VANHEMMAT OVAT PASKOJA!!

Anonyymi

Hei, oon 13v tyttö, ja mun vanhemmat on oikeest iha paskoi.
Niinku ne vahtii mun puhelinta koko ajan jollaki saakelin family linkillä.
Ne ei suostu lataamaan ees snäppii, instaa, tiktokkii tai MITÄÄN!!
Sitte lisäks ku tarvisin uuden kännyn nii sit ne ei osta ees iPhone 7 joka on suht. halpakin ainakin käytettynä.
Koko ajan vahtimassa jokaista liikettä joko kännyssä tai muuten.
Ne o jotain some ja kännykkä vastasii tyyppei oikeest .
Sit ku mun kaverit on jo sellasii jotka on somes ja nii, niin sitte mun vanhemmat aina kyselee ku esim käyn niil että mitä me tehtiin ja eikai oltu kännyköil koko aikaa.
Ja ne vaan sanoo et "mee omaa polkuasi ja kaverit menee omaa"
Hitto ku ne ei edes anna mennä sitä omaa polkua ku koko ajan vahtimassa eikä ees anna lataa nykyajan some juttui tai olla semmonen ku haluaa!!!!!!!!!

9

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tästä kannattaa kertoa luotettavalle aikuiselle

    • Anonyymi

      Miten sinä tänne pääsit, jos ne oikeasti on NIIN ehdottoman tiukkoja sen suhteen, että mitä teet somessa?
      Koska tällä hetkellä näyttää siltä, että kerrankin vanhempia jotka huolehtii siitä, että some ja internetti on todella vaarallsiia paikkoja lapselle/teinille. Kunnes itse kasvaa ja näkee oikeasti kuinka vaarallista se on niin vanhempien kuuluisi huolehtia, ettei tapahdu mitään.
      Monet vanhemmat jättää lapsensa tässä asiassa heitteille eikä huolehdi vaan jos jotain sattuu niin syyttää muita tai ei vieläkään ota tosissaan koko vaaraa.

      • Anonyymi

        suuta soukemmalle nyt


    • Kaikkia alle 15-vuotiaita pitäisi vahtia netissä hyvin tarkkaan. Jos ei ole riittävän vanha olemaan rikosvastuussa teoistaan, niin ei ole myöskään riittävän vanha käyttämään nettiä valvomatta.

      Mitkä muuten olikaan noiden mainittujen sovellusten ikärajat?

      • Anonyymi

        Joissain niissä sai muistaakseni olla jo 13 vuotiaana vanhempien luvalla/valvomana. Lukee ihan käyttäjäsäännöissä mitkä rekisteröityessään pitää hyväksyä, koska some yhtiöt ei ole lastenvahteja eivätkä pysty massiivisien kävijämääriensä takia huolehtimaan käyttäjistä erikseen. Käyttäjäsäännöt on sopimus jota rikot, jos sitä ei noudata käyttäjänä oikein.
        Se, että sellaisen hyväksyy, joko painamalla, että Kyllä tai muuten käyttämällä sivustoa, olet allekirjoittanut sopimuksen.

        Useimmissa noissa se tarkoituksella pitää lukea ennen kuin rekisteröidyt loppuun asti. Viimeistään se tulee eteen kun ensimmäistä kertaa käytät palvelua ja et saa sitä käyttää ellet ole sopimusta hyväksynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joissain niissä sai muistaakseni olla jo 13 vuotiaana vanhempien luvalla/valvomana. Lukee ihan käyttäjäsäännöissä mitkä rekisteröityessään pitää hyväksyä, koska some yhtiöt ei ole lastenvahteja eivätkä pysty massiivisien kävijämääriensä takia huolehtimaan käyttäjistä erikseen. Käyttäjäsäännöt on sopimus jota rikot, jos sitä ei noudata käyttäjänä oikein.
        Se, että sellaisen hyväksyy, joko painamalla, että Kyllä tai muuten käyttämällä sivustoa, olet allekirjoittanut sopimuksen.

        Useimmissa noissa se tarkoituksella pitää lukea ennen kuin rekisteröidyt loppuun asti. Viimeistään se tulee eteen kun ensimmäistä kertaa käytät palvelua ja et saa sitä käyttää ellet ole sopimusta hyväksynyt.

        WhatsApp:ssa ja Kik:ssa taisi olal peräti 16 vuotta se ikäraja. Sitten vaikuttaa vielä varmasti Suomen oma laki jossain, mutta se saattaa olla vielä jäljessä näiden asioiden kanssa ja pitää selvittää. Saattaa myös laskeutua sen alle, että vanhemmat on tällä tavalla täydessä vastuussa lapsistaan 18 ikävuoteen asti ja mm. varallisesti vastuussa 21 ikävuoteen asti jos nuori ei vielä pärjää omillaan ja osaa toimia oikein.

        Tietysti lapsen oma rikollisvastuu ja maksuvelvollisuus alkaa 15 vuotiaana, mutta ei se poista vanhempien vastuuta, että yhä heidän pitää huolehtia lapsen turvallisuudesta, terveydestä, varallisuudesta ja olla vastuussa käytöksen opettamisessa. 15 vuotta vain poistaa sen, ettei vanhempien ole pakko enää maksaa 15 vuotiaan tekemistä rikoksista vaan 15 vuotiaan voi laittaa itse korvaamaan tekonsa, kun alle 15 vuotiaan kohdalla vanhemmat maksaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        WhatsApp:ssa ja Kik:ssa taisi olal peräti 16 vuotta se ikäraja. Sitten vaikuttaa vielä varmasti Suomen oma laki jossain, mutta se saattaa olla vielä jäljessä näiden asioiden kanssa ja pitää selvittää. Saattaa myös laskeutua sen alle, että vanhemmat on tällä tavalla täydessä vastuussa lapsistaan 18 ikävuoteen asti ja mm. varallisesti vastuussa 21 ikävuoteen asti jos nuori ei vielä pärjää omillaan ja osaa toimia oikein.

        Tietysti lapsen oma rikollisvastuu ja maksuvelvollisuus alkaa 15 vuotiaana, mutta ei se poista vanhempien vastuuta, että yhä heidän pitää huolehtia lapsen turvallisuudesta, terveydestä, varallisuudesta ja olla vastuussa käytöksen opettamisessa. 15 vuotta vain poistaa sen, ettei vanhempien ole pakko enää maksaa 15 vuotiaan tekemistä rikoksista vaan 15 vuotiaan voi laittaa itse korvaamaan tekonsa, kun alle 15 vuotiaan kohdalla vanhemmat maksaa.

        Vanhempien ei ole pakko maksaa edes alle 15-vuotiaan rötöstelystä aiheutuvia vahinkoja. Useimmat niin tekee, mutta se perustuu vanhempien vapaaehtoisuuteen, ei pakkoon.


    • Anonyymi

      Kuulostaa siltä, että sun vanhemmat oikeesti rakastaa ja välittää susta, mutta tuntuu menevän hieman ylisuojeleviksi esimerkiksi tuon somen suhteen. Yritä ottaa asia niiden kanssa vakavasti puheeksi, istukaa alas ja keskustelkaa oikeasti, ei siis mitään jutustelua television ääressä yms vaan istukaa alas pöydän ääreen ja jutelkaa pelkästään tästä asiasta. Yritä järjestää tällainen tilanne niin saatte kaikki selkeän käsityksen miksi sinun pitäisi päästä tekemään ikäistesi juttuja ja miksi he haluavat rajoittaa sitä tuolla tavalla. Yritätte siis ymmärtää jokaisen omia näkökulmia. Good luck!

      Tuosta puhelimesta vielä, sillä ei ole mitään väliä oikeasti, miten uusi puhelin on. Typerää vaan vaatia uutta, koska kavereillakin on. Ne ovat menneet vaan markkinoinnin ansaan ja menettävät rahaa tuollaisella. Jos vanha luuri toimii, pidä se.

    • Anonyymi

      Mikäli en ole väärin ymmärtänyt noiden "valvontaohjelmien" toimintaa, niin ne valvovat vain sitä tiliä, mikä sinne on määritelty. Ratkaisu on se, että teet "feikkitilin", ja annat sille väärät tiedot. Mikään taho ei oikeasti tarkasta, että minkä ikäinen oikeasti olet. Tämän jälkeen lisäät tämän tilin puhelimeen, ja tuhoat puhelimesta vanhan tilin. iPhone on muuten oikeasti ihan täysi lelu puhelimena, pelkkä trendilelu, puhelin mitä en itse suostu ottamaan käyttöön. Itse käytän sellaisia puhelimia joiden roottaaminen on mahdollista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1851
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1779
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1745
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1425
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1108
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe