Ulkokanit / sisäkanit...

X-maalaistyttö

No heippati kaikille.

Sellaista olen tässä alkanut mietiskelemään, että kerran ulkona ei saa kaneja pitää talvisin ollenkaan, koska ne jäätyy ja sairastuu ja on laitonta, kuinka sitten on mahdollista, että kun asuin vielä tuolla maalla, kaikilla naapureilla, joilla oli kaneja, ne olivat ulkona kesät talvet, eikä niistä yksikään jäätynyn, sairastunut tai kuollut ja pakkanen puri parhaimmillaan -30'C.

Kaikki ulkokanit olivat itseasiassa paljon terveempiä kuin meidän omat sisäkanit, onhan tietysti joitain rotuja, jotka ovat hentoja, esim joku kääpiökani (joita meilläkin oli tuolloin) sen ymmärrän ettei sellanen pieni taatusti pakkasta kestäisi, mutta muuten...

Huomasin, kun maalta muutin tänne "kaupungin hulinaan", täällä on kaikki kiellettyä ja laitonta. Monet asiat ovat toisin kuin tuolla maalla kotipaikkakunnallani...

Tämä viesti ei ole tarkoituksena aiheuttaa yleistä pahennusta, nostaa kenenkään kiukkua, kerroin vain asiasta omakohtaisella kokemuksella, enkä kenenkään kiusaksi.
Kiitos

8

1559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gegs

tietääkseni pitää kania kesät talvet ulkona, jos on siihen vaadittavat olosuhteet.
      Tiedän pari kasvattajaakin, joiden kanit on 24/7 ulkona. Heillä on hermeliinejä, kääpiöluppia ja jotain jättikaneja (mm ranskanluppaa).

Ja, kääpiökani ei ole rotu. :D Kääpiökaneja ovat hermeliini, leijonanharjas, kääpiöluppa ja pienenlemmikki kanirotu, eli kääpiöjänis. :)
      Katsopa www.kaniyhdistys.com

• *Bruno-kani=)

joo mäkin tiedän että maalla pidetään kaneja ulkona kesät talvet ja niin on mun äitikin nuorena tehnyt.omasta kanistani tulee kyllä sisäkani mutta jos haluaa ja kanilla on läämmin pesä niin miksei sitä voisi ulkona pitää?!? ja niin tottakai se riippuu vähän kanin rodustakin..

• Ei mun tietääkseni ole laitonta pitää kania ulkona, mutta sillä pitää silti olla ihan hyvät oltavat siellä, elin lämmin koppi jne. Ja pitäähän sitä käydä sielläkin hoitamassa.

Asun itse edelleenkin maalla, ja meillä on kissa. Ärsyttää se, kun saarnataan siitä ettei kissoja saisi pitää vapaina ulkona, koska tekevät sitä ja tätä. Tiedän että otan riskin kun päästän hänet ulos, mutta alue jossa asun on kuitenkin aika turvallista (petojen, ihmisten ja liikenteen suhteen). Lisäksi kissani on elänyt terveenä pian 9 vuotta ja on hyvässä kunnossa ja nauttii elämästä. Kaupungissa en uskaltaisi näin tehdä.

Mielestäni kaikkien eläinten, jotka vain pystyvät ulkona elämään, pitäisi saada siellä olla ainakin kesäisin. Kaikki pienimmät jyrsijät eivät talvea kestä, eivätkä kylmiä ilmoja keväällä/syksylläkään, mutta ulkonahan ne on tarkoitettu elämään eikä sisällä! Ei ulkona oloa korvaa mikään määrä liikuntaa ja virikkeitä sisällä, eivät ne ole luonnollisia.

Toivottavasti itse saisin asua sen verran maalla aina, että voisin tarjota eläimilleni mahdollisimman luonnonmukaiset olosuhteet, jotka eivät tosiaan tarkoita häkki/sisäelämää ympäri vuoden.

• belluschka

(pahoittelen kirjoitusvirheistä, olen suomenruotsalainen) nykyään taajamaassa on itse asiassa laitonta pitää kissa vapaana.
        Maalla vapaana oleminen vielä laillista :) (meilläkin kissat vapaana, ovat ulkokissoja (asuvat kanilassa) mutta asumme maalla, olemme siis lailliisia)

• Suurihopea.
        belluschka kirjoitti:

(pahoittelen kirjoitusvirheistä, olen suomenruotsalainen) nykyään taajamaassa on itse asiassa laitonta pitää kissa vapaana.
        Maalla vapaana oleminen vielä laillista :) (meilläkin kissat vapaana, ovat ulkokissoja (asuvat kanilassa) mutta asumme maalla, olemme siis lailliisia)

Tässä puhuttiin KANEISTA, ei KISSOISTA. :D

Mut asiaan, eikais se nyt laitonta ole pitää kania ulkona?? Se on, jos kania pitää ilman mitään koppia ulkona. Mutta jos on kaikki asianmukaset kopit ym, niin mikäs siinä. :)

• Kaniherra
        Suurihopea. kirjoitti:

Tässä puhuttiin KANEISTA, ei KISSOISTA. :D

Mut asiaan, eikais se nyt laitonta ole pitää kania ulkona?? Se on, jos kania pitää ilman mitään koppia ulkona. Mutta jos on kaikki asianmukaset kopit ym, niin mikäs siinä. :)

Kania ei Suomessa saa pitää talvella ulkona. Tai no, saa jos on riittävän lämmintä. Laki vaatii, että kanin pitopaikan lämpötila on 18 - 23°C ja asian voitte tarkastaa lainsäädännöstä:

http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23.html#Liite 5 Jyrsijät ja kaniinit

Tuota jos lukee kuin piru raamattua, niin alkaa kesälläkin on taatusti päiviä, jolloin kanin tulisi olla sisällä.

• Kaniherra
        Kaniherra kirjoitti:

Kania ei Suomessa saa pitää talvella ulkona. Tai no, saa jos on riittävän lämmintä. Laki vaatii, että kanin pitopaikan lämpötila on 18 - 23°C ja asian voitte tarkastaa lainsäädännöstä:

http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23.html#Liite 5 Jyrsijät ja kaniinit

Tuota jos lukee kuin piru raamattua, niin alkaa kesälläkin on taatusti päiviä, jolloin kanin tulisi olla sisällä.

Tähän voisi tietysti vielä lisätä, että kukin kaninomistaja voi varmaan mielessään miettiä missä maailmalla kani elää luonnonvaraisena ja millaiset talvet niissä maissa mahtaa olla. Kertoo kyllä paljon siitä missä olosuhteissa niitä tässäkin maassa tulisi pitää.

Ja jos kani Suomen talvessa selviäisi, niin olettaisin, että muutama karannut kani olisi jo ehtinyt villiintyä tässäkin maassa. Mutta eipä niitä tuolla metsissä kovin paljon vastaan tule.

• Lämmitetty häkki

Ittsellä kääpiluppakorvia vuoden ympäri pihalla ja kyllä pärjää! Pupuilla on toki koppi johna on lämmitys, eli pupujen oma patteri johna on suoja edessä jottei puput polta itteäänsä. Eli niillä on vapaa kulku kalterihäkistä lämmitettyyn koppaan, ja sen lisäksi ne ovat talvet lasitetulla terassilla johon ei siis sada tai tuule.
      Niillä on myös toisessa kodissani tiivis puuhäkki johna on patteri (häkissä on porattu reikä jotta ilma vaihtuu). Kesällä ovelle voi vaihtaa kalterin, tosi näppärä!

Näin ei puput ainakaan palellu vaikka olisi talvet ulkona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3626
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      33
      3006
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2906
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1669
    Aihe