Tunnista Alzheimerin taudin merkit!

Anonyymi

Tunnista Alzheimerin taudin merkit:
Saman asian kyseleminen monta kertaa peräkkäin.

Tavaroiden jatkuva hukkaaminen, mikä puolestaan synnyttää vainoharhaisuutta (”naapuri käy varastamassa” jne.)

Sanojen ja nimien unohtaminen.

Omatoimisuuden heikkeneminen.

Nähdyn hahmottamisen heikkeneminen.

Hajuaistin heikkeneminen.

Puheentuottamisen vaikeutuminen.

Persoonallisuuden ja käyttäytymisen muuttuminen.

Yleisen toimintakyvyn heikkeneminen.

Huomaa, että stressi ja masennus saattavat aiheuttaa samanlaisia oireita.

Lue lisää: Joka toinen nainen on vaarassa sairastua muistisairauteen, aivohalvaukseen tai Parkinsonin tautiin – näin alennat riskiä

Tutkimuksia ei kannata viivyttää
Lahtonen korosti aiemmassa jutussamme, että jos oireita ilmaantuu, tutkimuksiin olisi hakeuduttava viipymättä.

Alzheimerin taudissa muistin heikentyminen jatkuu koko sairauden ajan. Toistaiseksi kaikki käytössä olevat lääkkeet ovat taudin etenemistä hidastavia, eikä parantavia lääkkeitä ole vielä käytössä.

– Kun diagnoosi saadaan ajoissa, lääkitys pystytään aloittamaan aikaisessa vaiheessa, jolloin voidaan hidastaa taudin etenemistä. Tämän näen kliinisessä työssä kaikkein tärkeimpänä asiana, Lahtonen painotti.

Lähde: Varpu Tavi & Riitta Lahtonen: Muistisairaan selviytymisopas, Docendo, 2019.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muistisairauksia on muitakin kuin Alzheimer.

    • Ennen vanhaan sanottiin, että vanhus on kalkkeutunut ja muisti mennyt.
      Tänä päivänä se ei riitä, pitää löytää taudin nimi.
      Hajamielisyys lisääntyy ajan mukana. Ei se silti mitään muistisairautta vielä merkitse.
      Nimimuisti esimerkiksi voi olla huono nuoruudesta asti.

    • Anonyymi

      On ehdottoman tärkeää tietää, mikä sairaus on kyseessä, että voidaan lääkitä oikein.
      Naapurillani oli väärä diagnoosi ja hänen tilansa huononi lujaa vauhtia,
      eikä lääkityksen korjaaminen enää tilannetta parantanut.
      Nyt hän vain makaa laitoksessa kattoon tuijottaen viimeisiä aikojaan.
      Oikealla lääkityksellä elämä olisi ollut inhimillisempää ja ihmisarvoisempaa.

    • Anonyymi

      Muistisairauksia on useampaa lajia ja useampaa syytä.
      Ihmiset puhuvat vain Alzheimerista, joka on yksi niistä.

    • Anonyymi

      Samat oireet sopivat joihinkin muihinkin sairauksiin,
      mutta tärkeintä on tunnistaa merkit ja lähteä lääkärille.
      Oikeastaan on läheisen tehtävä viedä henkilö lääkärille,
      koska ihminen itse ei aina tunnista oireitaan tai selittelee
      ne parhain päin itselleen,
      kun ei halua uskoa, että on kysymys alkavasta sairaudesta.
      Sairaus on vaikea asia sekä sairastuneelle itselleen että läheisille.
      Onko kellään kokemusta asiasta ?

    • Anonyymi

      Edison oli postissa
      mihin hukkasin lasini? hakee hakee

      pikkutyttö vieressä: ne ovat otsalla

      ai jaa, sehän hienoa, siinähän oikein fiksu pikkutyttö kiitos kiitos

      ei se mitään, isä

    • Anonyymi

      Aloittajan "taudin merkit" ovat jo melko pitkälle edenneen sairauden merkkejä ja seurauksia. Ensimerkit eli etiäiset pitäisi tuntea ja huomata jo paljon aiemmin, koska "aikaisessa vaiheessa" aloitettava lääkitys pitää olla jo ennen noita esimerkkioireita, jotta tautia pystyttäisiin hidastamaan. - Nm. Miten tuntea tuntematon

    • Anonyymi

      Joka neljäs nainen ja joka kymmenes mies sairastuu johonkin muistisairauteen.

    • Anonyymi

      Kuulin uutisen toisinpäin
      miehet sairastuu alzhaimeriin useammin kuin nainen,

      mikähän pitää paikkansa,

      • Anonyymi

        Luin lehdestä, että naiset useammin sairastuu, en sitten tiedä, mikä on totuus,
        ja tilastoilla ei ole paljon merkitystä, kun se omalle kohdalle sattuu.
        Luin myös, että nimien unohtelu, kömpelyys ja haparoiva kävely yms. liittyisi
        aivoverisuoniperäiseen muistisairauteen joka johtuu aivoverisuonten rappeutumisesta
        ja kai silloin muutkin verisuonet on rappeutuneet. Se päättyy useimmiten sydänkuolemaan tai
        keuhkokuumeeseen kuolemiseen.


    • Minä en katso, että olen saanut altshaimerin, kun en osaa siirtää kuvia kännykästä tietokoneelle, enkä osaa jatkaa niitä eteenpäin, vaikka se on monta kertaa minulle näytetty ja opetettu. Moni muukin tietokoneeseen liittyvä seikka ei mene perille, ja se johtuu siitä, että minulta puuttuu tietokoneiden perustuntemus ja ohjelmointitaito.
      Olen kuitenkin aika hyvin oppinut koneen käytön, vaikka olen sen yksinäni opetellut kantapään kautta.
      Hajamielinen olen, olen ollut aina. Tuhannen kertaa olen etsinyt silmälasejani ja löytänyt ne jostain kummasta paikasta. Tai olen unohtanut tulla tai mennä sovittuna aikana, mutta laskut muistan maksaa ja asiani hoitaa. Ei tarvitse kenenkään minua vielä holhota.
      Kiitos ja ylistys siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe