Tunnista Alzheimerin taudin merkit!

Anonyymi

Tunnista Alzheimerin taudin merkit:
Saman asian kyseleminen monta kertaa peräkkäin.

Tavaroiden jatkuva hukkaaminen, mikä puolestaan synnyttää vainoharhaisuutta (”naapuri käy varastamassa” jne.)

Sanojen ja nimien unohtaminen.

Omatoimisuuden heikkeneminen.

Nähdyn hahmottamisen heikkeneminen.

Hajuaistin heikkeneminen.

Puheentuottamisen vaikeutuminen.

Persoonallisuuden ja käyttäytymisen muuttuminen.

Yleisen toimintakyvyn heikkeneminen.

Huomaa, että stressi ja masennus saattavat aiheuttaa samanlaisia oireita.

Lue lisää: Joka toinen nainen on vaarassa sairastua muistisairauteen, aivohalvaukseen tai Parkinsonin tautiin – näin alennat riskiä

Tutkimuksia ei kannata viivyttää
Lahtonen korosti aiemmassa jutussamme, että jos oireita ilmaantuu, tutkimuksiin olisi hakeuduttava viipymättä.

Alzheimerin taudissa muistin heikentyminen jatkuu koko sairauden ajan. Toistaiseksi kaikki käytössä olevat lääkkeet ovat taudin etenemistä hidastavia, eikä parantavia lääkkeitä ole vielä käytössä.

– Kun diagnoosi saadaan ajoissa, lääkitys pystytään aloittamaan aikaisessa vaiheessa, jolloin voidaan hidastaa taudin etenemistä. Tämän näen kliinisessä työssä kaikkein tärkeimpänä asiana, Lahtonen painotti.

Lähde: Varpu Tavi & Riitta Lahtonen: Muistisairaan selviytymisopas, Docendo, 2019.

11

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Muistisairauksia on muitakin kuin Alzheimer.

• Makriina2

Ennen vanhaan sanottiin, että vanhus on kalkkeutunut ja muisti mennyt.
      Tänä päivänä se ei riitä, pitää löytää taudin nimi.
      Hajamielisyys lisääntyy ajan mukana. Ei se silti mitään muistisairautta vielä merkitse.
      Nimimuisti esimerkiksi voi olla huono nuoruudesta asti.

• Anonyymi

On ehdottoman tärkeää tietää, mikä sairaus on kyseessä, että voidaan lääkitä oikein.
      Naapurillani oli väärä diagnoosi ja hänen tilansa huononi lujaa vauhtia,
      eikä lääkityksen korjaaminen enää tilannetta parantanut.
      Nyt hän vain makaa laitoksessa kattoon tuijottaen viimeisiä aikojaan.
      Oikealla lääkityksellä elämä olisi ollut inhimillisempää ja ihmisarvoisempaa.

• Anonyymi

Muistisairauksia on useampaa lajia ja useampaa syytä.
      Ihmiset puhuvat vain Alzheimerista, joka on yksi niistä.

• Anonyymi

Samat oireet sopivat joihinkin muihinkin sairauksiin,
      mutta tärkeintä on tunnistaa merkit ja lähteä lääkärille.
      Oikeastaan on läheisen tehtävä viedä henkilö lääkärille,
      koska ihminen itse ei aina tunnista oireitaan tai selittelee
      ne parhain päin itselleen,
      kun ei halua uskoa, että on kysymys alkavasta sairaudesta.
      Sairaus on vaikea asia sekä sairastuneelle itselleen että läheisille.
      Onko kellään kokemusta asiasta ?

• Anonyymi

Edison oli postissa
      mihin hukkasin lasini? hakee hakee

pikkutyttö vieressä: ne ovat otsalla

ai jaa, sehän hienoa, siinähän oikein fiksu pikkutyttö kiitos kiitos

ei se mitään, isä

• Anonyymi

Aloittajan "taudin merkit" ovat jo melko pitkälle edenneen sairauden merkkejä ja seurauksia. Ensimerkit eli etiäiset pitäisi tuntea ja huomata jo paljon aiemmin, koska "aikaisessa vaiheessa" aloitettava lääkitys pitää olla jo ennen noita esimerkkioireita, jotta tautia pystyttäisiin hidastamaan. - Nm. Miten tuntea tuntematon

• Anonyymi

Joka neljäs nainen ja joka kymmenes mies sairastuu johonkin muistisairauteen.

• Anonyymi

Kuulin uutisen toisinpäin
      miehet sairastuu alzhaimeriin useammin kuin nainen,

mikähän pitää paikkansa,

• Anonyymi

Luin lehdestä, että naiset useammin sairastuu, en sitten tiedä, mikä on totuus,
        ja tilastoilla ei ole paljon merkitystä, kun se omalle kohdalle sattuu.
        Luin myös, että nimien unohtelu, kömpelyys ja haparoiva kävely yms. liittyisi
        aivoverisuoniperäiseen muistisairauteen joka johtuu aivoverisuonten rappeutumisesta
        ja kai silloin muutkin verisuonet on rappeutuneet. Se päättyy useimmiten sydänkuolemaan tai
        keuhkokuumeeseen kuolemiseen.

• Makriina2

Minä en katso, että olen saanut altshaimerin, kun en osaa siirtää kuvia kännykästä tietokoneelle, enkä osaa jatkaa niitä eteenpäin, vaikka se on monta kertaa minulle näytetty ja opetettu. Moni muukin tietokoneeseen liittyvä seikka ei mene perille, ja se johtuu siitä, että minulta puuttuu tietokoneiden perustuntemus ja ohjelmointitaito.
      Olen kuitenkin aika hyvin oppinut koneen käytön, vaikka olen sen yksinäni opetellut kantapään kautta.
      Hajamielinen olen, olen ollut aina. Tuhannen kertaa olen etsinyt silmälasejani ja löytänyt ne jostain kummasta paikasta. Tai olen unohtanut tulla tai mennä sovittuna aikana, mutta laskut muistan maksaa ja asiani hoitaa. Ei tarvitse kenenkään minua vielä holhota.
      Kiitos ja ylistys siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. RIP. Tyksin sairaanhoitaja menehtyi.

36 v perusterve Tyksin sairaanhoitaja menehtyi vähän toisen koronarokotteen saatuaan. Ruumiinavausraportti aika karsea. Sisko kertoo asiasta. Ilkkujil
      Maailman menoa
      399
      6146
    2. Mitä ja miksi suomalaiset jännittää?

Taas nähtiin osoitus siitä tuolla Tokiossa kun meidän ukko jännitti kisansa pipariksi. Eihän muut jännitä mitään. He vaan roiski haulikolla naama peru
      Maailman menoa
      244
      3020
    3. Olipa hyvä sarja Sofian salaisuudet

Sofian ulosanti niin miellyttävää kuunneltavaa, toista kuin Maran öö, öö, tota, tota, mmmm, mmmmm. Ja Stefun äitikin oli mukana miesystävänsä kanssa,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      221
      2576
    4. En kaipaa enää "kaivattuani"

Tai siis kaipaan, mutta en voisi kuvitellakaan enää meitä mihinkään suhteeseen. En toivo häneltä yhteydenottoja, enkä myöskään mielellään haluaisi en
      Ikävä
      122
      2196
    5. Sofia naureskelee Nikolle avoimesti

Ilkeä akka https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/23a3e901-b255-4986-acc4-287acedfded6
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1918
    6. Miksi Martina oli niin kamala Sofialle?

Eron tullessa kuitenkin Martina oli kiitollinen, siunattu, onnellinen. Onhan tuo ihan tavanomaista että kaverin mieheen voi rakastua . Rakastuihan Mar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1638
    7. Pääministerin edustussänky?

Helsinkiläisessä puusepänliikkeessä teetetty, tammesta tehty sänky, sängynpäädyt ja senkki ilman patjaa maksoivat 6 553 euroa. Kansliasta oli kerrott
      Maailman menoa
      388
      1391
    8. Sofian huulet muuttuneet hassun näköiseksi

https://aijaa.com/96LPH5 Miten meni Sofia noin niinkuin omasta mielestäsi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      51
      1238
    9. Millaisen siivun Stefun rahasta Sofia saa laukkuina ja vaatteina?

Pitihän se arvata, että Stefu on saanut lisää rahaa kun on ”rakkautta” ilmassa ollut viime päivinä😄 https://www.seiska.fi/kotimaa/stefan-therman-nost
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1205
    Aihe