Tiede usko hyvässä ja pahassa

Anonyymi

Luin juuri artikkelien tieteeseen nojautuvan hyvistä puolista. En jaksanut lukea loppuun, koska olen niin laiska. Artikkelissa kerrottiin hyviä puolia miksi skientismi sitä kannattaa olla ylpeä, koska se ei perustu huuhaalle, vaan varmistettuun tietoon. Se on hyvä, mutta se nostaa kysymyksen, mikä kaikki on varmistettua tietoa. Skientismi ajatuksenasitä ei ole, jos siihen sekoitetaan myös ateismi. Ateismi on filosofinen oletus, joka on sisällytetty tieteelliseen tutkimukseen ennalta tai jälkikäteen. Tuottamatta silti mitään tieteen filosofisesti relevantteja lopputuloksia. Ateismi ennen tutkimusta lisättynä, määrittää sen, että asioita ei saa tutkia kuin ateistisesti, koska Jumalasta emme voi tietää, se olisi epärelevantti asia tieteelliselle tutkimukselle, joten se mahdollisuus jätettiin kategorisesti tieteestä pois, epätieteellisenä. Asiahan ei suhteessa ihmisten kokemaan todellisuuteen pitänyt paikkansa. Monet ihmiset tiesivät Jumalasta, ja tietävät yhä. Se homma ei toimi, kuin sellaisille, joilla siitä ei ole Hänestä tietoa. Se on vain se juttu, ettei sellaisten metodien kautta Jumalasta voida tietää mitään, jossa sitä ei hyväksytä. Se on mahdotonta. Jos vain etsitään ateismia perusteita asioille, ja hyljätään teistinen, on ns.
tieteen tulos sen mukainen. Toisaalta uskovien juttuja selitettiin subjaktiivisina kokemuksina. Totta kai kaikki on subjektiivista, mutta kokemukset ovat koherentteja, yhtäpitäviä Raamatun Sanan ja kaiken eletyn todellisuuden kanssa, jonka löytämiseen metodi ei ole tietoinen vaan usko. Se että kristinuskoa rinnastetaan paljolti kaikenlaiseen menninkäisuskoon tai maailman litteyteen, on taas höpö hommaa. Siinä kriittinen asennoituminen tärkeää, vaikka monet sitä eivät ymmärräkkään. Se miksi Kristillinen usko voidaan todistaa relevantiksi, johtuu siitä, että joka sen ottaa uskossa vastaan, tulee sen tietämään puhuuko Jeesus omiaan vai onko oppi Jumalasta. Se on se askel ymmärrykseen ja tietoon, joka ei ole uskomuksia vaan varmaa tietoa. Filosofisesti voisi myös epäilyksen alla oleville sanoa, jos maailma on yleensä olemassa, tai jotain on olemassa, joka on ihme, eikö silloin Jumala voisi olla olemassa? Koska suurin ihmehän on, jota pidämme itsestäänselvyytenä, kun olemme kasvaneet siihen, että jotain on olemassa suhteessa mahdollisuuksiin, joita sattuma antaisi, eikä sattumaa olisi, jos ei olisi jotain. Olevaisuutta suhteessa olemattomuuteen, jonka pitäisi olla a priori, jos todellisuus olisi ateistinen. Asiaa ei voi ymmärtää ilman Jumalaa. Se on jokseenkin mahdoton. Tietysti voidaan lähteä keskustelemaan ensimmäisistä soluista, tietoisuudesta, joissa perusongelma on yhä sama. Alkuräjädystoriakaan ei vastaa kysymykseen olemattomuuden ja olevaisuuden välisestä ristiriidasta, koska olevaisuuden ilmaantuminen olemattomuudesta on mahdotonta. Kyseessä ei ole siis tyhjyys, joka on olemassa, vaan olemattomuus, josta Enqvist ja Dowkins, kuvittelevat maailman kehittyneen. Eihän sellaista ole. Sen lähtökohta on vähemmän kuin nolla, koska nollakin on olemassa. Olemattomuuden ja olevaisuuden välistä kuilua on mahdotonta rakentaa, koska sitä ei ole. Niitä ei rakenneta alkuräjähdyksellä, joka on, tai ensi ameebpilla, jotka ovat ovat mahdottomia. Se on filosofiaa, kuten on ateistinen tiede, joka yrittää luoda kategorioita totuudelle ja todellisuudelle mitä ymmärrämme. Nämä valistuksen ajan tieteelliset suuret kertomukset tieteen kaikkivoipaisuudesta jäävät taas historiaan ajan saatossa. Hyvä jää yhteiseksi viisaukseksi mutta valistuksesta lähtenyt looginen positivismi kuolee.. Tai kuoli jo Husslerin, von Wrightin ja postmodernin kautta.

0

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

        Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
        Maailman menoa
        268
        4675
      2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

        se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
        Maailman menoa
        134
        3030
      3. Miten löydän sinut

        Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
        Ikävä
        44
        2857
      4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

        Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
        Maailman menoa
        25
        2827
      5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

        Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
        Heinola
        76
        1791
      6. Vaikea tilanne

        Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
        Ikävä
        106
        1654
      7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

        Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
        Maailman menoa
        28
        1521
      8. Milloin kaivatullasi

        .. on nimipäivä?
        Ikävä
        60
        1409
      9. Kehtaisitko näyttäytyä

        kaivattusi seurassa?
        Ikävä
        95
        1282
      10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

        Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
        Maailman menoa
        215
        1180
      Aihe