Polttopuukauppiaan toimeentulo?

Anonyymi

Lukeeko tätä palstaa yksikään klapikauppias?

Millaisille palkoille siinä työssä pääsee? Onko ihan plusmiinusnolla?

Itseni pitäisi hankkia jonkinlaisia sivutuloja, koska olen tämän tästä lomautettuna koronan takia.
Polttopuiden teko olisi suht helppoa ja itseltä löytyy jo traktori ja klapikone.
Tosin olisin täysin ostopuun varassa....eli toisin sanoen ostaisin esim metsänhoitoyhdistykseltä tuoretta koivurankaa, pilkkoisin, kuivaisin ja myisin klapeina eteenpäin.
Osaako kukaan kertoa, jääkö siinä touhussa mitään muuta käteen kuin rakkoja?

8

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä myyn vuodessa reilun 300 pinomottia sekahalkoja 1m pituisina. Olen saanut ihan ilmaiseksi puut kun olen kysynyt metsänomistajilta sillä sotalla että harvennan sopivaksi samalla. Sellaisia paikkoja missä saa puupinon helposti ajotien viereen. Ihan moottorisahalla olen kaatanut ja pätkinyt, sitten kirveellä paksummat halki. Noin 8 pinomottia tekee 8 tunnissa valmiiksi pinoon kohtalaisella työtahdilla, Ennätys 13 mottia 8 tunnissa mutta silloin sai tehdä röytämällä! Puut olen myynyt Torin kautta tarvitsijoille siten että ostavat aina koko pinon, ja rahat kouraan. 60-80 euroa pinomotti, halvempi hinta jos ovat vielä tuoreita ja ylivuotisista tuo 80e. Että ainakin itse olen päässyt tuntipalkoille, mutta saahan siinä töitä tehdä.

      • Anonyymi

        Missäpäin Suomea sekapuuklapista maksetaan 80 /pinokuutio???

        Pirkanmaalla koivuklapin hinta on keskimäärin reilu 60€/pinokuutio alv 24%.
        Sekapuu huomattavasti halvempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missäpäin Suomea sekapuuklapista maksetaan 80 /pinokuutio???

        Pirkanmaalla koivuklapin hinta on keskimäärin reilu 60€/pinokuutio alv 24%.
        Sekapuu huomattavasti halvempaa.

        Hesan tdm-buarissa.


      • Anonyymi

        No huhhuh, että kirveellä halki! Tämmöset on sitä varten https://hakkipilke.fi/fi/content/hakki-pilke-hh-110

        Vaikka ootkin saanut itse puun ilmaiseksi, olen sitä mieltä ettei ole vaivan väärti lähteä itse kaataan ainakaan tuollaisia määriä, vuositasolla noin 200 kiintokuutioo. Osaatko sanoo mitä on jäänyt palkaksi savotasta?

        Melkoisen hinnan jotkut maksaa metrisestä, kun se varmaankin vielä täytyy pilkkoa, harvalla kun on isoa leivinuunia. Sekapuun energiasisältö on noin 1200 kWh/pm ja jos miettii mitä vastaava määrä sähköä maksaa niin ylärajoilla ollaan, kun sentään jotain vaivan palkkaakin pitää saada.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Sanotaanko näin, että tuskin ainakaan nämä isommat klapikauppiaat toimintaa pyörittäisi, jos siitä jää vain rakkoja. Uusiutuvana puu on loistava valinta nykyaikaan. Itse tuli vähän harrasteltua muutamalla tuhannella motilla klapia ja metrin halkoa. Siinä jäi nettomääräiseksi tuntipalkaksi semmonen 10-12 euroa, kun kaiken mahdollisen sisällytti kustannuksiin. Ei hirveästi mutta kuitenkin. Hyvällä klapikoneella hyvästä rangasta tekee monta mottia klapia tunnissa. Ostopuuta käyttää varmaan suurin osa (harvalla omat metsät riittää) ja sen eli raaka-aineen osuus ei yksinään ole ratkaisevan suuri kannattavuuden kannalta. Mä tein hyvin yksityiskohtaisia laskelmia, kun jonkun verran numeropäätä on, mm. kuutiohinnan määrittämiseksi (toki markkinahintakin huomiodaan), kriitisen myynnin, rahavirran. Jos suinkin mahdollista, puut kannattaa tehdä kuivumaan ilmavaan ja katettuun paikkaan. Puiden pitää olla nättejä ja homeesta vapaita!

      Lopetin lopulta homman, vaikka "sain" paljon myydä "eioota". Ei mulla ollu mitään ongelmia esimerkiksi rahojen kanssa ja myin laskuunkin. Pitää pitää se mitä on asiakkaalle luvannut, eikä saa edes harkita pienintäkään fuskaamista! Lopetin lähinnä terveyssyistä. Suurin ongelma oli ehdottomasti aurinko eli siis lämmönsäätelyn ongelmat ja sitten muut syyt. Kaikkea olisi pitänyt kehittää ja laajentaa, mutta ennen muuta se miten saa hyvän, tiiviin, painumattoman kuorman mahdollisimman vähällä työllä. Monta työvaihetta on ja monta asiaa pitää hallita ennen kuin saa rahan kouraan, mutta kannattaa kokeilla!

      lajijasuris

      • Anonyymi

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.
        Haluaisin vielä tietää, miten klapien homehtumisen pystyy estämään, jos märkää rankaa pätkii ja halkoo suoraan suursäkkiin tai häkkiin?
        Varmempi tapa olisi kuivata puut metrisinä halkoina pinossa, mutta työvaiheita tulee enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.
        Haluaisin vielä tietää, miten klapien homehtumisen pystyy estämään, jos märkää rankaa pätkii ja halkoo suoraan suursäkkiin tai häkkiin?
        Varmempi tapa olisi kuivata puut metrisinä halkoina pinossa, mutta työvaiheita tulee enemmän.

        Märkyydestä tai lumestakaan ei pitäisi olla haittaa, kunhan vaan on tuulinen paikka, johon aurinko pääsee vapaasti paistamaan. Puiden pitää myös olla irti maasta tai lattiasta. Mulla on vaan kokemusta semmosista surkeista verkkosäkeistä (kokeilussa) ja ne nyt ainakin oli ilmavia 😉 Nyt näkee paljon semmosia vilja/lannotesäkin tapaisia ja eiköhän ne käy hyvin, kun idea pilkkoa säkkiin.

        Mulle ei kukaan kehunut säkkejä, enkä itsekään. Niistä vähän paha ottaa ja harvalla semmosia tiloja mihin ne saisi nostettua eli siis ei ne tuoneet mitään hyötyä, kun puut kumminkin piti roudata kottikärryillä varastoon. Kuormausta ne auttaa mutta pilkkomisvaiheessa aika homma. Itsellä oli mielessä mm. kuljetin, johon saa ajaa vain kärryt alle, mutta miten kuormaus tai sitten varta vasten suunniteltu hyvä kahmari, ei liian väljä tai umpinainen? Tavoite oli saada max. puolessa tunnissa 10-12 heittomotin hyvä,tiivis kuorma tarvitsematta lainkaan koskea käsin klapiin kärryillä tai kasalla.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Märkyydestä tai lumestakaan ei pitäisi olla haittaa, kunhan vaan on tuulinen paikka, johon aurinko pääsee vapaasti paistamaan. Puiden pitää myös olla irti maasta tai lattiasta. Mulla on vaan kokemusta semmosista surkeista verkkosäkeistä (kokeilussa) ja ne nyt ainakin oli ilmavia 😉 Nyt näkee paljon semmosia vilja/lannotesäkin tapaisia ja eiköhän ne käy hyvin, kun idea pilkkoa säkkiin.

        Mulle ei kukaan kehunut säkkejä, enkä itsekään. Niistä vähän paha ottaa ja harvalla semmosia tiloja mihin ne saisi nostettua eli siis ei ne tuoneet mitään hyötyä, kun puut kumminkin piti roudata kottikärryillä varastoon. Kuormausta ne auttaa mutta pilkkomisvaiheessa aika homma. Itsellä oli mielessä mm. kuljetin, johon saa ajaa vain kärryt alle, mutta miten kuormaus tai sitten varta vasten suunniteltu hyvä kahmari, ei liian väljä tai umpinainen? Tavoite oli saada max. puolessa tunnissa 10-12 heittomotin hyvä,tiivis kuorma tarvitsematta lainkaan koskea käsin klapiin kärryillä tai kasalla.

        lajijasuris

        Jahas, nyt näyttääkin olevan markkinoilla useampikin ihan kelpo kahmari klapien kuormaukseen. Itsellä tuli kokeiltua etukuormaajaa, tukki-ja sorakahmaria, jotka kaikki oli vähän huonoja. Eräs klapikauppias teki vallan tukkikouralla missä meni 4 tuntia 10 motissa - reipas heittää perästä päin vaikka käsin 1,5 tunnissa! Tuo ei vaan ole vaihtoehto, ios homma on enemmän tai vähemmän ammattimaista ja päivässä pitäisi toimittaa useampi kuorma. Kahmarin käyttö pitää sitten huomioida suunniteltaessa esimerkiksi kuivatuskatosta niin ettei korkeus tai tolpat ole esteenä.

        lajijasuris


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1518
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1042
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe