Oliko leikkaus kamala? Entä sen jäkeen?
En ole vielä lääkärissä käynyt, mutta oireita on.
Onko teillä ollut Kaihi?
40
2051
Vastaukset
- Anonyymi
Minä ja vaimoni leikkautimme molemmat silmät ajoissa odottamatta "kypsymistä".
Samalla korjattiin -4,5 diopterin likinäköni lasittomaan kuntoon.
Olin pitänyt sankalaseja 52 vuotta ja heri ensimmäisen samentuman havaitsemisen jälkeen olisi pitänyt leikkauttaa.
Meidän kokemuksemme on, että leikkauta niin pian kuin mahdollista.
On täysin turha odottaa päivääkään pitempään kuin on pakko.
Minä pääsin leikkaukseen kahdessa viikossa päätöksestäni.
Vaimolleni tarjottiin sitäkin lyhyempää aikaa mutta maksamamme matka siirti leikkausta.
Kamala leikkaus? Katin kontit. Leikkauksen jälkeen viikko yösuojausta ja päivittäisiä tiputuksia. Sillä siisti! Minulla on ollut ja molemmat silmät on leikattu, ei kuitenkaan samanaikaisesi. Sain palvelusetelit ja sain itse valita palveluntarjoajan. Suositusten perusteella valitsin porvoolaisen, jossa isä ja poika leikkasivat. Kumpikaan heistä ei kuitenkaan minua leikannut, vaan toinen lääkäri. Itse leikkaus ei ollut kamalaa, se tehtiin kivuttomasti laserilla paikallispuudutuksella. Leikkauksen jälkeen sai lasillisen konjakkia.
Toinen silmä onnistui hyvin, mutta toinen huonommin. Lääkäri kai jotenkin sähläsi ja teki siihen haavan, ja silmä oli kauan kipeä. Näen kyllä silläkin, mutta huonommin kuin toisella. Myös jos suljen toisen silmän kaikki suorat viivat ovat mutkalla ja tekstissä kirjaimet ovat niin epäjärjestyksessä, ettei tekstistä saa selvää.
Ehkä ne mainostetut lääkärit eivät leikkaa palveluseteleiden potilaita, koska heiltä saavat vähemmän rahaa.
Yllä sanotun perusteella en suosittele näitä porvoolaisia.- Anonyymi
Molemmat silmäni leikattiin. Toinen syksyllä, toinen ½-vuoden päästä. Harmi kun mull tarjottih vain kahvit.
Mut ystävällisiä het olhit. Kuntavastuun puolella edullisesti.
Leikkaukset onnistuit kun olin rento kuin ajopuu virhassa. Näkin suht koht muuteskin, mutta käytän laseja nähdäkseni vielä paremmin.
Se klasit myyny liike oli joku Spektrum tai sinne päin. Kahet samaan hintah. Edellisen lisäksi sanon vielä, että kyseisen "sairaalan" ohjeissa kerrottiin mihin auton voi pysäköidä. ja ohjeita noudatettiin. Ensimmäisellä kerralla en katsonut liikennemerkkejä riittävän tarkasti, oli aikarajoitus ja kiekkopakko. Tuulilasissa oli maksukehotus, ja totta kai sekin harmitti.
Ja kuski minulla piti olla, koska en olisi leikkauksen jälkeen itse nähnyt ajaa. Ja hyvä niin, sillä se konjakki ei ollut ihan pieni ryyppy, vaan täysi lasillinen.- Anonyymi
Leikkautin Kouvolassa minulle sopivalla aikataululla. Leikkauksen jälkeen tajolla oli kahvia ja korvapuusteja sekä konjakkitarjoilu.
Saatuani tajoutut nautituksi niin hoitsu kysyi "saako olla jotain lisää"?
Vähäinen sivistyksen pintakiilto oli turmellut aidon ihmisen enkä ilennyt sanoa,että "jätä pullo pöytään"! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leikkautin Kouvolassa minulle sopivalla aikataululla. Leikkauksen jälkeen tajolla oli kahvia ja korvapuusteja sekä konjakkitarjoilu.
Saatuani tajoutut nautituksi niin hoitsu kysyi "saako olla jotain lisää"?
Vähäinen sivistyksen pintakiilto oli turmellut aidon ihmisen enkä ilennyt sanoa,että "jätä pullo pöytään"!Aika paksua juttua. Julkisella puolella ei kyllä tarjota mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika paksua juttua. Julkisella puolella ei kyllä tarjota mitään.
Kyllä tarjottiin; kahvi ja voileipä. - Nm. Vähän aikaa sitten
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki pullakahvit tarjottiin kuntavastuun puolella aikaisemmin. Liekö kuntien talousahdinko vienyt tuon "edun" pois?
Se nyt olikin kuin tikkari lapselle kiltteydestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä tuossa on paksua? Julkiselle puolelle ei mennä leikkaukseen kahden viikon ajalla eikä silmillä joiden kaihit eivät täytä julkisen puolen heikkousvaatimuksia.
Minulla ei kumpikaan silmä sopinut julkisen rajoihin. Pienempi samentuma oli ikävässä paikassa ja toinen, sekin liian pieni, aiheutti häikäisyä kun näkökentässä oli kirkkaita valopisteitä.
Pimeässä ajaminen oli riskialtista ja joissakin paikoissa, varsinkin lentokentillä meinasivat päreeni palaa tiirailun vuoksi.
Edessä kaihin leikkaus, uusia silmälaseja ostaessa intsrumin lääkäri sanoi kahden vuoden kuluttua käsillä. Tuli mieleen maksaessani laseja 700 euroa ostinko turhaan kun leikkausen jälkeen ei näkö entisellään, no sittempä näkee näkee miten on.
- Anonyymi
Voimakkaat - taittoni korjattiin -0,5 ja -0,25 diopteriin joten en tarvinnut likinäkölaseja lainkaan. Sanomalehden pystyin lukemaan pöydällä mutta viikkolehtien ja kirjojen lukemista varten ostin jostakin romukauppa manimanista kahdet likilasit. Toiset vessaan ristikoiden ratkomista varten. Toiset yöpöydälle romsujen lukemiseen.
Anonyymi kirjoitti:
Voimakkaat - taittoni korjattiin -0,5 ja -0,25 diopteriin joten en tarvinnut likinäkölaseja lainkaan. Sanomalehden pystyin lukemaan pöydällä mutta viikkolehtien ja kirjojen lukemista varten ostin jostakin romukauppa manimanista kahdet likilasit. Toiset vessaan ristikoiden ratkomista varten. Toiset yöpöydälle romsujen lukemiseen.
Tiimarin lasit on erijuttu kuin moniteho lasit kauaksi kun katsoo ja taittovika,
Onhan 700 € muutamaksi vuodeksi turhan kallista.
Mutta eipä kaihin leikkaus yksityisellä mitään halpaa, julkiselta on varmaan halvempaa.- Anonyymi
Pertikki kirjoitti:
Tiimarin lasit on erijuttu kuin moniteho lasit kauaksi kun katsoo ja taittovika,
Onhan 700 € muutamaksi vuodeksi turhan kallista.
Mutta eipä kaihin leikkaus yksityisellä mitään halpaa, julkiselta on varmaan halvempaa.Leikkauksen jälkeen tarvitsin tiimarin laseja vain romsujen lukemista varten. Likinäköni korjaantui liki täydelliseksi.
Vielä 15 vuotta myöhemmin. ajokortin uusintatarkastuksessa 75v varten, oli kummankin silmäni näkö erikseenkin riittävän korttikelpoinen puhumattakaan yhteisnäöstä.
Halpuus on suhteellista. Koko lystin hinta asettui johonkin 2000€ -3000€ väliin. Luullakseni lähempänä 2000€ ja siinä on mukana kaikki optikkojen ja silmälääkäreiden valmistelevat kustannukset kuten myös matkat, tipat yms. kaikki mahdollinen.
Silmät olivat tärkeydessään halpoja hampaisiin verrattuna. 72v ikäisenä laitatin suuhuni 3 implanttia jotka alkututkimuksineen yms. maksoivat lopulta puruvalmiina enemmän kuin silmäni. Jos olisi ollut tarvetta niin olisin jättänyt muutaman perunan syömättä. Anonyymi kirjoitti:
Leikkauksen jälkeen tarvitsin tiimarin laseja vain romsujen lukemista varten. Likinäköni korjaantui liki täydelliseksi.
Vielä 15 vuotta myöhemmin. ajokortin uusintatarkastuksessa 75v varten, oli kummankin silmäni näkö erikseenkin riittävän korttikelpoinen puhumattakaan yhteisnäöstä.
Halpuus on suhteellista. Koko lystin hinta asettui johonkin 2000€ -3000€ väliin. Luullakseni lähempänä 2000€ ja siinä on mukana kaikki optikkojen ja silmälääkäreiden valmistelevat kustannukset kuten myös matkat, tipat yms. kaikki mahdollinen.
Silmät olivat tärkeydessään halpoja hampaisiin verrattuna. 72v ikäisenä laitatin suuhuni 3 implanttia jotka alkututkimuksineen yms. maksoivat lopulta puruvalmiina enemmän kuin silmäni. Jos olisi ollut tarvetta niin olisin jättänyt muutaman perunan syömättä.Ensittäin voi olla leikkaus jono pitkä koronan jälkeen, en tiedä leikkausta julkisella, lankomies leikkautti julkisella aikoinaan ja oli hirveen tyytyväinen, hinta varmaan huomattavasti halvempi. Hammasremontti edessä johon menee muutama tuhat, lääkekatto muutenkin tulee maalis-huhtikuussa vastaan että hintoihin käy.
Silmälääkärin mukaan olisi kai kaihin leikkaus 1,5 vuotta ....kai näkö alkaa sumentua sitä ennen.
- Anonyymi
Kaihileikkaus saattaa kuulostaa kamalalta, mutta käytännössä se on kivuton ja vaivaton toimenpide. Vasemman silmän operaatiossa meni noin puolisen tuntia lepotuolissa nojaillen. Kun toinen silmä vuotta myöhemmin laitettiin, niin se kesti parikymmentä minuuttia.
Leikkauksen jälkeen tosiaan piti pitää öisin viikon ajan silmän päällä muovisuojusta, ettei unissaan vahingossa hieraise leikattua silmää, ja sitten oli niitä tippoja. Niin, ja mitään raskaita ponnistuksia ei saanut kuukauteen tehdä, ettei silmän paine nouse. Mutta ei todellakaan mikään iso juttu.- Anonyymi
On raskaita ponnisteluja ja "raskaita" ponnisteluja. Viikon huilin jälkeen aloitin salilla varovaisesti mm. maastavedot omalla painolla, pienetn lihasryhmien treenit pitkinä sarjoina ja oman painon harkat kuten vatsat ja leuanvedot. Siis eivät olleet raskaita.
Vaomino ei ole tehnyt mitään "raskasta" kahteen kymmeneen vuoteen. Kantaa omat leipänsä ja banaaninsa jos eksyy yksin kauppaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On raskaita ponnisteluja ja "raskaita" ponnisteluja. Viikon huilin jälkeen aloitin salilla varovaisesti mm. maastavedot omalla painolla, pienetn lihasryhmien treenit pitkinä sarjoina ja oman painon harkat kuten vatsat ja leuanvedot. Siis eivät olleet raskaita.
Vaomino ei ole tehnyt mitään "raskasta" kahteen kymmeneen vuoteen. Kantaa omat leipänsä ja banaaninsa jos eksyy yksin kauppaan.Iiiiiiiiiih, eikä. Jo sairasloma(kin) kaihileikkauksen jälkeen kestää vähimmillään kaksi viikkoa ja sinä aikana ei nostella mitään eikä kumarrella. - Nm. Ongelmia odotettavissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Iiiiiiiiiih, eikä. Jo sairasloma(kin) kaihileikkauksen jälkeen kestää vähimmillään kaksi viikkoa ja sinä aikana ei nostella mitään eikä kumarrella. - Nm. Ongelmia odotettavissa
Sairasloma ei koske eläkeläisiä. Ilmeisesti siitä johtuen voin viikon jälkeen aloittaa kuntoilun.
Painoin noin 90kg joten oman painon verran, 90kg tangossa, ei vielä ollut maastavedon ponnistelua. Mikään ei pullistunut.
Myyenki lääkäreiden ohjeet ovat epäjohdonmukaisia. Suolistosyövän korjausleikkauksen yhteydessä revittiin navan alapuolinen vatsalihas pieneltä alueelta riekaleiksi.
Leikkauksen jälkeen lekuri ( ei leikannut vaan lähetteen tehnyt ) suoritti seuraavana päivänä jälkihaastattelun ja sanoi, että nyt voi rehkiä vapaasti. Kysyin, että voinko sitten huomenna vetää maasta 160kg. Ukko sanoi, että voi jos siltä tuntuu. Ei muuten tuntunut siltä muutamaan kuukauteen. Leikkaus tehtiin Virossa ja myös vm.lekuri oli virolainen. Ilmeisesti heillä n eri standardit. Voisi sentään odottaa jotain tolkkua! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sairasloma ei koske eläkeläisiä. Ilmeisesti siitä johtuen voin viikon jälkeen aloittaa kuntoilun.
Painoin noin 90kg joten oman painon verran, 90kg tangossa, ei vielä ollut maastavedon ponnistelua. Mikään ei pullistunut.
Myyenki lääkäreiden ohjeet ovat epäjohdonmukaisia. Suolistosyövän korjausleikkauksen yhteydessä revittiin navan alapuolinen vatsalihas pieneltä alueelta riekaleiksi.
Leikkauksen jälkeen lekuri ( ei leikannut vaan lähetteen tehnyt ) suoritti seuraavana päivänä jälkihaastattelun ja sanoi, että nyt voi rehkiä vapaasti. Kysyin, että voinko sitten huomenna vetää maasta 160kg. Ukko sanoi, että voi jos siltä tuntuu. Ei muuten tuntunut siltä muutamaan kuukauteen. Leikkaus tehtiin Virossa ja myös vm.lekuri oli virolainen. Ilmeisesti heillä n eri standardit. Voisi sentään odottaa jotain tolkkua!Sairasloman pituus kertoo sen vähimmäisajan, joka pitää pysyä rauhassa ponnistelematta. Ja siitä huolimatta, oletko työssä, työtön, eläkeläinen, tai mikä muu tahansa. - Nm. Hartiat metrin, aivot millin(kö?)
- Anonyymi
Tekeekö silmälääkäri aina ensin silmäpohjan rappeuman arvioinnin...ennen leikkausta ..
mimmimum-..mi- Anonyymi
Siksi kysyin tuosta silmänpohjan rappeumasta ...kun äitini leikkaus ei parantanut yhtään hänen silmiensä näkökykyä ... kun rappeuma olikin mennyt jo pitkälle ... ihmettelin silloin että miksi ei ensin tutkittu sitä seikkaa ...ja tiedän toisenkin naisen jolla sama juttu...
mimmimum-..mi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi kysyin tuosta silmänpohjan rappeumasta ...kun äitini leikkaus ei parantanut yhtään hänen silmiensä näkökykyä ... kun rappeuma olikin mennyt jo pitkälle ... ihmettelin silloin että miksi ei ensin tutkittu sitä seikkaa ...ja tiedän toisenkin naisen jolla sama juttu...
mimmimum-..miRappeumaa ei tarvitse erikseen tutkia. Se näkyy optikonkin normaalissa tarkastuksessa.
Simälääkäreihin en luota tippaakaan. Jos on lähete kaihileikkaukseen niin luultavasti leikkaavat kyselemättä.
On omia pa- - moisia kokemuksia silmälääkäreiden suhtautumisesta rappeumaan.
Hähä hähä! Se ei olekaan vielä puhjennut. Jos olisi niin se olisikin keljumpi juttu.
Tuon hähättelyn jälkeen, ennen 2:n viikon kuluttua tehtyä leikkausta se oli puhjennut.
= tarkan näön kohtaan verkkokalvoon oli tullut REIKÄ!
Siitä silmästä on tarkan näön kyky lopullisesti mennyt. Paikalla on epämääräisen muotoinen musta läntti! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rappeumaa ei tarvitse erikseen tutkia. Se näkyy optikonkin normaalissa tarkastuksessa.
Simälääkäreihin en luota tippaakaan. Jos on lähete kaihileikkaukseen niin luultavasti leikkaavat kyselemättä.
On omia pa- - moisia kokemuksia silmälääkäreiden suhtautumisesta rappeumaan.
Hähä hähä! Se ei olekaan vielä puhjennut. Jos olisi niin se olisikin keljumpi juttu.
Tuon hähättelyn jälkeen, ennen 2:n viikon kuluttua tehtyä leikkausta se oli puhjennut.
= tarkan näön kohtaan verkkokalvoon oli tullut REIKÄ!
Siitä silmästä on tarkan näön kyky lopullisesti mennyt. Paikalla on epämääräisen muotoinen musta läntti!Optikko ei näe silmänpohjaan asti. Ja muutenkin juttusi on suoraan sieltä, mihin päivä ei paista. - Nm. Vain urvelo uskoo
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Optikko ei näe silmänpohjaan asti. Ja muutenkin juttusi on suoraan sieltä, mihin päivä ei paista. - Nm. Vain urvelo uskoo
Kyllä optikko näkee sinne pohjaan saakka. Minun pohjaan nähnyt optikkoni varais juuri sen pohjaan näkemisen vuoksi ajan silmälääkärille jatkotoimenpiteitä varten.
Optikot ja lekurit katselevat sinne pohjaan ensiksi samalla laitteella!
Vain täysin tietämätön hörhelö väittää muuta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä optikko näkee sinne pohjaan saakka. Minun pohjaan nähnyt optikkoni varais juuri sen pohjaan näkemisen vuoksi ajan silmälääkärille jatkotoimenpiteitä varten.
Optikot ja lekurit katselevat sinne pohjaan ensiksi samalla laitteella!
Vain täysin tietämätön hörhelö väittää muuta!Tarkennus urvelointiin.
Kävin läheisen Instrun toimipisteessä jossa optikko tarkisti näköni ja silmieni kunnon.
Tämä OPTIKKO havaitsi rappeumat joista toisen silmän rappeuma oli sitä luokkaa, että hän varasi minulle silmälääkäriajan samaan paikkaan, SAMALLE VEKOTTIMELLE jolla sitten viikkoa myöhemmin silmälääräri tarkisti tilanteen ja antoi lähetteen jatkoon.
Vaikka optikko näli tilanteen niin ilmeisesti hänen valtuutensa eivät riittäneet pitemmälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkennus urvelointiin.
Kävin läheisen Instrun toimipisteessä jossa optikko tarkisti näköni ja silmieni kunnon.
Tämä OPTIKKO havaitsi rappeumat joista toisen silmän rappeuma oli sitä luokkaa, että hän varasi minulle silmälääkäriajan samaan paikkaan, SAMALLE VEKOTTIMELLE jolla sitten viikkoa myöhemmin silmälääräri tarkisti tilanteen ja antoi lähetteen jatkoon.
Vaikka optikko näli tilanteen niin ilmeisesti hänen valtuutensa eivät riittäneet pitemmälle.Tästä jutusta uupuu yksi oleellinen seikka, jotta sen voisi uskoa todeksi. - Nm. Tarkenna
- Anonyymi
Ei ole leikattu, mutta pitäisi mennä kun uskaltaisi,
hyviä neuvoja tässä aloituksessa.- Anonyymi
Miten tiedät, että pitäisi mennä?
- Anonyymi
Mikä sinua pelottaa? - Nm. Mikä on ikäsi
Molemmista silmistä leikattiin kaihi samanaikaisesti.
En tarvitse ollenkaan laseja.
Pidän kuitenkin ihmisten ilmoille mennessäni hyvin pienellä vahvuudella olevia laseja kun olen tottunut elämään kaihileikkaukseen asti lasien kanssa, on jotenkin alaston olo ilman laseja. Kotona en pidä ollenkaan laseja, lukiessakaan.
Ainut mikä on ollut vaivana on kuivasilmäisyys, silmät ärtyvät herkästi, pitää laittaa usein tippoja. Siksi kuuntelen mieluummin äänikirjojoja, sekin hyvä puoli on äänikirjoissa että voi samalla tehdä käsitöitä.
Jos sattuu oikein hyvä kirja jota ei saa äänikirjana niin toki luen sen.- Anonyymi
Miten niin et "tarvitse ollenkaan laseja"? Ennen leikkaustahan täytyy valita, tahtooko leikkauksen jälkeen nähdä hyvin pitkälle vai lähelle ja uusi mykiö valitaan sen perusteella. Lasit tulee sitten joko kauko- tai lähinäkökykyyn sen mukaan, miten valitsi. - Nm. Mitäääh
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin et "tarvitse ollenkaan laseja"? Ennen leikkaustahan täytyy valita, tahtooko leikkauksen jälkeen nähdä hyvin pitkälle vai lähelle ja uusi mykiö valitaan sen perusteella. Lasit tulee sitten joko kauko- tai lähinäkökykyyn sen mukaan, miten valitsi. - Nm. Mitäääh
Minulle leikattiin niin että näen sekä kauas että lähelle. Toinen silmä on lähinäköön ja toinen etäälle. Silmät sopeutuvat hyvin ei ole haittaa. Ei minulta edes kysytty, lääkäri oli venäläinen keskussairaalassa. Onneksi leikkaus onnistui hyvin, tätä on moni ihmetellyt.
Joku lääkäri sanoi että niin ei voisi tehdä, minulle ei ole ollut haittaa.- Anonyymi
liekko kirjoitti:
Minulle leikattiin niin että näen sekä kauas että lähelle. Toinen silmä on lähinäköön ja toinen etäälle. Silmät sopeutuvat hyvin ei ole haittaa. Ei minulta edes kysytty, lääkäri oli venäläinen keskussairaalassa. Onneksi leikkaus onnistui hyvin, tätä on moni ihmetellyt.
Joku lääkäri sanoi että niin ei voisi tehdä, minulle ei ole ollut haittaa.Vähän hämmästytti kun silmälääkäri sanoi tyttärelle autollaajon vaikeudesta kun on lasit jotka hänen mielestään sumensi kaukonäköä....lääkäri ehdotti että laittaa piilolinssit ....toinen liki- ja toinen kaukonäköön... Kuulemma hyvin toimii..
mimmimum-..mi
- Anonyymi
Olen ollut jonossa jo 8 kk.Eikä vieläkään kuulu mitään.Molemmat silmät kypsää tavaraa.Tottakai se jännittää ainakin tulos leikkauksen jälkeen, mutta kyllä välillä suututtaa ton suurennuslasin kanssa
- Anonyymi
Kilutappa sinne silmäpolille. Kiirehdi vähän, jos pääsisit aiemmin,kun jo noin kauan olet odottanut. Eikö se ole enää 6 kk hoitotakuu.
- Anonyymi
Kiitos rohkaisusta taidanpa kilauttaa vaikka kyllä se tästä pandemiasta taitaa johtua.Mutta taasen eihän se mitään ota jollei annakkaan
- Anonyymi
Kivuton toimenpide. Kumpikin silmä leikattiin yhtäaikaa. Toinen silmä kauas katsomista varten ja toinen lähelle. Lasit olivat tarpeettomat noin viiden vuoden ajan, mutta sitten tuli vähäistä muutosta. Kuitenkin tarvitsen pakosti lasit edelleen lähinnä bussipysäkillä ja elokuvateatterissa. Pitkään jos luen, niin sitten käytän erillisiä lukulaseja.
Jossain vaiheessa todettiin toisessa silmässä jälkikaihi ja se on myös poistettu.
Kaihi aiheutui kortisonista ja sain sen suhteellisen nuorena. Mutta isot säästöt on tulleet silmälasikuluissa, vaikka sen leikkauksen itse maksoinkin.- Anonyymi
" Toinen silmä kauas katsomista varten ja toinen lähelle. " - Nm. Älä narraa
- Anonyymi
Minulta poistettiin kaihi molemmista silmistä samalla kertaa. Ei muita ongelmia, kuin että piti ottaa kuski mukaan paluumatkaa varten.
Kävin omassa kannassa tarkastamassa, kaihini on tumakaihi, netissä luin leikkaus saattaa jopa huonontaa näköä.
Kun leikkaus jono voi olla julkiseen todella pitkä ja sen onnistumisen riski laittaa mietityttämään mitä tehdä, mennessä näkkee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607344- 1254115
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.273433- 212868
- 272473
- 232392
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3732002- 252000
- 472000
- 321928