaille, joka ei muutosta ilmeisesti halunnut.

        Muodollisesti epäpätevä kunnanjohtajan virkaan Tikkala ei ole. Hänellä on ylempi korkeakoulutukinto hallintotieteistä ja työhistoriaa kunnallisella sektorilla yhteensä 19 vuoden ajan.
        Alla netistä löytämäni Tikkala koulutus- ja työhistoria

        Työkokemus
        Talousjohtaja, Liikennevirasto, 15.8.2013 -31.12.2018
        Hallintojohtaja, Suomen ympäristökeskus, 1.2.2011 - 14.8.2013,
        Talousjohtaja, Vantaan kaupunki, 1.1.2008 - 31.1.2011,
        Kehittämispäällikkö, Lohjan kaupunki, 15.4.2004 - 31.12.2007
        Tekninen johtaja, Pohjan kunta, 1.5.2000 - 14.4.2004,
        Konsultti, Efektia Oy, 15.4.1997 - 30.6.1999
        Toimistorakennusmestari, Kemin kaupunki, 1.6.1990 - 14.4.1997
        Tutkinnot
        Hallintotieteiden maisteri, Tampereen yliopisto, - 3.11.2003
        Insinööri, Rovaniemen teknillinen oppilaitos, - 30.4.1994
        Rakennusmestari, Tampereen teknillinen oppilaitos, - 31.5.1985
        eMBA, Tampereen yliopisto.

        Tähän lopuksi tuon esiin sen tosiasian, ettei viime vuosina Lapin maakunnassa on tehty rodennäköisesti Suomen ennätys, jos puhutaan hallinto- ja johtamisongelmista kunnissa. Viimeisen vuoden aikana näiltä ongelmilta on välttynyt vain joka kolmas Lapin kunta.
        Kuntalehden mukaan kunnanjohtajien tilanne Lapin kunnissa syyskuussa 2020 oli seuraava (katso alla oleva linkki Kuntalehden digiversioon)

        https://kuntalehti.fi/digilehti/09-20-2/38-58

        Viidessä Lapin kunnassa kunnanjohtoon liittyen vaadittiin henkilvaihdoksia tai meneillään oli oikeusjuttu. Neljässä kunnassa kunnanjohtaja haki avoimesti työtä muualta tai hänen määräaikaista sopimustaan ei jatkettu.
        Lapin maakunnan kunnissa olisi tuhannen taalan paikka selvittää, mistä toistuvat ja jatkuvat hallinto- ja johtamisongelmat eräissä kunnissa johtuvat.

        Kolarin osalta tietysti toivon, että osapuolet vielä löytäisivät molempia tyydyttävän kunniallisen tien perääntyä ja ratkaista tilanne. Vaikea on jatkossa kuvitella Tikkalan pystyvän jatkamaan Kolarin kunnanjohtajana. Ongelmat tuskin ainakaan helpottavat hänen osaltaan ja tuskin toisenkaan osapuolen osalta. Uskon kuitenkin, että kunnasta löytyy myös ihmisiä, jotka nykyisen kunnanjohtajan kanssa tulevat silti toimeenkin.

        Itse vietän paljon aikaani Muonion puolella järviperillä ja Ylläksen alue on järviläisille merkittävä työssäkäyntialue. Toivottavasti sopu syntyy, eikä maksajaksi joutuisi kukaan. Hinta oikeudenkäynnistä ei taida olla Ale-Marketin tarjousluokkaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei Ari!

        Selkeästikkin olet kiinnostunut asiasta ja omaat kyvyn ottaa asioista selvää. Harvinaista tällä palstalla, joten siitä kiitos.

        Vinkkaisin sinua seuraavaksi perehtymään lakiin kunnallisesta viranhaltijasta, jonka perusteella irtisanomispäätös on tehty.

        Ulkopuolelta katsottuna asiakirjoihin perehtyen irtisanomiselle on selkeät perusteet esitetty ja annettu mahdollisuus tulla kuulluksi.
        Esilletuotuihin laiminlyönteihin/puutteisiin ei ole Tikkalan puolelta tullut käytännössä yhteenkään vastinetta, joissa olisi laiminlyönti/puute osoitettu vääräksi.
        Näkisin erittäin epätodennäköisenä että asiakirjoista löytyvien perusteiden pohjalta tehty päätös todettaisiin Hallinto-oikeudessa laittomaksi.

        Kolarin kunnan kannalta on erittäin epäedullista jatkaa kahden asian sotkemista toisiinsa: 1) Epäpätevän kunnanjohtajan irtisanominen ja 2) Poliittisten päätäjien keskinäinen vihanpito.
        Jostakin kumman syystä on nähty sopivaksi sotkea selkeät perusteet omaava irtisanomisasia valtasuhdepolitikointiin.
        Ulkopuolelta katsottuna toivoisi kuntapäättäjien lakaisevan hetkeksi omat ambitionsa maton alle ja palaavan niihin kun kunnanjohtaja-asia on saatu Kolarin kunnan kannalta hoidettua.

        Ystävällisin Terveisin,
        Reijo

        Kiitos Reijo hyvästä ja selkeästä vastauksesta aloittamaani keskusteluun

        Hallinto-oikeushan tuon Laki kunnallisesta viranhaltijasta – pohjalta ratkaisee. Eli voidaanko todistaa sellaista alaisten kiusaamista tai muuta virkavirhettä, joka riittäisi irtisanomiseen, virkasuhteen päättämiseen. Kuntalain perusteella valtuuston äänestyksen perusteella äänet eivät riittäneet irtisanomiseen, yhdestä äänestähän tuo jäi kiinni.
        Itse en edelleenkään ota kantaa kunnanjohtajan irtisanomisen puolesta tai vastaan. Sellaisen lausumiseen tarvittaisiin paljon sellaista tietoa, jota ulkopuolisilla ei tässä vaiheessa uskoakseni saakaan olla.
        Tiedän kuitenkin erään kunnan, jossa kunnanjohtajalta toivottiin nimenomaan hallinto- ja johtamiskulttuuriin uudistamista ja hän tuli ikäänkuin hämmentämään yhteisöä, jossa ristiriitoja oli riittämiin. Kunnanjohtaja aloitti työnsä kysymällä ”Miksi. Mihin tämä toimintatapa perustuu?”. Lopputuloksen oli kunnanjohtajan joutuminen alle puolessa vuodessa mustalle listalle ja vähentääkseen kärsimystään hän päätti lopulta itse hankkiutua muualle. Tässä tapauksessa kunnanjohtaja ei mielestäni kiusannut ketään, vaan yritti kartoittaa tilannetta. Se kuitenkin koettiin kiusaamisena ja muutosta hakeva kunnanjohtaja astui jonkun varpaille, joka ei muutosta ilmeisesti halunnut.

        Muodollisesti epäpätevä kunnanjohtajan virkaan Tikkala ei ole. Hänellä on ylempi korkeakoulutukinto hallintotieteistä ja työhistoriaa kunnallisella sektorilla yhteensä 19 vuoden ajan.
        Alla netistä löytämäni Tikkala koulutus- ja työhistoria

        Työkokemus
        Talousjohtaja, Liikennevirasto, 15.8.2013 -31.12.2018
        Hallintojohtaja, Suomen ympäristökeskus, 1.2.2011 - 14.8.2013,
        Talousjohtaja, Vantaan kaupunki, 1.1.2008 - 31.1.2011,
        Kehittämispäällikkö, Lohjan kaupunki, 15.4.2004 - 31.12.2007
        Tekninen johtaja, Pohjan kunta, 1.5.2000 - 14.4.2004,
        Konsultti, Efektia Oy, 15.4.1997 - 30.6.1999
        Toimistorakennusmestari, Kemin kaupunki, 1.6.1990 - 14.4.1997
        Tutkinnot
        Hallintotieteiden maisteri, Tampereen yliopisto, - 3.11.2003
        Insinööri, Rovaniemen teknillinen oppilaitos, - 30.4.1994
        Rakennusmestari, Tampereen teknillinen oppilaitos, - 31.5.1985
        eMBA, Tampereen yliopisto.

        Tähän lopuksi tuon esiin sen tosiasian, ettei viime vuosina Lapin maakunnassa on tehty rodennäköisesti Suomen ennätys, jos puhutaan hallinto- ja johtamisongelmista kunnissa. Viimeisen vuoden aikana näiltä ongelmilta on välttynyt vain joka kolmas Lapin kunta.
        Kuntalehden mukaan kunnanjohtajien tilanne Lapin kunnissa syyskuussa 2020 oli seuraava (katso alla oleva linkki Kuntalehden digiversioon)

        https://kuntalehti.fi/digilehti/09-20-2/38-58

        Viidessä Lapin kunnassa kunnanjohtoon liittyen vaadittiin henkilvaihdoksia tai meneillään oli oikeusjuttu. Neljässä kunnassa kunnanjohtaja haki avoimesti työtä muualta tai hänen määräaikaista sopimustaan ei jatkettu.
        Lapin maakunnan kunnissa olisi tuhannen taalan paikka selvittää, mistä toistuvat ja jatkuvat hallinto- ja johtamisongelmat eräissä kunnissa johtuvat.

        Kolarin osalta tietysti toivon, että osapuolet vielä löytäisivät molempia tyydyttävän kunniallisen tien perääntyä ja ratkaista tilanne. Vaikea on jatkossa kuvitella Tikkalan pystyvän jatkamaan Kolarin kunnanjohtajana. Ongelmat tuskin ainakaan helpottavat hänen osaltaan ja tuskin toisenkaan osapuolen osalta. Uskon kuitenkin, että kunnasta löytyy myös ihmisiä, jotka nykyisen kunnanjohtajan kanssa tulevat silti toimeenkin.

        Itse vietän paljon aikaani Muonion puolella järviperillä ja Ylläksen alue on järviläisille merkittävä työssäkäyntialue. Toivottavasti sopu syntyy, eikä maksajaksi joutuisi kukaan. Hinta oikeudenkäynnistä ei taida olla Ale-Marketin tarjousluokkaa.


      • Anonyymi
        AriBaas kirjoitti:

        Kiitos Reijo hyvästä ja selkeästä vastauksesta aloittamaani keskusteluun

        Hallinto-oikeushan tuon Laki kunnallisesta viranhaltijasta – pohjalta ratkaisee. Eli voidaanko todistaa sellaista alaisten kiusaamista tai muuta virkavirhettä, joka riittäisi irtisanomiseen, virkasuhteen päättämiseen. Kuntalain perusteella valtuuston äänestyksen perusteella äänet eivät riittäneet irtisanomiseen, yhdestä äänestähän tuo jäi kiinni.
        Itse en edelleenkään ota kantaa kunnanjohtajan irtisanomisen puolesta tai vastaan. Sellaisen lausumiseen tarvittaisiin paljon sellaista tietoa, jota ulkopuolisilla ei tässä vaiheessa uskoakseni saakaan olla.
        Tiedän kuitenkin erään kunnan, jossa kunnanjohtajalta toivottiin nimenomaan hallinto- ja johtamiskulttuuriin uudistamista ja hän tuli ikäänkuin hämmentämään yhteisöä, jossa ristiriitoja oli riittämiin. Kunnanjohtaja aloitti työnsä kysymällä ”Miksi. Mihin tämä toimintatapa perustuu?”. Lopputuloksen oli kunnanjohtajan joutuminen alle puolessa vuodessa mustalle listalle ja vähentääkseen kärsimystään hän päätti lopulta itse hankkiutua muualle. Tässä tapauksessa kunnanjohtaja ei mielestäni kiusannut ketään, vaan yritti kartoittaa tilannetta. Se kuitenkin koettiin kiusaamisena ja muutosta hakeva kunnanjohtaja astui jonkun varpaille, joka ei muutosta ilmeisesti halunnut.

        Muodollisesti epäpätevä kunnanjohtajan virkaan Tikkala ei ole. Hänellä on ylempi korkeakoulutukinto hallintotieteistä ja työhistoriaa kunnallisella sektorilla yhteensä 19 vuoden ajan.
        Alla netistä löytämäni Tikkala koulutus- ja työhistoria

        Työkokemus
        Talousjohtaja, Liikennevirasto, 15.8.2013 -31.12.2018
        Hallintojohtaja, Suomen ympäristökeskus, 1.2.2011 - 14.8.2013,
        Talousjohtaja, Vantaan kaupunki, 1.1.2008 - 31.1.2011,
        Kehittämispäällikkö, Lohjan kaupunki, 15.4.2004 - 31.12.2007
        Tekninen johtaja, Pohjan kunta, 1.5.2000 - 14.4.2004,
        Konsultti, Efektia Oy, 15.4.1997 - 30.6.1999
        Toimistorakennusmestari, Kemin kaupunki, 1.6.1990 - 14.4.1997
        Tutkinnot
        Hallintotieteiden maisteri, Tampereen yliopisto, - 3.11.2003
        Insinööri, Rovaniemen teknillinen oppilaitos, - 30.4.1994
        Rakennusmestari, Tampereen teknillinen oppilaitos, - 31.5.1985
        eMBA, Tampereen yliopisto.

        Tähän lopuksi tuon esiin sen tosiasian, ettei viime vuosina Lapin maakunnassa on tehty rodennäköisesti Suomen ennätys, jos puhutaan hallinto- ja johtamisongelmista kunnissa. Viimeisen vuoden aikana näiltä ongelmilta on välttynyt vain joka kolmas Lapin kunta.
        Kuntalehden mukaan kunnanjohtajien tilanne Lapin kunnissa syyskuussa 2020 oli seuraava (katso alla oleva linkki Kuntalehden digiversioon)

        https://kuntalehti.fi/digilehti/09-20-2/38-58

        Viidessä Lapin kunnassa kunnanjohtoon liittyen vaadittiin henkilvaihdoksia tai meneillään oli oikeusjuttu. Neljässä kunnassa kunnanjohtaja haki avoimesti työtä muualta tai hänen määräaikaista sopimustaan ei jatkettu.
        Lapin maakunnan kunnissa olisi tuhannen taalan paikka selvittää, mistä toistuvat ja jatkuvat hallinto- ja johtamisongelmat eräissä kunnissa johtuvat.

        Kolarin osalta tietysti toivon, että osapuolet vielä löytäisivät molempia tyydyttävän kunniallisen tien perääntyä ja ratkaista tilanne. Vaikea on jatkossa kuvitella Tikkalan pystyvän jatkamaan Kolarin kunnanjohtajana. Ongelmat tuskin ainakaan helpottavat hänen osaltaan ja tuskin toisenkaan osapuolen osalta. Uskon kuitenkin, että kunnasta löytyy myös ihmisiä, jotka nykyisen kunnanjohtajan kanssa tulevat silti toimeenkin.

        Itse vietän paljon aikaani Muonion puolella järviperillä ja Ylläksen alue on järviläisille merkittävä työssäkäyntialue. Toivottavasti sopu syntyy, eikä maksajaksi joutuisi kukaan. Hinta oikeudenkäynnistä ei taida olla Ale-Marketin tarjousluokkaa.

        Silmiin pistää yllättävän lyhyet työsuhteet. Miksiköhän työpaikkaa on pitänyt vaihtaa muutaman vuoden välein?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Ari!

        Selkeästikkin olet kiinnostunut asiasta ja omaat kyvyn ottaa asioista selvää. Harvinaista tällä palstalla, joten siitä kiitos.

        Vinkkaisin sinua seuraavaksi perehtymään lakiin kunnallisesta viranhaltijasta, jonka perusteella irtisanomispäätös on tehty.

        Ulkopuolelta katsottuna asiakirjoihin perehtyen irtisanomiselle on selkeät perusteet esitetty ja annettu mahdollisuus tulla kuulluksi.
        Esilletuotuihin laiminlyönteihin/puutteisiin ei ole Tikkalan puolelta tullut käytännössä yhteenkään vastinetta, joissa olisi laiminlyönti/puute osoitettu vääräksi.
        Näkisin erittäin epätodennäköisenä että asiakirjoista löytyvien perusteiden pohjalta tehty päätös todettaisiin Hallinto-oikeudessa laittomaksi.

        Kolarin kunnan kannalta on erittäin epäedullista jatkaa kahden asian sotkemista toisiinsa: 1) Epäpätevän kunnanjohtajan irtisanominen ja 2) Poliittisten päätäjien keskinäinen vihanpito.
        Jostakin kumman syystä on nähty sopivaksi sotkea selkeät perusteet omaava irtisanomisasia valtasuhdepolitikointiin.
        Ulkopuolelta katsottuna toivoisi kuntapäättäjien lakaisevan hetkeksi omat ambitionsa maton alle ja palaavan niihin kun kunnanjohtaja-asia on saatu Kolarin kunnan kannalta hoidettua.

        Ystävällisin Terveisin,
        Reijo

        Tässä olet täysin asian ytimessä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silmiin pistää yllättävän lyhyet työsuhteet. Miksiköhän työpaikkaa on pitänyt vaihtaa muutaman vuoden välein?

        Työkokemus eri osa -alueilta on meriittiä. Etelässä on varsin helppo vaihtaa työpaikkaa. Ja onhan hänellä on ollut useammankin vuoden pestejä. Ei huono juttu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silmiin pistää yllättävän lyhyet työsuhteet. Miksiköhän työpaikkaa on pitänyt vaihtaa muutaman vuoden välein?

        Jos haluaa kehittyä ja kehittää itseänsä, niin silloin pitää mennä uralla eteenpäin. En näe huonoksi asiaksi sitä, jos muutaman vuoden välein vaihtaa työpaikkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silmiin pistää yllättävän lyhyet työsuhteet. Miksiköhän työpaikkaa on pitänyt vaihtaa muutaman vuoden välein?

        No jaa,onhan nämä hänen työsuhteet pitempiä kuin monen meidän kunnassa olleen ja hieman eri kaliiberin toimia esim.

        Talousjohtaja, Liikennevirasto, 15.8.2013 -31.12.2018
        Hallintojohtaja, Suomen ympäristökeskus, 1.2.2011 - 14.8.2013,
        Talousjohtaja, Vantaan kaupunki, 1.1.2008 - 31.1.2011,
        Kehittämispäällikkö, Lohjan kaupunki, 15.4.2004 - 31.12.2007
        Tekninen johtaja, Pohjan kunta, 1.5.2000 - 14.4.2004,

        Ainakin voi sanoa että hän on edennyt uralla.

        Kolarin kj pesti vain jäi kunnan puolesta aika lyhyeen.Eli kunnan kaava piti kutinsa,edellinenkään ei kauaa viihtynyt nuorassa vaan lähti isompiin ympyröihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jaa,onhan nämä hänen työsuhteet pitempiä kuin monen meidän kunnassa olleen ja hieman eri kaliiberin toimia esim.

        Talousjohtaja, Liikennevirasto, 15.8.2013 -31.12.2018
        Hallintojohtaja, Suomen ympäristökeskus, 1.2.2011 - 14.8.2013,
        Talousjohtaja, Vantaan kaupunki, 1.1.2008 - 31.1.2011,
        Kehittämispäällikkö, Lohjan kaupunki, 15.4.2004 - 31.12.2007
        Tekninen johtaja, Pohjan kunta, 1.5.2000 - 14.4.2004,

        Ainakin voi sanoa että hän on edennyt uralla.

        Kolarin kj pesti vain jäi kunnan puolesta aika lyhyeen.Eli kunnan kaava piti kutinsa,edellinenkään ei kauaa viihtynyt nuorassa vaan lähti isompiin ympyröihin

        No miten sen näkee. Tuolla iällä työsuhteet ovat poikkeuksetta pitempi kestoisimpia kuin Tikkalalla. Jos kyseessä olisi työuraansa aloitteleva niin asia olisi eri. Mielenkiintoista miksi halusi niin kiihkeästi eripuolelle Suomea kunnanjohtajaksi, vaikka oli Liikennevirastolla talousjohtajana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten sen näkee. Tuolla iällä työsuhteet ovat poikkeuksetta pitempi kestoisimpia kuin Tikkalalla. Jos kyseessä olisi työuraansa aloitteleva niin asia olisi eri. Mielenkiintoista miksi halusi niin kiihkeästi eripuolelle Suomea kunnanjohtajaksi, vaikka oli Liikennevirastolla talousjohtajana.

        Lähtöisin Kemistä ja tyär asuu Ylläksellä,ja halusiko kokeilla johtaa kuntaa ennen eläköitymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten sen näkee. Tuolla iällä työsuhteet ovat poikkeuksetta pitempi kestoisimpia kuin Tikkalalla. Jos kyseessä olisi työuraansa aloitteleva niin asia olisi eri. Mielenkiintoista miksi halusi niin kiihkeästi eripuolelle Suomea kunnanjohtajaksi, vaikka oli Liikennevirastolla talousjohtajana.

        Huomaa se ettei ole katkeamia vaan edennyt urallaan suoraan seuraavaan virkaan,ei esim. Vantaan talousjohtajana jokainen pysty olemaan,hän kuitenkin 3v ja siitä seuraavaan virkaan


      • Anonyymi
        AriBaas kirjoitti:

        Kiitos Reijo hyvästä ja selkeästä vastauksesta aloittamaani keskusteluun

        Hallinto-oikeushan tuon Laki kunnallisesta viranhaltijasta – pohjalta ratkaisee. Eli voidaanko todistaa sellaista alaisten kiusaamista tai muuta virkavirhettä, joka riittäisi irtisanomiseen, virkasuhteen päättämiseen. Kuntalain perusteella valtuuston äänestyksen perusteella äänet eivät riittäneet irtisanomiseen, yhdestä äänestähän tuo jäi kiinni.
        Itse en edelleenkään ota kantaa kunnanjohtajan irtisanomisen puolesta tai vastaan. Sellaisen lausumiseen tarvittaisiin paljon sellaista tietoa, jota ulkopuolisilla ei tässä vaiheessa uskoakseni saakaan olla.
        Tiedän kuitenkin erään kunnan, jossa kunnanjohtajalta toivottiin nimenomaan hallinto- ja johtamiskulttuuriin uudistamista ja hän tuli ikäänkuin hämmentämään yhteisöä, jossa ristiriitoja oli riittämiin. Kunnanjohtaja aloitti työnsä kysymällä ”Miksi. Mihin tämä toimintatapa perustuu?”. Lopputuloksen oli kunnanjohtajan joutuminen alle puolessa vuodessa mustalle listalle ja vähentääkseen kärsimystään hän päätti lopulta itse hankkiutua muualle. Tässä tapauksessa kunnanjohtaja ei mielestäni kiusannut ketään, vaan yritti kartoittaa tilannetta. Se kuitenkin koettiin kiusaamisena ja muutosta hakeva kunnanjohtaja astui jonkun varpaille, joka ei muutosta ilmeisesti halunnut.

        Muodollisesti epäpätevä kunnanjohtajan virkaan Tikkala ei ole. Hänellä on ylempi korkeakoulutukinto hallintotieteistä ja työhistoriaa kunnallisella sektorilla yhteensä 19 vuoden ajan.
        Alla netistä löytämäni Tikkala koulutus- ja työhistoria

        Työkokemus
        Talousjohtaja, Liikennevirasto, 15.8.2013 -31.12.2018
        Hallintojohtaja, Suomen ympäristökeskus, 1.2.2011 - 14.8.2013,
        Talousjohtaja, Vantaan kaupunki, 1.1.2008 - 31.1.2011,
        Kehittämispäällikkö, Lohjan kaupunki, 15.4.2004 - 31.12.2007
        Tekninen johtaja, Pohjan kunta, 1.5.2000 - 14.4.2004,
        Konsultti, Efektia Oy, 15.4.1997 - 30.6.1999
        Toimistorakennusmestari, Kemin kaupunki, 1.6.1990 - 14.4.1997
        Tutkinnot
        Hallintotieteiden maisteri, Tampereen yliopisto, - 3.11.2003
        Insinööri, Rovaniemen teknillinen oppilaitos, - 30.4.1994
        Rakennusmestari, Tampereen teknillinen oppilaitos, - 31.5.1985
        eMBA, Tampereen yliopisto.

        Tähän lopuksi tuon esiin sen tosiasian, ettei viime vuosina Lapin maakunnassa on tehty rodennäköisesti Suomen ennätys, jos puhutaan hallinto- ja johtamisongelmista kunnissa. Viimeisen vuoden aikana näiltä ongelmilta on välttynyt vain joka kolmas Lapin kunta.
        Kuntalehden mukaan kunnanjohtajien tilanne Lapin kunnissa syyskuussa 2020 oli seuraava (katso alla oleva linkki Kuntalehden digiversioon)

        https://kuntalehti.fi/digilehti/09-20-2/38-58

        Viidessä Lapin kunnassa kunnanjohtoon liittyen vaadittiin henkilvaihdoksia tai meneillään oli oikeusjuttu. Neljässä kunnassa kunnanjohtaja haki avoimesti työtä muualta tai hänen määräaikaista sopimustaan ei jatkettu.
        Lapin maakunnan kunnissa olisi tuhannen taalan paikka selvittää, mistä toistuvat ja jatkuvat hallinto- ja johtamisongelmat eräissä kunnissa johtuvat.

        Kolarin osalta tietysti toivon, että osapuolet vielä löytäisivät molempia tyydyttävän kunniallisen tien perääntyä ja ratkaista tilanne. Vaikea on jatkossa kuvitella Tikkalan pystyvän jatkamaan Kolarin kunnanjohtajana. Ongelmat tuskin ainakaan helpottavat hänen osaltaan ja tuskin toisenkaan osapuolen osalta. Uskon kuitenkin, että kunnasta löytyy myös ihmisiä, jotka nykyisen kunnanjohtajan kanssa tulevat silti toimeenkin.

        Itse vietän paljon aikaani Muonion puolella järviperillä ja Ylläksen alue on järviläisille merkittävä työssäkäyntialue. Toivottavasti sopu syntyy, eikä maksajaksi joutuisi kukaan. Hinta oikeudenkäynnistä ei taida olla Ale-Marketin tarjousluokkaa.

        Hei Ari,

        Keskeisessä osassa tässä irtisanomisessa on 35§ viranhaltijalaista:
        "Viranhaltijasta johtuvat irtisanomisperusteet

        Työnantaja ei saa irtisanoa virkasuhdetta viranhaltijasta johtuvasta syystä, ellei tämä syy ole asiallinen ja painava. Tällaisena syynä voidaan pitää virkasuhteesta, laista tai määräyksistä johtuvien, virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten viranhaltijan henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi viranhaltija ei enää kykene selviytymään tehtävistään."

        Asiakirjoista löytyvät perusteet osuvat juurikin tähän osioon: Virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakava rikkominen. Tässä hieman turha listata kohtia erikseen, kun ne löytyvät pöytäkirjoista. Näihin kannattaa tutustua, jotta saa oikean kuvan mistä tässä irtisanomisessa on kyse.

        Edelleen kannattaa erottaa tässä tapauksessa epäpätevän (CV:n pituudella ei merkitystä, jos henkilö ei ole pätevä suoriutumaan) kunnanjohtajan erottaminen ja muu politiikka.
        Yleinen virhehän on esimerkiksi kunnanjohtajaa rekrytoitaessa tuijottaa pelkästään CV:tä. CV ei kerro henkilön suoriutumisesta, vaan työhistoriasta. Esimerkiksi Tikkalan kohdalla CV:ssä lukee pesti Kolarin kunnanjohtajana, muttei mitään siitä, kuinka hyvin/huonosti on virkaa hoidettu.

        Huoli kunnanjohtajan pätevyydestä on asiakirjojen mukaan tuotu esille henkilöstön toimesta jo reilu puoli vuotta Tikkalan työn aloittamisen jälkeen. Alaisina toimivien johtajien taustoja enemmän tuntematta, vaikuttaa koulutuksien yms. puolesta olevan vähintäänkin päteviä ihmisiä.
        Poliittiseksi kiistakapulaksi asia on käännetty paljon myöhemmin pääosin valtuutettu Lipposen asiakirjoista löytyviin aloitteisiin viitaten.

        Jotakin kertonee johtamisesta myös suorien alaisten suuri vaihtuvuus juuri Tikkalan kunnanjohtajuuden aikana.

        AriBaas: "Uskon kuitenkin, että kunnasta löytyy myös ihmisiä, jotka nykyisen kunnanjohtajan kanssa tulevat silti toimeenkin.".
        Tässä lienet oikeassa. Harmittavasti näyttää siltä, että näitä ihmisiä ei kunnanjohtajan johtamassa organisaatiossa työskentelevien keskuudessa tunnu olevan.

        Mitä tulee kuntien johtohenkilöiden vaihtuvuuteen ylipäänsä, onkin vähintään useamman tutkimuksen arvoinen juttu. Jokainen kunta ja kunnanjohtaja on erilainen, eikä minusta pidä kovin kevein perustein vetää kaikenkattavia johtopäätöksiä. Esimerkkinä juuri Kolarin ja Kittilän ero: Kittilässä poliitikoilla ja kunnanjohtajalla näkemyseroja, Kolarissa kunnanjohtajan henkilökohtaiset ominaisuudet/puutteet johtamisessa keskiössä.
        Hieman kertoo Tikkalan ajattelusta sekin, ettei hän suostunut johtajasopimuksen puitteissa korvausta vastaan irtisanoutumaan, kun huomasi oman asemansa ja toimintaedellytystensä vaikeutuneen. Normaalistihan järkevin vaihtoehto kaikkien osapuolten kannalta on sovussa rahallista korvausta vastaan päättää virkasuhde.

        Kolarissa kunnan organisaation tie eteenpäin on selkeänoloinen: uuden kunnanjohtajan haku, jossa toivottavasti käy parempi onni. Hallinto-oikeudessa näyttö riittänee Tikkalan valituksen hylkäämiseen.
        Kolarin poliitikkojen keskuudessa tie onkin hieman sumuisempi: ensi vuonna käytävät kunnallisvaalit ovat osalla poliitikoista menneet kunnan/kuntalaisten edun edelle. Toivottavasti poliitikkojen keskuudesta löydettäisiin yhteinen näkemys kunnan eteenpäinviemisestä, eikä jatkettaisi hajoittamisen linjalla.

        Kolarin kunnan ja kuntalaisten parasta toivoen,
        Reijo


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei Ari,

        Keskeisessä osassa tässä irtisanomisessa on 35§ viranhaltijalaista:
        "Viranhaltijasta johtuvat irtisanomisperusteet

        Työnantaja ei saa irtisanoa virkasuhdetta viranhaltijasta johtuvasta syystä, ellei tämä syy ole asiallinen ja painava. Tällaisena syynä voidaan pitää virkasuhteesta, laista tai määräyksistä johtuvien, virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten viranhaltijan henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi viranhaltija ei enää kykene selviytymään tehtävistään."

        Asiakirjoista löytyvät perusteet osuvat juurikin tähän osioon: Virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakava rikkominen. Tässä hieman turha listata kohtia erikseen, kun ne löytyvät pöytäkirjoista. Näihin kannattaa tutustua, jotta saa oikean kuvan mistä tässä irtisanomisessa on kyse.

        Edelleen kannattaa erottaa tässä tapauksessa epäpätevän (CV:n pituudella ei merkitystä, jos henkilö ei ole pätevä suoriutumaan) kunnanjohtajan erottaminen ja muu politiikka.
        Yleinen virhehän on esimerkiksi kunnanjohtajaa rekrytoitaessa tuijottaa pelkästään CV:tä. CV ei kerro henkilön suoriutumisesta, vaan työhistoriasta. Esimerkiksi Tikkalan kohdalla CV:ssä lukee pesti Kolarin kunnanjohtajana, muttei mitään siitä, kuinka hyvin/huonosti on virkaa hoidettu.

        Huoli kunnanjohtajan pätevyydestä on asiakirjojen mukaan tuotu esille henkilöstön toimesta jo reilu puoli vuotta Tikkalan työn aloittamisen jälkeen. Alaisina toimivien johtajien taustoja enemmän tuntematta, vaikuttaa koulutuksien yms. puolesta olevan vähintäänkin päteviä ihmisiä.
        Poliittiseksi kiistakapulaksi asia on käännetty paljon myöhemmin pääosin valtuutettu Lipposen asiakirjoista löytyviin aloitteisiin viitaten.

        Jotakin kertonee johtamisesta myös suorien alaisten suuri vaihtuvuus juuri Tikkalan kunnanjohtajuuden aikana.

        AriBaas: "Uskon kuitenkin, että kunnasta löytyy myös ihmisiä, jotka nykyisen kunnanjohtajan kanssa tulevat silti toimeenkin.".
        Tässä lienet oikeassa. Harmittavasti näyttää siltä, että näitä ihmisiä ei kunnanjohtajan johtamassa organisaatiossa työskentelevien keskuudessa tunnu olevan.

        Mitä tulee kuntien johtohenkilöiden vaihtuvuuteen ylipäänsä, onkin vähintään useamman tutkimuksen arvoinen juttu. Jokainen kunta ja kunnanjohtaja on erilainen, eikä minusta pidä kovin kevein perustein vetää kaikenkattavia johtopäätöksiä. Esimerkkinä juuri Kolarin ja Kittilän ero: Kittilässä poliitikoilla ja kunnanjohtajalla näkemyseroja, Kolarissa kunnanjohtajan henkilökohtaiset ominaisuudet/puutteet johtamisessa keskiössä.
        Hieman kertoo Tikkalan ajattelusta sekin, ettei hän suostunut johtajasopimuksen puitteissa korvausta vastaan irtisanoutumaan, kun huomasi oman asemansa ja toimintaedellytystensä vaikeutuneen. Normaalistihan järkevin vaihtoehto kaikkien osapuolten kannalta on sovussa rahallista korvausta vastaan päättää virkasuhde.

        Kolarissa kunnan organisaation tie eteenpäin on selkeänoloinen: uuden kunnanjohtajan haku, jossa toivottavasti käy parempi onni. Hallinto-oikeudessa näyttö riittänee Tikkalan valituksen hylkäämiseen.
        Kolarin poliitikkojen keskuudessa tie onkin hieman sumuisempi: ensi vuonna käytävät kunnallisvaalit ovat osalla poliitikoista menneet kunnan/kuntalaisten edun edelle. Toivottavasti poliitikkojen keskuudesta löydettäisiin yhteinen näkemys kunnan eteenpäinviemisestä, eikä jatkettaisi hajoittamisen linjalla.

        Kolarin kunnan ja kuntalaisten parasta toivoen,
        Reijo

        Tuota Lakia kunnallisesta viranhaltijasta tarkoitin alunperinkin, kutsuin sitä "katukielellä" virkamieslaiksi.

        Tapahtuu varmaankin seuraavaa:
        1. Tikkala ei jatka Kolarin kunnanjohtajana. Se on varmasti mahdoton tie kaikille osapuolille. Syntyperältäni paikallisena tunnen paljon ihmsiä alueelta ja jotkut heistä jopa työskentelevät Kolarin kunnassa, jopa kunnantalolla. Kunnanjohtajasta sekä pidetään että ei pidetä. Jälkimmäiset pitävät ainakin ääntä ongelmista enemmän ja heitä lienee enemmän. Oli miten oli, työpaikka on yhteisö ja nykyinen kunnanjohtaja on päätynyt siellä mahdottomaan työtilanteeseen.
        2a. Hallinto-oikeus käsittelee irtisanomisen perusteet. Jos se hylkää Tikkalan valituksen, kunnanjohtaja ei palaa töihin ja maksaa oikeudenkäynnin kulut.
        2b. Jos hallinto-oikeus sen sijaan hyväksyy Tikkalan valituksen, kunnanjohtaja ei siinäkään tapauksessa palaa töihin, mutta lähtee tuntuvien korvausten kanssa, jotka nousevat kuusinumeroisiin summiin. Kolari valitsee uuden kunnanjohtajan tässäkin tapauksessa ja maksaa toiselle korvauksia.
        3. Osapuolet pääsevät sopimukseen, toteutumisen todennäköisyys on kuitenkin pieni.

        Mielenkiinnon vuoksi käyn lukemassa Kolarin kunnanhallituksen ja - valtuuston pöytäkirjat viime vuosilta.
        Onneksi itse asun pienessä kaupungissa vielä toistaiseksi, joskin muutto kotitilalleni mitä todennäköisimmin lähestyy päivä päivältä. Kotikaupungissani näitä ongelmia ei ole, kaupunginjohtaja on avoin ja pidetty henkilö, joka tulee hyvin toimeen niin kaupunkilaisten kuin kaupungin hallinnonkin kanssa.
        Toivotaan, että Kolari löytää tällaisen kunnanjohtajan itselleen. Vai onko kunnan johtamisen ja hallinnon ongelma ongelma sittenkään vain nykyinen kunnanjohtaja.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Ari,

        Keskeisessä osassa tässä irtisanomisessa on 35§ viranhaltijalaista:
        "Viranhaltijasta johtuvat irtisanomisperusteet

        Työnantaja ei saa irtisanoa virkasuhdetta viranhaltijasta johtuvasta syystä, ellei tämä syy ole asiallinen ja painava. Tällaisena syynä voidaan pitää virkasuhteesta, laista tai määräyksistä johtuvien, virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten viranhaltijan henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi viranhaltija ei enää kykene selviytymään tehtävistään."

        Asiakirjoista löytyvät perusteet osuvat juurikin tähän osioon: Virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakava rikkominen. Tässä hieman turha listata kohtia erikseen, kun ne löytyvät pöytäkirjoista. Näihin kannattaa tutustua, jotta saa oikean kuvan mistä tässä irtisanomisessa on kyse.

        Edelleen kannattaa erottaa tässä tapauksessa epäpätevän (CV:n pituudella ei merkitystä, jos henkilö ei ole pätevä suoriutumaan) kunnanjohtajan erottaminen ja muu politiikka.
        Yleinen virhehän on esimerkiksi kunnanjohtajaa rekrytoitaessa tuijottaa pelkästään CV:tä. CV ei kerro henkilön suoriutumisesta, vaan työhistoriasta. Esimerkiksi Tikkalan kohdalla CV:ssä lukee pesti Kolarin kunnanjohtajana, muttei mitään siitä, kuinka hyvin/huonosti on virkaa hoidettu.

        Huoli kunnanjohtajan pätevyydestä on asiakirjojen mukaan tuotu esille henkilöstön toimesta jo reilu puoli vuotta Tikkalan työn aloittamisen jälkeen. Alaisina toimivien johtajien taustoja enemmän tuntematta, vaikuttaa koulutuksien yms. puolesta olevan vähintäänkin päteviä ihmisiä.
        Poliittiseksi kiistakapulaksi asia on käännetty paljon myöhemmin pääosin valtuutettu Lipposen asiakirjoista löytyviin aloitteisiin viitaten.

        Jotakin kertonee johtamisesta myös suorien alaisten suuri vaihtuvuus juuri Tikkalan kunnanjohtajuuden aikana.

        AriBaas: "Uskon kuitenkin, että kunnasta löytyy myös ihmisiä, jotka nykyisen kunnanjohtajan kanssa tulevat silti toimeenkin.".
        Tässä lienet oikeassa. Harmittavasti näyttää siltä, että näitä ihmisiä ei kunnanjohtajan johtamassa organisaatiossa työskentelevien keskuudessa tunnu olevan.

        Mitä tulee kuntien johtohenkilöiden vaihtuvuuteen ylipäänsä, onkin vähintään useamman tutkimuksen arvoinen juttu. Jokainen kunta ja kunnanjohtaja on erilainen, eikä minusta pidä kovin kevein perustein vetää kaikenkattavia johtopäätöksiä. Esimerkkinä juuri Kolarin ja Kittilän ero: Kittilässä poliitikoilla ja kunnanjohtajalla näkemyseroja, Kolarissa kunnanjohtajan henkilökohtaiset ominaisuudet/puutteet johtamisessa keskiössä.
        Hieman kertoo Tikkalan ajattelusta sekin, ettei hän suostunut johtajasopimuksen puitteissa korvausta vastaan irtisanoutumaan, kun huomasi oman asemansa ja toimintaedellytystensä vaikeutuneen. Normaalistihan järkevin vaihtoehto kaikkien osapuolten kannalta on sovussa rahallista korvausta vastaan päättää virkasuhde.

        Kolarissa kunnan organisaation tie eteenpäin on selkeänoloinen: uuden kunnanjohtajan haku, jossa toivottavasti käy parempi onni. Hallinto-oikeudessa näyttö riittänee Tikkalan valituksen hylkäämiseen.
        Kolarin poliitikkojen keskuudessa tie onkin hieman sumuisempi: ensi vuonna käytävät kunnallisvaalit ovat osalla poliitikoista menneet kunnan/kuntalaisten edun edelle. Toivottavasti poliitikkojen keskuudesta löydettäisiin yhteinen näkemys kunnan eteenpäinviemisestä, eikä jatkettaisi hajoittamisen linjalla.

        Kolarin kunnan ja kuntalaisten parasta toivoen,
        Reijo

        Tuossa linkki Kolari kunnan päätöksenteon pöytäkirjasivuille. Kun toimelimeksi valitsee vaikkapa kunnanvaltuuston tai kunnanhallituksen, niin löytyy tekstiä tähänkin tapaukseen liittyen.
        Erittäin mielenkiintoinen tapaus, jossa hallinto-oikeus sanoo iimeisen sanan.
        Seuraamme tilannetta.

        http://kolari.tweb.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_tek_tweb.htm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Ari!

        Selkeästikkin olet kiinnostunut asiasta ja omaat kyvyn ottaa asioista selvää. Harvinaista tällä palstalla, joten siitä kiitos.

        Vinkkaisin sinua seuraavaksi perehtymään lakiin kunnallisesta viranhaltijasta, jonka perusteella irtisanomispäätös on tehty.

        Ulkopuolelta katsottuna asiakirjoihin perehtyen irtisanomiselle on selkeät perusteet esitetty ja annettu mahdollisuus tulla kuulluksi.
        Esilletuotuihin laiminlyönteihin/puutteisiin ei ole Tikkalan puolelta tullut käytännössä yhteenkään vastinetta, joissa olisi laiminlyönti/puute osoitettu vääräksi.
        Näkisin erittäin epätodennäköisenä että asiakirjoista löytyvien perusteiden pohjalta tehty päätös todettaisiin Hallinto-oikeudessa laittomaksi.

        Kolarin kunnan kannalta on erittäin epäedullista jatkaa kahden asian sotkemista toisiinsa: 1) Epäpätevän kunnanjohtajan irtisanominen ja 2) Poliittisten päätäjien keskinäinen vihanpito.
        Jostakin kumman syystä on nähty sopivaksi sotkea selkeät perusteet omaava irtisanomisasia valtasuhdepolitikointiin.
        Ulkopuolelta katsottuna toivoisi kuntapäättäjien lakaisevan hetkeksi omat ambitionsa maton alle ja palaavan niihin kun kunnanjohtaja-asia on saatu Kolarin kunnan kannalta hoidettua.

        Ystävällisin Terveisin,
        Reijo

        Voi, voi ja lämmin leipä. Taitaa kys.hlöllä olla pahasti ambitio päässään tai muussa. Ei jatkoon!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silmiin pistää yllättävän lyhyet työsuhteet. Miksiköhän työpaikkaa on pitänyt vaihtaa muutaman vuoden välein?

        Onko sulla kokemusta moisesta😄😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jaa,onhan nämä hänen työsuhteet pitempiä kuin monen meidän kunnassa olleen ja hieman eri kaliiberin toimia esim.

        Talousjohtaja, Liikennevirasto, 15.8.2013 -31.12.2018
        Hallintojohtaja, Suomen ympäristökeskus, 1.2.2011 - 14.8.2013,
        Talousjohtaja, Vantaan kaupunki, 1.1.2008 - 31.1.2011,
        Kehittämispäällikkö, Lohjan kaupunki, 15.4.2004 - 31.12.2007
        Tekninen johtaja, Pohjan kunta, 1.5.2000 - 14.4.2004,

        Ainakin voi sanoa että hän on edennyt uralla.

        Kolarin kj pesti vain jäi kunnan puolesta aika lyhyeen.Eli kunnan kaava piti kutinsa,edellinenkään ei kauaa viihtynyt nuorassa vaan lähti isompiin ympyröihin

        Panehan Heluna paremmaksi. Jos pystyt...heh..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Ari,

        Keskeisessä osassa tässä irtisanomisessa on 35§ viranhaltijalaista:
        "Viranhaltijasta johtuvat irtisanomisperusteet

        Työnantaja ei saa irtisanoa virkasuhdetta viranhaltijasta johtuvasta syystä, ellei tämä syy ole asiallinen ja painava. Tällaisena syynä voidaan pitää virkasuhteesta, laista tai määräyksistä johtuvien, virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten viranhaltijan henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi viranhaltija ei enää kykene selviytymään tehtävistään."

        Asiakirjoista löytyvät perusteet osuvat juurikin tähän osioon: Virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakava rikkominen. Tässä hieman turha listata kohtia erikseen, kun ne löytyvät pöytäkirjoista. Näihin kannattaa tutustua, jotta saa oikean kuvan mistä tässä irtisanomisessa on kyse.

        Edelleen kannattaa erottaa tässä tapauksessa epäpätevän (CV:n pituudella ei merkitystä, jos henkilö ei ole pätevä suoriutumaan) kunnanjohtajan erottaminen ja muu politiikka.
        Yleinen virhehän on esimerkiksi kunnanjohtajaa rekrytoitaessa tuijottaa pelkästään CV:tä. CV ei kerro henkilön suoriutumisesta, vaan työhistoriasta. Esimerkiksi Tikkalan kohdalla CV:ssä lukee pesti Kolarin kunnanjohtajana, muttei mitään siitä, kuinka hyvin/huonosti on virkaa hoidettu.

        Huoli kunnanjohtajan pätevyydestä on asiakirjojen mukaan tuotu esille henkilöstön toimesta jo reilu puoli vuotta Tikkalan työn aloittamisen jälkeen. Alaisina toimivien johtajien taustoja enemmän tuntematta, vaikuttaa koulutuksien yms. puolesta olevan vähintäänkin päteviä ihmisiä.
        Poliittiseksi kiistakapulaksi asia on käännetty paljon myöhemmin pääosin valtuutettu Lipposen asiakirjoista löytyviin aloitteisiin viitaten.

        Jotakin kertonee johtamisesta myös suorien alaisten suuri vaihtuvuus juuri Tikkalan kunnanjohtajuuden aikana.

        AriBaas: "Uskon kuitenkin, että kunnasta löytyy myös ihmisiä, jotka nykyisen kunnanjohtajan kanssa tulevat silti toimeenkin.".
        Tässä lienet oikeassa. Harmittavasti näyttää siltä, että näitä ihmisiä ei kunnanjohtajan johtamassa organisaatiossa työskentelevien keskuudessa tunnu olevan.

        Mitä tulee kuntien johtohenkilöiden vaihtuvuuteen ylipäänsä, onkin vähintään useamman tutkimuksen arvoinen juttu. Jokainen kunta ja kunnanjohtaja on erilainen, eikä minusta pidä kovin kevein perustein vetää kaikenkattavia johtopäätöksiä. Esimerkkinä juuri Kolarin ja Kittilän ero: Kittilässä poliitikoilla ja kunnanjohtajalla näkemyseroja, Kolarissa kunnanjohtajan henkilökohtaiset ominaisuudet/puutteet johtamisessa keskiössä.
        Hieman kertoo Tikkalan ajattelusta sekin, ettei hän suostunut johtajasopimuksen puitteissa korvausta vastaan irtisanoutumaan, kun huomasi oman asemansa ja toimintaedellytystensä vaikeutuneen. Normaalistihan järkevin vaihtoehto kaikkien osapuolten kannalta on sovussa rahallista korvausta vastaan päättää virkasuhde.

        Kolarissa kunnan organisaation tie eteenpäin on selkeänoloinen: uuden kunnanjohtajan haku, jossa toivottavasti käy parempi onni. Hallinto-oikeudessa näyttö riittänee Tikkalan valituksen hylkäämiseen.
        Kolarin poliitikkojen keskuudessa tie onkin hieman sumuisempi: ensi vuonna käytävät kunnallisvaalit ovat osalla poliitikoista menneet kunnan/kuntalaisten edun edelle. Toivottavasti poliitikkojen keskuudesta löydettäisiin yhteinen näkemys kunnan eteenpäinviemisestä, eikä jatkettaisi hajoittamisen linjalla.

        Kolarin kunnan ja kuntalaisten parasta toivoen,
        Reijo

        Taas tätä tyhjän houraamista. Kuntaa johethaan vielä niinkö ennenkin. Ei sieltä ole oikea kunnan johto vaihtunu vielä mihinkään. Näitä sepostuksia on paikallislehti ollu täynnä ja Nyt tääläki :(. Tänne kannate hakea yhtään työntekijää mihinkään virkaan ennenkö poliittiset johtajat vaihtuu. Se olisi teko kunnan parhaaksi todella. Silloin vasta todellisella osaamisella ja johtamisella voi olla sijaa. Jos kunta jatkaa tällä tiellä niin bankrotti seuraa pian. Toivon kuntalaisena todella että tänne tulisi valtiovarainministerön kaverit pian ja pistäs asiat tutkinnan kautta päiväjärjestykseen, niin loppus tämä kurasen hallintotavan puolustus.


    • Asia on erittäin mielenkiintoinen, jos seuraa kunnallispolitiikkaa ja päätöksentekoa Lapissa ja sillä, miten nämä johtamisen ongelmat ratkaistaan, on todellakin myös valtakunnallista merkitystä ikään kuin ennakkotapauksina. Kunnanjohtajan pestihän alkaa olla varsinkin pienissä ja keskisuurissa kunnissa todella tuulinen työpaikka. Nimenikin on oikea, ei anonyymi, ja näitä naapurikuntien asioita tulee seurattua. Eihän kummankaan rajalle ole kuin pari poronkusemaa. Kuntalaki ja Virkamieslaki ovat tulleet jollain tavalla tutuksi eletyn elämän ja myös tehdyn työn kautta, joten maaperä ei ole ihan vieras. Mutta enempää ei minun ole tarpeellista tästä aiheesta kirjoittaa, eiköhän oikeuslaitos tee lopulta tehtävänsä. Ken tietää, kuka voittaa ja kuka häviää ja kuka maksaa viulut. Pikku pennosista tuskin puhutaan, vaan sadoista tuhansista euroista. Tämän viestin myötä olen sanonut sen, mitä halusin.

      • Anonyymi

        Paljon kiitoksia kuntalaisten silmiä avaavista viesteistä.
        Äänestäjät kiittää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon kiitoksia kuntalaisten silmiä avaavista viesteistä.
        Äänestäjät kiittää

        Tuskinpa edes suurin osa kahdeksikosta haluaa kj:aa enää takaisin. Pesivät vain omat kätensä, kun heistä ei ole tekemään kovia päätöksiä näin äänestäjän näkökulmasta. Onneksi muilla oli rohkeutta ja uskallusta. Mutta aikanaanhan se selviää onko kunnan lakimiehet oikeassa vai väärässä, miten prosessi jatkuu ja mikä on lopputulema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa edes suurin osa kahdeksikosta haluaa kj:aa enää takaisin. Pesivät vain omat kätensä, kun heistä ei ole tekemään kovia päätöksiä näin äänestäjän näkökulmasta. Onneksi muilla oli rohkeutta ja uskallusta. Mutta aikanaanhan se selviää onko kunnan lakimiehet oikeassa vai väärässä, miten prosessi jatkuu ja mikä on lopputulema.

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin.

        "ei ole tekemään kovia päätöksiä "? Kova päätös oli olla lähtemättä reissuun liian pienillä eväillä.

        Missä on se juristitoimisto josta ohjeet irtisanomiseen on saatu?
        Riskianalyysi, mikä voi mennä vikaan?

        Onko kuntaliiton juristien kanta selvennetty valtuustolle. Kunnanhallituksella on velvoite toimia lain mukaan, sekä velvollisuus selvittää potkujen laillisuus. Onko tässä salailua?
        Mitkä kortit näytetään vasta oikeudessa ja kuntalaiset ei tiedä mitään??
        Kenen varpaille kj astui?


      • Anonyymi

        Toivoisin että jokainen kuntalainen lukisi nuo sinun kirjoitukset , ymmärtäisi sitten paljon enemmän . Kiitos


    • Anonyymi

      Korruptoituneissa pienissä kunnissa lait ovat ikäänkuin ohjeellisia. Täysjärkiset tajuavat varmaan, että tämän ajan Suomessa oikeuslaitos on politisoitunut.

      Miten niin politisoitunut? Päivi Räsänen tajusi olevansa rikollinen, sekä PS:n Juha Mäenpää yms. AP:n kirjoitus sisältää perusolettamuksen, jonka mukaan Kolari:ssa asuvat eivät ole kovin fiksua kansaa, joten kirjoitanpa tällaisen mielipiteen muokkaus kirjoituksen.

      Lopullinen tulkinta kunnanojohtajan erottamiseen tulee siis riippumaan poliittisista voimasuhteista. Laki ja lakipykälät ovat lähes sivuseikka.

      https://www.verkkouutiset.fi/professori-pelkaa-lainkayttoa-alistetaan-politiikan-palvelukseen/#123a9366 AP:lta surkea alle arvosteluasteikon menevä kirjoitus.

      • Anonyymi

        Tyypillinen Kolarilainen "enemmistö" vänkä vastaan. Nuo ei vaan enää uppoa. Asiat ovat ajankohtaisia ja tapauskohtaisia josta A kirjoitti. Suurin osa sivusta seuraajia on huomannut voimallisen ja töykeäksi menneen ajojahdin kj.aa vastaan. Kuntalaisen kulmasta on hyvä että tätä soppaa on avattu selkeästi kaikkien näkyville. Kiitos A. Yhtälö että osa on töissä kunnassa eli työyhteisöön kuuluva työntekijä ja illalla päättämässä poliitiikan kautta omaa työpaikkaa koskevista asioista ja useat muut kuntasidonnaisuudet varmaan vaikuttaa omalta osaltaan asioiden kulkuun. Hyvä että asiat tulivat viimein kunnolla esille miten hommia hoidellaan. Toinen sanoo sitä toinen tätä. Täällä on muitakin ikäviä asioita jatkossa käsiteltävänä, joten toivon niissä hartaasti etemisen kulkevan lakia ja ohjeistusta noudattaen, että tällaiselta vältyttäisiin. Ja eritoten ajettaisiin jatkossa koko kunnan työntekijöiden ja kuntalaisten etuja, eikä vain joidenkin.


    • Anonyymi

      Onko kunnanjohtaja jostain syystä joutunut ajojahdin kohteeksi?Toisin sanoen työpaikkakiusaamisen tai lakikielellä epäasiallisen kohtelun kohteeksi? Kolarissa on ikävä nokkimisjärjestys. Johtuuko kohtelu siitä, että kj on nainen vai siitä, että on kokoomuslainen vai molemmista syistä?Vaikka olen lueskellut näitä luottamuselimien pöytäkirjoja kuva ei ole selkiintynyt.Tietysti on ymmärrettävää, että kunnanjohtaja on vähäpuheinen ainakin tässä vaiheessa.

      • Anonyymi

        Kunnassa on kyllä palkattuna jonku sortin " asiantuntija". Se tietää tästä johtamishommasta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnassa on kyllä palkattuna jonku sortin " asiantuntija". Se tietää tästä johtamishommasta .

        No ihan varmasti tietää, mutta tekkeytyy tietämättömäksi :)


    • Anonyymi

      Tämähän on yksinkertaista. Kun lopullinen tuomio tulee. Kumpi osapuoli tehnyt oikean päätöksen, saa jäädä. Häviävää osapuolta ei voi pitää päteviä. Heidän kuuluu lähteä👍 Ja puheenjohtaja ensimmäisenä.

    • Anonyymi

      Tämmösiä väittämiä 1) Kj ei suoriudu virkatehtävistä, ei osaa,ei halua tehdä töitään?
      2) Kj kohtelee epäasiallisesti kunnan työntekijöitä

      2 väittämää, joista ensimmäiseen en osaa sanoa oikein mitään, mutta epäuskottavaa, että ei halua tai osaa tehdä töitään. CV on hyvä, koulutusta ja kokemusta on. Hakijoita oli 20 ja juuri hänet valittiin, koska oli luultavasti pätevin.
      2. väittämä, että kiusaa alaisiaan. Tämä on aivan eri prosessi eikä kuulu KV:lle eikä KH:lle. Työsuojeluvaltuutettu ja työsuojelupäällikkö selvittelevät tilannetta. Jos ei päästä sovintoon niin kiusattu tekee kantelun työsuojelun AVIin. Nämä tasot melko hampaattomia. Sitten on rikosilmoitus, jonka tekee asianomistaja. Poliisi tutkii. Toivottavasti on puolueeton. Syyttäjä päättää, nostaako hän syytteen. Jos syyttäjä ei nosta syytettä niin asianomistaja voi jatkaa oikeusprosessia omalla vastuulla ja mahdollisesti kustannuksella. Lopputulos ratkaisee, kuka jää maksumieheksi. Kunta ja veronmaksajat eivät missään tapauksessa ole asianomistajarikosten oikeudenkäyntien maksajia.
      En tiedä, onko kj tehnyt rikosilmoituksen epäasiallisesta kohtelustaan. Kunnan muut työntekijät eivät ole tehneet rikosilmoituksia.

    • Anonyymi

      Luin noita kunnanhallituksen pöytäkirjoja. Uskomaton ajojahti menossa. En löytänyt lainkaan kunnanjohtajan vastineita tai kannanottoja. KH:n lausunnot olivat täysin yksipuolisia.Kolarin kunnan valtuutettujen enemmistö hyväksyy epäasiallisen kohtelun silloin kun se kohdistuu kunnanjohtajaan.Eiköhän ole parasta, että valitsette kunnanjohtajaksi tämän Kaikkosen Helenan tai Nordbergin. Ei tarvitse kattoa liian pätevää työntekijää kunnanjohtajana. Pätevyysvaatimuksia voinee laskea valtuuston päätöksellä.

    • Anonyymi

      Nyt oli YLE Uutisissa Tikkalan lausunto. KH:n sivuilla ei näkynyt lainkaan kunnanjohtajan
      vastineita. Tuntuu, että taisi olla liian pätevä. Liekö kateus kyseessä. Se se on kateus, monien pahojen ja joskus hyvienkin tekojen käyttövoima. Viha ja kateus. Siitä on kysymys.

      • Anonyymi

        Heihei..mistä löytyy kyseinen juttu


    • Anonyymi

      Kun laittaa googleen nimen Kristiina Tikkala niin sieltä löytyy kaikki ellei ole maksumuurin takana.
      Paljon seurannut työpaikkakiusaamistapauksia. Tikkala on selkeästi savustuksen kohteena. Ei kuulu Kolarin sukulaispiireihin. On kantasuomalainen. Pääkaupunkiseudulla paljon töissä maahanmuuttajia. Heitä ei kiusata työpaikoilla rasismin pelossa. Sen sijaan kantasuomalainen voi tulla kiusatuksi.
      Tikkala ei ole kolarilainen, on nainen ja kokoomuslainen. Lisäksi liian pätevä. Siinä syitä savustamiseen.

      • Anonyymi

        😂😂😂


      • Anonyymi

        Kunnanhallitus johtajaa kiusaa, oma osaaminen hyvin niukkaa. Kokevat Tikkalan uhkana, kohta on oma nahka tuhkana. Käräjille mielivät, koko kansakunnalle pahaa kielivät. Vaan luu kouraan jää, olisipa edes hyvä sää😆😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnanhallitus johtajaa kiusaa, oma osaaminen hyvin niukkaa. Kokevat Tikkalan uhkana, kohta on oma nahka tuhkana. Käräjille mielivät, koko kansakunnalle pahaa kielivät. Vaan luu kouraan jää, olisipa edes hyvä sää😆😆

        👍👍👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        👍👍👍

        Tänään taas valtuusto. Aiheena mm. Tilapäinen kj.n valinta😂..no mutta sehän on jo. Showtime se vaan jatkuu ja puhetta piisaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään taas valtuusto. Aiheena mm. Tilapäinen kj.n valinta😂..no mutta sehän on jo. Showtime se vaan jatkuu ja puhetta piisaa.

        Tulekko itte kokoukseen vai varajäsen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulekko itte kokoukseen vai varajäsen.

        Jaa että kunnanjohtajan "nimellinen" valinta. 🤓Joopa joo niinhän soli tosihaan edellinenkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että kunnanjohtajan "nimellinen" valinta. 🤓Joopa joo niinhän soli tosihaan edellinenkin

        Hihansuut ojenukseen.... Kaulusta hyvin ja kehuminen alkakoon.. Kohtapuoliin😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihansuut ojenukseen.... Kaulusta hyvin ja kehuminen alkakoon.. Kohtapuoliin😂

        Valtuusto istunnot on porinapiiri ja ja sen uskottavuus on karissut. Varmaan puheenjohtajisto on tietoinenkin luottamuspulasta, muttei noteeraa mitenkään. Jos kyse olisi yhtiöstä, niin nuijan koputtelijat olisivat vaihtuneet.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe