Alemmuudentunto kuuluu niihin asioihin, joita ihminen pyrkii kaikkein tarkimmin piilottamaan, mutta piilottamisessaan onnistuu perin huonosti. Alemmuudentunto suorastaan kirkuu sekä riveiltä että rivien välistä.
Aivan erityisesti tunnetaan omaa alemmuutta sekä älykkyyden että koulutustason suhteen. Sosiaaliseen peliin kuuluu, että ylemmällä tasolla oleva ei saa missään tapauksessa mainita älykkyystasoaan eikä koulutuksensa määrää edes siinä tapauksessa, että sivistymätön tai vähä-älyinen selittää edellä olevan höpöttäjäksi.
Älykkyys- ja koulutustason mainitsemin on täydellinen tabu, vaikka ne kuinka ovat varmat faktat. Historiastahan tunnemme herravihan. Se kohdistui ennen kaikkea papistoon, aatelistoon ja virkamiehiin. Tavikset selittivät mainitut taloudellisesti erityisen ahneiksi, mutta se oli todellisuudessa vain toinen puoli. Se mitä pyrittiin kaikin tavoin salaamaan, oli että tiedettiin nämä tiedoiltaan ja taidoiltaan, koulutukseltaan ja älylliseltä tasoltaan yläpuolella oleviksi.
Herraviha on edelleen voimissaan ja voi hyvin.
Kalvava alemmuudentunto näkyy monissa lipsauksissa. "Korkeasti koulutettu" on asia, jota toisaalta kadehtitaan suunnattomasti, mutta toisaalta käytetään VAIN haukkumasanana.
Alemmuudentuntoinen kadetii asioita paljon enemmän, kuin niillä oikeasti on arvoa. Olemme myös laumaeläimiä. Mitä älykkäämpiä ja koulutetumpia olemme, sitä suuremmaksi kasvaa sosiaalinen kuilu muihin ihmisiin verrattuna, ja sitä alttiimpi hyökkäyksille on henkilö, joka pyrkii popularisoimaan tieteellistä tietoa.
Alemmuudentunto ja kateus, joka meihin poikkeuksellisen älykkäisiin ja koulutettuihin kohdistuu on silminnähtävä, mutta me emme luule, että olisimme tehneet itsemme. Emme pienimmälläkään tavalla ole voineet valita sen paremmin geenejämme kuin ympäristöämme kuin sattumaakaan. Kuvitelmat "vapaasta tahdosta" ovat kansanrunouteen verrattavia. Niitä ei kovien luonnontieteitten piirissä ole. Ne kuuluvat kansanuskomuksiin ja common senseen.
Tavallisin väite, jonka olen elämäni varrella kuullut alemmuuskompleksia potevien taholta: "Tuo luulee tietävänsä kaiken." Tosi on sentään, että tiedämmekin enemmän ja oikeammin, kuin alemmuudentuntoiset, mutta he väittävät silti tietävänsä paremmin. Juuri me "korkeasti oppineet" tiedämme selkeästi, kuinka vähän me tiedämme. Meillä ei ole aiheettomia illuusioita itsestämme.
x x x
Iän mukana olen saanut jo kyllikseni sosiaalisesta pelistä, jota käydään enemmmistön eli taviksien määrittelemillä säännöillä. Vastoin alemmudentuntoisten asettamia tabuja, kerrottakoon niille, jotka eivät minua vielä tunne, että olin koulun toiseksi paras oppilas, laudaturylioppilas, kahden tiedekunnan maisteri. Kummassakin maisterintutkinnossa olen suorittanut ylimmän tason kaksinkertaisena ja sen lisäksi ole lukenut noin kymmentä sivuinetta.
Älykkyystasoni on mitattu 144 pisteeksi, mutta tutkija sanoi, että tulos olisi ollut muutaman pisteen korkeampi, jos olisi ymmärtänyt ottaa jatkokysymykset mukaan. Niitä kun ei ollut vielä koskaan tarvinnut.
Rahaa ja kunniaa ole KOSKAAN arvostanut. Virkaurallani olen palvellut kunniakkaasti, mutta vain alimmalla tasolla, jolloin minulle on jäänyt aikaa intohimolleni, tietämiselle ja tietokirjojen lukemiselle. Vaikka tietäminen on ollut pakottava intohimoni, en sitäkään arvosta. Jos olisin voinut valita, olisin tavis tavisten joukossa.
Alemmuudentunto
142
293
Vastaukset
- Anonyymi
Provosi varmasti nostattaa ennen näkemättömän p-skamyrskyn, se on odotettavissa kyllä ja siihen tähtäätkin.
Erityistä älykkyyttä sepustuksesi ei kuitenkaan osoita. Jotain mainitaksemme sosiaalinen älykkyytesi huutaa poissaolollaan. Mitä muuhun älykkyyteen tulee, siihen en voi ottaa kantaa. Kuitenkaan prosointiyrityksesi uhoamalla ja itseäsi vaikkakin juuri siis provosointitarkoituksella nostaminen ja ylistäminen ei sekään osoita älyä millään tasolla, vaan juuri tätä mainitsemaasi alemmuuden tunnetta.
Ihminen joka tuntee olevansa turvassa oman itsensä kanssa, tietää olevansa hyvä ja kelpaava juuri sellaisena kuin on, tasapainoinen ihminen ei tunne tarvetta kirjoittamasi kaltaisiin aloituksiin eikä toisten mollaamiseen ja lyömiseen.
Mietipä mitä tarvetta tämä sinussa palvelee? Miksi tunnet tarvetta kirjoitella postauksia joissa ainoa tarkoitus on hyökätä, pilkata, kiusata ja pyrkiä alentamaan muita? Omaa huonommuudentunnettasi paikataksesi?
Sinä sekä te muut jotka tätä harrastatte, miettikääpä! uskallatteko katsoa mitä sieltä omasta pienestä sielusta löytyy? Tekee kipeää?
-nainen -- Anonyymi
Hyvä, että täällä oli heti aamusta joku vastaamassa jotain järkevää ja näyttää oikeaa älykkyyttä. Kiitos tästä kommentista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, että täällä oli heti aamusta joku vastaamassa jotain järkevää ja näyttää oikeaa älykkyyttä. Kiitos tästä kommentista.
Älykkyyden määritelmiä näyttää olevan yhtä paljon kuin kirjoittajia. Teistä kukaan ei ole toista enempää oikeassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älykkyyden määritelmiä näyttää olevan yhtä paljon kuin kirjoittajia. Teistä kukaan ei ole toista enempää oikeassa.
Näen oikeaksi älykkyydeksi sen, että tietää älykkyyksiä on erilaisia ja jos toinen on toisella tavalla älykäs - ei ala heitä siitä kiusaamaan. Kommentoija oli fiksu ja nappasi heti aloittaja kiusaajan kiinni sekä puuttui tähän huonoon käytökseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mää oon aina oikees ja sää vääräs" - palsta
- Anonyymi
Enpä sanoisi alemmuudentunnon olevan mikään ongelma tällä palstalla. Joiltain puuttuu sosiaalisten taitojen ohella alkeellisetkin käytöstavat, siinä kaikki.
Oman (mahdollisen) älykkyyden, koulutuksen ym. korostaminen osoittaa myös niin tunne- kuin sosiaalisten taitojen puutostilaa. Rakentavaa keskustelua ei ilman niitä saada aikaiseksi.- Anonyymi
Näin on näppylät. Aika turhaa yrittää saada keskustelua aikaiseksi pitämällä itseään parempana (älykäs, koulutettu) kuin muut (tavikset). Sanoisinpa että tällainen vastakkainasettelu kertoo aloittajan omasta alemmuudentunnosta. Hän tuntee sellaista, koska on kykenemätön tasavertaiseen vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa.
- Anonyymi
Älylliset keskustelut käydään ihan muilla foorumeilla kuin täällä. Suomi24 on todellakin Suoli24: viemäri, ihmisten purku-ja huumorisivusto. Anonyyminä päästellään höyryjä ja ollaan poliittisesti epäkorrekteja. Toki on myös kirjoittajia, joiden maailmankuva on syystä tai toisesta jäänyt kehittymättä ja mielipiteet sen mukaiset. Sivustoon kuuluu myös trollailu ja provosointi leimallisemmin kuin muihin vastaaviin sivustoihin.
Siksipä kansasta tai kirjoittajista ei kannata minkäänlaisia johtopäätöksiä vedellä.
Tähän sopii hyvin tarina siitä, kun kaverini oli eräässä turistipyydyksen laiturissa veneineen. Kaverilla n. 18 m huvivene ja liuta jätkiä mukana. Kosteets oli muutenkin siinä vaiheessa, ei vaan vesirajan alapuolella.
Jossain vaiheessa tuli veneen viereen herrasmies, joka pyysi kaveriani paikalle murtaen englantia puhumalla. Kysyi voisivatko he siirtää venettään aamuun mennessä laituripaikaltaan, koska hänen aluksensa syväys ei mahdollista ohiajamista.
Yksi änkyräkännisistä möyhysi onneksi suomeksi, että ei siirrytä senttiäkään, mutta kaveri sanoi, että tottakai siirrytään ja siirtivät samointein veneensä edestä ja jatkoivat juhlintaa. Herrasmies toi shampanjaa ja kallista whiskyä vaivanpalkaksi ja kehui suomalaisia ystävällisiksi ihmisiksi.
Herrasmies tunnetaan nimeltä Konrad Schnyder... alus oli Cinderella Noel lll. Todella herrasmies ja ystävällinen mies, vaikka voisi rahalla tehdä mitä huvittaa...
Tarinan opetus: Käytöstavat.- Anonyymi
Lykkyä pyttyyn, muista, että aina voit lisää opiskella. Jokainen voi kasvaa ja kehittyä, sinäkin.
"Korkeasti koulutettu" on asia, jota toisaalta kadehtitaan suunnattomasti, mutta toisaalta käytetään VAIN haukkumasanana."
Enpä nyt sanoisi, kun Suomessa se on kaikille mahdollista. Eikä tuota haukkumisena käytä kuin Välis, siis tällä palstalla. Enemmän kyllä haukutaan "elämäm koululaisia", tai amiksia.- Anonyymi
Luettuani aloituksen muistin erään yliopistokoulutetun sanat, kun kertoi, ettei koulutus todellakaan takaa fiksuutta. Kaikenlaisia vipottajia sielläkin joukossa on. Sinuahan tämä ei tietysti koske 😼
- Anonyymi
Korona on hellä. Vallanahneus perustuu ihmisen raukkamaisuudelle.
- Anonyymi
Mikä on aloituksen pointti? Sinua häiritsee alemmuuden tuntoiset ihmiset ja tahtoisit samoin olla tavis = alemmuudentuntoinen
tavis.Jos olisin voinut valita, olisin tavis, mutten tietenkään alemmuudentuntoinen tavis. Kaikkein mieluiten en olisi syntynytkään, mutta eihän minulta kysytty.
- Anonyymi
Rahan arvostaminen on pahe?
En ole näin sanonut enkä tarkoittanut. Kerroin vain, että en itse arvosta korkeata taloudellista puolta. Arvostan ihan luonnostani ja pinnistelemättä kohtuutta.
- Anonyymi
Ennemminkin kysyisin seuraavaa:
Pitäisikö ylemmyyden tuntoa olla täällä näkyvissä enemmän? Haastan jokaisen kirjoittamaan ylemmyydestään, niin voimme sitten kukin arvojemme pohjalta keskustella siitä, kuka on kenenkin mielestä toistaan ylempi ja, miten ylemmyys näkyy mm. täällä. Voimme tarkastella tätä ihan jokaisella levelillä subjektiivisesti ja objektiivisesti. Ja jos ihan välttämättä haluaa avata alemmuuttaankin, niin sekin on okei. - Anonyymi
Suomessa ihmisten huono itsetunto näkyy juurikin aloittajan kuvaamalla tavalla ja kateus on täällä varsinainen perisynti. Ns. parempiosaisten ihmisten täytyy varoa kateutta joka käänteessä. Älykäs ihminenkin joutuu miettimään, mitä haittaa muiden kateudesta voi itselle olla ja ”pienentää” siten itseään, ettei joutuisi kateellisten raivon kohteeksi.
- Anonyymi
Itselläni on vähän kaikenlaisia, oikeastaan hirmuisen erilaisia ystäviä, sukulaisia ja tuttavia. En ajattele "pienentäväni" itseäni kenenkään seurassa, mutta tottakai käyttäydyn heidän kanssaan eritavoin, tasapainottaen erilaisuuksia. Kateus on aika harvinaista. Tai jos sitä on, se on positiivista.
<< Ns. parempiosaisten ihmisten täytyy varoa kateutta joka käänteessä.<<
Kateellisen kateus lisäksi kohdistuu aivan vääriin seikkoihin, älykkyyteen ja oppineisuuteen. Eivät ne ole seikkoja, jotka tuovat hyvän olon.Anonyymi kirjoitti:
Itselläni on vähän kaikenlaisia, oikeastaan hirmuisen erilaisia ystäviä, sukulaisia ja tuttavia. En ajattele "pienentäväni" itseäni kenenkään seurassa, mutta tottakai käyttäydyn heidän kanssaan eritavoin, tasapainottaen erilaisuuksia. Kateus on aika harvinaista. Tai jos sitä on, se on positiivista.
<<Kateus on aika harvinaista.<<
Näin minäkin nuoruudessani kuvittelin, mutta luulo hiipui jo viitisenkymmentä vuotta sitten. Alemmuudentunto ja kateus ovat ihmisen perustuntemuksia. Niillä on myös selvä biologinen funktio. Siksi ne ovat evoluutiossa voimistuneet nykyiselle asteelle.- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
<<Kateus on aika harvinaista.<<
Näin minäkin nuoruudessani kuvittelin, mutta luulo hiipui jo viitisenkymmentä vuotta sitten. Alemmuudentunto ja kateus ovat ihmisen perustuntemuksia. Niillä on myös selvä biologinen funktio. Siksi ne ovat evoluutiossa voimistuneet nykyiselle asteelle.Kateuden vastalääke on myötätunto. Myötätunto tarkoittaa kykyä eläytyä toisen tunteisiin niin hyvässä kuin pahassa. Toisen ilon aihe voi silloin ilahduttaa myös kanssakulkijoita. Siten myötätunto suuntautuu kohti toista ihmistä.Mutta myötätunto suuntautuu myös yhtä lailla itseä kohtaan. Se johtaa parempaan kykyyn nähdä omassa elämässä tyytyväisyyden syitä sekä iloita niistä. Yhtä lailla myötätunto saa havaitsemaan oman kärsimyksen itseä lohduttavalla tavalla. Näin kateudelta, vertailulta ja vastakkainasettelulta toisten kanssa putoaa pohja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kateuden vastalääke on myötätunto. Myötätunto tarkoittaa kykyä eläytyä toisen tunteisiin niin hyvässä kuin pahassa. Toisen ilon aihe voi silloin ilahduttaa myös kanssakulkijoita. Siten myötätunto suuntautuu kohti toista ihmistä.Mutta myötätunto suuntautuu myös yhtä lailla itseä kohtaan. Se johtaa parempaan kykyyn nähdä omassa elämässä tyytyväisyyden syitä sekä iloita niistä. Yhtä lailla myötätunto saa havaitsemaan oman kärsimyksen itseä lohduttavalla tavalla. Näin kateudelta, vertailulta ja vastakkainasettelulta toisten kanssa putoaa pohja.
Tämä kommentti tässä on hieno oivallus!
Minä en ole älykkö. Lapsena minua pidettiin jopa vajakkina ja siksi älykkyyteni testattiin. Tulos oli keskimääräistä älykkäämpi.
Elämä ei antanut minulle mahdollisuuksia koulujen käyntiin, minusta ei tullut korkeasti koulutettua. Olen tehdastyöläinen.
Tavis kuten ilmaisit.
Arvostan koulutusta, en kylläkään ylitse kaiken.
Koulutustausta on koulutustausta, ei määrittele ihmistä kokonaisuudessan.
En tunne alemmuutta koulutustaustan puuttumisen takia. En edes siksi että olen hieman yksinkertainen. Hidaskin olen joissakin asioissa.
Se mikä sai minut vastaamaan aloitukseesi on sinun ylimielisyys väittämällä muita alemmuudentuntoisiksi. Yleistäen..
Hyvät sulle sinun älykkyydestäsi, ei ole helppoa kuulua vähemmistöön, mutta opettele hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet. Ehkä opit sitten hyväksymään muutkin sellaisina kuin he ovat.
Lämpimin terveisin äö 127.Sinun kirjoituksistasi paistaa heti läpi, että olet älykäs, etkä keskitasoa. Asia oli täysin selvä jo ennen kuin paljastit älykkyytesi numeroin ilmaistuna. Kun puhuin alemmuudentuntoisista ja kateellisista ihmisistä, en missään tapauksessa tarkoittanut, että KAIKKI olisivat sellaisia, saati sinun kaltaisesi.
Useat vastanneet ovat juuri heitä, joita tarkoitin.
Olin aikoinaan vajaamielishoidossa. Ylilääkäri kertoi ruumiinavauksen ratoksi, miten opettajat tarjosivat vajaamielishoitoon henkilöä, joka testattaessa osoittautui poikkeuksellisen älykkääksi. Nauroi: "Eivät tulleet hänen kanssaan toimeen, kun oli heitä älykkäämpi."kynäM kirjoitti:
Sinun kirjoituksistasi paistaa heti läpi, että olet älykäs, etkä keskitasoa. Asia oli täysin selvä jo ennen kuin paljastit älykkyytesi numeroin ilmaistuna. Kun puhuin alemmuudentuntoisista ja kateellisista ihmisistä, en missään tapauksessa tarkoittanut, että KAIKKI olisivat sellaisia, saati sinun kaltaisesi.
Olin aikoinaan vajaamielishoidossa. Ylilääkäri kertoi ruumiinavauksen ratoksi, miten opettajat tarjosivat vajaamielishoitoon henkilöä, joka testattaessa osoittautui poikkeuksellisen älykkääksi. Nauroi: "Eivät tulleet hänen kanssaan toimeen, kun oli heitä älykkäämpi."Hauska.
En ole kirjaviisas kuten sinä. Sitä missään nimessä väheksymättä.
Jonkun vaan täytyy sekin elämänala kattaa - siis se kirjaviisaus.
En pysty keskustelussa pätemään asioilla joista en tiedä mitään.
Minulla menee zarahurstalaisuus ja taolaisuus näköjään sekaisin.. onneksi joku osaa minua siitäkin valistaa.
Olen tarpeeksi älykäs tietääkseni että olen tyhmä.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa -
sanotaan. Minä en jaksa kärsiä, on niin turhaa touhua sellainen.
Olen niitä elämänkoululaisia joita kovasti pilkataan.
Siksi minulle onkin niin tärkeää että ihmistä arvostettaisiin sellaisena kuin on.
Älykkään tulisi tuntea vastuunsa olla tuomitsematta tyhmiä, kauniin rumaa jne.
Varsinkin älykkäältä odotan enemmän laajakatseisuutta, sillä onhan hän älykäs.
Noin niin kuin mielipiteenä sanottuna.Pikku-pirpana kirjoitti:
Hauska.
En ole kirjaviisas kuten sinä. Sitä missään nimessä väheksymättä.
Jonkun vaan täytyy sekin elämänala kattaa - siis se kirjaviisaus.
En pysty keskustelussa pätemään asioilla joista en tiedä mitään.
Minulla menee zarahurstalaisuus ja taolaisuus näköjään sekaisin.. onneksi joku osaa minua siitäkin valistaa.
Olen tarpeeksi älykäs tietääkseni että olen tyhmä.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa -
sanotaan. Minä en jaksa kärsiä, on niin turhaa touhua sellainen.
Olen niitä elämänkoululaisia joita kovasti pilkataan.
Siksi minulle onkin niin tärkeää että ihmistä arvostettaisiin sellaisena kuin on.
Älykkään tulisi tuntea vastuunsa olla tuomitsematta tyhmiä, kauniin rumaa jne.
Varsinkin älykkäältä odotan enemmän laajakatseisuutta, sillä onhan hän älykäs.
Noin niin kuin mielipiteenä sanottuna.Ja kerrot vielä olevasi tehdästyöläinen. Jos tätä ryhmää ei olisi, hyvinvointimme loppuisi kuin seinään.
kynäM kirjoitti:
Ja kerrot vielä olevasi tehdästyöläinen. Jos tätä ryhmää ei olisi, hyvinvointimme loppuisi kuin seinään.
Juur äsken ukkoni narisi kun pitää lähteä töihin, ei mitään annettavaa ja vettäkin sataa...
Heitin vaan ilmaan että tee työtä jolla on tarkoitus, hää siihen että jos arvostaa itseään, on tekemällään työllä tarkoitus.
Pisti tuo miettimään, että arvostatko sinä itseäsi tarpeeksi?
Luin kommenttisi siitä ettet olisi mieluusti syntynytkään ja tämän voin ymmärtää, en toki voi yhtyä siihen sillä se olisi tässä tapauksessa minulta pois.Pikku-pirpana kirjoitti:
Juur äsken ukkoni narisi kun pitää lähteä töihin, ei mitään annettavaa ja vettäkin sataa...
Heitin vaan ilmaan että tee työtä jolla on tarkoitus, hää siihen että jos arvostaa itseään, on tekemällään työllä tarkoitus.
Pisti tuo miettimään, että arvostatko sinä itseäsi tarpeeksi?
Luin kommenttisi siitä ettet olisi mieluusti syntynytkään ja tämän voin ymmärtää, en toki voi yhtyä siihen sillä se olisi tässä tapauksessa minulta pois.Isäni pahoinpiteli minua raa´alla tavalla ja äärettömän julmasti. Koko lapsuuteni oli täynnä kauhua ja pelkoa. Pelkäsin myös että hän raivotessaan tappaa äitini. Vanhempieni riidat olivat pikkulapsen silmillä aivan hirveitä. Pelkoani ja kauhuani lisäsi myös synnynnäinen taipumus ahdistuneisuuteen.
Koulussa menestyin helposti ja huikean hyvin, samoin myöhemmissä opinnoissa, lähinnä kevyttä huvia. Opintoni kuitenkin keskeytyivät ERITTÄIN syvään alkoholismiin, josta sitten jatkoin kymmenen vuotta myöhemmin päästyni kuiville. Meitä pitkäaikaisesti kuivilla olevia alkoholisteja on koko joukosta vain 1 - 2 %, mutta kuivillakin olevat ovat edelleen alkoholisteja ja potevat samaa geeniperäistä ahdistuneisuutta.
Vielä oltuani jo reilusti yli 40 vuotta kuivilla, näen usein painajaisunia, että sorrun uudelleen.
Emme ole millään tavalla verrattavissa normaaleihin ihmisiin, vaan sairastamme hautaan asti. Lisäksi sain viitisentoista vuotta sitten aivoverenvuodon, jonka jälkitilana pystyn kirjoittamaan vain tietokoneella vasemman käden yhdellä sormella. Nyt on jo runsaasti vanhuudenkin sairauksia.
Näitähän en kaikkia toki tiennyt etukäteen, mutta en ole koskaan halunnut elää. Hyväkään elämä ei ole minusta puollettavissa sillä, että se toisi myös miellyttävää. Elämisen halu, joka useimmilla on voimakas, on biologisen evolutiivisen automatiikan tuoma ajatusmalli, joka perintölakien mukaan on joillakin myös hyvin vähäinen. Mitään "tarkoitustahan" ei millään ole, ei myöskään elämällä.
Kaikesta huolimatta iloitsen niiden puolesta, kuten sinun, jotka haluavat elää.- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Isäni pahoinpiteli minua raa´alla tavalla ja äärettömän julmasti. Koko lapsuuteni oli täynnä kauhua ja pelkoa. Pelkäsin myös että hän raivotessaan tappaa äitini. Vanhempieni riidat olivat pikkulapsen silmillä aivan hirveitä. Pelkoani ja kauhuani lisäsi myös synnynnäinen taipumus ahdistuneisuuteen.
Koulussa menestyin helposti ja huikean hyvin, samoin myöhemmissä opinnoissa, lähinnä kevyttä huvia. Opintoni kuitenkin keskeytyivät ERITTÄIN syvään alkoholismiin, josta sitten jatkoin kymmenen vuotta myöhemmin päästyni kuiville. Meitä pitkäaikaisesti kuivilla olevia alkoholisteja on koko joukosta vain 1 - 2 %, mutta kuivillakin olevat ovat edelleen alkoholisteja ja potevat samaa geeniperäistä ahdistuneisuutta.
Vielä oltuani jo reilusti yli 40 vuotta kuivilla, näen usein painajaisunia, että sorrun uudelleen.
Emme ole millään tavalla verrattavissa normaaleihin ihmisiin, vaan sairastamme hautaan asti. Lisäksi sain viitisentoista vuotta sitten aivoverenvuodon, jonka jälkitilana pystyn kirjoittamaan vain tietokoneella vasemman käden yhdellä sormella. Nyt on jo runsaasti vanhuudenkin sairauksia.
Näitähän en kaikkia toki tiennyt etukäteen, mutta en ole koskaan halunnut elää. Hyväkään elämä ei ole minusta puollettavissa sillä, että se toisi myös miellyttävää. Elämisen halu, joka useimmilla on voimakas, on biologisen evolutiivisen automatiikan tuoma ajatusmalli, joka perintölakien mukaan on joillakin myös hyvin vähäinen. Mitään "tarkoitustahan" ei millään ole, ei myöskään elämällä.
Kaikesta huolimatta iloitsen niiden puolesta, kuten sinun, jotka haluavat elää.Mielenkiintoisella tavalla muutat asemointiasi täällä paljastamalla heikkoutesi. Pisteet siitä sinulle.
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoisella tavalla muutat asemointiasi täällä paljastamalla heikkoutesi. Pisteet siitä sinulle.
Kiitos ystävällisestä kommentistasi. En pyri mihinkään asemointiin. Mitä se hyödyttäisi? Eikä se edes olisi rehellistä. Sellainen olisi vain yksi niistä sosiaalisista peleistä, joita inhoan kuin ruttoa.
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Kiitos ystävällisestä kommentistasi. En pyri mihinkään asemointiin. Mitä se hyödyttäisi? Eikä se edes olisi rehellistä. Sellainen olisi vain yksi niistä sosiaalisista peleistä, joita inhoan kuin ruttoa.
Aloitushan koskee nimenomaan asemointia jos ei koskisi, lähtökohtana olisi yhtäläinen ihmisarvo jokaisella ihmisellä. Kukaan ei olisi toistaan parempi tai huonompi, alempana tai ylempänä. Itse kirjoitit aloituksen, jossa asemoit ihmiset.
kynäM kirjoitti:
Isäni pahoinpiteli minua raa´alla tavalla ja äärettömän julmasti. Koko lapsuuteni oli täynnä kauhua ja pelkoa. Pelkäsin myös että hän raivotessaan tappaa äitini. Vanhempieni riidat olivat pikkulapsen silmillä aivan hirveitä. Pelkoani ja kauhuani lisäsi myös synnynnäinen taipumus ahdistuneisuuteen.
Kaikesta huolimatta iloitsen niiden puolesta, kuten sinun, jotka haluavat elää.Ei se minunkaan elämäni ole ruusuilla tanssimista ole ollut.
Eikä tule jatkossakaan olemaan.
Minullakaan ei ole toivoa parantumisesta - sairastan neurologista sairautta joka tulee invalidisoimaan minut. Se on nyt remissiossa, mutta on haitannut elämääni sen verran että olin jo pyörätuolissa. Tosin remissiovaiheessa se ei juurikaan vaikuta. Jos olen varovainen.
Sit normit haukuttu, hakattu, jätetty ja raiskattu. Synnytin sairaan lapsen jonka kasvatin vaivalla aikuisuuteen ja hän on vain laina. En koskaan tiedä koska hänen aikansa on.
Joudun hänet varmaankin jonain päivänä saattelemaan ajasta ikuisuuteen.
Noin hieman avatakseni omaa kurjuuttani.
Ja koen että olen päässyt vähällä.
Minulla on taistelijan sielu. Mitä enemmän elämä kusee niskaan, sitä tiukemmin tartun elämän pieniin, hyviin asioihin.
Yksi asia joka nostatti minun elämänhaluani pikkunytkähdyksen ja teki minut iloiseksi oli sinun kommenttisi tuntemattomasta minusta.
Mukava kuulla että vielä pystyt iloitsemaan toisten elämänilosta. Ahdistumiseen taipuvaisena se on paljon se.
Samaa mieltä olen ettei mitään tarkoitusta ole. Siksi niin pienet asiat ovat minulle nousseet niin merkitykselliseksi. Kuten ystävän halaaminen.. en tiedä mitään parempaa kuin että saan näyttää miten tärkeä hän minulle on.
Nyt ymmärrän paremmin aloitustasi kun avasit itseäsi. Saanko lähettää lämpimän halin sinulle?
Olen kova halailemaan...Anonyymi kirjoitti:
Aloitushan koskee nimenomaan asemointia jos ei koskisi, lähtökohtana olisi yhtäläinen ihmisarvo jokaisella ihmisellä. Kukaan ei olisi toistaan parempi tai huonompi, alempana tai ylempänä. Itse kirjoitit aloituksen, jossa asemoit ihmiset.
Olemme samanarvoisia, muttemme samanlaisia. En ole KOSKAAN edes vihjaissut, että eri ihmiset olisivat eriarvoisia, enkä sitä tulevaisuudessakaan tee.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ei se minunkaan elämäni ole ruusuilla tanssimista ole ollut.
Eikä tule jatkossakaan olemaan.
Minullakaan ei ole toivoa parantumisesta - sairastan neurologista sairautta joka tulee invalidisoimaan minut. Se on nyt remissiossa, mutta on haitannut elämääni sen verran että olin jo pyörätuolissa. Tosin remissiovaiheessa se ei juurikaan vaikuta. Jos olen varovainen.
Sit normit haukuttu, hakattu, jätetty ja raiskattu. Synnytin sairaan lapsen jonka kasvatin vaivalla aikuisuuteen ja hän on vain laina. En koskaan tiedä koska hänen aikansa on.
Joudun hänet varmaankin jonain päivänä saattelemaan ajasta ikuisuuteen.
Noin hieman avatakseni omaa kurjuuttani.
Ja koen että olen päässyt vähällä.
Minulla on taistelijan sielu. Mitä enemmän elämä kusee niskaan, sitä tiukemmin tartun elämän pieniin, hyviin asioihin.
Yksi asia joka nostatti minun elämänhaluani pikkunytkähdyksen ja teki minut iloiseksi oli sinun kommenttisi tuntemattomasta minusta.
Mukava kuulla että vielä pystyt iloitsemaan toisten elämänilosta. Ahdistumiseen taipuvaisena se on paljon se.
Samaa mieltä olen ettei mitään tarkoitusta ole. Siksi niin pienet asiat ovat minulle nousseet niin merkitykselliseksi. Kuten ystävän halaaminen.. en tiedä mitään parempaa kuin että saan näyttää miten tärkeä hän minulle on.
Nyt ymmärrän paremmin aloitustasi kun avasit itseäsi. Saanko lähettää lämpimän halin sinulle?
Olen kova halailemaan...Kiitos! Rivien välistä kerkisin jo lukea, että elämäsi on ollut vaikeaa. Hali sinulle!
kynäM kirjoitti:
Kiitos! Rivien välistä kerkisin jo lukea, että elämäsi on ollut vaikeaa. Hali sinulle!
Laitampa vielä kevyen suukkosen sun poskelle.
Et varmaan sinäkään saa niitä söpöiltä tytsyiltä liikaa...Pikku-pirpana kirjoitti:
Laitampa vielä kevyen suukkosen sun poskelle.
Et varmaan sinäkään saa niitä söpöiltä tytsyiltä liikaa...Ihan saa oikeastikin pussata. 💛
kynäM kirjoitti:
Ihan saa oikeastikin pussata. 💛
Kiva tietää.. mutta säästän oikeat pusut irl.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kiva tietää.. mutta säästän oikeat pusut irl.
Ei se ollut kehotus, vaan lupa.
kynäM kirjoitti:
Ei se ollut kehotus, vaan lupa.
Kiitos, otan tuon kohteliaisuutena.
Älykkö joka osaa höperöidä, ei paha..
ei ollenkaan...😘- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Olemme samanarvoisia, muttemme samanlaisia. En ole KOSKAAN edes vihjaissut, että eri ihmiset olisivat eriarvoisia, enkä sitä tulevaisuudessakaan tee.
Puppua.
Kirjoittajan kanssa samanmieliset kirjoitukset niputetaan älykkäiden/hyvien kirjoitusten piiriin ja erimieltä olevat kirjoitukset vajaaälyisiin/kiusaajiin. Loppuun tehdään oman arvonalennus silmänkääntötemppuna, sanoen, että haluaisi olla tavis ja kertoen vaikeista olosuhteista lapsena, jotta ihmisten myötätunto kohdistuisi itseen(?) Miksi tällainen mustavalkoinen asetelma? Tuli mieleen tuosta tehdastyöläisestä tämä juttu.. Vasta vanhemmalla iällä luki ylioppilaaksi ja nyt on tohtorinväitöskirja tekeillä..
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c5c1f8ed-8528-42cf-a9a9-a75f34ccf173Wwuwuw kirjoitti:
Tuli mieleen tuosta tehdastyöläisestä tämä juttu.. Vasta vanhemmalla iällä luki ylioppilaaksi ja nyt on tohtorinväitöskirja tekeillä..
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/c5c1f8ed-8528-42cf-a9a9-a75f34ccf173Automaatioinsinööri oli minullakin tavoitteena, siihen asti kunnes sairastuin.
Tavoite oli että neljäkymppisenä olisin lukemassa amk:ssa.
Jos elämä olisi mennyt toisin..
jos en olisi ollut koulukiusattu - en olisi lintsannut koulusta,
jos äiti ei olisi lempannu minua pihalle 14 vuotiaana - ei olisi tarvinnut elättää itseään työllä vaan olisi voinut opiskella,
jos en olisi tullut raskaaksi nuorella iällä ...
jos lapseni olisi ollut terve ...
jos en olisi itse sairastunut...
Monta jossaa...
Minulla on hyvässä lykyssä työvuosia muutama jäljellä ja jos hyvin käy selviän eläkeikään. Se vaatisi lähes lottovoiton kaltaista onnenpotkua selvitä vielä 20 vuotta.
Kyll mun elämä vedettiin niin kertaheitolla vessanpöntöstä alas kun sairastuin mäsään. Ei tulevaisuutta, ei toivoa. Eikä sitä muuta mikään kannustuspuhe, mutta kiitos artikkelista.
Kiva lukea positiivisia elämänkohtaloita.- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Sinun kirjoituksistasi paistaa heti läpi, että olet älykäs, etkä keskitasoa. Asia oli täysin selvä jo ennen kuin paljastit älykkyytesi numeroin ilmaistuna. Kun puhuin alemmuudentuntoisista ja kateellisista ihmisistä, en missään tapauksessa tarkoittanut, että KAIKKI olisivat sellaisia, saati sinun kaltaisesi.
Olin aikoinaan vajaamielishoidossa. Ylilääkäri kertoi ruumiinavauksen ratoksi, miten opettajat tarjosivat vajaamielishoitoon henkilöä, joka testattaessa osoittautui poikkeuksellisen älykkääksi. Nauroi: "Eivät tulleet hänen kanssaan toimeen, kun oli heitä älykkäämpi."”Useat vastanneet ovat juuri heitä, joita tarkoitin.”
Melkoinen yleistys lyhyiden vastausten perusteella. Tämä kertoo paljon juuri sinusta itsestäsi. Anonyymi kirjoitti:
”Useat vastanneet ovat juuri heitä, joita tarkoitin.”
Melkoinen yleistys lyhyiden vastausten perusteella. Tämä kertoo paljon juuri sinusta itsestäsi.Jonkinlainen yleistyshysteria on saavuttanut sinut jo niin tarkoin, että sillä perustein torjut kaiken normaalin keskustelun.
Tarkoitin juuri, mitä sanoin ja harkitsin sanamuodon tarkoin, erityisesti käyttäen sanaa "useat" ja miettiessäni sen yleistystasoa kielessämme. Tarkempaa sanontaa ei ole normaalikielessä.
Kveruloimisella voi jatkaa niin pitkään, kuin kehtaa.- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Jonkinlainen yleistyshysteria on saavuttanut sinut jo niin tarkoin, että sillä perustein torjut kaiken normaalin keskustelun.
Tarkoitin juuri, mitä sanoin ja harkitsin sanamuodon tarkoin, erityisesti käyttäen sanaa "useat" ja miettiessäni sen yleistystasoa kielessämme. Tarkempaa sanontaa ei ole normaalikielessä.
Kveruloimisella voi jatkaa niin pitkään, kuin kehtaa.Usko, mitä haluat. Ei se minua haittaa.
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Kaikesta huolimatta iloitsen niiden puolesta, kuten sinun, jotka haluavat elää.Tarinasi kosketti minua syvästi.
Toivon sinulle hyvää oloa, rauhaa ja syvää iloa.
Voisitko taakkojesi alta löytää todellista rakkautta. Sellaista, joka näkee sinut alusta asti ja rakastaa syvästi. Toivon, että luet tämän ja tunnet tarkoituksen elämälläsi. Sinut on yritetty musertaa ja murskata. Olet nähnyt elämän kääntöpuolen niin monin tavoin. Olet hakenut lohtua asioista, joista et ole ylpeä. Minulla on viesti sinulle, sinua rakastetaan!
Olet tärkeä, elämäsi loppupuoli voi olla parempi kuin se, mitä se on ollut tähän asti. Olet kaikella tapaa hyväksytty ja rakastettu.
- Anonyymi
Pullo ottaa juoposta yleensä, digi vie aleensa.
- Anonyymi
Toisaalta narsistisen persoonallisuushäiriön yksi piirre on ajatus toisten ihmisten kateuden kohteena olemisesta. Narsisti on itse jatkuvien kateudentunteiden vallassa ja samoin hän ajattelee, että häntä kadehditaan.
Kiitos kyökkispsykologistisesta pohdinnastasi. Eräässä maakunnassa, jonka nimeä en varmuuden vuoksi tohdi mainita, sanotaan usein: "Voep olla niinnii, mutta voep olla toisinnii."
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Kiitos kyökkispsykologistisesta pohdinnastasi. Eräässä maakunnassa, jonka nimeä en varmuuden vuoksi tohdi mainita, sanotaan usein: "Voep olla niinnii, mutta voep olla toisinnii."
Miksi kiität pohdinnasta, jonka leimaat kyökkipsykologiseksi? Mitä sinulle tulee mieleen sanasta teennäisyys?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kiität pohdinnasta, jonka leimaat kyökkipsykologiseksi? Mitä sinulle tulee mieleen sanasta teennäisyys?
Tuo on sitä sosiaalista älykkyyttä, kaikenlaiset kommentit huomioidaan kohteliaasti, ettei toisille tule paha mieli.
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos oli silkkaa sarkasmia. Pättelyssäsi oli kolme oleellista vikaa,
1. Empiiristä yleistystä ei ole lupa tehdä näin pienellä varmuusasteella. 2. Empiirisestä yleistyksestä ei ole lupa tehdä deduktion kautta päätelmää, siis keskimäärästä yksilöön. 3. Paralleeleista ei voi päätellä mitään.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on sitä sosiaalista älykkyyttä, kaikenlaiset kommentit huomioidaan kohteliaasti, ettei toisille tule paha mieli.
Kiitos, joka leimaa kirjoituksen kyökkipsykologistiseksi ei ole oikea kiitos. Sitä myöten myös kaukana sosiaalisesta älykkyydestä.
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
1. Empiiristä yleistystä ei ole lupa tehdä näin pienellä varmuusasteella. 2. Empiirisestä yleistyksestä ei ole lupa tehdä deduktion kautta päätelmää, siis keskimäärästä yksilöön. 3. Paralleeleista ei voi päätellä mitään.Olen kirjoittanut aika monta mielipidettä tähän ketjuun vain nähdäkseni, mitä vastaat. Kaikki mielipiteet voivat olla totta omalla tavallaan.
Narsistisen persoonallisuushäiriön otin esille täysin laskelmoidusti ja vastauksesi oli täysin ennalta arvattava. Anonyymi kirjoitti:
Olen kirjoittanut aika monta mielipidettä tähän ketjuun vain nähdäkseni, mitä vastaat. Kaikki mielipiteet voivat olla totta omalla tavallaan.
Narsistisen persoonallisuushäiriön otin esille täysin laskelmoidusti ja vastauksesi oli täysin ennalta arvattava.On myös henkilöitä, jotka kirjoittavat kommentteja tällaisin motiivein. Joudutaan, en vain minä, vaan myös muut valitsemaan, vaatiiko kohteliaisuus vastaamaan jotakin, vai voiko vilpitöntä teeskentelevän kysymyksen yksinkertaisesti sivuuttaa.
Valinta ei ole helppo, pitäisi lyhyitten kysymysten perusteella osata erottaa kiusaajat ja vilpittömät. Erehdyksiä tulee väkisin, mutta toivottavasti niin päin, ettei yksikään vilpitön jäisi ilman huomiota.- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
On myös henkilöitä, jotka kirjoittavat kommentteja tällaisin motiivein. Joudutaan, en vain minä, vaan myös muut valitsemaan, vaatiiko kohteliaisuus vastaamaan jotakin, vai voiko vilpitöntä teeskentelevän kysymyksen yksinkertaisesti sivuuttaa.
Valinta ei ole helppo, pitäisi lyhyitten kysymysten perusteella osata erottaa kiusaajat ja vilpittömät. Erehdyksiä tulee väkisin, mutta toivottavasti niin päin, ettei yksikään vilpitön jäisi ilman huomiota.Tulkitset ehkä liian jyrkästi asioita tai erilaisia mielipiteitä kiusaamiseksi. Olen vilpittömästi kaikkea tuota mieltä, jota olen kirjoittanut aloituksesta. Mielenkiintoista on myös erilaiset ilmiöt palstalla, kuka on sanonut, ettei niitä saisi täällä näin tarkastella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh. Naureskelin, et sinut leimaa kyökkipsykologiksi kun itse juuri ei ole tehnyt muuta kuin jälkeen jäänyttä kyökkipsykologiaa aloituksellaan.
Niin kuin epäilit kommenttia tehdessä. Hyvin joku tunnisti itsensä ja söi syötin kuin ahven. (Jos olet sama ano joka ensimmäisen kommentin laittoi.) - Anonyymi
kynäM kirjoitti:
1. Empiiristä yleistystä ei ole lupa tehdä näin pienellä varmuusasteella. 2. Empiirisestä yleistyksestä ei ole lupa tehdä deduktion kautta päätelmää, siis keskimäärästä yksilöön. 3. Paralleeleista ei voi päätellä mitään.Itse kuitenkin jatkuvasti väität erimieltä kanssasi olevia vähä- älyisiksi ja jopa kiusaajiksi ja ties miksi. Harvoin tapaa noin tekopyhää ihmistä. Tuo narsismin määritelmä sopii oikein hyvin sinuun.
Miksi muuten olit siellä vajaamielishoidossa?
Mjoo-o
Kummallista kun mulle tällaset sanat ovat tavattoman vaikeita ymmärtää, kuten "alentuva" tai "ylenkatse".
Jotenkin en osaa hahmottaa maailmaa sen vertikaalisella tasolla. Ehkä asia ei kuulu mulle.
(hihitystä)Funeau kirjoitti:
Mjuu-u
Ehkä ihmisen maailmankuva on selkeimmillään tämän sanavalinnoissa.
(naurua)Aikoinaan selvästi pilkkasit vajaamielisiä. Siksi en ole ollut halukas keskustelemaan kanssasi.
- Anonyymi
Itsen ylennys ja alempien alennus. Loppufloppina halu madella 🤳
- Anonyymi
Pidän tarkasteluasi ja älykkyyttäsi ylen korkeana, vaikea löytää mitään kommentoitavaa tästä syystä.
Kiitos! On erittäin vaikeaa keskustella älykkyyden ja oppineisuuden tuomista haitoista olevassa maailmassa, kun yleensä keskustelijat näkevät jo aiheen esilleoton rehvasteluna, itsekehuna ja narsismina, ja joutuvat heti sivuraiteelle.
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Kiitos! On erittäin vaikeaa keskustella älykkyyden ja oppineisuuden tuomista haitoista olevassa maailmassa, kun yleensä keskustelijat näkevät jo aiheen esilleoton rehvasteluna, itsekehuna ja narsismina, ja joutuvat heti sivuraiteelle.
Heh heh 🌹
Hmph 🤭 - Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Hahahahaha.. Ahven!
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Varmasti on VAIKEAA jos poikkipuoliset mielipiteet ovat mielestäsi jo lähtökohtaisesti kateuden osoittamista ja keskustelun vaikeuttamista.
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti on VAIKEAA jos poikkipuoliset mielipiteet ovat mielestäsi jo lähtökohtaisesti kateuden osoittamista ja keskustelun vaikeuttamista.
Panet taas sanoja suuhuni. En ole koskaan tällaista sanonut enkä tarkoittanut. Unen selityksen lisäksi keksit myös itse unen.
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Panet taas sanoja suuhuni. En ole koskaan tällaista sanonut enkä tarkoittanut. Unen selityksen lisäksi keksit myös itse unen.
Kyllä nämä aivan omia sanojasi on.
”Alemmuudentunto suorastaan kirkuu sekä riveiltä että rivien välistä.
Aivan erityisesti tunnetaan omaa alemmuutta sekä älykkyyden että koulutustason suhteen.
Alemmuudentunto ja kateus, joka meihin poikkeuksellisen älykkäisiin ja koulutettuihin kohdistuu on silminnähtävä”
Mitä nämä kirkuvat ja silminnähtävät kommentit sitten on jos ei eriäviä mielipiteitä? Esim. kielenkäyttösi arvostelu on hyvä esimerkki tästä asiasta. Leimaat välittömästi ihmiset, jotka eivät pidä vittu-sanan viljelystäsi? Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nämä aivan omia sanojasi on.
”Alemmuudentunto suorastaan kirkuu sekä riveiltä että rivien välistä.
Aivan erityisesti tunnetaan omaa alemmuutta sekä älykkyyden että koulutustason suhteen.
Alemmuudentunto ja kateus, joka meihin poikkeuksellisen älykkäisiin ja koulutettuihin kohdistuu on silminnähtävä”
Mitä nämä kirkuvat ja silminnähtävät kommentit sitten on jos ei eriäviä mielipiteitä? Esim. kielenkäyttösi arvostelu on hyvä esimerkki tästä asiasta. Leimaat välittömästi ihmiset, jotka eivät pidä vittu-sanan viljelystäsi?Kertonet jatkossa, missä kohden olen sanonut, että nämä henkilöt olisivat vähempiarvoisia. Vaikka kuvaisin rikollisten tekoja, ei tulisi mieleeni, että he ovat vähempiarvoisia kuin muut ihmiset.
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Kertonet jatkossa, missä kohden olen sanonut, että nämä henkilöt olisivat vähempiarvoisia. Vaikka kuvaisin rikollisten tekoja, ei tulisi mieleeni, että he ovat vähempiarvoisia kuin muut ihmiset.
Se näkyy ehkä enemmänkin asennoitumisessa tällaisiin ihmisiin tai eriäviin mielipiteisiin. Ehkä se ei ole silti tarkoituksellista.
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Kertonet jatkossa, missä kohden olen sanonut, että nämä henkilöt olisivat vähempiarvoisia. Vaikka kuvaisin rikollisten tekoja, ei tulisi mieleeni, että he ovat vähempiarvoisia kuin muut ihmiset.
Puhut itsesi pussiin. Asenteesi on nähty. Se, ettei aina edes sano suoraan asioita (jonka tosin tässä teet eli leimaat kirjoittajia kateellisiksi ja alemmuudentuntoisiksi), ei merkitse, etteikö se rivien välistä täällä kirjoituksistasi ”kirkuisi”.
Ihan hyvä on myöskin tajuta, että aikaisemmat kannanotot kannattaa nimimerkkinä piilottaa. Se lienee viisasta.
Kaikkea hyvää sinulle. Kukaan ei ole täydellinen, miksi siis korostaa ihmisten eroavuuksia täällä, tehden sen kirjoittamalla kyökkipsykologistisen aloituksen ja itse sortuen yleistyksiin. Anonyymi kirjoitti:
Puhut itsesi pussiin. Asenteesi on nähty. Se, ettei aina edes sano suoraan asioita (jonka tosin tässä teet eli leimaat kirjoittajia kateellisiksi ja alemmuudentuntoisiksi), ei merkitse, etteikö se rivien välistä täällä kirjoituksistasi ”kirkuisi”.
Ihan hyvä on myöskin tajuta, että aikaisemmat kannanotot kannattaa nimimerkkinä piilottaa. Se lienee viisasta.
Kaikkea hyvää sinulle. Kukaan ei ole täydellinen, miksi siis korostaa ihmisten eroavuuksia täällä, tehden sen kirjoittamalla kyökkipsykologistisen aloituksen ja itse sortuen yleistyksiin.Olet oikeassa, että kirjoitukseni eivät näkyneet muille käyttäjille. Niitä on 38 sivua. En tiedä, kuinka on päässyt näin käymään. Nyt näet. Matelevasti, nöyristelevästi ja sulimmasti anteeksi.
Samalla kertonet, mitkä nikillä Anonyymi puskasta huutelusi on sinun, ja panet ne luetellen.
Havaitsen, että sana "kyökkipsykologistinen" on sattunut sinuun erityisesti, mutta en löydä toista, joka kuvaisi yhtä hyvin ajattelutapaasi. Tarkennuksena lisännen siihen kuitenkin "ja kverulantistinen".- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Olet oikeassa, että kirjoitukseni eivät näkyneet muille käyttäjille. Niitä on 38 sivua. En tiedä, kuinka on päässyt näin käymään. Nyt näet. Matelevasti, nöyristelevästi ja sulimmasti anteeksi.
Samalla kertonet, mitkä nikillä Anonyymi puskasta huutelusi on sinun, ja panet ne luetellen.
Havaitsen, että sana "kyökkipsykologistinen" on sattunut sinuun erityisesti, mutta en löydä toista, joka kuvaisi yhtä hyvin ajattelutapaasi. Tarkennuksena lisännen siihen kuitenkin "ja kverulantistinen".En jaksa. Mitä hyötyä siitä olisi. Pohjimmiltaan minulla ei ole mitään sinua vastaan. Heitin vain kommentin tähän ketjuun, koska se käsittääkseni koski kateutta ja alemmuudentuntoa. Tiesin, että vastaus lähtee keittiöpsykologian teilaamisen suuntaan. Kuuma peruna, syystäkin.
Halusin kuitenkin ottaa esiin narsistisen persoonallisuushäiriön problematiikan siksi, että persoonallisuushäiriöt kehittyvät ajan saatossa vaikeissa kasvuolosuhteissa. On tutkimustuloksia, että esim. monet vangit kärsivät päihderiippuvuuden lisäksi persoonallisuushäiriöistä. Yksi niistä vaikka tässä. http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201805051602.pdf
Narsistinen persoonallisuushäiriö kehittyy rakkaudettomassa kasvuympäristössä. Lapsi ei tule rakastetuksi omana persoonanaan. Hän kehittää siten voittamattoman ja yliverron käsityksen itsestään. Narsistilla on kuitenkin aina heikko itsetunto siitä huolimatta, että hänen käytöksensä perusteella voisi luulla juuri päinvastaista. Hän kadehtii pohjattomasti muita ja kokee muiden kadehtivan häntä itseä.
En viitannut asian esiin nostamisella varsinaisesti sinuun, vaan siihen, että on erilaisia syitä kateuden kokemukselle ja joskus syy on patologinen. Mutta tämä keskustelu sopii tietysti yhtä huonosti tällaiseen yhteyteen esiin nostettavaksi kuin aloituksesi väittämätkin. Parhaiten tänne sopii kevyt huulenheitto mututuntumalla, minkä olet ilmeisesti itsekin sisäistänyt. Kommenteista ei kannata loukkaantua. Saa tietysti tehdä niin, mutta onko siitä hyötyä, että tekee päätelmiä näin kevyellä perusteella ihmisistä tai kirjoittajista täällä, heidän alemmuuksistaan tai kateuksistaan ja siitä, mistä tuollainen mahtaisi johtua. Anonyymi kirjoitti:
En jaksa. Mitä hyötyä siitä olisi. Pohjimmiltaan minulla ei ole mitään sinua vastaan. Heitin vain kommentin tähän ketjuun, koska se käsittääkseni koski kateutta ja alemmuudentuntoa. Tiesin, että vastaus lähtee keittiöpsykologian teilaamisen suuntaan. Kuuma peruna, syystäkin.
Halusin kuitenkin ottaa esiin narsistisen persoonallisuushäiriön problematiikan siksi, että persoonallisuushäiriöt kehittyvät ajan saatossa vaikeissa kasvuolosuhteissa. On tutkimustuloksia, että esim. monet vangit kärsivät päihderiippuvuuden lisäksi persoonallisuushäiriöistä. Yksi niistä vaikka tässä. http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201805051602.pdf
Narsistinen persoonallisuushäiriö kehittyy rakkaudettomassa kasvuympäristössä. Lapsi ei tule rakastetuksi omana persoonanaan. Hän kehittää siten voittamattoman ja yliverron käsityksen itsestään. Narsistilla on kuitenkin aina heikko itsetunto siitä huolimatta, että hänen käytöksensä perusteella voisi luulla juuri päinvastaista. Hän kadehtii pohjattomasti muita ja kokee muiden kadehtivan häntä itseä.
En viitannut asian esiin nostamisella varsinaisesti sinuun, vaan siihen, että on erilaisia syitä kateuden kokemukselle ja joskus syy on patologinen. Mutta tämä keskustelu sopii tietysti yhtä huonosti tällaiseen yhteyteen esiin nostettavaksi kuin aloituksesi väittämätkin. Parhaiten tänne sopii kevyt huulenheitto mututuntumalla, minkä olet ilmeisesti itsekin sisäistänyt. Kommenteista ei kannata loukkaantua. Saa tietysti tehdä niin, mutta onko siitä hyötyä, että tekee päätelmiä näin kevyellä perusteella ihmisistä tai kirjoittajista täällä, heidän alemmuuksistaan tai kateuksistaan ja siitä, mistä tuollainen mahtaisi johtua.<<Kommenteista ei kannata loukkaantua.>>
Samalla kun pyrit loukkaamaan niin syvästi kuin pystyt, selität että kommenteista ei kannata loukkaantua. Olet lopen vääntynyt ihminen. kverulantti, kiusaaja ja psykologisti.
Pyydän, ettet koskaan, etkä milloinkaan vastaa tai kirjoita minulle. Toivon, että otat itsellesi nikin, jolloin tiedän karttaa sinua tarkoin.- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
<<Kommenteista ei kannata loukkaantua.>>
Samalla kun pyrit loukkaamaan niin syvästi kuin pystyt, selität että kommenteista ei kannata loukkaantua. Olet lopen vääntynyt ihminen. kverulantti, kiusaaja ja psykologisti.
Pyydän, ettet koskaan, etkä milloinkaan vastaa tai kirjoita minulle. Toivon, että otat itsellesi nikin, jolloin tiedän karttaa sinua tarkoin.🤷♀️😇🙂
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Pyydän, ettet koskaan, etkä milloinkaan vastaa tai kirjoita minulle. Toivon, että otat itsellesi nikin, jolloin tiedän karttaa sinua tarkoin.Olen pahoillani, kun kommenttini ovat loukanneet sinua. Pistä ne huonon itsetuntoni piikkiin. Nikkiä en ota, joten se riski voi olla, että ajatuksiini täällä törmäät, pahoittelut siitäkin etukäteen, mutta se on ihan sääntöjen mukaista. Nyt vaikenen tässä ketjussa sinun kommentteihisi nähden.
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
Pyydän, ettet koskaan, etkä milloinkaan vastaa tai kirjoita minulle. Toivon, että otat itsellesi nikin, jolloin tiedän karttaa sinua tarkoin.Taas syyllistyit siihen mistä muita syytät. Etkö näe että itse olet pahin kaikista?
(Ps. Klikkasin vahingossa tuota vihreää nuolta, en siis ole samaa mieltä kanssasi ollenkaan. )
- Anonyymi
On varmasti yksinäistä olla toisinajattelija.
Jos käsitykset vielä poikkeaisivat Suomen laista,
olisi varmasti vielä yksinäisempää.
Kunhan pohdin asiaa noin yleisesti.<<On varmasti yksinäistä olla toisinajattelija.<<
Tieteellisesti ajatteleva on aina "toisinajattelija", koska tieteen tuloksista ei äänestetä. Ne ratkeavat muilla perustein kuin demokraattisella hyväksynnällä.
- Anonyymi
koen olevani sinua parempi!
terveisin : tavallinen niin sanottu tavis, joka tahtoisi olla julkku eli julkimo eli julkisuuden henkilö ( mensan jäsen)En ikinä haluaisi kuulua johonkin poikkeusälykkäiden kerhoon.
Jos asetetaan poikkeavan raja vaikka niin, että vain yksi prosentti ihmisistä on heitä, niin poikkeavan älykkäitä on kuitenkin 80 miljoonaa. Vaikka Mensa on kansainvälinen järjestö, vain pienen pieni osa näistä haluaa kuulua kyseiseen puljuun.
Katariina Sourikin, jota suuresti arvostan, otti sieltä hatkat, kun selvisi millaista siellä on.
- Anonyymi
Olet huvittava ukkeli.
- Anonyymi
Onko tämä se seksismi ukkeli nyt taas?
Useat kommentaattorit kirjoittavat kuin Ruuneperi nuorena, vakka eivät mitenkään voi ymmärtää, mitä on olla alemmuudentuntoisen ja kateellisen hyökkäyksen kohteena. Eivät myöskään voi ymmärtää, mitä haittaa sosiaalisessa kanssakäymisessä tuottaa, että ymmärtää paremmin ja tietää enemmän, kuin ympäröivät ihmiset.
Ei myöskään voi millään saada ymmärretyksi, että ihmiset kuvittelevat virvatulia. Ei älykkyys ja oppineisuus suinkaan tee elämää helpommaksi, vaan VAIKEAMMAKSI.- Anonyymi
Eniten merkitystä elämässä on ihmisen vuorovaikutustaidolla. Ei oppineisuudella, ei älykkyydellä.
Sosiaalisilla taidoilla tarkoitetaan yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, joita ovat esimerkiksi
"-oman vuoron odottaminen ja vuorottelu
- taito kertoa omia mielipiteitä
- kuuntelemisen ja havainnoinnin taidot
- neuvottelutaidot (esim. eri näkökulmien huomioiminen)
- korjaavan ja myönteisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- taito osoittaa tukea ja asettua toisen asemaan eli empaattisuutta"
"Ei älykkyys ja oppineisuus suinkaan tee elämää helpommaksi, vaan VAIKEAMMAKSI."
Oppineen ja älykkään ihmisen elämän tekee vaikeaksi ainoastaan hänen oma asenne. Jossa asettaa itsensä muiden "ei-niin-oppineiden" "ei-niin-älykkäiden" yläpuolelle. Unohtaen samalla kokonaan vuorovaikutustaidot, jotka ihmissuhteissa ovat oleellisimpia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eniten merkitystä elämässä on ihmisen vuorovaikutustaidolla. Ei oppineisuudella, ei älykkyydellä.
Sosiaalisilla taidoilla tarkoitetaan yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, joita ovat esimerkiksi
"Ei älykkyys ja oppineisuus suinkaan tee elämää helpommaksi, vaan VAIKEAMMAKSI."
Oppineen ja älykkään ihmisen elämän tekee vaikeaksi ainoastaan hänen oma asenne. Jossa asettaa itsensä muiden "ei-niin-oppineiden" "ei-niin-älykkäiden" yläpuolelle. Unohtaen samalla kokonaan vuorovaikutustaidot, jotka ihmissuhteissa ovat oleellisimpia.Hyvä kommentti sosiaalisten taitojen merkityksestä.
Sivusta kommentoin. Anonyymi kirjoitti:
Oppineen ja älykkään ihmisen elämän tekee vaikeaksi ainoastaan hänen oma asenne. Jossa asettaa itsensä muiden "ei-niin-oppineiden" "ei-niin-älykkäiden" yläpuolelle. Unohtaen samalla kokonaan vuorovaikutustaidot, jotka ihmissuhteissa ovat oleellisimpia.<<Oppineen ja älykkään ihmisen elämän tekee vaikeaksi ainoastaan hänen oma asenne.<<
Näinhän se saattaa näyttää sellaisesta, jolla on niukalti kokemusta kummastakin.- Anonyymi
"eivät mitenkään voi ymmärtää, mitä on olla alemmuudentuntoisen ja kateellisen hyökkäyksen kohteena. Eivät myöskään voi ymmärtää, mitä haittaa sosiaalisessa kanssakäymisessä tuottaa, että ymmärtää paremmin ja tietää enemmän, kuin ympäröivät ihmiset."
Juuri tämä. Tieto lisää tuskaa. Ja tekee yksinäiseksi. Haluaisin myös olla tavis. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"eivät mitenkään voi ymmärtää, mitä on olla alemmuudentuntoisen ja kateellisen hyökkäyksen kohteena. Eivät myöskään voi ymmärtää, mitä haittaa sosiaalisessa kanssakäymisessä tuottaa, että ymmärtää paremmin ja tietää enemmän, kuin ympäröivät ihmiset."
Juuri tämä. Tieto lisää tuskaa. Ja tekee yksinäiseksi. Haluaisin myös olla tavis.Minkälainen on tavis? Ihminen, jolla ei ole ongelmia? Ovatko kaikki masentuneet ja muut henkisesti kipuilevat ihmiset jotenkin poikkeuksellisia?
Vain muutaman vuoden on tarjottu käsitettä "sosiaalinen älykkyys".
Työelämässä ollessani mitattiin asiakkaista erikseen älyllinen taso ja sosiaalinen taso. "Radikaalipsykologian" hedelmänä on kuitenkin pyritty monentamaan itse älykkyyden käsitettä, ja siten turhentamaan sen käyttö. Radikaalipsykologia on muuten vahvasti sidoksissa Usassa alkaneen ja maailmalle levinnen hyperkorrektin asenteen kanssa.
Meillä on kuitenkin perinteinen intuitiivinen käsitys älykkyydestä. Sitä ja vain sitä pyritään älykkyysmittauksin tavoittamaan. Eikä menestys ole ollut ollenkaan huono. Älykkyystestit korreloivat erittäin vahvasti keskenään.Minusta on hyvä juttu että ymmärrät hyvin opeteltujesi pohjan.
- Anonyymi
Kirjoituksesi herättää selvästi arvostusta ja monenlaista ajatusta ”nimimerkin” kirjoittajasta.
Tuot esille elämänfilosofisesti itsellesi tärkeitä argumentteja, jotka eivät kaikille ole elämänlaajuisesti tärkeysjärjestyksen alkupäässä. Pohdin lähtökohtaa/perimää, jotka mahdollistavat elämän hallintaa ja sille esittämistä vaatimuksista, joista kirjoitit. Itse vaikuttamalla on suurin merkitys, ei niinkään perussivistyksen oppimäärällä.
Koulutustaso/älykkyys ovat tuiki hyviä ja varteenotettavia, mutta niidenkään yliarvostus ei saa jyrätä muita kanssakulkijoita maan rakoon. Kenenkään ei ole tarvetta kokea alemmuutta rinnallasi tai keskusteluissa, joissa on mukana.
Kouluälykkyys on vain yksi osa-alue.
Kirjoitit sosiaalisen pelin olemassaolosta. Ja mistä kaikesta, mikä palstoillakin on arkea.
En pidä käyttämästäsi ”vähä-älyinen” sanasta. Se lienee mun oma tuntemus, joka viestii kirjoittajan eriarvostusta toiseen.
Kuvitellaan myrskyn silmää pyörremyrskyn keskellä. Se näyttää tyyneltä ulospäin, vaikka ristiriidat ja monet vastoinkäymiset pyrkivät sen hajottamaan.<<En pidä käyttämästäsi ”vähä-älyinen” sanasta. Se lienee mun oma tuntemus, joka viestii kirjoittajan eriarvostusta toiseen.<<
Mikä on mielestäsi korrekti ilmaus "vähä-älyisen" tilalle? Vanha sana oli tylsämielinen, sitten vajaamielinen. Käytettiin myös sanaa vajakki, myöhemmin potilas ja asiakas. Kun kaikki olivat kuluneet loppuun, otettiin sana kehitysvammainen, josta muut vammaiset eivät tietenkään pitäneet, koska heidän mentaalinen tasonsa ei suinkaan ollut alempi. Varsinkin vain fyysisesti vammaiset halusivat nimityksen cp-vammainen.
Sana vammainen tuli 60-luvulla käyttöön invalidin (tarkoittaa: epäkykyinen) muka neutraalina vastineena ja siitä iloittiin, mutta nykyään sekin on jo halventavan sävyinen. Tarkoittaa jo nuorisokielessä ja korkeammassakin tyylissä löyhäpäistä kuten nuoruuteni slangin dorga ja kahedorga.
Nimitysrumba jatkuu edelleen. Mikä olisi sinun neutraali ehdotuksesi, joka ei loukkaisi muita, mutta olisi informatiivinen ja mahdollinen olemaan PYSYVÄ. Minusta kun tuntuu, että latinan "intelligentia subnormalis levis" tai "retardatio mentalis levis" ovat ovat ikään kuin hiukan kankeita.- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
<<En pidä käyttämästäsi ”vähä-älyinen” sanasta. Se lienee mun oma tuntemus, joka viestii kirjoittajan eriarvostusta toiseen.<<
Mikä on mielestäsi korrekti ilmaus "vähä-älyisen" tilalle? Vanha sana oli tylsämielinen, sitten vajaamielinen. Käytettiin myös sanaa vajakki, myöhemmin potilas ja asiakas. Kun kaikki olivat kuluneet loppuun, otettiin sana kehitysvammainen, josta muut vammaiset eivät tietenkään pitäneet, koska heidän mentaalinen tasonsa ei suinkaan ollut alempi. Varsinkin vain fyysisesti vammaiset halusivat nimityksen cp-vammainen.
Sana vammainen tuli 60-luvulla käyttöön invalidin (tarkoittaa: epäkykyinen) muka neutraalina vastineena ja siitä iloittiin, mutta nykyään sekin on jo halventavan sävyinen. Tarkoittaa jo nuorisokielessä ja korkeammassakin tyylissä löyhäpäistä kuten nuoruuteni slangin dorga ja kahedorga.
Nimitysrumba jatkuu edelleen. Mikä olisi sinun neutraali ehdotuksesi, joka ei loukkaisi muita, mutta olisi informatiivinen ja mahdollinen olemaan PYSYVÄ. Minusta kun tuntuu, että latinan "intelligentia subnormalis levis" tai "retardatio mentalis levis" ovat ovat ikään kuin hiukan kankeita.Miksi tarvitsee nimitellä ketään, etenkään tällä palstalla?
"Kehitysvammaisuus tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita. Se rajoittaa kuitenkin vain osaa ihmisen toiminnoista. Jokaisella on erilaisia vahvuuksia ja kykyjä.
Kehitysvammaisuuden syitä on paljon. Kehitysvammaisuus voi johtua esimerkiksi häiriöistä perintötekijöissä tai odotusajan ongelmista. Kehitysvammaisuuden syynä voi olla myös esimerkiksi synnytyksen aikainen hapen puute, lapsuusiässä tapahtunut onnettomuus tai lapsuusiän sairaus. Viime vuosina geenitutkimus on löytänyt uusia syitä kehitysvammaisuuteen.
Suomessa on arviolta noin 50 000 ihmistä, joilla on kehitysvamma.
Kehitysvammaisuuden syy jää tuntemattomaksi noin 30 prosentissa vaikeista ja 50 prosentissa lievistä kehitysvammoista.
Kehitysvammaisuutta ei tule sekoittaa muihin vammaisuuden muotoihin, kuten liikuntavammoihin tai cp-vammaan. Ihmisellä voi kuitenkin olla useampi kuin yksi vamma.
Kehitysvammaisuus ei ole sairaus.
Kehitysvamman aste voi vaihdella vaikeasta vammasta lievään vaikeuteen oppia asioita. Usein käytetään lääketieteellistä jaottelua lievään, keskivaikeaan, vaikeaan ja syvään kehitysvammaisuuteen." Anonyymi kirjoitti:
Miksi tarvitsee nimitellä ketään, etenkään tällä palstalla?
"Kehitysvammaisuus tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita. Se rajoittaa kuitenkin vain osaa ihmisen toiminnoista. Jokaisella on erilaisia vahvuuksia ja kykyjä.
Kehitysvammaisuuden syitä on paljon. Kehitysvammaisuus voi johtua esimerkiksi häiriöistä perintötekijöissä tai odotusajan ongelmista. Kehitysvammaisuuden syynä voi olla myös esimerkiksi synnytyksen aikainen hapen puute, lapsuusiässä tapahtunut onnettomuus tai lapsuusiän sairaus. Viime vuosina geenitutkimus on löytänyt uusia syitä kehitysvammaisuuteen.
Suomessa on arviolta noin 50 000 ihmistä, joilla on kehitysvamma.
Kehitysvammaisuuden syy jää tuntemattomaksi noin 30 prosentissa vaikeista ja 50 prosentissa lievistä kehitysvammoista.
Kehitysvammaisuutta ei tule sekoittaa muihin vammaisuuden muotoihin, kuten liikuntavammoihin tai cp-vammaan. Ihmisellä voi kuitenkin olla useampi kuin yksi vamma.
Kehitysvammaisuus ei ole sairaus.
Kehitysvamman aste voi vaihdella vaikeasta vammasta lievään vaikeuteen oppia asioita. Usein käytetään lääketieteellistä jaottelua lievään, keskivaikeaan, vaikeaan ja syvään kehitysvammaisuuteen."Jos ei voi käyttää mahdollisimman yksiselitteisiä sanoja, ei voi keskustella.
- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
<<En pidä käyttämästäsi ”vähä-älyinen” sanasta. Se lienee mun oma tuntemus, joka viestii kirjoittajan eriarvostusta toiseen.<<
Nimitysrumba jatkuu edelleen. Mikä olisi sinun neutraali ehdotuksesi, joka ei loukkaisi muita, mutta olisi informatiivinen ja mahdollinen olemaan PYSYVÄ. Minusta kun tuntuu, että latinan "intelligentia subnormalis levis" tai "retardatio mentalis levis" ovat ovat ikään kuin hiukan kankeita.Latinopuolen sanavarastosta en lähtisi kehittämään "vähä-älyisen" sanaa korvaavaa nimitystä kansan kuuluville.
Diagnoosin yhteydessä lienee tavallista käytössä sen suuntaisia mainintoja.
Ymmärrän jollain lailla vammaisuus-nimen, koska se pitää sisällään monimuotoiset "sairaudet". Tuskin kukaan haluaa itseään kutsuttavan kirjoituksissa tai muillakaan elämän alueilla "vähä-älyiseksi".
Vähintä toista kohtaan on kohdella myös erilaisuutta arvokkaasti ja kunnioittavasti. Anonyymi kirjoitti:
Latinopuolen sanavarastosta en lähtisi kehittämään "vähä-älyisen" sanaa korvaavaa nimitystä kansan kuuluville.
Diagnoosin yhteydessä lienee tavallista käytössä sen suuntaisia mainintoja.
Ymmärrän jollain lailla vammaisuus-nimen, koska se pitää sisällään monimuotoiset "sairaudet". Tuskin kukaan haluaa itseään kutsuttavan kirjoituksissa tai muillakaan elämän alueilla "vähä-älyiseksi".
Vähintä toista kohtaan on kohdella myös erilaisuutta arvokkaasti ja kunnioittavasti.Siis miten, millä sanalla?
- Anonyymi
Huumeen käyttäjä voi kokea olevansa yli-ihminen. Alkaa nimitellä muita rasistisesti.
- Anonyymi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000004582398.html
Metamfetamiini yleistyy Suomessa – karut kuvat kertovat, mitä se tekee ihmiselle - Anonyymi
Huumeeksi riittää alkoholi.
Anonyymi kirjoitti:
Huumeeksi riittää alkoholi.
Eikä alkoholi ole suinkaan vähiten haittaava huume. Sen aiheuttama riippuvuus on vahvempi kuin heroiinilla. Vieroitus muista huumeista onnistuu useammin kuin alkoholista.
- Anonyymi
Jos uskoo yhdenvertaisuuten ihmisten välillä ja siihen, että ihmisarvo on jakamaton ei pohdiskele tällaisia. Eikä säätyyn perustuvassa yhteiskunnassa rahvas tuolla lailla ajatellut, että ylemmät säädyt ansaitsivat paremman aseman luontaisten kykyjensä vuoksi ja ollut alemmuudentuntoinen? Kyllä kaikki perustui valtaan, myös väkivaltaan. Ja mahdollisuuksien puutteeseen. Koska ihmisten ymmärrys esim. yhteiskuntaluokista on hämärtynyt tänä päivänä, siitä on seurannut tiedon ja varsinkin tieteellisen tiedon ja koulutuksen aliarvostus! Samassa keskusteluketjussa on arkiajattelua ja tietoa joka on perusteltua.
- Anonyymi
” Koska ihmisten ymmärrys esim. yhteiskuntaluokista on hämärtynyt tänä päivänä, siitä on seurannut tiedon ja varsinkin tieteellisen tiedon ja koulutuksen aliarvostus! ”
Kyllä tiede on Suomessa jumalan asemassa. Uskonnon arvostusta ei enää ole. Moraali ja arvot ovat rapautuneet. Se on todellinen ongelma. Ei tieteen tai koulutuksen aliarvostus. <<Jos uskoo yhdenvertaisuuten ihmisten välillä ja siihen, että ihmisarvo on jakamaton ei pohdiskele tällaisia.<<
Juuri niissä piireissä, jotka erityisesti omaksuvat tasa-arvoperiaatteen, pohditaan kysymystä erilaisuudesta ilman eriarvoisuutta.
<<Eikä säätyyn perustuvassa yhteiskunnassa rahvas tuolla lailla ajatellut, että ylemmät säädyt ansaitsivat paremman aseman luontaisten kykyjensä vuoksi ja ollut alemmuudentuntoinen? <<
Ei rahvas idioottimaista ollut. Vaikka valtamomentti painoi, rahvaalla oli myös SELKEÄ käsitys, ketkä ovat oppineita. Ei ole minä, eikä kukaan historioitsija väittänyt, että ylemmät säädyt olisivat ANSAINNEET rahvaan mielestä asemansa.
<<Koska ihmisten ymmärrys esim. yhteiskuntaluokista on hämärtynyt tänä päivänä, siitä on seurannut tiedon ja varsinkin tieteellisen tiedon ja koulutuksen aliarvostus!<<
Eiköhän tässä nyt samalla mennyt vähän mutkia suoriksi. Ei kai yhteiskunnan muuttuminen nyt sentään näin yksinkertaista ole. Ei kahdesta paralleelista kehityssuunnasta sentään syy-seuraus-suhdetta voi vetää.- Anonyymi
kynäM kirjoitti:
<<Jos uskoo yhdenvertaisuuten ihmisten välillä ja siihen, että ihmisarvo on jakamaton ei pohdiskele tällaisia.<<
Juuri niissä piireissä, jotka erityisesti omaksuvat tasa-arvoperiaatteen, pohditaan kysymystä erilaisuudesta ilman eriarvoisuutta.
<<Eikä säätyyn perustuvassa yhteiskunnassa rahvas tuolla lailla ajatellut, että ylemmät säädyt ansaitsivat paremman aseman luontaisten kykyjensä vuoksi ja ollut alemmuudentuntoinen? <<
Ei rahvas idioottimaista ollut. Vaikka valtamomentti painoi, rahvaalla oli myös SELKEÄ käsitys, ketkä ovat oppineita. Ei ole minä, eikä kukaan historioitsija väittänyt, että ylemmät säädyt olisivat ANSAINNEET rahvaan mielestä asemansa.
<<Koska ihmisten ymmärrys esim. yhteiskuntaluokista on hämärtynyt tänä päivänä, siitä on seurannut tiedon ja varsinkin tieteellisen tiedon ja koulutuksen aliarvostus!<<
Eiköhän tässä nyt samalla mennyt vähän mutkia suoriksi. Ei kai yhteiskunnan muuttuminen nyt sentään näin yksinkertaista ole. Ei kahdesta paralleelista kehityssuunnasta sentään syy-seuraus-suhdetta voi vetää.Tarkoitin, että some keskusteluissa tällä palstalla näkyy totuudenjälkeinen aika. En halunnut kirjoittaa pitkää vastausta, siitä syystä sai vaikutelman, että näkisin syy-seuraus- suhteen. Kyse on pikemminkin siitä, että kaikki eivät tunnista, mikä tieto on oleellista ja että väitteet olisi syytä perustella. Oppineisuuden arvostaminen ei sovi tietylle poliittiselle ryhmälle tällä hetkellä!
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin, että some keskusteluissa tällä palstalla näkyy totuudenjälkeinen aika. En halunnut kirjoittaa pitkää vastausta, siitä syystä sai vaikutelman, että näkisin syy-seuraus- suhteen. Kyse on pikemminkin siitä, että kaikki eivät tunnista, mikä tieto on oleellista ja että väitteet olisi syytä perustella. Oppineisuuden arvostaminen ei sovi tietylle poliittiselle ryhmälle tällä hetkellä!
<<Oppineisuuden arvostaminen ei sovi tietylle poliittiselle ryhmälle tällä hetkellä!<<
Itse en arvosta tietoa, mutta olen determinoitunut sen hankkimiseen. Eri asia on, mitä yhteiskunta ajattelee. Tieto ja oppineisuus on paremmassa kurssissa kuin koskaan, mutta on myös ideologioita, joita ei ole sovitettavissa yhteen tiedon kanssa. Näiden ideologioiden kannattajat taistelevat loputtomasti tietoa vastaa, myös näillä palstoilla.
- Anonyymi
Sinkkulinkopalstalle hyvät yöt.
No ihmisiä on erilaisia, taidoiltaan, älyltään, intresseiltään, ulkonäöltään jne. Hyvä niin.
En tiedä miksi muiden elämä häiritsisi ja valinnat, jos on valinnut itselleen mielestään oikein?- Anonyymi
Joitain ihmisiä vaan häiritsee kaikki. Etenkin toisten valinnat. Vain itsellä on lupa valita väärin tai puutteellisesti, siitäkin voi syyttää muita.
- Anonyymi
Kynis kirkuu ja polkee jalkaa kun ei saa mielestään itselleen ansaitsemansa kunnioitusta ja ihailua. Itkupotkuraivarit🙈🦋
- Anonyymi
Näin siinä aina käy ja lisäksi se kuvittelee että kaikki anonyymit ovat yksi ja sama kirjoittaja.
- Anonyymi
Vaikka sinä kärsitkin alemmuudentunnosta, ei se tarkoita sitä, että kaikki muutkin kärsisisvät.
- Anonyymi
Ja jos kärsii alemmuudentunnosta, siitä voi päästä eroon.
- Anonyymi
Eräs psykologistisesti, kverulantistisesti ja verenimijämäisesti toimiva kiusaaja ei suostu ottamaan nimimerkkiä, jotta voisin tunnistaa hänet ja olemaan ryhtymättä keskusteluun hänen kanssaan. Hän toisaalta ei ole suostunut olemaan vastaamatta minulle ja pidättäytymään aikaa ja voimia vievistä turhista keskusteluista.
Ottaen huomioon huonon terveydentilani, voimattomuuteni ja korkean ikäni, tulin siihen tulokseen, että minun on lopetettava koko käyttäjätilini. Samalla meni kiinni myös palsta kaikista kirjoituksistani. Se ei erehdyksestä ollut kaikkien luettavissa, mutta olin sen verenimijän huomauttaessa juuri avannut.
Tieteellinen ajattelutapani on edelleen voimistumassa sekä irl että palstalla, joten ei ole suurta vahinkoa, kun joku tieteen popularisointia yrittävä poistuu. Suurin osa keskustelijoista on ollut ystävällisiä.
Verenimijä-kverulanttikaan ei liene tarkoittanut olla niin uuvuttava, kuin toiminnan perusteella voisi päätellä, mutta hänkin aikanaan vanhenee ja väsyy.
Kiitän teitä! 😊
Terveisin, entinen kynäM.- Anonyymi
Onko tämä nyt esimerkki siitä Narsistisesta romahduksesta? (narcissistic collapse)
- Anonyymi
Oih ja voih!
Minkä säkenöivän keskustelijan tässä menetämmekään!!
Itken, riudun.....- Anonyymi
Näyttävä, toista ihmistä panetteleva lähtö palstalta, hurraa!
Puolustuksekseen on sanottava, että tämä on vasta toinen kerta (ketju), kun hänen kanssaan (hän tiettävästi nimimerkillä) keskustelin. Tässä ketjussa hän ehti jo leimata minut anteeksi pyytämättä verenimijä-kverulantiksi.
Aikaisempikin keskustelu oli vain oman itsen suojelua hänen epäasialliselta kielenkäytöltään. Tuossa yhteydessä tämän herran kommentti myös poistettiin.
En myöskään vastannut enää hänelle toisessa pahoitteluni jälkeen mitään. Tämä kommentti on vain puolustus puheenvuoro haukkumisensa jälkeen. Siihen katson olevani oikeutettu muiden lukijoiden vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puolustuksekseen on sanottava, että tämä on vasta toinen kerta (ketju), kun hänen kanssaan (hän tiettävästi nimimerkillä) keskustelin. Tässä ketjussa hän ehti jo leimata minut anteeksi pyytämättä verenimijä-kverulantiksi.
Aikaisempikin keskustelu oli vain oman itsen suojelua hänen epäasialliselta kielenkäytöltään. Tuossa yhteydessä tämän herran kommentti myös poistettiin.
En myöskään vastannut enää hänelle toisessa pahoitteluni jälkeen mitään. Tämä kommentti on vain puolustus puheenvuoro haukkumisensa jälkeen. Siihen katson olevani oikeutettu muiden lukijoiden vuoksi.Puolustuksekseni tarkoitin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En myöskään vastannut enää hänelle toisessa pahoitteluni jälkeen mitään. Tämä kommentti on vain puolustus puheenvuoro haukkumisensa jälkeen. Siihen katson olevani oikeutettu muiden lukijoiden vuoksi."verenimijä-kverulantiksi"
Minuun ei uppoa nimittely missään muodossa. Ei vaikka se sisältäisi sivistyssanoja 🥱 Sivistyssanoilla pelleily haukkumistarkoituksessa kertoo vain huonosta käytöksestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"verenimijä-kverulantiksi"
Minuun ei uppoa nimittely missään muodossa. Ei vaikka se sisältäisi sivistyssanoja 🥱 Sivistyssanoilla pelleily haukkumistarkoituksessa kertoo vain huonosta käytöksestä.Minuun uppoaa.
terveisin: verenimijä-kverulantti
- Anonyymi
"Olin aikoinaan vajaamielishoidossa. "
Kukaan ei ihmettele.- Anonyymi
Tuo on ilkeää.
terveisin: verenimijä-kverulantti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on ilkeää.
terveisin: verenimijä-kverulanttiEikö ilkeille saa olla ilkeä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ilkeille saa olla ilkeä?
En minä ainakaan halua tahallisesti olla kenellekään ilkeä. Pidän myös yleisesti siitä, että ihminen kykenee osoittamaan heikkoutta. Se antaa hänelle inhimillisyyttä ja viisautta. Miksi heikkoutta pitäisi ivata? Se kääntyy yleensä vahvuudeksi jos vain kykenee sen niin näkemään. Minusta on harmi, jos mielenkiintoinen ihminen lakkaa kirjoittamasta. Hänellä olisi paljon annettavaa ja erilaisten ajatusten lukeminen on virkistävää. En ole läheskään kaikesta samaa mieltä hänen kanssaan, mutta ehkä juuri siksi se oli kiinnostavaa.
Provokaatiota voi olla puolin ja toisin, ei se itseäni ainakaan haittaa.
terveisin: verenimijä-kverulantti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä ainakaan halua tahallisesti olla kenellekään ilkeä. Pidän myös yleisesti siitä, että ihminen kykenee osoittamaan heikkoutta. Se antaa hänelle inhimillisyyttä ja viisautta. Miksi heikkoutta pitäisi ivata? Se kääntyy yleensä vahvuudeksi jos vain kykenee sen niin näkemään. Minusta on harmi, jos mielenkiintoinen ihminen lakkaa kirjoittamasta. Hänellä olisi paljon annettavaa ja erilaisten ajatusten lukeminen on virkistävää. En ole läheskään kaikesta samaa mieltä hänen kanssaan, mutta ehkä juuri siksi se oli kiinnostavaa.
Provokaatiota voi olla puolin ja toisin, ei se itseäni ainakaan haittaa.
terveisin: verenimijä-kverulanttiNo joo.et sinä nyt tässä hyvä ihminen mitään pahaa tehnyt.sillä hyväsydämminen olet kun alat tässä itseäsi syyllistämään ja joo.Itse hän ei totuutta kestänyt.hyvä hänen on omaa itseänsä miettiä. Palveluksen teit. Rakkaudella🦋
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo.et sinä nyt tässä hyvä ihminen mitään pahaa tehnyt.sillä hyväsydämminen olet kun alat tässä itseäsi syyllistämään ja joo.Itse hän ei totuutta kestänyt.hyvä hänen on omaa itseänsä miettiä. Palveluksen teit. Rakkaudella🦋
Niin ja vaikka kaikki kertomansa/täällä kerrottu olisi pelkkää pluffia, silti. Rauhaa ja rakkautta 😊
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja vaikka kaikki kertomansa/täällä kerrottu olisi pelkkää pluffia, silti. Rauhaa ja rakkautta 😊
Bluffia siis tarkoitin ...
🙃 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin juuri❤🦋
- Anonyymi
Osui ja upposi. Tavikset kouluttumattomat vähä älyiset voitti🙈🦋
- Anonyymi
Juuh, jippii!
- Anonyymi
peräsuolesta on monenlaista koulutustarviketta löydetty,
kynää,
tussia,
viivotinta
jne. - Anonyymi
Oikeasti älykkäät eivät yritä tuoda älykkyyttään esiin, saati sitten kilpailla, kun taas ne joilla on liioitellut luulot itsestään näin yrittävät tehdä.
- Anonyymi
Ei välttämättä pidä paikkaansa. Joku voi olla älykäs mutta jollakin tavalla traumatisoitunut elämässään , joku esim. kutsunut pienenä koko ajan tyhmäksi tai muut antaneet niin olettaa. Heikko itsetunto eikä usko omaan älyynsä vaikka sitä olisikin. Silloin henkilö voi yrittää tuoda sitä esiin ja kilpailla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä pidä paikkaansa. Joku voi olla älykäs mutta jollakin tavalla traumatisoitunut elämässään , joku esim. kutsunut pienenä koko ajan tyhmäksi tai muut antaneet niin olettaa. Heikko itsetunto eikä usko omaan älyynsä vaikka sitä olisikin. Silloin henkilö voi yrittää tuoda sitä esiin ja kilpailla.
Ja oikeastaan en ymmärrä ollenkaan tuota yleistä ajatusta että älykäs ei koskaan kerskuisi älyllään. Voi olla ihan persoonasta kiinni... joku voi olla luonteeltaan sellainen että haluaa itseään korostaa. Tai voi olla kiinni jostain persoonallisuushäiriöstä.. psykopaatti voi olla hyvin älykäs ja vähätellä muita tuoden esille omaa älyään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja oikeastaan en ymmärrä ollenkaan tuota yleistä ajatusta että älykäs ei koskaan kerskuisi älyllään. Voi olla ihan persoonasta kiinni... joku voi olla luonteeltaan sellainen että haluaa itseään korostaa. Tai voi olla kiinni jostain persoonallisuushäiriöstä.. psykopaatti voi olla hyvin älykäs ja vähätellä muita tuoden esille omaa älyään.
Tietenkin puhutaan terveistä, tietty älykkäälläkin voi olla mt-ongelmia.
Ja sanotaanko että puhutaan älykkäistä sekä viisaista ihmisistä, nuo kun eivät ole sama asia. Palstalla toki lähinnä toitotetaan "älykkyyden" perään, ehkä sen takia että se viisaus on vähemmässä. Mutta on tutkitukin että vaatimattomat ihmiset ovat tietävämpiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin puhutaan terveistä, tietty älykkäälläkin voi olla mt-ongelmia.
Ja sanotaanko että puhutaan älykkäistä sekä viisaista ihmisistä, nuo kun eivät ole sama asia. Palstalla toki lähinnä toitotetaan "älykkyyden" perään, ehkä sen takia että se viisaus on vähemmässä. Mutta on tutkitukin että vaatimattomat ihmiset ovat tietävämpiä.Itse sanoisin että kyse on tahdikkuudesta. Sitä joko on älykkäällä tai ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse sanoisin että kyse on tahdikkuudesta. Sitä joko on älykkäällä tai ei ole.
Tahdikkuus onkin viisasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1581997
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131926- 1201350
- 981342
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4311191- 64923
- 49861
- 50856
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä221741Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa337707