Mitä asioita olet ihmetellyt?

Anonyymi

Varmaankin olet lapsena ja/tai aikuisena ihmetellyt eri asioita. Minä olen matkoilla ihmetellyt, miksi hotellien aamupala-aika on liian aikaisin. Ja vuosikymmeniä sitten kouluikäisenä/opiskeluikäisenä ihmettelin sellaisia ihmisiä, jotka kertoivat saman jutun monta kertaa. Tässä iässä toki ymmärrän heitä paremmin kuin nuorena ymmärsin.
Terveisin: Puolireuho

112

1025

Vastaukset 112

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen jo kauan ihmetellyt autoilijoita, jotka eivät käytä vilkkua, vaikka kääntyvät.

• Anonyymi

Minä taas olen ihmetellyt autoilijoita jotka eivät edes osu parkkiruutuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyöräteiden päälle on helpompi huonon ajajan tähdätä ja jättää siihen parkkiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Parkkiruutuun ajaminen ei ole aina helppoa. Tästä asiasta ei kannata viisastella.

• Anonyymi
        Jälkkäri-istuja kirjoitti:

Parkkiruutuun ajaminen ei ole aina helppoa. Tästä asiasta ei kannata viisastella.

Kyllä se on helppoa. Jos ei osaa, niin ei pitäisi olla ratain takana ollenkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa harjoitella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmankos olenkin saanut jo monta lappua tuulilasiin, että kannattaisi opetella ajamaan parkkiruutuun, eikä sinne päin.
        Onneksi tänään tarvitsee hyvin harvoin mennä kaupunkiin pieniin parkkiruutuihin,
        menen isoihin marketteihin kaupungin laitamille väljille parkkipaikoille, siellä voi ajaa just niin kuin osaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmankos olenkin saanut jo monta lappua tuulilasiin, että kannattaisi opetella ajamaan parkkiruutuun, eikä sinne päin.
        Onneksi tänään tarvitsee hyvin harvoin mennä kaupunkiin pieniin parkkiruutuihin,
        menen isoihin marketteihin kaupungin laitamille väljille parkkipaikoille, siellä voi ajaa just niin kuin osaa.

Pitää sielläkin osua niiden parkkiruudun viivojen väliin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun neljä autoa eivät ole osuneet, niin tarvitaan vain yksi osumaton. Ja se osumaton ei ehkä ole enää siinä rivissä.

• Anonyymi

Eilen ihmettelin, miksi osa JUSSI-Gaalan osallistujista oli pöydissä ja muuallakin ilman maskia. Oli sovittu/näin haastattelun, jossa kerrottiin turvajärjestelyistä ja ehdottomasta maskipakosta.

• Anonyymi

Turkey -sanaa olen kovasti paljon miettinyt.
        Se käännetään joko kalkkunaksi tai Turkiksi suomeksi.
        Turkki taas voi olla Suomessa karvainen takki, aito tai keino.
        Ostin kalkkunaleikettä, en tykkää.
        Mulla on ihana Frritalan kelsi, mutta untsikkaan verrattuna painaa ja painaa.
        Turkkia ei oikein uskalla käyttää, jos joku tulee ja spray:aa ja hehän eivät ole mitään ruiskumaalaritaiteilijoita.
        Saahan siitä aikanaan lämpimän peffanalusen, jos palastelee takin.
        Turkissa olen käynyt ja tykännyt ruuasta saunaan.
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Turkey -sanaa olen kovasti paljon miettinyt.
        Se käännetään joko kalkkunaksi tai Turkiksi suomeksi.
        Turkki taas voi olla Suomessa karvainen takki, aito tai keino.
        Ostin kalkkunaleikettä, en tykkää.
        Mulla on ihana Frritalan kelsi, mutta untsikkaan verrattuna painaa ja painaa.
        Turkkia ei oikein uskalla käyttää, jos joku tulee ja spray:aa ja hehän eivät ole mitään ruiskumaalaritaiteilijoita.
        Saahan siitä aikanaan lämpimän peffanalusen, jos palastelee takin.
        Turkissa olen käynyt ja tykännyt ruuasta saunaan.
        Beng

Kelsiturkit olivat viime vuosisadalla arvossaan, hyviä ja lämpimiä pakkasella.
        Nyt niitä näkee kirppareilla myynnissä 20€ , vaikka hurjassa alennustilassa ja alennusmyynnissä ovat naisten oikea turkit jopa minkkiturkkeja nänyt alle sadan euron.
        Njo, tietty varottava kettutyttöjä ynnä muita anarkomielisiä valopäitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kelsiturkit olivat viime vuosisadalla arvossaan, hyviä ja lämpimiä pakkasella.
        Nyt niitä näkee kirppareilla myynnissä 20€ , vaikka hurjassa alennustilassa ja alennusmyynnissä ovat naisten oikea turkit jopa minkkiturkkeja nänyt alle sadan euron.
        Njo, tietty varottava kettutyttöjä ynnä muita anarkomielisiä valopäitä.

Tiedän.
        Kovin surullista.
        Minä en tuosta omastani luovu. Se on kaunis.
        Joskus lampaina laiduntanut ja siniseksi värjätty, mutta sen verran pitkä, että pitää liikkua bussista tai junasta pois kuni prinsessa helmoista pidellen.
        Minkeistä en ole ollut koskaan innostunut. Eläviltään karkulaisia olen nähnyt. Ne ovat petoja luonnossa.
        Ja aikanani työpaikalla seurasin kilpailua: ensin pikkupalainen, sitten isopalainen.
        Hei. Ja työmatkatakkina!
        Kuka tahansa olisi voinut ja voi ostaa, jos pitää tavoittelemisen arvoisena. Nyt niin pasee.
        Arvoissakin on oikkuja.
        Beng

• Lapsena ihmettin aina, että kuinka ihmeessä mummot olivat niin vanhoja ja äitikin oli aika vanha ja jopa naapurin tyttö kun oli kaksvitonen oli jo aika vanha.
      Mietin minkälaiste heidän elämänsä on, varmaan aika tylsää ja jopa kurjaa.

No nyt olen itse tässä mummojen iässä, niin ihmettelen sitä, että kuinka ihmeessä silloin tyttösenä en osannut kuvitella kuinka mukavaa ja rikasta näin
      mummo ikäisenä elämä voi olla.

• Anonyymi

Parikymppisenä oli jo niin aikuista, että !
        Viiskymppiä yli olivat toinen jalka haudan äärellä.
        Nyt kakskymppinen on, miten sen nätisti sanois!?

• Monia asioita olen ihmetellyt, enkä kerro kaikkia, koska tulisi hurjan pitkä kertomus.
      Muutama asia vain:
      - Kouluikäisenä ihmettelin, kun eräs n. 11-vuotias poika poistui kaupasta niin, ettei sanonut kiitos eikä näkemiin.
      - Nykyään ihmettelen, miksi kauppakeskuksissa vessat on piilotettu niin, että en meinaa niitä löytää.
      - Ihmettelen myös, miten jotkut onnistuvat tuhlaamaan rahaa niin, ettei mitään jää säästöön.
      - Ihmettelen myös, miksi junasta ei voi nykyaikana ostaa matkalippua ihan oikealla rahalla.

• Anonyymi

Sinulla Jälkkäri istuja niin hyvät jutut, että saisit kertoa enemmänkin. Kiitos.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla Jälkkäri istuja niin hyvät jutut, että saisit kertoa enemmänkin. Kiitos.

Hän kertoo juttujaan nuukasti.

• Anonyymi

Ihmettelen, miksi Liisa on mennyt Ihmemaahan? Onko hän siellä vieläkin?

• Anonyymi

Liisa nauttii edeleenv ihme tatistaan, joten Liisan annettakoon tehdä sitä edelleen. Liisa kun on päässyt metsästään pois.

• Anonyymi

Opiskeluaikana olin kesätöissä huolintaliikkeen varastossa, ja ihmettelin, kun siellä oli muutamia jätkiä, jotka jatkuvasti syljeskelivät.

• Anonyymi

Kuulostaa epäsiistiltä touhulta.

• Anonyymi

Olen ihmetellyt sitä, että Suomen kaltaisessa koulutuksen huippumaassa on niin paljon ihmisiä, joiden maailmankuva tuntuu olevan kuin Jukolan veljeksillä. Peruskoulun oppimäärän sisäistäminenkin on useilta nettisankareilta jäänyt toteutumatta. Tiedepalstoilla näitä on niin, että päät yhteen kolkkaa kaatamassa milloin suhteellisuusteoriaa, milloin kosmologiaa tai evoluutioteoriaa.

• Anonyymi

Ihmettelen, miksi meillä on niin paljon maahanmuuttajia sosiaaliturvien varassa? Eikö heitä ole saanut koulutettua ja työllistettyä, vai eivätkö he vaan halua? On, totta kai, suomalaisiakin samassa tilanteessa.

• Anonyymi

Joillakin huippukoulutuksen saaneilla on lähinnä tenttiin lukemisen taito, mutta tenttikirjojen ulkopuolinen elämä on aivan vierasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joillakin huippukoulutuksen saaneilla on lähinnä tenttiin lukemisen taito, mutta tenttikirjojen ulkopuolinen elämä on aivan vierasta.

Tällaisia "propellipäitä" on muutama tullut vastaan. Tietyllainen älykkyys on heillä ylivoimaista mutta taas toisenlainen "älykkyys" puuttuu heiltä täysin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin - työelämään mennessä voi tenttimenestyjillä olla melkoinen yllätys, kun työelämässä pitää osata puhua.

• Anonyymi

Olen kummastellut, kun nykyään ei meinaa löytää mistään jonkun firman tai yhdistyksen PUHELINNUMEROA. Jos asioi vain netissä, on niinkuin asioisi kummitusten kanssa...

• Anonyymi

Olen tuollaiset puhelinnumerot kyllä onnistunut löytämään ja juurikin netistä.

• Anonyymi

Ihmettelen omakehutyyppejä.

• Anonyymi

Minä jätän omakehutyypit omaan arvoonsa.

• Anonyymi

Ihmettelen, niin paljon, etten viitsi lista kuin yhden; ihmisten kateuden

• Anonyymi

Ihmettelen, miksi renkaiden ilmaaja särjetään monta kertaa renkaiden vaihdon aikana. Eikö voi ymmärtää, että se letku ei riitä jos jättää auton liian kauas laitteesta eikä se letku veny vaan mittari irtoaa. Se on sitten siinä mittaukset.

• Monia vuosia sitten eräässä paikassa jouduin ihmettelemään, kun yksi tyyppi kysyi, saako hän kokeilla minun silmälaseja. Annoin hänen kokeilla voimakkaita miinuslinssi-silmälasejani. Hän kokeili, ja pelästyi, ja huusi, että miten joku voi pitää tällaisia silmälaseja ! No, sittenpä oli hänen vuoronsa ihmetellä...

• Anonyymi

Minulla taas jäi töissä ollessani kerran (?) rillit kotiin.
        Ystävällisesti työkaverini tarjosi varalasejaan lainaksi. Eri hionnat! Minulle tuli merisairasolo.
        Ostin apteekista varalasit työpöytäni laatikkoon.
        Tästä pukkaa uutta ihmetyksen aihetta: minulla on monet sangat; ihmettelen miksei niihin saa pelkkiä uusia linsseja. Saan mitä kummallisempia selityksiä.
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ystävällisesti työkaverini tarjosi varalasejaan lainaksi. Eri hionnat! Minulle tuli merisairasolo.
        Tästä pukkaa uutta ihmetyksen aihetta: minulla on monet sangat; ihmettelen miksei niihin saa pelkkiä uusia linsseja. Saan mitä kummallisempia selityksiä.
        Beng

Käy optokolla Tallinnassa sankojesi kanssa (ei sankkojen eli ämpäreiden), koska uskon, että sieltä löytyisi apu linssien saamiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käy optokolla Tallinnassa sankojesi kanssa (ei sankkojen eli ämpäreiden), koska uskon, että sieltä löytyisi apu linssien saamiseen.

Kommannes sangollista sankoja.
        Beng
        Katselin Mr. Googlen kuvia mustasta aukosta.
        Jotkyt kuvat näyttivät valtavalta silmältä; iso iiris ja mustuainen.
        Sitten oli kuvia, missä kuin hurrikaani työntyisi mustuaiseen: mistä ne värit tulevat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommannes sangollista sankoja.
        Beng
        Katselin Mr. Googlen kuvia mustasta aukosta.
        Jotkyt kuvat näyttivät valtavalta silmältä; iso iiris ja mustuainen.
        Sitten oli kuvia, missä kuin hurrikaani työntyisi mustuaiseen: mistä ne värit tulevat?

Kierrätä.

Ajoittain on kampanjoita, missä keräillään vanhoja silmälaseja jonnekin umbabunbaan. Jos on paljon erilaisia laseja, kohtuusopivatkin saattaa tarvitsevalle löytyä. Käyttäähän monet suomessakin lukulaseina tiesmitä euron huoltsikkarillejä.

Klasikaupat myy laseja, mieluiten pakettina. Mulla käsitys, linssien hinnat kilpailtu tasaisen alas, joten pokista pitäis katteita saada. Kalliimpiin merkkipokiin kyllä kannattais alkaa "neuvottelemaan" uudet linssit, kyllä sen pitäis onnistua kuitenkin. Mutta net linssit ei sitten ole tarjoushintaiset.

Itellä vahvuudet olleet suunnalleen stabiilit, joten rillejä vaihtanut harvakseen, siis silloin, kun pokat menneet hajalle. Ja joskus tilauttanut kalliisiin pokiin varasangan, joka vaihdettu. Noh, ehkä se sanka maksoi enenpi, kuin tarjouspokat.....

Itellä tallessa muutamat varalasit, ei hajuakaan, minne muut aikojen kuluessa hävinneet. Mutta en keräile niitä, kuten en keräile vanhoja kännyköitäkään. Kiertoon vaan ylimääräiset, prilleille olemassa uusiokäyttöä.

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kierrätä.

Ajoittain on kampanjoita, missä keräillään vanhoja silmälaseja jonnekin umbabunbaan. Jos on paljon erilaisia laseja, kohtuusopivatkin saattaa tarvitsevalle löytyä. Käyttäähän monet suomessakin lukulaseina tiesmitä euron huoltsikkarillejä.

Klasikaupat myy laseja, mieluiten pakettina. Mulla käsitys, linssien hinnat kilpailtu tasaisen alas, joten pokista pitäis katteita saada. Kalliimpiin merkkipokiin kyllä kannattais alkaa "neuvottelemaan" uudet linssit, kyllä sen pitäis onnistua kuitenkin. Mutta net linssit ei sitten ole tarjoushintaiset.

Itellä vahvuudet olleet suunnalleen stabiilit, joten rillejä vaihtanut harvakseen, siis silloin, kun pokat menneet hajalle. Ja joskus tilauttanut kalliisiin pokiin varasangan, joka vaihdettu. Noh, ehkä se sanka maksoi enenpi, kuin tarjouspokat.....

Itellä tallessa muutamat varalasit, ei hajuakaan, minne muut aikojen kuluessa hävinneet. Mutta en keräile niitä, kuten en keräile vanhoja kännyköitäkään. Kiertoon vaan ylimääräiset, prilleille olemassa uusiokäyttöä.

=DW=

Menee jotenkin näin: linssit tilataan jostain maailman linssipörssistä ja hiotaan Virossa. Kehykset sitten tulevat, mistä vain. Se on sellainen kaikenmaailman synteesi.
        Toki harvoja sellaisia kotimaisia putiikkeja, missä itse hiotaan. Tässä käpykylässä on yksi.
        En ole testannut.
        Beng

D.W. Oletko yhtään syventynyt muistaan aukkoon? Onko herättänyt ihmetystä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Beng

Kyllä onnistui linssien asennus äitini seitkytluvun pokiin, mutta takuita ei annettu. Kestäneet jo viitisen vuotta. Maksoi saman kuin linssit pokilla. Käytössä juuri nytkin.

Korppis

• Anonyymi kirjoitti:

Beng

Olen eräässä optikkoliikkeessä saanut muutamia vuosia sitten vanhoihin kehyksiin uudet linssit. Tosin tiedän, että on joitakin optikkoliikkeitä, joissa ei suostuta kyseiseen asiaan.
        Sen sijaan optikko todellakin höpöttää kaikenlaisia selittelyjä.

• Anonyymi
        Jälkkäri-istuja kirjoitti:

Olen eräässä optikkoliikkeessä saanut muutamia vuosia sitten vanhoihin kehyksiin uudet linssit. Tosin tiedän, että on joitakin optikkoliikkeitä, joissa ei suostuta kyseiseen asiaan.
        Sen sijaan optikko todellakin höpöttää kaikenlaisia selittelyjä.

Onnistui vanhoihin sankoihin laitattaminen. Onnistuin ikävä kyllä kadottamaan ne jo.
        Viikon ilo. Eikä harmainta muistikuvaa, mihin viimeksi laitoin ne ei-kotona.
        Priimalasit onneksi olivat kotona.
        Beng

• Anonyymi

Äiti puhui aina, että on nenä solmussa, kun ruoka ei maittanut. No ei veny solmuun ilman raakaa väkivaltaa. Niepassa toki nenä voi olla, mutta ei taivu.

Serkkuni kuvailee ihmisiä, että heillä on naama nutturalla. Aika vaikeeta sekin. Toisaalta, miksi nuttura on jotenkin negatiivista. Jos esim. pesee vessan pyttyä. Pitkät hiukset on paljon kätsympää koota nutturalle, kuin tehdä vessaharja ponihännästä. Hellekeleilläkin sanoisin, että hiusten kokoaminen kääröksi päälaelle on aika kätsä toimiva ratkaisu.

Onko nutturassa jotain negatiivista ja pahaa? Vai liittyykö se jotenkin Niskavuoren vanhan emännän aikoihin. On nimittäin tota tukkaa tonne persauksiin asti, ja tulis aika kalliiksi käydä kerran kuukaudessa kampaajalla tyyliä ylläpitämässä, kun se tukka kasvaa, kasvaa ja kasvaa about 2-3 senttiä/kk.

• Anonyymi

Nuttura sopii monille erittäin hyvin.

• Anonyymi

Ihmettelen kun kunnon yöpaidat ovat kaupasta loppuneet, ne joita vävy sanoi erotiikantappo-yöpaidoiksi. Sain tyttäreltä heti kaksi, kun lakkasi käyttämästä.
      100 % puuvillaa, nilkkoihin asti, kainalot tarpeeksi alhaalla ja tarpeeksi leveä, ettei tunnu mistään ahtaalta, kaula-aukko sen verran iso, ettei kurista, hihat pitkät tai ainakin kyynärpäästä vähän alaspäin.
      Nyt olen käynyt viidessä kaupassa, ei ole löytynyt. Kaikenlaisia sekotus-retaleita on pilvin pimein.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kärkkäisellä on jotakin asuja?

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/pukeutuminen-24168501/naisten-vaatteet-24195501/naisten-alusvaatteet-24406501/yoasut-ja-pyjamat-24905501

Osuuko olemukseen?

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/trofé-naisten-yopaita-2371136842385695

Naisten kaunis printtikuvoinen yöpuku. 3/4-osa hihat, pitsisomisteet pääntiellä ja kädenteillä. Materiaali 100% bambu.

Tämä voisi olla, jos bambu on puuvillan veroista?? Pituutta ei sanota, mutta hihoista päätellen näyttää pitkältä. Pitäsi olla n. 135 cm minulla, että yletyisi nilkkoihin.
        Kiitos!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/trofé-naisten-yopaita-2371136842385695

Naisten kaunis printtikuvoinen yöpuku. 3/4-osa hihat, pitsisomisteet pääntiellä ja kädenteillä. Materiaali 100% bambu.

Tämä voisi olla, jos bambu on puuvillan veroista?? Pituutta ei sanota, mutta hihoista päätellen näyttää pitkältä. Pitäsi olla n. 135 cm minulla, että yletyisi nilkkoihin.
        Kiitos!

Haluan sitten tulla katsomaan istuuko se paituli hyvin vai menikö valinta vikaan :DDD

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluan sitten tulla katsomaan istuuko se paituli hyvin vai menikö valinta vikaan :DDD

Tästä tulikin mieleen kun parisuhteemme oli ihan uusi, oltiin vasta kävelty yhdessä ja varovasti tutustuttu. Pyysin häntä makutuomariksi kun ostin Sokokselta tyylikkään liituraita-housuasun. Hän innostui valtavasti, otti tosissaan tuomariutensa, kuin räätäli nyki sormella vyötäröä, kiristääkö, laittoi rintanapin kiinni ja auki, onko siinä riittävästi tilaa, käpäili hartioitani, reisin kohdalta näpräsi myötenmenevyyttä. Ja puhui kuin puuropata.
        Ensin säikähdin että joku kähmijätyyppi, mutta sitten huvittuneena huomassin ettei tippaakaan lähentelyä. Myöhemmin tajusin vielä paremmin käytöksensä, oli logistiikka-esimies, erittäin järjestelmällinen ja kaikilla tavaroilla oli kodissaan just niiden mahduttava paikka.
        Sinä Eilen 19:26, ettet sanoisi kuin vävy, erotiikantappoyöpaidaksi.

• Anonyymi

Eiköhän se hotellien varhainen aamupala- aika juonna sieltä kun hotelleissa asui aikaisin töihinsä lähteviä ihmisiä jotka halusivat jotain purtavaa ennen työpäiväänsä. Hotellit syntyivät alkuun tuollaisesta käytännön tarpeesta ja turismi on tullut myöhemmin, turistien on niin vaikea asioita ymmärtää...

• Kun olen turistina jossakin, niin en mielelläni haluaisi yöuneni lyhenevän liian varhaisesta aamupalasta johtuen.

• Anonyymi

Ihmisiä, jotka tulee kaikkien kans toimeen. Ainakin niin sanovat.

• Anonyymi

Ihmettelen, miten helppo kirjoittaa anonyyminä.

• Anonyymi

Päätit oikein kokeilla...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päätit oikein kokeilla...

Sama minulla, kesti kauan opetella kirjoittamaan anonyymina kun ennen piti keksiä nimimerkkejä solkenaan, itselläkin tuhansia.
        Mutta nyt tämä alkaa sujua.

- ei allekirjoitusta -

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama minulla, kesti kauan opetella kirjoittamaan anonyymina kun ennen piti keksiä nimimerkkejä solkenaan, itselläkin tuhansia.
        Mutta nyt tämä alkaa sujua.

- ei allekirjoitusta -

Nyt.
        Jätteet energiaksi.
        Loppujen lopuksi hirveä duuni tämä lajittelu.
        Muovipakkaukset: pesasu, jos niissä on ollut laihaa tms., muovirasiat pesasu, jos siinä on ollut vaikka piparjuuripunajuuriraastetta, leipäpussit (pienet) pitää ravistaa murenista, samppoo ja saippuaputelit pitää saada tod. tyhjiksi.... ja silputa lopuksi tuhannen p:n päreeksi, etteivöt m i n u n jätteeni näytä koko laaria.
        Pahvirasiat: sama show.
        Lasi: sama show.
        Peltipurkit: sama show.
        Huomautuslappu jätekatoksessa, että pitää jätteiden olla siistejä.
        Monenko vesikuution verran. Hiton vihreetä.
        Roskikset ovat todella rähjäisiä.
        Teen työn.
        Maksan vastikkeessa jätteodenkuljetusmaksua.
        Nonniin.
        Jätefirma veloittaa: saa tuloja.
        Jätefirma kirjaa bensat, leasingautot, kuljettajien palkat kuluksi.

Raaka-aineesta ei makseta mitään.
        Tooki sitä pitää jatkokäsitellä vähän.

Sitten firma energialaskuttaa.

Jokin tässä mättää. Ihmettelen.

Minä olen ikään kuin alihankkija.
        Ostaessani maksan pakkauksesta myös itse sisällön lisäksi.

Beng
        Nyt pitäisi ruokajätteetkin eritellä. Mulle ne ovat sekaa. Hmmm.
        Mätänkö kaikk' yhteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt.
        Jätteet energiaksi.
        Loppujen lopuksi hirveä duuni tämä lajittelu.
        Muovipakkaukset: pesasu, jos niissä on ollut laihaa tms., muovirasiat pesasu, jos siinä on ollut vaikka piparjuuripunajuuriraastetta, leipäpussit (pienet) pitää ravistaa murenista, samppoo ja saippuaputelit pitää saada tod. tyhjiksi.... ja silputa lopuksi tuhannen p:n päreeksi, etteivöt m i n u n jätteeni näytä koko laaria.
        Pahvirasiat: sama show.
        Lasi: sama show.
        Peltipurkit: sama show.
        Huomautuslappu jätekatoksessa, että pitää jätteiden olla siistejä.
        Monenko vesikuution verran. Hiton vihreetä.
        Roskikset ovat todella rähjäisiä.
        Teen työn.
        Maksan vastikkeessa jätteodenkuljetusmaksua.
        Nonniin.
        Jätefirma veloittaa: saa tuloja.
        Jätefirma kirjaa bensat, leasingautot, kuljettajien palkat kuluksi.

Raaka-aineesta ei makseta mitään.
        Tooki sitä pitää jatkokäsitellä vähän.

Sitten firma energialaskuttaa.

Jokin tässä mättää. Ihmettelen.

Minä olen ikään kuin alihankkija.
        Ostaessani maksan pakkauksesta myös itse sisällön lisäksi.

Beng
        Nyt pitäisi ruokajätteetkin eritellä. Mulle ne ovat sekaa. Hmmm.
        Mätänkö kaikk' yhteen.

Mutta ihmettelepäs vähän ihmettelysarjasi jatkoksi sellaista, että eräs kaupunki eteläisessä suomessa, ehkä maan suurin kaupunki (!) ottaa talteen lämpöä viemäriverkostonsa jätevesistä, siirtää sen kaukolämpönä kuluttajille ja laskuttaa siitä kuten kaikesta kaukolämmöstä. Siis ensin asukas tai ehkä taloyhtiö kokonaisuutena tms. maksaa sähköstä tehdessään lämmintä käyttövettä ja maksaa syödessään ruokaa jonka sitten sulaneena tuuppaa lämpimänä vessanpytystä alas ja matkan varrella sieltä otetaan lämpö talteen. Kuka tässä onkaan "alihankkija"?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta ihmettelepäs vähän ihmettelysarjasi jatkoksi sellaista, että eräs kaupunki eteläisessä suomessa, ehkä maan suurin kaupunki (!) ottaa talteen lämpöä viemäriverkostonsa jätevesistä, siirtää sen kaukolämpönä kuluttajille ja laskuttaa siitä kuten kaikesta kaukolämmöstä. Siis ensin asukas tai ehkä taloyhtiö kokonaisuutena tms. maksaa sähköstä tehdessään lämmintä käyttövettä ja maksaa syödessään ruokaa jonka sitten sulaneena tuuppaa lämpimänä vessanpytystä alas ja matkan varrella sieltä otetaan lämpö talteen. Kuka tässä onkaan "alihankkija"?

Oho. Oho.
        Ei voi muuta kuin hirmiän kauhian kamalasti ihmetellä.
        Tuossakin on selvä alihankkijan hyväksikäyttö kyseessä.
        Mitähän kuluttaja-asiamies sanoisi? Ulottuvatko hänen lonkeronsa viemäriverkkoon?
        Beng

• Anonyymi

Ihmettelen, että miksi jonkun ihmisen on pitänyt seurata ja ilkeillä palstakirjoituksiani monta vuotta.

Ja samaan musteeseen mietin, että mitä vaikutuksia voikaan saada aikaan lahjonnalla.

• Anonyymi

Ystävyyden ainakin, sillä lahjat kelpaa aina.

• Anonyymi

Minä olen ihmetellyt miksi ne vihateot kuten murhat, kaulojen katkomiset ja raiskaukset johtavat siihen "vihapuheeseen" josta joutuu syytetyksi?

• Anonyymi

Minä olen lisäksi ihmetellyt miksi suomalaiset kuvittelevat että ihmiset ovat kaikkialla samanlaisia kuin he itse. Useiden muiden maiden (esim. muslimimaiden) identiteetti ja kulttuuri poikkeavat täysin länsimaisesta kulttuurista ja samoin heidän ajattelutapa. Lisäksi naisen asema ja arvostus on täysin eri tasoa muslimimaissa kuin länsimaissa.

Kuvitellaan että ihmiset ovat kaikkialla samanlaisia kuin he itse, vaikka näin ei todellakaan ole. Suomalaiset eivät kykene ymmärtämään tätä eroa, vaan ajattelevat että kun ei suomalainen ajattele tietyllä tapaa, niin eihän kukaan muukaan voi niin tehdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen lisäksi ihmetellyt miksi suomalaiset kuvittelevat että ihmiset ovat kaikkialla samanlaisia kuin he itse. Useiden muiden maiden (esim. muslimimaiden) identiteetti ja kulttuuri poikkeavat täysin länsimaisesta kulttuurista ja samoin heidän ajattelutapa. Lisäksi naisen asema ja arvostus on täysin eri tasoa muslimimaissa kuin länsimaissa.

Kuvitellaan että ihmiset ovat kaikkialla samanlaisia kuin he itse, vaikka näin ei todellakaan ole. Suomalaiset eivät kykene ymmärtämään tätä eroa, vaan ajattelevat että kun ei suomalainen ajattele tietyllä tapaa, niin eihän kukaan muukaan voi niin tehdä.

Osuvasti kirjoitit.
        Syy voisi olla se, että otetaan naulasta minä-mitta, mikä on kaikkein epätarkin.
        Beng

• Anonyymi

Minä katsoin, vähän pidemmän aikaa peiliin, 16 vuotiaana, ja pelästyin! Tajusin sieltä katsovan jonkun jota en tunne kuin ulkonäöltä.

Kol Kot.

• Anonyymi

Tänään ihmettelen Vastaamon it-järjestelmän toimittajaa. Eikö ammattitaitoinen it-ryhmä muka tunne ohjelmiston heikkouksia, tietoturva-aukkoja? Voisiko ohjelmistotoimittajan piiristä löytyä kiristäjä? Kysyn vain....
        Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tänään ihmettelen Vastaamon it-järjestelmän toimittajaa. Eikö ammattitaitoinen it-ryhmä muka tunne ohjelmiston heikkouksia, tietoturva-aukkoja? Voisiko ohjelmistotoimittajan piiristä löytyä kiristäjä? Kysyn vain....
        Beng

Taas skandaali.
        Tietovuoto.
        Onko noissa kaikissa jokin sama platform-pohja: Kela, sairaanhoitopiirit jne.
        Niin monta tietojärjestelmän sisäistä vastaavaa. Miten on mahdollista?
        Voiko kuka tahansa, jolla on jonkin ohjelman käyttöoikeus, ajaa ulos asiakaslistoja tai potilaslistoja tietoineen?
        Miten valtuudet on rajattu?
        Pitäisi jäädä merkki.
        Talon sisältä vai ohjelmien toimittajan piiristä kiristäjä?
        Beng

• Anonyymi

Ihmettelen, etteivät useimmat ihmiset ymmärrä sitä, ettei kaikkien arvomaailma ole sama heidän kanssaan.
      Politiikan ja vaikkapa uskonnon näkemyserit vielä ymmärretään mutta arkisen elämän arvot. Esimerkkinä monille miehille ultratärkeä auto.
      Kyllä jokainen mies mersulla ajaa joka vain pystyy. On ehdoton totuus. Merkki vain vaihtelee.
      Kaikki alkoholi on pahan makuista.
      Punaviini on hirveää. Kuka muuta väittää niin valehtelee.
      Ja paljon muuta.
      Mitä minä arvostan tai tavoittelen niin se pätee myös kaikkiin muihin!

• Anonyymi

Ihmettelen kiukkupusseja, niin.

• Anonyymi

Jatkan.
        Kelan tietoja julki.
        Skandaali.
        Käytössä Fujitsujärjestelmä.
        Eikö anonymisointi ole kunnossa? Eikö GDPR olekaan poistanut IP-tiedoista kahta viimeistä segmenttiä? Miten Piwik Pro toimii?
        Ja onko ko käyttöjärjestelmä tai sen kaltainen Vastaamossa?
        Mikä on haavoittuvin kohta?
        Apotti?
        Entä kun eri järjestelmien pitäisi 'keskustella' keskenään?
        Esim. Joiltain yksityislääkäriasemilta saa laskun Kela-vähennyksin. Onko tällainen liitos turvallinen?
        Beng
        Minulla on nyt pussissa karjalanpiirakoita evääksi. En hanki kiukkuja olleskaan.
        En ole edes siirtänyt viittä kelloa. Olen kesäs.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkan.
        Kelan tietoja julki.
        Skandaali.
        Käytössä Fujitsujärjestelmä.
        Eikö anonymisointi ole kunnossa? Eikö GDPR olekaan poistanut IP-tiedoista kahta viimeistä segmenttiä? Miten Piwik Pro toimii?
        Ja onko ko käyttöjärjestelmä tai sen kaltainen Vastaamossa?
        Mikä on haavoittuvin kohta?
        Apotti?
        Entä kun eri järjestelmien pitäisi 'keskustella' keskenään?
        Esim. Joiltain yksityislääkäriasemilta saa laskun Kela-vähennyksin. Onko tällainen liitos turvallinen?
        Beng
        Minulla on nyt pussissa karjalanpiirakoita evääksi. En hanki kiukkuja olleskaan.
        En ole edes siirtänyt viittä kelloa. Olen kesäs.

Vastaamo Oy on Valviran hyväksymä.
        Viimeisin tilinpäätös on pakkasella.
        Beng
        Ihmettelen, kun järjestelmän myyneen yrityksen toiminimeä ei ole mainittu. Suojellaan? Mitä liikesalaisuutta tässä enää voi olla.
        On oikein, että ihmisistä nyt huolehditaan, mutta ohjematoimittajan toiminimi jää piiloon.
        Entä operaattorit?
        Entä etätyöntekijä(t).

Mihin tuota kiristysrahaa joku rikollinen tarvitsee? Huumeisiinko?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastaamo Oy on Valviran hyväksymä.
        Viimeisin tilinpäätös on pakkasella.
        Beng
        Ihmettelen, kun järjestelmän myyneen yrityksen toiminimeä ei ole mainittu. Suojellaan? Mitä liikesalaisuutta tässä enää voi olla.
        On oikein, että ihmisistä nyt huolehditaan, mutta ohjematoimittajan toiminimi jää piiloon.
        Entä operaattorit?
        Entä etätyöntekijä(t).

Mihin tuota kiristysrahaa joku rikollinen tarvitsee? Huumeisiinko?

Lisään vielä.
        Apottiin pitäisi kiinnittää myös jatkossa huomiota.
        Epic-potilasjärjestelmä on aiheuttanut ongelmia Tanskassa, USA:ssa ta Iso-Britanniassa, ei kerrota, että mitä!
        Tästäkin ohjelmasta on lähtenyt turhia tekstiviestejä Suomessa 7000.
        Sellaisia 'järjestelmäarkkitehteja'.
        Beng

• Anonyymi

Ihmettelen sähkönsiirtomaksuja. Nyt keväisen rempan jälkeen pidän peruslämpöä mökillä. Sähkönkulutus on vähäistä, siirtomaksu moninkertaista.

Korppis

• Anonyymi

Mietia. Menee kanadalaiseile ja australialaisille plus osuus 1,5 miljoonasata.
        Beng

• Anonyymi

Mutta jos lukisit sieltä laskusta paljonko ne maksut noin oikeasti ovat? En oikein usko että siirtomaksusi on moninkertainen energiamaksuun verrattuna tai sitten saat sähköä hyvin edullisesti? Verot ja perusmaksut kyllä pienellä kulutuksella pyrkivät olemaan suhteettoman suuret ja nostavat loppusummia, ehkä laitat nämä samaan piikkiin?

• Anonyymi

Näin korona aikana annetaan mielellään hotellivieraille, jotka tilanneet yöpymisen aamiaisella , aamupala valmiiksi pakattuna pahviseen säilytyslaatikkoon. Tietenkään ei saa aamupuuroja, nakkeja eikä omeletteja mutta sellainen kylmä aamiainen sämpylät lisukkeineen, keitetty kananmuna, juice.
      Aamiaisen voi hakea sitten respasta. Se vaan tulee tilata edellisenä iltana.
      Hytinäx1

• Anonyymi

Minusta hyvää toimintaa, kunhan on monipuolinen. Hotellihan säästää riisutusta versiosta.
        Beng

• Anonyymi

Ulkomaan matkoilla olen ihmetellyt ja hämmästystä aiheuttanu,
      kun kaikissa euroopan eri maissa
      mustilaiset sulautuu valtaväestöön, ne pukeutuu samoin kuin valtaväestö,
      ne EI esiinny siis pukeudu, käytä kansallispukuja koskaan
      siellä mustilaiset yleensä ovat kakenlaisissa teatteri esityksissä ,
      erilaisissa kabareet ohjelmissa,
      siis taitelijoita, tanssijoita,

häämästyin suuresti aikoinaan kun meille suomalaisille esitettiin
      nämä ovat mustalaisia, siis mustalais-heimoon kuuluvia
      mustilaisten asuttamia alueitaki silellä oli,
      meikäläinen turisti ei olisi ikinä niitä erottanu valtaväestöstä,
      ellei oppaat olisi asiaa esitelleet ja kertonu,

se se vasta aiheutta hämmästystä ja suurta ihmetystä
      kun suomen mustalaiset joka a r k i p ä i v ä k i esiintyy kansallispuvuissaan
      suurine helmoineen kauppojen ja ravintolitten riesana,

mikä suomen mustalaisia riivaa, kun ei sopeudu suomen kansaan,
      eivät tajua sulautua suomen valtaväestöön
      vaikka muualla maailmassa mustilaiset sulautuu valtavaväestöön,
      tekevät samoin töitä kuin muutki ihmiset,
      eivät käytä ollenkaan mustilaisten kansallispukuja kuten suomessa,

tämä aiheuttaa SUUTRA IHMETYSTÄ ja HÄMMÄSTYSTÄ
      onko suomen mustalaiset aivojensa osalta jotenki OUTOA porukkaa, hups,

• Anonyymi

Ne hameethan ovat työasuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne hameethan ovat työasuja.

hah jooo tiedetään

niissä on valtavat taskut sinne mahtuu kauppareissuilla tavaraa,

• Anonyymi00102
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

hah jooo tiedetään

niissä on valtavat taskut sinne mahtuu kauppareissuilla tavaraa,

On se hureeta...

• Anonyymi

Mikä kellonaika muka on "aikaisin" aamupalalle,,,? Kyllähän sitä nyt vähintään 9 asti aamulla saa, yleensä tosin vähän pitempäänkin...

• Anonyymi

Samaa mietin, aamupala sais olla ainakin alkaen klo 6, tai ainakin kahvia pitäisi saada, sitä vaikka jo viideltä. Aamupalahan kestää yleensä klo 10 saakka, jolloin alkaa olemaan jo lounas-aika.

• Anonyymi

Olen ihmetellyt josko pääsee loppukesästä Suomessa käymään ?

Per-kel

• Anonyymi

Astmaisia tai muuten hengitysvammaisia ulkomaan kirjeenvahtajia.
      Tänäaamunakin Pekingin aa nainen antoi aaa tv:ssa raporttia aa paikallisesta aa, aa koulutuksesta jne.
      Eikä ole ainoa. Jenkkilässä on toinen ää henkeään ää, ää kiskova naisihminen.
      Kaikkinensa tuo aa, aa, aa vaiva näyttää olevan pääsyvaatimus noihin töihin.

• Anonyymi

Viikonlopulta mietteitä jokseenkin vierasta nuorta kuunneltuani.
        Ihmettelen, ihmettelen.
        Oppilaitos hyväksyy oppilaan opiskelemaan. Kuitenkin harjoittelujaksojen osalta oppilaitos ei auta harjoituspaikan saamisessa. Miksi on näin?
        Nuoret eivät välttämättä tunne tai tiedä, mistä työharjoittelupaikkaa kysyä.
        Monet muuttavat muilta paikkakunnilta uuteen kaupunkiin, missä kaikki muukin on uutta.
        Opetusministeriön pitäisi havahtua ja vaatia aktiivisempaa otetta oppilaitoksilta.
        Nehän saavat valtionapua.
        Pitäisi olla niin, että jo valinnan jälkeen pitää kaikille opiskelijoille olla tiedossa harjoittelupaikka. Nuo työnantajat voisivat olla vakioita. Näille voisi antaa opetustukea, koska se sitoo jonkun opastamaan, ottamaan siipiensä suojaan opiskelijan.
        Nyt monelta jää tai siirtyy harjoitusaika.
        Harjoittelija on ilmaistyövoimaa ja näppärästä opiskelijasta voi hyötyä, jopa niin, että valmistumisen jälkeen on tutkinnon suorittanut duunari.
        Kun voihkitaan, että ei ole ammattitaitoista työvoimaa, on ongelman syy ihan koulutustahon.
        Valmistuminen viivästyy tai opiskelijan motivaatio katoaa ja opinnot keskeytyvät.
        Yhteiskunnan panostus menee hukkaan.
        Kyse on ammattikoulutuksesta.
        Ja sitten, kouluttaja saisi loput valtionavut valmistumisen jälkeen nopeammin.
        Kouluissa ollaan mielestäni tässä asiassa laiskoja!
        Oikeastaan pitäisi vähentää oppilaitoksen valtion tukia, jos se ei ole täysillä mukana.
        Kun nuori valmistuu, on aika toimia itsenäisesti.
        Beng
        Paljon potentiaalia valuu hukkaan.
        Poliittisissa puheissa valitetaan työvoimapulaa, mutta pälpätyksen sijasta poliitikkojen pitäisi hankkia tietoa, missä pullonkaula on.
        Pullonkauloja ovat eriasteiset koulut! Ja niiden opettajat! Laiskuutta? Tuleehan se palkka vähemmälläkin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viikonlopulta mietteitä jokseenkin vierasta nuorta kuunneltuani.
        Ihmettelen, ihmettelen.
        Oppilaitos hyväksyy oppilaan opiskelemaan. Kuitenkin harjoittelujaksojen osalta oppilaitos ei auta harjoituspaikan saamisessa. Miksi on näin?
        Nuoret eivät välttämättä tunne tai tiedä, mistä työharjoittelupaikkaa kysyä.
        Monet muuttavat muilta paikkakunnilta uuteen kaupunkiin, missä kaikki muukin on uutta.
        Opetusministeriön pitäisi havahtua ja vaatia aktiivisempaa otetta oppilaitoksilta.
        Nehän saavat valtionapua.
        Pitäisi olla niin, että jo valinnan jälkeen pitää kaikille opiskelijoille olla tiedossa harjoittelupaikka. Nuo työnantajat voisivat olla vakioita. Näille voisi antaa opetustukea, koska se sitoo jonkun opastamaan, ottamaan siipiensä suojaan opiskelijan.
        Nyt monelta jää tai siirtyy harjoitusaika.
        Harjoittelija on ilmaistyövoimaa ja näppärästä opiskelijasta voi hyötyä, jopa niin, että valmistumisen jälkeen on tutkinnon suorittanut duunari.
        Kun voihkitaan, että ei ole ammattitaitoista työvoimaa, on ongelman syy ihan koulutustahon.
        Valmistuminen viivästyy tai opiskelijan motivaatio katoaa ja opinnot keskeytyvät.
        Yhteiskunnan panostus menee hukkaan.
        Kyse on ammattikoulutuksesta.
        Ja sitten, kouluttaja saisi loput valtionavut valmistumisen jälkeen nopeammin.
        Kouluissa ollaan mielestäni tässä asiassa laiskoja!
        Oikeastaan pitäisi vähentää oppilaitoksen valtion tukia, jos se ei ole täysillä mukana.
        Kun nuori valmistuu, on aika toimia itsenäisesti.
        Beng
        Paljon potentiaalia valuu hukkaan.
        Poliittisissa puheissa valitetaan työvoimapulaa, mutta pälpätyksen sijasta poliitikkojen pitäisi hankkia tietoa, missä pullonkaula on.
        Pullonkauloja ovat eriasteiset koulut! Ja niiden opettajat! Laiskuutta? Tuleehan se palkka vähemmälläkin!

Avuttomuuteen opettaminen alkaa kodeissa. Koulunko tai jonkin oppilaitoksenko pitäisi kattaa pöytä valmiiksi? Ei hiivatissa! Tapetaan mahdollinen oma-aloitteisuus alkuunsa ja jäljet ovat jo nähtävissä.
        Työvoimapula tulee pahenemaan muutenkin kuin syntyvyyden pienemisen vuoksi.
        Kun riittävän varhaisessa vaiheessa ei vaadita oma-aloitteisuutta ja vastuuta niin tietenkin seurauksena on massa avuttomia nynneröitä!
        15v alkaen hankin kesätyöni ja sittemmin kokoaikaiset työpaikat itse. Samoin opiskelupaikan ja valmistumisen jälkeiset, koulutustani vastaavat työpaikat.
        En ymmärrä mitä vikaa tuossa olisi ollut!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Avuttomuuteen opettaminen alkaa kodeissa. Koulunko tai jonkin oppilaitoksenko pitäisi kattaa pöytä valmiiksi? Ei hiivatissa! Tapetaan mahdollinen oma-aloitteisuus alkuunsa ja jäljet ovat jo nähtävissä.
        Työvoimapula tulee pahenemaan muutenkin kuin syntyvyyden pienemisen vuoksi.
        Kun riittävän varhaisessa vaiheessa ei vaadita oma-aloitteisuutta ja vastuuta niin tietenkin seurauksena on massa avuttomia nynneröitä!
        15v alkaen hankin kesätyöni ja sittemmin kokoaikaiset työpaikat itse. Samoin opiskelupaikan ja valmistumisen jälkeiset, koulutustani vastaavat työpaikat.
        En ymmärrä mitä vikaa tuossa olisi ollut!

Esimerkiksi: jokainen muualta pääkaupunkiseudulle muuttanut 16 - 20 vuotias ei välttämättä ole maailman aloitekykyisin.
        Kouluissa on jotakin neuvontaa, mutta jossei onnistu.
        Samoin vierasmaalaista ei välttämättä kutsuta edes haastatteluun, vaikka olisi kuinka aloitekykyinen.
        Beng
        Monilla aloilla harjoittelua voi toteuttaa mamman js papan työpaikoilla, siis suhteilla.
        Mitäs näiden lasten aloitekyvystä sanot.

Sitten kirjoitan: miten nuori pysyy opetusohjelmassa ja valmistuu suunnitellussa ajassa?
        Vai roikkuuko oppilaitoksessa pidempään? Vai keskeyttääkö?
        Jokainen nuori on sijoitus. Maksaa yhteiskunnalle.
        Vanhempana minulla ei ole ollut huolta. Puhutaan paljon ongelmaperheistä, syrjäytyneistä perheistä. Syytä olisi tuuppia nuoria eteenpäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esimerkiksi: jokainen muualta pääkaupunkiseudulle muuttanut 16 - 20 vuotias ei välttämättä ole maailman aloitekykyisin.
        Kouluissa on jotakin neuvontaa, mutta jossei onnistu.
        Samoin vierasmaalaista ei välttämättä kutsuta edes haastatteluun, vaikka olisi kuinka aloitekykyinen.
        Beng
        Monilla aloilla harjoittelua voi toteuttaa mamman js papan työpaikoilla, siis suhteilla.
        Mitäs näiden lasten aloitekyvystä sanot.

Sitten kirjoitan: miten nuori pysyy opetusohjelmassa ja valmistuu suunnitellussa ajassa?
        Vai roikkuuko oppilaitoksessa pidempään? Vai keskeyttääkö?
        Jokainen nuori on sijoitus. Maksaa yhteiskunnalle.
        Vanhempana minulla ei ole ollut huolta. Puhutaan paljon ongelmaperheistä, syrjäytyneistä perheistä. Syytä olisi tuuppia nuoria eteenpäin.

Kiitoksia! Vahvistat vankan käsitykseni, että avuttomuuteen opettaminen alkaa kodeissa!
        Molemmat tenavamme menivät Helsinkiin heti kirjoitusten jälkeen. Poika tosin suoritti vapaaehtoisen asepalveluksen siinä välissä Haminan kautta.
        Tyttö oli päättänyt, että hänestä tulee meteorologi kuten tulikin. Teki opiskeluaikana erilaisia "paskatöitä" kunnes kohtalaisen pian pääsi kiinni opiskelualansa töihin alkaen havaintojen tekemisestä aina tv-metkun puuhaan.
        Opo oli suositellut pojalle teknistä fysiikkaa jolta hän valmistui 5:ssä vuodessa vaikka kustansi opiskelunsa "paskaduuneilla". Siivousta, varastotöitä, vartiointia, satamajätkän askareita. Emme sponsoroineet kumpaakaan. Tyttö otti yhtenä vuotena opintolainaa.

Lasten avuttomuudesta lasken "ansion" heidän vanhemmilleen ja loput tälle kaiken suvaitsevalla holhousyhteiskunnalle. Tilanne vaan pahenee.

Yläasteelaisen "syrjäytyneen" pojan sanoin koulun ammattiymmärtäjän ymmästämissession jälkeen: Vitun tyhmä huora!

• Anonyymi

Minä matkustan vain kotimaassa ja kyllä täällä on ihan riittävän myöhään aamupalaa saatavissa kun yleensä on kymmeneen asti. Jos ei ole mikään kiire mihinkään olen todella hyvin kerennyt syömään vaikka olen mennyt vasta n. 9.30.

• Anonyymi

Vuosikymmeniä kestänyt hämmästelyni aihe on lukuisten, oikeustoimikelpoisten suomalaisten kyvyttömyys elämänsä, ja varsinkaan taloutensa sunnitteluun.
      Eletään kädestä suuhun. Tehdään kulutuspäätöksiä impulsiivisesti. tärvätään rahaa päivittäin merkitykseltään mitättömään.
      Kaiken kukkuraksi valitetaan! Nimetään syitä ja syntipukkeja täysin ilman itsekritiikkiä.
      Kun erään loisen kanssa keskustelin asiasta niin hänen kommenttinsa oli, että "pakkohan niiden on" tarkoittaen sosiaalitoimea elättäjänä ja tarpeiden kustantajana,

Ei ajatustakaan, että itse voisi tehdä jotain itsekin.

• Anonyymi

Ehkä sinun kannattaa elää vain omaa elämääsi.
        Jotkin syyt ovat tosia.
        Menepä laukomaan ajatuksiasi Jämsään tai Kemiin.
        Älä käytä mimä-mittaa, sen lukemat voivat heittää.
        Benh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä sinun kannattaa elää vain omaa elämääsi.
        Jotkin syyt ovat tosia.
        Menepä laukomaan ajatuksiasi Jämsään tai Kemiin.
        Älä käytä mimä-mittaa, sen lukemat voivat heittää.
        Benh

Turha vedota olosuhteissa tapahtuneisiin muutoksiin. Ihmisten perusasenteet ovat mitkä ovat.
        Juuri Kemissä ja Jämsässä menestyvät parhaiten ne jotka ovat osanneet suunnitella elämäänsä ja talouttaan olivatpa tulot sitten pienemmät tai suuremmat.

MINÄ mitalla mitaten minulta on mennyt kaksi työnantajaa konkurssiin ja kolmannesta työsopimukseni purettiin ilman pätevää syytä. Sain siitä hyvityksen.
        Konkurssien jälkimainingit eivät olleet katastrofreja vaikka kukaan eikä mikään auttanut uuden työpaikan etsimisessä.
        Minua sapettaa tuollainen avuttomuus, että jonkin ulkopuolisen tulisi aina hoitaa asia. Jos ei muuten niin ainakin elättäen ja tyydyttäen muutkin tarpeet.

Mitä kehnommat taloudelliset puitteet, sitä tärkeämpää on suunnittelu ja järjen käyttö!

• Anonyymi

ihmettelen joitain ihan samoja asioita, kuin jo lapsuudessakin, siis että joillakin koti on kuin "sekainen korttipakka", - erityisesti eläkkeellä olettaisi että ainakin aikaa pitäisi ollla myös kodin hoitoon, siisteyteen, järjestykseen, yms.
        en ny tarkoita, että kenenkän koti pitäisi olla "viiden tähden hotelli", vaan joillakin on ihan sellainen "perustapa", että tavaraa pitää olla hujan hajan, siellä ja täällä, mitä ihmeen viihtyisyyttä sellainen tuo !?
        tietty, jokaisella oikeus asua ja elää omaan makuunsa, vaan kyllä sekin jotakin kertoo, ihmisestä, jotenkin epäjärjestys, tms antaa huolimattoman ihmisen vaikutelman , tällaiset asiat merkinneet jo varhais lapsuudesta asti, ja edelleenkin ainakin itse arvostan järjestystä, siisteyttä, ihan arkenakin !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Turha vedota olosuhteissa tapahtuneisiin muutoksiin. Ihmisten perusasenteet ovat mitkä ovat.
        Juuri Kemissä ja Jämsässä menestyvät parhaiten ne jotka ovat osanneet suunnitella elämäänsä ja talouttaan olivatpa tulot sitten pienemmät tai suuremmat.

MINÄ mitalla mitaten minulta on mennyt kaksi työnantajaa konkurssiin ja kolmannesta työsopimukseni purettiin ilman pätevää syytä. Sain siitä hyvityksen.
        Konkurssien jälkimainingit eivät olleet katastrofreja vaikka kukaan eikä mikään auttanut uuden työpaikan etsimisessä.
        Minua sapettaa tuollainen avuttomuus, että jonkin ulkopuolisen tulisi aina hoitaa asia. Jos ei muuten niin ainakin elättäen ja tyydyttäen muutkin tarpeet.

Mitä kehnommat taloudelliset puitteet, sitä tärkeämpää on suunnittelu ja järjen käyttö!

Sinä olet vahva ja kykenevä toimimaan. Ehkä sinulla on ollut malli jo kotoa, kuten minullakin.
        Mutten mielessäni tasapäistäisi muita ihmisiä.
        Ei ne elämän eväät kaikilla ole samat eli kaikilla ei ole niin kantavia siipiä.

Et kommentoinut nepotismiin mitenkään. Tätä olen nähnyt ihan vierestä. Useitakin lapsia, joita on tyrkitty ja cv-merkkaa työmarkkinoilla...tietänet.
        Beng
        Lopeta sapetus ja ole tyytyväinen, kun 60 pärjäsit.
        Suosittelen Mark Leevengoodin kirjoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ihmettelen joitain ihan samoja asioita, kuin jo lapsuudessakin, siis että joillakin koti on kuin "sekainen korttipakka", - erityisesti eläkkeellä olettaisi että ainakin aikaa pitäisi ollla myös kodin hoitoon, siisteyteen, järjestykseen, yms.
        en ny tarkoita, että kenenkän koti pitäisi olla "viiden tähden hotelli", vaan joillakin on ihan sellainen "perustapa", että tavaraa pitää olla hujan hajan, siellä ja täällä, mitä ihmeen viihtyisyyttä sellainen tuo !?
        tietty, jokaisella oikeus asua ja elää omaan makuunsa, vaan kyllä sekin jotakin kertoo, ihmisestä, jotenkin epäjärjestys, tms antaa huolimattoman ihmisen vaikutelman , tällaiset asiat merkinneet jo varhais lapsuudesta asti, ja edelleenkin ainakin itse arvostan järjestystä, siisteyttä, ihan arkenakin !

Joillekin se "sekainen korttipakka" on viihtyisä ja miellyttävä paikka elää kun kaikki ei ole viivottimella laitettuja ja tip top niin että on sen näköistä kuin huushollissa ei tehtäis yhtään mitään muuta kuin siivottais. Itsekään en viihtyisi niin asumattoman näköisessä huushollissa jossa kaikki olis just eikä melkein, asuntoni ei silti näytä kaatopaikalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä olet vahva ja kykenevä toimimaan. Ehkä sinulla on ollut malli jo kotoa, kuten minullakin.
        Mutten mielessäni tasapäistäisi muita ihmisiä.
        Ei ne elämän eväät kaikilla ole samat eli kaikilla ei ole niin kantavia siipiä.

Et kommentoinut nepotismiin mitenkään. Tätä olen nähnyt ihan vierestä. Useitakin lapsia, joita on tyrkitty ja cv-merkkaa työmarkkinoilla...tietänet.
        Beng
        Lopeta sapetus ja ole tyytyväinen, kun 60 pärjäsit.
        Suosittelen Mark Leevengoodin kirjoja.

Köyhän ja riitaisen kotini ainoat eväät olivat ehdoton rehellisyys, vastuu tekemisistään sekä ahkeruus. "Paskaduunia" ei ole olemassa. Minkä tekee niin tekee niin hyvin kuin pystyy.

Nepotismi on tuttu ilmiö. Olen itsekin sortunut siihen. 15v ikäinen poikani oli hankkiutunut työpaikkani lähellä olevaan leipomoon kesätöihin. Käsistään kömpelö. ikäisekseen suurikokoinen poika ei ollut riittävän nopea munkkien sokeroinnissa joten työ loppui.
        Hoitamaani ohutlevytuote pajaan oli tullut 4mm paksuja teräslevyjä 5000kg mutta tällä kertaa en saanut naapurifirman trukkia siirtämään levyjä sisälle.
        Soitin kotiin jatilasin poikamme kaverikseni kantamaan levyt sisälle.
        Tilauskanta oli niin vahva, että olisi ollut sääli keskeyttää yhenkään hitsarin urakkaa.
        Kannoimme levyt sisälle ja pajan työnjohtaja kysyi voisiko poika jatkaa pylväsporalla koska siihen ei ole miestä.
        Poika ryhtyi porailemaan ja poraili lopun lomaansa. Toki täytti paikkansa. Poraus ei vaatinut ammattitaitoa vaan hieman tarkkuutta ja alkuopastuksen.

Olen nähnyt toisenkin laista nepotismia.
        Yksi laji oli sellaista kun esimieheni, toisen työpaikan osastoryhmän päällikkö, keskitti alaisteni toimihenkilöiden ansaitsemat palkankorotusten lisäosat yhelle osastomme naisleskelle jonka suurin ansio oli esimieheni tarpeiden ymmärtäminen.
        Vaihdoin osastoa. Jälkeen päin kuulin em. kompensation jatkuneen 12 vuotta. Ei ole varsinaista nepotismia mutta jotain saman suuntaista kuitenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Köyhän ja riitaisen kotini ainoat eväät olivat ehdoton rehellisyys, vastuu tekemisistään sekä ahkeruus. "Paskaduunia" ei ole olemassa. Minkä tekee niin tekee niin hyvin kuin pystyy.

Nepotismi on tuttu ilmiö. Olen itsekin sortunut siihen. 15v ikäinen poikani oli hankkiutunut työpaikkani lähellä olevaan leipomoon kesätöihin. Käsistään kömpelö. ikäisekseen suurikokoinen poika ei ollut riittävän nopea munkkien sokeroinnissa joten työ loppui.
        Hoitamaani ohutlevytuote pajaan oli tullut 4mm paksuja teräslevyjä 5000kg mutta tällä kertaa en saanut naapurifirman trukkia siirtämään levyjä sisälle.
        Soitin kotiin jatilasin poikamme kaverikseni kantamaan levyt sisälle.
        Tilauskanta oli niin vahva, että olisi ollut sääli keskeyttää yhenkään hitsarin urakkaa.
        Kannoimme levyt sisälle ja pajan työnjohtaja kysyi voisiko poika jatkaa pylväsporalla koska siihen ei ole miestä.
        Poika ryhtyi porailemaan ja poraili lopun lomaansa. Toki täytti paikkansa. Poraus ei vaatinut ammattitaitoa vaan hieman tarkkuutta ja alkuopastuksen.

Olen nähnyt toisenkin laista nepotismia.
        Yksi laji oli sellaista kun esimieheni, toisen työpaikan osastoryhmän päällikkö, keskitti alaisteni toimihenkilöiden ansaitsemat palkankorotusten lisäosat yhelle osastomme naisleskelle jonka suurin ansio oli esimieheni tarpeiden ymmärtäminen.
        Vaihdoin osastoa. Jälkeen päin kuulin em. kompensation jatkuneen 12 vuotta. Ei ole varsinaista nepotismia mutta jotain saman suuntaista kuitenkin.

Teillä on ollut sitten kodit, joissa on opetettu eri asioita, ”rehellisyyttä ja työntekoa”. Minulle ei opetettu. Opetettiin käymään sosiaalihuollossa rahaa hakemassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joillekin se "sekainen korttipakka" on viihtyisä ja miellyttävä paikka elää kun kaikki ei ole viivottimella laitettuja ja tip top niin että on sen näköistä kuin huushollissa ei tehtäis yhtään mitään muuta kuin siivottais. Itsekään en viihtyisi niin asumattoman näköisessä huushollissa jossa kaikki olis just eikä melkein, asuntoni ei silti näytä kaatopaikalta.

asumaton ?? siis kaikki levällään ??

• Anonyymi00105
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

asumaton ?? siis kaikki levällään ??

Kuin entisen miehen eväät...

• Anonyymi

Olen aina ihmetellyt, miten tämä elämä kulkee.

Aamulla katson siniselle taivaalle auringon nousuun ja pääskysen lentoon. Ihmettelen, mitä elämä on antanut ja ottanut, ihan ilman lupaani kysymättä. Ihmettelen, miten saan loppuelämäni sujumaan mahdollisimman sujuvasti, kun nyt jo väsyttää. Ihmettelen, että olen näinkin pitkään hereillä pyörinyt.

No, eikun päivänjatkoja meille kaikille!

• Anonyymi

Täytyy tänne laittaa tämänlainen ihmettely.
        Eilinen jalkapallomatsi.
        Karmea käänne.
        Miksei peliä lopetettu ja päätetty tulokseksi 0 - 0.
        Se olisi ollut the fair-play ja todellinen herrasmiesratkaisu.
        Yhdistetyn kilpailussa tai mäkihypyssä, jos tulee keskeytys, 1. kierroksen tulokset ratkaisevat.
        Ja sitten.
        Kyllä hävetti lukea aamulla nettilehteä: rahasta, rahasta, rahasta eli 1 miljoonan potti.
        Tuntui junttimaiselta.
        Juhlijat kaupungilla. Junttimaista.
        Oliko tanskalaisilla motivaatiota pelata? Mielestäni ei. Olivatko ihan tosissaan? Mielestäni ei.
        Oliko maali ja torjunta todellisia? Miettikääs.
        Jääkiekossa tapahtuu vastaavaa taklauksien takia.
        Sitten: Lidl:n pitäisi vetäistä eräs mainos pois. Niin makaaberi...
        Beng

• Anonyymi00095

Moottoripyöräkarkureita. Lehdissä näkee tuon tuostakin kertomuksia, joissa moottoripyörällä on ajettu poliisia karkuun ja jääty kiinni. Poliisi liikkuu useinmiten maijalla. Pitää olla kehno kuski jos ei pääse mopolla tai moottoripyörällä poliisin maijaa karkuun.

• Anonyymi00096

Ihmettelen joidenkin itsekurin puutetta.

• Anonyymi00097

Mä ihmettelen ihmiskunnan tyhmyyttä ja noitten suurten valtioitten jotoa
      miksi ne käyttäytyy kuin pikku-pojat
      uhittelee toisiaan ja hyökkäävt tuhoamaan naapurivaltioita,

mikä ihme niitten päätä vaivaa ????????????? MIKSI ?

• Anonyymi00099

Hitlereeitä on ollut aina.

• Anonyymi00098

Oltiin ihmeissämme, kun äskettäin tierempan urakoinut mies tuli kaivinkoneen kanssa ja sanoi että tietä pitää kaventaa, koska se on liian leveä lanalle. Tie on elykeskuksen hoidossa.
      Pian selvisi että miehen vaimo on melko äskettäin kuollut, ja mies ei ollut sen takia järjissään.

• Anonyymi00100

Trauma on joskus kova.

• Anonyymi00101

Kelloa kunnes tajusin.

• Anonyymi00103
      UUSI

Kaikkea kun ihmettelee, pysyy nuorena.

• Anonyymi00106
        UUSI

Tuosta olen aivan samaa mieltä!

• Anonyymi00104
      UUSI

Kovapäistä jankutusta ihmettelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      119
      783
    2. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      20
      716
    3. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      685
    4. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      639
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      567
    6. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      526
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      525
    8. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      50
      519
    9. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      76
      517
    10. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63