Arpeumaa sarveiskalvossa

Este

Olin esitutkimuksessa lasikleikkausta varten ja leikkaus peruuntui sarveiskalvossa olevan arpeuman takia. Koskaan ennen ei mulle ole arpeumasta mainittu. Muutama kuukausi sitten sairastin tosi pahan silmätulehduksen. Sen jälkeen silmät ovat kyllä olleet tavallista kuivemmat.
Lääkäri esitti epäilevänsä jotain harvinaista rappeumatautia, joka ei edes parane. Aika tyly tuomio siis! Kuulemma saattaisi olla mahdollista, että arpikudosta on syntynyt virusperäisen tulehduksen seurauksena. Toivon niin!

Onko kellään kokemusta tuollaisesta arpeumasta? Lähteekö se ajan mittaan pois?

3

3492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Virusperäiset arvet voivat kuukausien kuluessa vähitellen parantua, usein kuitenkin jonkinlaista arpea jää (ei välttämättä paljain silmin katsoen mutta mikroskoopin alla usein jää jotakin näkyvää).
      Mikäli kyseessä on sarveiskalvon perinnöllinen rappeuma, ei se itsestään parane mutta ei välttämättä pahenekaan sellaiseksi, että näköä haittaisi tai vaatisi toimenpiteitä.

Arviota siitä, häviääkö arpi kokonaan pois ei voi näkemättä potilasta tehdä. Ja silloinkaan ei aina voi tulevaa ennustaa, mutta ehkä antaa hiukan osviittaa...

• Este

Olipa huojentavaa kuulla ettei se arpeuma välttämättä pahene vaikka johtuisikin sairaudesta. Luulin jo, että saatan lopulta sokeutua.
        Tällä hetkellä arpeuma kyllä haittaa näkemistä melkoisesti. En näe toisella silmällä juuri mitään kauas enkä edes lähelle. Tietokoneruudunkin katsominen on vähän hankalaa. Silmien kostuttaminen auttaa hetken aikaa. Olisiko tähän olemassa jotakin lääkeapua? Ainakin tehokkaampia kostutustippoja voisi hakea. Vai johtuisko tämä nyt vain silmien kuivumisesta eikä arpeumasta?

Voisin tietysti tilata silmälääkäriltä ajan vaikka turhalta sekin tuntuu, jos tälle ei voi mitään muuta kuin odottaa.

pahentaako piilolasien käyttö arpeumaa? En ole niitä vielä uskaltanut tulehduksen jälkeen käyttää, mutta jos muutaman viikon päästä... Silmälääkäri sanoi ettei niiden ainakaan pitäisi tällaista aiheuttaa.

• Este

Niinpä se arpeuma sitten kuitenkin todettiin virusperäisen tulehduksen seuraukseksi. Silmälääkärissä olen käynyt jo kolme kertaa. Näkö muuttuu melkein päivittäin, jonain päivinä olen nähnyt jo aika hyvinkin, mutta toisinaan kaikki näkyy kahtena ja joskus kaikki näkyy harmaan kalvon läpi.

Lääkäri määräsi minulle silmätippoja ja yöksi salvaa. Olen tässä ihmetellyt.... Tuoteselosteessa sanotaan ettei noita lääkkeitä saisi käyttää virusperäisten tulehdusten hoitoon ollenkaan ja lisäksi pitkäaikainen (yli 2 viikkoa) käyttö hidastaa sarveiskalvovaurioiden paranemista. Miksi ihmeessä minulle on määrätty niitä jo pian kolme kuukautta? Voiko noista olla jotain haittaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5243
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5044
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1774
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe