Paljonko rahaa lahjaksi

aat

tuli tuossa kutsu häihin. Kyseessä on luokkakaveri yläasteajoilta. Näillä näkyminen menen yksin, luulisin että kyseessä on normaalit maalaishäät ruoka, sahti ja viinatarjoiluineen. Kutsussa lahjatoiveena oli rahaa, paljonkohan tuota veisi? Onkohan 20e liian vähän...

14

4580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija kaupungista

      Minä en ainakaan veisi tuota enempää. Varsinkaan, jos en olisi ollut sitten yläasteaikojen tekemisissä hänen kanssaan. Viime kesänä ostettiin eräälle yläasteaikaiselle kaverille häälahja ja pistimme noin 20 egeä per talous siihen (siis kyseessä oli lahjakortti). Jokainen "talous" kattoi meidät naiset miehekkeineen. Ajateltiin, että tuo on ihan ok, varsinkin kun kukaan ei ole vielä tienaamassa täysipäiväisesti.

      • budjetti

        Meilläpäin tuö 20€ naama työssäkäyvältä vieraalta on just passeli kun ei ole mikään lähiystävä tai -suku kyseessä.


    • Anskuli

      Kyllä yleensä suositellaan n. 30E/hlö, jotta edes ruokakulut saadaan katetuksi. Tuollaisen summan itse olemme laittaneet lahjojen arvoksi ja kyse on kuitenkin lahjasta kahdelle ihmiselle niin ei mielestäni edes paljon...

      • aat

        Seuraava tyylikäs summa olisi kyllä sitten 50e, koska montaa pikkuseteliä eiviitsisi viedä, mutta 50 on mielestäni kyllä jo vähän liikaa. Ei sillä etteikö siihen olisi varaa, mutta onko se jo yliammuttua?


    • viet

      lahjaksi rahaa:

      älä tee sitä tylsästi eli kirjekuoreen

      vaan

      laita rahat esim:

      Lasi kehyksiin ja kirjoita päälle: riko tarvittaessa

      tai

      osta rahapuu niminen kukka ja sido siihen vaikka 5€ seteleitä muutama tai kolikoita tai vaikka molempia langalla.

      • tj_jaana

        Nyt tiedän mitä laitan lahjatoivelistan jatkoksi arabian jälkeen..


      • toivottavasti
        tj_jaana kirjoitti:

        Nyt tiedän mitä laitan lahjatoivelistan jatkoksi arabian jälkeen..

        ymmärsin väärin! Et siis kai aio toivoa rahapuuta ja kehystettyä seteliä sentään?


      • minä
        toivottavasti kirjoitti:

        ymmärsin väärin! Et siis kai aio toivoa rahapuuta ja kehystettyä seteliä sentään?

        Mieti kuinka paljon maksaa häät...meidän häissä ruoka yhtä henkilöä kohden maksaa yli 30 euroa... ruuan hinnan lahja pitäisi ainakain kattaa. Ihan miten vaan, jokainen pohtii asian itse, mutta itse en kehtaisi...noloa.


      • kattaa kuluja
        minä kirjoitti:

        Mieti kuinka paljon maksaa häät...meidän häissä ruoka yhtä henkilöä kohden maksaa yli 30 euroa... ruuan hinnan lahja pitäisi ainakain kattaa. Ihan miten vaan, jokainen pohtii asian itse, mutta itse en kehtaisi...noloa.

        Häät pitää järjestää niin, ettei tarvitse miettiä kulujen kattamista häälahjoilla.
        Hyvän seisovan pöydän voi saada 20€ sis. kahvitus, viinit ja muut sitten toki erikseen.

        Jos laitat kahvihäät ja vieraat tuo 20€, niin OK, mutta jos veljesi häissä on 40 € ruokatarjoilu, niin vieraiden pitäisi tuoda tuplat. Eikös se olis aika epäreilua, jos sisaruksille eri tahtia?

        Mielestäni tuo 20€ per naama on OK, kaukaisemmilta sukulaisilta, työkavereilta yms. ja meilläpäin se on laietttu myös perheen osallistuvilta lapsilta, opiskelijalta ei aina voi vaatia sitäkään, lähempi suku laittaa sit läheisyydestä riippuen hieman enempi.

        Hyville kavereille olen laittanut n. 80€ miehen kanssa yhdessä, ja aivan lähimmille 150-200€.

        Otattehan huomioon, että häänne voivat aiheuttaa aikamoisen kuluerän myös pukeutumisen, matkojen ja yöpymisten myötä, jolloin ne voivat olla mahdoton nakki pienituloisille lapsiperheille yms. Ja toivottavasti teillä ei tämän jälkeen vielä ruinata lisää rahaa morsiamen ryöstön myötä.

        Ei kukaan ole varmasti pihi ilkeyttään (paitsi joku extremepoikkeus), mutta jos kesä on täynnä erilaisia häitä sun muita juhlia, niin jostakin on maksettava omankin perheen normaalit kulut ja lainanlyhennykset.


      • pääsylippu
        kattaa kuluja kirjoitti:

        Häät pitää järjestää niin, ettei tarvitse miettiä kulujen kattamista häälahjoilla.
        Hyvän seisovan pöydän voi saada 20€ sis. kahvitus, viinit ja muut sitten toki erikseen.

        Jos laitat kahvihäät ja vieraat tuo 20€, niin OK, mutta jos veljesi häissä on 40 € ruokatarjoilu, niin vieraiden pitäisi tuoda tuplat. Eikös se olis aika epäreilua, jos sisaruksille eri tahtia?

        Mielestäni tuo 20€ per naama on OK, kaukaisemmilta sukulaisilta, työkavereilta yms. ja meilläpäin se on laietttu myös perheen osallistuvilta lapsilta, opiskelijalta ei aina voi vaatia sitäkään, lähempi suku laittaa sit läheisyydestä riippuen hieman enempi.

        Hyville kavereille olen laittanut n. 80€ miehen kanssa yhdessä, ja aivan lähimmille 150-200€.

        Otattehan huomioon, että häänne voivat aiheuttaa aikamoisen kuluerän myös pukeutumisen, matkojen ja yöpymisten myötä, jolloin ne voivat olla mahdoton nakki pienituloisille lapsiperheille yms. Ja toivottavasti teillä ei tämän jälkeen vielä ruinata lisää rahaa morsiamen ryöstön myötä.

        Ei kukaan ole varmasti pihi ilkeyttään (paitsi joku extremepoikkeus), mutta jos kesä on täynnä erilaisia häitä sun muita juhlia, niin jostakin on maksettava omankin perheen normaalit kulut ja lainanlyhennykset.

        häihin! Minusta tuo 20€ on ihan hyvä summa, etenkin kun kyseessä ei kaikista läheisin kaveri.

        Itse annoin myös 20 € yhdelle parhaista ystävistäni, ja hyvin hän ymmärsi. En päässyt itse häihin, ja olen opiskelija, joten suurempaan sijoitukseen ei yksinkertaisesti ollut varaa. Itse en todellakaan odottaisi 20€ enempää opiskelijakavereilta, enkä kyllä muiltakaan. Pääasia on muistaminen, eikä lahjoilla rikastuminen/rikastuttaminen!


    • Mvihko

      No vooooi vittuu mitää semmosii pienii hilui nyi häihi viedä vittu ku sillei saa ees kortsui hääyötä varte semmone 1000- 2000€ se niiku rupee menee apinoiden planeeta tyyliseen kimurantin puoleiseen asentoon ja se o viel nii pientä et saat hävetä nurkas loppuelämä ja jos viel haluut päästä osingoille vaimoon nii ainaski 5000€

      • PÄSSI

        Mikähän teini sinäkin olet, ja vahingossa eksynyt tänne aikuisten joukkoon... Se PÄIVÄKERHO pidetään jossain aivan muualla, vai onko hoitotädeillä taas kahvitunti, eikä kukaan vahtimassa mukuloita...


    • markka-aikaan verrattuna

      20 € on paljon rahaa pistää vanhan kaverin lahjaksi! !

      • aat

        120mk. Mutta ei sillä toisaalta niin paljoa nykyään saa kuin silloin joskus, voi olla että päädyn seuraavaan setelikokoon eli viisikymppiseen täytyy sitten koittaa juhlia koko rahan edestä ;) Mitään shekkejä en aio viedä tai tosiaankaan monia seteleitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2509
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2214
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      199
      2212
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1732
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe