Voinko juoda energiajuomaa ja pysyä hengissä? Voiko vanhemmat asettaa älyttömiä rajoja ilman syytä?

Anonyymi

Olen 15v poika ja mä haluaisin aloittaa energiajuoman juonnin, mutta en tiedä onko se mahdollista. Mulla on sydäntä paksuntava sairaus ja olen tähän asti noudattanut lähes täydellisesti ruokailu ja liikunta tottumuksia mitä vanhemmat ovat opettaneet. En tiedä miten sydän reagoisi tällaiseen kofeiinipommiin mikä energiajuoma on. Vanhemmat sais varmaan hepulin jos kysyisin heiltä ja lääkärit nyt antaa aina huonon kuvan energiajuomista kaikille. Liikun suht paljon, mutta ilmeisesti tää sydän ei ole siltikään siinä kunnossa kuin pitäisi. Monesti esim koulussa uudet liikunnanopettajat joille tieto ei oo välittynyt ihmettelevät, että miksi arastelen liikuntaa niin paljon, kun oon kuulemma niin urheilullisen näköinen. Oikeestaan oon tämän asian kanssa aika varovainen mielikuvien takia mitä vanhemmat ovat antaneet mun sydämen tulevaisuudesta. Pettääkö sydän välittömästi esim tölkin jälkeen? Vanhemmat usein eivät halua puhua tästä sairaudesta. Se on meidän perheessä aika vaiettu juttu. He varmasti tietäisivät paljon tästä sairaudesta lisää, mutta eivät kerro. Ja en viitsi edes yrittää kysyä. Haluaisin kokeilla uusia asioita ja energiajuoma tuli ekana mieleen, kun se ei oo laitonta eikä aiheuta kuolemaa ainakaan terveille ihmisille. Kahvia juon silloin tällöin, mutta vanhemmat ovat omin päin ja käsittääkseni ilman lääkärin käskyä supistaneet kahvinjuontini kahteen kuppiin päivässä. Tuntuu siltä kuin olisin vankina kotona! Tuntuu kuin olisin holhottavana ja ainut asia minkä saan tehdä ilman valvontaa on suihkussa ja vessassa käynti. Tai ehkä sielläkin jo piilokamera. Ei tämäkään varmaan hyvää tee. Ei ainakaan mielenterveydelle. Tuntuu siltä kuin vanhemmat itse tekisivät omia diaknoosejaan. Ovat yli hysteerisiä ja äiti suoraan sanonut, että lääkäri antanut liian vapaan linjan ruokailun suhteen. Liharuokaa koko ajan vähemmän ja kasviksii enemmän. Tämä ei ole enää lääkärin määräämää vaan vanhemmilta on lähtenyt yksinkertaisesti järki. Pienikin väsyminen tai rintakipu niin hyvä, kun eivät vedä sähkölinjoja tolpista ja ala antaa sähköhoitoa! Monesti kyse ollut vain närästyksestä ja ei ole ollut hätää.

APUA!

KIITOS VASTAUKSISTA ETUKÄTEEN!!!!

19

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Energiajuomat sisältävät kofeiinia suhteellisen paljon. Osassa on enemmän, kuin kahvissa. Kofeiinilla on sydämmen sykettä nostava vaikutus, terveellä ihmisellä tästä ei ole liiemmin haittaa, koska vaikutus on ohi menevä. Sairaalle/kofeiiniyliherkälle asia ei ole niin yksinkertainen ja pahmillaan voi olla vaarallinen. Energiajuomissa ei ole ensinnäkään mitään sellaista, mitä edes terve ihminen tarvitseisi, pääasiassa ne sisältävät sokeria, kofeiinia ja elintarvikevärejä monia muita aineita. Suurin ongelma noissa juomissa on sokeri, mikä on vahingollista hampaille, ja noista saatava turha energia. Energiajuoma terminä on harhaanjohtava, koska näillä ei ole samanlaista vaikutusta, kuin oikeilla urheilujuomilla, esim. IsoStar. Itse käytän liikuntasuorituksen aikana IsoStaria, mikä palauttaa ja tankkaa, mutta ei sisällä kofeiinia. Eli ts. säilyttää suorituskyvyn. Kerran olen kesken rullaluistelulenkin ostanut pullon ED:tä, ja juonut sitä hiljalleen. Tämä oli suurin virhe, minkä pystyin tekemään. Vaikka juomasta tuli sokeria, niin liikuntasuorituksen aikana saatu kofeiini oli myrkkyä. Jouduin kokoamaan itseäni tien vieressä jokusen tovin, että sain itseni liikkeelle. Voimat katosivat täysin. Tästä on aikaa jo vuosia, mutta energiajuomat eivät kuulu niihin juomiin, mitä kaupasta ostan. Mikäli haluaa olla idiootti, ja mennä massan mukana, niin go ahead. Vastuu mahdollisista ongelmista on viime kädessä sinulla itselläsi.

    • Anonyymi

      Hei! Vanhempiesi käytös ei ole kyllä tervettä sinua kohtaan ja teidän pitäisi päästä yhdessä perhetrapiaan tai jonnekin missä voit kertoa kuinka paljon heidän käytös sinua stressaa ja ahdistaa. Terveydenhoidon ammattilaisen kanssa olisi hyvä sopia teidän kaikkien yhteiset rajat.

      Mitä energiajuomiin tulee niin täällä oli just yksi sinun ikäinen poika joka sai energiajuomsita sydänkohtauksen ja sydämmeen pysyvän vaurion. Heidän suvussaan oli juuri noita sydänsairauksia. En nyt muista tarkkaa ja toivon, että hän tähän pääsee vastaamaan tai löydän joitain hänen kertomuksiaan näytille. Eli energijuomat ihan hyvästä syystä kannattaa jättää pois, ne myös pahentaa stressiä ja ahdistusta.

      Sinun kannattaa mennä koulussa terveydenhoitajalle kertomaan kotisi tilanteen. Tai jos teillä on Ohjaamoa/Etsivä nuorisotyö niin sinne kannatta mennä kertomaan, että tarvitset keskusteluapua yms. vanhempiesi kanssa. Siitä ei ole mitään hyötyä terveydellesi, että heidän käytös aiheuttaa ylimääräistä stressiä, vaikka osassa asioista olisivatkin oikeassa. Olisi hyvä järjestää sellainen hoitotaho, joka pistää selkeät rajat mitä noudatetaan molemmin puolisesti.

      Sinulla on tuon ikäisenä myös oikeus jo tietää omat terveystietosi, että jos jotain sattuu kun olet yksin niin tiedät varautua. Siinäkin olisi hyvä jos ne kertoisi sinulle selkeästi terveysalan ammattilainen. Muista, että se, että he eivät kiellä tekemästä jotain ei menaa, että olet vapaa tekemään mitä vain: Lääkärit ja alan ammattilaiset antavat vahvat suositukset ja rajat, koska eivät kieltoja saa tehdä. Noudata niitä.

      Samalla myös vanhemmille pitäisi saada selkeät rajat mitä kunnioittaa ja tuo esille. että sellainen epäselvä turha panikointi ja sääntöjen muuttaminen stressaa ja pahentaa oloasi.
      Luulisi, että tuollainen turha hysteria stressaa kanssa vanhempiasi ja voi olla, että he tarvitsevat myös ihan omaa keskusteluapua missä saavat purkaa pelkojaan. Mahdollisesti ne nyt purjaantuvat suoraan sinua kohtaan.

      • Anonyymi

        Täältä mm. löytyy tarina asiasta ja hän on kirjoittanut aiheesta muillekin. Hyvä, että kertoo, koska sydänsairaudet ja heikkoudet on yleisiä suomalaisilla, vaikka suvussa ei selalsita olisikaan.

        keskustelu.suomi24.fi/t/16513034/onko-kukaan-joutunut-sairaalaan-energiajuomien-takia

        Mietin aluksi, että oletko sama poika kun kirjoitatte samalla tapaa, mutta sanoit, ettei sinulla ole kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältä mm. löytyy tarina asiasta ja hän on kirjoittanut aiheesta muillekin. Hyvä, että kertoo, koska sydänsairaudet ja heikkoudet on yleisiä suomalaisilla, vaikka suvussa ei selalsita olisikaan.

        keskustelu.suomi24.fi/t/16513034/onko-kukaan-joutunut-sairaalaan-energiajuomien-takia

        Mietin aluksi, että oletko sama poika kun kirjoitatte samalla tapaa, mutta sanoit, ettei sinulla ole kokemusta.

        Anteeksi kaikki typot btw.. Minulla on mini-näppis niin tulee väkisin.


    • Anonyymi

      Energiajuomat aiheuttamat terveysongelmat ovat varmasti yleisiä nuorilla. Sen verran paljon niitä käytetään. Uskoisin, että energiajuoma liikaa nautittuna vaikuttaa kaikkiin negatiivisella tavalla, mutta ne vaikutukset vain näkyvät selvemmin toisista. Erityisesti jos on sydämessä jo muutenkin ongelmia se saattaa olla varmaan melko suurella todennäköisyydellä kohtalokasta.

    • Anonyymi

      En todellakaan suosittele ottamaan riskiä! Ite saatan joskus juoda yhen enegiajuoman, mut max 3 vuodessa. Ei ne oo mitään erikoisia, maistuu samalle, kun limppari, mutta niissä on enemmän sokeria, jos ei ole sokeriton. Voit toki lääkäriltä kysyä, mutta aavistan että vastus olisi sama.

    • Anonyymi

      Joo. Varmaan ihan järkevää olla kokeilematta. Tosin lääkärit taitaa antaa saman vastauksen terveillekin🤔

      • Anonyymi

        Ihan hyvästä syystä. On aika tujua tavaraa, teininä/nuorena et ole vielä kehittynyt ja kasvanut aikuisen vahvuuteen asti - ja sydämmen heikkoudet on geneettinen perimä Suomessa. Niin useat sydänvaivat on piilossa, kunnes tarpeeksi sitä lihasta ärsyttää tai heikentää.
        Energiajuomat tuhoaa kanssa mahdollisesti hampaat ja vatsalaukun/suoliston, joka aiheuttaa sitten lisää tulehduksia ja muita sairauksia.


    • Anonyymi

      Miksi sitä pitäisi ryhtyä juomaan? Voisin ymmärtää rekkakuskia yölinjallaan imeskelemässä kofeiinia, mutta teini vin ottamisen vuoksi???

    • Anonyymi

      En lukenut kaikkia aikaisempia vastauksia mutta tässä miun mielipide.
      Miullakin on tietynlainen sydänsairaus joka kylläkin vaikuttaa lievemmältä kuin sinun, mutta juon energiajuomia. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Enkä huomaa niissä varsinaista terveyshaittaa minulle. Joten siitä vaan jos mielitekee. Jos kuulema kahviakin jo juot.

      • Anonyymi

        Kannustat henkilöä jolla on erilainen sairaus kuin sinulla mahdollisesti tappamaan itsensä? Jos miettisit tuota uudestaan? Varsinkin kun energia juomat on niin addiktoivia monille, joten vaikea rajata niiden juomista kun aloittaa.


      • Anonyymi

        Energiajuomat painivat hieman eri sarjassa, kuin kahvi. Niissä on kofeiinia paljon enemmän/nautittu annos. Mikäli esim. kovan urheilusuorituksen aikana tarvitsee lisäenergiaa, on tähän olemassa omat juomansa, ja näissä ei ole kofeiinia. Syykin tähän on selvä, rasitus nostaa jo itsessään sydämmeen lyöntitiheyttä, kofeiini tekee samoin. Ei olisi hyvä yhdistelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Energiajuomat painivat hieman eri sarjassa, kuin kahvi. Niissä on kofeiinia paljon enemmän/nautittu annos. Mikäli esim. kovan urheilusuorituksen aikana tarvitsee lisäenergiaa, on tähän olemassa omat juomansa, ja näissä ei ole kofeiinia. Syykin tähän on selvä, rasitus nostaa jo itsessään sydämmeen lyöntitiheyttä, kofeiini tekee samoin. Ei olisi hyvä yhdistelmä.

        Kahdessa kupissa kahvia on kutakuinkin saman verran kofeiinia kuin Batterytölkissä.


    • Anonyymi

      Mun sukulainen kuoli sydäriin joka johtui kofeiinista. Tai ainakin kofeiini laukaisi sen. Hän oli työnarkomaani ja pysyäkseen hereillä hänen täytyi turvautua kofeiiniin. Kuolinpäivänään hän oli juonut aamulla hieman vajaan pannullisen kahvia, töissä kupillisen ja vielä työpaikan kahvilassa kaks kuppia kakkupalan kanssa. Noin tunti tämän jälkeen hän sai työhuoneessaan sydärin ja kuoli sairaalassa. Eli ei tee hyvää terveellekään.

    • Anonyymi

      Hei nuorukainen!
      Ymmärrän että olet siinä iässä että alat haluta itse kantaa myös vastuuta itsestäsi ja tehdä omia päätöksiä.
      Ymmärrettävää myös että haluat elää mahdollisimman normaalia elämää ilman turhia rajoitteita.
      Minusta sinun pitäisi nyt itse keskustella sydänlääkärisi kanssa avoimesti.
      Sano hänelle että tahdot tietää kaiken sairaudestasi ja sen hoidosta, on tärkeää tulevaisuuden kannalta että itse tiedät sairaudestasi kaiken.
      Voit pyytää puhua lääkärin kanssa kahden, myös kannattaa tutustua omiin epikriiseihisi Kannan kautta.
      Opiskele sairauttasi netin kautta, tule oman sairautesi asiantuntijaksi.

      Sinä itse olet se henkilö joka tuntee oireesi ja loppupelissä valitsee mitä tekee, sydänsairaus ei ole leikin asia ja se on otettava vakavasti.
      Energiajuomista ei mitään fiiliksiä saa ja maistuvatkin pahalta omaan makuuni, älä kokeile ainakaan ennen kuin olet kysynyt aiheesta lääkäriltäsi.
      Voimia ja pitkää ikää!

    • Kofeiini ja tauriini tekee sydämelle hyvää. Itse tulee noin kerran viikossa juotua tölkki boomer-juomaa, ja pumppu pelaa moitteettomasti!

    • Anonyymi

      Onkohan aloittaja vielä hengissä🤔

      • Anonyymi

        Kai


    • Anonyymi

      Veroparatiisikauppiaat jälleen täysin vastuuttomia, kyllä päättäjien pitäisi puuttua, kun lapsille ja nuorille, kaupataan ties mitä lisäaineita ja e-koodimyrkkyjä, sisältäviä terveyttä vaarantavia juomia, värikkäissä tölkeissä.

      Ne sydämen rytmihäiriöt ym mitä kofeiinin ym kittaamisesta seuraa, voivat tulla sitten myöhemmällä iällä, nuorena sitä luulee olevansa terästä, vaikkeivät ihmiset ole, eivät kestä kaikkea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe