Hei! Aloitin juuri syömään femoston 1/10 tabletteja lähinnä univaikeuksien takia. Minulla ei ole vielä menopaussia, mutta olen 53 v ja oletan, että oireet liittyvät vaihdevuosiin tässä iässä. Onko muita, jotka ovat aloittaneet lääkkeen ennen kuukautisten loppumista? Entä onko auttanut unettomuuteen. Mitä muita vaikutuksia lääkkeestä on ollut?
Lisäksi erityisesti kiinnostaa mihin kellonaikaan otatte lääkkeen? Pitäisikö ottaa aamuisin vai ottaako joku esim. illalla. Onko lääkkeen ottoajalla vaikutusta uneen tai johonkin muuhun?
Tässäpä olikin paljon kysymyksiä. Kiva jos joku viitsisi kommentoida :)
Lisäksi erityisesti kiinnostaa mihin kellonaikaan otatte lääkkeen? Pitäisikö ottaa aamuisin vai ottaako joku esim. illalla. Onko lääkkeen ottoajalla vaikutusta uneen tai johonkin muuhun?
Tässäpä olikin paljon kysymyksiä. Kiva jos joku viitsisi kommentoida :)
Vastaukset 4
Vanhimmat
Minä aloitin myös Femoston 1/10-valmisteella ja minulla oli vielä säännölliset kuukautiset. Ultrassa todettiin, että toinen munasarja oli vaihdevuositilassa. Minulla oli tuolloin jo oireita, pelkästään psyykkisiä. Femoston ei kuitenkaan auttanut erityisesti ja vaihdoin Trisekvensiin. Tällä hetkellä käytän Femoston 2/10:tä ja sen lisäksi geeliä. Otan pillerit aamulla, koska keltarauhashormoonijakso tuntuu aiheuttavan minulle unettomuutta. Se aiheuttaa myös muita epämiellyttäviä psyykkisiä oireita. Jos pystyt nukkumaan, niin keltarauhashormonipilleri kannattaa ehkä ottaa mieluummin illalla, niin vältyt pahimmilta psyykkisiltä oireilta päivällä.
Kiitos vastauksesta :). Joo, enpä tiedä onko näistä pillereistä apua mihinkään omalla kohdallani. Unettomuuteen luulin auttavan, mutta aamuyön heräilyä on edelleen. Täytynee jatkaa jonkin aikaa ja miettiä sitten vaihtoehtoja.
Estrogeeni auttaa vaihdevuosien univaikeuksiin, kunhan annos ja antotapa on sopiva. Ihon kautta annosteltuna on turvallisin. Itse käytän geeliä tuubista ja sopivan annoksen löydyttyä olen nukkunut todella hyvin. Alku oli tosi vaikeaa parin-kolmen tunnin unilla pätkissä, mutta vaihdevuosioireisiin perehtyneen lääkärin huomaan pääatyäni asia korjaantui kokonaan parissa viikossa. Voimia Sinulle ❤️
Kiitos ❤ Täytyy varmaan olla pian lääkäriin yhteyksissä, jos vaikka annoksen säätäminen auttaisi.