Värikalvon tulehdus

iriitti

Onko kellään kokemuksia tästä, kauanko on kestänyt. Itellä jo monia vuosia, syytä ei löytynyt.

8

1909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

      Useinkaan iriitin eli värikalvontulehduksen aiheuttajaa tai syytä ei löydy. On muutamia geenejä, joiden kantajilla iriittejä tulee muita useammin, esim. HLA-B27, mutta näistäkin ihmisistä vain harvoille tulee iriittejä. Iriittipotilaalle esim. tuon tekijän tutkiminen ei tuo paljoa hyötyä - jokainen jolla on kerran ollut iriitti on kohonnut riski sairastua siihen uudelleen eli silloin tuon tekijän toteaminen ei anna mitään lisätietoa.

      Joillakin iriitti tulee vain kerran elämässä, toisilla se taas voi tulla useammankin kerran. Iriittejä voi myös tulla sarjoina, jonka jälkeen se voi taas rauhoittua esim. muutaman vuoden jälkeen.

      Komplikaatioita ei yleensä ole kunhan hoidetaan ajoissa. Rajummissa iriiteissä voi tulla komplikaationa silmänpaineen nousua, mustuaiskiinnikkeitä, harmaakaihia ja harvemmin myös hankalampia komplikaatioita. Yleensä iriitit ovat kuitenkin varsin hyvin hoidettavissa.

      • kysyjä..

        just. Itelläkin oli ensiksi noin 4vuotta, joka parani sitten. Oli poissa 15 vuotta ja tuli uudestaan. Nyt taas vähän sitkeämpi. Mutta pärjäilee hyvin sen kanssa. Päivittäinen tipottelu silmiin on jo rutiinia, joten sen kanssa pärjää kyllä.


      • Anonyymi

        Vältä hajusteita, pesuaineita, shampoota, jossa on homeenestoaineita E216, E214, E218, hoitoaineita ja ihovoiteita! Hajuvedetkin voivat ärsyttää. Soodavesikin käy hiusten pesuun ja omenaviinietikkavesi huuhteluun.


    • The Real J.

      Itselläni on kahdesti ollut iriitti, kerran viime kesänä ja ensimmäistä kertaa sitä edellisenä kesänä. Ensimmäisellä kerralla en tiennyt yhtikäs mitään iriitistä, silmä vain kävi kipeäksi ja valonaraksi, mutta en tehnyt asialle mitään ennen kuin huomasin valkuaisen punottavan pahasti. Lääkärissä diagnosoitiin iriitti ja sain sairaslomalapun ja lääkityksen (mustuaista laajentavia tippoja, lääketippoja ja lääkerasvaa yöksi). Koska en aikaisemmin ollut käyttänyt silmätippoja puhumattakaan siitä rasvasta oli alku melkoista häslinkiä. Lisäksi ilmeisesti oli päässyt tulehdus aika pahaksi, joten lääkitys kesti pitkään. En muista tarkalleen, mutta hoito saatiin lopetettua vasta loppuvuonna, joten useampi kuukausi siinä meni.

      Toisella kerralla huomasin yhdessä vaiheessa kotona, että silmä (sillä kertaa oikea, edellisellä kerralla vasen) alkoi tuntua kipeältä ja valonaralta. Peilistä katsomalla huomasin lievää punoitusta, joten lähdin viipymättä sairaalaan. Diagnoosi jälleen iriitti. Tällä kertaa ilmeisesti se ei ollut päässyt niin pahaksi koska tunsin taudin ja osasin heti oireiden ilmettyä lähteä sairaalaan. Myös lääkityksen käyttö sujui paremmin kun oli siitä jo aikaisempaa kokemusta. Tämä tapaus hoitui huomattavasti nopeammin, mutta kyllä sekin taisi kuukauden-pari kestää.

      Ilmeisesti hoidon kestossa on vaikutusta sillä kuinka pahaksi tulehdus on päässyt. Jos tulehdus on kovin paha voi hoito kestää hyvinkin pitkään, mutta jos hoidon aloittaa aikaisessa vaiheessa pääsee paljon helpommalla.

      Ensimmäisellä kerralla lääkäri mainitsi yhdeksi mahdolliseksi tekijäksi reuman. Itselläni on diagnosoitu sidekudosreuma jo 7-vuotiaasta, joskin se pysyy lääkityksellä hyvässä kuosissa.

      • Iiris

        Vaimolla on eka iriiti. Silmä tuli alkuviikosta kipeäksi, punoitti, oli valonarka ja vuotava. Terveyskeskusksessa käytiin ja kun ei sidekalvontulehdukseen määrätty lääke tehonnut, mentiin uudestaan. Keskiviikkona tuli lähete silmäläkärille ja sieltä tippoja tunnin välein, rasvaa yöksi ja laajentavia tippoja. Sairaslomaa viikoksi. Ehkä silmän väri on tässä kolmen päivän aikana vähän rauhoittunut, mutta kipeä se on edelleen. Siksi minä kirjoitan, kun vaimo ei itse voi katsella tietokoneen ruutuun päinkään.

        Sitä tuossa pohdimme, että kuinka kauan tämä yleensä kestää ennen kuin hoito alkaa tehota? Ja kuinka kauan joutuu yleensä olemaan pois töistä?


      • The Real J.
        Iiris kirjoitti:

        Vaimolla on eka iriiti. Silmä tuli alkuviikosta kipeäksi, punoitti, oli valonarka ja vuotava. Terveyskeskusksessa käytiin ja kun ei sidekalvontulehdukseen määrätty lääke tehonnut, mentiin uudestaan. Keskiviikkona tuli lähete silmäläkärille ja sieltä tippoja tunnin välein, rasvaa yöksi ja laajentavia tippoja. Sairaslomaa viikoksi. Ehkä silmän väri on tässä kolmen päivän aikana vähän rauhoittunut, mutta kipeä se on edelleen. Siksi minä kirjoitan, kun vaimo ei itse voi katsella tietokoneen ruutuun päinkään.

        Sitä tuossa pohdimme, että kuinka kauan tämä yleensä kestää ennen kuin hoito alkaa tehota? Ja kuinka kauan joutuu yleensä olemaan pois töistä?

        ...ilmeisesti aika lailla siitä kuinka aikaisessa vaiheessa hoito aloitetaan. Itselläni ei ole lääkärin koulutusta, joten voin puhua vain omasta kokemuksestani. Ensimmäisellä kerralla lääkärillä käynti viivästyi kun en tiennyt värikalvon tulehduksesta ja sen seurauksena kesti kuukausia ennen kuin saatoin lopettaa lääkityksen. Toisella kerralla kävin lääkärillä heti kun oireet alkoivat tuntua ja se parantui huomattavasti nopeammin.

        Jos lääkityksen ottaa säntillisesti ja välttää rasitusta pahin vaihe mennee ohi parissa viikossa, ainakin muistelen itselläni olleen niin. Lääkitystä joutuu käyttämään mahdollisesti pitkäänkin, mutta pahin vaihe ei kestäne pitkään. Itse käytin pahimman vaiheen aikana käytännössä koko ajan aurinkolaseja häikäisyn välttämiseksi.


      • kokemusta
        The Real J. kirjoitti:

        ...ilmeisesti aika lailla siitä kuinka aikaisessa vaiheessa hoito aloitetaan. Itselläni ei ole lääkärin koulutusta, joten voin puhua vain omasta kokemuksestani. Ensimmäisellä kerralla lääkärillä käynti viivästyi kun en tiennyt värikalvon tulehduksesta ja sen seurauksena kesti kuukausia ennen kuin saatoin lopettaa lääkityksen. Toisella kerralla kävin lääkärillä heti kun oireet alkoivat tuntua ja se parantui huomattavasti nopeammin.

        Jos lääkityksen ottaa säntillisesti ja välttää rasitusta pahin vaihe mennee ohi parissa viikossa, ainakin muistelen itselläni olleen niin. Lääkitystä joutuu käyttämään mahdollisesti pitkäänkin, mutta pahin vaihe ei kestäne pitkään. Itse käytin pahimman vaiheen aikana käytännössä koko ajan aurinkolaseja häikäisyn välttämiseksi.

        Itellä ollut noin 4 vuotta nyt, pärjäilee neutraaleilla fml-tipoilla, kestää tietokonettakin katsoa. Eka kerran tuli noin 25 vuotta sitten, oli pois välillä noin 15 vuotta, nyt neutraalina, eikä paljon haittaa. Alussa tosin ekan jakson aikana kipeänäkin, paranee kyllä sille asteelle, ettei häiritse vaikka onkin päällä. Tehdään yleensä selkärankareumakokeet, jotta varmistetaan ettei siellä ole mitään. Itellä ei ulkoista syytä löydy, joten sikäli helppoa. Aikas monella tämäkin silti on. Joten kyllä sen kanssa pärjäilee, näkökin pysynee samana silti.


      • tytteli
        kokemusta kirjoitti:

        Itellä ollut noin 4 vuotta nyt, pärjäilee neutraaleilla fml-tipoilla, kestää tietokonettakin katsoa. Eka kerran tuli noin 25 vuotta sitten, oli pois välillä noin 15 vuotta, nyt neutraalina, eikä paljon haittaa. Alussa tosin ekan jakson aikana kipeänäkin, paranee kyllä sille asteelle, ettei häiritse vaikka onkin päällä. Tehdään yleensä selkärankareumakokeet, jotta varmistetaan ettei siellä ole mitään. Itellä ei ulkoista syytä löydy, joten sikäli helppoa. Aikas monella tämäkin silti on. Joten kyllä sen kanssa pärjäilee, näkökin pysynee samana silti.

        Oli helpottava lukea, että muillakin on tälläsiä ongelmia. Kyllähän iriitin kanssa pärjää, mutta välillä on sellanen olo, että en jaksa enää yhtään!

        Mulla on ollut nyt yli kolme vuotta iriitti oikeessa silmässä. Kerran olen ollut kolme viikkoa ilman tippoja, mutta muuten koko ajan kortisoonia enemmän tai vähemmän on täytynyt käyttää. Ongelmana on ollut se, että muutama tulehdussolu aina jää, eikä ne lähde millään... Noin kerran puolessa vuodessa on kyllä näyttänyt ihan terveeltä, mutta yleensä soluja tulee pian uudestaan ennen, kun ehdin kokonaan lopettaa lääkitystä!
        Nyt se on keväällä pahentunut aika pahaksi! Just kävin lääkärissä.

        Joo, mitään syytä ei mullakaan ole löydetty. Olen kyllä miettinyt, että mulla oli sillon eka kerralla sen tullessa varmaan tosi kova ylikunto... Eli elimistö oli varmaan ihan seis, olen päätellyt, että jospa se väsymys sitten tuli ulos iriittinä, koska se iski heti, kun lepäsin pari päivää...

        En tiiä, miten muilla on, mutta mulla ainakin silmä vaikuttaa sosiaaliseen elämään. Oon jotenkin paljon epävarmempi, eikä huvita niin olla ihmisten kanssa tekemisissä, jos silmä on pahannäkönen. Ja eipä mulla ole kyllä ollut poikakaveriakaan tän kolmen vuoden aikana...

        Mutta ehkäpä tämä mullakin joskus lähtee vähäksi aikaa pois, kun muillakin tuntuu välillä olleen vuosia poissa. Tuli taas toiveikkaampi olo!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe